Nattugglan

Re: Nattugglan

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-19/08:45

Instämmer om tyska trafikanter. Det går fort, men de har koll och visar hänsyn på ett sätt, som man inte är van vid här hemma. Dock finns väl även stockningsproblemet i vänsterfilen på Autobahn? Av skäl, som Du anger - rimligen farthållarna. Ligger några tradare i högerfilen, korkas vänsterfilen ofta snabbt igen av någon, som skall köra om, men som bara kör lite fortare än tradarna - osv.

Märkligt nog har jag som regel känt mig trygg även i italiensk trafik (har undvikit att köra i stora städer), som annars ofta beskrivs som kaotisk och farlig. Som jag upplever det, gäller där en sorts "kreativt kaos", dvs det är inte så noga med skrivna regler, men man visar hänsyn, och trafiken flyter. "Svenskt prestigetänkande" lyser med sin frånvaro, och när man befinner sig i en ort med trånga gränder, är det ingen, som tutar, när en lastbil/paketbil etc skall in i/ut ur någon infart, vilket kan ta sin tid - och får göra det.

När hustrun och jag var i Rom för sådär tio år sedan, var det aldrig några problem med att korsa ens en flerfilig, livligt trafikerad gata på ett övergångsställe, bara man såg till att ha ögonkontakt med bilförarna och inte klev som en blind höna rakt ut i trafiken. När vi gick över, stannade man alltid i den fil, där vi gick, medan trafiken flöt både framför och bakom oss. Vi gick som i en bubbla - och det kändes aldrig otryggt.

Vad gäller sengångarna? Har Du provat att använda ljustutan? Händer något då?
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2018-07-19/09:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2018-07-19/09:15

Håkan skrev:På tal om hastighet på vägarna, en polisman jag känner sa en gång:
Hellre pigg och alert i 130, än att somna i 90! :D

Håller med 100% . Varit nära att somna (nickade till) på motorväg i ca. 110 - 120 . :o
Då inträder "STARTA PANIKEN" och vart finns första avfarten .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-07-19/09:23

Bror Gårdelöf skrev:
Vad gäller sengångarna? Har Du provat att använda ljustutan? Händer något då?


Emellanåt.
Mer sällan än ofta.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Nattugglan

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-07-19/09:24

Kovlingen skrev:Då inträder "STARTA PANIKEN" och vart finns första avfarten .


Ser till att få en adrenalininjektion i stället.
Växla ned två växlar och dra på fullt :mrgreen:
Det piggar upp mer.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2018-07-19/09:52

Måns Ulveståhl skrev:Ser till att få en adrenalininjektion i stället.
Växla ned två växlar och dra på fullt :mrgreen:
Det piggar upp mer.

Nog vaknade jag så det räckte till . Isch !
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-19/10:13

Kovlingen skrev:Varit nära att somna (nickade till) på motorväg i ca. 110 - 120.

Där har jag en egendomlig, personlig erfarenhet. Jag hade mycket lättare för att bli ordentligt trött vid ratten, när jag var yngre - och kunde då behöva stanna och sluta ögonen en stund. Numera kan jag vara segare, när jag sätter mig vid ratten/bakom styret, men väl där har jag lättare att hålla mig vaken nu än förr! Jag har ingen förklaring till detta utan har bara förvånat konstaterat, att så är det.

1976 - 1977 vikarierar jag som underläkare på Lasarettet i Motala. På den tiden var det självklart, att man jobbade ett dagspass, gick jour och sedan jobbade dagen därpå. Systemet var rimligen en kvarleva från en tid, när läkarna kunde förväntas få sova i alla fall ett hyfsat antal timmar, och så blev fallet ibland, men det var naturligtvis vansinne ändå.
Att köra hem till Linköping efter ett sådant jourpass kunde vara milt uttryckt kämpigt, och att jag lever idag ser jag som ett bevis för, att skyddsänglar existerar. (Jodå - vi var ett gäng, som samåkte, så gott det nu gick, men ibland gick det inte.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nattugglan

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-07-19/10:48

Ett tag sov jag bara varannan dag pga kombinationen avlönat arbete och ideellt arbete.
För mycket stress var trolig orsak till sömnlösheten.
Underligt hur kroppen reagerar efter ha varit vaken 36 timmar eller mer.
Bla ljudkänslighet inkl. tinnitus var ett nytt fenomen för mig.
Idag har jag fortfarande inget problem med att hålla mig vaken 24+ timmar om/när nödvändigt.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Nattugglan

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-19/10:58

Det skulle jag nog också kunna, men tack och lov har jag lämnat kvälls- och nattarbete bakom mig. Det har sina fördelar att bli äldre. Nu får de yngre ta vid under kvällar och nätter.
Nu försöker jag i stället leva så regelbundet som möjligt - men har som så många andra gjort den ytterligt irriterande erfarenhet, som en jämnårig arbetskamrat beskrivit perfekt: "Nu, när man äntligen har möjlighet att sova, så mycket man vill, kan man inte det längre!" (Aldrig får man vara riktigt glad.:( )
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nattugglan

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-09-25/23:03

Tänkte lyfta den här tråden lite, trots att det ännu inte riktigt är natt, och berätta en sedelärande historia från verkligheten, så som jag såg den från under en motorcykel.

Förrförra helgen körde jag som instruktörsaspirant (under examination, om man skall vara noga) på Gelleråsen (eller "gåsen". som vi coola killar kallar den). Under ett pass observerar jag nåt metallskrot mitt på banan i slutet av rakan strax innan trösen (trösen kallas den skarpa högern i slutet på rakan). Inte bra.

På nästa varv ser jag till att jag inte har nån nära bakom och försöker sparka bort skrotet och kör sen rakt fram i kurvan för att parkera och se hur operationen lyckades. Den lyckades och skrotet visade sig vara en del av db-killer som nån hoj tappat.

Tillbaka till hojen och eftersom det inte är helt idealiskt att vara parkerad där jag står i fortsättningen på rakan så anser jag mig ha bråttom. Till saken hör att jag parkerat på en äldre del av banan, som inte längre används, och den är lite doserad så när klivit upp på hojen når jag inte riktigt ned med högra foten.

Hjärnsläpp inträffar och jag försöker fälla upp stödet i alla fall, trots att högerfoten inte nått ner, och när stödet är uppfällt faller hojen, och jag, pladask åt vänster. Hojen vilar på vänster fot och nåt trycker på lårmuskeln strax ovanför stövelskaftet och det gör helt enkelt förbenat ont men det finns inget jag kan göra med 200kg BMW S1000R parkerat på vänsterfoten.

Det tar väl max en minut (fast det kändes längre) innan ett par instruktörer kommer till undsättning och lyfter bort hojen. Jag konstaterar att jag har ont, men inte värre än att jag kan fortsätta min examination och eftersom detta var innan lunch så åker jag och äter. Kopplingshandtaget har fått en ny krok, men annars har hojen klarat sig bra. I alla fall bättre än jag.

Dagen fortgår det går hyfsat bra, lite ont, och efter dan så kör jag 20++ mil hem (med bil och hojen på släp).

Ett par dar senare börjar vaden bli röd, svullna och värka. Det blir värre och efter en vecka besöker jag husläkaren som rekommenderar omslag med alsolsprit. Svullanden har börjat ge med sig en smula men i skrivande stund är det fortfrarande tydlig storleksskillnad på vaderna och den vackra röda färgen finns kvar.

Så vad är sedelärande med detta? Jo, som jag nämnde vilade hojen på min fot men jag har inga som helst skador på foten. Det beor på att jag kör med dyra stövlar som är avsedda för racing. "Olyckan" jag råkade ut för hade dock inget mer racing att göra utan kan inträffa i ett garage eller utanför MCDonalds eller i skogen eller var som helst.

Då är det bra att ha ordentlig utrustning.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Nattugglan

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-26/10:18

Fredric Fredricson skrev:1. ... så när klivit upp på hojen når jag inte riktigt ned med högra foten.

Hjärnsläpp inträffar och jag försöker fälla upp stödet i alla fall, trots att högerfoten inte nått ner, och när stödet är uppfällt faller hojen, och jag, pladask åt vänster.

2. Ett par dar senare börjar vaden bli röd, svullna och värka. Det blir värre och efter en vecka besöker jag husläkaren som rekommenderar omslag med alsolsprit. Svullanden har börjat ge med sig en smula men i skrivande stund är det fortfrarande tydlig storleksskillnad på vaderna och den vackra röda färgen finns kvar.

Jag har tagit mig friheten att numrera i Din text.
Ad 1: Välkommen i gänget! (Jag har numera något av en "inarbetad reflex" att kasta ut benet, när cykeln är på väg att falla, just för att inte klämmas fast under den.)
Ad 2: Lite konstigt är det, att Din husläkare inte lät röntga underbenet. Du skulle - med den sjukhistorian - kunna ha en fraktur på vadbenet. Sådana brukar inte kräva annan behandling än immobilisering, och om Du inte har påtagligt ont, är det väl tveksamt, om där finns någon fraktur - men blir besvären långdragna, anser jag, att man i alla fall borde utesluta fraktur.
OBS! "Diagnostik per brev" - när man inte själv träffat patienten - är en mycket vansklig syssla, Så ta mina ord för, vad de kan vara värda (= kanske inte särskilt mycket).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nattugglan

Inläggav Olof Eriksson » 2018-09-26/11:31

Bror Gårdelöf skrev:OBS! "Diagnostik per brev" - när man inte själv träffat patienten - är en mycket vansklig syssla, Så ta mina ord för, vad de kan vara värda (= kanske inte särskilt mycket).


Hur menar du nu?! Det är ju mycket vanligt att pensionerade läkare blir experter åt försäkringskassan. Om dom är hård får dom vara kvar. Är dom för mild blir dom utan jobb.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Nattugglan

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-26/11:58

Och resultatet tycker Du i allmänhet är bra?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nattugglan

Inläggav Olof Eriksson » 2018-09-26/14:01

Bror Gårdelöf skrev:Och resultatet tycker Du i allmänhet är bra?


Inte direkt. Men statsmaktens förlängda arm (Försäkringskassan). Anser ju att vad dessa skrivbords doktorer säger är facit. Själv anser jag att dom skämmer ut en fin läkarkår! Fortsätter detta kommer du att se kanske att inom 10 år så är folk allmänt skeptiska till även läkare. Och allt börjar med småpåvar som jävlas med människor.

Enligt mej så skall en seriös läkare skulle aldrig befatta sig med att nagelfara en kollega, för att så split i deras bedömning. Däremot kan man diskutera olika infallsvinklar osv. Mer i coachande anda. Men det är vårdtagarens läkare som är den som skall ändra och bestämma i en sjukskrivning. Och Försäkringskassan skall banne mig bara betala och se glad ut.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Nattugglan

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-26/14:55

Vi är överens.
Jag antar, att det nuvarande problemet uppstått, eftersom "allt" numera skall medikaliseras i Sverige. "Ingen medborgare skall ha det besvärligt. Något måste vara sjukt någonstans." Och så uppstod ett tryck på läkarkåren att sjukskriva för "allt möjligt".
Med tiden blev detta mycket dyrt (förvånad, någon?), varpå pendeln svängde alltför långt tillbaka åt andra hållet.
Min specialitet har den fantastiska fördelen, att när patienten är pigg nog för att be om någon sorts intyg, kan vi nästan alltid skicka vederbörande vidare till någon annan läkare, medan vi söver eller bedövar nästa patient. Men i dagens Sverige saknas definitivt inte läkare, som dignar under idiotiska propåer från Försäkringskassan, där runda patienter skall mallas in i fyrkantiga hål. Det är helt enkelt inte klokt!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nattugglan

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-09-27/22:30

Byte av ämne:

Känner mig grinig idag så jag tänkte säga vad jag tycker om Motorrads "Alpen Master".

Känns inte konceptet ganska avslaget nu? Det är ju i princip samma text år efter år där enda skillnaden är namnet på motorcykelmodellerna. Och så tar denna gäspning upp nästan halva tidningen i flera nummer, bara för att ta reda på vilken hoj som är bäst på just att åka i alperna med. Säkert sk-tkul att köra med olika hojar upp och ned för berget men många av oss använder motorcykeln även till annat så som konsumentupplysning är värdet en smula begränsat. Och det börjar bli lite tjatigt.

Färdigsågat.

Motorrad! Gör nåt annat!

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Nattugglan

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-28/08:06

Jag håller med Dig - och samtidigt inte. Alpkörning ÄR ett bra sätt att hårdtesta en hoj ur andra synvinklar än rena terräng- eller banegenskaper. Men visst - konceptet känns igen, och numera går det fort att ögna igenom det.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nattugglan

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-09-28/23:17

Kort kommentar till en diskussion i en annan tråd:


Bild

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Nattugglan

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-29/06:20

Utmärkt motto!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2018-09-29/06:27

Är det fler än jag som funderar på hur länge man ska roa sej med att åka hoj ?
Det är ju inget vilohem att köra och kräver att föraren är mycket alert .
Jag hatar att åka omkring i 70 - 80 km/t . Aktiv körning annars får det vara.
En hoj är ju inte lika förlåtande som en bil där man kan göra små missar ibland .
När jag ser hur äldre "kör" bil blir jag mörkrädd ibland och hoppas att jag inte
blir lika gaggig . Har troligen köpt sista bilen och även hoj . Borde väl gå några år till
och så länge jag ska vara ute på vägarna .
Jag är väl realist när jag funderar i dessa banor :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav BrooklynS » 2018-09-29/07:35

Det gäller nog att vara ödmjuk inför andras åsikter och reaktioner. När barnen säger att nu farsan, är det nog bäst att trappa ned körandet, så måste man ta sig en allvarlig funderare.


Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2018-09-29/07:47

BrooklynS skrev:Det gäller nog att vara ödmjuk inför andras åsikter och reaktioner. När barnen säger att nu farsan, är det nog bäst att trappa ned körandet, så måste man ta sig en allvarlig funderare.

Helt rätt men även försöka vara självkritisk och inte utmana ödet genom att köra för länge .
Det kan ju vara andra som råkar illa ut . :(
Kanske bättre att sälja sina fordon i god tid och lägga pengarna på taxi istället :? :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-29/09:20

Haken är, att detta är högst individuellt. Det finns folk under 70, som inte längre passar som motorfordonsförare - medan andra kan göra det långt efter 80. Einar "Motala-Linkan" Lindqvist köpte ny hoj vid 89 år ålder, efter att han fått en höftprotes, och doktorn förbjudit honom att kicka!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2018-09-29/19:30

Bror Gårdelöf skrev:Haken är, att detta är högst individuellt.

Helt klart men det syns inte heller . Det är en hel del som fattas i nutida trafikrytm
gentemot när de tog körkort .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-29/20:36

Sant - men tittar Du på statistiken, är äldre förare inte överrepresenterade, när det gäller olyckor. Visst finns det en del gamlingar, som kör som krattor - men å andra sidan saknas ju inte heller unga män, där man ofta frågar sig, om de fått körkortet av jultomten.
Män i åldern 18 - 25 år är klart överrepresenterade i olycksstatistiken (medan kvinnor i samma ålder inte är det). Det talar rimligen för, att nämnda unga män nog kan manövrera sitt fordon, men med omdömet är det sämre ställt. Unga kvinnor är kloka nog att inse sina begränsningar - och råkar därför inte ut för lika många olyckor.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2018-09-29/21:02

Ungdomar och åldringar är ju livsfarliga för sej själv och andra , men
på olika sätt :shock:
Unga vet inte vad det betyder och gamla har väl glömt det :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Håkan » 2018-09-30/04:46

Kovlingen skrev:Helt klart men det syns inte heller . Det är en hel del som fattas i nutida trafikrytm
gentemot när de tog körkort .

Låter som du tror att gamlingar inte har tagit till sig nyheter, eller änns kört, sen dom tog körkort...
Du är helt fel ute. Jag vet många äldre som är duktiga förare av både MC och bil.
Som Bror påpekar, statistiken talar också för det. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2018-09-30/06:02

Statistik , blää ! Jo visst finns det många gamlingar som är bra förare men jag ser
en del ibland som skulle lämna in kortet .
Då är ju frågan . Ska man köra tills ögon ramlar igen eller vem ska ta beslutet .
Klarar man själv av detta själv eller ska tex. ens barn måsta komma med
denna önskan ? ?
Själv så ska jag försöka hålla koll och ta beslutet själv .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-30/06:36

Det sista Du skriver är klokt, och jag känner många äldre, som gör så - lämnar in kortet frivilligt, när de känner, att de nog inte skall köra längre.
För övriga är det en knepig situation. Läkare är skyldiga att rapportera till Länsstyrelsen, om de anser, att patienten inte bör inneha körkort, varvid kortet kan dras in tillfälligt eller permanent. Haken är, att om man okänsligt skulle tillämpa den regeln, skulle ett antal patienter sluta besöka läkare av fruktan för att få kortet indraget - varvid de samtidigt löper ökad risk för, att eventuella andra åkommor blir sämre behandlade, och deras allmänna hälsa blir ännu sämre.
Det finns gott om exempel på frivilliga överenskommelser, där patienten lovar att inte köra motorfordon - eventuellt t o m lämnar in körkortet för förvaring hos läkaren t v - mot att läkaren inte anmäler till Länsstyrelsen.
Andra exempel är, att anhöriga helt enkelt tagit bilnycklarna och någon vital del av bilen, så att den blir okörbar.
Sammanfattningsvis är problemet inte lättlöst.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nattugglan

Inläggav Håkan » 2018-09-30/06:38

Kovlingen skrev: men jag ser
en del ibland som skulle lämna in kortet .

Det måste vara på parkeringen till Birsta som du ser dom. ;) :roll: :mrgreen:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2018-09-30/06:51

I detta område ser man många må du tro :o
Och det är inte bara äldre som kör som krattor .
I stort så kör dom bra men några skulle ta ett beslut snarast ;)
Rondellkörning tycks vara svårt . Att bla. gena i dubbelfiligt är poppis .
Eller , ta bägge filerna i anspråk .
Att köra rakt in i rondeller utan hänsyn händer nu och då .
Det blir andra som får försöka dra ner på statistiken :roll:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Olof Eriksson » 2018-12-22/05:06

I natt så vakar jag vid min fars sida. Är så otroligt nöjd över den fina paliativavård han får här på Gläntans kortidsboende i Ånäset.

Jag klappar om pappa slumrar lite i en fotölj. Hjälper personalen osv. Känns så otroligt bra att jag åkte upp i god tid. Och han prata med gubben.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Nattugglan

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-22/10:31

Jag anar (felaktigt?), att Din far kanske inte har så långt kvar? Om så är fallet, är det mitt i sorgen en stor tröst, att vården, som så ofta får kritik, i alla fall är bra på sina håll.
Såväl min far som min svärmor fick fantastiskt fin vård, när deras liv gick mot sitt slut - och det lät vi verkligen personalen på respektive avdelningar få veta. Det blev i båda fallen den största frukt- och chokladkorg, som vi kunde hitta, när allt var över.
Vi lämnade över korgarna personligen, och vårt uttalade varma tack var även verbalt - inte bara skrivet på ett kort.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nattugglan

Inläggav Olof Eriksson » 2018-12-22/20:46

Jo det börjar närma sig ett slut. Ett slut på en cancer som startade för mer än 10 år sedan. Nu har cancern bla spridits till skelettet. Och pappa får smärtlindring och lugnande.

Han har varit orolig och yrsig hela dagen. Vi var kanske för många här och hälsade på. Då mina syskon kom och kramade om han. Nu har dock alla åkt hem till sig.

Så jag tryckte igång tv'n och på SVT1 sjunger Carola. Och nu har pappa fått lite ro. Och sover så lugnt och fint.

Nu får pappa hållas tillgodo med mitt sällskap ännu en natt.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Nattugglan

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-22/21:11

Hoppas Du har någon, som löser av Dig, så att Du får chans att sova emellanåt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nattugglan

Inläggav Peter Nordlund » 2018-12-22/21:15

@Olof
Vet inte om man kan skriva Skönt att höra det du skriver, tänker också då på att det blir rätt ok på slutet och att man får hjälp och blir hjälpt.
Fint beskrivande ord du skriver!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Nattugglan

Inläggav Olof Eriksson » 2018-12-24/13:05

Sen lunch tid igår sov pappa lugnt och fint. Vilket gjorde att jag överlät natt 3 till personalen på korttidsboendet.

Pappa cancer avslutade hans liv 05:40 denna morgon. Första känslan jag kände då jag blev uppringd var glädje! Att pappa skall slippa en dag till med cancer och dess vedermödor det innebär. Jag är inte ledsen över att jag var och sov i pappa och mammas lägenhet. För jag visste att han var i trygga kärleksfulla händer in i slutet.

Har nu på fm åkt och kramat om pappa. Blev så glad då vi fann han så fin. Vilka hjältar vi har inom vården.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Nattugglan

Inläggav Perra_II63 » 2018-12-24/13:16

@Olof
Beklagar sorgen GMY
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2018-12-24/13:36

Beklagar det inträffade Olof , även om det kan komma som en befrielse vid svår sjukdom .
Ingen ska behöva lida i onödan . :cry:
Försök att skapa en god jul . Det skull han nog ha velat .

Hälsningar
/Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Buster » 2018-12-24/13:42

Erfarenheten säger mig att man här bör undvika ämnen som rör medicin, men dristar mig likväl att nämna att aktiv dödshjälp i många fall nog inte vore fel... säger därmed inte att det hade passat här, men räknar med att lägen finns, just för att förkorta lidandet... för känner igen mig i mycket i det Olof här skriver.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Nattugglan

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-24/14:45

Olof! Du och familjen har mitt djupa deltagande - även om det av Dina rader ter sig, som att dödsfallet var väntat och förmodligen kom som en befrielse.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nattugglan

Inläggav Karl Bergman » 2018-12-24/17:41

Starkt jobbat Olof och fint beskrivet. Är jag förvånad över din styrka, näe inte ett dugg eftersom jag känner dig och räknar in dig i min krets av "riktiga vänner" Ha trots allt en fin jul och hälsa gumman.

Karl b.
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Re: Nattugglan

Inläggav BmwMats » 2018-12-25/06:06

Beklagar sorgen Olof... Tungt att mista någon nära och kär...

Mvh Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2018-12-28/00:47

Följer ni J-VM ?
(Det finns ju redan en "Pladdertråd ;) )
Bug.gif
Bug.gif (4.71 KiB) Visad 12580 gånger
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-12-28/01:04

Nix.

(Vågar inte skriva mer pga hotet om pladdertråden :mrgreen: )
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2018-12-28/01:23

Ingen fara Måns . Här i denna tråd ventileras det hejvilt .
Dom vanliga reglerna om det som inte får tas upp gäller :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav BmwMats » 2018-12-28/07:19

Kovlingen skrev:Följer ni J-VM ?
(Det finns ju redan en "Pladdertråd ;) )
Bug.gif


God morgon på Er !

Vad är nu J-VM för något :shock:
Joddlar Världsmästerskap ?
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nattugglan

Inläggav BmwMats » 2018-12-28/07:20

Måns Ulveståhl skrev:Nix.

(Vågar inte skriva mer pga hotet om pladdertråden :mrgreen: )


Samma här... Ryser bara om vetskapen om hotet... :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2018-12-28/09:48

5 - 2 till Småkronorna mot Slovakien . Bra match men klockan passerade 03.00 innan säng .
Blev lite sovmorgon på köpet :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav HåkanH » 2018-12-28/16:51

BmwMats skrev:God morgon på Er !

Vad är nu J-VM för något
Joddlar Världsmästerskap ?


Men det finns ju bara ett riktigt VM och det går i Österrikiska Seefeld 19 februari till 3 mars!
Synd bara att det endast är damerna som levererar!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Nattugglan

Inläggav BmwMats » 2018-12-28/16:53

HåkanH skrev:
BmwMats skrev:God morgon på Er !

Vad är nu J-VM för något
Joddlar Världsmästerskap ?


Men det finns ju bara ett riktigt VM och det går i Österrikiska Seefeld 19 februari till 3 mars!
Synd bara att det endast är damerna som levererar!


Se där ja... :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst