Gestapo kommentarer och gnällig moderator för småkommentarer

Gestapo kommentarer och gnällig moderator för småkommentarer

Inläggav lem » 2008-12-15/23:05

Hej!

Jag tyckte det var trevligt att tacka för tips när man letar efter prylar och det har alltid accepterats tidiagare med småkommentarer i sälj & köp bara det är någorlunda relevant (och det tycker jag mitt inlägg är för det relaterar till mitt försök att få tag på delar till rimliga priser!).

Jag har inte varit inne på länge då jag tycker forumet förlorat sin dynamik. Jag fick dessutom min tråd låst av Magnus Brobeck. Dessa polisfasoner gillar jag inte och om han har för tighta kalsonger som orsak på att vara gnällig idag så kan jag kanske förlåta honom...

Att låsa tråden är ett trams för småsaker! Vem kan man escalera detta till för att få en ny bedömning?

Hälsningar/Lars
Användarvisningsbild
lem
 
Inlägg: 353
Blev medlem: 2005-01-19/23:03

Re: Gestapo kommentarer och gnällig moderator för småkommentarer

Inläggav S-J » 2008-12-16/06:37

Håller till viss del med men sammtidigt står det på detta vis i reglerna för denna forumdel. "Inga diskussioner mer än om varorna som annonseras får ske." Bara jag som är så van med slappa regler så jag missat detta helt.
Ev tycker jag att man kan ta bort möjligheten helt att svara och göra detta som vilket annonsblad som helst då ingen mer än Säljaren får skriva i tråden.
Oxå känd som Anders Lindh
R1150 GS -01a
Användarvisningsbild
S-J
 
Inlägg: 419
Blev medlem: 2008-02-01/22:19

Re: Gestapo kommentarer och gnällig moderator för småkommentarer

Inläggav Magnus Brobeck » 2008-12-16/06:56

lem skrev:Hej!

Jag tyckte det var trevligt att tacka för tips när man letar efter prylar och det har alltid accepterats tidiagare med småkommentarer i sälj & köp bara det är någorlunda relevant (och det tycker jag mitt inlägg är för det relaterar till mitt försök att få tag på delar till rimliga priser!).

Jag har inte varit inne på länge då jag tycker forumet förlorat sin dynamik. Jag fick dessutom min tråd låst av Magnus Brobeck. Dessa polisfasoner gillar jag inte och om han har för tighta kalsonger som orsak på att vara gnällig idag så kan jag kanske förlåta honom...

Att låsa tråden är ett trams för småsaker! Vem kan man escalera detta till för att få en ny bedömning?

Hälsningar/Lars


Hej Lars

För att svara på dina frågor:

1. Om du ville escalera mitt arbete som moderator så är första instans webbmastern (webbmaster@bmwklubben.se) och om du är missnöjd med den bedömningen så är det styrelsen som är den som tillsätter webbmaster. Kontaktdetaljer hittar du på hemsidan.

2. Jag bifogar kategori reglerna för Köp och Sälj som klart och tydligt klargör att diskussionerna om annat än sådant som som rör varorna inte hör hemma här. Skall vi följa bokstaven till 100% så är även länkar till andra annonser inte tillåtna. Jag har hitintills inte varit stenhård på den punkten men för väl överväga min policy här också.

Citat
Kategoriregler
Här gäller självklart dom vanliga reglerna plus: - Endast säljes- eller köpesämnen resp bytes etc. - Varje trådrubrik ska innehålla namn på det man vill sälja/köpa/byta - Ev pris ska finnas med i annonsen. - Varan ska ha anknytning till motorcyklar, företrädesvis BMW - Inga diskussioner mer än om varorna som annonseras får ske. - Om ni vill en enskild person nånting skicka ett PM - Ta bort tråden när varan sålts/köpts etc - Endast privatpersoner tillåts annonsera - Inga länkar till annan annonsplats accepteras, endast "originalannonser" får införas.
Slut citat

3. Bakgrunden till reglerna är flera och jag nämner två:

Det är ett rättvise och intresse krav att köp och sälj handlar just om detta och inget annat. Varje gång som något skrivs i en annonstråd hoppar den upp överst vilket gör att andra annonser åker ner på listan och får kortare tid "i strålkastarljuset på första sidan". Många följer dessutom forumet genom att kolla "nya inlägg" och blir man hela tiden inropad i butiken för trivialiteter så minskar intresset och exponeringen för alla.

Tanken är att få folk att skriva bra och informativa annonser så att det inte måste frågas extra om allt möjligt. I princip inga av de stora annonssystemen (som blocket) tillåter trådar, all kommunikation säljare/köpare sker via andra kanaler.

4. Jag skall be att få önska dig en God Jul och ett Gott Nytt år och sträcker därmed ut handen (jag har dessutom normalstora kalsonger).

5. Nästa gång däremot som du gör referenser mellan mitt sätt att arbeta och en av historiens vidrigaste organisationer är jag säkert på mindre gott humör.

/Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Gestapo kommentarer och gnällig moderator för småkommentarer

Inläggav Göran Ekman » 2008-12-16/09:20

S-J skrev:Ev tycker jag att man kan ta bort möjligheten helt att svara och göra detta som vilket annonsblad som helst då ingen mer än Säljaren får skriva i tråden.

Detta är något som jag försökt ordna men hittills inte lyckats få skaparna av forumprogrammet att hjälpa till med. Men försöken fortsätter.
Det är också så att om någon svarar på en annons så kan inte säljaren själv radera tråden. Men om folk ger sjutton i att kommentera så kan annonsören själv radera sin tråd när varan sålts/köpts.

När det gäller det första inlägget så kan man bara sucka. Nu är inte jag webbmaster längre - annars hade det väl varit läge att stänga av trådskaparen som refererar till nazistmetoder på grund av att han fått kritik för ett felaktigt beteende i strid med reglerna.
Det är oförskämt och i allra högsta grad stötande.

Det är också märkligt att man tror att det fungerar att först vara oförskämd och sen undra om man kan få hjälp att gå vidare med sin klagan.
Dessutom utan att vara medlem. Hallå?
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Re: Gestapo kommentarer och gnällig moderator för småkommentarer

Inläggav Janne Hammarström » 2008-12-18/17:07

Vill som styrelsens IT-ansvarige bara klargöra att Webmaster/moderator har styrelsens fulla stöd.
De regler som är uppställda kommer att fortsätta tillämpas.
Hälsningar
Janne Hammarström
BMW K 1200 RS -01
Janne Hammarström
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 2003-04-30/01:00

Re: Gestapo kommentarer och gnällig moderator för småkommentarer

Inläggav lem » 2008-12-19/02:15

Magnus Brobeck skrev:Hej Lars
---
2. ---Skall vi följa bokstaven till 100% så är även länkar till andra annonser inte tillåtna. Jag har hitintills inte varit stenhård på den punkten men för väl överväga min policy här också.

3. Bakgrunden till reglerna är flera och jag nämner två:
Det är ett rättvise och intresse krav att köp och sälj handlar just om detta och inget annat. Varje gång som något skrivs i en annonstråd hoppar den upp överst ---
---
/Magnus


Hej Magnus!

Snyggt svarat och bra att Du ger dig in i debatt, Magnus!

Jag håller med om att det är olyckligt att de "poppar upp". Detta är en effekt som inte är önskvärd och kan delvis förklara agerandet om det blir långa trådar under lång tid. Nu är inte dynamiken sådan på forument (speciellt inte nu på året) att jag tycker inhoppet var motiverat eller ens önskvärt. Jag förstod att "bubbla upp " funktionen är svår att undertrycka. Många andra forum tillåter "bumpning" dvs inlägg av säljaren själv för att annonsen inte skall sjunka ner när det kommer andra. Det är ingen stor grej och förekommer ganska sparsamt. Om någon använder det fel och för mycket kan jag förstå att man går in.

Dessutom missar Du syftet och kärnfrågan. Vi som har äldre cyklar är beroende av reservdelar och olika kanaler som blocket, ebay, flyingbrick, internationella bmw forum och detta forum. Att lägga ut en kommentar till köpesannons (som visade sig innehålla en mc skrot inom närområdet som var ny för mig) och få tillbaka en länk på blocket samt ett trevligt direkt tack för hjälpen tycker jag för föra det hela framåt och vi har nytta av varandra. De som läser annonsen kan se att "det är ngt på gång" och ev. få egna tips. Det var ingen tråd som slirade iväg över stort antal dagar eller gav sig in i andra områden utan var kortfattad.

Jag förstår heller inte regeln om varför det skulle vara så "farligt" att ge en länk till en köpesannons på blocket som jag inte hade en aning om. Det är skillnad om man lägger upp en säljeslänk och inte bemödar sig att lägga upp motsvarande på säljes.

Jag vart dösur på modereringen (har aldrig blivit modererad tidigare). Jag beklagar referensen i övrigt men jag blev jättearg och ville ta i för att visa min ilska. Återigen eloge för snyggt svarat. Du tog kalsongkommentaren bra!

Jag är sällan inne på forumet numera. Jag var mycket aktiv tidigare men ledsnade på allt strul som var ett tag och sökte mig till de andra internationella bmw-forumena som jag upplever har mycket högre dynamik och teknisk kunnighet (speciellt flyingbrick.de om man skriver/läser på tyska).

Om nu reglerna är så och Du sedan följer dessa nitiskt är något man kan debattera men jag lämnar detta åt sidan. Det viktiga är att få bra dynamik i forumet och jag skall i jul kolla lite hur det ser ut samt fundera på att gå med igen i BMW klubben. Jag vet att några få fick lägga ner mycket tid och tycker det är kul att forumet är igång igen och verkar få en tillströmning efter att varit på väg att dö ut. Förstör bara inte detta genom att leka sandlådepolis!

Hälsningar/Lars
Användarvisningsbild
lem
 
Inlägg: 353
Blev medlem: 2005-01-19/23:03


Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron