Medlemsundersökning

Medlemsundersökning

Inläggav hpngs1000 » 2008-11-11/21:26

God Kväll!

Vid några tidigare tillfällen har BMW AG's medlemsenkät figurerat både på startsidan och i Forum'et. BMW har spenderat stora pengar på enkäten och deltagarantalet är en stor besvikelse. Av ca 200.000 individuella medlemmar världen över är det enbart 5300 som svarat. Statiskiskt sett är denna siffra för låg för att man ska kunna dra några slutsatser. Från Sverge har endast 173 personer totalt deltagit fördelat på BMW mc- och bilklubbarna.

Som ordförande i Federation of European BMW Clubs, FEBC, har jag av BMW uppmanats att puffa extra för att förbättra resultatet. Tyvärr finns undersökningen inte översatt till svenska. Tyska och engelska är kanske de mest gångbara språken, för virtuosen finns spanska coh franska. Den som vill knäcka hojkompisen gör det japanska! Jag har påpekat problemet utan resultat.

För att bättra på situationen är tiden för att delta utsträckt, och undersökningen stängs först den 30:e november. Undersökningen kan nås via http://www.psyma-surveys.com/uc/bmwclubs/.

Jag bifogar ett mail från Kati Hockner på "International BMW Club Office" med uppmaningen att delta. I mailet hänvisas till ett excel-ark som jag kan tillhandahålla för den intresserade.
=======================================

Dear Council Delegates,

We herewith want to inform you about the current participations in the BMW Club Survey. As you can learn from the attached Excel-list there is a very good attendance from clubs like in Finland and Norway as well as an increase in USA and South Africa. But unfortunately there are also some countries where we have very low responses like Egypt, Malaysia, Mexico or The Netherlands and Hungary.

As discussed during the Council Meeting in Vancouver the survey response time was extended. The final deadline will be the 30th of November 2008!

It is important that survey responses be representative of the global nature of our organisation if it is to be taken seriously. This means in regard to the 200,000 club members worldwide that the current 5300 participations are still too less to be representative.

For this reason we ask you again to contact your clubs and club members and motivating them to participate in the BMW Club Survey (http://www.psyma-surveys.com/uc/bmwclubs/). As already mentioned the survey will be open until November 30th, 2008.

We count on you!

Best regards
Kati
---
Kati Hockner

International BMW Club Office
Schleißheimer Str. 416
80935 München
GERMANY

Tel.: +49-89-382-33845
Fax: +49-89-382-34390

mailto: kati.hockner@partner.bmwgroup.com
URL: http://www.bmw-clubs-international.com
===============================================

Med vänliga hälsningar
Matz Rosenquist
FEBC
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Medlemsundersökning

Inläggav Patrik Blommaskog » 2008-11-12/09:40

Jag är en av dem som fyllde i enkäten. Mitt intryck var att, som det lätt blir med en sådan här enkät, att svarsalternativen (och en del frågor) var för smala, få, riktade eller på annat sätt konstruerade så att det inte gick att svara på ett vettigt sätt.

Om jag minns rätt så handlade större delen av enkäten inte om klubbar utan var frågor till synes från BMW:s marknadsavdelning om hur de skall rikta sin marknadsföring, vilket jag fann mycket avtändande. När jag skriver detta så kommer jag på mig själv med att bli lite sur för att jag fyllde i enkäten. Vill de att vi klubbmedlemmar skall jobba för deras marknadsavdelning så tycker jag att de kan betala oss för det, antingen personligen eller genom bidrag till klubbarna. Om så är fallet så framkom det inte av undersökningen.
Krama varandra i trafiken!
Användarvisningsbild
Patrik Blommaskog
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2008-03-20/08:25

Re: Medlemsundersökning

Inläggav Björn Johnson » 2008-11-12/12:26

Hej Matz,

Jag är i likhet med Patrik en av de 173 som fyllde i enkäten. Haller med honom om enkätens innehall och undrar samtidigt hur stort underlaget maste vara för att räknas som statistiskt säkert? Jag tror att man skulle fa in ett bättre och mer ärligt underlag om man vände sig direkt till de olika nationella klubbarna via lokala ombud som exempelvis ställde fragor direkt via internetforum, pa medlemsträffar och vid andra tillfällen da klubbmedlemmar samlades. Dessa svar och synpunkter skulle sedan sammanställas och skickas in till BMW för vidare analys. Inser dock det bekväma med att genomföra en internetbaserad enkät som sedan enkelt kan överföras till tjusiga stapel- eller tartbitsdiagram för att pavisa hur det ser ut bland medlemmarna.

Men vill man ha valuta för de pengar man lägger ner pa en undersökning gäller det ocksa att anpassa sig till de som förväntas delta i den samma. Varför inte lotta ut en sprillans R1200GS, X5:a eller i alla fall lite schyssta BMW-profilprylar bland de som bemödar sig att fylla i enkäten? Da tror jag i alla fall att nagra fler skulle bemöda sig med att delta i enkäten.

Bästa hälsningar,

Björn
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Medlemsundersökning

Inläggav hpngs1000 » 2008-11-12/15:48

[quote="Björn Johnson"].......... Haller med honom om enkätens innehall och undrar samtidigt hur stort underlaget maste vara för att räknas som statistiskt säkert? Jag tror att man skulle fa in ett bättre och mer ärligt underlag om man vände sig direkt till de olika nationella klubbarna via lokala ombud som exempelvis ställde fragor direkt via internetforum, pa medlemsträffar och vid andra tillfällen da klubbmedlemmar samlades. Dessa svar och synpunkter skulle sedan sammanställas och skickas in till BMW för vidare analys........

...... lotta ut en sprillans R1200GS, X5:a eller i alla fall lite schyssta BMW-profilprylar bland de som bemödar sig .......[quote]

Hej Patrik, Björn och Alla!

Jag har själv svarat på enkäten och håller med om att den är väldigt marknadsinriktad. BMW Classic, och därmed oss via International Council, FEBC och svenska klubben, lyder under BMW's marknadsavdelning och anledningen står säkert att finna där. Man vill också ha medlemmarnas åsikter eftersom vi är en trogen skara BMW entusiaster.

Troligen hade en tydligare introduktion där man förklarar bakgrund och ändamål gett ett bättre resultat men för de flesta medlemmarna är språket säkerligen det största hindret. Personligen är jag övertygad om att man fått större gensvar om enkäten funnits på lokala språk men då skulle kostnaderna stiga och kanske också svårigheter att utvärdera resultatet.

Hur många svar som krävs för att man statistiskt kan säkerställa resultatet vet jag tyvärr inte. Månne det finns en statitiker bland läsarna?

Att ha lockbeten är ofta framgångsrikt. Har själv sysslat en del med kundundersökningar och en muta har visat vara ett bra sätt att öka deltagarantalet.

Som sagt: "I'm only the messenager" men det skulle i alla fall vara kul om fler deltog!!
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Medlemsundersökning

Inläggav Magnus von Melen » 2008-11-12/16:30

Finns det någon uppskattning av hur många medlemmar som besöker Hemsida/Forum tillräckligt ofta för att se att det finns en enkät ?
Jag misstänker att en orsak till lågt deltagande, förutom språket, kan vara att man inte vet om att den finns.
För det har väl inte gått ut någon annan info till medlemmarna ?

Själv kunde jag inte komma ihåg om jag svarat på den tidigare men när jag kom in en bit började jag känna igen mig så jag har nog svarat två gånger nu. Undrar om jag svarat samma :D :?:
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Medlemsundersökning

Inläggav runeo » 2008-11-12/17:39

Jag har definitivt besvarat enkäten första dagen, men är lika definitivt inte BMW-trogen om inte BMW eller motorcyklarna ger mig anledning!

hälsar
/Rune
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Re: Medlemsundersökning

Inläggav Mattias Eriksson » 2008-11-12/19:44

Jag svarade också på enkäten när den dök upp för en tid sedan. Reagerade på en del frågor så som påpekats i tråden, men blev inte särskilt upprörd över det utan passade på att tycka till om vad man vill få ut av en märkesklubb och var nöjd med det. Enda anledningarna till att inte svara på enkäten som medlem borde vara 1) Man vet inte om att den finns. 2) Av språkskäl. 3) Oförmögen på annat sätt. Det måstte ju vara i varje medlems intresse att få ge utryck för vad man är intresserad av att få ut av sitt medlemskap.
# 2661397 Mattias Eriksson
R 1200GS Adv -07

KTM 790 Adv R
Användarvisningsbild
Mattias Eriksson
 
Inlägg: 581
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Re: Medlemsundersökning

Inläggav S-J » 2008-11-12/20:41

Nu hoppas jag att de ändrar sig och lottar ut en stor ny GS som jag vinner för att jag varit duktig och gått igenom denna. ;)
Saknade dock lite svarsalternativ ibland då jag säkert inte är en "normal" BMW ägare som köpte den av tillfällighet.
Oxå känd som Anders Lindh
R1150 GS -01a
Användarvisningsbild
S-J
 
Inlägg: 419
Blev medlem: 2008-02-01/22:19


Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst