Nattugglan

Re: Nattugglan

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-05-03/07:45

Delar oreserverat Kaptens åsikt. En gång i tiden fanns titlarna personaldirektör, -chef och -assistent.
Numera kallas de HR-direktör, -chef respektive -assistent.
HR står för Human Resources - och vad är det, om inte personal?

För att ett ögonblick hoppa tillbaka till deckare etc, finns en unik svensk sådan: Bombi Bitt och Nick Carter.
I den begår Piraten ett omsorgsfullt lustmord på usla kioskdeckare. Sålunda konstaterar Bombi Bitt och Eli, att Nick Carter omväxlande använder en Colt och en "Smith & Svensson". "De skjuter å de skjuter, men en hör aldri, att de laddar", säger Bombi Bitt - och pojkarna är en smula konsternerade över, att Nick Carter å ena sidan kan släcka ett ljus på tio stegs håll genom att skjuta genom fickan, samtidigt som han å andra sidan vid ett tillfälle missar med en kvarts tum, när han tagit sikte på sin motståndare. "Hur kunde han se, att han missade med en kvarts tum?" undrar Bombi Bitt.

Dessutom innehåller berättelsen förstås sedvanliga underbara skrönor - men som grädde på moset en deckargåta, vars elegans skulle få åtskilliga av dagens klåparaktiga författare att sluta skriva för gott!
Så var ju Piraten också advokat i Tranås, och han lär inte ha varit oäven i det yrket, innan debutboken Bombi Bitt och jag gav honom möjlighet att lägga advokatportföljen på hyllan och skriva på heltid.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2016-05-03/07:51

Du borde väl kunna stila med en fin titel Kapten :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Håkan » 2016-05-04/20:11

Kovlingen skrev:Enl. forumreglerna skall pris var med i texten :?

Har det kommit en ny moderator? :? :shock: :mrgreen: :ugeek:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2016-05-04/20:43

Håkan skrev:
Kovlingen skrev:Enl. forumreglerna skall pris var med i texten :?

Har det kommit en ny moderator? :? :shock: :mrgreen: :ugeek:

Håller på att samla poäng . Kan behövas ibland :D :D

Nä det är väl inte bara jag som påpekar detta ibland .
Men det är ju lätt att glömma sätta dit det .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Håkan » 2016-05-05/07:56

Kovlingen skrev:Håller på att samla poäng . Kan behövas ibland :D :D

Förstår det. ;)
:D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Nattugglan

Inläggav Fredric Fredricson » 2016-12-31/02:56

Detta är väl en typisk "vintertråd" som jag nu puffar för lite granna. Jag vet inte vad som skulle kunna vara OT i denna tråd, utom möjligen att skriva i den under dygnets ljusa timmar, men det är ju en ganska kort stund så här års.

Jag tänkte meddela att jag ska bli mångmiljonär. Tydligen har jag samma namn och nationalitet som en försvunnen kontohavare i en Nederländsk bank och på kontot finns 98 miljoner dollar som en snäll anställd på sagda bank vill dela med mig. Varför en Nederländsk bank har konton i dollar, och inte Euro, framgår inte av mejlet jag fick. Det är också en smula besynnerligt att fast han måste känna till mitt namn mycket väl så nämner han aldrig det i brevet. Ännu mer besynnerligt är att det inte är skickat till mig direkt utan kommer via info@vårfirna, ett mejlkonto som bara skickar all mejl vidare till mig och min kollega. Vi har helt olika namn. Kanske var mejlet avsett för en person som heter just "Info"

Man kan nästan tro att det rör sig om en s.k. bluff. Men inte skulle väl en tjänsteman på en Nederländsk bank nedlåta sig till slikt, även om han tydligen tycker det är OK att länsa kundernas konton då och då. Påminn mig om att aldrig sätta in mina pengar i en Nederländsk bank.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2016-12-31/09:01

Skicka ett PM om du får för mycket dollar så ska jag hjälpa dej med problemet :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2017-01-03/11:58

Fredric Fredricson skrev: Jag tänkte meddela att jag ska bli mångmiljonär.

Har pengarna rasat in på kontot eller dröjer det :?

Annars kan du ju spela en rad på detta medan du väntar :shock:
Jackpot just nu: 859 000 000!
Funderar på hur jag skulle lyckas göra av med så mycket kosing .
Tom. kontokortet skulle bli tungt :mrgreen:
Behöver ju inte bli Jackpot för "småvinsterna" betalar också bra ;)
Vinsttabell senaste dragning
5 + 2: Jackpot
5 + 1: 25 483 443 kr
5------: 2 063 824 kr
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-01-03/14:25

Tänk ändå! Och jag utgår från, att företaget ifråga enbart finns till, för att spelarna skall tjäna pengar, medan företaget går back. Vilken alltigenom fin och omtänksam filosofi.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2017-01-03/16:48

Bror Gårdelöf skrev:Tänk ändå! Och jag utgår från, att företaget ifråga enbart finns till, för att spelarna skall tjäna pengar, medan företaget går back. Vilken alltigenom fin och omtänksam filosofi.

Men Bror ! Har du varit i barskåpet å smuttat på nått gott ? :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-01-03/17:01

Inte än. ;) Men det har som så ofta blivit en mugg grönt te efter hemkomsten. (Kaffe får man nog av på jobbet.)

Första gången jag drack sencha genmaicha var på en sushirestaurang för åtskilliga år sedan. (Kaffe efter sushi stämmer liksom inte, men te!) I början begrep jag mig inte på det, men så trillade polletten ner, och jag köpte en burk för bruk hemmavid. Det har blivit åtskilliga sedan dess.
Sencha genmaicha är alltså grönt, ojäst, med rätt stora synliga blad, så när muggen är urdrucken påminner den stora bottensatsen om en lövhög! Det innehåller också puffat ris.
Smaken är speciell - med lite popcorntouch av det puffade riset! - men det, som jag verkligen gillar med detta te är, att man inte riktigt förstår, vad som händer. Utan att man märkt något, är man plötsligt pigg. Det går mycket fortare än med både kaffe och jäst te. Fråga mig inte varför.
Dessutom är det - till skillnad mot kaffe - en rätt bra törstsläckare.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nattugglan

Inläggav Fredric Fredricson » 2017-01-04/03:41

För ett halvt liv sedan tränade jag Akido under ett par år. Ibland efter ett pass tog vår Sensei (tränare) fram en tekanna och bryggde sånt där te med popcorn i. Jag fick intrycket att det här var nåt man ofta gjorde i Japan, där vår Sensei hade tillbringat att par år med att träna Akido, och han tagit med sig "traditionen" när han startatde klubben i Sverige. Eller så gillade han bara sånt te.

Det var i alla fall en skön känsla att sitta i dojon och dricka te.

Jag har köpt det själv några gånger och druckit det med visst behag men smak är inte bara vad man stoppar i munnen. Platsen och stämningen kan också ha stor betydelse.

Nu vet jag inte om det är samma sorts te som Bror beskriver, det kan finnas flera olika, men det innehöll puffat ris och popcornsmaken fanns där.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Nattugglan

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-01-04/08:24

Det är åtminstone åt det hållet. Sushibaren presenterar det bara som "japanskt te" (ofta "japanska te" i talspråk ;) ), men de, som jobbar där, är kineser - och som jag minns det, anger Teboden i Linköping, att sencha genmaicha är kinesiskt.
Strunt samma vilket.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nattugglan

Inläggav Fredric Fredricson » 2017-01-04/14:47

Bror Gårdelöf skrev:Strunt samma vilket.

För dig och mig spelar det sannolikt liten eller ingen roll om ett te kommer från Japan eller Kina men för ett antal miljoner Japaner är det det närmaste man kan komma en fråga om liv och död.
Dom är knepiga på så sätt, japanerna. ;)

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2017-04-06/22:42

Passar väl i denna tråd .

Blir det roligare att åka hoj med alla dessa extra på hojen ?
Växelhjälp , nyckellös , esa , antispinn osv. ? ?
Snart är det väl hojen som kör , eller också laddar man ner en app. som sköter det :shock:

Undrande :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav BrooklynS » 2017-04-07/05:44

Kovlingen skrev:Passar väl i denna tråd .

Blir det roligare att åka hoj med alla dessa extra på hojen ?
Växelhjälp , nyckellös , esa , antispinn osv. ? ?
Snart är det väl hojen som kör , eller också laddar man ner en app. som sköter det :shock:

Undrande :?


Begreppet "roligt" är svårhanterligt i dessa sammanhang. Det är (minst) lika "roligt" att köra en gammal femtiotalare som en helt ny hoj. Om den tidigare är mer praktisk i daglig trafik är kanske mer tveksamt.

Nyckellöst och växelhjälp osv handlar nog mer om att det GÅR att göra med dagens elektronik än att behovet verkligen finns... det brukar uppstå lagom när broschyren släpps. ;)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2017-04-07/06:32

Funderar även på hur mycket knappträning som skulle behövas för att köra nyare hojar
och samtidigt knappa på dessa knappdragspelsliknande handtagsarmaturer i mörker .
Måste vara på gränsen till livsfarligt . Oj vad många feltryck det måste bli :?
Kanske det är därför all körhjälp blir nödvändig då det är så mycket annat som skall göras :)
Men det kanske är lite coolt att ha det :shock: ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav BrooklynS » 2017-04-07/11:51

Du behöver nog inte vara rädd för det. Många av funktionerna är automatiska, och fler knappar än i en bil är det ju inte. Man behöver ju inte röra dem hela tiden.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2017-04-07/13:57

BrooklynS skrev:Du behöver nog inte vara rädd för det. Många av funktionerna är automatiska, och fler knappar än i en bil är det ju inte. Man behöver ju inte röra dem hela tiden.

Iofs. men det är lite skillnad på att köra bil och hoj . Gör inte lika ont vid mindre olyckor :shock:
Dessutom behöver man ju inte hålla balansen lika noga i en bil . Där kan man ju styra med ett knä
och sköta många saker på samma gång utan att därför släppa blicken från vägen . Bilen är förlåtande .
Jag tänker så här efter att ha fått lite HICKA några ggr. att jag ska köra eller stanna och beundra .
En sekund fel och det kan göra allt . :cry:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2017-04-10/11:50

Namn och förkortningarnas betydelse :?
Tex. växlingsassistenten och keyless .
Kan nr 1 vara en som sitter i kassan på tex. Forex ?
Nr. 2 skulle vara den som har förlagt nyckelknippan :shock:
Antispinn skulle kunna vara den som vägrar spinnfiske ;)
ESA ~= European Space Agency
"ESP"-antisladd , kan det vara detsamma som Bluetooth ? ?
"Gravel" ? Kan det betyda att man kan få lyse och värme i kistan :o

Det här blir ju bara värre och värre :P

Ha en go eftermiddag ! Själv sitter jag och väntar på
den utlovade blötsnön :(
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Kapten Stofil » 2017-04-13/00:52

Kovlingen skrev:Namn och förkortningarnas betydelse :?
Tex. växlingsassistenten och keyless .
Kan nr 1 vara en som sitter i kassan på tex. Forex ?
Nr. 2 skulle vara den som har förlagt nyckelknippan :shock:
Antispinn skulle kunna vara den som vägrar spinnfiske ;)
ESA ~= European Space Agency
"ESP"-antisladd , kan det vara detsamma som Bluetooth ? ?
"Gravel" ? Kan det betyda att man kan få lyse och värme i kistan :o

Det här blir ju bara värre och värre :P

Ha en go eftermiddag ! Själv sitter jag och väntar på
den utlovade blötsnön :(

ESP betyder också Extra-Sensory Perception, dvs ungefär att vara synsk eller ett medium eller telepatisk

Skickat från min HUAWEI CAM-L21 via Tapatalk
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2017-04-15/00:33

En fundering :
Alla modeller av bil/motorcyklar uppdateras genom åren och har en tendens att växa
likt små barn och alla blir så impad :shock: . Jag tar som ex. WW Golf som i sin linda
var en LITEN bil och har vuxit till en mellanklassbil . Nya modeller har tagit dess plats
bland "småbilarna" .
Detta händer likadant i hojvärlden och kunderna blir manipulerade tycker att de köper
den ursprungliga modellen . Tittat noga på 800 gs och nog fasen har den blitt lite större ;)
Hur försäljningstaktiken fungerar är långt före oss dödliga i planeringen :?
Boxer 1100 blev 1150 och sedan 1200 för att plussas på med LC .


Nåja jag blir också lite lurad ibland ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-04-15/08:47

Fast VW Golf kallades väl inte liten, ens när den var ny? Jag vill minnas, att den t o m skapade ett nytt begrepp; kompaktbilen. (Rätt snart blev det "Golfklassen", vilket väl konkurrenterna inte gillade så särdeles.) Designen gavs ofta den klassiska liknelsen med damskon; rymlig inuti men liten från utsidan.
Redan då hade ju VW en ännu mindre bil; Polo.

Annars håller jag med om, att modellerna tenderar att växa med åren.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nattugglan

Inläggav HåkanH » 2017-04-15/14:04

Kovlingen skrev:En fundering :
Alla modeller av bil/motorcyklar uppdateras genom åren och har en tendens att växalikt små barn
och alla blir så impad .

Har samma fundering - och både med häpnad & brydderi! :?
Av någon underlig anledning så verkar det väldigt viktigt, för väldigt många, att man "måste" ha
en stor och hög bil med stora 4WD hjul...s.k. SUV:ar.
Känner till flera stycken som i stort sett bara åker till livsmedelsbutiken och hem på belagda vägar.
Alla år tidigare har det gått bra med en "vanlig normalbil"...men inte nu längre!
För ett antal år sedan var det trendigt att ha små bränslesnåla bilar men nu verkar pendeln ha svängt
helt åt andra hållet!
SUV.jpg
SUV.jpg (39.38 KiB) Visad 24660 gånger

Som sagt, jag slutar nog aldrig att förvånas över mänskligheten!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Nattugglan

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-04-15/16:00

Instämmer. Därför köpte vi en trecylindrig Renault Captur för drygt ett år sedan. Bekväm att åka i, billigare att köpa och äga - och förmodligen inte särskilt intressant för professionella biltjuvar. Vitsen med att ha en halv miljon på garageplanen har hittills undgått mig.
(Bara för att jag skriver det här, kommer den väl att stjälas inom kort!)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nattugglan

Inläggav Olof Eriksson » 2017-04-15/16:05

Bror Gårdelöf skrev:(Bara för att jag skriver det här, kommer den väl att stjälas inom kort!)

En Renault!!!
Mycket tveksamt ;)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Nattugglan

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-04-15/16:09

Hoppas Du har rätt. Att som ägare vara nöjd med en bil, som tjuvarna inte är intresserade av, passar mig som handsken. Sedan får (en man som heter) Ove tycka, vad han vill.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nattugglan

Inläggav Buster » 2017-04-15/18:07

Det är väl med detta som med mycket annat... mode och fåfänga.

Bla Volvo har flera modeller med "plåtar" upp på kofångarna och kallar modellerna cross country... det skall väl ge lite offroad-känsla eller nåt... säljer som smör!
Men få lär använda sina "hasplåtar".

Och vi på mc-fronten?
Hur många kör där det är tänkt med sina 1200GS?
Mode som sagt.

Internationellt sett så är våra motorcyklar löjligt stora, 250 cc räcker gott tycker många... men här är allt under 1000 kubik numera lite löjligt.
Eller? :roll:


Sen går det inte att komma ifrån att en stor bil oftast klarar sig bäst vid en kollision med en liten.
Men det bygger ju naturligtvis på att bara vissa har stora bilar...
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Nattugglan

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-04-15/18:25

Buster skrev:Och vi på mc-fronten? Hur många kör där det är tänkt med sina 1200GS? .....

Internationellt sett så är våra motorcyklar löjligt stora, 250 cc räcker gott tycker många... men här är allt under 1000 kubik numera lite löjligt.
Eller? :roll:

Det där med GS:ens underlag är mångfacetterat. Under resan i Andalusien nyligen hyrde de flesta GS-maskiner, trots att underlaget genomgående var asfalt. Tre av oss hyrde RT - och en, som hade kört båda, konstaterade, att RT var märkbart trögare i snäva kurvor än GS. Så man måste inte åka grus.

Generellt i Sverige har nog trenden gått mot mindre maskiner de senaste åren. Kawasakis ER-6-modeller var de mest sålda i Sverige, från det den första lanserades och flera år framåt, och idag finns åtskilliga hojar i segmentet 600 - 1 000 kubik, som säljer mycket bra.

Men här på Forum skriver många touringåkare, och vi vill ofta ha lite större grejor.
(Fast om Sigurd skulle stjälas eller bli obotligt krank, är F 800 GT en klart seriös kandidat som efterträdare.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nattugglan

Inläggav Olof Eriksson » 2017-04-15/21:16

Bror Gårdelöf skrev:Hoppas Du har rätt. Att som ägare vara nöjd med en bil, som tjuvarna inte är intresserade av, passar mig som handsken. Sedan får (en man som heter) Ove tycka, vad han vill.

Jag själv har två bilar som absolut inte har något större värde för en tjuv. Men dom fyller min familjs behov. Och det räcker gott det med!
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2017-04-17/07:28

Buster skrev:Bla Volvo har flera modeller med "plåtar" upp på kofångarna och kallar modellerna cross country... det skall väl ge lite offroad-känsla eller nåt... säljer som smör! Men få lär använda sina "hasplåtar".

Jag tror att dessa "hasplåtar" är bara kosmetika . Tvivlar på att de skyddar något utan som skrivits
bara sitter där för att det ser tufft ut . Troligen bara plast . :? Gäller nog inte bara Volvomodellerna .
Med en riktig plåt går det nog att åka över både det ena och det andra utan skador
förutom några repor på skyddsplåten :shock:

En annan konstig sak på bilar (och även en del hojmodeller) är fälgar och däck .
Tidigt 70-tal var det 14" - 15" fälgar på bilarna och bredden låg väl på ca 5" .
Däcken höll väl en på ca 165 .
Jag hade en 142:a med 185/70-15 bak på 5,5" fälgar och fasen va häftigt ;)
Nu är det ingen hejd på fälgar och däck :o
Drygt 20" fälg och en gummiremsa runt :roll:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Fredric Fredricson » 2017-04-25/20:43

Hav förtröstan köra formumvänner. Änn finns det hopp. Sommaren är ännu inte förbi.

Norrmännen lovar +14 grader och uppehåll den 1:a maj (i Stockholmsområdet). Om ni inte har fullt bestyr med att marshera och svinga röda fanor dagen till ära så kan det bli en god dag för en motorcykeltur.

Bor man i Uppsala med omnejd kan man även gjädjas åt att just denna dag har Knix-körningarna på Rörken säsongspremiär. En annan är givetvis anmäld och planerar att infinna sig.

/Fredric

PS: https://grundkurser.svmc.se/kurser/boka/64659bacd
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Nattugglan

Inläggav Kenneth » 2017-04-25/20:54

Hav förtröstan säger pessimisten. Om två månader vänder det och blir mörkare! !!!

Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2017-04-25/20:58

R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Kenneth » 2017-04-25/21:09

Tror du verkeligen att det funkar om du anlita en pessemistkonsult för att lösa problemet. He komma snöö fram till misommar. Därefter komma he att regn hela juli, innan he börjar att snöö igen. He va sommarn 2017.
Pessimisten ha talat.

Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Re: Nattugglan

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-04-25/21:23

Fredric Fredricson skrev:Om ni inte har fullt bestyr med att marshera och svinga röda fanor ...

- Vad är tio meter långt och luktar hembränt?
- Första majtåget i Mora.

Skämt från Älvdalen, där Ambulanssjukvården i Östergötland åtminstone på min tid hade körutbildning vintertid.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2017-04-28/22:47

Fundering :shock: Är hojåkning något mer än att åka hoj . eller vad är det :?: :?: :?
För mej är svaret såå enkelt 8-)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav BrooklynS » 2017-04-28/23:36

Det är mycket mer. Man är i upplevelsen, man ser den inte utifrån.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Nattugglan

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-04-29/00:17

”Under en semesterresa på motorcykel ser man tingen på ett sätt, som är helt annorlunda än alla andra. I en bil är man alltid i en kupé, och eftersom man är van vid det, inser man inte, att genom det där bilfönstret är allt man ser bara mer TV. Man är en passiv betraktare och tråkas ut av allt, som passerar förbi i en bildruta.

På motorcykeln är bildrutan borta. Man är helt i kontakt med allt. Man är i scenen, inte längre bara en betraktare, och känslan av närvaro är överväldigande. Betongen, som susar förbi drygt en decimeter nedanför foten, är äkta vara, samma som man går på, den är precis där, så suddig att man inte kan fästa blicken på den, men ändå kan man sätta ner foten och röra vid den när som helst, och hela grejen, hela upplevelsen, försvinner aldrig ur det omedelbara medvetandet.”

Robert M Pirsig, Zen och konsten att sköta en motorcykel (min översättning).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nattugglan

Inläggav Kapten Stofil » 2017-05-01/18:57

Kenneth skrev:Tror du verkeligen att det funkar om du anlita en pessemistkonsult för att lösa problemet. He komma snöö fram till misommar. Därefter komma he att regn hela juli, innan he börjar att snöö igen. He va sommarn 2017.
Pessimisten ha talat.

Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk

Och skulle det mot all förmodan bli soligt, kan man alltid köra ner till Italien och klaga på att det är för varmt.

Skickat från min HUAWEI CAM-L21 via Tapatalk
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2017-05-02/09:33

Kapten Stofil skrev: Och skulle det mot all förmodan bli soligt,
kan man alltid köra ner till Italien och klaga på att det är för varmt.

Jo där behövde man inte klaga på att det var för kallt :shock: Puuuuh ! ;)
Svenskt kallt källvatten var en kronisk bristvara . Varmvatten ur en PET-flaska
är ingen hit men med brist på en härlig skinkmacka får det bli en husmans :(
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Håkan » 2017-06-23/19:24

Kovlingen skrev:/Gammelkovlingen :(

Finns även en yngre Kovling?
Bevare mig. :o :shock:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2017-06-23/19:47

Håkan skrev:
Kovlingen skrev:/Gammelkovlingen :(

Finns även en yngre Kovling?
Bevare mig. :o :shock:

Måns-ningen då kanske :mrgreen: :mrgreen:
Nä jag bara skojar Måns :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Håkan » 2017-06-23/21:42

Jag skojar med dig också Kovlingen. :)
Hoppas du inte tar illa upp. :o
Vi ses i Arjeplog. :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Nattugglan

Inläggav Olof Eriksson » 2017-06-23/22:06

Håkan skrev:Jag skojar med dig också Kovlingen. :)
Hoppas du inte tar illa upp. :o
Vi ses i Arjeplog. :D

Vilka vägar skall du slingra dej uppåt på Håkan?
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Nattugglan

Inläggav Håkan » 2017-06-24/09:50

Olof Eriksson skrev:Vilka vägar skall du slingra dej uppåt på Håkan?

Kör hemifrån onsdag förmidag ihop med en kompis. Tänkte nåt i stil med Sandviken, Ockelbo, Bollnäs osv. uppåt. Övernatta på nåt lämpligt ställe, komma fram i Arjeplog i god tid torsdag eftermidag.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Nattugglan

Inläggav Olof Eriksson » 2017-06-24/11:35

Tipps på boende om du vill ta en långtur norrut Håkan. Kolla om inte denna stugby är öppen! http://www.marsfjallet.se/hitta-oss

En av ägarna är Karl Bergman (Gnarpskillen som bor i Timrå). Han åker från Marsliden till Arjeplog på torsdagmorgon. Så om du vill träffa en genuin BMW/Jawa restauratör, åk hit. Fast du lär se han på årsträffen förståss ;)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Nattugglan

Inläggav Karl Bergman » 2017-06-24/14:12

Byn är alltid öppen men just nu ganska hårt bokad av sommarfjällälskarna, går fint att kolla hur tillgängligheten ser ut via hemsidan. Vi, min reskompis Torgny och jag själv kommer att övernatta där både på uppfärden och tillbakavägen. Lockande att elda upp i bastukåtan efter tältnätterna och grilla nåt i grillkåtan till kvällsölen. Kanske blir återfärden via Stekenjokk som ju alltid är intressant den här tiden på året.
MC-museumet i Dikanäs är absolut också sevärt (mer än 100 hojar sist jag var dit) vilket även Ulf Kanons prylutställning i Marsliden är, ett måste för de som gillar gammal teknik med tonvikt på foto/elektronik.
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Re: Nattugglan

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-06-24/15:31

I gårdagens Östgöta Correspondenten finns en artikel om Daniel Nilsson, som tidigare bott och paddlat i Piteå, men som nu hyr ut kajaker mitt i centrala Stockholm. Några citat ur texten:
"Jag tänkte att det skulle vara så otroligt rogivande att bara kunna sticka ut, när andan föll på."
"... hela outdoor-trenden växer. Det har nog att göra med, att folk fått nog av skärmtid. När man paddlar kajak kan man inte prata i mobilen eller sms:a samtidigt, man stänger av sådant helt och hållet. Det är riktig mindfulness."
"Man släpper taget om vardagen och går liksom in i en annan dimension."

Alla tre citaten går utmärkt att överföra på hojåkning (liksom naturligtvis på åtskilliga andra intressen, som man verkligen går in för).
(Ja, jag vet. Det går utmärkt att vara uppkopplad och prata i telefon etc, medan man kör hoj. Själv har jag gjort det aktiva valet att inte vara det - av skäl som framgår utmärkt ovan.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nattugglan

Inläggav Fredric Fredricson » 2017-06-24/23:26

Bara sex månader kvar till jul!

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst