av Fredric Fredricson » 2021-09-14/03:14
Tänkte lyfta denna ädla tråd med en liten observation:
När man var liten var det inte mycket elektronik i bilar och motorcyklar. Det fanns en tändspole och lite fördelare/brytarspetsar och några lampor. Inte nåt som direkt förvirrade ens en mekaniker. Inte ens bilradion hade mer än 5 sladdar in.
Sen, nån gång i början på åttiotalet, blev det så att det började ramla in elektronik som mekaniker inte riktigt begrep sig på. Enstaka kretskort med fåtalet komponenter som man, som elektroingenjör, faktiskt kunde överblicka.
Sakta ökade komplexiteten och mängden prylar som skulle ha el och det börjar dyka upp skumma svarta lådor med 50-poliga kontaktdon på. Elscheman liknar nu mest skatbon. T.ex. på min gamla -94 BMW så såg elshemat ut som ett virrvarr av trådar spritt över ett antal sidor. Jag hittade t.ex. en sladd från krocksensorn till centrallåset, förmodligen för att låsa upp dörrarna om nåt gått rejält fel.
Numera har antalet sladdar minimerats men elektroniken är datorer som är kopplade i ett eller flera nätverk och det spelar ingen roll om man är elektronikexpert eller ej för komplexiteten hos elsystemen ligger i mjukvaran i de olika datorerna. För att hitta fel kopplar man en annan dator till bilen som pratar med de datorer som redan sitter där om vad problemet är och på de riktigt moderna går det trådlöst. Min bilnyckel på min 4 år gamla bil vet mer om bilen än jag vet själv och vid ett par tillfällen har det hänt att BMW ringt mig för att boka service/verkstadsbesök för att bilen meddelat dom att det behövs, bakom min rygg.
Tur att man slutat mecka bil själv.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.