Mc försäkringen...

Mc försäkringen...

Inläggav Belsebubb » 2008-11-05/17:07

...är en så viktig fråga för oss klubbmedlemmar. Därför vill jag skapa en ny tråd där den hör hemma.
BMW Sverige och IF är samarbetspartners för både bil och MC.
BMW lanserar nya koncept för hur de vill ta oss med in i mc framtiden. Touring, bana, grus touring och offroad.
Ingen i vår klubb har väl kunnat undgå de smaskiga och väl påkostade reklamfilmerna.
BMW har på ett medvetet sätt segregerat mc utbudet för att passa in på en bredare marknad och det är vi otroligt tacksamma för, vi som gillar BMW moppar.
I dagsläget så är IF i stort sätt det billigaste alternativet när det gäller premier för BMW MC.
Som jag ser det är det är det konstigt att värderingen på hur man framför sin MC år 2008 ligger till grund på 1996 års värdering.
Redan 2007 fick jag info. om att vår MC försäkring är framräknad för touring på asfalt och ca, 700- 800 mil per säsong. Läs Selldén´s spalt i Bumsen...
Jag är intresserad av hur BMW och IF tänker när de lanserar sina produkter. Det synkar inte för mig tex. all den goa R12gs, gsa, F800 gs ja, alla offroad filmer som vi får oss till livs från BMW och att sedan så har IF en helt annan syn och värdering på vilket sätt vi ska nyttja BMW´s produkter.
Att vi har en försäkringsmäklare som är ensam talesman och gör upp om vår försäkring känns för mig inte bra.
Har någon en seriös lösning som tilltalar oss som klubbmedlemmar, att vi har den optimala försäkringen för våra moppar och att IF är det optimala försäkringsbolaget Svenska BMW MC Klubben ...
//Gunnar
Spelar du golf? - Nej, jag är fortfarande sexuellt aktiv.
Gunnar Alfvén
Användarvisningsbild
Belsebubb
 
Inlägg: 192
Blev medlem: 1994-04-25/01:00

Re: Mc försäkringen...

Inläggav Thomas Weglert » 2008-11-06/08:41

Min ödmjuka åsikt är att det kanske bör vara en premiegräns där man skiljer körning på väg farbar för normala räddningsfordon från körning i terräng eller på vägar och stigar som svårligan kan nås med normal räddningsinsats.

Denna uppfattning fick jag i våras i Pyrenéerna då jag plötsligt insåg vad ett haveri eller en olycka skulle ha kostat där jag för tillfället befann mig.

Grus eller asfalt tycker jag inte ska utgära någon skillnad. Inte heller bankörning som sker under kontrollerade former.

God morgon
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Re: Mc försäkringen...

Inläggav Kenneth » 2008-11-06/10:21

If försäkringen är ju idag en märkesförsäkring, där BMW Sverige & If är parter, BMW klubben är inte alls inblandad. Kanske klubben är tillräckligt stor för att kunna teckna en ny klubbförsäkring?
Kunde ju vara intressant om klubben tog fram ett offertunderlag utifrån vilka vi är, åkstil, åksträcka/år, MC-typer och ev fler parametrar. Man kan ju även skapa ett rabattsystem utifrån genomförda förarutbildningar.
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Re: Mc försäkringen...

Inläggav M-Anders » 2008-11-06/12:03

Kenneth skrev:Kunde ju vara intressant om klubben tog fram ett offertunderlag utifrån vilka vi är, åkstil, åksträcka/år, MC-typer och ev fler parametrar. Man kan ju även skapa ett rabattsystem utifrån genomförda förarutbildningar.


En mycket bra ide, dock tror jag det krävs väldigt stor uppslutning från klubben samt det är ett stort arbete.

Vi gjorde något liknande i ett Mercedes forum. Där fanns ett stort intresse när frågan väktes, men när man väl började närma sig avtal skrivning var vi bara en handfull människor som forsatt var intresseade.

Troligen var orsaken att skillnaden mellan den försäkring man har idag och den nya var endast någon eller några hudra lappar, och tar man då i beaktning att en del människor har "samlat" föräkringar så blir det lite mer komplicerat.

Men jag är övertygad om att det finns potential att driva igenom det. men som sagt det är en del arbete.

mvh Anders Larsson
BMW K 1100 LT. K1200RS. R1100S
Användarvisningsbild
M-Anders
 
Inlägg: 447
Blev medlem: 2008-08-30/18:22


Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst