Dennis Johansson skrev:
O sjutton!
JAg vet inte så mycket om BMW bilar.
Men det gör jag, som haft inalles 39 stycken...
Dennis Johansson skrev:Men de rykterna jag hört är att BMW alltid tagit ut relativt mkt ur sina bilmotorer med dessutom maskiner med tunna gods.
Att om / när konkurenternas motorer (läs Volvo) kunde borras om vid ca 40.000 mil så var BMW:S motorer redan slut för länge sedan och kunde inte borras om....*snip*
När man för mig pratar kvalitet så handlar det om hur skottsäkra saker är.
Få tillverkare kommer upp i BMW:s slitstyrka. Pratar vi om motorer som är ungefär samtida med Volvos B18/B20, hamnar vi på BMW:s M10, som debuterade 1962 i BMW 1500 och höll sig kvar ända till 1992 i olika utföranden. Högsta effektuttag 130 hk ur två liter (BMW 2002tii, bland andra). Kraftigt block i stålgjutgods, som har marginal att borras till 2,3 l utan hållbarhetsproblem - det var det blocket man använde som grund för 195-hästarsmaskinen (S14) i första M3, 1987.
Kuriosa är också att BMW:s Formel 1-maskin, som bl a satt i den Brabham som Nelson Piquet vann 1984 års mästerskap med, var byggd på ett M10 standardblock. På träning gav turbo-fyran mer än 1.400 hk - exakt hur mycket vet ingen, eftersom bromsbänken inte klarade mer....
Skottsäker? Skulle tro det.....
Jag har just nu en M10-motor (i en 518i -87) som gått 30.000 mil och är hur pigg som helst, motorn är aldrig öppnad - själva bilen är däremot lite ledsen....
Sambons 528i -98 har 28.000 mil på mätaren. 2,8-literssexan på 193 hk går som ny, drar ingen olja och har inte minsta missljud för sig. Den håller säkert minst 10.000 mil till utan att behöva renoveras, men behövs borrning då går det utmärkt...
Senare maskiner (från 2000 ungefär) samt V8- och V12-motorerna har lättmetall-block med ytbehandlade lopp (AlNiKal), som förvisso inte kan borras men å andra sidan är närmast outslitliga.
Summa summarum - BMW:s bilmotorer är oerhört slitstarka och pålitliga - det man brukar nämna som undantag är M40-fyran, som ersatte M10 med början 1988 - den maskinen anses vara rena skräpet, eftersom topplocket brukar behöva renoveras vid 20-25.000 mil sådär... Sen går dom lika långt till - och det är den ojämförligt sämsta motor BMW gjort i modern tid.