Vad fick dig att inte le idag?

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-06-13/04:54

Måns Ulveståhl skrev:Från en dyngsur, frusen, hungrig, och j-ligt trött med spruckna skurkärringhänder

Sockerknutte ? :mrgreen: :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2019-06-13/05:10

Måns Ulveståhl skrev:Landade i Stockholm efter Norge, Danmark, och Malmö kl. 23:30.
11 timmar i sadeln i dag.

Hamnade mitt i regnstormen efter att ha tagit väg 51 till Örebro från Norrköping.
Mörkgrått, blixtrar, och skyfall.
Det slutade inte regna förrän jag nådde Stockholm.
Sista två timmarna gick enbart på vilja.


MVH,
Från en dyngsur, frusen, hungrig, och j-ligt trött med spruckna skurkärringhänder

PS
RS:n svek mig inte. En klippa.
Det enda positiva denna j-vla dag :mrgreen:

PPS
Se där.
Mitt i eländet körde man hoj...
https://www.expressen.se/nyheter/vader/ ... r-skyfall/



Ironbutt ? ;-)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-06-13/06:22

BmwMats skrev:
Ironbutt ? ;-)


Åtminstone Wetbutt, 11 timmar i regn ... fy fa.....

Nästa projekt blir en roll i Rainman.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-06-13/12:47

Wet butt är väl den bästa definitionen :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-06-13/17:57

Rust butt?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2019-06-14/12:04

Måns Ulveståhl skrev:Landade i Stockholm efter Norge, Danmark, och Malmö kl. 23:30.
11 timmar i sadeln i dag.

Hamnade mitt i regnstormen efter att ha tagit väg 51 till Örebro från Norrköping.
Mörkgrått, blixtrar, och skyfall.
Det slutade inte regna förrän jag nådde Stockholm.
Sista två timmarna gick enbart på vilja.


MVH,
Från en dyngsur, frusen, hungrig, och j-ligt trött med spruckna skurkärringhänder


Ha ha ha! :D Man ska väl inte skratta men det är största anledningen till att jag, mer eller mindre,
slutat köra hoj.
Förra sommaren var det ju minimalt med regn men alldeles för varm i stället - blev knappt 200 mil!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Olof Eriksson » 2019-06-14/12:09

HåkanH skrev:
Måns Ulveståhl skrev:Landade i Stockholm efter Norge, Danmark, och Malmö kl. 23:30.
11 timmar i sadeln i dag.

Hamnade mitt i regnstormen efter att ha tagit väg 51 till Örebro från Norrköping.
Mörkgrått, blixtrar, och skyfall.
Det slutade inte regna förrän jag nådde Stockholm.
Sista två timmarna gick enbart på vilja.


MVH,
Från en dyngsur, frusen, hungrig, och j-ligt trött med spruckna skurkärringhänder


Ha ha ha! :D Man ska väl inte skratta men det är största anledningen till att jag, mer eller mindre,
slutat köra hoj.
Förra sommaren var det ju minimalt med regn men alldeles för varm i stället - blev knappt 200 mil!

Håkan du får komma nu på söndag då. Skall bli bra väder och trevliga vägar lovas!
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2019-06-14/17:32

Tack, men jag lämnar nog "walk over" även om det råkar vara uppehållsväder!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2019-06-25/16:59

Ibland är det inte så kul.

Igår var jag instruktör i Knix för blå grupp ("näst snabbaste") på Rörken nära Uppsala. I första passet, då röd grupp ("snabbaste") var ute och körde, så stannade plötsligt en deltagare sin hoj ute på banan. En instruktör, som låg direkt bakom, stannade också för att kolla vad som var fel men när han gick fram till deltagaren så ramlade deltagaren omkull, med cykel och allt, och var inte kontaktbar.

Fler instruktörer samlades och man påbörjade HLR och ringde SOS. Vi hade en hjärtstartare som man "kopplade in" men larmcentralen sa åt oss att inte använda den. HLR gjorde ingen skillnad och när ambulansen kom efter 10-15 minuter så fortsatte dom med sina grejor men kunde inte heller få nåt liv i honom så dom lastade in honom i ambulansen och for till sjukhuset där han tydligen dödförklarades. Jag vet inte vad som felades honom, kanske hjärtat eller kanske sprucken pulsåder.

Jag, tillsammans med alla deltagare och andra instruktörer som inte var inblandade i HLR mm observerade allt detta från depån.
Som ni säkert förstår så lade detta en sordin på hela tillställningen. Kursledaren samlade alla och förklarade vad som hänt samt erbjöd alla som ville att avbryta kursen och få pengarna tillbaka, nåt som faktiskt ingen nappade på.

Men det var lite knepigt att få upp tempot på kursen efteråt. Det blev lite diskussioner, som ni säkert förstår, men kursen fortsatte och jag var i alla fall nöjd med resultatet hos min grupp.

Efter kursen samlades instruktörerna och andra funktionärer och pratade igenom saken ännu en gång. Jag märker att det påverkar mig idag, fast jag har ingen som helst relation till han som dog. Men han hade nog en familj som väntade honom hem, han också.

Jag gissar att när sånt här händer så blir alla en smula tagna och funderar över vad som egentligen är viktigt och i ärlighetens namn kommer hojkörande en bit ner på listan för dom flesta av oss. Eller kanske skall man önska att man får dö med stövlarna på, det slår nog en sjukhussäng i alla fall.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-06-25/17:24

Väldigt tråkigt för anhöriga till den dödförklarade personen, men det viktigaste är att ingen av instruktörerna eller deltagarna tar på sig någon skuld över incidenten.
Det kunde lika gärna ha hänt i kassan på ICA.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-06-25/20:18

Precis. Den typen av akuta insjuknanden kan inträffa bokstavligt talat var och när som helst. Utifrån Fredrics beskrivning är det sannolikt, att han förlorade medvetandet inom en mycket kort tid, efter att han fått stopp på cykeln, och utifrån den information, som kursen fått, fanns knappast något att göra.
Sett ur alla kringvarandes synpunkt lägger detta en naturlig sordin på stämningen, och för de anhöriga är det ett hårt slag. Jag har ett antal gånger under jourpass suttit med anhöriga till människor, som dött lika snabbt som oväntat, och då har jag framhållit två saker: 1. Den drabbade led sannolikt inte någon längre stund, utan blev snabbt medvetslös. 2. Vederbörande höll på med något, som han/hon verkligen tyckte om - och det finns sämre sätt att gå ur tiden. Fler än en anhörig har funnit viss tröst i detta.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2019-06-26/00:42

Om man inte är i sjukhusbissnissen så är det ovanligt med folk som droppar ner döda runt en.
Speciellt ovanligt är det på en Knix-kurs. Lyckligtvis.

Vi vet alla att vi skall dö, men döden känns altsomoftast långt långt borta och inget man direkt känner sig konfronterad av. Lite annorlunda blir det när det händer på en Knix-kurs och även om det, i brist på bättre ord, "lyckligtvis" inte var direkt relaterat till MC-körningen. Jag vet inte hur jag skulle reagerat om det hade varit en kullkörning som resulterat i ett dödsfall.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-06-26/05:24

Till det kommer, att det skulle kunna ha varit ett dödsfall, som orsakade kullkörningen. Problemet är, att det får man i praktiken nästan aldrig veta.
En gång var jag med om, att tre män - fadern, hans gode vän och sonen - åkte bil på E 4 (före motorvägens tid, öster om Ödeshög). Fadern körde. Plötsligt märkte de andra två, hur han långsamt körde av vägen, och de blev stående en bit in i en hage. Där hörde de, hur han bokstavligt talat drog sin sista suck. Han dog alltså inte på grund av olyckan, utan olyckan inträffade, för att hans hjärta lade av.
Detta kom vi fram till med rimlig säkerhet, efter att jag i lugn och ro fått prata med den nyblivna änkan, som berättat, att han varit kärnfrisk fram till för ett halvår sedan, men därefter fått allt värre problem med andfåddhet och dålig ork. Ibland var han tvungen att gå upp ur sängen på nätterna för att få luft - ett klassiskt symtom på hjärtsvikt.
Hur många olyckor av det slaget, som inträffar varje år, är svårt att beräkna - för det är sällan, som man har den typ av direkta, åsyna vittnen, som fanns i detta fall.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-06-26/07:22

Något helt annat, som i alla fall tangerar trådrubriken, är de alarmistiska rapporterna om risken för värmeslag hos äldre människor vid extrema värmeböljor - kanske i synnerhet på vårdhem etc.
Att montera en adekvat luft-luft-värmepump i ett vårdboende - eller en vanlig lägenhet - är ingen oöverkomlig kostnad. På en sådan kan funktionen vid behov vändas, så att den fungerar som luftkonditioneringsanläggning. Det krävs bara ett par knapptryckningar.
Sedan är det en annan sak, att man måste få folk att begripa, att när luftkonditioneringen slagits på, skall fönster och dörrar hållas stängda! Annars släpper man ju ut den kylda luften och får in värme!

Resten av året - i alla fall så länge utetemperaturen är över nollan - är en sådan pump ett energisnålt sätt att värma ett rum eller en normalstor stor lägenhet, bara alla dörrar inomhus hålls öppna.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-06-26/10:49

Eftersom jag extraknäckte som sjukvårdare på långvården under gymnasietiden så var sommaren alltid "speciell".
Patienterna dog som flugor under denna årstid.
Det blev många turer i hissar och nere i kulvertar med bår.
Alltid intressant när utomstående var på väg att hoppa in i hissen när jag stod där med min bår och tillfälliga gäst...
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Peter Nordlund » 2019-06-29/18:16

Efter en underbar tur med Vespan ut mot Tyresta Naturreservat letandes efter en badsjö blir jag stående på en grusvägsinfart med en förbudsskylt för fordonstrafik, laglydig som jag är sitter jag med telefonen i handen för att se om/var jag kört fel när jag blir attackerad av 2 st bromsar (eller vad dom heter) och jag får kanske inte panik men jag vill därifrån omgående och försöker gasa och svänger fullt upp på asfaltsvägen 1 meter därifrån och försöker pilla ner telefonen i fickan = vroom så ligger jag i gruset (välter/slirar) nästan stillastående...

:roll: :oops:

Ingen ser mig ställer mig upp, har slagit i armbågen, smalbenet under hojen, hjälmen som var stängd pajar själva gångjärnet så visiret fladdrar på halvstång och jag har ytliga repor på vänster "rumpa" på hojen.

På en mikrosekund tappar jag intresset för att leta badplats och kör den långa vägen hem mycket sakta, stannar 3 ggr för att kolla att allt är mekanistiskt ok, det verkar det vara.

Skäms, känner mig dum både för att det känns klantigt men samtidigt som mest otur att jag blev så stressad av en broms.
(som storstadsråtta har jag inte sett en broms på många år, vi har inte ens mygg i stan!)

Hemma bestämmer jag mig för att dagen inte var bortkastad, resan dit var kanon och olyckan skit samt resan hem bara lite rolig.

Shit happens eller nått :|
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-07-01/07:36

"Att be om ursäkt är att förbereda ytterligare en förolämpning."
Ambrose Bierce (1842 - 1914), amerikansk författare.
Jag skriver avsiktligt inte detta under Bevingade ord, för jag tycker att Bierce har 100 % fel.
Antingen skämtar han, och då är det ett dåligt skämt.
Eller också menar han allvar, och då har jag diametralt motsatt åsikt. Alla gör vi fel någon gång. Att då stå för vad man gjort kan innebära, att man ber om ursäkt - vilket de flesta i sådana fall ser som något positivt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-07-01/11:44

Sol och varmt fram till NU . Varning för åska och redigt med blöta så det
lär bli till att dra ur alla kontakter . Regnet har startat så jag får väl se hur det går .
Vill inte bli utan TV , router , tjänstefördelare och dator .
Samma som att sitta på en öde Ö med en palm som enda kompis :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2019-07-01/13:16

Kovlingen skrev:...
Samma som att sitta på en öde Ö med en palm som enda kompis :shock:


Hihi... Vilken fasa att vara utan BMW-klubbens forum... Hualigen... :lol: :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-07-01/13:33

BmwMats skrev:
Kovlingen skrev:...
Samma som att sitta på en öde Ö med en palm som enda kompis :shock:


Hihi... Vilken fasa att vara utan BMW-klubbens forum... Hualigen... :lol: :lol:

Kan det bli jäv--gare :cry: :evil:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-07-02/07:48

Kovlingen skrev:
BmwMats skrev:Kan det bli jäv--gare :cry: :evil:


Att moderatorerna har kontakt med internet? :mrgreen:

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-07-04/17:24

Plötsligt är jag i Sundsvall, men Kovlingen lyser med sin frånvaro?
Nu p-öl i Örnsköldsvik.
Imorgon väntar Överkalix.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2019-07-04/17:37

Måns Ulveståhl skrev:Plötsligt är jag i Sundsvall, men Kovlingen lyser med sin frånvaro?
Nu p-öl i Örnsköldsvik.
Imorgon väntar Överkalix.


Kovlingen var ju och hälsade på mig häromdagen, han dyker upp närhelst man minst anar det... :lol:
Ge honom lite tid, han får väl hinna tanka hojen också :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-07-06/10:08

Medan jag skrubbade potatis till dagens lunch, lyssnade jag på slutet av programmet "Känsligt läge", SR P1, där en intervjuad man, vars hela namn jag aldrig hörde, berättade om sin diet och gymträning inför deltagandet i Paradise Hotel - då han ansåg det mycket viktigt att kunna visa upp en muskulös kropp. Från det gick samtalet vidare in på kroppsfixering och den påtagliga förljugenhet avseende både kropp och själ, som enligt honom blir allt vanligare på sociala medier. Han medgav också öppet sina ångestproblem - och att han snabbt tillåtit kroppen att "falla ihop" igen efter TV-programmet.
I andra sammanhang konstateras ofta, att vi aldrig haft det så materiellt bra som idag, samtidigt som den psykiska hälsan hos unga inte sällan är mindre bra. Min teori - som jag förmodligen är långt ifrån ensam om - är att just förljugenheten på sociala medier är en starkt bidragande orsak. "Alla andra lever perfekta liv. Varför gör inte jag det?" Svaret på frågan är, att "alla andra" INTE lever perfekta liv. Rimligen upplever de flesta såväl positiva som negativa sidor i tillvaron. Skillnaden är måhända, hur vi hanterar, vad som är jobbigt.

Han avslutade med en språkligt intressant mening: "Jag hatar hat."(!)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-07-10/17:13

Husbilar!!!!!
På vägen ut på Lofoten kryllade det av husbilar.
Djävulens påfund.
I stort ingen som kör husbil klarar av att köra i 80 på kurviga fjord/fjällvägar i Norge. Oavsett nationalitet.
Visst finns det undantag, men uppskattningsvis 90% av förarna är horribla

Alla husbilar smyger i max 60, och skapar långa köer med sin orutin.
60 på 40-väg, 60 på 50-väg, 60 på 80-väg...
Ännu värre om husbilar ligger bakom andra husbilar.
Klarar du inte av kurviga 80-vägar så ska du inte köra husbil.
Inför körkort för husbilar.

Dessutom skamligt att se vissa svenskar med husvagn på samma vägar.
Har ingen koll på vägen, och kan inte hantera ekipaget. Ligger i mitten av vägen - tar all plats.

Ge f-n i att köra på kurviga vägar i Norge om ni inte kan hantera ekipaget.
Håll er till svenska raka motorvägar.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-07-10/17:19

Jo men de håller ju på regeln "halva vägen" .
De har bara missförstått detta och tar ut den delen i mitten av vägbanan ;)

Edit: Det är väl bra att husbilar och husvagnar håller sej i Norge för då
slipper vi ju dom här iaf. :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Konsument » 2019-07-10/17:41

Måns Ulveståhl skrev:Husbilar!!!!!
Klarar du inte av kurviga 80-vägar så ska du inte köra husbil.

Har du själv kört husbil på dessa vägar?
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-07-10/18:08

Konsument skrev:Har du själv kört husbil på dessa vägar?


Jag har aldrig kört husbil.
Fler borde bevisligen vara lika smarta som mig :D

Skulle jag mot förmodan hyra en husbil en dag så hade jag definitivt inte börjat min första husbilsresa på norska fjord- eller fjällvägar.
Självinsikt.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-07-10/18:17

Jag har gjort det i viss mån för drygt 20 år sedan. (Husbilssemester med tre barn hade sina fördelar. I stället för att sitta i ett baksäte, spelade de spel runt bordet i bodelen och trivdes utmärkt. Dagens diskussion om husbilars säkerhetsmässiga brister fanns inte då.) Sognefjellsvegens nerfart till Sognefjord är inte bred, bitvis brant och har gott om hårnålar. Men det var inga större problem. En klar fördel med husbilar är, att de har plana sidor och bra backspeglar. Alltså är det lätt att se, var man har vägkanten/-räcket, och lika lätt att se, om någon vill om. Då håller man åt sidan vid första bästa tillfälle och släpper förbi.
Det sistnämnda förefaller dock alltför många husbilsförare inte ha fattat - och då blir det, som Måns beskriver. Tyvärr gäller det även åtskilliga förare av vanliga personbilar, som i smala, hårnålsrika norska uppförslöpor inte har vett att hålla åt sidan, efter att de tagit en hårnål i krypfart. Med hoj tar man sig förbi dem på några sekunder - men alltför många verkar hysa åsikten, att alla skall hålla deras hastighet, och håller sig mitt i vägbanan utom vid eventuella möten. Trist mentalitet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav enhjuling » 2019-07-10/22:02

Det är väl inga problem att husbilar o dylika fordon kör sakta. Då kan man ju köra om dem utan att överskrida hastighetsbegränsningen.
Håller de inte åt sig blir jag däremot lite sur för då blir det ju svårt att komma förbi.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Konsument » 2019-07-10/22:18

De senaste inläggen kan sammanfattas till att:
Det går inte att hålla 80 km/h på 80-väg uppför fjällsidors hårnålar med en normal husbil
(och jag har ingen aning om det ens finns någon trimmad sak som mäktar med det).
Och att försöka det nedför är inte heller att rekommendera.

Jag har inte ens försökt hålla 80 km/h genom hårnålarna på MC.

Jag har kört såväl husbil som MC på en hel del av Norges smalaste asfaltvägar och en del av deras grusvägar.

Första resan med husbil var i Norge och då med en hyrd 2,36 meter bred sak. Vegetationen smekte båda karossidorna samtidigt på en smal serpentinväg och med 3,5 ton är det klart olämpligt att försöka ligga på 80 i alla lägen såvida inte dödslängtan är extremt övertygande. Som backspeglarna beskrivs så är det inga problem att ta sig fram som nybörjare på dessa vägar.

120-190 diesel hk fördelade på minst ca 3,5 ton vs. hojs 50-300 hk fördelat på ett par hundra kilo gör viss skillnad i accelerationsprestanda och snitthastigheter lär påverkas.

Eftersom jag antar att den som spydde galla höll hastighetsbegränsningarna så kom han aldrig ikapp alla husbilar som ligger strax under eller på gällande begränsningar.

Självklart lämnar man plats för alla som kommer ikapp så att de kan komma förbi och försvinna vid lämpligt tillfälle. Trist att den taktiken inte används i tillräcklig stor omfattning.

Om alla skulle ligga och pressa så skulle snittfarterna bli lägre för alla då antalet olyckor och stillaståenden skulle öka p.g.a. röjningsarbeten.

Om det är mycket trafik så kanske de bakre ekipagen befinner sig i 80-zon medan täten är i 60-zon... :-)

Så ha lite överseende, njut av vyerna och stressa inte.
;)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-07-11/09:59

enhjuling skrev:Det är väl inga problem att husbilar o dylika fordon kör sakta. Då kan man ju köra om dem utan att överskrida hastighetsbegränsningen.


Min bäste enhjuling,
Bara så att vi inte missförstår varandra.
Jag pratar om kurviga norska fjord- och fjällvägar vars natur erbjuder starkt begränsande vägsträckor som tillåter omkörning.
Lägg till tre-fyra husbilar rad med efterföljande bil/lastbilskö, och du inser snabbt att verklig hastighet är betydligt lägre än skyltad.

En svensk kurvig 70/80-väg är en raksträcka i jämförelse, och helt rätt, på dessa tillåts exempelvis husbilar att passeras utan större möda.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-07-11/10:33

Herr Konsument,

Om tunga lastbilar kan hålla 80 km/h på dessa vägar utan större besvär, varför skulle det vara omöjligt för husbilar?
Skillnaden är skickligheten på chauffören enligt mig.
Det är allt för lätt för Svensson att utan erfarenhet hyra en husbil, och bege sig obegränsat ut i världen.
Som du riktigt påpekar, en husbil är inte en FIAT 500. Det är stor skillnad på fordon.
Kravställ praktik och teknik - inför körkort för husbilar.

Angående att ta det lugnt, och njuta så görs det också. Jag ligger inte på 100% under 40 mil.

Tyvärr byggs frustration upp bland majoriteten bakomvarande i kön.
Frustration utlöser olyckor.
En lokal norsk bil med släp tröttnade senast, och gav sig i väg kamikazestil i uppåt 120 km/h på samma 80-väg efter många mil bakom två husbilar som låg i max 60 km/h.
En svettig mc-förare (25 grader och sol) med begränsad avkylning i 60 km/h hade samma tanke men bättre självkontroll.
Lokala lastbilschaufförer tjänar pengar på att komma fram i tid.
Jag undrar hur dessa känner sig eftet många mil bakom en husbil?

Finns det utmärkta husbilsförare?
Jajamensann, men den stora majoriteten jag upplevt senaste dagarna verkar ha stora problem att framföra sitt fordon.
Personer som troligen hyr husbil utan tidigare större erfarenhet, och som överraskas när det framgår att det krävs viss skicklighet/teknik att framföra detta fordon på mer krävande vägar.
Åter igen - inför körkort alternativt obligatorisk teknikutbildning för husbil.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Olof Eriksson » 2019-07-11/11:37

Jag tror i te att obligatorisk utbildning körkort ger något större mätbar effekt tyvärr.Vi har tex körkortsutbildning till B kortet ;) Och det finns likväl många som kör bil lika illa som husbil i Norge. Men en stor skilnad är att vi som mcåkare ser igenom eller över fordonet.vilket gör en omkörning enklare i alla fall.

Jag har nu åkt lite mc i östra Alperna. Och där fann jag inga husbilar överhuvudtaget. Kanske slumpen. Men jag klagade inte ;)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-07-11/12:24

Olof Eriksson skrev:Jag har nu åkt lite mc i östra Alperna. Och där fann jag inga husbilar överhuvudtaget. Kanske slumpen. Men jag klagade inte ;)


Det kunde jag ge mig sjutton på.
De är alla här och förstör för mig :D
Ha så mysigt!
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-07-11/12:29

Hade Du stannat till andra halvan av juli, skulle Du ha fått mer än Ditt lystmäte av husbilar och alla anda typer av semesterfordon! Då drar den kontinentala semesterperioden igång, och det MÄRKS i Alperna sex veckor framåt.
Den, som kan, gör klokt i att undvika Alperna under dessa sex veckor. Igenkorkade vägar och maxade hotellpriser är två bra skäl - och det finns nog fler.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav enhjuling » 2019-07-11/13:00

Måns Ulveståhl skrev:
enhjuling skrev:Det är väl inga problem att husbilar o dylika fordon kör sakta. Då kan man ju köra om dem utan att överskrida hastighetsbegränsningen.


Min bäste enhjuling,
Bara så att vi inte missförstår varandra.
Jag pratar om kurviga norska fjord- och fjällvägar vars natur erbjuder starkt begränsande vägsträckor som tillåter omkörning.
Lägg till tre-fyra husbilar rad med efterföljande bil/lastbilskö, och du inser snabbt att verklig hastighet är betydligt lägre än skyltad.

En svensk kurvig 70/80-väg är en raksträcka i jämförelse, och helt rätt, på dessa tillåts exempelvis husbilar att passeras utan större möda.

På en svensk normalkurvig väg har jag fastnat bakom motorcyklister som motorbromsade si genom böjarna för att sedan gasade på så att omkörning blev omöjlig. Eftersom vi stannade på samma ställe sen kunde jag inte hålla mig utan frågade vad de höll på med som inte släppte om skåpbilen som de hade bakom sig. Men inte vill jag förbjuda all motorcyklister att åka såna vägar för den skull.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Konsument » 2019-07-15/23:03

Måns Ulveståhl skrev:Herr Konsument,

Om tunga lastbilar kan hålla 80 km/h på dessa vägar utan större besvär, varför skulle det vara omöjligt för husbilar?
Skillnaden är skickligheten på chauffören enligt mig.
Det är allt för lätt för Svensson att utan erfarenhet hyra en husbil, och bege sig obegränsat ut i världen.
Som du riktigt påpekar, en husbil är inte en FIAT 500. Det är stor skillnad på fordon.
Kravställ praktik och teknik - inför körkort för husbilar.

Angående att ta det lugnt, och njuta så görs det också. Jag ligger inte på 100% under 40 mil.

Tyvärr byggs frustration upp bland majoriteten bakomvarande i kön.
Frustration utlöser olyckor.
En lokal norsk bil med släp tröttnade senast, och gav sig i väg kamikazestil i uppåt 120 km/h på samma 80-väg efter många mil bakom två husbilar som låg i max 60 km/h.
En svettig mc-förare (25 grader och sol) med begränsad avkylning i 60 km/h hade samma tanke men bättre självkontroll.
Lokala lastbilschaufförer tjänar pengar på att komma fram i tid.
Jag undrar hur dessa känner sig eftet många mil bakom en husbil?

Finns det utmärkta husbilsförare?
Jajamensann, men den stora majoriteten jag upplevt senaste dagarna verkar ha stora problem att framföra sitt fordon.
Personer som troligen hyr husbil utan tidigare större erfarenhet, och som överraskas när det framgår att det krävs viss skicklighet/teknik att framföra detta fordon på mer krävande vägar.
Åter igen - inför körkort alternativt obligatorisk teknikutbildning för husbil.


1 - Det vore tragiskt om yrkesförare inte är duktigare chaufförer efter tusentals timmar vid ratten årligen där en normal husbilschaufför kanske kör 500-1500 mil per år. kan tänka mig att de känner vägarna på ett helt annat sätt än en förstagångsbesökare.

2 - Något speciellt körkort behövs inte utöver de som redan existerar. Det är inte kortet som är problemet utan samarbetsförmågan. I min värld är det fordon nummer två som bygger kö. Så om fordon nummer två håller rejält avstånd till fordonet framför, och underlättar för de som kommer ikapp, så är det möjligt att köra om. Alla bilister som ligger med knapp 1-sekunderslucka till framförande, vad ska de påtvingas för körkort? ;-)

3 - Om en lastbil kan lägga sig i 120 km/h så menar definitivt inte du och jag samma slags vägar avseende slingrigheten.

4 - Hastighetsbegränsningar är maxhastighet och ingenting annat. Jag ser många fordon som framförs med väldigt mycket outnyttjade resurser, hur smart är det ur ett investerings- och miljöperspektiv?

5 - Vill du införa specialkörkort på SUV också? Enligt min mening är de definitivt, generellt, värdelösa på att framföra sina fordon för att inte påtala parkeringsförmågan. Sällan ett sådant fordon lyckas hamna rätt i enbart en parkeringsruta... :-)

6 - Om du kör MC och har svårt att komma framåt i bilköer så undrar jag en hel del...

7 - Något jag verkligen undrar är vilken förändring som du förväntar dig med ett hatiskt inlägg i ett MC-forum rörande en helt annan kategori av fordon? Om du vill väcka insikt så hänvisar jag dig till forum för aktuell fordonstyp. Kan tänka mig att du har synpunkter på husbilar, epatraktorer, pensionärer, vilda raceintresserade ungdomar... ;-) :-D

Det finns bara tre sorters förare; fartdårar, luspudlar och så de duktiga som kör precis som jag. ;-) :-)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-07-16/08:12

Jag har inget att lägga till, vad som redan skrivits - av mig och andra - i ämnet. Dock får en insändare i dagens Östgöta Correspondenten mig att associera till denna diskussion. Skribenten är cyklist och har på sistone några gånger närmast blivit prejad av vägen av hänsynslösa bilister, som gjort absurda omkörningar. Vid ett tillfället nuddade han bilplåten!
Samtidigt verkar det finnas allt fler cyklister - med eller utan elektrisk hjälp - som definitivt inte kör enligt gällande trafikregler och med det utgör en direkt fara för såväl sig själva som medtrafikanterna.

Alltihop kokar ner till något mycket väl känt - att man som trafikant skall vara uppmärksam, förutseende, visa hänsyn och naturligtvis följa gällande trafikregler. Följer alla dessa principer, skulle trafiken flyta avsevärt lättare. Tyvärr får i alla fall jag intrycket, att allt fler inte gör det - men det kan vara ett feltänk. Alla, som kör som folk, anser man ju vara vettiga och lägger inte märke till. Det är, som det skall vara, och "hälsan tiger still". Men de dåliga trafikanterna lägger man märke till och irriteras av.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Ecklesiastik » 2019-07-16/14:43

Konsument skrev:
Måns Ulveståhl skrev:Det finns bara tre sorters förare; fartdårar, luspudlar och så de duktiga som kör precis som jag. ;-) :-)


Håller med föregående talare. kan dock tillägga att under min tripp i Norge i sommar var jag förskonad från Väglusar (undantaget en turist i en Hertz volvo på trollstigen) och fartdårar (undantaget en turist i en Avis Golf i geirangerfjorden). Dock hadde vi också mentaliteten att vi inte hadde bråttom och därför spelade det ingen större roll om vi inte skrapade knä :D. Fördelen med att åka hoj i Norge är ju trotts allt att man kan njuta av naturen mer när man inte sitter i en stålbur och trycker
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-07-17/15:03

Herr Konsument,

Du och jag kör bevisligen inte på samma vägar :mrgreen:

Sedan är mitt s.k. "hatiska" inlägg om husbilar något av en reaktion kort tid efter en lång dag med mycket frustration.
Angående placeringen av mitt inlägg så ser du att det ligger under "Offtopic" - här dryftas det om många ting totalt ovidkommande.
Fråga Kovlingen :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-07-17/16:08

Det här är kanske lösningen så att alla (husbilar och hojåkare med/utan intresse för tält) blir nöjda? :mrgreen:

bild.jpg
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Konsument » 2019-07-18/06:42

:D
Ser ut som en ombyggd ambulans.
Rätt mycket kilo långt bak, undrar om det känns.
Tanken att lasta in MC i husbilen har funnits men jag funderar på ångorna den avger så det bilden visar kunde vara ett alternativ.

När det gäller Norge så har jag inte så stor erfarenhet. Rör sig väl bara om ca 1000 mil MC och 1000 mil husbil fördelade till 95% på asfaltnätet av alla dess former, dock undvikande de större vägarna så snart det finns en chans. Dock har vi inte varit där på högsäsong då trafikflödet kanske är intensivt i båda riktningarna. D.v.s. jag har aldrig haft några problem med att vare sig köra om (mestadels MCn) eller släppa fram (mestadels husbilen) andra fordon.

Ett undantag var en husbil (såklart!) byggd på en gammal buss. Kön som den byggde upp fram till något polarcirkelcentra var imponerande lång trots tillgång till bussfickor ( ;) ) som lätt kunnat nyttjas till att släppa fram tåget.

När det gäller utsikt så vinner MC med sin sitthöjd och fria vyer.
Husbilen ger fin utsikt tack vare sitthöjd men vyer blockeras av taket (saknar glastak ur den enda aspekten).
Personbil ok så länge snövallarna inte skymmer.

När det gäller cyklister så vill jag bara framföra min absoluta ståndpunkt:
- Förlåt.
(jag är så väldigt rädd om den fart jag byggt upp så jag är nog aningens för smidigt fräck vid tillfällen... :D )

Ha en fortsatt fin sommar!
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Konsument » 2019-07-18/07:00

enhjuling skrev:På en svensk normalkurvig väg har jag fastnat bakom motorcyklister som motorbromsade si genom böjarna för att sedan gasade på så att omkörning blev omöjlig. Eftersom vi stannade på samma ställe sen kunde jag inte hålla mig utan frågade vad de höll på med som inte släppte om skåpbilen som de hade bakom sig.


Hoppas de tänkte efter, rodnade och utvecklades till bättre MC-förare efter det.
Vid en helgtur var jag reseledare för ett sällskap som tog med sig nybörjare på kromslädar som enbart inhandlats för någon imagehöjares skull eller så. De behärskade maskinerna till promillenivå. Så fort det blev lite kurvigt så blev det tomt i backspegeln och då var tempot enbart behagligt och oftast helt lagligt vs. skyltningen.
Djupt tragiskt. (Sedan gnällde de på allt från start till slut rörande hela arrangemanget för att att avsluta med att tacka för att allt var så fint och bra ordnat samt att de var så glada för att de fick hänga med. Människor...) Så sedan dess har jag varit övertydlig i inbjudan till nya resor. :D
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav DaK » 2019-07-18/08:23

Konsument skrev:Tanken att lasta in MC i husbilen har funnits men jag funderar på ångorna den avger så det bilden visar kunde vara ett alternativ.

Blir det inte överlast? Lastförmågan i husbilar brukar inte vara så hög, även om den kanske är högre än i husvagnar. https://www.tidningenproffs.se/nyhet/20 ... -overlast/
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-07-18/12:50

Konsument skrev:(Människor...)


Bara ett elände.
Förbjud :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Konsument » 2019-07-18/20:12

DaK skrev:
Konsument skrev:Tanken att lasta in MC i husbilen har funnits men jag funderar på ångorna den avger så det bilden visar kunde vara ett alternativ.

Blir det inte överlast? Lastförmågan i husbilar brukar inte vara så hög, även om den kanske är högre än i husvagnar. https://www.tidningenproffs.se/nyhet/20 ... -overlast/

Personbil klass 2 med maxvikt satt till 3,5 ton är en utmaning. Mindre vatten, mindre diesel, mindre stolar/bord, kompositflaska för gasolen etc. och framför allt en lätt/rolig hoj är väl lättaste. Eller så väljer man en tyngre personbil klass 2, typ gammal ombyggd buss, så är inte vikten något bekymmer. Resmålen kan begränsas. Jag är dock inte insatt men TROR att det är ok i EU och Norge, även om det senare var nära att bli stoppat för något år sedan. Såg att Polen hade något utrustningskrav på tyngre PB2'or för automatisk vägavgiftshantering. Enklast är 3,5 ton för då är det lika smidigt som med personbil. Trampcykel utan elmotor är inte så dumt ur många perspektiv... ;-)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav F800åkare » 2019-07-18/20:16

Vi har fortfarande inte en ny regering..... :cry:
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Konsument » 2019-07-18/20:18

DaK skrev:Blir det inte överlast? Lastförmågan i husbilar brukar inte vara så hög, även om den kanske är högre än i husvagnar. https://www.tidningenproffs.se/nyhet/20 ... -overlast/

Tack för länktipset! Så det kan bli... ;-) ;-)
Vi bor nära en våg så vår bil är kollad med fylld vattentank och dieseltank. Med tunga barnen med så ligger vi nära men under gränsen. Och för varje mil som går blir vi lättare. :-)

EDIT hittade lite information om överlast, Sverige (antar att andra länder kan ha andra regler även inom EU/EES).

Övervikt räknas i procent på lastvikten, överskrids den mer än 20 procent ska polisen stoppa vidare färd och om den överskrids med 100 procent finns körkortsindragning i straffskalan.

Om lastvikten är 200 kilo uppnås tjugoprocentsgränsen redan vid 40 kilos överlast, eller vid 3 540 kilo för en husbil med en totalvikt på 3 500 kilo. Är lastvikten i stället 500 kilo ligger samma straffrättsliga gräns vid 100 kilos överlast, det vill säga 3 600 kilo.

"Körkortsgränsen", risken för indraget körkort, hamnar för dessa husbilar på 3 700 respektive 4 000 kilo.
Senast redigerad av Konsument 2019-07-18/20:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-07-18/20:21

F800åkare skrev:Vi har fortfarande inte en ny regering..... :cry:

Ingen politik tack !
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst