Bevingade ord

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-09-12/13:20

Sir William Osler (1849 - 1919) är synnerligen väl känd i medicinhistorien - framför allt i engelskspråkiga länder. Han föddes i Kanada, var en av fyra läkare som grundade Johns Hopkins Hospital och Johns Hopkins School of Medicine i Baltimore, Maryland, och slutade sina dagar som professor i Oxford, där han dog i spanska sjukan.
Han lär vara den förste, som i organiserad form såg till, att medicinstudenter tidigt kom i kontakt med patienter, betonade bedside-undervisning (i motsats till den dittills förhärskande metoden med övervägande föreläsningar utan patientkontakt) och noggranna undersökningar av hela patienten.

Dessutom ägnade han sig gärna åt practical jokes och var en levande citatmaskin med mycket väl utvecklat sinne för humor. Några exempel:
"Den, som lär sig medicin utan böcker, går till sjöss utan sjökort. Men den, som lär sig medicin utan patienter, går inte till sjöss över huvud taget."
"En bra läkare behandlar sjukdomen. En utomordentlig läkare behandlar den patient, som har sjukdomen."
"Det är viktigare att veta vilken patient, som har sjukdomen, än att veta vilken sjukdom patienten har."
"Lyssna på patienten. Han ger dig diagnosen" (apropå vikten av att ta upp en bra sjukhistoria. När jag läste medicin, hävdade flera av lärarna, att 90 % av diagnoserna kan ställas på sjukhistorian).
"Den, som tar läkemedel, måste tillfriskna två gånger - först från sjukdomen, därefter från läkemedlet."
"Den läkare, som behandlar sig själv, har en dåre till patient."
"Oroa dig inte för hälsan. Den kommer att försvinna."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Kovlingen » 2019-09-12/14:16

Bror Gårdelöf skrev:[Dessutom var en levande citatmaskin

Jag har hört säjas att det finns fler som har högt utvecklat minne .
Minns tyvärr inte vem som sa detta :? ;)

Edit: "Den läkare, som behandlar sig själv, har en dåre till patient."
Fasiken vad jag skrattade :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-09-12/14:35

Jag har själv snott uttrycket "levande citatmaskin" från den biografi över Winston Churchill, som jag tidigare recenserat här på Forum.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Ecklesiastik » 2019-09-12/14:37

Bror Gårdelöf skrev:"Den läkare, som behandlar sig själv, har en dåre till patient."


Låter väldigt likt "A man who is his own lawyer has a fool for a client" undra om dom är relaterade och i sådana fall hur.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-09-12/17:04

Det finns onekligen paralleller mellan de två yrkena, så likartade skämt - med en definitiv klangbotten av faktiska realiteter - ligger nära till hands.
Så finns ju skillnader. "Man bör välja en rik advokat och en fattig läkare" - dvs den rika advokaten skördar framgångar för såväl sina klienter som sig själv, medan den fattiga läkaren tänker mer på sina patienters väl än sin egen ekonomi.

Amerikanska läkare har djupt rotad misstro mot advokater - inte utan skäl. Amerikansk hälso- och sjukvård kostar c:a 15 % av BNP, medan kostnaderna i resten av västvärlden - inklusive Australien och Nya Zeeland - ligger kring 10 %. Alltså borde USA ligga på ohotad förstaplats, vad gäller folkhälsa. I stället låg man i alla fall för ett antal år sedan på 18:e plats. Det fanns länder i Afrika med bättre folkhälsa.
Orsakerna är två.
1. "Det amerikanska hälso- och sjukvårdssystemet är inte skapat för att åstadkomma hälsa, utan för att åstadkomma vinst" - för de stora företag, som driver sjukhusen, och för alla andra privata intressen med samma mål.
2. Amerikanska vårdgivare omges av en lagstiftning, som inte heller har patientens hälsa i centrum utan fokuserar på möjligheten för patienterna att driva malpractise-ärenden, om vården inte blivit, vad de tänkt sig. Detta kostar enorma summor!
(Ett extremt exempel är, att om en amerikansk läkare på sin fritid frivilligt ställer upp vid en olycka, kan han/hon bli stämd inför domstol för påstådda misstag! Den i Sverige djupt förkättrade republikanen Barry Goldwater, som kandiderade mot Lyndon B Johnson i presidentvalet 1964, genomdrev The Goldwater Act, som gjorde, att amerikanska läkare, som ställde upp frivilligt under en flygning, inte skulle kunna dras inför domstol. Hur det är med detta idag, vet jag inte.)

Detta har gett upphov till många skämt - till exempel följande historia:
Fem kirurger samtalar om sina favoritpatienter.
Den förste gillar bibliotekarier. "När man öppnar dem, är allt i alfabetisk ordning. Lätt och behändigt."
Den andre föredrar revisorer - av samma skäl, med skillnaden att allt är numrerat.
Den tredje gillar elektriker. "Snygga, välgjorda och färgkodade kopplingsscheman, mycket behändigt."
Den fjärde gillar ingenjörer. "De har alltid full förståelse för, om man får några bitar över, när man sätter ihop alltsammans igen."
Den femte gillar advokater - och är på vippen att få stryk av de andra fyra, som hatar advokater. Hans förklaring räddar honom emellertid: "They are heartless, gutless and spineless - and their heads and butts are interchangeable."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-09-13/19:24

"Alla nationer vill ha fred, men de vill ha en fred, som passar dem."
Amiral sir John Fisher, citerad på försättsbladet till tegelstenen Castles of Steel - om första världskrigets slagskepp - som en kollega härom dagen satte i min hand. Recension kanske kommer med tiden - om 788 sidor.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-09-15/09:00

Nedanstående är inga bevingade ord, och kommer nog aldrig att bli det, men tänkvärda är de onekligen.

Filosofen Karl Popper kände jag tidigare till för tesen, att vi aldrig kan veta, om en hypotes är riktig. Vi kan bara försöka falsifiera den - och så länge det inte går, kan vi acceptera den som riktig. (Därmed förpassas bland mycket annat Sigmund Freuds psykoanalys till icke-vetenskapen, för hela det teoribygget är omöjligt att falsifiera. Religionerna ligger också där, men det visste vi ju sedan gammalt.)

I dagens God morgon, Världen, tar Göran Rosenberg upp ett annat uttalande av Karl Popper - att ett samhälle aldrig bör genomföra en förändring, som inte gå att göra ogjord. Bakgrunden till Poppers tänkande är alla totalitära regimer, som under 1900-talet orsakade enorma problem inom sina respektive samhällen, samtidigt som de orsakade tiotals miljoner människor död - både de egna medborgarnas och de länders, med vilka de varit i krig.

Rosenberg börjar sin krönika med det klassiska konstaterandet, att man inte kan göra en omelett utan att knäcka ägg - medan det går utmärkt att knäcka massor av ägg utan att få till en omelett. De äggen går därefter inte att göra oknäckta.
Utifrån detta betraktar han dagens politiska situation i USA, Storbritannien, Polen, Ungern mm och konstaterar, att makthavande politiker i dessa länder för närvarande är i färd med att mer eller mindre oåterkalleligt skada sina länders demokratiska institutioner - att knäcka mängder med ägg utan att få till en omelett - onekligen en mycket dyster betraktelse.

Lyssna gärna på honom på SR Play. Inslaget ligger c:a 40 minuter in i programmet - och bör ha en egen rubrik på hemsidan.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-09-16/18:11

"Den var Nazityskland, som fick mig att bli vapenkonstruktör. Jag hade velat konstruera jordbruksmaskiner."
Michail Kalasjnikov

I sin essä om AK 47 skriver Jeremy Clarkson, att pansarsergeanten Michail Timofejevitj Kalasjnikov konstruerade AK 47 under konvalescens efter en svår stridsskada, ådragen 1941. Han hade insett, att de tyska soldaternas automatvapen gav påtagligt övertag mot sovjetiska soldater, som antingen hade vanliga gevär eller kpistar (eller obehagligt ofta inga alls! De förväntades rycka fram och plocka upp vapen från någon kamrat, som stupat! Ryckte de inte fram, sköts de bakifrån av särskilda sovjetiska förband - som aldrig saknade vapen!)
En udda detalj är, att något patent aldrig togs ut, utan vem som helst kunde sätta upp en verkstad och tillverka sin egen AK 47 - vilket också gjorts i ett stort antal länder. AK 47 är såvitt känt världens mest kopierade vapen. Den är mycket enkelt konstruerad och tål ofantligt med stryk utan att mankera.
Kalasjnikov var uppenbarligen tekniskt mycket kunnig, konstruerade flera andra vapen och en del annan militär utrustning. Han blev med tiden general - och dog 2013. Som jag uppfattat det, fick han aldrig någon ekonomisk vinning av sina konstruktioner utan levde under tämligen enkla förhållanden livet ut. Hög sovjetisk militär grad innebar definitivt inte särskilt hög lön per automatik.
(Många medaljer på bröstet och många stjärnor på axelklaffarna kostar ju inte staten något.
Civilt var det samma sak. En medborgare kunde medaljeras till "Arbetets hjälte" eller vad man nu ville, men särskilt mycket bättre i övrigt fick han/hon det inte.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Kovlingen » 2019-09-18/15:10

BMWMats skrev : "Det gäller att leva tills man dör." och det är riktigt bra !
Ska försöka hålla mej till detta inlägg . :|
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-09-18/15:39

"Livet är en ärftlig åkomma med 100 % dödlighet."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Kovlingen » 2019-09-18/15:41

Bror Gårdelöf skrev:"Livet är en ärftlig åkomma med 100 % dödlighet."

Det sista förtränger jag snabbt som tusan . :oops: :cry: :cry:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-09-18/17:39

Som en av mina lärare sade för fyra decennier sedan:
"Förträngning är en åkomma, som drabbar förhuden.
Den psykologiska termen är bortträngning." ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-09-18/17:53

Bror Gårdelöf skrev:"Livet är en ärftlig åkomma med 100 % dödlighet."


Japp, ganska tråkigt att veta att nedräkningen börjar när du tar ditt första andetag.
Är det lönt att ens försöka liksom? :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Bevingade ord

Inläggav Kovlingen » 2019-09-18/18:06

Bror Gårdelöf skrev:"Förträngning är en åkomma, som drabbar förhuden.

Enkelt att träna bort :D :D :D :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-09-18/19:27

Måns Ulveståhl skrev: Japp, ganska tråkigt att veta att nedräkningen börjar när du tar ditt första andetag.
Är det lönt att ens försöka liksom? :D

Då är man inne på livsfilosofi, så där måste man hitta sitt eget svar.
Om mitt yrke hamrat in något alls i min hjärna under mer är fyra decennier, är det, att livet inte är rättvist. Jag har träffat alltför många patienter, som i alltför tidiga år gått ett oblitt öde till mötes.
Min personliga reflektion med anledning av detta är stor tacksamhet över det liv jag hittills fått leva - och alltjämt lever. Motigheter har inte saknats, men i det stora hela har jag haft oförskämd tur - och sätter mycket stort värde på det.

Evert Taube fick en gång frågan, om han inte skulle skriva en psalm. Svaret var mycket karaktäristiskt: "Det tänker jag inte göra - för det har jag redan gjort." Han syftade på Så länge skutan kan gå. Den texten är mycket väl värd att begrunda på allvar.

Han lär för övrigt ha fått idén till den, när han klagade för Astri, att han började se och höra sämre. Hennes kommentar skall då ha varit: "Och vem har sagt, att du skall ha hörsel och syn?" Sant? Vet ej, men jag har hört det berättas.

Till Kovlingen: Nej, tyvärr inte - men det är lätt att åtgärda med kirurgi.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Konsument » 2019-09-18/19:34

Bror Gårdelöf skrev:Till Kovlingen: Nej, tyvärr inte - men det är lätt att åtgärda med kirurgi.

Men tyvärr går det fel ibland. Vet en stackars tonårig kille som förlorade känseln i det området så det är inte kul alls.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-09-18/19:36

Var det efter professionell kirurgi, eller utfört av någon icke-läkare?
Allt kan skita till sig, men såvitt jag vet, är den komplikation du beskriver (mycket) sällsynt, om ingreppet utförs av kompetent yrkesfolk.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Konsument » 2019-09-18/20:00

Bror Gårdelöf skrev:Var det efter professionell kirurgi, eller utfört av någon icke-läkare?
Allt kan skita till sig, men såvitt jag vet, är den komplikation du beskriver (mycket) sällsynt, om ingreppet utförs av kompetent yrkesfolk.

Det var meningen att vara kompetent och professionellt men såhär i efterhand funderas det såklart.
Det har fört med sig mycket negativa effekter för aktuell grabb. Inte den tonårstid han hade förväntat sig.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-09-19/05:27

Mycket tråkigt att läsa. Ingreppet utförs av goda skäl - där den givna idén är, att det skall leda till förbättring. Då är det onekligen trist, om så inte sker.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-09-22/00:50

Här kommer ett bevingat ord.
”Det finns inget tvång att man måste svara på allt”
Bevingat innebär inte att det är flyktigt utan ha dessa ord i minnet och tänk efter om ni verkligen behöver skriva.
Hur förhudsförträngning och 40 åriga läkaranekdoter klassar in som bevingade ord övergår mitt förstånd.

Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Bevingade ord

Inläggav DaK » 2019-09-25/18:32

"Om vägarna var glashala året om skulle jag köpa en sidvagn" Salig Bosse Rindar i MCM Nr 2 1993.
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-09-26/07:15

Bike/MOTORRAD innehåller den tecknade serien MotoMania av Holger Aue. Den motsvarar som regel fördomen om tysk humor (= inte störande rolig), men i senaste numret har han fått till en knorr.
En uppfinnare har skapat en eldriven sidvagnshoj med i princip obegränsad körsträcka och inga laddningspauser alls. Förklaringen sitter i sidvagnen - en dieselgenerator.

Bosse skrev en annan drapa - om när han i tätt snöglopp åkte till Sälen på en sidvagnshoj. Med tiden betedde sig cykeln allt underligare. När han vred på styret, tog det en stund, innan cykeln började svänga. Till slut blev han omkörd av en utländsk familj i bil. De stoppade honom, eftersom de noterat, att hans framhjul inte roterade alls. Blötsnön hade kilat in sig mellan hjul och skärm, och hjulet gled på snön!
Bosses sammanfattning av detta var, att en sidvagnshoj håller sig upprätt, även när framhjulet förvandlats till roder.
Hela kåseriet avslutades med, att han vid ankomsten till Sälen upptäckte, att nästippen frusit fast i visiret!
Det är nog ett utmärkt exempel på Jan Leeks princip, att man inte skall förstöra en bra historia genom att fråga efter detaljer.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-09-28/07:42

"Tur är det ställe, där förberedelser och möjligheter möts."
John Locke (1632 - 1704) citerad i dagens Östgöta Correspondenten, där han kallas "filosof och tänkare".
En filosof är rimligen definitionsmässigt en tänkare, så det känns som en tautologi.

Idag formuleras Lockes sentens ofta: "Bra målvakter har tur"
- eller som Leif "Honken" Holmqvist sade: "Stolparna är mina bästa vänner."

Något helt annat: "Vackra ord blir man inte mätt på. Tacka vet jag en god soppa."
Jean-Baptiste Poquelin, bättre känd som Molière (1622 - 1673), citerad i ett litet häfte med sopprecept, som jag fick för några decennier sedan. Sentensen roar, eftersom Molière - i egenskap av sin tids mest spelade dramatiker i Frankrike - på ett sätt kunde bli mätt på sina ord, om än indirekt.
Dagens tidning innehåller en artikel om, att hans komedi Den inbillade sjuke kommer att spelas i Linköping - med Mikael Persbrandt och Petra Mede i de två dominerande rollerna. Där står också, vad jag vetat sedan gammalt - att Molière dog av tuberkulos, bara timmar efter att han själv spelat huvudrollen i denna pjäs - en tillvarons ironi, som denne gisslare av sin samtids otyg rimligen insåg. Vad jag däremot inte visste, var, att skådespelare - även uppenbart framgångsrika sådana, som spelade vid kungliga hov - på hans tid inte begravdes i vigd jord! Först 1817 flyttades hans kvarlevor (konstigt ord, för övrigt!) till Père Lachaise-kyrkogården i Paris.

Ytterligare något helt annat: "Vart jag än går, har en poet varit där före mig."
Sigmund Freud (1856 - 1939), citerad i veckans Spanarna, SR P1.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-09-30/06:18

"Det är svårt att bromsa i luften."
Rallyföraren Albin Nordh hade guldchans i sin klass vid SM-rallyt i Karlshamn, men satsade för hårt och körde av.
Citerad i dagens Östgöta Correspondenten.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Ecklesiastik » 2019-09-30/10:12

Bror Gårdelöf skrev:"Det är svårt att bromsa i luften."
Rallyföraren Albin Nordh hade guldchans i sin klass vid SM-rallyt i Karlshamn, men satsade för hårt och körde av.
Citerad i dagens Östgöta Correspondenten.

Vill minnas att en Finsk rallyförare någon gång på frågan varför han är så mycket snabbare än dom andra svarade
"Jag bromsar lite... Och sent."
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-09-30/11:01

Påminner mig omvänt om någon amerikansk racerförare (Parnelli Jones? A J Foyt?), som på frågan om sin taktik svarade:
"Get out in front and stay there."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Fredric Fredricson » 2019-10-01/01:44

“If everything seems under control, you're not going fast enough.”
― Mario Andretti
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Bevingade ord

Inläggav Ecklesiastik » 2019-10-01/07:40

Fredric Fredricson skrev:“If everything seems under control, you're not going fast enough.”
― Mario Andretti

"When in doubt flat out"
-Colin Mcrae

Oklart om det är ett tips jag tagit till på MC :D
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-10-01/09:12

Jag gör det definitivt inte! Att med sexpunktsbälte sitta fastspänd i en rallybil, strippad på allt onödigt och försedd med en mycket kraftig kraschbur, samtidigt som man är någorlunda säker på, att det inte finns något annat fordon på vägen, är något helt annat än att köra hoj i trafik.
I det senare fallet är det bättre att för sig själv citera Tage Danielsson:
"Säll är den, som har till rättesnöre,
att man nog bör tänka efter före."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-10-03/14:42

"Tror du att jag bryr mig om din förbannade fiddla, när anden rör mig!"
Ludwig van Beethoven till den mycket berömde violinisten Ignaz von Schuppanzigh, när denne klagade över något svårspelat parti.
Beethoven och Schuppanzigh lär ha varit mycket goda vänner, och Beethoven saknade definitivt inte humor. Vid ett annat tillfälle, när Beethoven skulle spela piano till någon av sina kompositioner, kom han överens med en mecenat - möjligen den, som beställt stycket - att denne skulle vända blad.
Mecenaten ifråga upptäckte emellertid snabbt, att Beethoven egna noter bara var några korta noteringar på varje sida. Han hade alltså inga som helst möjligheter att följa med i musiken - och visste därmed inte heller, när det var dags att vända blad! Beethoven trivdes med sin practical joke och nickade åt notvändaren, när det var dags.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-10-04/07:53

"Naturligtvis börjar ingenting vid den tidpunkt, då man själv tror, att det gjorde det."
Lillian Hellman (1905 - 1984) amerikansk dramatiker och författare, citerad i dagens Östgöta Correspondenten.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-10-10/05:28

"Det är inte, varifrån man kommer, utan vart man är på väg, som spelar roll."
Ella Fitzgerald (1917 - 1996) citerad i dagens Östgöta Correspondenten.
Det är ingen dum devis, när man som jag gillar touring.

Lite ologiskt kan den kopplas ihop med "Målet är ingenting, vägen är allt."
Robban Broberg (1940 - 2015)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav hebymats » 2019-10-10/09:38

Det som är dåligt med mitt arbete är att det inkräktar på min fritid.
hebymats
F800GSA F650GS Dakar R100RT
Varje MC-tur är ett äventyr.
Användarvisningsbild
hebymats
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2009-10-15/21:23

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-10-10/10:30

Är du måhända släkt med den person, som David Eberhardt nämner i boken "Ingen tar skit i de lättkränktas land"? (= Sverige) Nämnda person angav sig kränkt över, att arbetsgivaren krävde, att han skulle befinna sig på arbetsplatsen under arbetstid!

Sedan finns ju undringen: "När man är ung, får man barnbidrag, och när man är gammal, får man pension - men vad skall man leva av däremellan?"
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav hebymats » 2019-10-10/11:26

Har bara 5 år kvar på den 50 år långa vandringen mellan barnbidrag och pension.
Som bonden sa får jag in säden får jag barnbidrag, får jag inte in säden får jag skördebidrag.
hebymats
F800GSA F650GS Dakar R100RT
Varje MC-tur är ett äventyr.
Användarvisningsbild
hebymats
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2009-10-15/21:23

Re: Bevingade ord

Inläggav DaK » 2019-10-10/11:28

”Barn har jag inget emot. Men inte till det pris det kostar. En man. En som griper första bästa tillfälle att lämna dig. Eller än värre, en som väljer att stanna kvar.”
Sagt av Lisa Ensam i boken 1794.
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-10-10/12:56

"Hur man än vänder sig, har man ändan bak." Fast stackars Lisa Ensam verkar ha den framtill - också!
Dessutom har väl tiden sprungit ifrån hennes sentens? Numera kan hon ju få barn med hjälp av insemination.
Men det är kanske något fel även med det tillvägagångssättet?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav DaK » 2019-10-14/20:03

"Du kommer aldrig först om du går en upptrampad stig"
Kenny Bräck i "Bräck" på SVT Play
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Bevingade ord

Inläggav Kovlingen » 2019-10-14/20:13

R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-10-16/12:59

Ur salig dagsverspoeten mm Alf Henrikssons produktion skulle man kunna fylla sida upp och sida ner på denna tråd. Idag råkade jag av en händelse på bland annat dessa två exempel:

”Gud fader var en redig karl i Martin Luthers smak.
Guds moder var en påvlig dam och en betänklig sak.”

"Eros
ser oss,
när vi svinar ner oss."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav hebymats » 2019-10-17/07:07

Jag ställde en ledande fråga till en elektriker men han kopplade inte.
hebymats
F800GSA F650GS Dakar R100RT
Varje MC-tur är ett äventyr.
Användarvisningsbild
hebymats
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2009-10-15/21:23

Re: Bevingade ord

Inläggav Kovlingen » 2019-10-17/07:21

hebymats skrev:Jag ställde en ledande fråga till en elektriker men han kopplade inte.

Vilken nolla :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Bevingade ord

Inläggav hebymats » 2019-10-17/07:28

Kovlingen skrev:
hebymats skrev:Jag ställde en ledande fråga till en elektriker men han kopplade inte.

Vilken nolla :shock:


Han var inte i fas.
hebymats
F800GSA F650GS Dakar R100RT
Varje MC-tur är ett äventyr.
Användarvisningsbild
hebymats
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2009-10-15/21:23

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-10-17/08:50

Men jag anar, att han hade ledningsansvar och löste kontaktproblem.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Kovlingen » 2019-10-17/09:11

Kanske funderade på hur han skulle kunna lägga en kabel utan jord :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Bevingade ord

Inläggav hebymats » 2019-10-17/09:56

Kovlingen skrev:Kanske funderade på hur han skulle kunna lägga en kabel utan jord :?


Allt för spänningens skull.
hebymats
F800GSA F650GS Dakar R100RT
Varje MC-tur är ett äventyr.
Användarvisningsbild
hebymats
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2009-10-15/21:23

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-10-20/08:16

Undrar, om inte det där sades av Mae West.
Oscar Wilde formulerade en snarlik sentens: "Bästa sättet att hantera en frestelse är att falla för den."
Mae West igen: "I valet mellan två goda ting tar jag båda", och "För mycket av det goda kan vara underbart".
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-10-20/16:49

På tal om mun.
Det gäller att hålla tungan i rätt mun.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-10-20/17:08

Nils-Erik Ringlander skrev: När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd :roll:

Påminner mig om en historia jag läste för många år sedan under samlingsrubriken Corporate bullshit:
En liten flyttfågel på väg söderut överraskades av en extrem köldknäpp, var på vippen att frysa ihjäl och ramlade ner i en kohage.
En betande ko släppte emellertid en rejäl blaja på fågeln, som kvicknade till av den varma dyngan och började kvittra - vilket en förbipasserande katt hörde. Katten krafsade fram fågeln och åt upp den.

Sensmoralen i denna berättelse är tredelad:
Den, som släpper skit på dig, är inte med självklarhet din fiende.
Den, som hjälper dig ur skiten, är inte med självklarhet din vän.
Och om du verkligen sitter i skiten - håll tyst.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav BrooklynS » 2019-10-22/21:31

Ovis man,
som bland andra kommer,
gör bäst i att tyst förbliva;
ingen vet,
att han intet kan,
om ej för ymnigt han ordar.
Ingen känner
den, som ingenting vet,
om icke för ymnigt han ordar.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst