Vad fick dig att le idag??

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-03/12:01

"Kränkt" är förmodligen svenskans numera mest missbrukade term. Ordet kommer av tyskans krank, som betyder "sjuk" - dvs kränkande behandling är något, som gör en person sjuk. Anser man sig bli sjuk av en tillsägelse, är något gravt fel i mottagarens huvud.

Skjutningarna i Sverige är lyckligtvis (egendomligt ord i sammanhanget, men ändå) åtminstone hittills som regel uppgörelser inom den kriminella världen - men det är klart, att om en icke inblandad råkar befinna sig på fel ställe vid fel tidpunkt, kan det gå mycket illa.

Och ja; uppfostran är föräldrarnas uppgift. Tyvärr finns alltför många exempel på, att de inte begripit det, vilket går ut över omgivningen - och i förlängningen över deras egna barn, vilket jag skrivit om ovan.

Och inget av detta får mig att le.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf

Inläggav Kovlingen » 2018-07-03/20:19

Innan VM startade kom visst detta från en kändis :

Om Mexico vinner bjuds det på Tackos
Om England vinner bjuds det på Öl
Vinner däremot Frankrike bjuds det på vin .
Kom igen Colombia ! :lol:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-07-04/01:11

Har spenderat tre dagar på Rudskogen i Norge. Rudskogen är, för dom som inte vet, en bana med 44m höjdskillnad. Rudskogen anses vara en teknisk bana med mängder av skymda kurvor och krön.

Rudskogen har en sektion som kallas "Angsten". Angsten är en brant nedförsbacke med 44m fall följt av en blind 180graders höger som dessutom nyper. Första gången in i Angsten tänker man bara en sak: "MAMMA!". Den gör utan tvekan skäl för sitt namn och kräver redigt med hår på bröstet.

Dock, efter tre dagar börjar jag uppskatta Angsten och kan köra utan att bli rädd och rent av tycka den är kul. Detta kändes oerhört osannolikt första dan.
Och visst, jag skulle säkert kunna köra fortare där, men jag föredrar att närma mig gränsen underifrån.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-04/08:54

Då har Du fått en försmak av, hur det måste ha känts att köra Formel 1 på Nürburgrings nordslinga; 23 km fyllda av krön och dolda kurvor, av Jackie Stewart döpt till "Det gröna helvetet", vilket idag används som reklamdevis!
Die Nordschleife (på Ringen) och The Mountains Course på Isle of Man är förmodligen de två paradexemplen på, att föraren måste veta, hur banan ser ut bakom alla krön och skymda kurvor. Kvar finns det okända i, att någon kan ha kraschat där, och då kan det bli riktigt obehagligt.
Men den risken är måhända inte lika överhängande under en bandag?

Dock antar jag, att vi är eniga om, att körtekniken i Angsten inte är rekommendabel i trafik. I trafik är i alla fall min gyllene regel, att man skall ha en rimlig chans att stanna/väja inom det område, som man faktiskt ser.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-07-04/09:44

Nordschleife (Nordslingan/Gröna Helvetet) har jag kört vid några tillfällen med fyrhjuling.
Borde finnas på allas "bucket list", men jag skulle aldrig köra hoj där under turistdagarna.
Senast blev det rödflagg var 30:e minut. Oftast kom bärgare in med en kraschad hoj.
För många bilar, för många olje/vattenläckage från bilar, för många amatörer som vill sätta personligt varvrekord, samt för många dåliga brittiska bilförare (tack "Top Gear".....). Släng in några hojar i den mixen så förstår man varför det kraschas hojar.
Nyttja dagar i stället när enbart hojåkning erbjuds.
R1200RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-07-04/09:53

Rudskogen har jag tyvärr aldrig kört, men det har investerats mycket pengar i Rudskogen senaste tiden. Många gillar banan.
Själv ska jag till Ring Knutstorp i augusti (tävlingsledare). Sveriges roligaste motorbana.
Det ska bli skoj!

Körtekniskt rekommenderas bankörning varje dag i veckan.
Extrema situationer gör att du utvecklas snabbt, och blir en i jämförelse väldigt duktig vardagsförare.
Tyvärr gäller inte motsatsen Tar du vardagsförare till banan, och vardagskörningen appliceras till bankörningen så blir vardagsföraren snabbt en säkerhetsrisk för övriga på banan.

Back on topic:
Snart BMW Motorrad Days :mrgreen:
R1200RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-04/10:24

Måns Ulveståhl skrev: Tar du vardagsförare till banan, och vardagskörningen appliceras till bankörningen så blir vardagsföraren snabbt en säkerhetsrisk för övriga på banan.

Du har på ett utmärkt sätt beskrivit, varför jag inte är intresserad av bankörning - liksom varför jag inte kört något varv på Ringen. Det sistnämnda vore roligt, om jag visste, att jag inte löpte risk att sluta mina dagar utsmetad över fronten på någon rik pappas gosses AMG Mercedes eller något annat dylikt fartåk, men som det nu är, tar jag inte den risken.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-07-04/10:54

Det svåraste är att erkänna sina begränsningar.
Tyvärr för få som gör detta. Kudus till Bror.
En lättare form av bankörning typ KNIX å andra sidan med gruppindelning efter önskat syfte och förmåga är/kan vara en positiv upplevelse även för vardagsförare.
R1200RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-04/12:08

Enig.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-04/14:12

"Intet är nytt under solen", skriver Predikaren - och det gäller till viss del även motorfordon. Att Vincenzo Lancia skapade världens första bil med självbärande kaross, Lancia Lambda (1923 - 1931), visste jag sedan länge, men att samma bil hade en VR-motor, dvs en V 4 med 13 graders cylindervinkel och gemensamt topplock samt överliggande kamaxel, var en nyhet, som jag fick läsa i ett nummer av tidningen Nostalgia, medan jag väntade på min tur hos frisören. Lättmetallblock med gjutjärnsfoder var inte heller vanligt på den tiden. Dessutom hade den separat framhjulsupphängning i en tid, när stel framaxel och tvärställd bladfjäder nog var det normala - och bromsar på alla fyra hjulen, när de flesta andra märken bara hade bromsar baktill.
Vincenzo Lancia var en nytänkare på flera områden. I stället för att sätta i en större, starkare - och därmed tyngre - motor, som krävde ett tyngre fordon, gjorde han tvärt om; tänkte ut sätt att bygga en lätt bil, som skulle få goda prestanda med en mindre motor.
Han hade börjat hos det företag, som så småningom blev Fiat, och var i bilens barndom en skicklig racerförare, men i takt med att Fiat gick in mer och mer för massproduktion, ville Lancia göra något annat och startade eget. Tyvärr var han - i likhet med bland många andra bröderna Bentley - en skickligare ingenjör än affärsman, vilket med tiden fick till följd, att Fiat köpte upp Lancia, och Rolls-Royce köpte upp Bentley.

Artikelförfattaren konstaterar, att bilens yttre vid första anblicken inte skvallrar om allt nytänkande - på annat sätt än att den är lägre än samtida bilar brukar vara. Däremot är komforten förbluffande god, så Vincenzo Lancias idéer fungerade i praktiken.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-07-05/01:09

För dom som är nyfikna på hur Angsten på Rudskogen ser ut har jag en kort film:
https://www.youtube.com/watch?v=ohNr1qNY3eA
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-08/17:02

Leendet kom igår, före kvartsfinalen i fotboll. Där fanns ett inslag, då olika personer läste upp ett par ord var ur Sveriges nationalsång. Det fick mig att associera till något för nästan fyra decennier sedan, när hustrun och jag nyligen träffats, och hon vikarierade som lärare i Motala. Vid ett tillfället började hon prata om Sveriges nationalsång - eller om hon sade "Du gamla, Du fria". Inget av barnen i klassen sade sig känna till denna sång - förrän hon spelade den på pianot: "Jaså, ishockeylåten!"
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf

Inläggav Kapten Stofil » 2018-07-08/21:14

Åkte till Västerås för att hämta sonen på järnvägsstationen. Undrade varför det gick så sakta på E18, sen upptäckte jag att det var stor cruising på gång med massor av roliga bilar :)

Skickat från min HUAWEI CAM-L21 via Tapatalk
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Användarvisningsbild
Kapten Stofil

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-09/06:42

Det var i alla fall en roligare orsak, än när min mor och jag igår fastnade i en lång kö på 2-1-vägen norr om Motala på grund av en Epa-traktor med husvagn!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf

Inläggav Kovlingen » 2018-07-10/07:25

Det finns ett talesätt som säjer "Dit ha bär, dit bärä" och det stämmer bra i detta fall .
Hela maj var det högsommarvärme och inget regn . Samma sak första tredjedelen av juni .
Jag var bortrest i 2 veckor och under den tiden hade det varit blåsigt och några få regndroppar .
Från det jag kom hem 25 juni tills nu har det bara varit sol och sol . förutom en eftermiddag då
det regnade ett par timmar och det var strax efter att en skogsbrand startade en mil bort .
Tittade just på 10-dygnsprognosen och det blir bara sol och mellan 24 till 28 grader på dagarna .

Funderar på att åka med på "Tisdagskörningen" men pallar jag ? ? :?

Nästan föör bra nu :shock: :oops:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-10/10:46

Idag hade jag ärende till ett apotek - och insåg, att även där råder semesterförhållanden. En stackars receptarie hade att göra med alla kunder - varav några var gamla och inte riktigt hade koll på, vilken av alla sina mediciner de var där för att hämta ut(!). (Det hela blir ju inte enklare av, att samma substans finns att tillgå under olika varumärkesnamn.) Alternativt såg de så dåligt (för "de hade lämnat läsglasögonen hemma"), att det tog sin rundliga tid för dem att betala via kortet (där de ibland inte ens såg vilken ända, som skulle sättas i och hur - och inte heller såg de siffrorna på tangentbordet!). Dessutom fick den stackars receptarien tidvis sura kommentarer över lång väntetid, men hon bibehöll sin proffsigt vänliga attityd: "Jag vet. Jag är ensam och jobbar, så fort jag hinner." Sådant fyller mig med respekt och får mig att le.
Jag, som genom åren suttit i fler stressiga mottagningar, än jag gillar att tänka på, kände med henne, och bemödade mig om att bemöta henne extra vänligt, när det till slut blev min tur.

Under den långa väntetiden föll min blick på hyllan, där jag stod. Där fanns receptfria medel mot huvudlöss - och jag upptäckte förvånad, att den huvudsakliga beståndsdelen i dem var dimetikon - som i decennier varit ett medel mot "bråkig mage"/väderspänningar, också känt under varumärkesnamnet Minifom. Det är en kraftigt ytspänningsnedsättande substans. (En droppe i ett glas skummande öl får skummet att försvinna som genom ett trollslag.) Jag antar, att det på något sätt kryper in i lusägg och genom skarvarna i lössens skal och ställer till skador, som dödar både löss och gnetter (= lusägg).

När jag läste hud för fyra decennier sedan, fanns inte den indikationen för dimetikon, och det är alltid roande att se, hur man upptäckt, att en substans, som tagits fram för ett syfte, också går alldeles utmärkt att använda för annat.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf

Inläggav Kovlingen » 2018-07-10/21:54

Kvällens "Tisdagskörning" . Inte många men roligt som tusan . :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen

Inläggav Olof Eriksson » 2018-07-10/21:59

Men vi som kom hade det desto bättre!Bild
Senast redigerad av Olof Eriksson 2018-07-10/22:57, redigerad totalt 1 gång.
// Olof
R1200 GSA -17
Distriktsombud D3
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson

Inläggav Kovlingen » 2018-07-10/22:08

Så var det Olof :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen

Inläggav Mimmi » 2018-07-10/22:25

Hej!

Att de fått ut samtliga barnen samt ledaren levande, som suttit instängda i en översvämmad grotta i Thailand i två veckor.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-11/06:03

Jäpp! DET är en bedrift, som är värd att lyfta på hatten för - med en internationell insats, som nog saknar motstycke i fredstid.
Sedan kan jag inte låta bli att undra över, vad som fick dem att - trots varningsskyltar - ge sig in i grottan, men det skall man nog lämna därhän, när man som jag sitter på andra sidan klotet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-07-11/11:07

Bror Gårdelöf skrev:Jäpp! DET är en bedrift, som är värd att lyfta på hatten för - med en internationell insats, som nog saknar motstycke i fredstid.
Sedan kan jag inte låta bli att undra över, vad som fick dem att - trots varningsskyltar - ge sig in i grottan, men det skall man nog lämna därhän, när man som jag sitter på andra sidan klotet.

Ungefär samma sak som får t.ex. motorcyklister att (ibland) köra förbi en (vilt/utfart/halt väglag) varningsskylt utan att sänka hastigheten. "Det hände inget igår så då gör det nog inte idag heller" ;-)

Med vänlig hälsning, Magnus

PS. Jag gissar att du Bror aldrig skulle göra det men du är inte ensam in trafiken DS
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster

Inläggav Kovlingen » 2018-07-11/16:13

Magnus Brobeck skrev:Ungefär samma sak som får t.ex. motorcyklister att (ibland) köra förbi en (vilt/utfart/halt väglag) varningsskylt utan att sänka hastigheten. "Det hände inget igår så då gör det nog inte idag heller" ;-)

Det funkade med bil i min ungdom :shock: :? 8-) (Mötte ingen igår på detta backkrön :o )
Att jag inte är på lååång vistelse i Sibirien är mej en gåta :oops:
Tiderna ändras å nu kör jag lugnt å fint :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen

Inläggav Kovlingen » 2018-07-11/16:38

Jag flinade lite när jag läste priserna på klubbprylar .
Ser ut som prislistan på tex Ö&B eller Rusta . Nästan alla slutade på typ 99 , 149 . osv .

Det ser bara löjligt ut ! :D :D :D

Ta jämna pengar 100 eller 150 kr ! ;)

EDIT : Ännu tokigare på affärer som gör reklam och tar tex. 99,90 för en vara .
Så löjligt så att klockorna stannar :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen

Inläggav Kovlingen » 2018-07-11/18:39

Nu blir det fotboll . Heja Kroatien ! :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-11/19:48

Magnus Brobeck skrev:"Det hände inget igår så då gör det nog inte idag heller" ;-)

Under 1970-talet fjällvandrade jag en hel del - och läste då in mig på ämnet bland annat genom att låna böcker på Uddevalla Stadsbibliotek. Dessa var inte störande färska utan bestod till största delen av 50- och 60-talsskildringar, skrivna av Svante Lundgren, som gjort flera vandringar i Sarek med betydligt sämre utrustning och under i alla fall tidvis betydligt tuffare förhållanden, än vi fick stå ut med.
Böckerna var också njutbara på grund av hans formuleringsförmåga. Föraren på den buss, som tog honom de sista kanske 25 milen till vägens slut och vandringens början, iakttog "den nordfinska kurvtagningsprincipen; vi brukar inte möta någon i den här kurvan".
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf

Inläggav Kovlingen » 2018-07-11/20:09

:D :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen

Inläggav Kovlingen » 2018-07-11/21:42

Kovlingen skrev:Nu blir det fotboll . Heja Kroatien ! :D

Jaaaaaaaaaaaaa ! Äntligen segrade det lag som jag hoppades på :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen

Inläggav Kovlingen » 2018-07-12/09:29

Att bli glad över att det är molnigt trodde jag inte skulle inträffa men nu har det hänt .
Igår vid denna tid hade jag närmare 30 grader och då sken inte solen på termometern .
Nu ligger det på ca 20 och det är riktigt skönt :)
Enl. Yr. så kommer värmen tillbaka och det är bara att härda ut :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen

Inläggav Assar » 2018-07-12/10:48

Kovlingen skrev:Att bli glad över att det är molnigt trodde jag inte skulle inträffa men nu har det hänt .
Igår vid denna tid hade jag närmare 30 grader och då sken inte solen på termometern .
Nu ligger det på ca 20 och det är riktigt skönt :)
Enl. Yr. så kommer värmen tillbaka och det är bara att härda ut :D

Var inte orolig, regnet kommer det också. I andra vecka i augusti, då har jag semester. :?
R1200R 2009 Vit såklart
Bits inte
Användarvisningsbild
Assar

Inläggav Kovlingen » 2018-07-12/11:25

Assar skrev:
Kovlingen skrev:Var inte orolig, regnet kommer det också. I andra vecka i augusti, då har jag semester. :?

Som sagt "det gäller att tänka negativt annars blir man kanske besviken" ;)

Nåja , jag fick nyss några droppar men det har varnats för åska . Får väl se om det var
ett skrämskott . :? Asfalten bytte bara färg från grå till mörkgrå :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen

Inläggav Kovlingen » 2018-07-13/20:27

Lite drygt 30 mil idag på alla vägtyper från E4:a till små grusvägar .
Vädret varierade mellan tokvarmt + sol till regn, om än lite av den blöta varan .
Det finns MÅNGA vägar uppe i Höga Kusten området :shock:
Ibland hade jag ingen aning om var jag var ;)
Glömde ta med GPS:en för den hade talat om vilken väg som skulle tas
när vi stod där i korsningarna och såg ut som fågelholkar :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen

Inläggav Lindeberg » 2018-07-13/21:12

Satt på hojen idag i 25-gradig värme och växlande molnighet. Fick flera större flygfän slungade mot min överkropp och jag kunde inte riktigt förstå vad det var för något. Höjde blicken en aning och kunde notera hur jag passerar under ett regnmoln. Det var alltså stora, tunga och efterlängtade regndroppar som hade börjat falla. Aldrig har väl regn varit så efterlängtat.

Hursom blev det inte mängder, men när jag väl var några minuter från hemmet började det komma några spridda droppar igen. Väl parkerad i garaget hade himlen öppnat sig, och aldrig har väl avslutet av en hojtur varit bättre tajmad. Då var det lätt att le.
Användarvisningsbild
Lindeberg

Inläggav Kovlingen » 2018-07-14/10:35

Det är nästan på gränsen till"onödigt bra" just nu :shock:
Ljummet.jpg
Ljummet.jpg (54.51 KiB) Visad 1066 gånger
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-15/15:15

Max Mad och jag kom på annan tråd in på den svenska emigrationen till Nordamerika, då en fjärdedel av Sveriges befolkning gav sig iväg dit i hopp om ett bättre liv än i Sverige.
Det gav mig omedelbart följande association: Sådär sju generationer bakåt fanns i min hustrus släkt en man vid namn Sven Magnus Svensson. Han var utbildad bokhållare och emigrerade till USA, där han gifte sig med en välsituerad änka i norra Texas. När hon dog, blev egendomen hans och är idag känd som The Swanson Ranch, vilken totalt sett lär ha en yta ungefär lika stor som Östergötland - även om det till stora delar är ytor, som inte lämpar sig för intensiv odling eller boskapsskötsel. Swansons Resebyrå har samma ursprung.

Sven Magnus Svensson var en driftig man, som behövde arbetskraft - gärna folk från hans hembygd i Småland. Alltså funderade han ut tidernas win-win-erbjudande. Han betalade resan över Atlanten, mot att invandrarna arbetade ett år hos honom för kost och logi, men utan lön. Därmed fick mängder av fattiga drängar och pigor, som aldrig skulle haft skuggan av en möjlighet att arbeta ihop till en Amerikabiljett, chansen att emigrera - och tog den. Barkeryd - mellan Eksjö och Nässjö - påstås därmed vara den socken i Sverige, som hade den största procentandelen emigranter under andra halvan av 1800-talet.

I Barkeryd finns idag ett fint litet museum, som bland mycket annat påminner om, att Austin, Texas, var den stad i USA, där det, näst Chicago, bodde flest svenskättlingar. (Själv skulle jag ha gissat på någon stad i Minnesota.) Där fanns långt in på 1900-talet en svenskspråkig tidning.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf

Inläggav Kovlingen » 2018-07-16/14:31

Magnus Brobeck skrev:Webmaster har semester. Passa på, ett tillfälle som net kommer åter.

Sedan detta :? "Jag ahr rensat en del och stängt tråden" :?

Kort semester eller extraknäck :mrgreen: :lol: :lol:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen

Inläggav Kovlingen » 2018-07-16/18:43

Äta röda vinbär direkt av en buske . Fasiken va Gött :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-16/19:17

När Lego Technik-byggsatsen med BMW R 1200 GS såldes till klubbens medlemmar till specialpris, köpte jag förstås en sådan - inte i första hand till mig själv, men barnbarnen blir ju större, vad det lider.
Emellertid råkade jag visa den oöppnade kartongen för vår 34-årige son, som för närvarande besöker oss tillsammans med sambo och den hittills ende sonsonen.
Vår son, som var en ivrig Legobyggare, när det begav sig, gick i spinn av lycka - och sitter i skrivande stund fullt upptagen med bygget. Ränderna går aldrig ur. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf

Inläggav Kovlingen » 2018-07-16/19:32

Bror Gårdelöf skrev:. Ränderna går aldrig ur. ;)

Nää du kan ju vara lite kantig ibland :D :D :D OBS : Jag bara skojar ! :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-16/19:56

Nema problema.
Jag var själv en flitig Legobyggare som barn, så äpplet har inte fallit särskilt långt från trädet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-07-19/01:13

Bror Gårdelöf skrev:I Barkeryd finns idag ett fint litet museum, som bland mycket annat påminner om, att Austin, Texas, var den stad i USA, där det, näst Chicago, bodde flest svenskättlingar. (Själv skulle jag ha gissat på någon stad i Minnesota.) Där fanns långt in på 1900-talet en svenskspråkig tidning.

Minner mig om en episod i min gröna ungdom, nånstans 2an-3an-4an i grundskolan, då vi hade geografiprov på USA som bland annat innehöll frågan "var bor de flesta svenskättlingarna?".

Då jag var måttligt intresserad av läxläsning på den tiden, eller studier över huvud taget, så hade jag givetvis ingen aning men svarade:
"I Sverige".

Det svaret dömdes som "fel" men jag tycker än idag att givet frågans formulering borde jag fått rätt.

/Fredric
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-19/07:43

Jag håller med. Du borde har fått rätt för det svaret - men noll poäng. ;)
Sådant har jag varit med om under studietiden. Under en munta i immunologi fick jag en fråga, hur man kan behandla elakartade tumörer. Det förväntade svaret var, att man kan ge cellgifter eller immunstimulerande medel, men fan flög i mig, så jag svarade: "Man kan operera bort dem."
Läraren skrattade och svarade: "Ja, men det är ovetenskapligt", varpå jag fick en ny chans och då gav det förväntade svaret.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-28/19:52

Tre generationer av familjen har nyligen genomfört sin årliga sommarsamling - i år i ett rymligt, hyrt hus på norra Jylland. (Gott om finkornig sand i bilarna nu. Det blir till att dammsuga i morgon.)
En av de närmaste småorterna heter Klim - men jag kunde inte upptäcka någon butik, som sålde hojkläder. (Jag letade i och för sig inte störande noga.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf

Inläggav Kovlingen » 2018-07-28/20:27

Kvällssamlingen (ensam) ute på bron med en öl + ett riktigt skyfall till regn :mrgreen:
Tyvärr bara 5 - 10 minuter men ändå . Har nog redan torkat upp ;)
Får vara glad över det lilla 8-)
Termometern visar 22 där ute men det känns betydligt varmare .
(26 grader inne :shock: med dörren plus flera fönster på glänt)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen

Inläggav Kovlingen » 2018-07-28/21:20

Går det att låta bli att skratta åt detta :D :D :D
https://www.youtube.com/watch?v=3HYrE32taAA
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-07-28/23:09

Ja, om man inte var född i vår tid. mina barn skulle bara se det som ett sexistisk och rasistiskt dravel.

Nu vet vi att så inte var fallet utan man satte fingret på en existerande verklighet med humor och hoppades att humor skulle ge insikt

Att mina barn inte fattar är ett tecken på att man lyckades och det kan jag le åt.

Med vänlig hälsning, Magnus.
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster

Inläggav Kovlingen » 2018-07-28/23:23

Ja nu skulle det inte fungera att framföra detta som ny text men då gick det bra .
Det finns ju denna dubbelmening i texten som bara gör den såå rolig :D
Lite extrem men vart går gränser för att åka i kurran ?
Numera kan man ju bli anklagad för allt :o Törs man heja på någon utan att man
blir anklagad för track. :? ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-07-29/00:09

Kovlingen,
Ditt inlägg är anmält till vår moderator.

:mrgreen:
R1200RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl

Inläggav Kovlingen » 2018-07-29/00:43

Måns Ulveståhl skrev:Kovlingen,
Ditt inlägg är anmält till vår moderator.

Så där ja ! :shock: Nu är man i skiten IGEN :o
Undrar hur länge jag blir avstängd denna gång :? :cry:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-07-29/00:50

Livstid :lol:
R1200RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl

FöregåendeNästa