av Gunnar Elmgren » 2010-08-10/13:08
Oj,
det är massor att tänka på - frågan är vad Du vill uppnå!
Är det t ex fråga om ett garage som ska ha full värme även vintertid, och klara av att snöbemängda/skitiga fordon körs in och ut, så ställs det stora krav på isolering, ventilation och avrinning.
Vill man kunna utföra verkstadsarbeten har takhöjden stor betydelse, och för att kunna hålla rent är det viktigt att golv- och väggytor är "lättstädade". Ska man ha avlopp i golvet behövs oljeavskiljande brunn.
Vill man ha möjlighet att rengöra prylar är det praktiskt att ha vatten och avlopp, och för svets- och sliparbeten krävs brandsäkra väggar och mycket god ventilation.
För att få ett tåligt och lättstädat golv kan man lägga s.k. "garageklinker", plattor på 20x20 cm finns för ca 100 kr/kvm.
Hur stort man ska bygga är såklart en fråga om hur mycket utrymme man tror sig behöva, men även tillgängligt utrymme på tomten brukar spela in där.
Generellt kan man väl säga, att det inte är så stor extrakostnad att öka ytan lite - ett normalt "tvåbilsgarage" är nog vettigt i längden, om man har plats för det. Då finns utrymme att ha lite arbetsbänkar och en och annan maskin permanent uppställd, och plats att röra sig och komma åt även runt en normalstor bil (är det enbart MC som ska in i garaget krävs såklart inte lika stort utrymme, men inte långt ifrån).
Förrådsutrymme behövs alltid - ett par meter extra på längden är ingen dum investering.
Som sagt - behov, förutsättningar och ändamål styr.
En sak Du aldrig någonsin ska pruta på är ett riktigt golv - minst 10 cm isolering, bra dränering och antingen lutning med sådär 1 cm/m utåt garageporten, eller mot en en oljeavskiljande brunn ungefär mitt på golvet.
Rejäl tjocklek (och armering) på betongplattan är bra (minst 10 cm), för att klara punktbelastningar.
För att slippa fukt i väggkonstruktionen, är det vettigt att ha ett eller två varv Leca-block "i botten" av väggen.
Stomme kan med fördel vara vanliga stående träreglar, förslagsvis i dimension 45x120. Ta till takhöjden om bygglovsbestämmelserna tillåter det, minst 2,70 och gärna 3 m - kostar nästan ingenting extra, men är guld värt den dagen Du behöver hissa upp något!
Insidan av väggar och tak bör kläs med gips (dubbel om Du ska syssla med brandfarlig aktivitet), men sätt gärna träpanel eller plyfa bakom för att kunna hänga upp tyngre prylar på väggarna.
Vad gäller isolering är det alltid garageporten som ger största värmeförlusten - ha inte större port än nödvändigt. Har Du en separat ingångsdörr kan Du välja vipp- eller vikport, saknas "vanlig" dörr att gå in och ut genom är det praktiskt med slagportar så Du slipper öppna hela klabbet bara för att gå in och hämta ett verktyg.
För elen är det vettigt att sätt in en separat gruppcentral, och montera minst ett, gärna två, trefasuttag plus massvis av vanliga jordade uttag 1,5 m över golvet. Bra belysning är viktigt - sätt lysrörsarmaturer i kanten av taket eller upptill på väggarna, sitter lyset mitt i taket får Du inte belysningen där den behövs.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24