medelålder?

medelålder?

Inläggav kanske1200gs » 2008-09-09/19:15

Hej....tebax igen.....har fortfarnde inte bytt hoj(har kvar min harley) men är återigen sugen på en gs...men undrar lite om vad det är för medelålder på den genomsntllige bmw-åkaren....har tittat runt lite på eran sida och tycker mig se att medelåldern är relativt hög?
kanske1200gs
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2007-11-04/20:29

Re: medelålder?

Inläggav Guzzi-Leif » 2008-09-09/21:21

Medelåldern är säkert relativt hög men så har också BMW tidigare haft en tydligt mogen målgrupp. Mogen i sitt mc-åkande och -ägande. Detta är nu under snabb nedbrytning på ont(?) och på gott.
För egen del är jag född 1957 och ser ut som sjutton (inte år inte, nädå).
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: medelålder?

Inläggav Magne » 2008-09-09/21:22

Inte så många som svarar. Du kanske trampat på en öm tå.

Jag anar vissa fördomar om äldre MC åkare? Eller är det bara så att du inte kan tänka dig äga en MC som förknippas som "gubbig".

Själv köpte jag min BMW för att jag verkligen gillade den. Sen gick jag med i BMW klubben och tisdagsåkningarna är en av veckans höjdpunkt.

/Magne
Magne Hansen
R1250GSA
Användarvisningsbild
Magne
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2007-07-29/01:00

Re: medelålder?

Inläggav Björn Johnson » 2008-09-09/22:20

Jag fyller 45 i höst men har kört BMW sedan jag var 23. Då var säkert medelåldern betydligt högre bland BMW-ägarna. Däremot tror jag att den generella medelåldern bland motorcyklister, oavsett märke, är högre idag än vad den någonsin har varit. BMW och i synnerhet GS-modellerna passar alldeles utmärkt oavsett ålder. Varför funderar du över medelåldern för övrigt? Spelar det någon roll för ditt val av hoj, och vad är det egentligen för ålder på den genomsnittlige Harley-åkaren? ;)
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: medelålder?

Inläggav Göran Ekman » 2008-09-09/23:08

kanske1200gs skrev:...men undrar lite om vad det är för medelålder på den genomsntllige bmw-åkaren....

Varför undrar du?
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Re: medelålder?

Inläggav Guzzi-Leif » 2008-09-09/23:13

Ett speciellt dilemma föreligger när det gäller att hitta denne genomsnittlige BMW-åkare.
Inga Svensson-typer direkt...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: medelålder?

Inläggav kanske1200gs » 2008-09-10/07:41

det var inte min mening att vara dryg, men efter många år på hd....och hd-träffar så kan man ju konstatera att även om det är ganska hög medelålder där också så är det ju ett jädrans drag på träffar o liknande...och inget illa ment nu men det verkar lite "gubbigare" i bland bmw-åkarna...?
kanske1200gs
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2007-11-04/20:29

Re: medelålder?

Inläggav Helmetrock » 2008-09-10/08:06

24 8-)

Har kört BMW sen jag var 17!

Mest Pga försäkringen, som är mellan 1/3 och 1/10 av motsvarande japs, även om Rockstern funkat grymt bra till allt jag provat! Pendling, bana och flera veckors europatouring är inga problem!
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Re: medelålder?

Inläggav Göran Ekman » 2008-09-10/08:45

kanske1200gs skrev:...ett jädrans drag på träffar o liknande...och inget illa ment nu men det verkar lite "gubbigare" i bland bmw-åkarna...?

Det är nog en sanning i sig. I den här klubben finns många präktiga människor...

Men det finns också en rejäl bunt med folk som gör sitt bästa för att se till att ha en kanonfin stämning. Eftersom jag inte kan se var du bor så är det svårt att kommentera - fast om du håller till i Stockholm så kan jag lova dig ett bra drag på våra körningar. Vi fokuserar ju mer på att göra roliga körningar än på att festa. :shock:
Men tråkigt har vi definitivt inte!
Och om du går med i klubben så är du väldigt välkommen att hjälpa till att liva upp det hela ännu mer om du har den kapaciteten...
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Re: medelålder?

Inläggav Guzzi-Leif » 2008-09-10/16:27

Präktig, noggrann, mogen, skötsam, olycksfri, försiktigkörare och så vidare...
Skulle det vara lika med tråkig, humorbefriad och töntig?

Löjligt!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: medelålder?

Inläggav Mattias Eriksson » 2008-09-10/20:46

Jag är född -73, hade en och annan tanke om gubbcykel och dylikt när jag köpte min GS...
Men, de tankarna har liksom bara blåst bort.

GSen är mångsidig, den tillåter mig busa längs skogsvägar som enstöring eller i gott sällskap. Åka kvälls/helgkörningar med diverse mc-folk, till och med bland bekanta på HD. Somliga man åker/umgås med är festprissar, andra inte. Jag har aldrig kännt mig obekväm eller ovälkommen, vare sig bland gubbar, jämnåriga eller yngre. GSen har definitivt inte varit ett hinder för att ha kul,partaja eller köra hur jag vill eller med vem jag vill, tvärtom!

Gubbar är också roliga/ Matte, som börjar bli en...


PS. Köp en GS och släpp loss! :twisted:
Senast redigerad av Mattias Eriksson 2008-09-10/21:47, redigerad totalt 1 gång.
# 2661397 Mattias Eriksson
R 1200GS Adv -07

KTM 790 Adv R
Användarvisningsbild
Mattias Eriksson
 
Inlägg: 581
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Re: medelålder?

Inläggav Marie » 2008-09-10/20:54

Guzzi-Leif skrev:Präktig, noggrann, mogen, skötsam, olycksfri, försiktigkörare och så vidare...
Skulle det vara lika med tråkig, humorbefriad och töntig?


Jo, oftast är det nog så........ ;)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: medelålder?

Inläggav Guzzi-Leif » 2008-09-10/21:07

Flamsiga, tramsiga, gapiga, omogna vuxna med öga enbart för sig själv och sina egna behov; det däremot är farligt, töntigt, störande, stötande och totalt befriat från såväl humor som glädje!

När motorcyklister pratar om "bus", "smiska", "rejsa", "bestämma själv hur jag ska bete mig i trafiken" ser jag framför mig en egocentrerad, trotsig sexåring med smattersmälla i cykelhjulet.

Det är skillnad på livsglädje och att fylleskratta åt en pruttkudde!

Fast det är ju bara min åsikt...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: medelålder?

Inläggav Magnus von Melen » 2008-09-10/21:09

Guzzi-Leif skrev:Präktig, noggrann, mogen, skötsam, olycksfri, försiktigkörare och så vidare...
Skulle det vara lika med tråkig, humorbefriad och töntig?

Löjligt!



Ha, det hjälper inte att vara Präktig, noggrann, skötsam, försiktigkörare, tråkig, humorbefriad och töntig...
Man smäller och riskerar att vara delaktig till försäkringspremiehöjning i alla fall :mrgreen:
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: medelålder?

Inläggav Göran Ekman » 2008-09-10/21:26

Guzzi-Leif skrev:Präktig, noggrann, mogen, skötsam, olycksfri, försiktigkörare och så vidare...
Skulle det vara lika med tråkig, humorbefriad och töntig?
Löjligt!

Präktig är inte detsamma som olycksfri eller noggrann etc.

Men präktiga människor är ofta ganska trista och sällan insiktsfulla. Jag tycker dessutom att präktiga människor ÄR töntiga.

Lite spännande är det att präktighet tydligen var en öm tå... =)
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Re: medelålder?

Inläggav surfbrother » 2008-09-10/21:43

Man väljer ju vem man umgås med!
Tråkigt folk finns väl överallt, likväl trevligt. Vill du ha en GS så köp en, du behöver inte umgås med oss för det.
Fortsätt lek med dina hd-vänner, eller vill dom inte leka mer med dig? :)
Själv är jag 51, skittråkig och dryg!

Ha de gôtt!
Klas
Klas Samuelsson
BMW R1200ST -05
Honda SCV 100 Lead -07
Användarvisningsbild
surfbrother
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2005-03-31/01:00

Re: medelålder?

Inläggav Konsument » 2008-09-10/21:50

kanske1200gs skrev:....och hd-träffar så kan man ju konstatera att även om det är ganska hög medelålder där också så är det ju ett jädrans drag...
Kan tänka mig att jag också skulle känna för att bli rejält dragen efter att färdats på ett HD-elände... allt för att glömma pinan... :lol:
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: medelålder?

Inläggav Guzzi-Leif » 2008-09-11/13:39

GoE skrev:
Guzzi-Leif skrev:Präktig, noggrann, mogen, skötsam, olycksfri, försiktigkörare och så vidare...
Skulle det vara lika med tråkig, humorbefriad och töntig?
Löjligt!

Präktig är inte detsamma som olycksfri eller noggrann etc.

Men präktiga människor är ofta ganska trista och sällan insiktsfulla. Jag tycker dessutom att präktiga människor ÄR töntiga.

Lite spännande är det att präktighet tydligen var en öm tå... =)


Inte heller jag såg några likhetstecken mellan präktig och olycksfri (men däremot med noggrann). Att dessa etiketter ofta följs åt är en helt annan sak.

Nja; några ömma tår har jag nog inte. Det skulle göra livet för jobbigt att vara sådan.
Däremot har jag en stark allergisk reaktion mot det jag uppfattar som "flams och trams". Humor och barnasinne är allvarliga saker och förutsätter en hel del seriositet.
Direkta förgiftningssymptom får jag dessutom när fordon används som lekredskap i allmän trafik (fast det var ju lite utanför ämnet).

I min variant av Word har ordet "präktig", i grundbetydelsen "ordentlig", följande synonymer: Ordentlig, hederlig, pålitlig, rejäl, rekorderlig, ansenlig, stadig.
Om det är töntigt att vara sådan, då är jag gärna töntig. För mig är de där orden rena hedersbetygelserna!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: medelålder?

Inläggav Thomas Weglert » 2008-09-11/14:17

kanske1200gs skrev:Hej....tebax igen.....har fortfarnde inte bytt hoj(har kvar min harley) men är återigen sugen på en gs...men undrar lite om vad det är för medelålder på den genomsntllige bmw-åkaren....har tittat runt lite på eran sida och tycker mig se att medelåldern är relativt hög?


Du är för ung för att köra HD. Köp en GS och börja köra aktivt. Vi har ett kanonprogram i klubben.
Välj Bana, Grus eller Asfalt och Du kommer att finna en otrolig körglädje. Vänta inte som jag gjorde
och slösa bort fem år.

60+ + GS = 40+ typ. Så vi är ju nästan jämngamla

God eftermiddag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Re: medelålder?

Inläggav kanske1200gs » 2008-09-11/19:11

det var inte min mening att orsaka en sådan debatt om ålder, töntighet o präktighet(de sista har ni själva kommit på!) min fråga var mer för att pejla vilken typ av människor och ålder på dessa....och det är väl inte så konstigt om man nu har åkt hd i en massa år och umgåtts i dom kretsarna. visst är väl hojen viktigast...men det är mycket runt omkring och därför så kan det vara intressant att ta reda på lite innan man byter hoj!
kanske1200gs
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2007-11-04/20:29

Re: medelålder?

Inläggav Guzzi-Leif » 2008-09-11/20:12

kanske1200gs skrev:det var inte min mening att orsaka en sådan debatt om ålder, töntighet o präktighet(de sista har ni själva kommit på!) min fråga var mer för att pejla vilken typ av människor och ålder på dessa....och det är väl inte så konstigt om man nu har åkt hd i en massa år och umgåtts i dom kretsarna. visst är väl hojen viktigast...men det är mycket runt omkring och därför så kan det vara intressant att ta reda på lite innan man byter hoj!


Men du: Du kommer väl inte bara att umgås med BMW-åkare om du själv skaffar en sådan?
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: medelålder?

Inläggav kanske1200gs » 2008-09-11/20:29

självklart inte....men eftersom jag tycker att det är kul med märkesträffar(oavsett märke) och andra aktiviteter som det verkar som bmw-klubben ordnar så tycket jag det var intressant att ta reda på lite mer...
kanske1200gs
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2007-11-04/20:29

Re: medelålder?

Inläggav Guzzi-Leif » 2008-09-11/21:36

kanske1200gs skrev:självklart inte....men eftersom jag tycker att det är kul med märkesträffar(oavsett märke) och andra aktiviteter som det verkar som bmw-klubben ordnar så tycket jag det var intressant att ta reda på lite mer...


På köpet fick du fart på oss och många av oss fick lov att ta ställning. ;)
Konstigt nog verkar många av oss ha svårt med gubbstämpeln, den som betytt så mycket positivt för BMW-åkare i långliga tider.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: medelålder?

Inläggav Mattias Jonsson » 2008-09-11/21:44

Min lilla erfaranhet av möten i BMW-klubbens regi sträcker sig till Snöåbruks fantastiska gruskurs.
Som klart yngsta deltagare, endast 36 år fyllda kan jag bara intyga att medelåldern på dessa träffar är på gubbnivå.
Men....det är mycket unga gubbar. Jag kan bara hoppas på att det finns ens hälften så mycket bus kvar i mig när jag får rätten att kalla mig gubbe.
Gubbe eller inte, du behöver inte oroa dig över att ha tråkigt i den här klubben, inte så länge som du hänger på grus-evenemang i alla fall.


Blivande gubbe

Mattias Jonsson
Lapphelvetet
Yamaha XT660Z Tenere, Mattias Jonsson
Arvidsjaur, Schweden
Användarvisningsbild
Mattias Jonsson
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2008-02-04/01:00


Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst