En fråga om...

En fråga om...

Inläggav Mimmi » 2008-10-23/20:00

... PM (personliga meddelanden)

Någon gång jag skrivit ett PM så syns det sedan inte i "Skickat" utan i "Utkorgen".
Vad innebär det? Jag uppfattar det som att jag inte vet om det gått iväg när det är så...
Vore intressant att få reda på hur det förhåller sig med detta.

Jag hittade ingen relevant tråd att skriva denna fråga i, jag hoppas att det passar här.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: En fråga om...

Inläggav Björn Johnson » 2008-10-23/20:06

Mimmi, jag har också upplevt samma sak och tror att PM:et återfinns i "Skickat" först när mottagaren har läst det. Förstår du?
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: En fråga om...

Inläggav Göran Ekman » 2008-10-23/20:59

Precis så är det. Meddelanden ligger i Utkorgen tills det lästs av mottagaren.
Varför det är så här kan jag inte svara på (standard i phpBB).
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Tack!

Inläggav Mimmi » 2008-10-23/21:16

Hej!

Det var bra att få reda på hur det förhåller sig, Egentligen är funktionen ganska bra, det fungerar ju liksom som ett kvitto.
Men jag blir lite konfunderad, ja rentav ledsen nu när jag vet hur det fungerar. Jag fick ett PM som jag besvarade den 10/5. Det var frågor av teknisk natur, vissa data och så vidare. Det var alltså ett svar som tog en stund att besvara eftersom jag inte hade alla siffror i huvudet.
Men det är FORTFARANDE alltså inte läst eftersom det ligger kvar i utkorgen :(
Jag ställer gärna upp och hjälper folk med det jag kan. Men att först vilja ha hjälp, och sedan inte ens bry sig om att öppna svaret, då funderar jag över hur angeläget det var. När man råkar ut för sådant känns det inte så kul att alltid ställa upp och vara "snälla hjälpsamma Mimmi"! Men det dröjer nog innan jag kommer till det stadiet, eftersom det är just den Mimmi jag är.

Det var inte vår Forumvän Asterix, salig i åminnelse som pm.ade. För han var ju så sjuk stackaren att jag förstått om han snabbt blev så dålig att han inte kunde svara eller läsa mitt svar. Och någon annan av oss har jag inte hör att det skulle vara som lämnat det jordiska.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: En fråga om...

Inläggav Konsument » 2008-10-23/21:46

Om frågan poppade upp i en allmän tråd så kan du väl flagga för att du svarat i den. Eller chocka individen ifråga genom att nyttja medlemsmatrikeln och ringa! :twisted:
Risken är överhängande att ni fastnar i ett lååångt och trevligt samtal. :D
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Tack!

Inläggav Björn Johnson » 2008-10-24/07:26

Mimmi skrev:Men det är FORTFARANDE alltså inte läst eftersom det ligger kvar i utkorgen :(



Det kan kanske bero pa att personen i fraga inte vet om att det finns ett meddelande som väntar. Jag far information om detta via mail men om man inte väljer funktionen "Meddela mig vid nya personliga meddelanden" via kontrollpanelen sa kan man ju inte, mig veterligen, fa reda pa om man har nagot PM annat än genom att aktivt ga in och titta om det finns nagot sadant i inkorgen.

En bra funktion vore därför om den brevsymbol (som ligger uppe till höger i menyraden) ändrade utseende eller blinkade när man har ett PM i inkorgen. Ett förslag som härmed framförs till Göran om det är möjligt att fixa till rent tekniskt.

Jag tycker att du skall höra av dig till den du skickade PM:et till igen. Det är ju synd om du lagt ned arbete i onödan.
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: En fråga om...

Inläggav Johnny Kinnunen » 2008-10-24/23:04

Mimmi skrev:... PM (personliga meddelanden)

Någon gång jag skrivit ett PM så syns det sedan inte i "Skickat" utan i "Utkorgen".
Vad innebär det? Jag uppfattar det som att jag inte vet om det gått iväg när det är så...
Vore intressant att få reda på hur det förhåller sig med detta.

Jag hittade ingen relevant tråd att skriva denna fråga i, jag hoppas att det passar här.


Tack Mimmi för att du tar upp detta! :-)
Jag har oxo försökt få förstånd om detta. Resultatet blev att jag istället skickade fler gånger och att det varje gång "fastnade" i Utkorgen. Jag trodde givetvis att nåt var galet o raderade således meddelandet.. Inte så lyckat...
Tror det var en fråga till Göran (Webmaster)
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Re: En fråga om...

Inläggav Göran Ekman » 2008-10-25/02:42

Ja det vore ju fiffigt om det blinkade...
Fast egentligen tycker jag att PM är gammaldags. Det är bättre att alltid använda epost - för det använder alla människor numera.
I mitt fall så får jag ett pling i telefonen när jag får ett email men PM på olika forum dom ligger där och ruttnar tills jag orkar läsa dom... dvs råkar se att det finns nåt där.

Tidigare hade jag min PM avstängd och jag tror att jag ska göra det igen.
Email är kvalificerat mycket bättre.
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Re: En fråga om...

Inläggav S-J » 2008-10-25/08:29

Har förståelse för att folk vill ha PM då det känns mer "ta det när tid finns" än ett mail. Mail kanske är en jobb mail där man inte vill ha allt för mycket privat. För att jag ska se om jag får PM har jag klickat i så att jag får ett mail om det.
Oxå känd som Anders Lindh
R1150 GS -01a
Användarvisningsbild
S-J
 
Inlägg: 419
Blev medlem: 2008-02-01/22:19

Re: En fråga om...

Inläggav Göran Ekman » 2008-10-25/12:38

S-J skrev:...För att jag ska se om jag får PM har jag klickat i så att jag får ett mail om det.

Precis vad jag menar. E-post är överlägset... =)
Jag svarar ju på mailen också när jag har tid med det. Dvs ingen skillnad mot att läsa PM.
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00


Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst