Nattugglan

Re: Nattugglan

Inläggav Konsument » 2010-10-06/21:08

Kovlingen skrev:
puttepj skrev:Finns ett orosmoment till och det är dom förbenade stolparna efter vägen som sitter
en FET reflex på . ...
På ena sidan sitter det dessutom två reflexer... Ibland är det väderomständigheter som gör att de gör nytta. Och så kanske plogbilen vet var han åker... Men visst vore det fiffigt om den reflekterade enbart en våglängd och man kunde filtrera bort den våglängden från sina egna strålkastare... någon som har tagit fram patentet ännu?
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Nattugglan

Inläggav Putte Johansson » 2010-10-06/21:24

Jag upplever inte reflexstolparna som störande utan ser mest fördelar med dem.
Självklart är det oemotsagt lättare att se ett par kattögon reflekteras om det är totalt mörk, men jag anser nog att reflexstolparna ger mer utrymmet för håller bättre koll på omgivningarna just för att de ger mig information om vägsträckning och jag kan fokusera på annat.

Nu har jag mycket mil mörkerkörning i ryggen både privat och yrkesmässigt och det kan kanske ha en viss påverkan. Jag påverkas knappt alls av vad många upplever av bländning vid möte. Min fru däremot säger ofta att det inte går att se alls under ett möte.
Jag tror att det handlar en hel del var man fokuserar sin egen blick, men att olika människor också har olika syn, inte minst i mörker.

Detta rent generellt.
När det sen gäller MC körning, så ser jag egentligen inte någon skillnad mer än att ett skitigt eller lite slitet visir har stor påverkan. Jag är pedant när det gäller att ha rena rutor och torkarblad på mina bilar och jag putsar och rengör visiret på hjälmen med så stor frenesi jag kan, men som bekant är det inte lika lätt att alltid ha toppskick på sin hjälm, när imma, insekter, regndroppar m.m. ställer till det.

/putte
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Nattugglan

Inläggav Marie » 2010-10-06/22:54

Bror Gårdelöf skrev:Det har uppenbarligen hänt en del, efter att Warszawapakten imploderade! På den gamla onda tiden var ju gåtan:<BR> - Hur fördubblar man värdet på en Skoda?<BR>- Man tankar fullt.


Vad jag upptäckt, så gäller den tesen även MB W140 av de tidiga årgångarna.
De är iskalla på begagnatmarknaden, i synnerhet om de är bestyckade med en V8 eller V12. Om man till det lägger att bensintanken är på 100 liter så.....
:oops: :D
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2010-10-07/06:18

Vad tror ni att detta kan få för betydelse för Bil och MC-byggandet i framtiden ?
Det skulle ju tex inte behövas taklampor i framtiden utan att man kan ha lysande tapeter .
Om man lägger ett skikt på hojen blir det som "spökryttaren " :D
God Morgon
Håkan

Nää skämt åsido tror jag på att det kommer att vara mycket användbart i framtiden .

TEXT:
Nobelpriset i fysik 2010
Kungl. Vetenskapsakademien har beslutat utdela Nobelpriset i fysik 2010 till Andre Geim och Konstantin Novoselov, båda vid University of Manchester, Storbritannien ”för banbrytande experiment rörande det tvådimensionella materialet grafen”.

Grafen – den perfekta atomväven
En tunn flaga vanligt kol, bara en atom tjock, har gjort Andre Geim och Konstantin Novoselov till årets Nobelpristagare i fysik. De har lyckats visa att kolet i denna platta form har exceptionella egenskaper som har sitt ursprung i kvantfysikens märkliga värld.
Grafen 2.JPG
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Fredric Fredricson » 2010-10-08/00:05

Kovlingen skrev:Grafen – den perfekta atomväven
En tunn flaga vanligt kol, bara en atom tjock, har gjort Andre Geim och Konstantin Novoselov till årets Nobelpristagare i fysik. De har lyckats visa att kolet i denna platta form har exceptionella egenskaper som har sitt ursprung i kvantfysikens märkliga värld.

Nu börjar vi visserligen bli verkligt off-topic här men vad i hela friden har Grafen med kvantfysik att göra? Det är ju bindningar på atomnivå det handlar om och inga kvantfysikaliska fenomen. Låter som en okunnig journalist varit framme och velat slänga in några hippa termer i texten.

En skitsak att irritera sig på, kanske, men tyvärr är det så typiskt för hur slarviga journalister är när det gäller källforskning. Det är lite som att säga att Shakespeare skrev Hemsöborna (vaddå, han var ju författare ju, han kunde ha skrivit den).

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2010-10-08/05:34

Kanske mycket OT men det är ju tydligen möjligt att lägga tunna skikt
och lägger man det utanpå kläderna och ljussätter dom så behövs tex inga
skyddsvästar .
( Svarta kläder på dagen och gula på natten ) :?
Nu är jag kanske lika lite eller mindre bevandrad i detta gentemot reportern ;)
Godmorgon
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav rogerfolhammar » 2010-10-08/12:06

Eller också kunde man skala av en atomtjockt lager från GS:en när man kört i leran-
Levereras med 300 lager så det är bara att skala av när man skitat ner hojen. Ingen tvätt förrän efter trehundrade besöket i dypölen.
/ Roger Folhammar

(f d Sundling)


When too much is not enough!
Användarvisningsbild
rogerfolhammar
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-08-04/16:54

Re: Nattugglan

Inläggav anonym1 » 2010-10-08/13:51

rogersundling skrev:Eller också kunde man skala av en atomtjockt lager från GS:en när man kört i leran-
Levereras med 300 lager så det är bara att skala av när man skitat ner hojen. Ingen tvätt förrän efter trehundrade besöket i dypölen.


Och då lämnar man in hojen på service där de utöver de vanliga punkterna även tvättar ordentligt och lägger på 300 nya lager.
anonym1
 

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2010-10-08/14:11

Blir bara bättre å bättre !
Möjligheterna är oändliga .
Det man trodde var en omöjlighet för X antal år sedan
höjer man inte ens på ögonbrynet av idag .

Det skulle vara spännande att kunna se i framtiden .
Undrar just hur hojarna kommer att se ut :)
God Helg
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-10-08/15:00

pribus skrev: Och då lämnar man in hojen på service där de utöver de vanliga punkterna även tvättar ordentligt och lägger på 300 nya lager.

Undrar, vad priset på dessa lager skulle bli.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2010-10-08/23:42

Nattfunderingen .
Vart ligger hk-gränsen för ensam-touring och par-touring .
Var behöver knutten för att njuta av sitt mc-åkning ?
Över 120 hk : ?
Hur många använder hela gasrullen på dessa överladdade hojar fullt ut ?
Skulle i så fall vara för några sek . för sedan tror jag att merparten
kastar in handuken .
Nu har ju inte jag mycket att gasa med ( 85 hk ) men att ha dubbelt
upp skulle kännas lite skrämmande . ( utan att ha provkört )
Vad skulle jag ha det till ? ? ? Raksträckorna ? ? ?
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Dennis Johansson » 2010-10-09/07:26

Jo det där med hur mycket effekt man behöver är ju alltid personligt.
Min första mc var en XT 350. De nvar väl trött och man hamnade ofta efter de andra är körningen inte hade helt jämt tempo. Passagerare var inget kul alls.
Packväsk hållare hade jag inga. Märkligt nog klarade jag min första norgetouring med toppbox och tankväska...
Bytte till AT. Och var så nöjd att jag bytte till en med färre mil.
Nu hängde man med bättre med alla 60 HK.
PAckväskhållare etc fungerade bra. Men med passagerare och packning och gruppkörning med andra som hade 100 hk plus innebar full gas vid alla omkörningar och ett frenetiskt växlande.
Vid singelkörning utan packning klarade jag mig som oftast kanon.
Behöver jag nu då mera en vad en 1200GS har. Knappast. Den klarar passagerare och packning utmärkt.
Skulle jag bli skrämd iom jag hade en hoj med 200hk. Nej varför det.
Gasen är ingen strömbrytare med on / off funktion på ngn hoj... men ride by wire kan kanske gå fel?
JAg vet flera som väljer CBR600 som första cykel. Jag tyger de är obekväma till vardags och har kass sikt runt omkring, men även om motorn har 100 hk + och inte väger så mycket så är de så fina och snälla. Visst har de effekt pucklar, men de vet man ju snart när de kommer och gillar man dem inte växlar man innan eller tippar av innan lite grann så det inte blir en explosion av kraft.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2010-10-09/08:36

Hittills har jag ju inte blitt frånåkt men det kanske beror mest på snälla kompisar ;)

För ensamåkning räcker mina 85 hk till för Svenska vägar och jag har inte varit ut på
några "frifartsvägar " ännu . Nu gillar jag inte dessa vägar utan kör hellre några extra mil .
Den sista härligt krokiga vägen gick det inte fort . Mellan 50 och 90+ 8-) . ( Fin grusväg )

Passagerare på min hoj ger inte mycket körglädje utan känns lite klen . Ska man åka 2 st.
bör man nog söka sej en annan hoj .

Har provkört R1200R:en och den kändes nog som att den orkar med 2 pers. men hojen
tycker inte jag passar till detta . Det sistnämda gäller nog även min 1150R.

Ska läggas till att jag har "förmånen" att ha en sambo som inte vill åka med ;) :D :D

God fortsättning på helgen och gasa lugnt :)
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav RollOn » 2010-10-09/16:10

Ja, själv åker jag bara 1-up. Frugan har sin egna hoj, F650CS, och det är ju kanon.
Och vad jag åker? En R1200C med det hiskeliga hästkraftsantalet av 61 st! Räcker alldeles utmärkt i vår svenska trafik. Bra bottendrag och inga problem att axa ifrån övrig trafik när det slår om från rött till grönt.
Fin hoj att cruisa med på slingriga vägar i 80 - 120. Ska det gå sportigare tar jag min K1:a. Och den har ju en hemskans massa hästar, 100 st!
Om vi gör en liten jämförelse:
R1200C: 0,24 hk/kg.
K1: 0,40 hk/kg.
BMW M5: 0,29 hk/kg.
M5 är en häftig sportbil, för den som händelsevis inte råkar känna till det...
Kör så det ryker, men försiktigt!
Rolf E
memento vivere
Rolf Eliasson
R1200C & K1
(F650CS ibland.Frugans)
RollOn
 
Inlägg: 166
Blev medlem: 2010-05-11/16:14

Re: Nattugglan

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-10-09/20:29

Kovlingen skrev: Vart ligger hk-gränsen för ensam-touring och par-touring.
Var behöver knutten för att njuta av sitt mc-åkning?

Svaret på Din andra fråga är: Förbluffande få pållar. På en inte alltför stor hoj, som håller 100 knyck konstant hastighet, levererar motorn kring 15 hästkrafter. Första gången jag läste det, lät det konstigt, men den klassiska 125:an på 15 pållar toppar ju i runda slängar 100, även om det tar en stund att komma dit, och motorn då går på max. <BR>Min första hoj var på 500 kubik, 50 pållar och 200 kg - mycket rolig att kasta omkring på krokiga vägar. Den gjorde ledig 120 på trean - och därefter fanns ytterligare tre växlar att peta in. Mer krut än så behövdes definitivt inte för en singelåkare, men med passagerare fick motorn piskas hårdare, för att det skulle hända något. <BR> För touringåkaren är ju låg- och mellanregistret betydligt intressantare, och där kan toppeffekten ge en liten fingervisning, men viktigare information där är förstås, hur stor del av den man får vid lägre varvtal. När F 800 S var ny, tog jag en provtur och charmades svårt av såväl cykelns smidighet som motorns breda register. Mer än de 85 pållar, som vid behov kunde plockas ut där, behövdes definitivt inte för skandinaviska förhållanden - i alla fall inte för en singelåkare. Är man två, vill man nog ha en större hoj, och då blir motorn starkare, men det måste inte bli så mycket mer. De japanska retrohojarna är utmärkta exempel - med toppeffekter strax över 100 men bottenvrid som en traktor - eller som en ung man beskrev sin fars Honda CB 1300: "Som att ha en kärnreaktor mellan anklarna!" <BR>Gissningsvis har på sin höjd 80 av de 130 pållar, som huserar i min K 1200 RS, varit ute på vift samtidigt - under någon kort acceleration på Autobahn - men den har också den där kärnreaktorkänslan.<BR>Sedan är det ju en självklarhet, att en motor, som byggts för att kunna leverera en hög effekt, men som i regel körs med måttligt effektuttag, har goda förutsättningar för att bli långlivad.<BR><BR>Från en annan vinkel: Allt om MC jämförde för ett par år sedan en välhållen Guzzi V 7 med en BMW från samma tid (R 75??) - alltså två knappt halvsekelgamla maskiner, som båda gått mer än 10 000 mil. Inte utan förvåning konstaterade skribenten, att dessa maskiner - med ur dagens synvinkel mycket modesta motoreffekter - duger utmärkt för touring än idag. (Gissningsvis ger varken chassi eller motoreffekt några problem, men trumbromsarna!)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nattugglan

Inläggav anonym1 » 2010-10-09/21:52

Kanske inte så MC-relaterat, men nu har jag beställt en snöslunga, trots att vi inte ens bor i närheten av norrland. Det bestämde vi oss för förra vintern när vi fick nog av snöskottning.

Det blev en tvåstegs Partner med 61 centimeters arbetsbredd och 4,1kW motor. Får hoppas att den funkar bra.

Man får väl låtsas att man kör isracing på enstånka när man kör den. :D
anonym1
 

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2010-10-09/22:08

Då blir det väl så att du vill ha snö för det vore ju inte kul att lägga
dyra pengar till ingen nytta . ;)
Jag vill att det ska komma lite snö dagen före julafton .
Sedan får det vara nog . Men det blir nog inte så :cry:
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2010-10-09/23:06

Nu är jag inte den som har varit på riktiga långturer men förra
året blev det ca. 1400 mil och i år drygt 1200 mil .
Hur långt åker ni andra på en sommar ?

Bor ni alltid på hotell eller eller blir det tält också ?
( Jag har visserligen sett lite tältboende på bilder)

Nu ska jag snart natta för jag tänkte komma ut
på en tur i morron ,

Hade gött
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-10-10/10:02

Faktiskt som Du; 1200 - 1400 mil per år. Bor på vandrarhem/pensionat/Gasthaus/hotell men INTE i tält. Det fick jag nog av efter militärtjänst, fjällvandringar och kanotfärder, innan barnen kom till världen - och idag kan jag tänka mig många betydligt trevligare situationer än 50 mil på hoj i hällregn, varpå det är dags att resa tält på kvällen! Jag ser en klar fördel i att komma under tak och se till, att kläder, stövlar och handskar får en rimlig chans att torka till nästa dag. (Tips: Om det inte finns torkskåp - fråga, om man kan få hänga grejorna i pannrummet.) Dessutom trivs min kropp numera bättre i en varm och mjuk säng än på mer eller mindre knölig mark.<BR><BR>För att nu inte denna tråd skall explodera av tältentusiasters ilskna protester, slår jag redan nu fast, att jag naturligtvis inte hånar deras sätt att resa - det är bara inte min likör.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2010-10-10/16:31

Själv ska jag försöka att tälta när det är bra väder men
kommer att söka en hytte eller ett rum om det blir skitväder .

När man är ute på krokiga härliga vägar så hittar man
riktiga smultronställen . Jag har redan sett flera st.
som skulle vara mysig att campa på .

Ute och gasat en runda idag . a. 24 mil .Det kan jag säja
att inte skulle jag tälta just nu . Bara 5 -7 +-grader
och har inte svettats en enda droppe . Burrrrrrrr.
Som vanligt roligt , men det blir inte mycke mer i år .
( Får väl starta funderingarna på nästa sommar )

Nu ska jag visst få mej lite VARM middagsmat :)

Hade gott
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Håkan » 2010-10-10/16:47

Kovlingen skrev:Själv ska jag försöka att tälta när det är bra väder men
kommer att söka en hytte eller ett rum om det blir skitväder .

När man är ute på krokiga härliga vägar så hittar man
riktiga smultronställen . Jag har redan sett flera st.
som skulle vara mysig att campa på .

Ute och gasat en runda idag . a. 24 mil .Det kan jag säja
att inte skulle jag tälta just nu . Bara 5 -7 +-grader
och har inte svettats en enda droppe . Burrrrrrrr.
Som vanligt roligt , men det blir inte mycke mer i år .
( Får väl starta funderingarna på nästa sommar )

Nu ska jag visst få mej lite VARM middagsmat :)

Hade gott
Håkan



2010-10-10 007.1.JPG



Håller fullständigt med allas våran Kovling, nästan... ;)

Bifogar en tältbild från helgens Ruskträff. :o

Föresten... Smaklig måltid. :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Nattugglan

Inläggav Olle Nilsson » 2010-10-10/18:08

Ett tack till kovlingen och ni andra för dagens tur höstvindar friska var 4 grader när jag kom hem vid 17 tiden.
Ni missade 5 mil riktigt bra grusväg som jag fick på min resa tvärs genom skogen förvånade älgjägare trodde nog att dom tittat för djupt i termosen när det kom en galning på motorcykel.
Ha det bra
Senast redigerad av Olle Nilsson 2010-10-11/08:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Olle Nilsson
 
Inlägg: 445
Blev medlem: 2009-06-28/15:54

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2010-10-10/19:36

Olle Nilsson skrev:Ett tack till kovlingen och ni andra för dagens tur höstvidar friska var 4 grader när jag kom hem vid 17 tiden.
Ni missade 5 mil riktigt bra grusväg som jag fick på min resa tvärs genom skogen förvånade älgjägare trodde nog att dom tittat för djupt i termosen när det kom en galning på motorcyckel.
Ha det bra

Tack själv !
Det var många som säkert undrade vad vi hade för fel
som var ute och gasade i denna kallblåst ;)
Tjena !
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Marie » 2010-10-11/02:49

Bror Gårdelöf skrev:Bor på vandrarhem/pensionat/Gasthaus/hotell men INTE i tält. Det fick jag nog av efter militärtjänst, fjällvandringar och kanotfärder, innan barnen kom till världen - och idag kan jag tänka mig många betydligt trevligare situationer än 50 mil på hoj i hällregn, varpå det är dags att resa tält på kvällen! Jag ser en klar fördel i att komma under tak och se till, att kläder, stövlar och handskar får en rimlig chans att torka till nästa dag. (Tips: Om det inte finns torkskåp - fråga, om man kan få hänga grejorna i pannrummet.) Dessutom trivs min kropp numera bättre i en varm och mjuk säng än på mer eller mindre knölig mark.<BR><BR>För att nu inte denna tråd skall explodera av tältentusiasters ilskna protester, slår jag redan nu fast, att jag naturligtvis inte hånar deras sätt att resa - det är bara inte min likör.

Jag är ense med dig, Bror. <br><br>Jag ser ingen anledning att späka sig genom att sova i tält frivilligt. Däremot har jag på resor alltid med mig ett lättviktstält som nödlogi eftersom jag blåvägrar att köra efter planering och förboka logi. Men ännu har jag inte behövt ta till nödlogin.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2010-10-11/06:21

Något som retar mej är när jag ute på tur upptäcker
att jag har glömt kameran hemma . ( Hände mej igår )

Nästan lika förbenat blir jag när jag har har varit
för slö och inte tagit fler kort . ( När kameran var med )

När jag är ute på egen hand så är det lätt att stanna och
knäppa kort ev. vända och åka tillbaks en bit .
Är det flera som ligger på och gasar så blir det o-bra
att stanna lite då och då . ( Blir nog lite grinigt i gänget )

Många kort på fikaplatser blire' :)

God Morgon på er !
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Håkan » 2010-10-11/07:19

Kovlingen skrev:Många kort på fikaplatser blire' :)

God Morgon på er !
Håkan


God Morgon på dig själv !

En liten bild från en "fika" i sena timmen...

2010-09-12 020.1.JPG
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2010-10-11/08:00

Härligt me' kort . Väcker många trevliga minnen ;) :D

Tänkte lägga in ett kort men har svårt att välja .
Jag blev sittande och tittande . Det var västkusten , östkusten ,
bilar , hojar ja hur mycket minnen som helst .
Får nog fundera lite till på det :)

Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Putte Johansson » 2010-10-11/08:13

Kovlingen skrev:Något som retar mej är när jag ute på tur upptäcker
att jag har glömt kameran hemma . ( Hände mej igår )

Nästan lika förbenat blir jag när jag har har varit
för slö och inte tagit fler kort . ( När kameran var med )

När jag är ute på egen hand så är det lätt att stanna och
knäppa kort ev. vända och åka tillbaks en bit .
Är det flera som ligger på och gasar så blir det o-bra
att stanna lite då och då . ( Blir nog lite grinigt i gänget )

Många kort på fikaplatser blire' :)

God Morgon på er !
Håkan


+1

Jag köpte mig en aningen mindre sniken mobil förra året med enda anledning att mobilen har man alltid med sig av någon anledning men en separat kamera har en förmåga att bli kvar hemma.

Så det blev en Nokia med helt OK kamera, åtminstone under dagljus. Har jag tagit mer bilder på mina hojsvängar då? Nix det hjälpte inte :-(

Och bilder är verkligen kul, både för en själv och andra.

/putte
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2010-10-11/08:16

Jodå ! Mobilen ligger nog snällt på sin plats i fickan här också :(
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-10-11/11:33

Marie skrev: Däremot har jag på resor alltid med mig ett lättviktstält som nödlogi eftersom jag blåvägrar att köra efter planering och förboka logi. Men ännu har jag inte behövt ta till nödlogin.

Trösterikt, eftersom jag inte ens har med något tält - men hittills heller adrig behövt något. (Förbokar enstaka nätter, men som regel inte.) <BR>Dock var det nära en gång i Flåm för ett par år sedan. Fullt överallt inom en radie av mer än fem mil! När vi redan givit upp hoppet och trodde, att vi skulle tvingas fortsätta köra tio mil till i den sena kvällen, kom en vänlig själ med en lapp: "Försök här. Hon har precis öppnat." Så det fixade sig - och ingen försökte pruta på priset.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nattugglan

Inläggav Dennis Johansson » 2010-10-11/22:32

Visst är det bekvämt med tak överhuvudet.
Främst om det regnar.

Det finns dock nackdelar också. Är det fasligt varmt. tar det ofta lång tid för att få ner värmen inne. Inte sällan har man bastu i sängen hela natten, Inte alltid går det heller att få frisk luft.
Dessa saker brukar vara en fördel i tält, som visserligen kan bli varma tidigt om morgonen... men om det var outhärdligt i huset under natten så....
En fördel till är att man kan bo nästan där man vill.
Nackdelen är att man måste ha med mera prylar och man kanske behöver mera tid för lastning etc.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Nattugglan

Inläggav FlashGordon » 2010-10-11/23:27

Bror Gårdelöf skrev:
Marie skrev: Däremot har jag på resor alltid med mig ett lättviktstält som nödlogi eftersom jag blåvägrar att köra efter planering och förboka logi. Men ännu har jag inte behövt ta till nödlogin.

Trösterikt, eftersom jag inte ens har med något tält - men hittills heller adrig behövt något. (Förbokar enstaka nätter, men som regel inte.) <BR>Dock var det nära en gång i Flåm för ett par år sedan. Fullt överallt inom en radie av mer än fem mil! När vi redan givit upp hoppet och trodde, att vi skulle tvingas fortsätta köra tio mil till i den sena kvällen, kom en vänlig själ med en lapp: "Försök här. Hon har precis öppnat." Så det fixade sig - och ingen försökte pruta på priset.

Bror Gårdelöf skrev:
Marie skrev: Däremot har jag på resor alltid med mig ett lättviktstält som nödlogi eftersom jag blåvägrar att köra efter planering och förboka logi. Men ännu har jag inte behövt ta till nödlogin.


Kan nog bara hålla med Bror och Marie,
Jag har tidigare år alltid haft med ett tält i nödfall. I Ålesund var vi nära på att få ta till det. Jazzfestival och fullbokat överallt. Till sist fick receptionen på SAS ett återbud just som min fru frågade efter rum och vi kunde checka in på ett fantastiskt rum med utsikt över fjorden.
I år lämnade jag faktiskt tältet hemma när jag åkte alperna och Sardinen.
Det är lättare att förboka hotell via internet. I år åkte jag under den värsta högsäsongen i Augusti.
Då kan det vara klokt att förboka. Åker man i Juni eller Juli kan man alltid hitta rum ändå.
Tält är charmigt men sjutton så obekvämt. Personligen vill jag gärna ha en dusch på rummet.
Dessutom är det inte särskilt tätt mellan campingplatserna i Centraleuropa och att tälta fritt är ofta förbjudet.
Kör aldrig fortare än att din skyddsängel hinner med
FlashGordon
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2010-04-07/18:41

Re: Nattugglan

Inläggav FlashGordon » 2010-10-11/23:42

Dennis Johansson skrev:Visst är det bekvämt med tak överhuvudet.
Främst om det regnar.

Det finns dock nackdelar också. Är det fasligt varmt. tar det ofta lång tid för att få ner värmen inne. Inte sällan har man bastu i sängen hela natten, Inte alltid går det heller att få frisk luft.
Dessa saker brukar vara en fördel i tält, som visserligen kan bli varma tidigt om morgonen... men om det var outhärdligt i huset under natten så....
En fördel till är att man kan bo nästan där man vill.
Nackdelen är att man måste ha med mera prylar och man kanske behöver mera tid för lastning etc.


Om du pratar Österrike, Italien och Tyskland prata du i nattmössan. I dessa länder har man alltid vad de kallar Rolladen och jag kallar splitterskydd. Det är metallskydd som går ner på utsidan av fönster och balkongdörrar.De ser till att ingen sol kommer in i rummet samtidigt som de kan släppa in luft. Så det är sällan riktigt varmt på rummet. Sedan är Ac ganska vanligt på rummet idag.
Så du lär nog svettas mer i ditt tält.
Kör aldrig fortare än att din skyddsängel hinner med
FlashGordon
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2010-04-07/18:41

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2010-10-12/00:17

Nu är det Nattuggletid ;) :D

Om bara vädret är hyfsat bra så sover jag lika bra i tält som i hotellrum .
Nästan frågan om att man sover bättre och vaknar mer utvilad .

Det tar nog tid att plocka ihop alla prylar som man fördelat i hotellrum också .
Konstigt va mycke' jag kan sprida ut på så kort tid .

Jag har skaffat "basprylarna " . Tält , Liggunderlag , Sovsäck , Tältlampa , Triangiakök
så nog fasen ska jag tälta kommande sommar . :)

Denna investering var inte heller billig men kan lätt vara intjänt på ett par veckoturer .
Ingen in eller utcheckning ! Fasen va skönt att komma när man vill och fara när man vill .

Bara positiva vibbar ;) :D :D
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Dennis Johansson » 2010-10-12/05:29

FlashGordon skrev:Om du pratar Österrike, Italien och Tyskland prata du i nattmössan. I dessa länder har man alltid vad de kallar Rolladen och jag kallar splitterskydd. Det är metallskydd som går ner på utsidan av fönster och balkongdörrar.De ser till att ingen sol kommer in i rummet samtidigt som de kan släppa in luft. Så det är sällan riktigt varmt på rummet. Sedan är Ac ganska vanligt på rummet idag.
Så du lär nog svettas mer i ditt tält.


JAg pratar inte ett skit om de länder du beskriver, för jag har inte varit där.
Men Norge och Sverige o Danmark.
Där kan stugor , hytter bli till riktiga bastu.
Hur många gånger har man inte öppnat dörren till en hytte och man undrar om de glömt bastuaggregatet på!

Tältet kan också bli varmt. Men då solen går ner svalnar det även i tältet
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2010-10-12/06:36

Inte "oligt" att vara nattuggla och sitta där på en kvist å hoa
när ingen hör en . :D Ingen ide att hoa ens ;)
Fy tusingen för nattskift :(

Nati Natti eller va tusan man säjer
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2010-10-13/04:33

Härliga nyheter att höra att man har börjat
få upp dom instängda gruvarbetarna .
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2010-10-14/22:42

Har funderat lite på hur det ska funka när bilverkstäderna ska besikta bilarna .
Jämrans vad dom kommer att kunna hitta fel som dom får reparera .
( Ingen reparation = Inget godkännande på besiktning ) ? ? ?
Hoppas att nuvarande opartiska "besiktningen" kommer att fortsätta att finnas .

Tjola Hopp
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Marie » 2010-10-14/22:44

Kovlingen skrev:Har funderat lite på hur det ska funka när bilverkstäderna ska besikta bilarna .
Jämrans vad dom kommer att kunna hitta fel som dom får reparera .
( Ingen reparation = Inget godkännande på besiktning ) ? ? ?
Hoppas att nuvarande opartiska "besiktningen" kommer att fortsätta att finnas .

Tjola Hopp
Håkan


Vad jag förstått så får inte de nya besiktningsföretagen bedriva verkstadsverksamhet (till skillnad mot t.ex. i Österrike)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Nattugglan

Inläggav Mimmi » 2010-10-14/22:57

Hej!

Kalmera sig, min bäste Kovling! :D
Marie har rätt, läs följande:

http://ektab.flashpublisher.se/flashpub ... agazine/28

Det har för övrigt hela tiden det har talats om SBPs avveckling som monopolföretag mycket tydligt framgått att verkstäder INTE skall kunna ha besiktningsverksamhet, så som det är i många länder. Denna missuppfattning har ofta kommit från, och gärna understötts av, en viss politiskt sida...
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2010-10-14/23:15

Får väl vänta å se hur det går . ( oavsett "understödda utspel" ) .
Det är väl bara att starta två firmor bredvid varandra ;)
En som besiktar och en som reparerar . :D
Finns det problem så kommer nån med lösningar .

Tjosan
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Håkan » 2010-10-15/04:34

Kovlingen skrev: starta två firmor
Tjosan
Håkan


Jag har också tittat på detta...
Men att starta två firmor har jag för närvarande slagit ur hågen...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Nattugglan

Inläggav Olle Nilsson » 2010-10-15/07:14

Vi som bor i glesbygd är inte förtjusta i privatiseringen av bilprovningen.
Vår lokala bilprovning i Hammarstrand är ett under av smidighet och bra bemötande inte så att man släpper igenom fordon med fel men man kan få komma tillbaka samma dag utan avgift om det är nåt skitfel.
Dessutom bor jag granne med den lokale bilprovaren så jag lämnar min bil hos honom på morgonen så kommer den tillbaka på kvällen besiktigad på ett korrekt sätt.
Han brukar köpa mina bilar när jag anser att dom är slut han köpte min gamla Passat Diesel från 83 när jag hade kört 50000 mil han hade den i tre år och pendlade 12 mil per dag under den perioden antigen har han bra känsla för fordons kondition eller så är det ren röta.Nu åker han i en gammal polis 940 som jag hade ett litet H...... med
men för honom funkar den det retar mig.
Hos mig är det en härlig morgon minus 7 och strålade sol.
Användarvisningsbild
Olle Nilsson
 
Inlägg: 445
Blev medlem: 2009-06-28/15:54

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2010-10-15/13:55

Olle Nilsson skrev:Vi som bor i glesbygd är inte förtjusta i privatiseringen av bilprovningen.

Jag bara undrar vem som är så förtjust i detta .

Mer funderingar
Är det inte härligt när man gå till " Droghandlaren " och
köpa sin medusin ?
( Man kan till och med få en förkylningskarta ? ?
Kanske går att få den i GPS:en ) :? :D :D

Ha en go helg
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav anonym1 » 2010-10-15/14:05

Kovlingen skrev:
Olle Nilsson skrev:Vi som bor i glesbygd är inte förtjusta i privatiseringen av bilprovningen.

Jag bara undrar vem som är så förtjust i detta .



Mats Odell gillar sånt.
anonym1
 

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2010-10-15/20:13

Hörde nån' idag som nämnde ordet GLÖGG :)

Är det nån som har tjuvstartat på Glöggen eller är det
bara jag som blev sugen på en stor het mugg . ?
De e' ju minus ute nu ;) :D

( Julpyntningarna är väl på G i affärerna ) :evil:
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2010-10-15/23:46

Mimmi skrev:Hej!

Kalmera sig, min bäste Kovling! :D
Marie har rätt, läs följande:

http://ektab.flashpublisher.se/flashpub ... agazine/28

Det har för övrigt hela tiden det har talats om SBPs avveckling som monopolföretag mycket tydligt framgått att verkstäder INTE skall kunna ha besiktningsverksamhet, så som det är i många länder. Denna missuppfattning har ofta kommit från, och gärna understötts av, en viss politiskt sida...


Funderat lite på de
OCH iden har väl kommit av den andra politiska sidan då ;)

Och vad skulle vara vara fel med att behålla SBP i nuvarande tappning ? ? ?
Kan det förklaras varför det skulle vara fel att ha en oberoende besiktning .

Jag vill ha min hoj och bil besiktad av någon som inte ska tjäna pengar på det .
Att det sedan kostar pengar förstår väl var och en anledningen .
( Var är dom som vill ha privata besiktningar ? )

Jag är en som låter sej luras och även missuppfattar ibland .
( men inte hela tiden )
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav Håkan » 2010-10-16/06:11

Kovlingen skrev:Hörde nån' idag som nämnde ordet GLÖGG :)

Håkan


Har det blivit någon Glögg ännu?

Jag hörde faktiskt också det ordet nämnas, redan förra helgen...
Men jag drack mest choklad på vårt tältmöte...

p.s.
Om några timmar öppnar dom.
Hänger du på låset?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Nattugglan

Inläggav Kovlingen » 2010-10-16/07:56

Håkan skrev:p.s.
Om några timmar öppnar dom.
Hänger du på låset?


Nää jag behöver inte hänga på låset för jag vet att ungdommar i huset vill också ha :)

Det blir i så fall "light"-varianten på affären . ( Men den duger den också )

Hade'
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nattugglan

Inläggav L.Stefan Andersson » 2010-10-16/11:55

Såg på nätet attman kunde köp ventilhattar som lyser när hjulen snurrar.... e de detta som kallas hjulpynt?
Det är aldrig försent att ge upp....
L.Stefan Andersson
 
Inlägg: 74
Blev medlem: 2009-11-09/13:15

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst