Bygga garage

Bygga garage

Inläggav Markus2 » 2010-08-10/12:40

Har någon erfarenhet av att bygga garage. Vad behöver man tänka på.

Grunden verkar enkel - där vet jag. Har tittat på en grund från Leif Tjällden ab. ( deras kantelement grund )
Men resten. Åka till bauhaus och köpa reglar eller hur gör man. Jag har behov av
- 2 eventuellt 3 hojar
- massa däck att ha på väggarna
- kunna städa rent enkelt - därför ska det tåla vatten

Har någon erfarenhet av detta? Hur stort garage behöver man. Hur gjorde ni?


mvh Markus
Markus2
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2010-06-27/20:04

Re: Bygga garage

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-08-10/13:08

Oj,
det är massor att tänka på - frågan är vad Du vill uppnå!
Är det t ex fråga om ett garage som ska ha full värme även vintertid, och klara av att snöbemängda/skitiga fordon körs in och ut, så ställs det stora krav på isolering, ventilation och avrinning.
Vill man kunna utföra verkstadsarbeten har takhöjden stor betydelse, och för att kunna hålla rent är det viktigt att golv- och väggytor är "lättstädade". Ska man ha avlopp i golvet behövs oljeavskiljande brunn.
Vill man ha möjlighet att rengöra prylar är det praktiskt att ha vatten och avlopp, och för svets- och sliparbeten krävs brandsäkra väggar och mycket god ventilation.
För att få ett tåligt och lättstädat golv kan man lägga s.k. "garageklinker", plattor på 20x20 cm finns för ca 100 kr/kvm.
Hur stort man ska bygga är såklart en fråga om hur mycket utrymme man tror sig behöva, men även tillgängligt utrymme på tomten brukar spela in där.
Generellt kan man väl säga, att det inte är så stor extrakostnad att öka ytan lite - ett normalt "tvåbilsgarage" är nog vettigt i längden, om man har plats för det. Då finns utrymme att ha lite arbetsbänkar och en och annan maskin permanent uppställd, och plats att röra sig och komma åt även runt en normalstor bil (är det enbart MC som ska in i garaget krävs såklart inte lika stort utrymme, men inte långt ifrån).
Förrådsutrymme behövs alltid - ett par meter extra på längden är ingen dum investering.
Som sagt - behov, förutsättningar och ändamål styr.
En sak Du aldrig någonsin ska pruta på är ett riktigt golv - minst 10 cm isolering, bra dränering och antingen lutning med sådär 1 cm/m utåt garageporten, eller mot en en oljeavskiljande brunn ungefär mitt på golvet.
Rejäl tjocklek (och armering) på betongplattan är bra (minst 10 cm), för att klara punktbelastningar.
För att slippa fukt i väggkonstruktionen, är det vettigt att ha ett eller två varv Leca-block "i botten" av väggen.
Stomme kan med fördel vara vanliga stående träreglar, förslagsvis i dimension 45x120. Ta till takhöjden om bygglovsbestämmelserna tillåter det, minst 2,70 och gärna 3 m - kostar nästan ingenting extra, men är guld värt den dagen Du behöver hissa upp något!
Insidan av väggar och tak bör kläs med gips (dubbel om Du ska syssla med brandfarlig aktivitet), men sätt gärna träpanel eller plyfa bakom för att kunna hänga upp tyngre prylar på väggarna.
Vad gäller isolering är det alltid garageporten som ger största värmeförlusten - ha inte större port än nödvändigt. Har Du en separat ingångsdörr kan Du välja vipp- eller vikport, saknas "vanlig" dörr att gå in och ut genom är det praktiskt med slagportar så Du slipper öppna hela klabbet bara för att gå in och hämta ett verktyg.
För elen är det vettigt att sätt in en separat gruppcentral, och montera minst ett, gärna två, trefasuttag plus massvis av vanliga jordade uttag 1,5 m över golvet. Bra belysning är viktigt - sätt lysrörsarmaturer i kanten av taket eller upptill på väggarna, sitter lyset mitt i taket får Du inte belysningen där den behövs.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Bygga garage

Inläggav Kjell » 2010-08-11/12:27

Hej
Jag vill komplettera avd Gunnar har skrivit.

Hör efter vad som gäller i Din komun , Bygglov eller ej ?

Rådgör med Ditt försäkringsbolag om stombeklädnad i garage vissa kräver 3 st gips numera, Godkänd elcentral, brandsläckare mm.

Bygg grunden efter anvisningar av kantstödsleverantören, var noga och dokumentera vad Du gjort. bra att ha om nånting går galet. Kantstöden kan ge vika när betongen fylls på.

Lägg in golvvärmeslang !!!!!!!!!!!!

Bygg efter snözon som gäller hos Dig.

Kjell
Kjell
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2000-05-11/01:00

Re: Bygga garage

Inläggav Albert » 2010-08-12/09:00

Börja med att kontakta ditt kommunkontor, bygglov, miljöförvaltning och skönhetsråd...
Mkt byråkrati...
Då får du veta spelreglerna där du bor.

Innan du vet de spelregler som gäller hos dig är det för svårt att råda.

Jag anser -inte- att de råd om grunden som du läst på den sida du hänvisar till är ens i närheten av ok.
Att bygga en platta direkt på sand kommer att leda till mögel! Typisk 70-talsvilla. Trodde man upphört med de dumheterna...
Läs på hos Boverket.
ex.,
http://www.boverket.se/Bygga--forvalta/ ... onsregler/
http://www.boverket.se/Global/Bygga_o_f ... _ver_2.pdf
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Re: Bygga garage

Inläggav bevada » 2010-08-13/07:34

Om man tittar närmre på bygganvisningarna så visar det på en helt sund grundkonstruktion, grunden läggs på dräneringsgrus eller på makadam. Den sand du ser på bilden är dränerande återfyllnadmtrl - dvs, ligger utanför grunden ovanpå dräneringsmaterialet.
Johan Bengtsson
KTM 1290 Super Adventure R
Vallentuna
Användarvisningsbild
bevada
 
Inlägg: 353
Blev medlem: 2008-07-01/22:06

Re: Bygga garage

Inläggav Birger Larsson » 2010-08-15/20:40

Jag vill gärna förmedla ett par synpunkter inför Ditt garagebygge.

Trots Gunnars förmaningar - snåla inte på portarna.
I någon mån av estetiska skäl, men framför allt praktiska, valde jag portar som är tre
meter breda. Parkerar jag inte bilen (bilarna) alltför tokigt kan jag utan minsta problem
köra ut eller in med både gräsklippare och GS (med väskor), utan att riskera att repa något.
01.jpg

Jag valde att placera portarna på gaveln för att slippa snöras. Köp portar med motor
och fjärrkontroll - Du lär inte ångra dig.

Under projekteringen av bygget "snubblade" jag över ett "hymobord". Otroligt praktiskt.
02.JPG
03.JPG
Bordet mäter 900 * 1700 mm och lyfter 1500kg

Golvet är köpt på Biltema och klarar såväl trycket från ett centralstöd som belastningen
från garagedomkraft med små hjul. Min bil väger nästan två ton och jag lyfter halva åt gången.
04.JPG
05.JPG

Lycka till önskar
Birger.
Kom alltid ihåg att Du är unik - precis som alla andra!
R1250GSA HP
Användarvisningsbild
Birger Larsson
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 2001-08-13/01:00
Ort: Linköping.

Re: Bygga garage

Inläggav Håkan » 2010-08-16/02:54

Markus2 skrev:Har någon erfarenhet av att bygga garage.

mvh Markus


Du har redan fått många väldigt bra svar.
Bor du i närheten av Enköping (el. kan åka till) är du välkommen att titta på mitt nybygge.
PM eller mail via forumet går bra.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst