Bevingade ord

Re: Bevingade ord

Inläggav BmwMats » 2019-07-22/07:49

Så sant som det är inristat här på forumet... :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-07-22/07:59

"I så gott som alla yrken och sysselsättningar under solen behövs det en grad av fallenhet, en smula insikt, en viss än så blygsam begåvning för att kunna åstadkomma någonting. En biljardspelare måste kunna beräkna och vara stadig på handen; en ingenjör skall kunna på förhand avgöra, att hans konstruktion blir hållbar och användbar; en jägare skall kunna träffa sitt mål; en hästhandlare skall kunna skilja på en bra häst och en dålig; till och med en dräng, en vanlig enkel bonddräng, måste sitta inne med mängder av kunskaper och färdigheter i fråga om djur, maskiner och allsköns redskap för att duga någonting till. Den moderne författaren intar en lycklig undantagsställning: han behöver ingenting kunna, ingenting veta, ingenting förstå, ingenting uttrycka, ingenting tänka: han hopskriver på papper ord, det är allt."
Ur essän Försök till en optimistisk betraktelse av Frans G Bengtsson.

Självironin är påtaglig, eftersom FGB själv försörjde sig som författare (han dog 1954) - men ändå kommer jag allt oftare att tänka på dessa rader, när jag hör eller läser diverse abstrusa påståenden, som går på tvärs mot såväl kunskap som sunt förnuft - en oart som bara verkar ha blivit värre, sedan ovanstående rader skrevs.

En av fördelarna med naturvetenskapligt-tekniska yrken är, att deras praktiska tillämpning inte låter sig påverkas av opinioner. En konstruktion blir sålunda inte hållbar och väl fungerande, för att en majoritet hyser en åsikt, utan för att konstruktören KAN sitt jobb.
Mitt eget yrke är speciellt, eftersom det naturligtvis finns en avsevärd psykologisk komponent i kontakten läkare - patient. Läkarens uppgift är att lotsa patienten genom ett vårdförlopp på ett sådant sätt, att nyttan maximeras, och sidoeffekterna/riskerna minimeras. Natur- och humanvetenskaplig kunskap blandas i tillämpningen - och individanpassas.
Som regel fungerar detta bra, när man sakligt lägger fram olika alternativ för patienterna - men inte alltid. De, som i lägen som dessa inte vill följa givna råd, kan få det besvärligare än nödvändigt, men det är i så fall deras val.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Fredric Fredricson » 2019-07-22/13:30

Den gode Frans G visste vad han pratade om. Nästan.

Jag har spenderat en stor del av mitt liv som utvecklingsingenjör, framför allt inom mjukvara men även fuskat inom andra delar. Jag har svårt att tänka mig att det finns speciellt många andra yrken där universum fungerar som domare på samma sätt. Allt handlar om det som inte finns och det som inte fungerar. När allt finns och fungerar är det marknad och produktion som tar över.

Men även här finns plats för folk med "alternativa fakta" som kan hävda att saker fungerar perfekt trots uppenbara fel. Det mest klassiska är att mäta tills det blir rätt. De flesta system, och så även våra, kunde ses som stokastiska (slumpmässiga) processer med en visst väntevärde och standardavvikelse. Om man gör 5-10 mätningar för att skatta en standardavvikelse så mäter man aldeles för lite för att få ett vettigt resultat. Det är då bara att mäta ett antal gånger till "resultatet" hamnar inom det godkända intervallet och sen skeppa skiten.

Men det "godkända intervallet" är satt av marknadsavdelningen, som jämfört med vad konkurrenternas marknadsavdelningar hävdar. Det faktum att 99.9% av kundernas processer inte kräver den noggrannheten är det enda som räddar företaget. Jag har sett vissa konkurrenter hävda rent löjliga värden som jag, utan att ha sett deras maskiner, vet inte är sanna.

Jag brukar trösta mig med att vi människor inte har tillgång till speciellt stor del av verkligheten. Vi kan bara existera under vissa specifika förutsättningar (tryck, temperatur, gasblandning, energi etc.) och har bara en relativt sansad uppfattning om temperaturer, tryck, längder etc. sådär en plus/minus tre till fyra tiopotenser från vad vi kan hantera. För allt annat, som till exempel mikrofysik och astronomi, får vi göra modeller anpassade till vår storlek och våra förhållanden.

Vårt "sunda förnuft" fungerar riktigt dåligt utanför vår bubbla vilket inte hindrar en del "smarta" typer från att stå och försöka använda "sunt förnuft" för att förlöjliga saker dom inte begriper och prata om "tiden före Big Bang" eller hur en kall vinter motbevisar global uppvärming och andra idiotier.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Bevingade ord

Inläggav Kovlingen » 2019-07-22/13:46

Fredric Fredricson skrev:Jag har spenderat en stor del av mitt liv som utvecklingsingenjör

Var det inte sådana ingenjörer som kom på den smarta iden att ha en olja
i slutväxeln som inte behövde bytas . :shock:
Det sunda förnuftet segrade väl till slut har jag för mej . :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-07-22/14:08

Fredric Fredricson skrev: Den gode Frans G visste vad han pratade om. Nästan.

Intressant att läsa Dina rader. Till det kan väl läggas, att i den mån ett företag släpper ifrån sig måttligt väl fungerande produkter, löper det uppenbar risk att konkurreras ut av ett annat företag, som levererar bättre grejor?
OK: IT-världen är fylld av dysfunktionella system - som exempelvis vårdens olika mer eller mindre usla journalsystem, och det fältet är trögrörligt - men skälet, till att Englands traditionsrika motorcykelindustri och USA:s biljättar antingen gick i kaputten eller tvingades till synnerligen radikala omstruktureringar, var rimligen, att japanerna levererade bättre grejor, samtidigt som de brittiska och amerikanska tillverkarna körde huvudet mycket långt in i busken.

Vad gäller kontrafaktiska påståenden om invändningsfri konstruktion, innehar rimligen Mercedes' ursprungliga A-klass ("Vältklasse") en särställning. Att en så prestigefylld tillverkare inte testat vägegenskaperna vid snabb undanmanöver, innan man släppte ut bilen på marknaden, finner jag fortfarande häpnadsväckande. Tala om, att verkligheten visade sig vara företagets värsta fiende!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Kovlingen » 2019-07-22/14:15

Japanernas utveckling tog nog tid med mycket skit .
När de lärt sej av att kopiera det bästa från alla maskiner (både bilar och mc) blev det "bra skit" .
Jag skulle vilja kalla de första bilarna som kom var bara "rat" . (men det är många år sedan)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Bevingade ord

Inläggav Fredric Fredricson » 2019-07-22/14:17

Bror Gårdelöf skrev:...Till det kan väl läggas, att i den mån ett företag släpper ifrån sig måttligt väl fungerande produkter, löper det uppenbar risk att konkurreras ut av ett annat företag, som levererar bättre grejor? ....

Det kan man tro men förtaget i fråga är världsledande inom sitt segment, eller var i alla fall när jag slutade. Låt vara ett segmentet är ganska smalt men med hela världen som marknad så klarade man sig ganska bra.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Bevingade ord

Inläggav BmwMats » 2019-07-22/14:27

"Allt går att sälja med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt"...
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-07-22/15:50

Till Kovlingen: Men de första europeiska och amerikanska bilarna var väl inte heller så vidare värst? Skillnaden är rimligen, att den japanska exporten började senare, varpå utvecklingen av deras hojar och bilar gick betydligt snabbare - och tog västvärldens tillverkare på sängen.

Till Fredrik: Det vet Du naturligtvis bättre än jag. För att återknyta till FGB, antar jag, att när han i egenskap av humanist skrev om ingenjörer, tänkte han på konstruktion av broar, byggnader, diverse mer eller mindre rustik mekanik - och möjligen elektriska system(?). När essäsamlingen gavs ut 1933, låg väl datorer fortfarande på idéstadiet?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-07-22/15:58

Kovlingen skrev: Det sunda förnuftet segrade väl till slut har jag för mej . :?

Det var väl ännu ett exempel på, att verkligheten var den värsta fienden?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Kovlingen » 2019-07-22/17:54

BmwMats skrev:"Allt går att sälja med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt"...

Härligt såå mycket :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Bevingade ord

Inläggav Konsument » 2019-07-22/22:29

Bror Gårdelöf skrev:"...
Mitt eget yrke är speciellt, eftersom det naturligtvis finns en avsevärd psykologisk komponent i kontakten läkare - patient. ...

Bästa läkaren jag stött på var en relativt ung kvinna som konstaterade typ:
Det gör vi så med... Det gör vi si med... Det vet jag inget om så det måste jag kolla upp.

Uppskattar verkligen människor som är tydlig inför sig själv och andra vad de har koll på och vad de inte vet så mycket om. (att jag sedan inte lyckas kvala in i den gruppen alla gånger är en annan femma... ;-) )
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-07-23/07:45

Du är bara att gratulera till att ha mött en sådan läkare. Jag brukar framhålla för nyblivna kollegor, att det inte är någon skam att säga: "Det vet jag inte. Det skall jag ta reda på" - alternativt " Därför remitterar jag Dig till X."
Vårt kunskapsområde är numera så enormt, att ingen kan hålla reda på allt. Helhetssynen är mycket viktig - men i den ingår ofta nog, att fler än en läkare är med i vårdprocessen för att förhoppningsvis åstadkomma för patienten optimalt resultat.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-07-23/08:30

Apropå tidigare inlägg om Frans G Bengtsson och ingenjörer, kan jag inte undanhålla intresserade läsare följande passus ur essän Tankar i gröngräset. FGB växte upp och var stora delar av sitt liv verksam i Skåne, men han gifte sig med förlagssekreteraren Gerda Fineman på Norstedts, och de flyttade till hennes hem i trakten av Gullspång. Där lade han bland annat märke till Gullspångsälven, som fordom hette Amn, och där är den geografiska skiljelinjen mellan Götaland och Svealand.

"Jag tycker om att mumla detta uråldriga ord Amn, när jag ser på älven, och att föreställa mig de människor som först kommo hit och gåvo den namnet. Det enda jag är säker på rörande dem är att de inte voro civilingenjörer. De tyckte mycket bra om fisk; och inte nog med att älven myllrade av vanlig fisk, tidvis var den också full av lax som kom upp från Vänern. De togo vad de kunde, och det fanns lika mycket kvar. Så gick bronsåldern, och järnåldern gick, och vikingatid och medeltid ... och alltjämt fanns det gott om lax kvar.

Men så till sist skedde den andra invandringen, ganska nyligen. Det var civilingenjörerna som kommo: glada och förfärliga män; jättar i styrka och tanklöshet. De tittade på älven, och även de funno den i sin smak; och i sin belåtenhet beto de genast sönder älv och laxfors med käftar av järn och fingo ingen tid över att sätta upp laxtrappa. Ty de äro rationalister och ha alltid brått, så att de stundom inte få tid att tänka på annat än vad deras räknestickor utvisa. Och vi, strandens åbor ovan forsen ... få fara ända ner till Vänern för att suckande tillhanda oss (laxen). Detta är illa men likväl ingenting som det lönar sig att sörja över; ty civilingenjörerna höra numera till världens herrar och göra som de vilja. Och sitt arbete förstå de sig på och göra bra, vilket är mycket i våra dagar."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav BrooklynS » 2019-07-23/09:20

Skyll nu inte på ingenjörer det som ekonomer ställer till med... Ingenjörer vill göra bra konstruktioner som ingenjörer kan vara stolta över. Sedan kommer ekonomerna och vill ha det billigare och sämre.

Tyvärr är det ekonomerna som skapar lönsamhet. Citroën och Saab (bilsidan) är två företag som hållit ingenjörerna högt, likväl har de med några få undantag under hela deras livstid gått med stora förluster.

Michelin ägde Citroën mellan 1934 och 1975, företaget pumpade in enorma summor för att täcka underskotten och jag vill minnas att Citroën gick med vinst endast under åren 1968-1972... Saabs historia känner vi nog alla till. Elvärmda stolar, strålkastartorkare, halvkombi, turbo med wastegate, APC, instrumentpanel grundad på flygerfarenheterna osv osv. Trots detta ville kunderna ha bakhjulsdrivet skit av ren konservatism. GM köpte Saab och fick till låg kostnad ett tekniksprång i säkerhet och motorteknik så man plötsligt hamnade i framkant.

Citroën likadant. Där fick ekonomerna vackert stiga åt sidan när André Léfébvre och Paul Magés tog ut svängarna. Det finns ett berömt vittnesmål från det tidiga femtiotalet då hydraulsystemet i B15H och sedermera DS konstruerades. Chefsingenjören Léfébvre förklarar att toleranserna i systemet skall vara mindre än 0,0001 mm. Invändningarna om att det inte finns maskiner som kan tillverka delar med de toleranserna viftas undan med "-konstruera sådana maskiner då!" och så pekade han på dörren. Sätt igång!
När den enormt svängda bakrutan skulle tillverkas invände likaså glastillverkaren att det inte går att böja glas på det viset. "-Jaså? Vi talade med en leverantör i Belgien och DE kunde minsann!" blev svaret och den galliska stoltheten krävde förstås att man åtog sig - och löste - uppgiften.

Ekonomerna fick husera bäst de ville och komma med lama protester så länge en kapitalstark ägare täckte underskottet i flaggskeppet. :)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Bevingade ord

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-07-23/09:27

Dessa ingenjörer....

MVH,
Ekonomen


PS
Sedan är bakhjulsdrift det enda rätta.


EDIT:
För att undvika moderatorernas ilska.
Bevingade citat; "Freude am fahren" :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Bevingade ord

Inläggav BmwMats » 2019-07-23/10:42

Måns Ulveståhl skrev:Dessa ingenjörer....

MVH,
Ekonomen

PS
Sedan är bakhjulsdrift det enda rätta.

EDIT:
För att undvika moderatorernas ilska.
Bevingade citat; "Freude am fahren" :mrgreen:



Jag börjar med citatet för att för att inte riskera något... :lol:

"An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?"

Håller med dig Måns, bakhjulsdrift är det enda rätta PÅ EN MC, bil är det tvärt om ;)

Mvh Teknikern
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bevingade ord

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-07-23/10:56

Måns Ulveståhl skrev:Dessa ingenjörer....

MVH,
Ekonomen


PS
Sedan är bakhjulsdrift det enda rätta.


EDIT:
För att undvika moderatorernas ilska.
Bevingade citat; "Freude am fahren" :mrgreen:


Med tanke på klimatdebatten torde väl ekoingenjör vara ett framtidsyrke. :)

Ang PS - enig, det skiljer fyra bokstäver mellan fram- och bakhjulsdrift, det ena är TRANsport och det andra är sport.

Angående den debatt som med jämna mellanrum blossar upp här på forumet om ekonomer och ingenjörer så kan jag för undvikande av alla missförstånd säga att jag är ingenjör i botten men jag vore direkt olämplig för mitt jobb om jag inte kan räkna pengar och förstod ekonomi.
Det är normalt sett inget svårt att bygga världens bästa av något, det är i första hand en fråga om (mycket) pengar och (villighet att betala för) bästa kompetens. Ju bättre, desto mer av båda och ökningen är oftast exponentiell. Någonstans finns alltid en punkt där ""lite till bättre" övergår i dårskap och där resurser kan användas bättre.

Hur många vill betala 2.000.000 för en MC som är bättre än allt vi har idag men ändå bara något bättre än det bästa som finns? Dessutom är den också omodern om 5 år.
Hur många tycker att vi skall lägga alla pengar i sjukvården på att förfina hjärtkirurgi till nya höjder och strunta i cancerforskningen? Skall vi inte fördela det vi har på bästa sätt även om det kommer att gnällas lite "om resursbrist" hos hjärtkirurgerna?

Det finns alltid en punkt där fördelning av resurser måste ske, allt kan inte gå till ett ändamål och resurser är alltid ändliga. Alltid.

Bevingat ord för dagen "Est modus, non est necessarium"

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Bevingade ord

Inläggav BmwMats » 2019-07-23/11:06

Magnus Brobeck skrev:
Bevingat ord för dagen "Est modus, non est necessarium"

MVH Magnus



Tack !!! :oops: :shock: :D
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-07-23/17:12

För undvikande av eventuella missförstånd, apropå FGB-citatet: Jag är definitivt ingen stor Bertold Brecht-beundrare, men han fick till en och annan bra sentens. Hans definition på humor är inte dum: "En känsla av distans." Skall man sammanfatta hela FGB:s skrivande, är just "distans" ett passande omdöme. Förvisso kunde han uttrycka stor respekt och beundran, men samtidigt finns en distans till ämnet, som är lika avväpnande som roande. Det citat, som jag levererat ovan, tycker jag belyser det rätt bra. En ny tid rycker in, och med den nya metoder. Hans avslutning visar ju även där, att han hyser stor respekt för ingenjörer.

(Skall någon kritiseras för dämningen av Gullspångsälven, är det rimligen beställaren, som inte lade in laxtrappa i uppdraget. Eftersom FGB nämner företeelsen, kan den ju inte ha varit okänd, när texten skrevs - men beställaren antingen struntade i laxvandringen eller var totalt okunnig på området.)

Min personliga respekt för ingenjörer är stor. Anestesiologi och intensivvård är en teknikstinn specialitet, där utvecklingen av respiratorer, narkosapparater, olika typer av monitorutrustning, digitalt styrda sprut- och infusionspumpar (med precision ner till 0,1 ml/h!), ultraljudsutrustning mm mm har varit närmast osannolik, sedan jag började 1981. När jag berättar för unga kollegor, med vilken teknologi vi jobbade då, har de lite svårt att tro mig. Utan ingenjörer, som tagit fram all denna teknologi, hade vi inte rört oss särskilt mycket framåt. (Därför har som regel anestesiologer och i sammanhanget relevanta ingenjörer som regel mycket goda kontakter. Vi har respekt för deras tekniska kunnande, och de fascineras av, vad vi kan göra för patienterna med hjälp av den teknologi, som de tillhandahåller och/eller servar.)

På samma sätt kunde jag förundras, när Linköpings förste anestesiolog - som började 1953 - berättade om sina första tio år i yrket. Även för de landvinningar, som han berättade om, var naturligtvis ingenjörer nödvändiga för den tekniska utvecklingen.

Kul, för övrigt, att Magnus nämner ekoingenjör - eftersom vår dotter är just det. ;) Dock verkar hennes uppgifter hittills mest ha handlat om att kartlägga tidigare generationers försyndelser i form av mer eller mindre grava föroreningar från gamla, ofta nedlagda industrier (nedlagda sågverk med impregneringsanläggningar är ett särdeles sorgligt kapitel) - och vad som behöver göras, innan man exempelvis kan bygga bostäder där.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-07-26/15:25

"At my age, every day above ground and vertical is a good day."
Anthony Hopkins i rollen som Burt Munro i The World's Fastest Indian - vars svenska titel måste vara bland de absolut mest korkade, som någon någonsin hittat på!
Huruvida Munro faktiskt sagt ovanstående, undandrar sig min bedömning, men i filmen passar det bra.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Ecklesiastik » 2019-07-26/21:25

Bror Gårdelöf skrev:"At my age, every day above ground and vertical is a good day."
Anthony Hopkins i rollen som Burt Munro i The World's Fastest Indian - vars svenska titel måste vara bland de absolut mest korkade, som någon någonsin hittat på!
Huruvida Munro faktiskt sagt ovanstående, undandrar sig min bedömning, men i filmen passar det bra.


Burt Munro verkade vara en härlig figur. Kollade länge och väl på en Indian scout innan det lades åt sidan för ekonomin och åkkomfortens skull.

och för sakens skulle lägger jag in ett citat från den salige Terry Pratchett "It is said that your life flashes before your eyes just before you die. That is true, it's called Life."
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-07-27/07:22

I nämnda film säger Hopkins även något i stil men "Five minutes flat out on the bike adds more to your life than years of ordinary living" (med största sannolikhet inte ordagrant citerat).
Huruvida det är ett direkt citat av Burt Munro, vet jag inte. Filmen är definitivt inte dokumentär, även om den bygger på en sann historia - och det är klart, att om man som Munro tillbringade decennier med att modifiera och trimma sin hoj, kan citatet ovan åtminstone stämma med hans livsfilosofi.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-07-30/06:46

Partipolitik skall hållas utanför Forum - men lite självironisk humor skadar väl inte?
"Det är inte utan att man längtar efter en glad liberal. Och då menar jag inte en uppsluppen folkpartist, om nu någon sett en sådan, utan en framtidsoptimistisk marknadsliberal."
f d arbetsmarknadsministern Sven-Otto Littorin (M)

"Allt kommer punktligt till den, som kan vänta."
Francois Rabelais (c:a 1494 - 1553), fransk munk, präst, därefter läkare och satirisk mästerförfattare, känd för böckerna om Gargantua och Pantagruel - så om Littorin ger sig till tåls ...

Båda citaten ur dagens Östgöta Correspondenten
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav CG Arvidsson » 2019-08-03/14:24

Eller som vi sade på jobbet" Flyg lågt och sakta" Kanske inte det bästa rådet om man ska framföra en aerodyn.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-08-11/09:11

"En del ger sina bekymmer simlektioner i stället för att dränka dem."
Mark Twain (1835 - 1910), citerad i Östgöta Correspondenten 6 augusti.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Konsument » 2019-08-11/20:37

Bror Gårdelöf skrev:"En del ger sina bekymmer simlektioner i stället för att dränka dem."
Mark Twain (1835 - 1910), citerad i Östgöta Correspondenten 6 augusti.

Ja jösses vilka älta-virtuouser man stött på genom åren...
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-08-12/06:53

Instämmer. De flesta patienter jag träffar ser tämligen nyktert på tillvaron - oavsett om de skall opereras för något godartat eller har en mer eller mindre allvarlig prognos. Men det finns en liten subgrupp, som verkligen odlar alla möjligheter att oroa sig. De kräver naturligtvis en större arbetsinsats, eftersom mitt mål är, att även de skall känna sig så trygga som möjligt inför ingreppet. Med detta har jag varierande framgång - och jag tycker genuint synd om dem, som inte kan låta bli att oroa sig för allt, som skulle kunna hända, även om det är extremt osannolikt.
En sådan livsinställning gäller ju inte enbart ett förestående ingrepp utan präglar hela individens liv - vilket måste vara oerhört psykiskt påfrestande.

Rakt motsatt livsinställning illustreras för övrigt i dagens Östgöta Correspondenten: "Läkarna, de undrar alltid hur man gör för att leva så länge. Då brukar jag svara: 'Om jag hade vetat, att jag skulle leva så här länge, då hade jag varit lite mer försiktig.' "
Hubert "Eubie" Blake (1883 - 1983), amerikansk kompositör, pianist och orkesterledare.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-08-19/07:28

"Letar man efter en anledning att känna sig sårad och olycklig och överflödig, så kan man vara säker på att hitta en."
Dorothy Parker (1893 - 1967) amerikansk författare och kritiker. Om man så vill, är hennes utsaga en bra variant på
"Det är inte, hur man har det, utan hur man tar det" - eller för den delen på Mark Twain-citatet ovan.

Ett annat - lysande och oöversättligt - svar från Dorothy Parker kom, när en ung Hollywoodskönhet höll upp dörren för henne med orden: "Age before beauty." Parker svepte genom dörren med kommentaren: "And pearls before swine."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Magnus Mörtling » 2019-08-19/10:45

Måns Ulveståhl skrev:*snipp*
Sedan är bakhjulsdrift det enda rätta.


Javisst är det så! Min hoj är bakhjulsdriven. 8-)
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-08-21/09:34

I'm an atheist, thank God."
Dave Allen (1936 - 2005), irländsk "sit down-komiker", vars show Dave Allen at large även sändes i Sverige för några decennier sedan. Han varvade historieberättande - sittande på en pall med ett drinkglas alltid till hands - med filmade sketcher, och drev hejdlöst med framför allt katolska kyrkan, men även den anglikanska och lutheranska.
En av hans repliker är från den katolska kvinnan, som träffat en anglikansk präst:
"Calling him a Father! With a wife and six children!" - och han avslutade varje show med
"Good night, and may your God go with you."

Beträffande innehållet i drinkglaset sade han under en show ungefär: "Many people have wondered what's in my glass. Some think it's tea, others think it's apple juice. But it's booze - plain, simple booze."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Konsument » 2019-08-21/16:43

Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-08-21/20:48

Underbar! Den hade jag inte sett. Han är så rolig - om ett i grunden mycket allvarligt ämne. Det är riktig humor.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-08-24/07:01

"Jag älskar ljudet av motorgräsklippare. Det betyder att någonting blir gjort och det är inte jag som gör det."
Helen Hayes Brown (1900 - 1993), amerikansk skådespelare (som jag aldrig hört talas om tidigare), citerad i dagens Östgöta Correspondenten. Hon skulle ha gillat att vara min granne, för jag använder fortfarande en sådan - lite som motionsredskap.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-08-25/07:52

"Logik tar dig från A till B. Fantasi tar dig vart som helst."
Albert Einstein - citerad i min fickalmanacka.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Fredric Fredricson » 2019-08-27/02:55

Bror Gårdelöf skrev:"Logik tar dig från A till B. Fantasi tar dig vart som helst."
Albert Einstein - citerad i min fickalmanacka.

Jag kan givetvis vara helt ute och cykla men det låter inte som nåt som Einstein skulle ha sagt. Han tog sitt logiska tänkande ut på en rejäl rundtur och kom fram med bland annat den fotoelekriska effekten, nåt han fick Nobelpris för, den Speciella Relativitetsteorin och den Allmänna Relativitesteorin, för att nämna några av de mest kända resultaten.

Det var inte "fantasi" som låg bakom dessa utan logiskt tänkande, i alla fall enligt den gode Albert E. själv. Han studerade de experimentella resultaten och byggde en fungerande modell (dvs en vetenskaplig teori) runt dessa. De modeller han kom fram till var ofta banbrytande med resultat som tedde sig vansinniga, men ändå var logiskt oantastliga. Därmed inte sagt att hans teorier är sista ordet men idag har vi inga tecken på svagheter i modellerna. Tragiskt nog, får man tillägga, för den Allmänna Relativitesteorin går inte ihop med kvantmekaniken och man letade länge efter GUT (the Grand Unification Theory) som skulle överbrygga dessa två teorier. Kanske kommer man göra det igen men idag har de teoretiska fysikerna massvis med data från CERNs Large Hadron Collider (LHC) och gravitationsvågor och annat att leka med så "GUT" är inte riktigt i ropet längre, känns det som.

Nog svamlat.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-08-27/08:22

Du kan naturligtvis ha rätt i, att Einstein inte formulerat det citat, som tillskrivs honom. Jag citerade det i god tro.
Dock kan man ju även tolka citatet så, att "vart som helt" innebär "fullständigt åt pepparn" - vilket Einstein rimligen kunde ha sagt/skrivit.
Likaså kan man förena båda tänkesätten. Det Einstein kom fram till, gjorde han ju genom att tänka utanför boxen - dvs han använde sin fantasi, eftersom hans fynd från början inte överensstämde med då rådande verklighetsuppfattning. Efter att ha använt sin fantasi, arbetade han både länge och väl för att hitta den logiska förklaringen - och såvitt vi vet, lyckades han någorlunda.

Något liknande kan rimligen sägas om sir Isaac Newton, som, efter att han publicerat sina banbrytande verk, vid något tillfälle lär ha sagt (ungefär): "Om jag sett längre än andra, beror det på, att jag stått på jättars axlar."

Likaså torde åtskilliga icke-fackmän hävda, att kvantmekanik är "ologisk", eftersom den innehåller företeelser, som strider mot "vanligt, sunt förnuft". Rimligen använde de, som kom fram till kvantmekaniken, sin fantasi för att med hjälp av den ställa upp teorier, som (hittills) inte falsifierats.

Ovanför centrala entrén till Uppsala Universitets aula, står (eller stod i alla fall, senast jag var där - det är några decennier sedan): "Att tänka fritt är stort. Att tänka rätt är större."
Thomas Thorilds ord feltokas ofta som ett stöd för auktoritära idéer, mot kritiskt tänkande, men han avsåg raka motsatsen. "Att tänka rätt" var enligt honom att kunna styrka sina reflektioner med logiska tankegångar och/eller observationer, som vem som helst kunde göra, givet lämpliga förutsättningar.
Detta ställde han i motsats till "att tänka fritt" - i betydelsen att i stort sett vilka virriga idéer som helst skulle tillmätas någon grad av betydelse.
Thorilds tankegångar är märkligt aktuella idag, när det för inte så få verkar vara helt OK att bemöta ett väl kunskapsunderbyggt resonemang med repliken: "Det där är din sanning" - underförstått att den, som fäller repliken, anser sig har rätt till vilken stollig verklighetsuppfattning som helst, samt att den är "lika giltig"!
(Se även "alternativa fakta"!)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Fredric Fredricson » 2019-08-27/15:12

Om kvantmekanik kan man säga mycket men "ologisk" är ett ord jag absolut inte skulle använda. Jag tror att ordet du sökte är "icke-intutiv", för det är utan tvekan sant.

Det handlar, precis som i Einsteins fall, att använda logik, eller matematik, för att bygga modeller som passar observationerna och se vart det för en till. Samtidigt bör man, förmodar jag, vara uppmärksam på att matematikens lagar och regler inte är kopplade till fysiken, eller "verkligheten" om man så vill. En matematiker bollar med oändligheter av olika sorter fram och tillbaka utan problem men när en fysiker stöter på en oändlighet så anser han/hon oftast att man gjort nåt fel.

Tyvärr är det just oändligheter som dyker upp när man försöker korsa Allmänna Relativitetsteorin med kvantmekaniken.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-08-27/15:28

OK - kör för "icke-intuitiv".

Det jag inte kan om kvantmekanik kan fylla åtskilliga bibliotek, men ett enkelt exempel på det där med icke-intuitiva fenomen är, att en elektron kan befinna sig i olika skal, men den är aldrig på väg mellan skalen!
Det engelska uttrycket mind-boggling ligger nära till hands.

En icke-intuitiv slutsats av helt annat slag finns i Frans G Bengtssons essä Visbys döda - om fynden i massgravarna utanför ringmuren, där Valdemar Atterdags professionella soldater 1361 besegrat diverse för det mest gravt oprofessionella motståndare.
"Här finner man en del raffinerade ting, ägnade att fylla läsaren med beundran. Om vi i en lagom multnad massgrav finna 256 höger och 237 vänster lårben, hur många personer ha då begravts där? Sannolikt 256, skulle väl den tanklöse svara. Exakt 268, avgör vetenskapen efter en stunds sysslande med sträng probabilitetskalkyl."
FGB går inte närmare in på, hur kalkylen åstadkommits.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Fredric Fredricson » 2019-08-28/01:54

Bror Gårdelöf skrev:Det jag inte kan om kvantmekanik kan fylla åtskilliga bibliotek, men ett enkelt exempel på det där med icke-intuitiva fenomen är, att en elektron kan befinna sig i olika skal, men den är aldrig på väg mellan skalen!
Det engelska uttrycket mind-boggling ligger nära till hands.

Mja, det du beskriver är inte den kvantmekaniska modellen utan föregångaren, dvs den s.k. Bohrska atommodellen eller Rutherford-Bohrs atommodell. som det också kallas. Där pratar man om skal runt atomkärnan där varje skal innehålla ett bestämt antal elektroner. Kvantmekaniken är mycket egendomligare än så. Mycket. Egendomligare.

Men jag känner att vi börjar driva så långt ifrån ämnet att man får svårt att se land så jag lägger ner det nu.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-08-28/08:56

Även jag är ute på djupt vatten här, så jag instämmer.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-08-28/11:44

Kvantmekanik är som forumet, man börjar i ett ämne och utan synbar anledning är man plötsligt någon helt annan stans.

Undrar just varför jag sitter med en (ilsken) katt i en låda. Katten för förbannad på en Schrödinger som utan anledning låst in hen här sedan -35. Någon som vet något?

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-08-28/12:05

Men Du vet väl inte, om katten över huvud taget finns där eller ej?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Kovlingen » 2019-08-28/15:19

Asgarv [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH]

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Bevingade ord

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-08-29/03:32

Bror Gårdelöf skrev:Men Du vet väl inte, om katten över huvud taget finns där eller ej?


Jo den finns där, däremot är det osäkert om den är död eller levande så kvantmekaniskt är den båda samtidigt.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-08-29/07:20

Har den varit inlåst där sedan 1935, håller jag en slant på, att den är död. Det måste vara något annat, som fräser.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-08-29/07:45

Bror Gårdelöf skrev:Har den varit inlåst där sedan 1935, håller jag en slant på, att den är död. Det måste vara något annat, som fräser.


:)
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Bevingade ord

Inläggav Karl Bergman » 2019-08-29/17:02

Om katten är död eller levande har i många år intresserat mig oerhört, kvantfysik "is da shit" och creds till er som som lyfter forumet till nya nivåer.
Hoppas att nästa dimension av tråden blir tid, för den är närbesläktad med dylika fysikaliska spörsmål. Vad är tid? Min egen "bondska" tanke är att tid eg är förändring. Händer inget står tid och förändring stilla.
Härlig utveckling av tråden och ur kvantfysiskt perspektiv lever den absolut när man går in och kollar. Kollar man inte kan den vara både död och levande.

Karl B.
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Re: Bevingade ord

Inläggav Kovlingen » 2019-08-29/17:44

Fräser det när man rör locket på lådan , och är troligen skitförbannad .
Hörs det ingenting är den troligen avliden .
Behövs nog troligen inga djupare funderingar ;)

Bevingade ord : "Levande katt fräser men tyst katt är död" :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-08-30/06:58

"Vi ser inte saker, som de är. Utan som vi är."
Anaïs Nin (1903 - 1977), amerikansk författare.
En mycket tänkvärd sentens i alla möjliga sammanhang.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst