Nattugglan

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2017-06-27/13:11

Ja visst Fredric . Sedan är det
nära till sol och sommar igen.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-06-27/20:17

...men innan dess är det ARJEPLOG!!! :mrgreen:


Kovlingskrället,

Jag planerar att landa i Sundsvall i morgon sen eftermiddag.
Övernattning Scandic.
Slår dig en signal när jag är där.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2017-06-27/20:39

Måns Ulveståhl skrev: Slår dig en signal när jag är där.

Gör så du :)
Ska jag komma och läsa en godnattsaga ? :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-06-27/20:55

Nej tack. Jag vilar gärna öronen :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2017-06-28/22:35

Måns Ulveståhl skrev:Jag planerar att landa i Sundsvall i morgon sen eftermiddag.
Slår dig en signal när jag är där.

Nu räknas det väl som "sen eftermiddag" .
Du behövde tydligen ingen godnattsaga :D :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Fredric Fredricson » 2017-07-21/02:11

Jag vet inte om jag vågar erkänna detta, man blir välutbuad i ett sällskap som detta, men jag har skaffat en släpvagn.

Alltså inte en släpvagn till hojen utan en till bilen, att ställa hojen på.

Och jag har använt den inte mindre än två gånger och planerar minst ett, troligen två, tillfällen denna sommar då den skall få agera hojfraktare.

Varför, frågar man sig. Vad driver en knutte att frakta sin hoj bakom en bil? Jo det skall jag säga:

Det började med att jag skulle köra med SMC på Gelleråsen och när jag sen kom fram till hotellet i Karlskoga, efter 10 mil i hällregn och med skinnställ på, så började jag grunna lite på om det inte fanns bättre sätt att transportera sig.

Nån vecka senare, på väg hem från Anderstorp och BMW-Klubbens Touringkurs körde jag i hällregn från Jönköping till Stockholm. Visserligen iförd Klim-ställ av bästa kvalitet, men ändå, när man fryser som en hund far det många tankar om alternativa transportsätt genom ens huvud.

Jag insåg att skulle jag åka mer bana och transportera mig till och från sagda bana på tråkigast möjliga vägar så vore bil med släp att föredra. I teorin kan man naturligtvis leta upp roliga småvägar med hojen men då ökar restiden från 2-3 timmar till kanske 5-6 timmar å då blir det inte så kul längre.

En släpvagn med huv införskaffades och numera, när det vankas bandagar, så blir det med hojen på släp.
Det finns en hel räcka med fördelar:
  • Man kan ta med sig både tygställ, för regn, och skinn för icke-regn.
  • Skulle man klota med hojen kommer man i alla fall hem. Inte för att det har hänt ännu men oturen kan vara framme en dag.
  • Det är i sort sett konstant klimat inne i bilen. Och det regnar mycket sällan.
  • Man kan ta med sig i stort sett allt man kan komma behöva, inklusive "vardagskläder", bekväma skor, kamerautrustningen, extra dunkar med soppa så man slipper åka och tanka, extra däck, reservdelar, verktyg mm.

På Anderstorp var jag inte med som deltagare utan som funktionär. Dock inte som instruktör, det duger jag inte till, utan som "resurs". En "resurs" i SMC hanterar flaggning, depån, hämtar förmiddagsfikat, skriver in och allt möjligt så att instruktörerna kan ägna sig åt att instruera.
Jag har fortsatt på den banan och varit med som resurs på Gelleråsen och Kinnekulle Ring och tänkte vara med nån gång mer i sommar. Det är kul, man lär känna folk och man bidrar till SMCs verksamhet. Kan rekommenderas. Dessutom får man som resurs även möjlihet att snurra lite på banan. Gratis.

Så det har blivit en del banåka i år. Ovanligt mycket faktiskt. Både som resurs och som deltagare. Sviesta (med ProBike), Anderstorp, Gelleråsen x 2, Kinnekulle och Mantorp. Bandagsgiftet har spridigt sig ordentligt. En börjar nästan tappa räkningen.

Lustigt hur livets lotteri kan falla ut. För åtta år sedan, då jag fick ett återfall och köpte mig en R1100S, trodde jag att jag skulle köra touring och harva nere på kontinenten. Jag hade inte en tanke på att köra på bana, det fanns inte på kartan liksom.
Jag började att köra med BMW-Klubben på tisdagskörningarna. Jag tyckte det var otroligt nyttigt, och naturligtvis kul.
Sen, för nästan exakt 5 år sen var det nån som föreslog jag skulle hänga med till Rörken vid Uppsala och köra lite Knix på gokartbana.
Jag fastnade direkt och har till dags dato kört 94 knix varav 77 på Rörken.

Nån touring har det dock inte blivit alls. Har inte haft tillfälle och både mitt arbete samt husfrun är i vägen för längre turer.

Så det kan bli...

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2017-07-21/04:30

!Hej Fredric

Jag tycker att det låter förnuftigt . Släpet går ju att använda till andra transporter också .
Jag letar också efter ett släp , men då kanske inte för att i första hand flytta hojen .

God Morgon !
//Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-07-21/12:39

Ligger intresset inom bankörning/racing med fyra eller två hjul så är absolut dragbil med släp ett logiskt beslut.
Det finns utrymme för att ta med sig extra bensin, däck/hjul, samt nödvändiga verktyg.
En avkörning eller ett motorhaveri kan hända även den bäste.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Nattugglan

Inläggav Peter Nordlund » 2017-07-21/12:49

@Fredric
Sannolikt ett mycket bra beslut utifrån hur du känner!

Mycket bra formulerat, är själv inte i din situation men kan mycket väl tänka mig att jag skulle fattat ett liknade beslut, gjorde egna iakttagelser om mig själv under denna sommar :oops:

Det är berättelser som denna som får mig att komma tillbaka till forumet och stanna.

Hoppas att din sommar är och har varit bra och lärorik :D
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Nattugglan

Inläggav Thomas Stadin » 2017-07-21/13:22

Lighttouring:
Häng på släpet med hojen/hojar i bakom bilen och kör söderut till tex Alperna.
Ta in på ett boende och gör dagsutflykter med mc/bil/annat.

Vi har själva aldrig testat lighttouring men det finns på att-göra-listan.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2017-07-24/14:06

Bror Gårdelöf skrev:"Man släpper taget om vardagen och går liksom in i en annan dimension."
(Ja, jag vet. Det går utmärkt att vara uppkopplad och prata i telefon etc, medan man kör hoj. Själv har jag gjort det aktiva valet att inte vara det - av skäl som framgår utmärkt ovan.)

Jag kör inte heller med telefonsnack när jag är ute och åker . Skulle nog fungera förbenat
dålig då jag hela tiden har skallen inställd på körningen och det runt omkring .
Dessutom hatar jag att ligga i långa bilköer och söker mej på snabbaste sätt komma förbi .
Ganska roligt dessutom :mrgreen:
Jo jag blir omkörd ibland också av nån fet Audi eller BMW :)
På E4: kom en sk. sporthoj och körde om :) Försvann som en raket :shock: Några mil senare
kom vi ikapp honom . Sedan svängde han av mot en bensinmack ;)
Lite aktivare körning med kurviga vägar och lite trafik är inte fel men jag vill inte
prata i telefon på samma gång 8-) Det tar jag sedan :)
Ibland skiter det sej med aktiv körning för söndagen väg hemåt från Falun mot Sandviken
hade man berikat vägrenarna med oräkneligt antal fartkameror . Gjorde att alla fordon
låg på 80 - 85 flera mil . Köer som gjorde att det blev till att ställa in sej i ledet . :shock: :(
Sedan blev det bättre :twisted: :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-07-24/14:26

Kovlingen skrev:Ibland skiter det sej med aktiv körning för söndagen väg hemåt från Falun mot Sandviken
hade man berikat vägrenarna med oräkneligt antal fartkameror.

Sådant är den absolut tråkigaste form, som existerar, av aktiv körning!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nattugglan

Inläggav Fredric Fredricson » 2017-07-28/20:48

Hojar är hederliga, bilar kan vara lite luriga.

För ca 18 månader sen köpte jag en ny bil, en BMW. Normalt brukar jag köpa begagnat men nu blev det ett splitter nytt bilskrälle.
För ett par dar sen fick jag ett telefonsamtal från Bavaria, där jag köpt bilen, som informerade mig om att min bil behövde service snart. Naturligtvis undrade jag hur i h-e dom kunde veta det.
-- Bilen kontaktade oss och talade om det, blev svaret.
-- ?? Den har inte sagt nåt till mig.
-- Det var nyligen, två-tre dar sen.
-- Ehh jaha....??

Jag vet att jag har nån form av abonnemang som gör att jag har en knapp i bilen som kan startar nån sorts nödsamtal och att bilen alltså har nåt sätt att kontakta BMW men jag trodde alldrig att den skulle gå bakom ryggen på mig.

Hojen har aldrig betett sig så.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Nattugglan

Inläggav CG Arvidsson » 2017-07-28/21:06

Förmodligen är bilen ansluten till BMW ConnectedDrive. Det har jag på min. Har du sen den stora naven kan du göra dig en inloggning på BMW Routes. Det fina med detta är du kan sitta vid din dator och göra din semesterrutt i lugn och ro på deras kartsida(googlemaps). Med ett knapptryck skickar du rutten till bilen i garaget. Gjorde alla mina rutter till och från Gardasjön i fjol på detta vis.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Nattugglan

Inläggav Fredric Fredricson » 2017-07-29/03:07

CG Arvidsson skrev:Förmodligen är bilen ansluten till BMW ConnectedDrive. Det har jag på min. Har du sen den stora naven kan du göra dig en inloggning på BMW Routes. Det fina med detta är du kan sitta vid din dator och göra din semesterrutt i lugn och ro på deras kartsida(googlemaps). Med ett knapptryck skickar du rutten till bilen i garaget. Gjorde alla mina rutter till och från Gardasjön i fjol på detta vis.

Om man gar BMWs gps kanske. Tyckte inte det var värt 20tusen extra när jag hade en i telefonen och en Garmin. Det vart ändå över 100 papp i extrautrustning...
Men visst är det ConnectedDrive som går bakom ryggen på ägaren.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Nattugglan

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-07-29/08:11

Fredric Fredricson skrev:Om man gar BMWs gps kanske. Tyckte inte det var värt 20tusen extra när jag hade en i telefonen och en Garmin. Det vart ändå över 100 papp i extrautrustning...
Men visst är det ConnectedDrive som går bakom ryggen på ägaren.

/Fredric

Du har både telefon, Internet och GPS i bilen, Fredric! Det är bara det, att det inte är "upplåst" i elektroniken så Du kommer åt att använda det...
SIM-kortet med ett "låst" abbonemang används för nödsamtal via knappen uppe vid backspegeln - den ringer f ö upp BMW:s callcenter automatisk om airbagsystemet löst ut - och GPS:en meddelar samtidigt var du är. Rätt käckt egentligen, om du krockat eller kört av vägen...
Kortet används också till Connected Drive, som är standard på alla BMW-bilar från 2014 eller så. Mobilt internet alltså. Grundfunktionerna kostar inget extra - det är bl a att bilen själv kontaktar verkstaden vid behov av service (du kan be att det styrs till annan verkstad, och du kan själv koppla ur det). Den kan även skicka diagnosdata till BMW, om det blir något allvarligt fel - på så vis har verkstaden den infon redan innan Du kommer in med bilen (kan också kopplas ur).
Vidare kan BMW se var bilen är om den skulle bli stulen (tyvärr vet de professionella tjuvarna var SIM-kortet sitter, och tar ur det), och kan t ex både låsa upp och starta bilen åt Dig på distans, om Du skulle tappa nyckeln i Långtbortistan (jo, det krävs mycket behörighetskontroller innan dom gör det). Vidare kan Du hämta uppdateringar till viss programvara den vägen.
Betalar Du lite extra (nån tusenlapp/år) kan du få tillgång till en smartphone-app, som Du själv kan styra vissa funktioner med på distans via Connected Drive. Låsa/låsa upp bilen såklart, slå på ev. parkeringsvärmare, "Find My BMW" visar på en karta var bilen är parkerad, och en massa annat Du inte visste att Du behöver.
Är på gång motsvarande funktioner även till BMW:s motorcyklar, bli inte förvånad om någon modell får det redan 2018!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2017-07-29/09:17

Gunnar Elmgren skrev: "Find My BMW" visar på en karta var bilen är parkerad, och en massa annat Du inte visste att Du behöver.

Måste vara det ultimata för dessa dementa som är ute i trafiken och som inte ens vet om det ;) :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2017-07-29/09:27

Gunnar Elmgren skrev:Du har både telefon, Internet och GPS i bilen, Fredric! Det är bara det, att det inte är "upplåst" i elektroniken så Du kommer åt att använda det...


Synd at ikke DAB+ også ligger latent i BMW'en og venter på å bli opplåst. Norge stenger FM-nettet, og man kan bare høre på DAB+ eller via internet snart. Ettersom jeg kjører mye i Norge skaper dette problemer for meg. Ettersom min bil er svensk, og dette ikke er noen problemstilling i Sverige, var den spec'et uten DAB, og å konvertere til radio mad DAB betyr i praksis å bytte ut hele radioen, til en kostnad på 15 - 20.000,-.

Jeg er ikke interessert i noen ekstra bokser eller kabler i dashboard, så da blir det å streame radio eller Spotify via mobilnettet til Bloetooth. Det fungerer sånn passe, ustabile app'er som ofte bare stopper uten noen grunn.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Nattugglan

Inläggav Fredric Fredricson » 2017-07-31/02:13

Sveriges tråkigaste tidning: Vi Bilägare.

Med Bike (tror jag det var) fick man med ett nummer av Vi Bilägare.

Jag hade inget att göra så jag bläddrade igenom gratisnumret och kunde konstatera att det var fyllt med trista artiklar om tråkiga bilar, tryckt på trist papper och med oinspirerat foto.
Testade man en bil var det alltid men minsta motorn och helst då diselbrännare.
Tidningen verkar enbart rikta sig till folk som har tjänstebil och därmed måste nöja sig med de enklare alternativen av alla bilar och hur kul kan det bli då??

Jag hade inga höga förhoppningar, jag har bläddrat i Vi Bilägare förr, men detta var ett lågvattenmärke som heter duga.

Det enda positiva jag kunde se var att jag inte behövde betala för tidningen och att jag aldrig kommer behöva göra det eftersom jag nu vet att det är totalt slöseri med pengar.

Vad jag undrar är bara: Vem kan finna något som helst nöje i att läsa en sådan publikation?

Slutgnällt för idag.

/Fredric -- Gnällgubben
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Nattugglan

Inläggav BrooklynS » 2017-07-31/08:08

Till skillnad från i stort sett all annan motorpress är å andra sidan ViB seriösa i testerna och försöker göra objektiva mätningar av exempelvis bränsleförbrukning, ljudnivå osv. Likaså görs deras långtidstester av riktiga bilar som de faktiskt köper in.
Vill man veta hur bilar fungerar i verkliga livet och efter att garantin gått ut är det ViB som gäller.
Köper jag någon gång en biltidning idag så är det faktiskt ViB - trots det tråkiga papperet - eftersom jag värdesätter fakta mer än glättighet och reklamfylld och ängslig text.


Brooklyn Garage
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2017-11-11/00:21

Ibland händer det saker som man inte är involverad i och ändå är det saker som berör
personer omgivningen och som inte har en aning om vad som händer .
Det som händer är att tredje person blir avvisad från en kompis och en helt ovetande
person blir indraget i nått som inte finns förklaring till , och ej heller har
delgetts och varför detta händer .
Om orsaker hade presenterats hade det vara lätt att gå vidare men det kan
finnas personer som inte förstår sådant uppträdande .
Förväntar mej inga svar och det är inget som berör klubben .
Livet är en gåta :|
Bry er inte för det är bara jag son vet vad jag "Ugglar" om !
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Kapten Stofil » 2017-11-11/21:09

Kovlingen skrev:Ibland händer det saker som man inte är involverad i och ändå är det saker som berör
personer omgivningen och som inte har en aning om vad som händer .
Det som händer är att tredje person blir avvisad från en kompis och en helt ovetande
person blir indraget i nått som inte finns förklaring till , och ej heller har
delgetts och varför detta händer .
Om orsaker hade presenterats hade det vara lätt att gå vidare men det kan
finnas personer som inte förstår sådant uppträdande .
Förväntar mej inga svar och det är inget som berör klubben .
Livet är en gåta :|
Bry er inte för det är bara jag son vet vad jag "Ugglar" om !
Det där var ganska luddigt...

Skickat från min HUAWEI CAM-L21 via Tapatalk
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2017-11-11/21:16

Kände bara för att skriva av mej , men det berör er inte .
Jag förklarar för dej nån gång .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-11-12/15:57

Jag har en aning om, vad Kovlingen skriver om, för jag har varit aktiv part i något liknande(?). En kollega från en helt annan ort i Sverige hade betett sig svinaktigt mot mig personligen i en nättidning, vilket jag påpekade för honom skriftligen i synnerligen klara ordalag och krävde en ursäkt. Någon sådan kom inte, bara egenartade bortförklaringar av svinaktigheten.

Något år senare stod han i en grupp kollegor under en konferens. Jag hälsade på de övriga men vägrade att skaka hand med honom, vilket fick honom att fråga: "Hälsar Du inte på mig, Bror?"
Mitt svar var självklart: "Nej, och Du vet mycket väl varför."

Stämningen i gruppen ifråga tvärdog, men de övriga fick relativt snart förklaring på mitt beteende.
Ytterligare något år senare bad han om ursäkt, varpå vi skakade hand, och saken var utagerad.
Men den grupp, som bevittnat händelsen något år tidigare, visste ju inget om, hur framtiden skulle te sig.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2017-11-12/17:17

Det är ingen som har gett sej på mej , men det finns många varianter på vad som kan hända .
Jag blev bara medåkande helt omedvetet på den turen .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2017-12-13/02:24

Som knutte har man väl olika förväntningar på sommaren som kommer och vad man vill få ut av
denna åtråvärda tid . Vad har ni för "drömmar" som ni hoppas slår in och/när om allt stämmer så de
blir omsatt i verklighet ?
Själv har jag lite funderingar och längtan till sydliga Europa och då så långt det går att nå .
Ner till "Pyrrarna" kan ju räcka till men den lilla drömmen ligger å nöter .
Det är en förbenat lång resa och längdmässigt räcker den för mej ;)
Som en kompis sa senast idag (ej ordagrant) "Sikta mot solen och du kan nå trädtopparna"
eller varför "sikta på Åmål när det finns så mycket mer" ? ? ? :)
Har ni några "drömmar" ? (eller har ni inga :? )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-12-13/08:52

Kovlingen skrev: Själv har jag lite funderingar och längtan till sydliga Europa och då så långt det går att nå .

Då blir det Malta eller Kreta. Malta är trevligt, men hela landet är en fjärdedel så stort som Öland, så det blir mycket väsen för lite ull att åka hoj dit, där och hem.
Kreta har jag inte varit på, men jag kan tänka mig, att den ön kan bjuda på fina hojvägar.
Sardinien har jag inte heller varit på - men har läst en hel del positiva omdömen om, så det kan vara en idé.
Korsika är fantastiskt! Vi lyckades hitta en enda tråkig väg; från Bastia söderut till Bonifazio. I övrigt är ön ett Eldorado för hojåkare. (I Bonifazio stod vi för övrigt och tittade på Sardinien, för sundet är 11 km brett, så Sardinien syns mycket tydligt.)
Sicilien? Lär vara vackert - men jag antar, att av det mesta, som en turist lägger pengar på där, går en viss del till maffian. Den, som inte betalar pizzo, kan få ännu värre problem med sin tillvaro än den, som kommer på kant med den svenska fackföreningsrörelsen.

Även Sicilien har jag beskådat på avstånd, för från Maltas norra ö Gozo är det 90 km till Sicilien. Oftast ser man inte dit, men den dag, då vi var på Gozo, var ovanligt klar, så Sicilien syntes tydligt som en skugga vid horisonten, långt norrut.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2017-12-13/15:53

Öar blir det nog inte men gärna genom Portugal och Spanien ner till sydspetsen som jag skrivit tidigare .
Men det är förbenat låååångt :shock: . Kanske får nöja mej med något kortare ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-12-13/17:35

Du har ju tidigare kategoriskt avvisat konceptet "flyg och hyr". Det är synd, för Du får valuta för pengarna, och de två veckor, som Du måste lägga på att köra dit och hem, kan Du antingen lägga på att köra omkring där nere under en längre tid eller på något helt annat.
Men det är Din ensak.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2017-12-13/19:09

Tanken är inte fel Bror men jag vill känna att jag har kört ända dit resan bär .
Något att tänka tillbaka på när man sitter där man sitter . Hur tokig man var :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-12-13/20:21

Alternativt skulle Du kunna tänka tillbaka på "de tre veckor, då jag körde runt iberiska halvön". Inte så illa, det heller. Men det är Ditt beslut.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2017-12-13/21:46

Jag räknar mer på hela kittet . Planering resan och allt som kan hända efter resvägen .
Allt man får se igenom flera länder . Jag är ju inte såå berest så det är en stor bonus .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav BrooklynS » 2017-12-17/01:41

Resan är målet. :)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Nattugglan

Inläggav Olof Eriksson » 2017-12-18/02:19

Jag sitter på nattåget till Sundsvall nu. Egentligen skulle jag ha sovit hemma nu. Men ödet ville annat.

Jag har varit på en veckas semester på Teneriffa. Köpte resan av TUI (fd Fritidsresor). Nedvägen flög vi med en gammal Boing 767 tillhörande TUI Airlines. I onsdag fick vi ett sms att dom hade ett problem med det ordinarie flygplanet. Så ett annat bolag skulle hämta oss. Efter en lååång väntan åkte vi ut med buss till flygplanet idag. En Boing 747 från Wamos Airlines. Dörrarna på bussen var stängda länge. Jag noterade att det var febril aktivitet vid 4ans motor (från vänster räknat). Blå hade dom mobila pressverktyg framme!!!

Vi fick borda och 1:45 minuter senare lämnade vi flygplatsen. Orsak ett bränslefilter behövde bytas.

Så även på flyg krävs service och underhåll. Var inte impad av detta plan. Skärmarna i sätet botade upp i DOS och mha av tftp fick den ner en profil. Kul för en windowskille som jag. Men det skvallrar om att planet sett sina bästa dagar. Gissar att det var från 2003.

Kontentan är i alla fall byt filter i tid! Annars kommer man inte i tid. Och missar anslutningsflyget med 30 minuter....

Tur tåget fanns :)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Nattugglan

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-12-18/09:41

Det Du beskriver belyser två saker mycket bra:
1. Resebyråer har stundtals för optimistiska beräkningar av, vad som är genomförbart.
2. Men när något krånglar, är flygbolaget alltjämt noggrant med flygsäkerheten. Även om planet i sig är gammalt, skall det vara säkert för passagerarna - och det var det ju även denna gång. (Och jag antar, att besättningen också vill komma ner på marken enligt plan, inte brådstörtat i en nödlandning.) 747 är dessutom något av en rekordhållare, vad gäller just tillförlitlighet, om man får tro Jeremy Clarkson i hans bok I know you got soul.
Priset får vi passagerare tidvis betala i form av långa väntetider.

Veterligen är flyg det näst säkraste färdsättet - efter tåg. Båda är i alla fall betydligt säkrare än bil.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nattugglan

Inläggav Olof Eriksson » 2017-12-18/10:16

Jo visst är man tacksam över kaptenens beslut att åtgärda en kärvande motor :)
Men vi fick veta av personalen ombord att dom inte ville få ut oss till planet. Utan att vi skulle vara i terminalbyggnaden och vänta. Vilket jag även tycker hade varit en bättre lösning. Vi visste då vi bokade att det var tight med tid. mellan bytena. Men det fanns inget alternativ. Tja förutom bil då. Men vi kom hem. till en extra kostnad om ~1350 kr. Har mejlat in kvitton till TUI och får se hur dom ställer sig till detta. Gissar att dom inte ser detta som något oskäligt. Då vi inte tog en extra hotellnatt och nytt flyg på morgonen hem. :)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Nattugglan

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-12-18/10:44

Olof Eriksson skrev: ... vi fick veta av personalen ombord att dom inte ville få ut oss till planet. Utan att vi skulle vara i terminalbyggnaden och vänta. Vilket jag även tycker hade varit en bättre lösning.

Håller med om det. Även om åtgärderna inte rimligen medförde någon brandrisk, är det lätt att tänka sig, att servicepersonal ute vid planet inte vill ha en busslast med passagerare flåsande i nacken.
Men jag antar, att någonstans där finns två kolliderande intressen och dito beslutsfattare, som gjorde, att Ni ändå skickades ut i buss alldeles för tidigt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2017-12-18/10:56

Olof Eriksson skrev: Jag har varit på en veckas semester på Teneriffa.

Blev det lite hojåkning ? Eller var det en onödig fråga ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Olof Eriksson » 2017-12-18/11:21

Kovlingen skrev:
Olof Eriksson skrev: Jag har varit på en veckas semester på Teneriffa.

Blev det lite hojåkning ? Eller var det en onödig fråga ;)
Enbart sol, bad och någon öl denna gång.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2017-12-18/11:27

Kan väl gå an det också , i värsta fall :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-12-23/10:39

När Teneriffa nämns ovan, minns jag ett närmast magiskt ögonblick. Vi hade tagit båten över till La Gomera, åkt buss i solsken uppför vindlande vägar och in i det moln, som nästan alltid omger öns topp, och som lär vara dess huvudsakliga vattenleverantör. När vi kom ner ur molnet, låg Teneriffa rakt fram i synfältet. Öns bas var omgiven av dis. Där ovanför "svävade" Teides kägla mot en klarblå, molnfri himmel. En minnesvärd syn.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nattugglan

Inläggav Fredric Fredricson » 2017-12-26/21:07

Hittade följande text på Internettet i en diskussion om varför motorcyklister vinkar åt varandra. Tyckte den var trevlig:

"...The bike's passenger seat swept up just enough that I could see over my father's shoulders. That seat was my throne. My dad and I travelled many backroads together...searching for the ones we had never found before. Travelling these roads just to see where they went. Never in a rush, just be home by supper. I remember wandering down a backroad with my father, sitting on my throne watching the trees whiz by, feeling the rumble of our bike beneath us like a giant contented cat.

A motorcycle came over a hill towards us and as it went by, my father threw up his clutch hand and gave a little wave. The other bike waved back with the same friendly swing of his left wrist. I tapped my dad on the shoulder, which was our signal that I wanted to say something. He cocked his head back slightly while keeping his eyes ahead... I yelled, "Did you know him?" "What?" "You waved at him...who was that?" "I don't know. Just another guy on a bike....so I waved." "How come?" "You just do...it's important."

Later, when we had stopped for ice cream, I asked him why it was so important to wave to other bikers. My dad tried to explain how the wave demonstrated comradeship and a mutual understanding of what it was to enjoy riding a motorcycle. He looked for the words to describe how almost all bikers struggled with the same things like cold, rain, heat, wind, and drivers who didn't see them, but how riding remained an almost pure pleasure.

I was young then and I am not sure that I really understood what he was trying to get across, but it was a beginning of something. Afterwards, I always waved along with my dad whenever we passed other bikes. I remember one cold October morning when the clouds were heavy and dark, giving us another clue that winter was heading in from just over the horizon. My dad and I were warm inside our car as we headed to a friends house. Rounding a corner, we saw a motorcycle parked on the shoulder of the road. Past the bike, we saw the rider walking thru the ditch, scouring along thru the tall grass, crowned with a touch of frost. Dad pulled over and backed up to where the bike stood. I asked Dad..."Who's that?" "Don't know" he replied..."but he seems to have lost something. Maybe we can give him a hand."

We left the car and wandered thru the tall grass ditch to the biker. He said that he had been pulling on his gloves as he rode, and that he had lost one. The three of us spent some time combing the ditch, but all we found were empty cans and bottles. My dad then turned and headed back to the car and opened the trunk. He rummaged thru various tools, oil containers, and this and that until he found an old pair of crumpled up leather gloves. He continued looking until he found an old catalogue. I understood what he was doing with the gloves....but I had no idea what he needed with the catalogue. "Here's some gloves for you" my dad said as he handed them to the rider..."and I brought you a catalogue as well." "Thanks"...I really appreciate it." He reached into his hip pocket and pulled out an old chain wallet. "Lemme give you some money for the gloves" he said. "No thanx" dad replied as he handed them to the rider. "They're not worth anything and they're old anyway". The biker smiled. "Thanx alot." He pulled the old gloves on and unzipped his jacket. I watched as my dad handed him the catalogue and the biker slipped it inside his coat. He jostled it around, positioning it up high, centered, and then zipped it up. I remembered now making sense of why my dad had given him the catalogue. It would keep him a bit warmer. After wishing the biker well, my dad and I left him warming up his bike.

Two weeks later, the biker came to our home and returned my father's gloves. He had found the address on the catalogue. Neither my father nor the biker seemed to think that my dad stopping at the side of the road for a stranger and giving him a pair of gloves, and that the stranger making sure that the gloves were returned, were events out of the ordinary for people who rode motorcycles. For me, it was another subtle lesson.

It was spring of the next year when I was sitting high on my throne, watching the farm fields slip by when I saw two bikes coming towards us. As they rumbled past, my dad and I waved, but the other bikers kept their sunglasses locked straight ahead and did not acknowledge us. I remember thinking that they must have seen us because our waves were too obvious to miss. Why didn't they wave back? I thought all bikers waved at one another..... I tapped my dad on the shoulder and yelled..."How come they didn't wave back?" "Don't know. Sometimes they don't." I remember feeling very puzzled. Why wouldn't someone wave back?

The next summer, I was finally old enough to learn to ride a motorcycle with a clutch. Many an afternoon were spent on a country lane beside our home, kicking and kicking to start my dad's old 1955 BSA. When it would finally come to a sputtering start, my concentration would grow to a sharp focus, as I tried to let out the clutch slowly enough, and bring us to a smooth take off. More often than not, I would lurch forward..... and I would begin to attempt to kickstart the motor again.

Eventually, I got my own motorcycle license, and began wandering the backroads on my own. I found myself stopping along sideroads if I saw another biker alone, just to check and see if he needed help.......and I continued to wave at other riders. But I remained focused as to why some riders never waved back. It left me with almost a feeling of rejection, as if I were reaching to shake someones hand, but they kept their arm hanging by their side. I began to canvass my friends about waving. I talked with people at Biker events, asking what they thought. Most of the old riders told me they waved to other bikers and often initiated the friendly air handshake as they passed one another.

I did meet some riders tho, who told me that they did not wave to other riders because they felt that they were different from other bikers. They felt that they were a "breed apart". One guy told me in rather colorful language, that he did not "wave to no wussies". He went on to say that his kind of bikers were tough, independent, and they did not require or want the help of anyone, whether they rode a bike or not. I suspected that there were some people who bought a bike because they wanted to purchase an image of being tougher, more independent, a not-putting- up-with-anyone' s-crap kind of person, but I didn't think that this was typical of most riders.

People buy bikes for different reasons. Some will be quick to tell you what make it is, how much they paid for it, or how fast it will go. Brand loyalty is going to be strong for some people whether they have a Harley, Ford, Sony, or whatever... Some people want to buy an image and try to purchase another person's perception of them. But it can't be done. Still, there is a group of people who ride bikes who truly are a breed apart. They appreciate both the engineering and the artistry in the machines they ride. Their bikes become part of who they are and how they define themselves to themselves alone. They don't care what other people think. They don't care if anyone knows how much they paid for their bike or how fast it goes. The bike means something to them that nothing else does. They ride for themselves and not for anyone else. They don't care whether anyone knows they have a bike. They may not be able to find words to describe what it means to ride, but they still know. They may not be able to describe what it means to feel the smooth acceleration and the strength beneath them, but they understand.

These are the riders who park their bikes, begin to walk away and then stop. They turn and look back. They see something when they look at their bikes that you might not. Something more complex, something that is almost secret, sensed rather than known. They see their passion. They see a part of themselves. These are the riders who understand why they wave to other motorcyclists. They savour the wave. It symbolizes connection between riders, and if they saw you and your bike on the side of the road, they would stop to help and might not ask your name. They understand what you are up against every time you take your bike on the road.....the drivers that don't see you, the ones that cut you off or tailgate you, the potholes that lie in waiting. The rain. The cold. I have been shivering and sweating on a bike for more than 40 years. Most of the riders that pass give me a supportive wave. I love it when I see a younger rider on a "crotch rocket" scream past me and wave. New riders carrying on the traditions. I will continue in my attempts to get every biker just a little closer to one another with a simple wave. And if they do not wave back when I extend my hand into the breeze as I pass them, I will smile a little more. Maybe their just mistaken about who is a "breed apart."


/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Nattugglan

Inläggav BrooklynS » 2017-12-26/21:18

Som någon skrev på ett annat forum: ”Jag hejar på andra motorcyklister för att det är någon jag känner. Eller BORDE känna.”


Brooklyn Garage
Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Nattugglan

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-12-27/08:41

Det är lite som på sjön, där man av tradition "hälsar med flaggan" - eller med en vinkning.
En vänlighet och en signal om upplevd samhörighet.
Den, som inte vill ingå i den samhörigheten - och/eller inte vill vara vänlig - slipper.

Sedan har jag också läst, att vinkningen en gång i tiden betydde: "Kusten är klar. Jag har inte sett några poliser" - vilket då implicerar, att Polisen är en fiende. Det har jag aldrig begripit.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nattugglan

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-12-28/03:12

Att vinka har tidigare varit vanligt mellan bilförare av samma udda bilmodell, men numera sker det enbart mellan mc-förare. En trevlig vana som i mina ögon påvisar gemenskap.
För egen del började det spontant under min övningskörning med mc. Andra mc-förare tyckte det var kul att vinka åt en nervös framtida mc-förare, och trafikläraren sa aldrig något om att undvika att vinka tillbaka i radion.
På motorväg och i kurvor så undviks det dock att vinka av naturliga skäl.

Att "flasha" med helljuset har alltid för mig varit en varning för något såsom olycka, fara, eller poliskontroll.
Jag har inget emot polisen. Bara böterna :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Nattugglan

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-12-28/08:46

Instämmer. Varningsblinkers är inte heller fel att använda. När vi 2008 tog E 45 norrut till Arjeplog, svängde vi norrut vid Slagnäs efter att i butiken där ha fått veta, att den vägen var asfalterad. "Men se upp för ren." Den varningen var definitivt inte obefogad! Begreppen "dikesren" och "vägren" fick under milen upp till Arjeplog en mycket konkret innebörd, då vi såg flera renflockar kring och på vägen. Då var det bra med varningsblinker - dels för dem, som kom efter, men också när man mötte andra hojåkare.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nattugglan

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-07-19/00:51

Jag har sedan ett par månader gått som instruktörsaspirant på SMC-kurser i syfte att så småningom bli instruktör. Hittills har jag mest jobbat med grupper som är helt nya på bankörning och en av de första saker man gör är diskutera säkerheten på banan. Vad gör man när man ser en flagga av en viss färg, när och hur är det OK att köra om, hur visar man att man är på väg att gå i depå, etc.
Vad säkerheten på bana handlar om kan sammanfattas med ett ord: "förutsägbarhet".

Det är givetvis i grunden samma sak i trafiken, vi kör på höger sida, vi stannar vid stopptecken, vi markerar när vi skall svänga, mm. och vi förutsätter att alla andra gör på samma sätt. Mer eller mindre.

Då finns det ett beteende som slagit mig: hur folk hanterar blinkers när dom skall byta fil.
Det ser oftast ut som att det blinkar till, fordonet byter fil och efter genomfört filbyte blinkar det ett par gånger till. Blinka när man byter fil är bara nåt man gör, utan att tänka på varför. (Jo, jag vet att många inte blinkar alls, jag pratar om dom som faktiskt gör det).

Det är givetvis självklart. efter 0.1s eftertanke, att man skall blinka först, sen byta fil. Då blir man förutsägbar.

Detta med blinka vi filbyte är givetvis lite petimäter, men det är nu sånt jag börjat fundera över, nu, när jag tänkt försöka bli instruktör.

Så nu är det inte så svårt att förstå varför man inte skall köra om på höger sida. Andra förare förväntar sig inte det.
Detta sagt så måste jag erkänna att jag ibland tappar tålamodet och kör om till höger. En är bara människa.

Jag har inte hört ordet "förutsägbarhet" användas i trafiksäkerhetssammanhang. Det kanske är så att jag missat det men ju mer jag tänker på saken desto mer centralt känns begreppet. Jag vet att jag själv kanske inte alltid är förutsägbar i trafiken, kryssar mellan bilar å så (vid kö!).
Men jag tänker att om man förstår när man inte är förutsägbar och när man kanske är det så kan man klara sig lite längre i trafiken bland dom andra primaterna....

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Nattugglan

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-19/07:35

Du har naturligtvis helt rätt - i det mesta. Veterligen får man inte köra om på höger sida i samma fil - men på en flerfilig väg, exempelvis på Stockholms in-/utfarter, får man, såvitt jag vet, köra om i till höger, om trafiken flyter långsamt i köer. Då är det ju inte ovanligt, att det tidvis kan bli stopp i mitten- och vänsterkön, medan det kan rulla i högerkön. Men det är ett specialfall, och då går det sällan fort. (Någon minut senare är det tvärt om; stopp i högerkön och rull i de andra.)

I övrigt har jag alltid predikat just förutsägbarhet för mina barn, när de tog körkort. "Om Dina medtrafikanter i tillräckligt god tid ser, vad Du tänker göra, blir de inte överraskade, och då inträffar sällan några olyckor. Gör Du något oväntat, kan det smälla, för medtrafikanterna var inte beredda på det och hann inte väja."
Det är ju bara ett sätt att tillämpa filosofin ansvar, omdöme, hänsyn.

I övrigt kör även jag tidvis om till höger med hojen - exempelvis vid trafikstockningar, när det finns en vägren. Jag vet, att man inte får det, men det innebär sällan några problem, och det är ju en dellösning av problemet, eftersom motorcyklar sällan korkar igen längre fram, utan bara "försvinner" framåt. Men det är klart, att det finns en och annan privatpolis, som skall ställa till med krångel även då, så man får ta det lugnt och stilla - och vara beredd att tvärnita.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nattugglan

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-07-19/08:18

På tal om trafikvett.

Kudos till det tyska folket.
Under varje "stau" på Autobahn särade två kolonner med fordon sig galant och uppmärksamt så att en tredje fil skapades för oss motorcyklister, vilka önskar att passera pga en stor risk för värmeslag (ca 30 grader).
Vid ett annat "stau" med tre fordonskolonner och ingen extra plats för skapandet av en fjärde så gick det även att ta sig fram bra som motorcyklist genom att fordonen tillät ett sicksackande mellan kolonnerna.
Jag känner mig generellt betydligt säkrare på tyska Autobahn än svensk motorled/motorväg.

På vägen tillbaka i Sverige var det "stau" på E4N, och då använde jag såsom motorcyklist på försök den tyska taktiken.
Det fungerade. Om jag aggressivt visade min intention, och inte förväntade mig att bilarna skulle flytta sig åt sidan mer än enbart mentalt välvilligt. Fysisk förflyttning av fordonen var nämligen inte lika populärt.
Däremot konstaterade jag glatt att varningsblinkers numera även används av senaste fordon frekvent i Sverige vid "stau".

Gällande omkörning till höger så tvingas även jag till denna "styggelse" emellanåt på svensk motorled/motorväg.
Orsaken är till 100% dessa sengångare i vänsterfilen.
Det går alldeles utmärkt att ligga bakom en sådan sengångare många kilometer utan att sengångaren ens upptäckt att det finns backspeglar i fordonet.
I körskolan fick man lära sig omkörning i vänsterfilen, och sedan snabbt tillbaka i högerfilen.
Moderniteten farthållare tror jag är en stor bidragande orsak till uppkomsten av dessa sengångare, men det ursäktar inte den totala ouppmärksamhet sengångaren uppvisar.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Nattugglan

Inläggav Håkan » 2018-07-19/08:32

Måns Ulveståhl skrev:Jag känner mig generellt betydligt säkrare på tyska Autobahn än svensk motorled/motorväg.

Delar din uppfattning till 100%.
Och ändå är farten högre i Tyskland...

På tal om hastighet på vägarna, en polisman jag känner sa en gång:
Hellre pigg och alert i 130, än att somna i 90! :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst