Vad fick dig att inte le idag?

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Max Mad » 2019-01-21/15:07

Måns Ulveståhl skrev:Tja, det finns ju olika definitioner på "vattentät". En missbrukad benämning.
Nedan gäller för klockor:
"För klockor med klassificering under 100m/10BAR gäller generellt ej garantin om den tar in vatten, då dom endast ses som vattenskyddade, ej vattentäta."
Du har naturligtvis alldeles rätt. Får jag föreslå att du läser Nikons egna produktbeskrivning, så får du en bättre uppfattning vad som är "vattentätt" i det här sammanhanget ?

https://www.nikon.se/sv_SE/product/disc ... ikon-1-aw1
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2019-01-21/15:43

Vattentät ner till 15 meter, står det ju klart och tydligt...
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Max Mad » 2019-01-21/16:03

BmwMats skrev:Vattentät ner till 15 meter, står det ju klart och tydligt...
Jo, det går ju inte att misstolka. Men manualen föreskriver att man gör rent runt batterilucka och luckan för anslutningar, samt att man byter ut O-ringen som skall hålla vatten ute från objektivbajonetten, en gång om året.

Nu kände jag till detta innan, så jag var väldigt noggrann med att följa samtliga punkter, och försäkrade mig om att det inte skulle finnas några främmande partiklar som skulle kunna förorsaka ett läckage, men inte hjälpte det.

En annan sak som är intressant i sammanhanget, är att Nikon säger att man skall byta O-ring varje år, oaktat om kameran använts eller inte.

Förvisso inget stort problem, men kort efter att jag köpt min kamera, meddelar Nikon att dom skall lägga ner 1-serien, och därmed också tillverkningen av O-ringar.

Jag som hade tänk att ha den här kameran över oöverskådlig tid, fick naturligtvis kalla fötter och började dammsuga marknaden efter O-ringar, och jag hittade också, till det facila priset av 199 :- / styck :mrgreen:.

Jag nöjde mig med att köpa en, och bytte strax innan jag gav mig iväg, men hjälpte det ?

Här på Nikons amerikanska sida, kan man ta del av andra användares erfarenheter av att använda denna kamera i vatten (sidan 2);

https://www.nikonusa.com/en/nikon-produ ... ngsReviews

Men det är väl handhavandefel, det också :mrgreen:. Jag har sagt det förr och jag säger det igen; Om Nikon inte ser till att laga den och får den att bli vattentät, enligt produktbeskrivning, byter ut den mot ett kamerahus som är GARANTERAT vattentätt, eller ger mig full kompensation för de prylar jag köpte i samband med köpet av denna kamera (extra objektiv, batteri och motljusskydd), så kommer jag att gå till polisen och göra en polisanmälan om vilseledande marknadsföring och bedrägeri.

Men ännu har jag inte varit i kontakt med Nikon. Kontakten får först ske genom den butik jag köpte kameran, och jag har skickat ett mejl till dom, men ännu inte fått något svar.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Max Mad » 2019-01-21/16:25

BmwMats skrev:
Max Mad skrev:...Nåväl, man skall väl inte ta ut något i förskott, jag har ännu inte varit i kontakt med Nikon.


Har varit i kontakt ett flertal gånger med Nikon då jag har haft utrustning där garantianspråk har hävdats från min sida, flertalet gånger har jag fått mycket bra hjälp, men det har även funnits tillfällen där dom har varit fruktansvärt tjuriga.
Det har jag inga problem att tro, det handlar ju om pengar.

Sedan har jag aldrig behövt att skicka några gluggar till Nikon (för jag har inga Nikongluggar (ännu)) ;), men om en sådan situation skulle uppstå, tror jag att jag skulle ta av allt extra (som filter), just för att slippa det du beskriver.

Jag har haft inne ett kamerahus, (i samband med ett försäkringsärende), och den gången kunde man bifoga ett dokument där man kunde kryssa i vad det var för några tillbehör som följde med. Kanske var det så också i ditt fall ?

I så fall är det väldigt dåligt av Nikon att inte ersätta dig för dina filter, det handlar ju inte om så stora pengar för ett så stort företag. Fast, det skulle ju innebära ett erkännande om att dom gjort fel, och det kanske sitter långt inne :mrgreen:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2019-01-21/23:04

Max Mad skrev:Jag har haft inne ett kamerahus, (i samband med ett försäkringsärende), och den gången kunde man bifoga ett dokument där man kunde kryssa i vad det var för några tillbehör som följde med. Kanske var det så också i ditt fall ?

I så fall är det väldigt dåligt av Nikon att inte ersätta dig för dina filter, det handlar ju inte om så stora pengar för ett så stort företag. Fast, det skulle ju innebära ett erkännande om att dom gjort fel, och det kanske sitter långt inne :mrgreen:.


Mycket riktigt följde det med ett sådant dokument där jag kryssade i och skrev i vad jag skickade in utöver själva originalobjektiven, men i och med att dom valde på eget bevåg att returnera två helt andra objektiv till mig utan min vetskap och till dom passade inte mina gamla UV-filter (annan filtergänga) så ansåg dom att jag inte behövde mina gamla filter till dom nya objektiven.
Detta påtalades i både mail och i de telefonkontakter jag hade, men inget returnerades tillbaka av dessa.
Påtalade att jag har andra objektiv som kan använda dessa UV-filter, men utbytt är utbytt och vi kan inte finna vare sig dina gamla objektiv som du skickade in eller några tillbehör till dessa var argumentationen från kundmottagarna (som var olika från gång till gång).

Tröttnade efter ett antal försök att få tillbaka dom...
Har haft Nikon sedan 1981, flertalet dyrare systemkamerautrustningar med tillbehör, samt ett par stycken V1 med diverse tillbehör och objektiv, men det är inte säkert att jag fortsätter att sponsra Nikon Sverige genom fler inköp i framtiden.

Nu skall vi inte fortsätta diskussionen om detta här på detta forum, då det känns lite "off-topic" och inte vill dra på mig någon banning från master :oops: , så jag avslutar diskussionen härmed.

Med vänlig hälsning BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Max Mad » 2019-01-22/04:41

BmwMats skrev:Nu skall vi inte fortsätta diskussionen om detta här på detta forum, då det känns lite "off-topic" och inte vill dra på mig någon banning från master :oops: , så jag avslutar diskussionen härmed.

Med vänlig hälsning BmwMats
Enig !
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-01-23/12:00

Klockan är 12:00, men fortfarande inte ett enda inlägg från Bror i dag.
Är han sjuk? :o
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-01-23/12:12

Nej då. Jag är på jobbet. Men tvärt emot vad många tror, skriver jag inte bara för skrivandets skull utan vill i alla fall ha något att skriva om.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-01-23/13:15

Måns Ulveståhl skrev:Klockan är 12:00, men fortfarande inte ett enda inlägg från Bror i dag.
Är han sjuk? :o

Bror Gårdelöf skrev:Nej då. Jag är på jobbet.

Jag tycker synd om dom fattiga som måste fortsätta och slita för brödfödan :(
Men det kan ju vara CBH som har lagt in sitt veto :? :shock: ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-01-23/14:53

Jag är en av de där konstiga jepparna, som trivs med jobbet, så jag fortsätter ett tag till efter fyllda 65 - om än reducerat till tre dagar i veckan.
Om inte annat skulle jag bli tokig av att gå hemma och sparka på väggarna, medan hustrun jobbar - i alla fall så här års.
När hon går i pension blir det måhända annat av, men det tar vi då.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-01-23/15:16

Jag bara skojade Bror :) Jag har en liknande sits men väggarna börjar se konstig ut :? 8-)
Blir ibland lite träligt . Men , jag väntar på sommaren . Ca 5 mån. kvar till midsommar :D
(Sedan vänder det igen :( )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2019-01-23/16:32

Kovlingen skrev:Jag bara skojade Bror :) Jag har en liknande sits men väggarna börjar se konstig ut :? 8-)
Blir ibland lite träligt . Men , jag väntar på sommaren . Ca 5 mån. kvar till midsommar :D
(Sedan vänder det igen :( )


Du kan ju alltid roa dig med att gå ut och dra igång snöslungan Kovlingen...
Men det finns väl tid kvar för det, med tanke på att snön ligger väl kvar till midsommar :roll: ;)

Har en ledig dag idag, känns så knepigt att inte få åka "hem till saltgruvan" (jobbet), utan behöva sitta hemma och glo på väggarna...
Har dock varit ute och gjort en översyn på trotjänaren, smort upp bromsljuskontakten för bakbromsen som hade kärvat fast utav allt vägsalt och smuts. Nu är det rengjort och funktionen åter 100% ;)

Kaffet är påsatt käre Kovling, ta en liten nätt MC-tur hit ner till Metropolen, en liten nätt tur på ca 70 mil ikväll, så skall du få lite varmt kaffe och nybakat ;)
Inte skall du behöva titta på väggarna så du blir uttråkad... :mrgreen:

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-01-23/16:53

BmwMats skrev:Du kan ju alltid roa dig med att gå ut och dra igång snöslungan Kovlingen...
Men det finns väl tid kvar för det, med tanke på att snön ligger väl kvar till midsommar :roll: ;)
Kaffet är påsatt käre Kovling, ta en liten nätt MC-tur hit ner till Metropolen, en liten nätt tur på ca 70 mil ikväll, så skall du få lite varmt kaffe och nybakat ;)
Inte skall du behöva titta på väggarna så du blir uttråkad... :mrgreen:

Dra igång slungan :?: Måste väl finnas nån snö isf :shock:
Titta på väggarna ? ? när det går att luta sej i soffan å blunda :? ;)
En nätt liten tur på 70 vare . Tror inte det men jag tackar för inbjudan :)
Du får nog "sätta på" nått annat än kaffe denna gång ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-01-23/17:20

Vad som verkligen gjorde mig ledsen var att jag fick dödsbudet om att min mentor och företrädare på uppdraget som webmaster Göran Ekman har avlidit. Många av er minns säkert med värme och glädje Göran Ekman som under lång tid var synonymt med klubbens digitala utveckling.
Göran blev 66 år.
Livet är kort och går inte i repris. Själv lever jag efter principen att göra arvskiftet efter mig så enkel som möjligt.

Med vänlig hälsning Magnus Brobeck
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kenneth » 2019-01-23/17:42

Mycket tråkigt att höra.



Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-01-23/18:35

Instämmer.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2019-01-23/19:30

Beklagligt att höra... :cry:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-01-23/20:18

Mycket tråkigt att höra. Mina tankar till Görans nära och kära! :cry:
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Janne Hammarström » 2019-01-23/22:14

Blev också chockad av beskedet om att Göran Ekman avlidit. Göran och Hagen Hopp som på den tiden var chefredaktör för Bumsen jobbade tillsammans fram en policy för att samordna annonser på webben och tidningen. Göran formade också klubbens websida och forum för att fungera så smidigt som möjligt.
Hälsningar
Janne Hammarström
BMW K 1200 RS -01
Janne Hammarström
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 2003-04-30/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-01-29/18:29

Ett dåligt tryck här i dag.
Strejkar både Kovlingen och Bror? :geek:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-01-29/19:12

Jag strejkar inte . Efter helgens besök hos hospitalet är jag ännu inte i högform .
Det är då tur att det finns fina prylar som bedövning . Såg att killen tryckte lite
på sprutan och jag slocknade omedelbart . Vaknade ca 3 tim. senare utan värk .
Har fortfarande känningar efter den övningen , MEN det finns ju piller ;) :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2019-01-30/02:06

Usch och fy... Inte skoj.
Ikväll var det kallt, minus -13 grader när jag åkte till jobbet.
Men - Det var myggfritt i luften... :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-01-30/13:16

Trycket har hittills idag varit på jobbet - och det är inte över än på några timmar.

Dock lugnade det ner sig på jobbet just nu - och något, som inte fick mig att le igår, var några inslag i SVT:s Ekdal & Ekdal. Där fanns alltså två kunniga läkare - David Eberhard och Markus Heilig, den senare professor i psykiatri i Linköping - som anförde väl underbyggda vetenskapliga data (i detta fall om skillnaden i hjärnans utveckling hos flickor och pojkar, där flickorna ligger ett par år före pojkarna och således är mycket gynnade i dagens skola, medan pojkarna i motsvarande grad löper risk att hamna på efterkälken på både kort och lång sikt) - och så fanns några debattörer, som mer eller mindre öppet ignorerade dessa data och i stället kom med diverse tyckanden. I enlighet med rådande populära synsätt föreföll programledarna anse, att tyckande var lika mycket värt som mödosamt framletade fakta - något som aldrig får mig att le.

(En parallell är den amerikanska idén, att man förutom utvecklingsläran även skall undervisa barnen om "intelligent design" - dvs att bakom allt finns en skapare. Utvecklingsläran har omfattande vetenskapligt stöd, medan teorin om intelligent design är en förklädd livsåskådning. Båda kan ha sin plats i skolundervisningen, men man skall inte för ett ögonblick tro, att livsåskådningsfrågor går att jämställa med naturvetenskap. Det är att blanda bort korten, och det är det sista, som skolbarn behöver.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-01-30/15:55

Tidigare var det bara frikyrkliga organisationer som opponerade sig mot vetenskaplig fakta, men utveckligen går tyvärr åt fel håll.
I dag motarbetas medvetet all vetenskaplig fakta som inte snyggt följer genuslättkränktas, miljötalibaners, samt foliehattars, dvs minoritetsgruppers s.k. "värdegrund" oavsett fråga.

För inte så länge sedan kunde man motbevisa argument med fakta.
Majoriteten styrde även över minoriteten.
Numera är det acceptabelt att motbevisa fakta med fantasi.
Minoriteten styr över majoriteten.
Ur led är tiden.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2019-01-31/00:36

Stollar finns överallt och religionen får en del att betes sig så fånigt att man tappar hakan. T.ex. finns det, i USA givetvis, en liten men, förefaller det, växande klick som hävdar att jorden är platt. På allvar.

Dom har till och med konferanser: http://fe2018.com/
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-01-31/05:24

Fredric Fredricson skrev:Stollar finns överallt och religionen får en del att betes sig så fånigt att man tappar hakan. T.ex. finns det, i USA givetvis, en liten men, förefaller det, växande klick som hävdar att jorden är platt. På allvar.

Dom har till och med konferanser: http://fe2018.com/


Denna klick finns bara inom 3,5 mils radie från konferensen. Resten ramlar ner från kanten på väg hem.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-01-31/09:03

Är inte haken, att det är just det, som de inte gör - ifall de skulle drista sig att prova?

Det får mig för övrigt att en aning långsökt tänka på Sven Gillsäter, upptäcktsresande och producent av TV-filmer på 1960-talet: "Vi var så långt österut, att vi började komma västerut."

Eller Göteborgsvarianten, när det sades, att Arendalsvarvet skulle flyttas: "En kan la'nte flötta ett helt varv? Då e' en ju tebaks där en börja!"
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2019-01-31/10:03

Magnus Brobeck skrev:Denna klick finns bara inom 3,5 mils radie från konferensen. Resten ramlar ner från kanten på väg hem.


Noe mer utbredt, ifølge deres egen Facebook-side:

CCeaR.jpg
CCeaR.jpg (56.68 KiB) Visad 8759 gånger
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-01-31/10:16

Sagolik rubrik! :D Och vi har råkat hamna i fel tråd igen!
Men det rättar väl snart till sig.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-01-31/10:33

Måns Ulveståhl skrev:För inte så länge sedan kunde man motbevisa argument med fakta.
Numera är det acceptabelt att motbevisa fakta med fantasi.

Det där är gammalt. Går vi tillbaka till medeltiden, var det tvärt om - att naturvetenskapliga fynd, som stred mot katolska kyrkans, lära "måste vara fel", och den forskare, som inte gjorde avbön, riskerade att hamna på kättarbålet. Den mest kände av dessa är rimligen Galileo Galilei, som insåg, att den kopernikanska världsbilden stämde bättre än den gamla, som satte Jorden i världsalltets mitt. När Galilei erbjöd kyrkans representanter att se själva i teleskopet, vägrade de att göra det, eftersom fyndet i så fall stred mot kyrkans lära.
Eftersom Galilei uppenbarligen visste att välja sina krig - och förmodligen hade en rätt ringa åstundan att hamna på bålet - avsvor han sig sina fynd. Huruvida han faktiskt mumlade: "Eppur si muove" (Ändå rör hon sig") är omtvistat.

Så kom renässansen och upplysningstiden, och kyrkan fick backa - men så sent som i slutet av 1800-talet, fattade en domstol i USA beslutet, att talet Pi inte skulle vara 3,14... utan 4, eftersom 4 var lättare att räkna med!
Beslutet fick snabbt rivas upp, eftersom den naturvetenskapliga verkligheten envist vägrade att rätta sig efter domstolars uppfattningar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2019-02-01/03:09

... att inte kunna sova på natten innan man skall behöva och göra ett extrapass under dagtid.
Har blivit beordrad in på dagtid idag mellan 8-17 och kan baske mig inte sova inatt.
Jobbar annars konstant natt och kan inte ställa om den interna klockan... :evil: :evil: :evil:

Vad skall man göra när man är "nattmänniska" och har ytterst svårt att ställa om för sådana här tillfällen ?
Är klarvaken som jag brukar vara nattetid...

Får väl gå ner och tvätta av hojen allt salt och smuts så man har något att göra fram tills jag åker halv sex...

Kanske klappa om den och prata med den lite... :mrgreen:

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-01/11:50

Det där är ett besvärligt kapitel, skriver en, som vet! Tyvärr förefaller det vara en allmän iakttagelse - som jag tror, att sömnforskarna verifierat - att man sover sämre, när man blir äldre.
Innan jag fyllt 40, var det inga problem att sova gott ett antal timmar dagen efter en hård journatt och sedan återgå i de vanliga gängorna. Enligt min dotter kunde jag sova när, var och hur mycket som helst. Ett sådant tillfälle var, när hennes högstadieklass hade avslutning på en scen utomhus, där vi föräldrar placerades i en gräsbacke, som var en naturlig läktare. Jag satte mig efter en stund, lade mig sedan på rygg - och somnade. Nästa dag fanns jag på bild i Östgöta Correspondenten. Bildtexten var något i stil med, att en del föräldrar uppenbarligen tog det lugnt på barnens avslutning.

Men det var då. Ju äldre jag blivit, desto knepigare är det att bibehålla vettig sömnrytm, och desto lättare att spåra ur, när den störs.
Åtskilliga kollegor vittnar om samma sak. Orsak? Har ingen aning! Tallkottkörteln, som producerar sömnhormonet melatonin, förkalkas med åren. (Den syns praktiskt taget aldrig på en vanlig slätröntgen av en ung människas skalle, men på äldre brukar man se den som en vit prick i hjärnans mittlinje.) Möjligen innebär detta, att den naturliga melatoninproduktionen avtar, varpå man sover sämre, men veterligen har detta hittills inte letts i bevis.

En alternativ förklaring kan vara evolutionär. Under största delen av sin existens på detta klot har människan inte blivit så gammal, som vi numera blir. Det går att fundera på, att vi genetiskt inte hunnit anpassa oss till den ökade livslängden, och att en del system i kroppen - som sömnregleringen - därmed inte hänger med. Men även det är veterligen spekulationer.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2019-02-02/12:14

Tack för en både trevlig och intressant beskrivning Bror... ;)

Jo det gick bra ändå under dagen, men Huu vad trött jag var igår kväll... :shock: :oops:

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-02/14:34

Jo, det är också en modern iakttagelse - att man, när det är nödvändigt, klarar sig på mindre sömn, än man tror, så länge man får chans att ta igen den.
Att däremot konsekvent föra ett liv, som innebär kronisk sömnbrist, är menligt för hälsan. En delförklaring till den ökande psykiska ohälsan bland yngre kan vara, att de aldrig stänger av mobilen. Av någon för mig obegriplig anledning anses det "normalt" att väckas av den när som helst på dygnet för att vara "optimalt" uppdaterad. Kronisk sömnbrist förenad med nätknarkande torde vara ett ypperligt recept för psykisk ohälsa.

Själv finner jag det lika självklart att i mån av möjlighet eliminera störningar, när jag skall sova.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Peter Nordlund » 2019-02-02/22:17

Ibland är fånigt kul :D


Om ni inte vill förstöra denna sång för alltid så hoppa över denna film ;)

En tolkning av..

Edith Piaf - Non Je Ne Regrette Rien

https://www.youtube.com/watch?v=RTH9MKiYvM0
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-02-03/13:31

En j-vla massa snö...
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-02-03/13:40

Måns Ulveståhl skrev:En j-vla massa snö...

Du måste skämta :shock: :mrgreen: :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Roger Gross » 2019-02-03/15:12

Måns Ulveståhl skrev:En j-vla massa snö...


Nä-nä-nä, Måns - all snö till Kovlingen så han får köra snöslunga! ;)
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-03/16:16

Mycket snö här också - och swimmingpoolens överdrag håller definitivt inte för en slunga. Det blev till att skotta och raka, skotta och raka under ett par timmar. En positiv synvinkel är, att jag fått ett ordentligt motionspass.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-02-03/17:07

Kovlingen skrev:
Måns Ulveståhl skrev:En j-vla massa snö...

Du måste skämta :shock: :mrgreen: :D :D


Nix, det kom en stor hög under natten.
Ett större snödjup här just nu än i Kiruna.
Lappmjäll borde förbjudas.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-02-03/17:36

Måns Ulveståhl skrev:
Kovlingen skrev:
Måns Ulveståhl skrev:En j-vla massa snö...

Du måste skämta :shock: :mrgreen: :D :D


Nix, det kom en stor hög under natten.

Tack för infot . Funderat hela dagen vart jag skickade överbliven snö .
Själv har jag så jag klarar mej . Kört slungan två rediga pass idag ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-03/19:29

https://www.youtube.com/watch?v=lk13mZq06PI

Aha! Du har en sån här! Kastbåge drygt 38 meter! (Det råkade bli fel länk förut. Korrigerat nu.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Mimmi » 2019-02-13/19:54

Hej!

Hundägare som låter sina djur uträtta sina behov på trottoarer och gator gör mig minst sagt f..b...ad!
Vi har ju haft lite snö någon vecka även här, den gick bort under helgen. Men ändå så pass mycket att snösvängen varit ute. I dag tog jag mig en promenad i det vackra, jag vill nästan kalla det vårvädret. 9,5°+, sol och vindstilla. Hundägarna tror tydligen att det går bra att låta djuren göra det som behövs varsomhelst när det är snö. :shock: Nu när det smält undan ligger resterna kvar överallt!
På barmarkstider plockar de flesta upp efter hunden, men tydligen tror de att det inte behövs på vintern. :twisted:
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-13/20:16

De har väl aldrig vare sig läst ordspråket eller hört Robban Brobergs låt "Det, som göms i snö, kommer upp i tö".
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2019-02-24/20:05

Miro Zalar: " Therese Johaug borde blivit avstängd på livstid"!

Miro Zalar om Johaug.jpg
Miro Zalar om Johaug.jpg (27.93 KiB) Visad 7645 gånger

Så här ruttet utalar han sig igår efter att Therese Johaug överlägset vunnit VM-skiatlon i Seefeldt! :o

Snacka om "surt sa räven...."! Hur kan man vara så gemen och missundsam, fy f..n

Jag blir väldigt upprörd!
Hon har ju avkänat ett långt straff, trots att det inte var medveten doping! Bara olyckligt användande
av en läppsalva!
Therese Johaug är världens bästa längdskidåkare på damsidan just nu!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-25/08:11

Jag delar Din åsikt, även om jag inte skulle ha använt samma ordval.
Therese Johaug testade positivt för ett dopingpreparat. Huruvida det där med läppsalvan var hela sanningen eller ej, får vi aldrig veta, men hon fick en påföljd, och den är nu avklarad. Därmed skall hon naturligtvis få en andra chans. Det är veterligen en av grundbultarna i en rättstat, och förhoppningsvis tänker den internationella idrottsrörelsen i samma banor. Dessutom utgår jag från, att hon är synnerligen väl medveten om, att fortsatta toppresultat kommer att resultera i nya dopingtester. I likhet med andra toppidrottsutövare är hon påpassad.

Något helt annat, som inte fick mig att le idag, var nyhetsinslaget om den elev, som på grund av sitt störande beteende avhystes ur klassrummet av läraren - varpå föräldrarna klagade. Barn- och elevombudsmannen bedömde detta som kränkande, och eleven ifråga får 25 000:- i skadestånd från kommunen!

En sak är, att lärare inte får utsätta elever för kränkande behandling. En helt annan sak är, att om en elev beter sig så illa, att studieron för resten av klassen störs, måste läraren ha rätt att avhysa eleven ur klassrummet - och i det akuta läget är det rimligen bara läraren, som kan avgöra, vad som behöver göras.
Barn- och elevombudsmannens beslut är ett närmast övertydligt exempel på att kasta ut barnet med badvattnet. I ivern att tillgodose en elevs intressen åsidosätts behovet hos resten av klassen!

Annorlunda uttryckt: Beter man sig tillräckligt illa, kan man belönas med 25 000:- av kommunala skattemedel! Jag undrar, om det finns något annat land på klotet, där detta skulle kunna hända.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-02-25/11:50

HåkanH skrev:Hon har ju avkänat ett långt straff, trots att det inte var medveten doping! Bara olyckligt användande
av en läppsalva!

Medveten och medveten :? De är själv ansvarig för vad de "slickar" i sej .
Hur mycket ska man få fuska och sedan gråta sej fri ?
Jag är då helt klart av annan åsikt och det är att en fuskare är en fuskare .
Och , det är ju som inte helt ovanligt att det har dopats bland skidåkare .
Hur många guldmedaljer skall en fuskare få behålla och även ta nya ?
Hur känner de sej de som har måst tävla mot fuskarna ?
Nix ! Ingen pardon . Bort med fuskarna !
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-25/11:58

Skriver vi om Therese Johaug, har hon förvisso gråtit, men inte gråtit sig fri. Tvärt om fick hon ju en definierad påföljd.
Nu har påföljden förlupit. Se vidare mitt förra inlägg.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-02-25/12:55

Har läst dom (ditt och Håkans inlägg) 2 - 3 ggr. Jag tar till "åsiktsfrihet" i mitt inlägg .
Edit: Gäller alla fuskare .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2019-02-25/14:25

Skapar men ett system där man med "olagliga" metoder kan tjäna massor med pengar så kommer man försöka. Ta bort alla prispengar och förbjud sponsring så försvinner dopning snabbt.

Problemet löst.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst