Whiskytråden

Re: Whiskytråden

Inläggav Kapten Stofil » 2012-11-08/23:13

Min erfarenhet är ytterst begränsad, och jag misstänker att det jag har är fulwhisky :mrgreen:

Men det här tipset fick jag av en väninna som spelar amatörteater, det lär vara att gammalt beprövat teaterknep (skådespelare kan ju inte kosta på sig att vara sjuka när det är föreställning):

Gör te på riven ingefära och hackad vitlök. Pressa i minst en citron och en hel hög med honung.

"Smakar räva i kvadrat så du behöver whisky efteråt. Men det hjälper!" kommenterar hon (där kom whiskyn in)

Jag har inte vågat prova det receptet än, men jag misstänker att efter den där spelar det ingen roll vilken whisky det är, smaklökarna är utslagna ett dygn framöver... :shock:
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2012-11-08/23:17

!
Senast redigerad av Kovlingen 2013-03-01/03:28, redigerad totalt 1 gång.
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-11-08/23:37

Nu har jag ju ingen fulwhiskey hemma, men jag kom just på att jag köpte ett par trevliga buteljer då jag var i Dublin förförra veckan.
Eftersom jag har så förfärligt ont i halsen, passade det bra att korka upp flaskan från Kilbeggan, världens äldsta destilleri - en brygd som destillerats i en kopparpanna från 1757 bara måste innehålla något som fördriver det onda!
Och gör den inte det, så smakar den åtminstone förträffligt..... :D
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav Kapten Stofil » 2012-11-08/23:52

Här blir det Lauder's, vad nu det är, någon som vet om det är något att ha?

Testade med lite vatten i, men jag tyckte nog den var bättre utan. Kanske var för mycket vatten, 1/3 ungefär.

Lustigt, när man läser denna tråden så gör TVn samtidigt reklam för Highland Park whisky och Jim Beam whiskey, efter varandra...

Avseende effekten så lär ju placebo-effekten vara minst lika stark som den kemiska effekten av (vissa?) läkemedel. Så tror man att whiskyn gör nytta, så gör den det! (Med reservation för vad läkarna här kan ha att säga...)
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2012-11-09/00:05

!
Senast redigerad av Kovlingen 2013-03-01/03:29, redigerad totalt 1 gång.
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-11-09/00:13

Kapten Stofil skrev:Här blir det Lauder's, vad nu det är, någon som vet om det är något att ha?

Testade med lite vatten i, men jag tyckte nog den var bättre utan. Kanske var för mycket vatten, 1/3 ungefär.

Lustigt, när man läser denna tråden så gör TVn samtidigt reklam för Highland Park whisky och Jim Beam whiskey, efter varandra...

Avseende effekten så lär ju placebo-effekten vara minst lika stark som den kemiska effekten av (vissa?) läkemedel. Så tror man att whiskyn gör nytta, så gör den det! (Med reservation för vad läkarna här kan ha att säga...)

Lauders är en "standardwhisky", skotsk blended (blended=blandning av olika destillat, för att få en jämn kvalitet och smak). Relativt billig, men klart prisvärd om man gillar den. Hälla vatten i blended whisky brukar inte göra någon stor skillnad, det ska vara ett par droppar i så fall för att frigöra smak- och doftämnen.

Highland Park är från skotska Orkneyöarna, Single Malt, alltså från ett enda destillat - finns i olika prisklasser beroende på lagringstid och exklusivitet.
Den finaste Highland Park Systembolaget har kostar 45.000 SEK för en 70 cl-flaska..... ;)
Den vinner troligen mycket på några droppar vatten, men jag får nog aldrig möjlighet att prova är jag rädd.....

Jim Beam är inte ens whisky, det är en amerikansk Bourbon av rätt låg kvalité (om vi nu inte pratar om Jim Beam Rhye, en rågwhisky som i alla fall inte är i min smak). I Bourbon föredrar många fruset vatten (iskuber alltså).

Mot förkylning hjälper säkert allihop...... :mrgreen:
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-11-09/09:18

Kapten Stofil skrev:Hittills har jag inte provat någon whisky jag känt att jag velat dricka för nöjes skull, utom möjligen Jameson...
... Renault konjak (har inte varit pigg på konjak heller) som definitivt var drickbar, priset har väl något med saken att göra....

Ansåg Du Svart Renault drickbar, är ett tips att prova The Macallan. Sherryfatslagringen är synerligen märkbar. (Någon gång skulle jag vilja göra ett blindtest, där folk får dricka fyra sorters god cognac och The Macallan. Det vore spännande att se hur många, som faktiskt upptäckte, att ett av glasen innehöll whisky!)<BR><BR>Till Gunnar: Jag är lite osäker här, men Bourbon är väl också whiskey? Bourbon whiskey. Namnet kommer av en utskeppningshamn i Bourbon County, och Bourbon skall göras med majs i mäsken. En klassisk amerikansk fråga är ju "Scotch or Bourbon?" Alltså inte "Whisky or Bourbon?"<BR><BR>En kul kuriositet i sammanhanget är, att jag tror mig ha läst, att det råder totalförbud mot alkoholförsäljning i Bourbon County - men det kanske är en skröna?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Kapten Stofil » 2012-11-09/09:49

Jag misstänker att sonens barskåp kan innehålla Macallan, jag tror han har sagt att det var en av sorterna han gillar. Jag ska definitivt undersöka saken när jag kommer dit :D Där finns helt klart Renault, han fick en flaska av en av hans bröder som tack för hjälpen med något för ett tag sedan. Han blev väldigt glad när han fick den ;)
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Whiskytråden

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-11-09/10:00

Bror Gårdelöf skrev:Till Gunnar: Jag är lite osäker här, men Bourbon är väl också whiskey? Bourbon whiskey. Namnet kommer av en utskeppningshamn i Bourbon County, och Bourbon skall göras med majs i mäsken. En klassisk amerikansk fråga är ju "Scotch or Bourbon?" Alltså inte "Whisky or Bourbon?"

Du har nog rätt, Bror - det är i min egen fördomsfulla värld jag betraktar bourbon som något annat än whisky - dock inte nödvändigtvis sämre!

HIttade den federala amerikanska föreskriften 27-5-C, där det noga regleras vad som får kallas "bourbon whisky" - vilket styrker det Bror skriver.
Föreskriften innehåller även lika strikta definitioner på andra whisky-typer (och andra spritsorter som t ex gin, brandy, rom och tequila), vilket jag inte kände till tidigare.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-11-09/10:37

Intressant kuriositet: Amerikansk whiskey brukar stavas så - med ett e - men i den författningstext, som Du länkat, skrivs det "whisky" - som i Skottland!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2012-11-09/12:26

!
Senast redigerad av Kovlingen 2013-03-01/03:26, redigerad totalt 1 gång.
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2012-11-09/12:55

På en tur med Stena fra Göteborg til Kiel i sommer, fikk jeg en smaksprøve på denne, MacMyra Vit Hund:
Bild

Det kalles for "malt vodka", men er i realiteten whisky-sats (jeg tror det heter mäsk i Sverige), altså det man destillerer for å få ferdig whisky. Satsen er visstnok fargeløs før den blir destillert. Jeg synes ikke den var spesielt god, men for det første har jeg en hvit hund, og for det andre synes jeg det var en fin kuriositet, så jeg kjøpte to flasker.

Den ene flasken ga jeg til en venn som takk for en god tjeneste han hadde gjort. Han takket pent for flasken, men jeg sa at han burde smake på den, før han takket noe mer.

Link til produktets hjemmeside:
http://www.vithund.se/vithund.html




...
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Whiskytråden

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-11-09/13:25

Kovlingen skrev:Hur gick det med medicineringen . Blev ni någe piggare i dag eller måste ni ta en kur till ?
Det hjälpte lite grand, så det blir en kur till i kväll. Man vill ju bli frisk! ;)

Odd Arne skrev:Det kalles for "malt vodka", men er i realiteten whisky-sats (jeg tror det heter mäsk i Sverige), altså det man destillerer for å få ferdig whisky. Satsen er visstnok fargeløs før den blir destillert.

Nja, det är nog förhoppningsvis färdigdestillerat - däremot är det inte lagrat på fat ännu.
Påminner lite om flaskan jag fick av en Forum-kamrat, med "Georgia Moon" Corn Whiskey - en klar vätska, enligt etiketten "Guaranteed less than 30 days old".
Kul grej, annars - får nog be mitt lokala systembolag ta hem en flaska åt mig. Tack för tipset!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-11-09/13:32

Apropå de senaste inläggen om alkoholkonsumtion av medicinska skäl, måste jag som yrkesman komma med lite torra fakta. Åtminstone tror vi utifrån nuvarande kunskaper, att det rör sig om fakta. <BR><BR>Etanol (etylalkohol, "alkohol") har såvitt känt ingen kurativ effekt för någon känd åkomma. Dess effekter i det avseendet kan sammanfattas i några aforismer: <BR>"Cognac/whisky/etc vid förkylning gör inte någon friskare - men man har roligare under tiden." <BR>"Vid förkylning bör man köpa en flaska cognac och dricka upp den. Sedan har man bara förkylningen kvar." <BR><BR>Däremot kan förstås Jägertee, Glögg, Glühwein eller Irish Coffee få en förkyld, småfrusen person att känna sig lite bättre, eftersom både kaffe, te och alkohol vidgar kroppens blodkärl och därmed ökar genomblödningen i huden, vilket känns skönt. (Av samma skäl skall man undvika alkohol, om man verkligen löper risk att bli nerkyld, för det snabbar på den processen, eftersom blodet alltså kommer ut i huden och kyls av.) <BR><BR>Vetenskapen är osäker på alkoholens eventuella nytta för att motverka hjärt-kärlsjukdomar. Det finns studier, som visar, att två (- tre) glas vin per dag - eller motsvarande kvantitet ren alkohol i annan form (= två - tre 33 cl flaskor starköl, två - tre 50 cl burkar folköl eller 8 - 12 cl 40 % sprit) - skulle kunna vara nyttigt för män över 40. För kvinnor över 40 gäller halva dosen, om jag minns rätt. <BR>Men det finns också studier, som inte lyckats påvisa någon nytta alls - och oberoende av dessa resultat konstateras, att går man över ovanstående doser, förloras hur som helst alla eventuella hälsovinster. <BR>Så lagom är bäst, även här. Det gäller bara att hitta "lagom". <BR>För personer under 40 har man ännu inte lyckats visa någon hälsovinst med alkoholförtäring. <BR><BR>Så i slutändan står vi kvar, där de flesta befunnit sig sedan decennier: Måttlig alkoholförtäring kan ge ökat välbefinnande och på det viset få en person att må bra - men några andra positiva effekter vid diverse akuta krämpor har inte påvisats.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Daniel Bonnér » 2012-11-09/15:04

Bror Gårdelöf skrev:Apropå de senaste inläggen om alkoholkonsumtion av medicinska skäl, måste jag som yrkesman komma med lite torra fakta. Åtminstone tror vi utifrån nuvarande kunskaper, att det rör sig om fakta. <BR><BR>Etanol (etylalkohol, "alkohol") har såvitt känt ingen kurativ effekt för någon känd åkomma. Dess effekter i det avseendet kan sammanfattas i några aforismer: <BR>"Cognac/whisky/etc vid förkylning gör inte någon friskare - men man har roligare under tiden." <BR>"Vid förkylning bör man köpa en flaska cognac och dricka upp den. Sedan har man bara förkylningen kvar." <BR><BR>Däremot kan förstås Jägertee, Glögg, Glühwein eller Irish Coffee få en förkyld, småfrusen person att känna sig lite bättre, eftersom både kaffe, te och alkohol vidgar kroppens blodkärl och därmed ökar genomblödningen i huden, vilket känns skönt. (Av samma skäl skall man undvika alkohol, om man verkligen löper risk att bli nerkyld, för det snabbar på den processen, eftersom blodet alltså kommer ut i huden och kyls av.) <BR><BR>Vetenskapen är osäker på alkoholens eventuella nytta för att motverka hjärt-kärlsjukdomar. Det finns studier, som visar, att två (- tre) glas vin per dag - eller motsvarande kvantitet ren alkohol i annan form (= två - tre 33 cl flaskor starköl, två - tre 50 cl burkar folköl eller 8 - 12 cl 40 % sprit) - skulle kunna vara nyttigt för män över 40. För kvinnor över 40 gäller halva dosen, om jag minns rätt. <BR>Men det finns också studier, som inte lyckats påvisa någon nytta alls - och oberoende av dessa resultat konstateras, att går man över ovanstående doser, förloras hur som helst alla eventuella hälsovinster. <BR>Så lagom är bäst, även här. Det gäller bara att hitta "lagom". <BR>För personer under 40 har man ännu inte lyckats visa någon hälsovinst med alkoholförtäring. <BR><BR>Så i slutändan står vi kvar, där de flesta befunnit sig sedan decennier: Måttlig alkoholförtäring kan ge ökat välbefinnande och på det viset få en person att må bra - men några andra positiva effekter vid diverse akuta krämpor har inte påvisats.


Du ÄR en glädjedödare bror men jag måste tillstå att jag gillar dig ändå. Ligger i denna stund hemma och har feber, sneglar ungefär var 15 minut mot barskåpet och funderar på att medicinera mig med något gott. Det är väldigt synd om mig som ni säkert förstår...
D10, bor i Fjärås
Honda CRF 250 Rally -2017
Yamaha FJR 1300 AE -2014
Användarvisningsbild
Daniel Bonnér
 
Inlägg: 587
Blev medlem: 2010-07-10/06:51

Re: Whiskytråden

Inläggav Kapten Stofil » 2012-11-09/15:21

Placeboeffekten är som sagt väldigt stark, sägs det. Ditt barskåp kan säkert hjälpa :D
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-11-09/19:43

Gandhi skrev:Du ÄR en glädjedödare bror men jag måste tillstå att jag gillar dig ändå. Ligger i denna stund hemma och har feber.

Ifall jag hade legat hemma med feber, hade jag inte bara sneglat mot barskåpet utan gått dit och slagit upp något. Men jag hade gjort det i vetskapen om, att åtgärden i sig inte påverkar min åkomma på annat sätt, än att jag kanske känner mig lite bättre under en stund. Och vad skulle det vara för fel med det? <BR><BR>I övrigt är det förstås kul att "bli gillad". :-)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2012-11-10/01:40

!
Senast redigerad av Kovlingen 2013-03-01/03:24, redigerad totalt 2 gånger.
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-11-10/10:07

Gunnar Elmgren skrev:Påminner lite om flaskan jag fick av en Forum-kamrat, med "Georgia Moon" Corn Whiskey - en klar vätska, enligt etiketten "Guaranteed less than 30 days old".

Påminner mig osökt om visan "Ett recept" på Bengt Sändhs och Finn Zetterholms LP "Hemtjörda visor", som kom i skiftet 60-/70-talet. Nämnda visa beskriver i detalj, hur man bränner sitt eget brännvin, vilket vållade stor uppståndelse. Jag minns inte, om "dödskallemärkningen" fanns kvar då för låtar, som inte fick spelas i radio. Det blev väl inte bättre av, att resten av LP:n innehåller snapsvisor. De två trubadurerna skriver på omslaget, att de anser det okultiverat att ta en snaps utan att sjunga en snapsvisa - och lika okultiverat att sjunga en snapsvisa utan att ta en snaps. Därför har de agerat enligt sin egen uppfattning och tagit en snaps efter varje visa. <BR>Sanningshalten i det påståendet lär väl vara svår att kontrollera idag, men för att i någon mån motverka (den befarade) dödskallemärkningen, hade de själva försett LP:n med Fantomens Goda Märke.<BR><BR>Sista strofen i "Ett recept" minns jag ofullständigt: <BR>"Men går Du att köpa Systembolagssprit, <BR>ja, då må Du gärna göra't.<BR> ..... <BR>Jag trivs, när jag själv får körat. <BR>..... <BR>Jag får en liter för tre spänn ur min apparat <BR>..... <BR>Jag vet, att den snapsen är färsk, som jag får."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Kapten Stofil » 2012-11-10/10:34

En av mina klasskamrater på gymnasiet köpte Sändhs skiva "Swänska supvisor". Där var det ganska uppenbart att Sändh och hans sällskap tog en snaps efter varje visa. På slutet hade framförandet ganska rejält mycket mindre precision än i början, som jag minns.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-11-10/16:10

Och det KAN vara så, att mitt minne blandar ihop dessa två skivor till en. Det är ju trots allt 40 år sedan jag såg dem i butiken!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-03-26/18:37

Mackmyras whisky är ju intressant som fenomen - svensk whisky av god kvalitet - men hittills har jag tyckt, att prislapparna varit väl höga. Vid det senaste besöket på Systembolaget hittade jag emellertid deras "Brukswhisky" (i detta fall ett underbart dubbeltydigt namn), vars prislapp inte var avskräckande - och det är inte smaken heller.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-03-26/19:56

Apropå Mackmyra, hittade jag denna på Ålandsfärjan härförleden. Har ett tag försökt lokalisera en Systembutik som har den, men inte lyckats - den ingår i beställningssortimentet, men kan inte beställas till "min" butik, eftersom den tycks vara slut hos leverantören.
Nåja, nu har jag en i alla fall - ska avsmakas i påskhelgen!

vithund.jpg

http://www.vithund.se/vithund.html
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2013-03-26/20:07

West Highland White Terrier. :?
En trevlig vuxen rackare i litet format ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav Göran Andersson » 2013-03-26/20:11

Var nere i Tyskland och besökte tre tillbehörsbutiker, Touratech, Louis och Bordershop, på sistnämnda fans nog hela Mackmyras sortiment. http://www.puttgarden.bordershoppa.se/s ... nsk-whisky
Användarvisningsbild
Göran Andersson
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2001-09-27/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav Dennis Johansson » 2013-03-27/05:46

Gunnar, köpte en sådan på färjan till Danmark tror jag.

Måste erkänna att det smakar som dåligt hembränt, vi får väl se vad du tycker
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-03-27/08:51

Han råkade inte få en "White Norwegian" av misstag? <BR>Hembränt och Tipp-Ex. <BR><BR>(I övrigt är Marve Flexnes' recept på norsk champagne värt att komma ihåg: <BR>Hembränt och Samarin.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-03-27/20:12

Mycket möjligt, det där med "White Christmas". <BR>Och vad gäller Mackmyras produkter, har jag nog i stort varit inne på Din linje - tills jag provade Brukswhiskyn. Men OK - kuriosadetaljen förhöjer måhända smakintrycket.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav skylt » 2013-04-07/18:09

Mackmyra är ett ungt destilleri med mycket potential tror jag - vit hund är ju rådestillatet direkt ur pannan men lite utspätt, tänkt att användas som snaps eller drinkingrediens...

Jag har själv ett par 30 litersfat reserve som de kallar det och jag valde att tappa ett av dem precis efter drygt 5,5 år och det är riktigt riktigt bra! Små fat snabbar upp processen - det är denna double wood whisky ett bevis på ( och jag är en kräsen herre :-) )

Brukswhiskyn är bättre än första utgåvan i min mening men den behöver mer ålder och det får den med tiden som tur är....

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
> HP2 Sport 09 <
> G650X moto 07 <
[medlem 2658530]
Användarvisningsbild
skylt
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 2002-06-18/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav hebymats » 2013-08-26/17:24

Har varit till Gammelstilla whisky och sniffat och så fick jag lite på läppen
Det tar något år innan det är ute på marknaden.
Den som väntar på något gott väntar alltid för länge
hebymats
F800GSA F650GS Dakar R100RT
Varje MC-tur är ett äventyr.
Användarvisningsbild
hebymats
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2009-10-15/21:23

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-08-26/19:39

Kapten Stofil skrev:Gör te på riven ingefära och hackad vitlök. Pressa i minst en citron och en hel hög med honung.
"Smakar räva i kvadrat så du behöver whisky efteråt. Men det hjälper!" kommenterar hon (där kom whiskyn in)

Att stå på scenen och spela teater mot någon, som nyligen medicinerat enligt det receptet, måste vara en särpräglad upplevelse!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-10-19/09:01

På annan tråd gavs tipset om Diplomático - 12 år gammal, mörk venezolansk rom. Jag köpte en flaska, och den kan kort beskrivas med "sött, milt och gott" - med många smaker som ger en fin total. (En hake är, att den är så lättdrucken, att det lätt blir mer, än man hade tänkt sig!)

Jag skulle kunna tänka mig, att en liten skvätt kan vara en utsökt smaksättare i diverse fruktbaserade desserter - men konnässörerna anser måhända, att detta vore helgerån, och att den skall drickas, som den är?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav akktustakki » 2013-10-19/09:29

GlenMorangie, "handcrafted by the 16 men of Tain". Finns i olika "utföranden", pröva säger jag bara!
akktustakki
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2013-07-24/16:56

Inläggav Knut Natt och Dag » 2013-10-19/22:35

Bror Gårdelöf skrev:På annan tråd gavs tipset om Diplomático - 12 år gammal, mörk venezolansk rom. .....

Jag skulle kunna tänka mig, att en liten skvätt kan vara en utsökt smaksättare i diverse fruktbaserade desserter - men konnässörerna anser måhända, att detta vore helgerån, och att den skall drickas, som den är?


Jag använder rökig, tjärig skotsk whiskey när jag gör Bouillebaisse (reservation för stavningen). Den passar jättebra där med sin kustkaraktär tycker jag.


Knut Natt och Dag, Helsingborg
Helsingborg och Onsala (D15 men också D14)
R1200RT
KLE 500
Användarvisningsbild
Knut Natt och Dag
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 2012-07-17/10:33

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-10-20/08:58

Anrättningen brukar skrivas "bouillabaisse".
Skotska och kanadensiska destillat skrivs traditionellt "whisky", medan irländska och amerikanska skrivs "whiskey". Dock finns undantag, vad gäller amerikanska. Ett och annat märke - och någon regeltext, som jag vill minnas har refererats till här på Forum - har stavningen "whisky".

Sedan gör jag omedelbart reflektionen, att det är viktigare, hur soppan och whisk(e)yn smakar, än hur de stavas.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav vilde » 2013-10-20/15:13

För medicinskt bruk har jag i ganska många år kört med ett gammalt engelskt recept. Fantastiskt bra när man blir lite rosslig eller hes i halsen, kanske början på en förkylning. Tyvärr kan jag inte dricka det längre då jag blivit allergisk mot honung.

Enkla ingredienser: vatten, honung och whisky. Man tar liiite liiite vatten, bara så mycket att man kan lösa upp en rejäl matsked honung sen fyller man upp med whisky efter behag :) Det är ju synd att slösa en dyr whisky på det men jag har upptäckt att det skiljer mycket i smaken även efter inblandningen med honung, min favorit till denna medicin är Tullamore Dew.

Att dricka ovan beskrivna medicin är som att suga på en god karamell, ska sippas i små klunkar, andas gärna in djupt genom munnen medan drycken finns kvar på tungan och jag lovar att det fungerar, halsen känns klart bättre och förkylningen drar någon annan stans.

Jag tycker det fungerar så bra att jag funderat en del på varför det fungerar. Honung är ju bevisligen bakteriedämpande och används i sjukvården bland annat i Indien där man med framgång behandlar brännskador med honung. Alkohol används i många flytande mediciner för att kroppen ska ta upp medicinen på ett bra sätt, kanske kan det vara en del av förklaringen?

All medicin måste ju inte smaka päckel och att medicinen är njutningsfull att inta förtar ju inte nyttan, kanske måste man ha en viss inlärningsperiod för att lära sig njuta av den men som sagt jag tycker den är superbra.
R1200R -2012
Användarvisningsbild
vilde
 
Inlägg: 386
Blev medlem: 2008-10-20/23:41

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-10-20/19:43

vilde skrev:Honung är ju bevisligen bakteriedämpande och används i sjukvården bland annat i Indien där man med framgång behandlar brännskador med honung. Alkohol används i många flytande mediciner för att kroppen ska ta upp medicinen på ett bra sätt, kanske kan det vara en del av förklaringen?

Hade ingen aning om, att honung är bakteriedämpande - men OK; den hypertona miljön i en stark sockerlösning hindrar ju tillväxt av mikroorganismer (sylt, exempelvis).
Alkohol behövs nog inte så mycket, för att kroppen skall ta upp läkemedlet, men det är stundtals ett lämpligt lösningsmedel.

Hur som helst; Mår man bra av en sådan blandning, som Du beskriver, är det väl bara att njuta - i alla fall så länge man doserar vettigt. Och om Du kan leda i bevis, att den botar förkylningar, har Du Nobelpriset i medicin i en liten ask.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Kenneth » 2013-10-20/20:02

''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav Kapten Stofil » 2013-10-20/20:06

Annars tänkte jag att det kunde vara placeboeffekten, den ska ju i vissa fall t o m vara starkare än verkan av läkemedel.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-10-20/20:19

Om det, som Kenneth citerar, håller, vad det lovar, kommer vi mycket snart att se ett fantastiskt uppsving för biodlingen i Australien och på Nya Zeeland! Dessutom kommer man nog att försöka odla manukaträd lite varstans på klotet.

Vad gäller placebo, är det just den typen av studier, som krävs för att visa, om en behandling har kausal effekt. Är resultaten desamma som för placebo (eller sämre), anses, att behandlingen inte har någon effekt. Är resultaten bättre, forskar man vidare - och kan i en del fall till slut hitta en ny metod.
Den processen tar i regel många år.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Kenneth » 2013-10-20/20:24

Bror Gårdelöf skrev:Om det, som Kenneth citerar, håller vad det lovar, kommer vi mycket snart att se ett fantastiskt uppsving för biodlingen i Australien och på Nya Zeeland! Dessutom kommer man nog att försöka odla manukaträd lite varstans på klotet.

Vad gäller placebo, är det just den typen av studier, som krävs för att visa, om en behandling har kausal effekt. Är resultaten desamma som för placebo (eller sämre), anses, att behandlingen inte har någon effekt. Är resultaten bättre, forskar man vidare - och kan i en del fall till slut hitta en ny metod.
Den processen tar i regel många år.

Tyvärr är dessa träd utrotningshotade. Men det verkar finnas en hel del indikatorer på att honung är verkningsfullt mot vissa bakterier och virus. Det pågår mycket forskning på området.
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-10-20/20:43

Det är bara att hoppas.

Vitlök är också verksamt mot smittämnen - men såvitt jag vet, existerar infektionssjukdomar även i länder, där vitlökskonsumtionen är betydligt större än här.

Verkligheten är som regel irriterande komplex.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Marie » 2013-10-20/21:41

Vitlök är rätt använt mycket verksamt mot diverse smittsamma sjukdomar. Äter man tillräckligt mycket kommer ingen så nära att man kan bli smittad... :mrgreen:
Att det inte är lika verksamt i länder med hög vitlökskonsumtion beror helt analogt på att de flesta där är tämligen immuna mot stanken och därmed inte hålls på avstånd....
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav Kapten Stofil » 2013-10-20/21:46

Den enklaste förklaringen är den bästa :mrgreen: (Occams rakkniv)
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Whiskytråden

Inläggav akktustakki » 2013-10-20/21:50

På ett av våra numera nedlagda pansarregementen fanns det en kompanichef, som i sin stridsvagn alltid hade en flaska whisky som "vagnsutrustning", utifall att det skulle bli "skarpt läge". Föra krig utan whisky ansåg han vara lika omöjligt som att inte ha ammunition till vapnen. Lite åt det hållet var vår sjukvårdsfanjunkare, tvätta sår med sprit ansåg han var ett "j-a slöseri, det gör bättre verkan inombords"! Det där med att äta vissa saker, det tror jag på, för de som äter mycket bananer, de får en ryggrad som en mosad banan & folk som inte har någon ryggrad, de tycker man genuint illa om. Tacka vet jag potatis, den innehåller stärkelse, det är bra för ryggraden. (Nu försöker jag vara ironisk, så nu vet ni som saknar ironi om det)
akktustakki
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2013-07-24/16:56

Re: Whiskytråden

Inläggav Kapten Stofil » 2013-10-20/21:54

Hmmmm... Jag konsultar ju åt Trafikverket. Där ställer man fram frukt åt personalen. Den populäraste frukten är... banan...
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Whiskytråden

Inläggav akktustakki » 2013-10-20/22:21

"Pay peanuts-get monkeys, pay bananas-get more & bigger monkeys" (ja, jag är fortfarande ironisk, men inte lika mycket som i förra inlägget)
akktustakki
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2013-07-24/16:56

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-10-20/22:24

akktustakki skrev:... tvätta sår med sprit ansåg han var ett "j-a slöseri, det gör bättre verkan inombords"!

Han hade mer rätt än han anade, för sprit i sår gör mest skada! Det är bara i dåliga böcker och filmer, som en annorlunda uppfattning tillåts göra sig gällande.

Och det där med bananer låter ju plausibelt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Kapten Stofil » 2013-10-20/22:27

Det ska sägas att på verket finns många synnerligen kompetenta och hängivna medarbetare. Dock förefaller många policys vara tämligen ogenomtänkta, vilket kanske får tillskrivas bristen på karriärvägar för specialister, och den politiska inblandningen.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Whiskytråden

Inläggav akktustakki » 2013-10-20/22:33

Vad roligt att fanjunkaren hade rätt, han pratade sig varm för tvål & vatten, tyckte alltid att vi skulle hålla "kleptomankorvarna" rena med hjälp av det, han var en duktig vapenmekaniker åxå. Men nog om det, är det någon här som prövat Glen Deveron ? Fick en flaska av en kamrat, har aldrig smakat den & det vore kul att höra om någon kanske tagit sig en slurk ?
akktustakki
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2013-07-24/16:56

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst