Vad fick dig att inte le idag?

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-27/21:17

Jag smyger inte. Jag ÄR inte särskilt intresserad av fotboll - vilket inte hindrar mig från att inse, att det rimligen är världens mest idkade sport(?). Varhelst man har en någorlunda plan yta och något, som kan användas som boll, kan man ge sig sjutton på, att där någon gång spelas fotboll. Undantagen skulle väl vara tennis- och golfbanor.

Melvyn Bragg har skrivit den utmärkta boken 12 Books that Changed the World. Enligt hans urval är de Isaac Newtons Principia Mathematica (som lade grunden för "all fysik" fram till Einstein), Marie Stopes' Married Love (som handlade om kvinnors (brist på) rättigheter inom äktenskapet), Magna Carta (som reglerade den engelske kungens makt visavi undersåtarna och med tiden gav eko i hela Europa), Charles Darwins On the Origin of Species (grunden för hela evolutionsteorin), William Wilberforces tal i parlamentet On the Abolition of the Slave Trade (kommentar överflödig), Mary Wollstonecrafts A Vindicaton of the Rights of Woman (dito), Michael Faradays Experimental Researches in Electricity (som lade grunden till, vad vi idag tar som självklart, när det gäller elektriska system), Richard Arkwrights Patent Specification for Arkwright's Spinning Machine (som revolutionerade möjligheten att till lägre pris ta fram bra tyger), The King James Bible (än idag en stilikon, avseende engelska språket), Adam Smiths An Inquiry into the Nature and Causes of Wealth and Nations (liberalismens bibel), William Shakespeares The First Folio (kommentar överflödig) - och The Rule Book of Association Football (1863), skriven av en grupp f d internatskoleelever!

Beträffande den sistnämnda - som snarare är ett häfte än en bok - konstaterar Bragg dels, att rätt få regeländringar genomförts, sedan den första versionen kom ut, dels att fotboll spelas över hela världen. Det vill säga, att trots sitt blygsamma omfång har det häftet faktiskt förändrat världen (vilket för övrigt är något, som får mig att le).

Boken - som jag läst på engelska - rekommenderas varmt. Huruvida någon svensk översättning finns, vet jag inte.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-06-30/12:37

Behövde handla lite blommor idag . Besökte en lokal handlare där vi handlat i flera år .
REA-skylten lyste så fint och utbudet var begränsat .
Hade plockat ihop en hög för 400 bagis och jag försökte kapa priset en 50-lapp .
"Nä då blir det väl ingen affär" fräste den sura gubben :shock:
Nä det blir det inte svarade jag . Vände på klacken och lämnade blommorna där de stod .
"Visa dej inte här nån fler gång" ropade gubbf-n .
Han kan vara lugn . Det var sista gången . Åkte till BIRSTA och en stor blomhandlare .
Blev bara halva priset och från tjejen i kassan fick jag "ha en bra dag" . :lol:
Sällan att jag blir förbannad med som han betedde sej mot mej från det jag kom dit
är jag glad att han visade sitt rätta jag .

Sedan späddes det på med att komma till gravar och göra lite fint . Vad händer då ? ?
Jo de har tydligen inte råd att ha några små spadar och krafsverktyg på plats som det
alltid har funnits . Bara att vända på klacken och åka hem . Ävlans spariver :evil:
Får göra en resa till i morgon .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav CG Arvidsson » 2018-06-30/16:43

Förmodligen är väl inte marknaden mättad med dylika ting på denna ort heller. Det är ju helt klart att invånarna på denna plats är oskyldiga.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-01/13:00

Det i skrivande stund pågående Sommar, där Ahmed Abdirahman berättar, att när familjen flydde från Somalia till Sverige, var modern tvungen att lämna kvar det spädbarn, som hon fortfarande ammade! Barnet ifråga var inte fött, när de sökte visum, och saknade följaktligen ett sådant!
Hur var det nu med FN:s barnkonvention? Det omänskliga i detta är en skam för Sverige.

Två andra, tidigare tillfällen, när jag inte trodde mina öron - likaså en skam för Sverige - var dels, när en sikh i Göteborg inte fick köra buss (eller om det var spårvagn) iförd turban (det skulle vara uniformsmössa), samt när en av Sveriges högsta officerare fick några arabiska fullblod i gåva av sin kollega i ett annat land. Av karantänmässiga(?) skäl kunde hästarna inte tas in i Sverige utan slaktades! Det var ju så dumt, att klockorna stannar.

Under besök i London har jag sett åtskilliga sikhiska män och slagits av, att de som regel varit ytterligt propra - och naturligtvis burit turban, även när de kört buss eller tunnelbanetåg - i övrigt iförda London Transports uniform. Inga problem. Men i Sverige skall uppenbarligen trångsynta regelverk följas till punkt och pricka - även när det ger absurda och/eller omänskliga konsekvenser.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2018-07-01/15:15

Bror Gårdelöf skrev:Det i skrivande stund pågående Sommar, där Ahmed Abdirahman berättar, att när familjen flydde från Somalia till Sverige, var modern tvungen att lämna kvar det spädbarn, som hon fortfarande ammade! Barnet ifråga var inte fött, när de sökte visum, och saknade följaktligen ett sådant!
Hur var det nu med FN:s barnkonvention? Det omänskliga i detta är en skam för Sverige.


Vad innerst inne i glödröda helsefyr???? :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
Ibland känns det som om man borde återinföra att sätta folk i stocken.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-01/16:06

Jo - så illa är det. Och hon är inte den enda. Jag har skrivit om det förut - en kongolesiska, som är gift med en svensk man och har allt ordnat här i landet. Dessutom hade hon, när det hela utspelade sig, ett spädbarn, som var fött i Sverige och svensk medborgare, och som hon ammade.
Av byråkratiska skäl var hon tvungen att åka till Italien(?), som var det första EU-land hon kommit till, för att därifrån ansöka om inresevisum till Sverige! Alltså fick hon antingen ta med sig den lilla svenska medborgaren till Italien eller lämna barnet och åka ensam!
Det är bokstavligt talat inte klokt - och FN:s barnkonvention förefaller inte vara vatten värd, när den ställs mot svensk byråkrati!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Peter Nordlund » 2018-07-02/19:16

Telefonen ringer...

"Hej det är X från Unicef, vill vill tacka dig för att du är Världsförälder"
Där stoppar jag dom, "Ni vill att jag betalar mer än jag redan gör antar jag?"
"Eh jaa..."

Jag känner mig otillräcklig och är inte direkt otrevlig men säger att jag blir lite ledsen när dom ringer för jag förstår att det aldrig är tillräckligt, men jag är bara en person och jag har också en gräns..om man nu kan ha det för behövande människor?
Jag får höra att dom skall ta bort mig från listan och att dom är så glada för att jag är en trogen givare!
Känner mig otillräcklig och inte alls glad :?
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-02/20:39

Det där otyget - att mottagare ringer trogna givare och vill ha mer - har vi måhända bara sett början av.
Jag brukar klippa av det hela rätt snabbt genom att påpeka, att den organisation, som just då ringer, definitivt inte är den enda, som får bidrag från mig (vilket är sant), och det finns gränser för allt.
Då blir samtalet åtminstone kort.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-03/11:52

Att antalet omkomna "motorcyklister" ökat med 60 % jämfört med förra året. Informationen i Lunchekot var knapphändig, men gamla, kända orsaker framkom; åtskilliga förare var unga - under 34 års ålder, tror jag man sade - och åtskilliga saknade A-behörighet (därav citattecknen ovan). Jag hörde inget om eventuell drogpåverkan.
Lägg till det årets ovanligt vackra maj och juni, och det finns åtminstone en begriplig förklaring.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Assar » 2018-07-03/15:46

Bror Gårdelöf skrev:Att antalet omkomna "motorcyklister" ökat med 60 % jämfört med förra året. Informationen i Lunchekot var knapphändig, men gamla, kända orsaker framkom; åtskilliga förare var unga - under 34 års ålder, tror jag man sade - och åtskilliga saknade A-behörighet (därav citattecknen ovan). Jag hörde inget om eventuell drogpåverkan.
Lägg till det årets ovanligt vackra maj och juni, och det finns åtminstone en begriplig förklaring.

Scooter har blivit väldigt inne, och de går ju rätt snabbt de rackarna.
Det är numera ganska vanligt att man ser dem på motorvägarna i Stockholms närhet. Det är sällan förarna har vettiga skyddskläder när de drar på i 90-100 km/h. Ofta handlar det om moppehjälm, kortbyxor, t-shirt och sneakers. "Darwin awards", brukar jag tänka.
Nån som vet hur såna räknas i statistiken?
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-03/17:55

Är de registrerade som mopeder, finns de förhoppningsvis inte i motorcykelstatistiken, men en skoter, som är snabbare/starkare, än vad en moped får vara, definieras veterligen som motorcykel rent juridiskt - liksom i alla fall en del fyrhjulingar (tror jag).
Dock lade jag inte märke till någon uppgift om antalet omkomna i mopedolyckor i dagens Lunchekot.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-04/08:02

"Vi behöver fundera på om vi skall ha ett system, som sätter flygbolagens överlevnad före, att vi skall ha ett fungerande inrikesflyg."
Infrastrukturminister Thomas Eneroth i Almedalen igår.
Av artikeln framgår inte, hur han tänker sig, att ett inrikesflyg ytan flygbolag är tänkt att fungera!

Samtidigt presenteras ambitioner att göra Arlanda till Nordens största flygplats! För mig går dessa idéer inte ihop.

Vidare hävdar han, att flygskatten är här för att stanna. Då lär väl allt fler sydsvenskar göra som hustrun och jag - ta tåget (eller bilen, om problemet med tågförseningar och/eller inställda tåg fortsätter att öka) till Kastrup fvb utrikes. Än så länge har vi inte hört något om danska planer på flygskatt - och Kastrup lär förbli Nordens största flygplats.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2018-07-06/12:07

+29 i Värmland i dag igjen. Jeg har bare Gore-Tex og det blir for varmt. Jeg orker ikke MC-kjøring enda så lyst jeg har.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav jonascdt » 2018-07-06/16:07

Skit.
Nu har man ingen BMW längre!
Hur skall det gå?
Hur lång tid tar det innan abstinensen slår till med full kraft?
Vad skall en blivande pensionär syssla med utan sin kära k 1100?


Hur som helst : ha en skön sommar alla.
Utan MC idag 2 saabar, en mercacoupe. men glad pensionär i alla fall.Thtn
Användarvisningsbild
jonascdt
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2014-05-15/21:13
Ort: TROLLHÄTTAN

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-06/16:16

jonascdt skrev: Vad skall en blivande pensionär syssla med utan sin kära k 1100?

Köpa en ny/bättre begagnad, förstås! Inte nödvändigtvis en K 1100 - det finns ju lite att välja mellan.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-07-06/16:17

jonascdt skrev:Vad skall en blivande pensionär syssla med utan sin kära k 1100?

Köp en ny hoj . Jag ser inte problemet :? ;)
Fyllde nyss 67 och köpte en nyare hoj :D Knåpat ihop ca 750 mil sedan i maj 8-)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-07-07/00:56

Regn.

Imorgon ska det börja torka upp.
Kanske...
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2018-07-07/09:35

jonascdt skrev:Skit.
Nu har man ingen BMW längre!
Hur skall det gå?
Hur lång tid tar det innan abstinensen slår till med full kraft?
Vad skall en blivande pensionär syssla med utan sin kära k 1100?
Hur som helst : ha en skön sommar alla.


Tror nog det finns fler hojar på Blocket... :D

Man kan ju inte vara utan knarr ! ;)

Skön sommar önskar jag dig Jonas, väl mött igen !!!
/Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-07-08/21:34

Dålig fart på Kovlingen och Off Topic numera.
Skärpning Kovlingen :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-07-08/21:58

Måns Ulveståhl skrev:Dålig fart på Kovlingen och Off Topic numera.
Skärpning Kovlingen :mrgreen:

För varmt :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-07-08/22:35

Webmaster har semester. Passa på, ett tillfälle som net kommer åter.

//M
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Mimmi » 2018-07-10/22:28

Hej!

När olika kändisar för att försöka skapa lite PR för sig själva dyker upp på olika ställen. Elon Musk vid de i ett grottsystem instängda barnen i Thailand, samt politiker på regeringsnivå vid olika idrottsevenemang. Nu senast vid fotbolls-VM
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-11/06:06

Jag tror, att det var showmannen Florent Ziegfeld, som sade om recensenter: "Det spelar ingen roll, vad de skriver, bara de skriver." Överfört gäller det alltså primärt att bli sedd, oavsett om man kunnat bidra med något eller ej.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-13/17:37

Under några timmars bilkörning i förmiddags lät jag som vanligt radions SR P1 hålla mig sällskap - och hamnade bland annat i programmet "Psyket", med programledaren Emmy Rasper, som tidigare ersatt den mycket kompetenta Anna-Lena Ringarp i "Språket", som hon snabbt förvandlat till ett pladderprogram på nivån omogen femåring.
I "Psyket" pladdrade hon tack och lov inte särskilt mycket, utan där fick en psykolog beskriva anknytningsteori - och vilka effekter olika upplevelser i barndomen får på såväl barnet som den vuxna person det så småningom blir. Klart intressant och tankeväckande.
Det, som inte fick mig att le, var, att programledaren för "Språket" konsekvent sade "Syket" och "Sykolog". Det må gå an för en lekman, men leder man ett program om språk, skall man veta, att den grekiska bokstaven psi - ψ - finns, och att orden "psyket, psykolog, psykiater" med flera, som deriverats från sitt grekiska ursprung, uttalas med hörbart p. Särskilt besvärligt är det inte - måhända lite ovant i början.
En gång i tiden var det ovant för svenskar att uttala läspningen i engelskans "three" - men det gick ju att lära sig.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav zoddri » 2018-07-13/19:53

På tal om språk hävdar jag bestämt att svenskar inte kan prata svenska, 18 uttalas faktiskt aderton och inte aaartån.
Sambon hävdar att svenskan som lärs ut i Finland borde kliva ur 1800-talet. Jag förstår inte vad hon menar..

För att återknyta till topic:
"cool kille på chopper" som kryssade mellan bilar och allmänt levde rövare i trafiken. Bara tur att ingen var ouppmärksam och grupperade utan att kolla två gånger i sidospegeln.
Stör mig på att många tror det är så mc-förare normalt kör.. Och att många mc-förare verkar tycka det är helt ok att hålla på så.
BMW F650 -98
En cylinder räcker väl...?
zoddri
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 2016-04-28/13:48
Ort: Umeå

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-17/10:16

Något, som inte fått mig att le på länge, är Sveriges politiska hantering av de problem, som lantbrukarna får av torkan. Dels blir skördarna ovanligt små, så att fodret inte kommer att räcka över vintern, och dels förefaller man tvingas sälja sin boskap (till vem?), slakta eller i värsta fall destruera den (= avliva djuren och bränna upp dem, vilket är ett absurt slöseri på fler än ett sätt)!

Hittills har jag inte hört någon ansvarig politiker säga om detta läge, att det är viktigt, att Sverige har ett långsiktigt fungerande jordbruk - vilket i detta fall betyder, att lantbrukarna måste få ett krisstöd för att slippa gå i konkurs.
Min gissning är, att globalt sett finns det foder att köpa någonstans ifrån på klotet. Det blir dyrare, men det bär landet - och lantbrukarna - över krisen, så att det lantbruk vi har kan leva vidare och utvecklas.
Men om det har jag inte hört en stavelse! Jo, förresten; man har dillat om EU-stöd men samtidigt uttryckt pessimism om det - vilket jag tolkar som, att om Sverige skall reda ut detta, får vi göra det själva.
Det kommer att kosta - men det är det rimligen värt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2018-07-17/13:20

Instämmer helt, hur svårt kan det va' !
Det är livsviktigt att de jordbruksverksamheter som återstår, kan finnas kvar!
Ta pengar ur statskassan och köp foder till boskapen från omvärlden !
Det får kosta vad det kostar...annat, inte lika viktigt, får stå tillbaka i så fall!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-07-17/13:47

Och så finns det de som gör något också .
Min kompis dotter är med i en grupp som ringer runt för att förmå de som har oslagna marker
att bjuda ut dem och någon kan få komma och ta rätt på det lilla som finns .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-07-17/15:41

Kovlingen,

Kudos till dessa som valt att engagera sig personligt.
Det ger något i motsats till att bara sitta och gnälla på forum som vi gör.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-17/19:03

Kovlingen skrev:Och så finns det de som gör något också.

All heder åt dem - men i ett nationellt perspektiv lär deras insatser inte förslå, så problemet kvarstår.
Och - som sagt: Hur svårt kan det vara?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-07-17/19:26

Det är nog inte BARA . Hur tex. vet man att man får bra foder när det ska skeppas från olika länder ?
Att bönderna behöver hjälp är utom allt tvivel . Det är en situation som ingen var beredd på .
Jag tror att även våra sydliga grannar har det besvärligt just nu . Endera skyfall eller också glödhett .
Inget man löser på en fikarast .

Bättre beredskap för framtiden kan vara bra att sätta in i planeringen .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-17/19:43

En koll på läget, vad gäller skördar och fodermagasin över hela klotet - inte bara hos våra sydliga grannar. Inte gjort på en kaffekvart, men fodret i Sverige är ju inte slut nu utan kommer att ta slut senare i år, så det finns tid.

Att kontrollera fodrets kvalitet kan inte heller vara någon oöverstigligt svår uppgift, om man hittat säljare, värda besväret.

Hur planerar man bättre beredskap för framtida väderproblem av samma art som i år, ifall man inte har en aning om, när nästa torrsommar kommer? Odling utan vatten fungerar veterligen inget vidare.

Det finns ett annat plus här: Hittar man en bra säljare, främjas den internationella handeln. Dessutom kan det mycket väl hända, att dagens säljare kan bli morgondagens köpare, ifall Sverige får goda skördar något år, när andra fått dåliga.

Sverige är ett mycket exportberoende land, och för bara någon timma sedan såg jag ett inslag i Rapport om ett frihandelsavtal mellan Japan och EU, där EU visar sig intresserat av att köpa bilar och elektronik från Japan - som är intresserat av att köpa jordbruksprodukter (sic!) från EU. Så det kan mycket väl finns en långsiktig internationell marknad för svenska jordbruksprodukter - under förutsättning att vi har jordbruket kvar!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-07-17/19:59

Bror Gårdelöf skrev: om man hittat säljare, värda besväret.

Ska hitta säljare också för inga bönder överproducerar hö eller säd utan det de har avsättning för.
Denna gång har det varit lönsamt men ett annat år får de kasta på skräphögen =kostnad .

"Svårt fall sa läkaren ! Operationen lyckades men patienten dog" :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-18/08:52

Vi verkar skriva om två olika saker. Jag skriver om den till synes totala avsaknaden av ansvariga politikers försök att lösa krisen - medan Du skriver, att det nog inte är så lätt.
Om Sven-Erik Bucht - eller någon annan regeringsföreträdare - hade uttalat sig i medierna och sagt ungefär: "Vi finkammar just nu den internationella marknaden och försöker köpa foder", eller om han sagt: "Vi har finkammat den internationella marknaden för att köpa foder men hittills misslyckats", hade mitt första inlägg aldrig skrivits - men av detta har man inte hört ett ord! Det enda, som sagts, är att man är pessimistisk, vad gäller att få EU-stöd! Det ger inte direkt intryck av, att man anstränger sig för att bevara svenskt lantbruk, som drabbats av kris på grund av svårartad torka!

I övrigt läste jag för inte så länge sedan, att Ditt avslutande citat kommer ur Pickwick-klubbens efterlämnade papper av Charles Dickens. Själv har jag en annan variant, som jag fick av en tidigare medarbetare (inte läkare), som hade en underbar formuleringsförmåga: "Svårt fall, doktorn grät!"
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Olof Eriksson » 2018-07-18/09:13

Men Bror bara för att du inte läser om vad Sven-Erik Bucht gör i din morgontidning. Behöver ju inte betyda att regeringen inte tar detta på allvar och försöker lösa uppgiften. Det har hänt att folk löser sina arbetsuppgifter utan att basunera ut det till tidningar.

Inför förhandlingar finns det två sätt som jag ser det. Antingen gör man högljutt klart för sin ståndpunkt. Och får då problem i en förhandling att kompromissa utan att morgontidningen anser det vara ett förlust. Eller pratar med i generella termer inför en förhandling.

I arbetslivet så är det andra exemplet det som jag själv upplever ger mest frukt.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-18/10:12

Mja; min "mediala erfarenhet" är den motsatta. Ansvariga politiker är som regel mycket måna om att föra ut i medierna att de löst - eller strävar efter att lösa - ett problem. Det ger åtminstone sken av (vilja till) handlingskraft. Att detta sedan inte alltid ger förväntat resultat är en annan sak.
Det, som stört mig i detta fall, är, att ingen politiker på regeringsnivå angett någon form av handlingsinriktning (annat än pessimistiska uttalanden om, att det nog inte kommer att gå att få EU-bidrag!), utan man verkar låtsas, som det regnar (en synnerligen malplacerad metafor i sammanhanget!) och hoppas på, att vädret snart ändrar sig. Det kan man kalla många saker, men inte politisk handlingskraft och inte långsiktig planering.

Lägg till det alla lantbrukare, som för närvarande förmodligen sover rätt dåligt, eftersom de i skrivande stund inte vet, om gården kommer att gå i konkurs eller ej. Det är ett inhumant förhållningssätt till dem, som bokstavligt talat står för en modernäring, och som i detta fall inte kan lastas för dålig planering eller slarvigt skötta företag.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-07-18/10:39

Nu tycker JAG att slutar vi med politik . Att många lider och har svårt att sova är inte konstigt .
Det är ju inte bara skörden som blir dålig . Även skogsnäringen är hårt ansatt av alla bränder .
Många brandmän som lever farligt och nästan dygnet runt .

Onödigt fint väder är det i alla fall :(
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-18/10:48

Jag har inget emot att avsluta den politiska diskussionen - som ju mest har handlat om, vad som inte skett.

Att skogsägare, brandmän m fl har det jobbigt för närvarande är en självklarhet, och de har min fulla respekt.
Jag har gått tillräckligt många hårda journätter, där det gällt att hålla liv i en eller flera patient(er) på operationsbordet eller intensivvårdsavdelningen, för att lätt kunna förstå dem. Den fundamentala skillnaden är, att både brandmännen och jag valt våra yrken, och vad därtill hör - men ingen kan välja väderleken.
Vi löper inte heller risk att gå i konken pga hård arbetsbelastning, så jämförelsen haltar en smula.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Olof Eriksson » 2018-07-18/11:15

Bror Gårdelöf skrev:Jag har inget emot att avsluta den politiska diskussionen - som ju mest har handlat om, vad som inte skett.


Och här vet du ju själv att du inte har koll. Du är så pass erfaren att man enbart efteråt (minst ett par månader) kan veta vad som skett eller inte skett. Dvs nu sitter du och gissar. Detta gissande i sig blir till en halvsanning då du är bra på att formulera dig. Och om många tror på denna halvsanning så måste det ju vara sant eller hur. Vipps har du med en gissning misskrediterat en person.

Förstår att du är lite skrivsugen. men kan du inte skriva en anekdot om varför det ofta skrivs saker på MC forum som man vet till 100% att detta MC forum inte skall diskutera. ;)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-18/11:26

Jag avstår från vidare polemik - vilket inte innebär, att vi är överens - och hänvisar till trådrubriken.
Dock sitter jag inte och gissar i ett avseende - avsaknaden av någon form av medialt presenterat besked. I den mån någon kan hänvisa till, att sådant besked givits, blir jag glad åt att ha haft fel - men än så länge har ingen sådan hänvisning givits här.
För att detta inte skall urarta till en partipolitisk diskussion: min iakttagelse gäller även oppositionen. Det är lika tyst därifrån!
Grundproblemet får mig inte att le - men det är redan genomtröskat ovan.

EDIT 15.05: Något helt annat, som inte fick mig att le, var Cykla i P1, som idag tog upp skador, som bilister orsakat cyklister, när de prejat eller faktiskt kört på dem! Under det senaste decenniet(?) har i genomsnitt 24 cyklister per år dött i trafiken, och den vanligaste orsaken är kollision med bil. Det förefaller antingen vara fråga om bilister, "som inte sett" cyklisten, eller om bilister, som "skulle tillrättavisa" cyklisten, för att vederbörande enligt deras åsikt gjort något fel i trafiken. Det fanns också exempel på cyklister, som kommit ikapp en bilist vid ett rödljus och påpekat något, varpå de blivit misshandlade! Det finns uppenbarligen gott om tokskallar där ute.

Jag är medveten om, att problemet är komplext, för det finns förvisso cyklister, som fullständigt struntar i trafikreglerna, kör som yra höns (eller i bred klunga på smal väg!) och riskerar såväl sin egen som omgivningens hälsa - men det ger inte någon trafikant rätten att själv bryta mot lagen.

Till det kan läggas, att bilister som bekant kan bete sig på samma sätt även mot hojåkare, så det gäller att tänka efter före, när man åker hoj. Fast ibland hjälper inte ens det. En dansk kollega körde om en bilist enligt gällande trafikregler - varpå vederbörande bilist avsiktligt trängde honom av vägen i en kurva längre fram! Resultatet blev knäckta revben och ett brutet nyckelben - och en helt oförstående bilist!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-07-18/15:12

Som tur är så dör det några idioter varje dag . Det negativa är att det kommer nya :evil:

Kan ju hoppas att han blev av med körkortet ett längre tag samt tvingad till hjärnskrynklaren .

Äh ! Ett halvår bakom galler också .(minst)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-18/16:07

Tyvärr intet av ovanstående, om jag minns rätt. Vittnen saknades, så ord stod mot ord, och jag tror, att bilisten därmed frikändes. Detta hände alltså i Danmark, och det är något decennium sedan, så detaljerna är svåra att komma ihåg - men huvudförloppet var, som jag beskriver ovan.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-07-18/16:17

En kamera på hjälmen är inte helt fel . Ser många skrämmande exempel på tuben .
Då räcker det inte med att blåneka .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-07-19/00:26

Vi vet att bilister inte alltid ser oss på MC och vi kommer (oftast) farande där bilisterna förväntar sig att fordon skall komma. En cyklist kommer dock ofta på platser där bilisten inte förväntar sig ett annat fordon (på högersidan i korsningar, t.ex.).

Man kan argumentera att bilisten borde förvänta sig att det kan finnas cyklister där men det är ganska meningslöst att göra givet att bilister är människor som, precis som vi alla, endast besitter begränsade kognitiva förmågor.

Vi människor är, kort sagt, dåligt anpassade till att vistas i trafik.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-19/07:25

No argument. Men programmet fokuserade på olyckor, som inträffat, för att bilisten aktivt trängt/tvärnitat framför eller gjort något annat, för att "straffa" en eller flera cyklister, som enligt bilisten inte körde, som de borde - och då orsakat skador på cyklisterna; allt från skrubbsår via brutna revben/nyckelben till hjärnskakningar. Det var i de fallen alltså inte frågan om, att bilisten inte sett dem!

Ett praktexempel handlade om ett nytt trafikmärke (som jag inte kände till), som anger, att gatan är enkelriktad för motorfordon, medan cyklar får användas i båda riktningarna. Den, som förde ordet då, var en pensionerad polis, som ofta cyklade. Han relaterade en olycka, som inträffat, för att bilisten inte kunde regelverket och därför ansåg, att cyklisten inte hade rätt att cykla "åt fel håll". Sådan åsikt må man ha, men man får inte orsaka en olycka, vilket var, vad denna bilist gjort.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-07-19/11:14

Fredric Fredricson skrev:Vi vet att bilister inte alltid ser oss på MC och vi kommer (oftast) farande där bilisterna förväntar sig att fordon skall komma. En cyklist kommer dock ofta på platser där bilisten inte förväntar sig ett annat fordon (på högersidan i korsningar, t.ex.).

Man kan argumentera att bilisten borde förvänta sig att det kan finnas cyklister där men det är ganska meningslöst att göra givet att bilister är människor som, precis som vi alla, endast besitter begränsade kognitiva förmågor.

Vi människor är, kort sagt, dåligt anpassade till att vistas i trafik.

/Fredric


Så sant Fredric

Jag fick mig en lektion i hur lätt det är att göra ett misstag igår, även om det inte blev mer än ett tillbud utan konsekvenser.

Jag skulle passera en trafikerad väg där fordon kommer i rätt hög hastighet och på andra sidan var det en parkering som man skulle in på så det gällde att komma över vägen fort och sedan få stopp fort och svänga in på en parkeringsplats. En i alla sammanhang ganska odramatiskt manöver om det inte var ganska tät trafik "från höger".

Sagt och gjort så stod jag där och väntade på min lucka och när den kom så tryckte jag på gasen i bilen. Plötsligt säger hustrun "se upp för cyklisten" så jag bromsar till lite. Med 50% chans att titta åt rätt håll (och 100% chans att titta åt fel håll) så gjorde jag det, tittade åt fel håll.

Nu blev det inte mer än att jag stod still med nosen en liten bit in på cykelbanan som låg på trottoaren på andra sidan och en cyklist som bromsade in utan stora problem (inga skrikande däck). Vi sökte ögonkontakt, jag höjde handen och bugade till en ödmjuk ursäkt (för vad det nu var värt) och så gled jag förbi cyklisten in på parkeringen och bort från "stora vägen".

Sens moral - det är djä...t lätt att göra ett misstag fast man berömmer sig själv med att vara så uppmärksam i trafiken, inte minst för att man kör MC. Jag var inställd på att undvika en fara från bilar så till den grad att det inte noterades att det var en cykelbana "på trottoaren tvärs över".

Läser cyklisten detta så ber jag om ursäkt igen och önskar dig en bra dag även idag.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-19/12:07

Skillnaden mellan Dig och bilisterna i det program, som jag refererar till ovan, är, att Du omedelbart tillstod Ditt misstag och tog ansvar. Bilisterna i programmet ansåg som regel inte, att de gjort något misstag över huvud taget. Alternativt hade de aktivt ställt till med en situation, som orsakade, att cyklisten skadades.
Det är ingen liten skillnad.

Samtidigt visar detta ännu en gång, att kampanjer för att lära bilister att se motorcyklister i stort sett är meningslösa. I stället måste vi motorcyklister tänka åt bilisterna också, eftersom det är vi, som skadas, om det smäller. Men om det har skrivits förr.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-07-19/14:02

Lönlöst till det utvecklas motorcyklar som är minst två ton tunga.
Då jäklar kommer bilisterna att lära sig snabbt :twisted:

K1600 är snart där och så borde även alla GS vara efter att ägarna har skruvat på samtliga eftermarknadsprylar som kan uppbringas :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-19/17:52

Något helt annat, som inte fått mig att le de senaste dagarna, är de alltmer absurda beskeden om ansvaret för bekämpning av stora skogsbränder i Sverige! Man kunde om inte annat tro, att beslutsfattarna lärde sig något av branden i Västmanland 2014, men nej: Alla Försvarsmaktens helikoptrar kan inte användas på grund av semestrar, och Sjöfartsverkets dyrt inköpta nya maskiner är inte utrustade med krok för brandbalja - trots att just den myndigheten har ansvar för brandbekämpning vid behov! - och så vidare, och så vidare.

Sverige är ett litet land, sett till befolkningen, men Europas fjärde, sett till ytan. Skogsbränder av den omfattning, som vi nu ser, borde i alla fall vara en nationell angelägenhet, där alla skattefinansierade helikoptrar, som skulle kunna användas i brandbekämpning, också skulle vara utrustade för det. De myndigheter, som förfogar över sådana resurser, skulle också med självklarhet ha till uppgift att ställa upp, om så begärdes. I ett nationellt krisläge borde det dessutom gå att kalla in folk från semestrarna. (De militära maskiner, som för närvarande är i bruk, lär flygas av besättningar, som ställt upp frivilligt, om jag inte missförstod något TV-reportage nyligen. En gissning är, att fler skulle ställa upp, om de blev kontaktade.
Om någon ringde mig mitt i semestern och bad mig komma till sjukhuset på grund av en katastrofsituation, skulle jag komma direkt, om jag hade möjlighet. Inringning av personal är en självklarhet i katastrofplanen.
När Anders Behring Breivik smällde av bomben i centrala Oslo, havererade sjukhusens system för inringning av personal. Det spelade ingen roll. Tillräckligt många, som arbetade på Oslos olika sjukhus, hade hört smällen och tog sig självmant till sina arbetsplatser, ifall de skulle behövas där.)

I stället verkar detta vara ett klassiskt fall av svenskt stuprörstänkande. Det hedrar inga beslutsfattare någonstans.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2018-07-25/16:10

Det er for varmt!

Jeg trodde aldrig jag skulle säga något sånt, men et par uker rundt 30 grader, og med et MC-ställ som er tilpasset nordisk klima, får jeg solstikk bare ved tanken på å iføre meg svart Goretex.

Milpinnen ser nå ut till att vara håpplöst långt borta, på grund av för bra väder.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst