Nattugglan

Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2010-10-01/23:55

En tråd för den som inte kan eller vill sova .
För min del är ordet fritt men ta gärna lite motor i tråden .
Jag tycker , Frågor , Åsikter . Ja det mesta . Kör hårt !

Kanske inte funkar men det syns väl :?

Åsikter om detta eller lägg ett inlägg . Vilket som :)

Startar lite lätt med att SAAB skall köpa BMW-motorer .
Tja ! Nee . Kan det vara nått eller . Vad tycker ni ?
Saab har väl inte kommit sist på tävlingarna ?
SAAB.jpg

Ska jag säja som är VOLVO-fantast 8-)

CIYA
Håkan
Senast redigerad av Kovlingen 2010-10-03/18:43, redigerad totalt 1 gång.
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Fredric Fredricson » 2010-10-02/02:10

BMW-motorer i en SAAB låter lite som en skröna.
Jag är ingen expert men en motors "geometri", alltså mekaniska mått mm., borde variera lite mellan en framhjulsdriven bil och en bil som driver på rätt hjulpar. Fast sånt går kanske att fixa.

Själv är jag BMW-fantast på bilsidan (också) och gillar varken SAAB eller Hissinge-traktorer. Mest kanske för att dom driver på fel hjulpar enligt min personliga religion.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Nattugglan

Inläggav Håkan » 2010-10-02/05:49

Skröna?
Inte riktigt... Kovlingen har nog lyssnat på nyheterna.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 480555.ece

Nattuggla föresten, det brukar jag vara också men nu är klockan 06:47.
Det är åtminstone lite mörkt ute, men detta räknas väl som morgon.
Är det OK att skriva inlägg vid denna tid.

God morgon.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Nattugglan

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-10-02/11:03

BMW-motorer i SAAB kan bara vara en bra affär - SAAB slipper kostnaden att utveckla egna motorer, och får bland det bästa som finns. BMW tjänar förhoppningsvis pengar på att sälja motorerna.
BMW och SAAB är egentligen lite lika som bilföretag - båda är präglade av skickliga och framsynta ingenjörer, och har satt föraren i centrum. Ska bli kul att se vad som händer - vem vet, när Spyker (eller snarare familjen Antonov) gjort slut på pengarna kanske BMW övertar hela klabbet......
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Nattugglan

Inläggav Håkan » 2010-10-03/06:24

Tjena Kovlingen.

Inge "nattsudd" i natt? :roll: ;) :lol:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Nattugglan

Inläggav Dennis Johansson » 2010-10-03/07:31

Gunnar Elmgren skrev:BMW-motorer i SAAB kan bara vara en bra affär - SAAB slipper kostnaden att utveckla egna motorer, och får bland det bästa som finns.


O sjutton!
JAg vet inte så mycket om BMW bilar.
Men de rykterna jag hört är att BMW alltid tagit ut relativt mkt ur sina bilmotorer med dessutom maskiner med tunna gods.
Att om / när konkurenternas motorer (läs Volvo) kunde borras om vid ca 40.000 mil så var BMW:S motorer redan slut för länge sedan och kunde inte borras om pga av att det inte fanns material kvar.
Nu pratar vi riktiga Volvo jag jämför med. Dvs de som drev bak och som hade motorer som tålde allt o lite till.

Saaben som är ovan hade väl problem med växel lådorna.
Men rykten säger att en modern Saab som är trimmad håller bättre en motsvarande volvo...

När man för mig pratar kvalitet så handlar det om hur skottsäkra saker är.
utöver det kan man prata om väghållning, om hur praktiska de är, roliga att köra etc. etc. Men det å andra sidan har inget med kvalitet att göra ur min synvinkel
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2010-10-03/07:34

Håkan skrev:Tjena Kovlingen.

Inge "nattsudd" i natt? :roll: ;) :lol:

Tjena
Nee ! Sudda lite för mycke' förra natten så det blev en
lugn å tidig kväll :=)) ( Ovanligt ) :oops:

Funderar på att ta en sväng på hojen idag men väntar
nog nån timme till för det är bara ett par +grader .
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Håkan » 2010-10-03/07:48

Vi hade frost i natt, inte första frostnatten. Har säkert varit en handfull sådana redan...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2010-10-03/07:49

Att teknik handlas med lite hit och dit mellan fabrikanterna
är nog egentligen ingen nyhet . Volvo har ju tidigare kört
med AUDI:s diselmotor ( och kanske fortfarande gör ) men
har ju börjat bygga egna . D5:an tror jag är på över 200 hk .

Nytt tänk :
Det var väl tusingen att det var en BMW som vann STCC . :evil:
När det gäller bilar så håller jag inte på detta märke ;) :D
Hade gött idag
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2010-10-03/07:58

Håkan skrev:Vi hade frost i natt, inte första frostnatten. Har säkert varit en handfull sådana redan...

Jo det har nog vatt en hel del frostnätter här uppe runt S-vall också .
Det är nog bäst att inte ha det allt för bråttom om det ska åkas tidigt .

Dom har en hyfsad hamburger-mack i Delsbo . Det blir nog en en
liten lagom tur i dag . ( Gott med en burgare också )
Känner mej lite hungrig :)
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Nattugglan

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-10-03/08:13

Dennis Johansson skrev:
O sjutton!
JAg vet inte så mycket om BMW bilar.
Men det gör jag, som haft inalles 39 stycken...
Dennis Johansson skrev:Men de rykterna jag hört är att BMW alltid tagit ut relativt mkt ur sina bilmotorer med dessutom maskiner med tunna gods.
Att om / när konkurenternas motorer (läs Volvo) kunde borras om vid ca 40.000 mil så var BMW:S motorer redan slut för länge sedan och kunde inte borras om....*snip*
När man för mig pratar kvalitet så handlar det om hur skottsäkra saker är.

Få tillverkare kommer upp i BMW:s slitstyrka. Pratar vi om motorer som är ungefär samtida med Volvos B18/B20, hamnar vi på BMW:s M10, som debuterade 1962 i BMW 1500 och höll sig kvar ända till 1992 i olika utföranden. Högsta effektuttag 130 hk ur två liter (BMW 2002tii, bland andra). Kraftigt block i stålgjutgods, som har marginal att borras till 2,3 l utan hållbarhetsproblem - det var det blocket man använde som grund för 195-hästarsmaskinen (S14) i första M3, 1987.
Kuriosa är också att BMW:s Formel 1-maskin, som bl a satt i den Brabham som Nelson Piquet vann 1984 års mästerskap med, var byggd på ett M10 standardblock. På träning gav turbo-fyran mer än 1.400 hk - exakt hur mycket vet ingen, eftersom bromsbänken inte klarade mer....
Skottsäker? Skulle tro det.....
Jag har just nu en M10-motor (i en 518i -87) som gått 30.000 mil och är hur pigg som helst, motorn är aldrig öppnad - själva bilen är däremot lite ledsen....

Sambons 528i -98 har 28.000 mil på mätaren. 2,8-literssexan på 193 hk går som ny, drar ingen olja och har inte minsta missljud för sig. Den håller säkert minst 10.000 mil till utan att behöva renoveras, men behövs borrning då går det utmärkt...
Senare maskiner (från 2000 ungefär) samt V8- och V12-motorerna har lättmetall-block med ytbehandlade lopp (AlNiKal), som förvisso inte kan borras men å andra sidan är närmast outslitliga.
Summa summarum - BMW:s bilmotorer är oerhört slitstarka och pålitliga - det man brukar nämna som undantag är M40-fyran, som ersatte M10 med början 1988 - den maskinen anses vara rena skräpet, eftersom topplocket brukar behöva renoveras vid 20-25.000 mil sådär... Sen går dom lika långt till - och det är den ojämförligt sämsta motor BMW gjort i modern tid.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Nattugglan

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-10-03/08:32

Kovlingen skrev:Nytt tänk :
Det var väl tusingen att det var en BMW som vann STCC . :evil:
När det gäller bilar så håller jag inte på detta märke ;) :D

Jag tycker det var väldigt roligt, jag!
Till att börja med för att jag håller på BMW i alla lägen, två- som fyrhjuligt.
Men också för att West Coast Racing var värda segern - man har kört ett enbils-team i år, med begränsad budget. Jag har vid några tillfällen haft förmånen att träffa stallchefen Dick Jönsson-Wigroth, som förutom att vara en sympatisk och trevlig man är oerhört proffsig och kunnig. Och Richard Göransson håller jag för att vara Sveriges proffsigaste förare.
Väl värda den arbets-seger man lyckades ta - Richard och teamet kämpade sig verkligen till den!



Sent from my iPhone using Tapatalk
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Nattugglan

Inläggav Dennis Johansson » 2010-10-03/08:36

Sedär ja. Då har jag just hört rykten med andra ord....
kanske skulle köpa BMW nästa gång. 100 modellen verkar trevlig. Åker ju Aygo nu när volvon började behöva angrepp med svetsen.

Skönt med lite fakta.
Gunnar: Hade du inte tävlat med BMW bilar också?

Skulle jag skaffa en BMW bil skulle det reta huvet av farsan då han är merca frälst...Fast det märket har ju haft en dalande stjärna under flera år. Inte minst sedan de fick en chef från Chrysler som sparade för mycket på produktionen. Men den gubben är väck och det arbetas med att få stjärnan upp på himla valvet igen
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2010-10-03/08:53

Gunnar Elmgren skrev:Men det gör jag, som haft inalles 39 stycken...


Måste man byta så tätt när man kör BMW ? ? ? :?
Jag har kunnat köra flera år med mina VOLVO . ;) :D

Skämt åsido . BMW:s motorer har nog varit slitstark och rapp .

Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-10-03/08:57

Dennis Johansson skrev:kanske skulle köpa BMW nästa gång. 100 modellen verkar trevlig.

Nu finns det väl ingen "100-modell", men jag anar att du menar de modeller som brukar kallas 1-serien?
I så fall kan jag rekommendera en titt på 118d (eller 116d, om Du inte bryr Dig om prestanda). Supersnåla miljödieslar, finns som 3- och 5-dörrars samt 2-dörrars coupé och Cabriolet.
Fast jag avråder Dig att besöka Bilia Group Mölndal för titt/provkörning..... Auto7H i Borås/Uddevalla har väldigt tillmötesgående personal, och även Bilsalongen HS i Grästorp har gott rykte.
Dennis Johansson skrev:Gunnar: Hade du inte tävlat med BMW bilar också?

Det var länge sen - tävlade med en BMW 2002 i rally i slutet av 70-talet. Med blygsam framgång, ska tilläggas.... :(
Kovlingen skrev:Måste man byta så tätt när man kör BMW ? ? ? :?

Jag har liksom åkt BMW sedan 1975, och oftast haft 2-3 stycken parallellt.... när man åker BMW är det så roligt att man vill byta ofta bara för nöjet!

Det slog mig förresten att jag for med osanning beträffande högsta effektuttag:
Gunnar Elmgren skrev:Högsta effektuttag 130 hk ur två liter....

Det är inte sant - den starkaste M10-motorn var den som satt i BMW 2002 Turbo, 1974-75. Ur den plockade man officiellt 170 hk (i verkligheten mer)..... Själva motorn höll oftast bra, det var värre med turboaggregaten eftersom ägarna tenderade att ha mer pengar än förstånd - stänger man av motorn utan att låta turbon svalna lite på tomgång, koksar oljekanalerna igen och turbolagren skär på nolltid......
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Nattugglan

Inläggav Konsument » 2010-10-03/20:39

Var SAAB först med att vattenkyla lagringen av turboaggregatet?
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2010-10-03/21:22

BMW återkallar 350 000 bilar på grund av bromsproblem

Tyska premiumtillverkaren BMW återkallar 350 800 bilar. Förutom bilar med BMW-emblem berörs även några tusen Rolls-Royce. Anledningen är problem med bromssystemen.

Har dom krånglat till det nu igen ? ;) :D

( Ok ! Ingen kostnad för ägaren )

Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-10-04/00:05

Kovlingen skrev:Har dom krånglat till det nu igen ? ;) :D

Skadeglad, eller..?
Jag får nog säga att det är bevis på ett stort ansvarstagande. Inte bra att göra som Toyota, och skylla på bilägarna......
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Nattugglan

Inläggav Fredric Fredricson » 2010-10-04/02:25

Min kärlek till BMW bilar grundlades på 70-talet när jag bytte från en trögjobbad och långsam Volvo Amazon till en lätt och pigg BMW 2002. Vilken skillnad, som natt och dag. Efter 70 mil i Amazonen ville jag inte se skiten på två dygn, efter samma sträcka i BMWn (dessutom med 10km/h högre snittfart) var man utvilad och pigg.

Det blev BMW och jag har aldrig sett tillbaka.

BMWs 2002 Turbo år kanske inte ett under av ingengörskonst. Den var byggd för att vara brutal och bara därför. Den första årsmodellen hade ordet "Turbo" skrivet i spegelskrift frampå bilen, så att folk som man kom ikapp hade vett att hålla sig undan, får man förmoda. Fast det blev tydligen lite för mycket så man tog bort det till senare årsmodeller.

BMW har (såvitt jag vet) bara haft en modell med "turbo" i namnet. Dom har dock haft turbobilar, t.ex. satt det en 3.5-liters turbo i BMW 745 och numera har man turbo i 335 och, gissar jag, nya 535. I 335-fallet är det en trelitersmotor på 306 hästar.

När det gäller prestandamodellerna har dock BMW sugmotorer (335ans 306 hk räcker inte för att platsa som "prestandamodell" hos BMW). M3an har en fyraliters V8 på 420 hk. Ingen stressfälkt. M5an har en femliters V10 på 507hk.

Sålde nyligen min 540-94 (modellkod E34, för oss BMW-fanatiker) som hade gått 28.000mil till en snubbe som skulle använda den som donatorbil till ett Hotrod-bygge. Han hade tröttnat på jänkebilar och hade redan en hotrod byggd av Alfa-delar så han ville prova på nåt nytt.
Han ringde mig efter ett par veckor och var extatisk. "Det är ju ingen rost nånstans", sa han. "Och nästan alla skruvförband går att skruva isär". En skruv nånstans hade fått dra av när han demonterade bilen och motorfästena var slut (det hade nog läckt olja från servostyrningen på dom). Han hade låtit testa bilen innan demontering och alla 287 pållarna var tydligen hemma fortfarande.
Enligt honom hade han aldrig sett nåt liknande.

När bilen hade gått runt 18000 mil demoterade jag själv bakre stötfångaren och monterade en dragkrok. För att göra detta var man tvungen att demontera delar av innerskärmarna bak. Det var bara att göra det och sen skruva tillbaka dom med samma skruv. Jag tror inte det är många andra bilmärken där det är möjligt.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2010-10-04/06:02

Gunnar Elmgren skrev:
Kovlingen skrev:Har dom krånglat till det nu igen ? ;) :D

Skadeglad, eller..?
Jag får nog säga att det är bevis på ett stort ansvarstagande. Inte bra att göra som Toyota, och skylla på bilägarna......

Nää! Ingen skadeglädje . ( Nja .... Men bara lite ) ;)
Jag bara hittade det på nätet . Även svenska bilar har fel och brister .
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav anonym1 » 2010-10-04/06:54

Gunnar Elmgren skrev:
Kovlingen skrev:Har dom krånglat till det nu igen ? ;) :D

Skadeglad, eller..?
Jag får nog säga att det är bevis på ett stort ansvarstagande. Inte bra att göra som Toyota, och skylla på bilägarna......


Var det inte så att de flesta förarna faktiskt inte hade försökt bromsa ens?
Bautalänk, undrar om den funkar:
http://business-news.thestreet.com/link ... r-in-many/
anonym1
 

Re: Nattugglan

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-10-04/08:06

pribus skrev:Var det inte så att de flesta förarna faktiskt inte hade försökt bromsa ens?

Precis - och där har du hela poängen.
BMW är smarta nog att återkalla innan något ljushuvud "glömmer" att bromsa, nosar reda på att BMW känner till problem i enstaka bilar och sen går ut i media och anklagar BMW för att ha låtit bilar med livsfarliga bromsar rulla på vägarna.
Det kvittar om återkallelsen är tekniskt motiverad - här handlar det om att "mota olle i grind" för att inte riskera sitt goda rykte, sin kundnöjdhet och sitt varumärke!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Nattugglan

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-10-04/20:54

pribus skrev: Var det inte så att de flesta förarna faktiskt inte hade försökt bromsa ens?

Och det var väl i USA - landet, där tillverkare av mikrovågsugnar måste skriva i bruksanvisningen, att sådana inte är avsedda att torka hundar i! (Rimligen en orsak till, att så många bruksanvisningar numera är i det närmaste oläsliga, eftersom de innehåller mängder med varningar för, vad man inte får göra - exempelvis sänka ned en elektrisk konstruktion i vatten! - allt för att tillverkarna skall friskriva sig från diverse knäppgökar, som inte begriper ett dyft om, hur apparater skall användas, och sedan skyller felanvändningen på tillverkaren!)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nattugglan

Inläggav Marie » 2010-10-05/23:14

Nja... SAAB har jag alltid förknippat med bilar som skall säljas till konsument parvis - en att köra med medan verkstaden lagar den andra...

På bilsidan har jag inte kunnat hitta någonting hos BMW som motsvarar den tryggt gedigna känslan hos en MB W140, pansarskeppet med 2,2 tons tjänstevikt hos enklaste utförandet....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Nattugglan

Inläggav Fredric Fredricson » 2010-10-05/23:50

Marie skrev:På bilsidan har jag inte kunnat hitta någonting hos BMW som motsvarar den tryggt gedigna känslan hos en MB W140, pansarskeppet med 2,2 tons tjänstevikt hos enklaste utförandet....

Jo, det är väl bra om man gillar bilar som man inte parkerar utan förtöjer.
/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Nattugglan

Inläggav Dennis Johansson » 2010-10-06/03:33

Fredric Fredricson skrev:
Marie skrev:På bilsidan har jag inte kunnat hitta någonting hos BMW som motsvarar den tryggt gedigna känslan hos en MB W140, pansarskeppet med 2,2 tons tjänstevikt hos enklaste utförandet....

Jo, det är väl bra om man gillar bilar som man inte parkerar utan förtöjer.
/Fredric

Hahahahahaaha.
Den var rolig
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Nattugglan

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-10-06/05:13

Maries notering får mig att tänka på, att vissa årgångar lär den sovjetiska stålindustrin inte ha producerat vanlig bilplåt. De större bilar - Tjaika etc - som byggdes de åren för att förse högre partikoryféer etc med tjänstefordon, byggdes alltså av pansarplåt, avsedd för stridsfordon - och vägde rimligen därefter. <BR>Det finns en historia om, att en sådan bil vid ett tillfälle rammade en spårvagn i sidan - varvid spårvagnen välte! Skröna? Dessa bilar lär dock aldrig ha varit ens i närheten av att rosta sönder - även om driftsäkerheten i övrigt är mig obekant. (Med kännedom om, hur övriga Sovjetunionen fungerade - eller snarare inte fungerade - finns dock skäl att ha sina dubier.)<BR><BR>Nu är det ett antal år sedan, men jag har ägt fyra Saabar under femton år (en i taget), och de stod inte på verkstad störande ofta.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nattugglan

Inläggav Putte Johansson » 2010-10-06/05:50

Jag hade bilverkstad under 80-talet och jobbade med de flesta märken. Just BMW och SAAB var märken som var rätt krångliga att jobba med eftersom reservdelsorganisationen var rätt sunkig på båda märkena. Svårt att få tag i delar med kort varsel, många gånger fick man fel och i BMW:s fall ibland omotiverat höga priser.

Däremot kan jag inte uppleva att BMW eller SAAG var sämre än övriga märken jag jobbade med. SAABen var möjligtvis lite mer förutsägningsbar eftersom samma fel ofta återkom på många bilar, men det gällde andra märken också. På lack & plåtsidan var det mycket yta på BMW, men på SAABarna åldrades lacken snabbare men höll (dörrundersidorna undantaget...).

Jag har ägt en enda SAAB själv och det var en 64 Monte Carlo av 64 år modell (lite osäker på årsmodellen, men 2-takt var det i alla fall, men aldrig någon BMW.

För mig har SAAB alltid varit ganska tråkiga bilar som legat några år efter i utvecklingen och aldrig berört.

BMW har varit överprissatta och dragit till sig en köpekrets som har ett bekräftelsebehov men ändå gärna gömt sig bakom svart solfilm. Självklart förstår jag att det inte är en speciellt underbyggd åsikt, men intresset för en BMW som egen bil har aldrig funnits.

/putte
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2010-10-06/05:55

puttepj skrev:BMW har varit överprissatta och dragit till sig en köpekrets som har ett bekräftelsebehov men ändå gärna gömt sig bakom svart solfilm. Självklart förstår jag att det inte är en speciellt underbyggd åsikt, men intresset för en BMW som egen bil har aldrig funnits./putte


:D :D Nu blire KRIG :D :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Putte Johansson » 2010-10-06/07:21

Kovlingen skrev:
puttepj skrev:BMW har varit överprissatta och dragit till sig en köpekrets som har ett bekräftelsebehov men ändå gärna gömt sig bakom svart solfilm. Självklart förstår jag att det inte är en speciellt underbyggd åsikt, men intresset för en BMW som egen bil har aldrig funnits./putte


:D :D Nu blire KRIG :D :D :D


Den klassiska gåtan som man gissningsvis blir stenad för på ett BMW forum är väl 'Skillnaden mellan en BMW och en snigel?''

Nej då, som sagt var, jag förstår självklart att köpkretsen är bredare än så och det finns säkert många goda argument för en BMW, men mig har den aldrig tilltalat mer än att en och annan modell kan utstråla lyx.

Som kontrast skall tilläggas att jag kör Skoda sedan 8 år tillbaka. Köpte en Octavia med 1,8l turbo, 4x4 och allt lull lull (förutom xeonljus, vilket jag ångrat sedan dess). En galet felmappad maskin (död under 3000 varv) från början så redan vid 1000 mil fick den en moderat chippning m tillbehör. Bilen har gått ungefär 18500 mil, varav 17500 med ca 200hk.

Om jag fick en krona varje gång jag fått försvara det bilköpet, hade jag råd att köpa mig en ny BMW bil, men faktum är att jag nog aldrig kommer att göra en bättre bilaffär och när jag bestämde mig för att börja åka hoj igen så bestämde jag mig för att ge skodan 5 år till om inget extremt inträffar (haldex kan t.ex. bli rätt kostsamt om än ovanligt med strul).

/putte
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Nattugglan

Inläggav Dennis Johansson » 2010-10-06/08:24

En skoda Yeti verkar inte dum alls
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Nattugglan

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-10-06/08:28

Det har uppenbarligen hänt en del, efter att Warszawapakten imploderade! På den gamla onda tiden var ju gåtan:<BR> - Hur fördubblar man värdet på en Skoda?<BR>- Man tankar fullt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2010-10-06/10:58

Bror Gårdelöf skrev:Det har uppenbarligen hänt en del, efter att Warszawapakten imploderade! På den gamla onda tiden var ju gåtan:<BR> - Hur fördubblar man värdet på en Skoda?<BR>- Man tankar fullt.
Man gör som dom redan har gjort :) ( Eller var det tvärt om ) :?
VW logo.JPG
VW logo.JPG (7.6 KiB) Visad 35087 gånger
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Putte Johansson » 2010-10-06/11:22

Appropå Kovlingens vw märke...

Jag har haft lite svårt för diodslingorna som VAG-koncernen mer och mer börjar peta in.
För mig är det ett 'Biltema Styling försök' eller som en jobbarkamrat brukar säga att styla en ny bil, är som att sminka en gris.

Det gick väl trots allt bra när det stannade vid de exklusivare modellerna, fortfarande ett pimplyse om du frågar mig, men ändå inte så felplacerat i en av de sportigare audi-bilarna.

Så var vi och hämtade fruns fabriksnya Polo häromdagen, en 'fullsmetad lill-bil' med en 90 hk 'miljödiesel'
Den har hon fått vänta på länge eftersom volkswagen först på sensommaren började montera xeonljus, vilket var ett grundkrav eftersom hon inte gillar mörkerkörning och vi flyttat ut i skogen.

Döm om min förvåning när även Polon fått pimplysen, så nu är det bara att vänja sig :-(

/putte
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2010-10-06/11:58

Är det lagligt att köra med dessa bländande pimpljus-ramper + halvljus
Även med dimljusen inkopplade samtidigt . J...a julgranar :x
Synd att jag inte har lamporna i fronten som jag hade i yngre år .
Dom kunde bota dessa julgransliknande UFO:s :mrgreen:
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Dennis Johansson » 2010-10-06/12:22

Jag tror de ledljusen i ramperna har så svag effekt och ihop med placeringen kan räknas som positionsljus eller liknande
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2010-10-06/12:26

Dennis Johansson skrev:Jag tror de ledljusen i ramperna har så svag effekt och ihop med placeringen kan räknas som positionsljus eller liknande

Drar nog inte mycket ström men lyser som tusan gör dom .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav L.Stefan Andersson » 2010-10-06/13:01

Hej Grabbar, vad det gäller fyra hjul eller fler så är allt under 13liter att betrakta som startmotorer.... helt enkelt för jäkla tråkigt att sitta inomhus i en liten fyrhjuling och vingla, nä kommer man upp i totalvikter om trettio ton och därutöver så börjar det bli lite kul att hålla i en ratt........Men visst skulle jag kunna tänka mej en BMW... tyvärr så har dom ju ingen Viagrawagen i sitt sortiment...

Ha´t pent S
Det är aldrig försent att ge upp....
L.Stefan Andersson
 
Inlägg: 74
Blev medlem: 2009-11-09/13:15

Re: Nattugglan

Inläggav Putte Johansson » 2010-10-06/13:19

Kovlingen skrev:Är det lagligt att köra med dessa bländande pimpljus-ramper + halvljus
Även med dimljusen inkopplade samtidigt . J...a julgranar :x
Synd att jag inte har lamporna i fronten som jag hade i yngre år .
Dom kunde bota dessa julgransliknande UFO:s :mrgreen:
Håkan


Jepp, de är lagliga och går som varselljus.
Tänder inte bakljusen 'för att man inte behöver det inom EU längre' med den så kallade 'varselljusautomatiken.
Tänder du parkeringsljuset blir enda skillnaden att du tänder instrumentbelysningen i kupen och tänder bakljusen.

Jag förstår att det ligger ekonomi i att inte behöva landsanpassa speciellt för Sverige, men jag kan ändå inte låta bli att reagera att behovet av bakljus idag endast handlar om regler, inte om att synas....

Bländande anser jag nog inte att de är, pimpljusen, men visst är de rätt intensiva.

Polon har dessutom kurvljus, monterade i samma strålkastarhus som zenon-ljusen. Respektive sida tänds när man svänger åt det hållet. Bra ide kan tänkas, men xenonljusen är så starka att du inte kan se att kurvljuset tänds respektive släcks eftersom det är en vanlig halogenstrålkastare, inte ens om du står mitt ute i mörka skogen.

En pryl till att hålla koll på när det blir dags för besiktning mao.

Bilen är suverän, måste jag tillägga. Snygg som fan (peppargrå) mycket trivsam och påkostad inredning och dieseln är helt fantastisk skön att köra.
Det här är så lång ifrån Polo-bilarna som gjordes bara ett par år tillbaka i tiden.

Det enda är pimpljusen....
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2010-10-06/14:09

puttepj skrev:Bländande anser jag nog inte att de är, pimpljusen, men visst är de rätt intensiva.


Det gör inte så mycket när vägen är bred och upplyst men är det kolsvart ute så ser man
inte ett skit när man möter bilar med många ljuspunkter .

Finns ett orosmoment till och det är dom förbenade stolparna efter vägen som sitter
en FET reflex på . Det går ju nästan inte att ha helljus på eller också är det en
fördel om man har en väl utvecklad tunnelseende . Svårt att scanna av dikesrenen
när det lyser prickar hela tiden . ( Annars har man en chans att se ögonen på viltet )

Nog för denna gång ;)
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Dennis Johansson » 2010-10-06/14:29

JAg håller med om reflexerna. Därför bör allt större vilt flyttas till hägn.
Det blir färre olyckor och jägarna kan bli effektivare utan att skjuta på varandra ;)
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Nattugglan

Inläggav Putte Johansson » 2010-10-06/14:33

Dennis Johansson skrev:JAg håller med om reflexerna. Därför bör allt större vilt flyttas till hägn.
Det blir färre olyckor och jägarna kan bli effektivare utan att skjuta på varandra ;)


Klara och starka åsikter, det skall man ha :-D

/putte
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Nattugglan

Inläggav Putte Johansson » 2010-10-06/14:42

L.Stefan Andersson skrev:Hej Grabbar, vad det gäller fyra hjul eller fler så är allt under 13liter att betrakta som startmotorer.... helt enkelt för jäkla tråkigt att sitta inomhus i en liten fyrhjuling och vingla, nä kommer man upp i totalvikter om trettio ton och därutöver så börjar det bli lite kul att hålla i en ratt........Men visst skulle jag kunna tänka mej en BMW... tyvärr så har dom ju ingen Viagrawagen i sitt sortiment...

Ha´t pent S


Jag har också kört lastbil och en del tunga dito, men jag har växt upp nu :-D
När man ville ha ett läkarintyg av mig för att jag skulle behålla lilla alfabetet så tänkte jag - jag är klar med lastbil och blir jag arbetslös så kommer det nog ändå inte vara ett alternativ. Skall jag flytta klarar jag mig med en 3.5 tons.
Så med ålderns rätt, så har jag bara AB och trivs utmärkt med det, även om en del av mina vänner undrar vilka tallrikar som saknas i servisen, när man inte skickar in intyget....

Fick jag bestämma själv, så skulle Skodan bytas mot en Smart for two den dagen det är dags, men frun har bestämt att vi skall ha minst en bil stor nog att kunna åka på semester. Nu är det så att min fru brukar få som hon vill, så en beg Skoda Scout Diesel ligger väl mer på det troliga planet. Skodas 4x4 gör aldrig ont när man har några kilometer till huvudvägen och plogbilen inte hunnit ut....

Undrar om allt som postas här dagtid automatiskt blir OT, i så fall blir jag nog snart bannad...

/putte
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2010-10-06/14:44

Dennis Johansson skrev:JAg håller med om reflexerna. Därför bör allt större vilt flyttas till hägn.

Och så kan man montera "pimp-lyse" på dom också ;) :D
Hade' gött
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Putte Johansson » 2010-10-06/14:48

Kovlingen skrev:
Dennis Johansson skrev:JAg håller med om reflexerna. Därför bör allt större vilt flyttas till hägn.

Och så kan man montera "pimp-lyse" på dom också ;) :D
Hade' gött
Håkan


Men vänta nu... Då ser man ju inte skillnad på om man möter min fru eller en älg (hoppas nu för guds skull att hon inte hittat till det här forumet) :mrgreen:
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2010-10-06/14:49

Denna tråd är en äkta OT-tråd ( som jag skrev i mitt första inlägg ) ;)
TYCK Å SKRIV :)
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Putte Johansson » 2010-10-06/16:22

Kovlingen skrev:Denna tråd är en äkta OT-tråd ( som jag skrev i mitt första inlägg ) ;)
TYCK Å SKRIV :)
Håkan


Bild
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2010-10-06/16:43

Kommer osökt att tänka på detta inlägg i annan tråd :

" har precis gjort enmansvågen i stolen, rackarns vad sjösjuk jag blev"

:D :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav L.Stefan Andersson » 2010-10-06/18:02

puttepj skrev:
L.Stefan Andersson skrev:Hej Grabbar, vad det gäller fyra hjul eller fler så är allt under 13liter att betrakta som startmotorer.... helt enkelt för jäkla tråkigt att sitta inomhus i en liten fyrhjuling och vingla, nä kommer man upp i totalvikter om trettio ton och därutöver så börjar det bli lite kul att hålla i en ratt........Men visst skulle jag kunna tänka mej en BMW... tyvärr så har dom ju ingen Viagrawagen i sitt sortiment...

Ha´t pent S


Jag har också kört lastbil och en del tunga dito, men jag har växt upp nu :-D
När man ville ha ett läkarintyg av mig för att jag skulle behålla lilla alfabetet så tänkte jag - jag är klar med lastbil och blir jag arbetslös så kommer det nog ändå inte vara ett alternativ. Skall jag flytta klarar jag mig med en 3.5 tons.
Så med ålderns rätt, så har jag bara AB och trivs utmärkt med det, även om en del av mina vänner undrar vilka tallrikar som saknas i servisen, när man inte skickar in intyget....

Fick jag bestämma själv, så skulle Skodan bytas mot en Smart for two den dagen det är dags, men frun har bestämt att vi skall ha minst en bil stor nog att kunna åka på semester. Nu är det så att min fru brukar få som hon vill, så en beg Skoda Scout Diesel ligger väl mer på det troliga planet. Skodas 4x4 gör aldrig ont när man har några kilometer till huvudvägen och plogbilen inte hunnit ut....

Undrar om allt som postas här dagtid automatiskt blir OT, i så fall blir jag nog snart bannad...

/putte


Haha, nej jag tror nog inte vi blir bannade, dessutom så tror jag att alla forum behöver sådana här trådar.. utan lite spontant dravel tenderar det att bli dött å sterilt...

Och jag ser att även du kör skoda, ja själv hasar jag vintertid runt i en postgul Skoda PickUp(ViagraWagen)... den var billig i inköp och när man som jag även sysslar rätt mycket med båtar är en bil med stort skåp bak på flaket helt oslagbar....

Men visst, en stor 4x4 med en maffig dieselåtta hade ju varit kul... men å andra sidan så tar jag mej vart jag vill med GS´en..

Ha´t pent Stefan
Det är aldrig försent att ge upp....
L.Stefan Andersson
 
Inlägg: 74
Blev medlem: 2009-11-09/13:15

Re: Nattugglan

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-10-06/18:21

L.Stefan Andersson skrev:Hej Grabbar, vad det gäller fyra hjul eller fler så är allt under 13liter att betrakta som startmotorer....
Ha´t pent S

Aha! Du skriver om stora bilar! För en stund trodde jag, att tändkulemotorer var på tapeten igen. :-) (Tack än en gång för i somras.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Nästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst