Tunga moln över Forumet

Tunga moln över Forumet

Inläggav Strixen » 2008-09-10/12:37

Jag tycker mig kunna skönja en trend som tyvärr inte är helt positiv.
Läste en Bumsen från i våras. Man talade om en papperstidning i kris
pga dåligt med underlag från medlemmarna. Få skriver något som kan skapa material
till tidningen. En tunn tidning utan artiklar blir en annonsbilaga som till sist upphör.
Och här på Forumet har också något hänt.

Intet mycket skrivs här. Knappast högt i tak, böljande diskussioner om allt och inget.
Inget utbyte, inga konstruktiva gräl, inga höga garv, inga ingenting.
[naturligtvis finns här alltid några undantag som håller flaggan högt]
Men.
Jag hittar inlägg som frågar om hög medelålder. Hittar inlägg som försäkrar sig om regelverket
för att få göra ett inlägg. Läser att Mimmi tycker att det har blivit ett försämrat forum.
Trådar står obesvarade. Och allt känns lite öde.
Var är pulsen? Trycket från entusiastiska människor som vill möta andra likar och som säkert också
kan tänka sig att skriva roliga artiklar till Bumsen? Var är synnergieffekten?

"Hallå harleykillen villhaenGS; -kräng din Harley, tjacka en GS och kom hit! Dela med dig av alla fester
som du snackar om. Vi vill veta. Välkommen!"

Jag tror ibland att svaret ligger i någon konservativ, lite skitfin anda som har lagt sig som en filt
över allt detta. En uppsträckt korrekthet förväntas men som också dödar fantasin. Finns det en rädsla
för att lekfullhet och okonventionella grepp skulle riskera att urholka gamla fina traditioner?
Kanske. Och om så är; -beklagligt!
Trådar som hanterar hur inlägg på BMW ska formas för att vara förenlig med gällande lagstiftning
ska inte behövas. Vad har vi för forum då?

Själv låter jag ofta bli att skriva "spontana" saker pga att det säkert kommer att uppfattas som opassande
just på detta forum. Vem är egentligen intresserad här?
Det betyder inte att jag inte anser att jag blir bra bemött här. Tvärtom.
Bara att jag tänker två gånger innan jag skriver något så att det inte blir lite för "roligt" för den lagomhet
som jag håller mig inom.

Jag tycker att unga fräscha grabbar som Gelände, Guzzi-Leif m.fl. behöver hjälp med att hålla denna gryta
kokande. Och hjälpen kan t.ex. bestå i att bara låta det svänga lite, lätta på slipsen, skaka loss och
uppmuntra de inlägg som skrivs så att en ny stor otvungen sten kan sättas i rullning.
Vi kanske aldrig kan bli eller skall bli ett sporthoj.com* men baske mig skulle det inte skada med något
litet av den mångfald och lust som t.ex. finns där.


./..

*sporthoj.com är ett exempel för mig, inget annat, på ett forum med hög inläggsomsättning av skiftande karaktär.
Å detta ingenting säjer allt.
Strixen
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2008-01-30/01:00

Re: Tunga moln över Forumet

Inläggav runeo » 2008-09-10/16:08

+1
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Re: Tunga moln över Forumet

Inläggav oskobe » 2008-09-10/16:31

Håller fullständigt med. Forumet verkar vara på väg att självdö...
Många kunniga profiler verkar det som har valt att sluta skriva p g a moderering, regler, strul, nytt forum, och vad vet jag.

Jag gick med i klubben p g a forum, bankörningar samt teknikinformation om diverse MC och GPS. Nu verkar de flesta profiler som gillade dessa aktiviteter ha slutat skriva här.

Jag kommer slutat titta in här om detta inte bättrar sig.
/Oskar
Användarvisningsbild
oskobe
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2005-01-07/01:00

Re: Tunga moln över Forumet

Inläggav crv » 2008-09-10/17:23

MVG+
Johan Tammelin
Användarvisningsbild
crv
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 2006-08-04/01:00

Re: Tunga moln över Forumet

Inläggav Magne » 2008-09-10/17:36

Jag tror vi ska sluta va så rädda för att ingen ska tycka det vi skriver är bra. Det måste finnas högt i tag och utrymme för att kunna skämta i tråden, eller att man hamnar lite utanför ämnet.
Att se på forumet som ett stort rum där alla kan säga va de tycker när de tycker någon. Dina ord hänger kvar och kan kommenteras länge. Kommentarer kommer efter att du glömt va du skrev eller (hemska tanke) bytt åsikt.

Om alla som läser denna tråd, bestämmer sig för att skriva något i en annan tråd. Då har vi ett aktivt forum.

Låt denna vinter sätta fart på forumet! :D
Magne Hansen
R1250GSA
Användarvisningsbild
Magne
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2007-07-29/01:00

Re: Tunga moln över Forumet

Inläggav Guzzi-Leif » 2008-09-10/19:46

Jag har väl tjatat tillräckliigt men...

Om det inte vore så förbaskat genomnoga med det strikta ämnesföljandet utan man kunde skriva som i ett normalt samtal med lite utvikningar kring den röda tråden, då tycker jag det skulle vara mer trivsamt.

Åsså behöver inte alla skriva byråkratiskt, grammatiskt tokkorrekt, 100% rättstavat och ultrabegåvat för att duga! Att vilja men inte kunna är sannerligen hedervärt (tänk på alla nysvenskar och ordblinda till exempel)!

Frisk luft, värme och acceptans från såväl skribenter som ansvariga, det tror jag på.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Tunga moln över Forumet

Inläggav Marie » 2008-09-10/20:51

Vi är ju några som försökt säga just detta ganska länge nu, men gehöret för åsikten har varit minst sagt minimalt.
Själv ser jag ett samband mellan att XxX blev webmaster, förstörelsen av Forum, och att modererandet tog en ny karaktär. Allt detta har samverkat till att ta bort skrivlusten.

Att det sjösattes ett nytt forum precis före "mcsäsongen" och att detta till råga på allt var nedlusat med fel och tossigheter, som en strykarbyracka med löss, var strategiskt fel eftersom felåtgärdandet inte blev ordentligt gjort, eftersom naturligtvis även de webansvariga ville ut och köra hoj. Att man sen kan ana en ganska magnifik kompetensbrist gör ju inte saken bättre.....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Tunga moln över Forumet

Inläggav Guzzi-Leif » 2008-09-10/21:00

Att skylla tystnaden på den nya tekniken (som jag tycker är helt OK), inkörningsproblemen och enskilda personer (som sliter häcken av sig) tycker jag är väl grov förenkling.
Strikta regelverk och torra trådar som följd av detta är däremot en viktig delmängd i problemet.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Tunga moln över Forumet

Inläggav Magnus Brobeck » 2008-09-10/21:52

Jag delar Strixens synpunkt på att det har blivit "lite dött" på forumet. Fakta i fråga om modererandet är att det sedan nyår har varit ca 5 gånger, varav något har varit på trådskaparens eller inläggsförfattarens egen begäran.

De tre senaste har varit

1. Ett inlägg i köp och sälj som var tomt - och efter två PM och ett mail till författaren om vad det var han eller hon ville sälja utan svar tog jag bort det.
2. Bortrensning av mitt eget inlägg där jag bad skribenterna lugna ner sig samt något annat inlägg i samma efter ett osakligt påhopp på person.
3. Bortplockning av helt ovidkommande inlägg i en tråd som handlade om en rent säkerhetsrelaterad fråga. (att kunskapen dessutom blev värdefull ett par dagar senare på årsmötet när en deltagare vurpade på en av utfärderna så att vi fick ringa ambulans)

Eftersom jag är part i målet så låter jag var och en bedöma om detta är för hög (eller för låg nivå). Jag tar gärna emot synpunkter och råd på hur man ser på modererandet. Det skulle inte falla mig in att mecka med en tråd för att det är många och skilda åsikter i den.

Åter till ämnet, jag delar som sagt Strixens reflektion och får väl gör vad jag kan genom att skriva mer. Om alla gör det så blir det ju med automatik ett mer levande forum.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Tunga moln över Forumet

Inläggav Konsument » 2008-09-10/22:02

Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Tunga moln över Forumet

Inläggav Göran Ekman » 2008-09-10/22:03

Maries tramsiga inlägg följer precis hennes vanliga stil... :evil:

När det gäller regelverket så är det inget som ändrats där jmf med det gamla forumet. Det är precis likadant som tidigare. Och det är endast en moderator , som dessutom jobbat ganska lite med forumet i sommar. Tidigare fanns det flera moderatorer som var väldigt aktiva.
Hur det kan påverka mängden inlägg förstår jag inte.

I det gamla forumet var det ett ganska begränsat antal människor som tyckte hela tiden. Dom allra flesta läste bara utan att själv bidra med nånting. Sen är det också så att den nya hemsidan fokuserar på startsidan och att vara en helhet - inte bara ett forum.
Glöm inte bort att forumet är en del av hemsidan.

Visst finns det saker i det nya forumgränssnittet (v 3.0) som inte är så bra ännu. Med facit i hand så skulle vi använt den gamla versionen (v. 2.0) som underlag för den nya layouten. Men i det läge som var då vi skulle göra om hemsidan så tyckte vi att det varbättre att ta den nya layouten direkt med det nyare och mer moderna sättet att jobba som fanns i den.

Det som däremot är väldigt bra är att hemsidan börjar fungera som den var tänkt. Det är hela tiden medlemmar som skriver artiklar och aktiviteter och allt fler upptäcker hur smidigt det är med kommentarerna som man kan lämna genom att klicka på "Tråd".
(Det här gäller ju inte Marie för hon har fortfarande inte förstått att det är meningen att man går in i ett hus genom dörren och inte genom fönstret.)

Klubbens medlemmar och gäster har under sommaren haft väldigt lätt att se alla olika aktiviteter som klubbens DO och medlemmar planlagt och genomfört.
Under hösten planeras det ännu fler nyheter på startsidan som kommer att ge ytterligare mervärden

GLÖM INTE att vi i sommar haft ett underbart fint väder vilket såklart påverkat vad vi pysslat med på kvällarna... Det är väl fler än jag som kört hoj en hel massa?

Men nu börjar höstvädret komma och då ökar ju mängden inlägg i forum. Den senaste veckan har det varit rejält många inlägg varje dag - minst lika mycket som tidigare.
Så det är väl bara att vi fortsätter på den vägen?
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Re: Tunga moln över Forumet

Inläggav Göran Ekman » 2008-09-10/22:17

Guzzi-Leif skrev:Åsså behöver inte alla skriva byråkratiskt, grammatiskt tokkorrekt, 100% rättstavat och ultrabegåvat för att duga! Att vilja men inte kunna är sannerligen hedervärt (tänk på alla nysvenskar och ordblinda till exempel)!

NÄR blev det ett krav att man skulle skriva korrekt och rättstavat?
Det finns skribenter här som lägger stor vikt vid att det ska vara så - precis om jag också försöker det. Men det har aldrig funnits några sådana krav.
Varför har du fått för dig att det finns såna regler?
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Re: Tunga moln över Forumet

Inläggav Marie » 2008-09-10/23:57

GoE skrev:Maries tramsiga inlägg följer precis hennes vanliga stil... :evil:

När det gäller regelverket så är det inget som ändrats där jmf med det gamla forumet. Det är precis likadant som tidigare. Och det är endast en moderator , som dessutom jobbat ganska lite med forumet i sommar. Tidigare fanns det flera moderatorer som var väldigt aktiva.
Hur det kan påverka mängden inlägg förstår jag inte.

I det gamla forumet var det ett ganska begränsat antal människor som tyckte hela tiden. Dom allra flesta läste bara utan att själv bidra med nånting. Sen är det också så att den nya hemsidan fokuserar på startsidan och att vara en helhet - inte bara ett forum.
Glöm inte bort att forumet är en del av hemsidan.

Visst finns det saker i det nya forumgränssnittet (v 3.0) som inte är så bra ännu. Med facit i hand så skulle vi använt den gamla versionen (v. 2.0) som underlag för den nya layouten. Men i det läge som var då vi skulle göra om hemsidan så tyckte vi att det varbättre att ta den nya layouten direkt med det nyare och mer moderna sättet att jobba som fanns i den.

Det som däremot är väldigt bra är att hemsidan börjar fungera som den var tänkt. Det är hela tiden medlemmar som skriver artiklar och aktiviteter och allt fler upptäcker hur smidigt det är med kommentarerna som man kan lämna genom att klicka på "Tråd".
(Det här gäller ju inte Marie för hon har fortfarande inte förstått att det är meningen att man går in i ett hus genom dörren och inte genom fönstret.)

Klubbens medlemmar och gäster har under sommaren haft väldigt lätt att se alla olika aktiviteter som klubbens DO och medlemmar planlagt och genomfört.
Under hösten planeras det ännu fler nyheter på startsidan som kommer att ge ytterligare mervärden

GLÖM INTE att vi i sommar haft ett underbart fint väder vilket såklart påverkat vad vi pysslat med på kvällarna... Det är väl fler än jag som kört hoj en hel massa?

Men nu börjar höstvädret komma och då ökar ju mängden inlägg i forum. Den senaste veckan har det varit rejält många inlägg varje dag - minst lika mycket som tidigare.
Så det är väl bara att vi fortsätter på den vägen?


Tänk så bra att du skrev detta inlägg! Det följer DIN vanliga stil....

Det är ett skolexempel på den 'von oben' attityd som gör att många tröttnar på, eller är rädda för att skriva här. Så snart åsikterna inte passar hr webmaster, så bemöts man på ett otrevligt sätt och kallas t.ex. tramsig. Det går inte att föra en vettig diskussion när ledningen tillgriper en sådan debatteknik; ett typexempel på nedlåtande härskarteknik - att löjliggöra och förminska debattmotståndaren. Jag för min del är tämligen hårdhudad, men det är inte alla.

En annan sak är att du uppenbarligen inte förstått att för en del här, är resten av hemsidan (och klubbens övriga verksamhet) av noll och intet intresse, och ENDA skälet att betala medlemsavgiften är i dessa fall FORUMET.

Slutligen bör du inse, att alla inte använder ironi alltid, utan det jag skrev om tidpunkten för forumsjösättningen och att åka mc, skall tolkas som att jag tycker att tidpunkten var olyckligt vald, eftersom jag fullt ut förstår att du och dina hjälpredor hellre vill köra hoj än meka med forumet.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Tunga moln över Forumet

Inläggav Göran Ekman » 2008-09-11/09:06

Marie skrev:...Det är ett skolexempel på den 'von oben' attityd som gör att många tröttnar på, eller är rädda för att skriva här. Så snart åsikterna inte passar hr webmaster, så bemöts man på ett otrevligt sätt och kallas t.ex. tramsig. Det går inte att föra en vettig diskussion när ledningen tillgriper en sådan debatteknik; ett typexempel på nedlåtande härskarteknik - att löjliggöra och förminska debattmotståndaren. Jag för min del är tämligen hårdhudad, men det är inte alla.

I vårt forum är ju du ett välkänt troll. Och precis som sådana så vrider du saker så att det passar din åsikt. I din egen text som föregår mitt inlägg gör du själv precis det som du anklagar mig för. Vill du låna en spegel?
Det är ju tur att det finns andra i det här forumet som vågar bemöta troll.

Marie skrev:...En annan sak är att du uppenbarligen inte förstått att för en del här, är resten av hemsidan (och klubbens övriga verksamhet) av noll och intet intresse, och ENDA skälet att betala medlemsavgiften är i dessa fall FORUMET.

Det är ju upp till var och en. Men det betyder inte att just dom som prioriterar forumet ska ange hur resten av klubbmedlemmarna ska göra. Dessutom propagerar en del av er hårt för att strunta i allt som inte är just forumrelaterat. Det tycker jag är väldigt störande. Hemsidan är ett seriöst försök att förbättra kommunikationen generellt inom klubben. Tanken med just startsidan är att få en levande och snyggare presentation av saker som händer inom klubben. Den som vill kan sen kommentera artiklar och aktiviteter - precis som i forum.

Marie skrev:...Slutligen bör du inse, att alla inte använder ironi alltid, utan det jag skrev om tidpunkten för forumsjösättningen och att åka mc, skall tolkas som att jag tycker att tidpunkten var olyckligt vald, eftersom jag fullt ut förstår att du och dina hjälpredor hellre vill köra hoj än meka med forumet.

Hjälpredor? (Nu löjliggör du igen.) Du pratar om en seriöst arbetande programmerare och en webbgrupp som anstränger sig att göra ett bra jobb.
Eftersom den gamla hemsidan inte fungerade tekniskt så var det ytterst viktigt att få till den nya hemsidan innan sommaren.

Jag förstår om du tycker att förändringar är jobbiga och att allt var bättre förr. Men nu är det faktiskt så att världen omkring oss ständigt förändras. Då kan man välja att försöka förstå och ta till sig det nya och själv vara med och förändra det nya till något ännu bättre.
Tillverkaren BMW har ju exempelvis insett detta och lanserar nya moppar hela tiden. Man provar olika koncept och testar nya lösningar. En del bra - en del mindre bra. Men man försöker.

Man kan också bestämma sig för att stanna kvar i 1900-talet och behålla sin 20 år gamla dator och fortsätta att köra med sin 20 år gamla hoj och vara nöjd med det.
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Re: Tunga moln över Forumet

Inläggav Björn Johnson » 2008-09-11/09:48

Jag gillar att köra hoj och jag tycker däremellan om att ga in pa forumet och läsa och ibland även delta i diskussionerna i olika ämnen. Jag uppskattar att ta del av asikter och infallsvinklar även om jag inte alltid själv delar dem. I likhet med Marie kliver jag oftast in via fönstret (förlat!) men gar ibland ut pa farstubron för att kolla pa själva huset och tycker att det funkar bra för mig.

Strixen har satt fingret pa en viktig punkt i sitt inlägg men jag tror och hoppas att det inte är den nya hemsidans teknik som fatt Forumet att stagnera. Jag tänker i alla fall fortsätta att agera här och i likhet med alla grupper finns det ju "ups and downs" i dess utveckling. Kanske är vi nu inne i en svacka som om ett halvar känns helt avlägsen, jag vill i alla fall tro det.

Sen är ju alltid det skrivna ordet svart. Det gar alltid att "missuppfatta", tolka nagot negativt eller läsa mellan raderna. För mig är varken Marie, GoE eller nagon annan här pa Forumet Troll, de tva förstnämnda är dock personer som verkligen tycker nagot och det är ju sadana som Forumet behöver och som dessutom skriver nagot.

Med bästa Forum- och BMW-hälsningar,

Björn

PS. Mimmi du far gärna komma tillbaka igen, jag saknar dig.
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Tunga moln över Forumet

Inläggav Marie » 2008-09-11/11:36

GoE skrev:I vårt forum är ju du ett välkänt troll.

....Och i avsaknad av sakliga argument fortsätter i vanlig ordning okvädandet av klubbmedlemmar som dristar sig att kritisera överheten......
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Tunga moln över Forumet

Inläggav Göran Ekman » 2008-09-11/12:07

Marie skrev:....Och i avsaknad av sakliga argument fortsätter i vanlig ordning okvädandet av klubbmedlemmar som dristar sig att kritisera överheten...

När ett helt inlägg fullt av sakligheter inte når fram så måste man nog anse att tramset fortsätter... :roll:
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Re: Tunga moln över Forumet

Inläggav Marie » 2008-09-11/13:12

mbrobeck skrev:Fakta i fråga om modererandet är att det sedan nyår har varit ca 5 gånger, varav något har varit på trådskaparens eller inläggsförfattarens egen begäran.


Helt klart har det formella modererandet skötts på ett föredömligt sätt sedan du greppade stafettpinnen. Min kritik mot det formella modererandet gällde tiden från webmasterskiftet fram tills dess.

Det informella modererandet medelst invektiv är dock en helt annan historia, som inte du sköter.....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Tunga moln över Forumet

Inläggav Guzzi-Leif » 2008-09-11/13:25

GoE skrev:
Guzzi-Leif skrev:Åsså behöver inte alla skriva byråkratiskt, grammatiskt tokkorrekt, 100% rättstavat och ultrabegåvat för att duga! Att vilja men inte kunna är sannerligen hedervärt (tänk på alla nysvenskar och ordblinda till exempel)!

NÄR blev det ett krav att man skulle skriva korrekt och rättstavat?
Det finns skribenter här som lägger stor vikt vid att det ska vara så - precis om jag också försöker det. Men det har aldrig funnits några sådana krav.
Varför har du fått för dig att det finns såna regler?


Nu var jag tydligen otydlig!

Självklart finns ingen sådan regel från de som "kör" Forum!
Det jag menade var att ingen skall behöva lägga på sig såna begränsningar, att det måste finnas en stor tolerans och mycket hjärta här. Alltså ett gemensamt ansvar för oss skribenter.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Tunga moln över Forumet

Inläggav Göran Ekman » 2008-09-11/13:27

Marie skrev:Det informella modererandet medelst invektiv är dock en helt annan historia, som inte du sköter.....

Du får tillbaka precis som du själv uppför dig. Sluta gnäll så mycket så ska du se att allt blir bättre.
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Re: Tunga moln över Forumet

Inläggav Göran Ekman » 2008-09-11/13:28

Guzzi-Leif skrev:...Det jag menade var att ingen skall behöva lägga på sig såna begränsningar, att det måste finnas en stor tolerans och mycket hjärta här. Alltså ett gemensamt ansvar för oss skribenter.

Då är jag med och instämmer.
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Re: Tunga moln över Forumet

Inläggav Mattias Jonsson » 2008-09-11/13:41

Jag har nu följt traden ett tag och tycker att den aggrisiva attityden här är varken trevlig eller uppmanar till konstruktiv debatt.
Att tekniken skulle vara anledningen till att det ar för att det är fa inlägg är väl knappast troligt, det är ju ända vi manniskor som delar med oss, tycker eller läser vad som finns pa forumet.
Jag har varit medlem i olika forum sedan modem och bbs-tiden och min uppfattning ar att populariteten och användandet av forumen inte ar styrt av tekniken utan av människorna

Om jag far föresla sa tycker jag att vi hadanefter haller oss till konstruktiva och om möjligt konkreta förslag pa hur användningen av forumet skall bli bättre, istället för att kasta skit pa varandra.

Gärna med högt i tak, men med en trevlig ton och utan personangrepp.

(Ledsen för att jag inte har nagra a med ring över; tyskt tangentbord)

Hälsningar

Mattias Jonsson, för tillfället pa Werk 1.1 i München.
Yamaha XT660Z Tenere, Mattias Jonsson
Arvidsjaur, Schweden
Användarvisningsbild
Mattias Jonsson
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Re: Tunga moln över Forumet

Inläggav Magne » 2008-09-11/13:59

HerrJonsson skrev:...

Gärna med högt i tak, men med en trevlig ton och utan personangrepp.

(Ledsen för att jag inte har nagra a med ring över; tyskt tangentbord)

Hälsningar

Mattias Jonsson, för tillfället pa Werk 1.1 i München.


En enkel regel, ris ges till personen i enskildhet (här heter det personliga meddelanden), ros i forumet så alla "hör".
Den regel gäller även utanför forumet tycker jag.

/Magne
Magne Hansen
R1250GSA
Användarvisningsbild
Magne
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2007-07-29/01:00

Re: Tunga moln över Forumet

Inläggav Strixen » 2008-09-11/15:51

Hoppsan Kerstin...
Det blev en reaktion på detta som jag inte hade hoppats på.
Att det jäser någonstans i leden är helt klart.
Men att vi löser det genom simpel pajkastning tror jag inte på.
Det leder inte till någons glädje.
Vidare, att det skulle vara tekniken i sig på Forumet som felar känns också tveksamt.
Nog är vi fria att tycka vad vi vill om estetik och funktion på forumet men jag vågar nog påstå
att den inte borde hämma någon från att skriva ett inlägg.

Men jag kan inte tappa känslan av att här vilar något som förbannar och som bottnar i någon
luddig... hierarkisk orsak. I någon "vi mot dom" grej som är svår att ta på.
Kanske har jag fel men känslan av grupperingar som håller hårt i sitt finns.
Och ur detta tror jag att det kan födas känslor som att forumet är hårt hållet för att man
inte tillhör den inre cirkeln. Då uppfattas en medveten pondus hos vissa som toppstyrning.
Mot detta reser vissa ragg och vi har en konflikt under ytan.
Det lite skitfina mot den lille medlemmen. Det finns nog fler än vad vi tror i bägge falangerna.
Och vem förlorar på den konflikten?
Forumets välmående.
Bumsen.
I längden, hela BMW MC Klubben.

Om vi kan komma runt detta och spela på samma plan mot samma mål med samma boll så kan vi
också vara enade runt något. Att försöka anpassa oss efter våra egna insikter om oss själva och om
insikter om hur våra forumskompisar är.
Att försöka, uppriktigt försöka, hitta en gemenskap. På lika villkor.
Jag tror på det.

Nu ska jag snart skriva i OT om hur man kan få sympatier för en seriemördare.
Jag funderar över mekanismer.
Lite MC-OT kanske, men ändå...

;)

./..
Å detta ingenting säjer allt.
Strixen
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2008-01-30/01:00

Re: Tunga moln över Forumet

Inläggav Mattias Jonsson » 2008-09-11/16:08

Amen
Yamaha XT660Z Tenere, Mattias Jonsson
Arvidsjaur, Schweden
Användarvisningsbild
Mattias Jonsson
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Re: Tunga moln över Forumet

Inläggav Göran Ekman » 2008-09-11/20:48

Strixen skrev:Om vi kan komma runt detta och spela på samma plan mot samma mål med samma boll så kan vi
också vara enade runt något. Att försöka anpassa oss efter våra egna insikter om oss själva och om
insikter om hur våra forumskompisar är.
Att försöka, uppriktigt försöka, hitta en gemenskap. På lika villkor.
Jag tror på det.

Alldeles utmärkt tanke tycker jag. Så har jag hela tiden försökt göra det. Och så tycker jag att det ska vara.
Men när det från ett visst håll konstant klankas på oss som jobbar gratis för att hålla igång klubbens hemsida så kan jag inte vara tyst. Det är väldigt trist. Och jag tänker inte acceptera att det får stå obesvarat.
Men om det blir stopp på gnället så kommer v i snabbt att få en bättre miljö.
Självklart finns saker att förbättra på sidan. Konstigt vore det annars. Och när vi får en rapport i Klagolådan så försöker vi ordna till det så fort det går. Vissa grejer är större och knepigare och blir fixade under hösten.

Jag hoppas vi får en fantastisk höst med massor av inlägg. Det är redan bra fart på trådskapandet och det kommer att bli fler hela tiden nu... =)
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Re: Tunga moln över Forumet

Inläggav HåkanH » 2008-09-11/23:18

För de allra flesta medlemmarna verkar forumet vara helt oviktigt, i alla fall vad gäller aktivt deltagande
(Det är möjligt att man läser).
Har roat mig med att kolla runt i trådarna lite tillbaka i tiden, hur många som gör inlägg eller svarar
på andras.
Det ser ut att vara i storleksordningen 35-40 som är frekvent aktivta och kanske lika många till som
deltar högst sporadiskt (som jag själv).
Hur många medlemmar har BMW-klubben.....ca 5000, har jag för mig.
I så fall är det inte ens 2% som aktivt använder sig av vårt forum! :?
Varför är det så...kan man inte låta bli att undra. Har en känsla av att det var ungefär likadant
i "gamla forumet", så jag tror inte att det har nåt med moderniseringen att göra heller.
Har inte nån bra ide' hur man ska kunna ändra det heller, bara nåt jag reflekterade över
när jag läste tråden.
/HåkanH
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Tunga moln över Forumet

Inläggav Thomas Weglert » 2008-09-12/08:42

HåkanH skrev:För de allra flesta medlemmarna verkar forumet vara helt oviktigt, i alla fall vad gäller aktivt deltagande
(Det är möjligt att man läser).
Har roat mig med att kolla runt i trådarna lite tillbaka i tiden, hur många som gör inlägg eller svarar
på andras.
Det ser ut att vara i storleksordningen 35-40 som är frekvent aktivta och kanske lika många till som
deltar högst sporadiskt (som jag själv).
Hur många medlemmar har BMW-klubben.....ca 5000, har jag för mig.
I så fall är det inte ens 2% som aktivt använder sig av vårt forum! :?
Varför är det så...kan man inte låta bli att undra. Har en känsla av att det var ungefär likadant
i "gamla forumet", så jag tror inte att det har nåt med moderniseringen att göra heller.
Har inte nån bra ide' hur man ska kunna ändra det heller, bara nåt jag reflekterade över
när jag läste tråden.
/HåkanH


Hej Håkan
Jag brukar fråga alla nya ansikten jag möter: Läser Du i forumet. Svaret är nästan alltid, ja.
Förvånandsvärt många säger att de läser varenda rad som skrivs. Och sällan blir svaret att man också
skriver. Med detta vill jag bara nämna att jag tror forumet är viktigt för många. Men visst, nog vore det trevligt om fler skrev.

God förmiddag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Re: Tunga moln över Forumet

Inläggav Mattias Jonsson » 2008-09-12/08:50

En bra fraga är hur var det när det var som bäst?
Har det faktiskt blivit sa mycket sämre än tidigare, eller ar det bara sämre om man jämför med andra forum?

Jag tror att vi kan hitta en del av problemet med lag användarprocent i nagot som jag skulle vilja kalla en kulturell anledning, det är ju att kommunicera online med chattprogram eller forum ar i det närmaste självklart för den yngre generationen som är uppväxta med det. För den äldre generationen sa är det nog inte lika självklart att man vänder sig till ett internetforum med sina funderingar eller problem, man är helt enkelt inte van att göra det sa det är inte det första som man tanker pa.

Sa, jag tror att detta dels är en "utbildningsfraga", att berätta och informera vara vänner i klubben om den fantastiska kunskaps- och erfarenhetsbank som finns har.

Dels sa ar det nog lite av ett moment 22 problem. Sa här tänker jag; Fa inlägg -> lite information. Manga inlägg -> Mycket information. Ju mer inlägg och därmed information det finns, desta intressantare är det att använda forumet = fler aktiva användare.

Den trenden tror jag att vi som är aktiva och semi-aktiva kan ändra pa. Ett enkelt sätt att öka inläggsmängden är att vi till större del börjar att spontant dela med oss av vad vi kan, har varit med om eller har hört om, i stort och smatt. Alltsa, utan att nagon först maste fraga efter informationen.
Lite grand om ett samtal. Blir det tyst vid matbordet sa berättar man nagot, och sedan är samtalet igang. Det behöver inte vara jätteintressant eller ens nagot nytt.
Som ni vet sa börjar ett samtal gärna i en ände och slutar nagon helt annan stans, vilket är bade bra och intressant.
Detta borde generera mer buzz pa forumet och göra det mer levande och därigenom mer intressant att besöka.

Min uppmaning i korthet:
1. Fa era vänner i klubben att i alla fall titta pa forumet och förklara för det som inte vet hur man gör och vad man kan tänkas finns (allt)
2. Dela med er spontant av smatt och stort (ett samtal maste börja nagonstans).
3. Det hänger pa oss alla, tillsammans.

Ödmjukast

Mattias Jonsson
Lapphelvetet (för närvarande München)
Yamaha XT660Z Tenere, Mattias Jonsson
Arvidsjaur, Schweden
Användarvisningsbild
Mattias Jonsson
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Re: Tunga moln över Forumet

Inläggav Magnus Brobeck » 2008-09-12/09:01

Amen (IGEN) precis så enkelt är det tror jag också. Ett forum är som en spiral, snurrar det bara åt rätt håll så går det uppåt. Rätt håll är (tror jag) i första hand antalet inlägg och "först i andra hand" kvalité på inlägg.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Tunga moln över Forumet

Inläggav Gunnar Elmgren » 2008-09-12/09:34

Här tror jag Thomas och Mattias har en stor del av förklaringen!
Jag hör till dom som bara läser, efter att ha varit ganska aktiv under en period.
Trots att jag tillhör 'gubbgenerationen' deltar jag gärna aktivt i diverse sammanhang på nätet.
Dock beslöt jag för ungefär ett år sedan att inte lägga mer energi på just detta Forum, just på grund av att det Mattias kallar 'samtal' inte fungerade, eller ens tolererades. Utan att hänga ut någon speciell person, fanns det ett antal tongivande Forumdeltagare som på något vis tog sig rätten att tillrättavisa skribenter, när inläggens innehåll, form eller språk inte 'passade in'. Tillrättavisningarna kunde vara subtila, bryska eller rent av oförskämda, och drabbade ganska många av de kreativa, kunniga och underhållande Forumdeltagare som var anledningen till att jag själv började delta, och till viss del fick mig att gå med i klubben.
Jag fick intrycket att en 'inre krets' hade en tyst överenskommelse att uppfostra alla skribenter - man ska hålla sig till ämnet, man ska vara saklig, man ska inte uttrycka åsikter utan bara fakta, man får inte kritisera klubbens ledning, man får inte vara för skämtsam, man får inte 'munhuggas' även om alla begriper att det är med glimten i ögat, och så vidare.
Somliga hutades också åt offentligt från officiellt håll, och under en period förekom en monumentalt klumpig och klåfingrig moderering, där jag ibland anade vissa personliga motsättningar i bakgrunden. Det förekom till och med rena oförskämdheter, som att offentligt peka ut Forumister som 'Forumtroll' och sabotörer - ren mobbning, i vissa fall understödd av ledande klubbrepresentanter.
Kort sagt - konversationen vid 'middagsbordet' kvästes av bildliga sparkar på smalben, av åthutningar och en kultur av 'sitt ordentligt, visa bordsskick och låt maten tysta mun'. Prata gick bra, men bara för att be om smöret, berömma mamma för de goda köttbullarna eller tacka för maten.
För undvikande av missförstånd, tycker jag att modereringen (den formella) numera sköts föredömligt, på en vettig nivå och framför allt utan offentliga bannor. Några av 'uppfostrarna' verkar också ha slutat aktivt delta i Forumet, så förutsättningar kanske finns att få igång en levande dialog igen.
Det som behövs är att alla, särskilt ni tongivande klubbfunktionärer och eldsjälar som lägger massor av tid, engagemang och energi på att ge oss klubbmedlemmar mervärde, inser att ett Forum är något man inte kan (och inte ska!) styra till form och innehåll.
Låt kreativiteten härja ett slag!
Anpassa Forumet efter deltagarna - öppna nya avdelningar om det börjar sväva ut så det riskerar bli rörigt.
Tillåt 'svammel' så länge det inte kränker eller överträder lagar.
Uppmuntra galna infall och spontana bidrag.
Låt medlemmar och andra 'gå in genom fönstret' om det är det dom vill - man kan inte tvinga på folk information dom inte är intresserade av.
Tillåt att initiativ och information om spontana evenemang bara finns på Forumet - allt måste inte vara formellt och infört i klubbkalendern.
Var inte rädda för lite 'käbbel' - det brukar lösa sig självt efter ett tag.
Ta kritik och 'gnäll' för vad det är - är kritiken felaktig eller orättvis kan den bemötas sakligt, om det ligger något i den finns all anledning att ta den till sig. Om det rör sig om rent 'dumgnäll' utan substans mår den bäst av att ignoreras.

Slutligen - teknik och design av Forumet och hemsidan duger gott, och de fel som upptäcks fixas föredömligt snabbt. Tack för en fantastisk insats och ett gott arbete därvidlag, det förtjänar all respekt och uppmuntran!

Så, nu får vi se - med detta mitt första inlägg på ett år, hoppas jag att Forumet repar sig, och att jag efter min frivilliga 'karantän' så småningom känner inspiration att börja delta aktivt igen!

/// Gunnar Elmgren
Senast redigerad av Gunnar Elmgren 2008-09-12/09:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Tunga moln över Forumet

Inläggav Björn Johnson » 2008-09-12/09:39

Bra talat Gunnar, det var det väl värt att vänta ett ar pa! :)
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Tunga moln över Forumet

Inläggav Magnus Brobeck » 2008-09-12/11:10

gunnare skrev:*SNIPP*
Så, nu får vi se - med detta mitt första inlägg på ett år, hoppas jag att Forumet repar sig, och att jag efter min frivilliga 'karantän' så småningom känner inspiration att börja delta aktivt igen!

/// Gunnar Elmgren


Välkommen tillbaka, det gör mig otroligt glad. Nu tänker jag ta till brösttonerna - Våga dig inte att ens tänka tanken på "frivillig karantän" igen - nu är du här och så skall det förbli - BASTA!!!

För att vara säker på att du kommer tillbaka:

Var det jag som var skyldig dig en öl eller du som var skyldig mig en hundring?

MVH Magnus ;) ;)

PS det var inte ditt första, du satte in en annons också - han med koll DS :lol:
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Tunga moln över Forumet

Inläggav Gunnar Elmgren » 2008-09-12/11:39

mbrobeck skrev:Välkommen tillbaka, det gör mig otroligt glad.

Tack!
mbrobeck skrev:
Var det jag som var skyldig dig en öl eller du som var skyldig mig en hundring?
Minns inte, troligen bägge delarna! Vi får reda ut det över en öl.....
mbrobeck skrev:PS det var inte ditt första, du satte in en annons också - han med koll DS :lol:

Det räknas inte, jag har inte fått nåt svar....

----------------

Vill för tydlighetens skull tillägga, att jag har den största respekt för alla er som lägger ner jobb för klubben.
Jag vet av egen erfarenhet att det är obetalt, otacksamt, tidsödande, stundtals känns hopplöst, och oftast bara lönas med kritik och gnäll. Att ni trots det finner tillfredsställelse och nöje i att kämpa för klubben och medlemmarna är värt allas vår tacksamhet och uppskattning. Vi kanske gnäller ibland, men det är (i alla fall oftast) inte för att vi inte gillar det ni gör, utan för att vi har olika uppfattning om hur det ska bli ännu bättre - och jag vet av egen erfarenhet att det ibland finns tankar värda att ta till sig och förädla.

Som sagt - stort tack för ert engagemang och arbete!

/// Gunnar Elmgren
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Tunga moln över Forumet

Inläggav Konsument » 2008-09-12/22:56

Tyckte den här kunde passa:
Sanden och stenen

Det är en historia om två vänner som vandrar i öknen. Vid ett tillfälle börjar dom gräla och den ena ger den andra en örfil. Den senare, som får ont, men inget säger, skriver i sanden: 'Idag fick jag en örfil av min bäste vän'.

De fortsätter att promenera och kommer till en oas, där de bestämmer sig för att bada. Den som fått en örfil tidigare, håller på att drunkna men hans vän räddar honom.När han kommit till sans igen, skriver han på en sten 'I dag räddade min bästa vän mitt liv'.

Den som givit örfilen och sedan räddat sin vän frågar:

'När jag skadade dig skrev du i sanden och nu när jag räddat dig skriver du på en sten, varför?

Den andra svarar: 'När någon skadar oss skall vi skriva det i sand där förlåtelsens vindar lätt kan sudda ut det.

När någon gör något bra, bör vi gravera in det på en sten där ingen vind någonsin kan sudda ut det.

Lär dig att skriva dina skador i sand och dina glädjeämnen på sten.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Tunga moln över Forumet

Inläggav Gilbert » 2008-09-12/23:09

För mig verkar det som att den här tråden är en repris, och en titt i gamla forumet visar att det är så, med lite nyansskillnader har samma frågor tuggats åtskilliga vändor under ett antal år. Själv så ägnar jag mesta delen av min tid på det här forumet åt att läsa i de mer tekniska underforumen, men skriver även nåt inlägg emellanåt, och som jag ser det så är främsta orsakerna till att forumet dräneras på intressanta, kunniga och informativa inlägg egentligen bara att inte alla förstått/vägrar komma till insikt om sin roll i det lagspel som ju ett forum, och i stort sett alla andra sociala sammanhang, är.

Vad som inte riktigt gått fram verkar vara det enkla att om man kallar till att spela fotboll så är det ju en grundförutsättning att alla förstår att det är fotboll som ska spelas, och kommer det då nån som tycker att "här ska jag minsann spela basket" så kanske det är roligt första gången, men när det börjar bli en vana så är det inte kul längre, ej heller när basketspelaren tror att bästa sättet att få nån att spela med sig är att kasta basketbollen hårt i ansiktet på fotbollsspelarna, tror fan att de som vill spela fotboll söker sig vidare till nån annan fotbollsplan då...

Ett typexempel på "bollspelsteorin" får nog GPS-forumet anses vara, där det fanns en relativt stor aktivitet, och där i huvudsak en mycket GPS-kompetent forumist drev forumdelen framåt genom att dela med sig av sin kunskap, vilket gav många läsare, vilket ledde till fler inlägg med frågor, följdfrågor och andra GPS-kompetenta som gav sin syn på saken. Efter en "basketmatch" rätt nyligt så sa vederbörande upp sig, och om man tittar på GPS-delen efter avhoppet så är det rätt torftigt, få nya frågor, och få svar på trådarna.

Se nu inte det här inlägget som ett förespråkande för strikthet, förbud mot minsta ämnesavvikelse och stenhårt modererande, utan mer som en uppmaning att, även omän man inget bollsinne har, gärna vara med i bollspelet, men försöka hålla sig till det spel som spelas på den plan där man befinner sig, och inte kasta bollen i ansiktet på sina medspelare.

Ytterligare ett önskemål vore att få tillbaka den synliga modereringen där det syns att ett ingrepp gjorts och av vem, som det är nu blir det en del logiska luckor då bortmodererade inlägg bara inte finns där längre.
Gilbert
 
Inlägg: 215
Blev medlem: 2006-04-26/18:04

Re: Tunga moln över Forumet

Inläggav Folke33 » 2008-09-13/01:45

Jag har varit inne o smygläst på detta forumet några år , när man snöade in på lite touring. Reggade mig på forumet för ca 1 år sen o gjorde en del inlägg då i gps o rese-delen. Äger varken BMW eller är medlem i klubben , så för min del har jag knappt ens varit i ngn annan del än just de delarna.
Kände mig lite drabbad av det som "gunnare" skrev om... Jag gjorde ett kort besök i ngn "off-topic"-forumdel , gjorde några inlägg o försökte mig på ngt så drastiskt som att skoja o skämta. Det gick väldigt bra hem hos de allra flesta , men så finns det ju då person/personer med riktigt tråkig attityd tyvärr. Nämner inga namn , men har sett att väldigt många har drabbats av samma användarnamn. I dens/deras värld existerar inga skämt ! Forumet ska hållas torrt , sakligt o alla snedsteg bestraffas direkt med vassa kommentarer.
DET är tråkigt ! Då tappar man lusten att yttra sig.... Några rejäla doser lyckopiller till den/de humorbefriade hade gjort susen för forumet tror jag !
För fan !! Släpp loss lite... hur svårt kan det va att dra på smilbanden o skriva ett fullkomligt meninsglöst , men roligt inlägg för att lätta upp stämningen eller bjuda på ett gott skratt bakom ngn annans skärm ?

Tycker inte det är rättvist att skylla på webmastern o "hjälpredorna" , eller vad de nu kallades... Tycker de har gjort ett alldeles ypperligt jobb. Det är väl klart att det är inkörningssvårigheter ? Jag skulle vilja se det forumet eller datorsystemet , som fungerar perfekt direkt från uppstart ! All heder åt er !

Alla verkar oxå glömma att det precis varit sommar o jag tror de flesta som brukar surfa runt här o söka info o göra inlägg har en mc. I de flesta mc-forum går aktiviteten ner sommartid... (är med i 4 st ) , så varför skulle det vara annorlunda här ?

Nej... En lättsammare attityd här... o veta att man inte får på tafsen av nån allvetande paragrafryttare med ett kvastskaft uppkört i häcken...så är jag övertygad om att det skulle bli fler inlägg i forumet !

Skit på dig/er ! ( Äntligen fick jag ge igen !!! )
KTM Superduke -06
Användarvisningsbild
Folke33
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2008-02-08/08:31

Re: Tunga moln över Forumet

Inläggav Konsument » 2008-09-13/02:23

Ang. Forum-regler etc.
Bred demokratisk förankring efterfrågat?

Skulle man kunna ha lite (anonyma?) omröstningar om vad det ska finnas för forumregler?
Är det någon styrelse som utformat de nuvarande?
Jag har fått intrycket att de finns lite olika åsikter om trådrenhet, ämnen som tillåts avhandlas etc.

Sedan är en del av oss lite ohämmade med vårt bidrag avseende energitillförsel i livskraftiga informationsfåror.
(Ja, det var en omskrivning för ordbajseri i seriösa ämnestrådar... :oops: )

Men när jag nu dragit på mig x antal varningar så kunde jag väl straffas ut från forumet i säg sju dagar eller liknande så att övriga skribenter och konsumenter får en liten livsuppehållande paus. Och om jag i min oändliga visdom sedan återkommer och börjar gödsla vilt igen så stängs mitt ordbasjeriaggregat av i ytterligare 14 dagar etc. Bara dumt förslag med onödig och jobbig administration som följd?

Men det kanske inte är något stort problem?
Men vänta lite nu.... man kanske kan blocka bort alla inlägg från en given person... måste undersökas... imorgon.... och om det är möjligt... så är det väl bara de med samma tekniknivå som mig som ser det här inlägget...

Om inte blockering fungerar... hmmm... skulle moderator och skribent kunna sätta ett statusmärke på alla respektive egna inlägg som betyder "kanske kul inlägg med hög ordbajseri"-faktor och sedan möjlighet att filtrera bort dem för dem som inte vill se den typen av inlägg...

Guuud vad trött jag är... och ont i halsen... stackars mig... och er.... se det som idé-frön... nu lägger jag mig.... ;)

Ha kul och välj noga var du rejsar och bromsar! :D
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Tunga moln över Forumet

Inläggav Belsebubb » 2008-09-13/12:35

Hej alla "Forumtallibaner"...
Att vara aktiv på forumet har sitt pris. Antingen som läsare eller skrivare eller både och. Jag har gått över till att vara läsare. Allt utvecklas, även vi människor och får mer insikt om vad som är viktigt i livet.
När nymodigheten forum kom in i Svenska BMW MC-klubben blev den det absoluta viktigaste "överlevnadsverktyget" för vår klubb. Vi fick möjlighet att snacka med medlemskommpisar över hela Sverige. Informationen kom "NU".
Idag står vi med en suverän hemsida och vi har ett forum som funkar lika bra som alla andra som finns i världen. Bumsen är inte i kris så länge vi betalar vad den kostar. Det sköts av ett proffs. Proffs = tar betalt.
Vår hemsida och forum sköts på ett proffisionellt sätt och vi har frivilliga krafter som fixar detta till oss.
Kvalitén på forumet avgörs av de som skriver. Forumet har kanske gjort sitt, för att i daxläget glidit in och blivit en blogg för många skribenter. Bloogen är ett utryck för sin egen terapi och sitt liv, och att då "blogga" på "alla linor" då tappar forumet sin trovärdighet och styrka.
Som jag ser det bör forumet åter bli en "Chat" med kuliga kommentarer och sakliga framförande, medan "långbänkarna" kan/bör få tillgång att starta sin blogg och där skriva sina spaltmetrar.
Ett litet tipps när du skriver, vem skriver du för, de som ska läsa eller för dig själv...
Spelar du golf? - Nej, jag är fortfarande sexuellt aktiv.
Gunnar Alfvén
Användarvisningsbild
Belsebubb
 
Inlägg: 192
Blev medlem: 1994-04-25/01:00

Re: Tunga moln över Forumet

Inläggav Guzzi-Leif » 2008-09-13/12:58

Folke33 skrev:Jag har varit inne o smygläst på detta forumet några år , när man snöade in på lite touring. Reggade mig på

*SNIPP*


Nej... En lättsammare attityd här... o veta att man inte får på tafsen av nån allvetande paragrafryttare med ett kvastskaft uppkört i häcken...så är jag övertygad om att det skulle bli fler inlägg i forumet !

Skit på dig/er ! ( Äntligen fick jag ge igen !!! )


Trots (tack vare?) att jag är en legitimerad tråkmåns på alla vis, kan jag bara säga en sak om ditt inlägg: Amen!
Sunt bondförnuft, acceptans och samma social regler som i den andra världen (utanför CyberSpace) räcker så bra.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Tunga moln över Forumet

Inläggav Strixen » 2008-09-13/17:05

Belsebubb skrev:
Att vara aktiv på forumet har sitt pris. Antingen som läsare eller skrivare eller både och. Jag har gått över till att vara läsare. Allt utvecklas, även vi människor och får mer insikt om vad som är viktigt i livet.

Bumsen är inte i kris så länge vi betalar vad den kostar. Det sköts av ett proffs. Proffs = tar betalt.

Kvalitén på forumet avgörs av de som skriver. Forumet har kanske gjort sitt, för att i daxläget glidit in och blivit en blogg för många skribenter. Bloogen är ett utryck för sin egen terapi och sitt liv, och att då "blogga" på "alla linor" då tappar forumet sin trovärdighet och styrka.

Ett litet tipps när du skriver, vem skriver du för, de som ska läsa eller för dig själv...



Här är jag inte helt med Belsebubb....

Om jag förstår dig rätt så har du kommit till insikt med att du bör endast läsa och inte deltaga i att skriva
på forumet. Att skriva på forumet känns inte prio för dig. Ok. Gott så.
Men sen snöar du...
Att Bumsen inte är i kris tror inte jag är helt korrekt. Allt handlar inte bara om de pengar som en
medlemsavgift innebär. Du tycks förenkla problemet lite.
Du delger i ditt inlägg dels en del tvärsäkra idiotkloka lösningar på sakers tillstånd för att till sist ge uttryck för hur det skall och när det skall och med vilken avsikt det skall skrivas här på forumet.
Dina tankar känns cyniska och inte helt uppdaterade med hur fungerande forum i allmänhet flyter.

Med eftertryck anser jag att alla skriver vad dom vill med vilka avsikter man vill. Det gör du.
Och det gör jag.
Detta är hela grundfundamentet till ett levande publikt forum.
Din typ av tankar som syftar till "terapi-sitt egna liv", "blogga på alla linor" vs. adekvata inlägg är nonsens.
Du måste skämta?
Det är ju den typen av problem som har hämmat delar av forumet en tid.
Du skruvar det t.o.m. ännu ett ytterligare varv.
Jag respektererar din åsikt men anser att det är viktigt att inte ens ta notis om den, trots allt,
då den är fel.

Jag blev jätteglad över Folke33:s friska inlägg. Enkelt sagt.

./..
Senast redigerad av Strixen 2008-09-13/17:16, redigerad totalt 1 gång.
Å detta ingenting säjer allt.
Strixen
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2008-01-30/01:00

Re: Tunga moln över Forumet

Inläggav Gunnar Elmgren » 2008-09-13/17:15

Strixen skrev:.....
Med eftertryck anser jag att alla skriver vad dom vill med vilka avsikter man vill.
Detta är hela grundfundamentet till ett levande forum.

Där kan jag bara ivrigt instämma! Klokt och koncist formulerat.
Strixen skrev:Jag blev jätteglad över Folke33:s friska inlägg. Enkelt sagt.

Det blev jag med.

Tack Strixen och Folke33, ni är mina hjältar just idag!

/// Gunnar
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Tunga moln över Forumet

Inläggav S-J » 2008-09-13/17:35

Måste skriva lite jag oxå här då jag faktiskt inte alls tycker att det hänger några tunga moln över detta forum. Men som i alla forum jag hänger på (ca 6 st) så finns det folk som skriver på ett sätt som många andra tar illa vid sig och själva inte förstår detta. Detta kan inte allt för sällan ge tråkiga diskutioner om hur fourmet modereras och tråkig pajkastning med fåniga och trista personliga påhopp på både de som gör att forumet rent tekniskt fungerar och de som försöker göra ett jobb som moderator.
Att det däremot kanske har minskat i inlägg av teknisk karaktär är något jag märkt. Om detta sedan beror på att de som har varit stora skribenter och kunniga på detta har fått andra prioriteringar eller tröttnat på att svara på samma frågor eller som vissa tror att de slutat på grund av att man bytt design på forumet spelar ingen roll för detta kommer alltid ske inom alla typer av forum. Folk kommer och går då deras intresse och liv ändras. Det som gör att ett forum hålls vid liv för mig är att alla håller sig till sakliga diskutioner utan person påhopp och att det till viss del får sväva ut från trådens huvudämne utan att det blir påhopp från höger och vänster. Rent spam i trådar bör däremot stävjas typ "jag håller med" mm.

Normala regler som bör följas enligt mig för att forum ska vara trevliga att läsa på.
1. Respektera andras åskikter.
2. Respektera andras åskikter.
3. Va glad för att någon håller forumet igång rent tekniskt (oftast på fritid).
4. Respektera de regler forumet har utan gnäll då mod ändrar nått. Har man åsikter om hur mod gör sitt jobb finns mail.
5. sist men inte minst Respektera andras åskikter.




Tack alla som skriver och håller liv i forumet.
Och även ett stort tack till GoE som gör ett hästjobb med att få detta att funka. Även jag har börjat titta in på första sidan sedan den nya designen kom till. ;)
Oxå känd som Anders Lindh
R1150 GS -01a
Användarvisningsbild
S-J
 
Inlägg: 419
Blev medlem: 2008-02-01/22:19

Re: Tunga moln över Forumet

Inläggav Mattias Jonsson » 2008-09-13/20:52

Jag håller med föregående talare. Jag vill bara göra ett tillägg till hela debatten.

Jag tycker att "tekniska" regler så som om man får avvika från ämnet i de olika forumgrupperna etc. är underordnade.

Det som jag tycker är viktigt och som skall kontolleras och "beivras" vid övertramp är de etiska regler som ett forum måste ha, både formella och informella.

Grundregeln för e-konversationer är att man beter/säger/skriver på samma sätt desamma som när man för vanliga konversationer. Man får gärna uttrycka olika åsikter eller tycka att någon har helt fel, det är en helt vanlig del av en konversation. När man gör det ska man dock använda en trevlig ton, precis som man gör när man pratar med människor öga mot öga.

Jag blir förvånad och i bland lite illa vid mods över den attityd och aggresivitet som ibland dyker upp på forumet. Man kan fort se resultatet av dessa inlägg med att den ibland sprudlande och intressanta diskussionen då tar ett abrupt slut, det är tråkigt. Att vi ibland förlorar aktiva och duktiga medlemmar på grund av detta är än värre.

Hur sådant här skall beivras överlåter jag till de som är ansvariga för verksamheten att besluta om.

/Mattias
Lapphelvetet
Yamaha XT660Z Tenere, Mattias Jonsson
Arvidsjaur, Schweden
Användarvisningsbild
Mattias Jonsson
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Re: Tunga moln över Forumet

Inläggav Jonas » 2008-09-14/00:02

Belsebubb skrev:Hej alla "Forumtallibaner"...
...Forumet har kanske gjort sitt, för att i daxläget glidit in och blivit en blogg för många skribenter. Bloogen är ett utryck för sin egen terapi och sitt liv, och att då "blogga" på "alla linor" då tappar forumet sin trovärdighet och styrka.


Eftersom det händer att jag skriver både foruminlägg och artiklar på hemsidan så kanske jag borde lägga mig i debatten lite.

Ang. att forumet gjort sitt och blivit en blogg, så förstår jag inte riktigt vad Belsebubb menar. Kanske är de utformningen och layouten på det som läggs ut som stör honom?
För faktum är att även om en del inlägg skrivs i form av en redogörelse, ex. om en utflykt som ett distrikt gjorde eller om en medlems upplevelse av en resa eller liknande, så tillför det många gånger kunskaper och erfarenheter som uppskattas lika mycket som om det skulle skrivits på något annat sätt.

Att uttrycka sitt inlägg i blogg-form ser jag inte som en svaghet, inte heller att forumet skulle förlora sin trovärdighet genom skriva på detta sätt. Givetvis så uppskattas inlägg olika mycket av olika personer. Men försöker man göra sitt bästa så kommer man långt.

För att klargöra varför jag inte ser det som ett problem att skriva i blogg-form kanske man först måste reda ut vad det betyder. Vad är en blogg?

Enligt Wikipedia så är betydelsen som följer: "Varje inlägg behandlar ett visst ämne, och en blogg kan bestå av flera bloggare som samarbetar. Vissa bloggar kan handla om flera olika ämnen, medan andra är fokuserade till ett visst ämne som bevakas ur olika aspekter. Utseendet på bloggar varierar stort från enkla punktlistor med länkar till artikelreferat med kommentarer från skribenten. Gemensamt är att varje inlägg brukar ha en datumangivelse med det senaste inlägget högst upp. Ofta har inläggen någon sorts nyhetskaraktär. Bloggens besökare kan vanligtvis lämna kommentarer, vilka visas längst ner på inlägget. Mellan bloggar sker ofta ett utbyte av innehåll och information."

SÅ, visst vi kanske skriver i en blogg, men vad spelar det för roll?


Belsebubb skrev: ...Som jag ser det bör forumet åter bli en "Chat" med kuliga kommentarer och sakliga framförande, medan "långbänkarna" kan/bör få tillgång att starta sin blogg och där skriva sina spaltmetrar.
Ett litet tipps när du skriver, vem skriver du för, de som ska läsa eller för dig själv...


Att forumet skulle bli en "chat" förstår jag inte riktigt heller.
Låt oss gå tillbaka till wikipedia så kanske ni förstår varför jag är fundersam.

"Att chatta, från engelskans chat, innebär ett snabbt utbyte av korta textmeddelanden, vanligen via Internet. Ordet kommer från engelskan och betyder ungefär snacka, småprata. Ett försök till svenskt uttryck är datormedierade skrivna realtidssamtal. Att chatta betyder att man skriver till varandra online, vilket påminner om att sitta och prata. Det man skriver kan läsas med en liten fördröjning på upp till ett fåtal sekunder. Samtalet sparas i regel inte någonstans."

Att göra forumet till en typ av chat skulle väl definetivt skada forumets styrka och trovärdighet. Eller?
Jag menar att om forumet skall finnas för att delge nyheter, erfarenheter, ge tips och råd så är väl blogg-formen bland de bättre alternativen, inte sant?

Så vem skriver man för här på forumet, är det de andra medlemmarna och gästerna eller är det för sig själv?
Ja, är det så att man skriver i Blogg-form så är det nog båda. Ex. skriver man om sin utflykt till det angränsande distriket så kanske det uppmuntrar andra medlemmar att göra detsamma eller förklarar hur man kan undvika de problem som som man stötte på under denna färd.

Jag för min del har för avsikt att dela med mig mina upplevelser på resor för att stimulera och uppmuntra mina med-medlemmar. I andra fall skriver jag för att delge nyheter som kan vara intressanta för andra BMW förare. Jag tänker att andra kanske inte har lika mycket tid att leta upp nyheter eller tips, som jag har, och då kan det vara trevligt att hitta allt på samma sida, och självklart borde man hitta intressanta nyheter om BMW på BMWklubbens sida, eller hur?

Jag har även läst om att vissa inte riktigt vet hur man ska skriva på forumet, och därmed inte "vågar" skriva ett inlägg eller artikel. Det tips jag kan ge är att, skriv så som känns rätt för dig!
Du kan skriva i Jag form, dvs: "I går åkte jag om min kompis ut och provade den nya BMW cykeln..."
Du kan skriva i tredje person, vilket blir som en berättelse: " De två kamraterna åkte ut för att prova den nya BMW cykeln..."
Du kan skriva som det vore ett mc-test: "BMW's nya motorcykel verkar efter provkörning som en fantastisk maskin..."
Du kan skriva precis som du vill och känns rätt! Något som alltid uppskattas är att ha humor och ha lite jargong i dina inlägg, vilket inte alltid är lätt.

Sen får du ta de som kommenteras till dina inlägg med en nypa salt!
Många kommer att klaga och de hörs, men fler kommer att tycka om det de läser och de är tysta! (Se bara på kommentarerna till detta inlägg!)
Så fortsätt och skriv på de sätt som Ni tycker känns rätt så får vi ett livligt och roligt forum!
Tack för att ni tog er tid att läsa!
/J
Bromsa sent är lätt, om bromsarna inte funkar! - Jonas Sjöström UMEÅ
Användarvisningsbild
Jonas
 
Inlägg: 603
Blev medlem: 2007-11-30/01:00

Re: Tunga moln över Forumet

Inläggav Johnny Kinnunen » 2008-09-14/16:17

Jonas skrev:
Belsebubb skrev:...........

Belsebubb skrev: ...Som jag ser det bör forumet åter bli en "Chat" med kuliga kommentarer och sakliga framförande, medan "långbänkarna" kan/bör få tillgång att starta sin blogg och där skriva sina spaltmetrar.
Ett litet tipps när du skriver, vem skriver du för, de som ska läsa eller för dig själv...


Att forumet skulle bli en "chat" förstår jag inte riktigt heller.
Låt oss gå tillbaka till wikipedia så kanske ni förstår varför jag är fundersam.

"Att chatta, från engelskans chat, innebär ett snabbt utbyte av korta textmeddelanden, vanligen via Internet. Ordet kommer från engelskan och betyder ungefär snacka, småprata. Ett försök till svenskt uttryck är datormedierade skrivna realtidssamtal. Att chatta betyder att man skriver till varandra online, vilket påminner om att sitta och prata. Det man skriver kan läsas med en liten fördröjning på upp till ett fåtal sekunder. Samtalet sparas i regel inte någonstans."

Att göra forumet till en typ av chat skulle väl definetivt skada forumets styrka och trovärdighet. Eller?
Jag menar att om forumet skall finnas för att delge nyheter, erfarenheter, ge tips och råd så är väl blogg-formen bland de bättre alternativen, inte sant?
.............

/J


En spontan tanke dök upp i mitt lilla huvud (händer inte ofta!) när jag läste ovanstående om chatt.
Kanske en riktig chatt skulle fylla sin funktion på denna vår hemsida? Varför inte testa och se? Jag gissar att det alltid kommer finnas personer som vill "skriva av sig" eller "bara tjöta lite" utan att det egentligen i förlängningen ska leda till nåt beständigt (vilket det onekligen gör när man skriver i ett diskussions forum).
Som sagt en liten dum idé och väldigt spontan sådan! Jag är medveten om att detta troligtvis kräver en hel del arbete (kostnader?) från er som ev. ska implementera en sån chatt funktion men...Hmmm



Sen vill jag gärna kommentera tråden: tack för alla härliga och många kloka inlägg!
Till trådens skapare vill jag bara säga: Tack! :)
...sen vill jag gärna passa på att ge en ros till de som "knåpar" med hemsidan! :D

(generellt är vi människor dåliga på att ge varann kramar)
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Re: Tunga moln över Forumet

Inläggav Göran Ekman » 2008-09-14/20:30

Idag var min tredje instruktörsdag i följd på Gelleråsen där vi haft många nöjda och belåtna kursdeltagare i fantastiskt fint höstväder. Imorron är det sista kursdagen för i år för SMCs bankurser. 4 bandagar på raken gör kroppen trött.
Desto roligare att då öppna forumet och läsa alla nya inlägg i just den här tråden. Underbart med alla olika positiva åsikter. En bunt med olika ideer som säkert kan komma att realiseras under hösten. Tack för dom.
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Re: Tunga moln över Forumet

Inläggav Thomas Weglert » 2008-09-15/10:59

Det är nog bra att få skriva av sig ibland.

Det visar ju tydligt trådskaparen som bör ha ett stort
TACK.

God förmiddag
Thomas Weglert
Som drar till Värmland för grusåka med nya TKC-80
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00


Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst