Whiskytråden

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-11-25/22:52

Max Mad skrev: Vad jag kan dra mig till minnes, var att det var just caskstrenght uppåt 60%. Just den buteljen jag köpte hade inte exakt 60 %, men strax därunder.

Roligt att kunna sätta Dig på spåret mot en favorit. Aberlour A'bunadh kan variera lite i styrka mellan de olika koken. Man verkar ha som gimmick, att varje etikett har The Master Distiller's signatur och angivande av styrkan. Min nuvarande putäll håller 60,9 %, men jag har nog haft en och annan, som legat strax under 60 %.

Genom åren har jag noterat, att den inte alltid finns på Systembolaget, så nu har jag för vana att köpa ett par flaskor i taget, när den finns. Det blir ett rejält hål i plånboken, men det är det värt.

Aberlour har andra varianter, inklusive en tolvåring på 40 % (tror jag), som inte alls är dum. Den kan man hålla tillgodo med, när A'bunadh inte finns i hyllorna - men skillnaden dem emellan är klart märkbar, så när A'bunadh finns, väljer jag den.

Slainte.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Max Mad » 2016-11-25/23:20

Bror Gårdelöf skrev:Roligt att kunna sätta Dig på spåret mot en favorit. Aberlour A'bunadh kan variera lite i styrka mellan de olika koken. Man verkar ha som gimmick, att varje etikett har The Master Distiller's signatur och angivande av styrkan. Min nuvarande putäll håller 60,9 %, men jag har nog haft en och annan, som legat strax under 60 %.
Jo, det förefaller vara den kvalisort som du angett, som sagt.
Bror Gårdelöf skrev:Genom åren har jag noterat, att den inte alltid finns på Systembolaget, så nu har jag för vana att köpa ett par flaskor i taget, när den finns. Det blir ett rejält hål i plånboken, men det är det värt.
Där är sannolikt en delförklaring till varför jag inte lyckats lokalisera den tidigare, då den (enligt utsaga) inte alltid finns tillgänglig.
Bror Gårdelöf skrev:Aberlour har andra varianter, inklusive en tolvåring på 40 % (tror jag), som inte alls är dum. Den kan man hålla tillgodo med, när A'bunadh inte finns i hyllorna - men skillnaden dem emellan är klart märkbar, så när A'bunadh finns, väljer jag den.
Om (och när) det blir aktuellt, då blir det en sådan cask strength för att prova om det är samma. Som sagt, jag vill minnas att den var väldigt god och att jag var grundlig i mitt utforskande, för flaskan höll inte länge :?.

Men med den hastighet jag numer konsumerar starkvaror, så lär det dröja innan det blir aktuellt med något inköp, då jag redan har en flaska Ancnoc i skåpet. För att ge en bild av hur mycket jag i dessa dagar konsumerar, så har jag under det året som gått, hällt i mig en flaska Helge the famous moose och (högt räknat) tio (10) öl. Är inte så värst intresserad av att dricka mig berusad längre, då jag tycker att det är skönt när tanken är klar.

Kan kort nämna att det går att se hur många buteljer det finns (av t ex Aberlour A'bunadh) i hela landet, och i ett systembolag nära dig. Om det börjar närma sig påfyllning, kan du gå in och titta om den finns att tillgå, eller ej.
Bror Gårdelöf skrev:Slainte.
Hälsa och välgång även till dig, bäste Bror :).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2016-11-25/23:26

Rolig tråd att reflektera över . I vilken ålder ,och då inte av whiskeysmak och övriga spritsorter
blev det gott ?
Inget jag fick i bröstmjölken . (nästan 100% säker)
Kakor, gosis , grillat osv. är gott enl. mej :? .
Jag smakade detta första gången av ren nyfikenhet :shock:
En god hjälp för att hjälpa en blyg människa men kanske blir för mycket :(
Reklamen borde bli "Smakar mindre jävligt än andra" .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-11-26/09:23

Som britterna säger: "It's an acquired taste."

Det finns andra exempel. Första gången jag åt fetaost (i grekisk sallad) och tzatziki var under bröllopsresan till Kos 1980. (Ön var då inte alls så sönderturistifierad, som den senare blev.) Det smakade inte dumt, men det var inte heller någon förälskelse vid första mötet. Något halvår senare trillade polletterna ner, och ända sedan dess ingår kalamataoliver, äkta fetaost (på fårmjölk, inte komjölk) och tzatziki bland favoriterna.

Första gången jag åt sushi var samma upplevelse. Helt OK mat, men inte mer. Så - efter ett par gånger - trillade polletten ner, och därefter är jag i viss mån beroende av denna både goda och hälsosamma mat. Något unikt med sushi är, att man kan äta sig rejält mätt utan att bli tung i huvudet.

Slutligen undrar jag, om någon gillar surströmming första gången. Smaken för den anrättningen inräknas rimligen i begreppet förvärvad - även om jag antar, att förvärvandet sker i unga år längs Norrlandskusten.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2016-12-31/00:49

Så blev det nyårsafton .
Filmen "Gudfadern" gick långt in i den sista dagen på året . 21 till 00,30 , 3,5 tim :)
Blir det vanligt bubbelvatten i kväll eller kör nördgänget med fin whiskey och treo :? :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav Kapten Stofil » 2016-12-31/00:59

Rosa champagne = utspädd T-röd i Sodastreamen
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2016-12-31/01:25

Kapten Stofil skrev:Rosa champagne = utspädd T-röd i Sodastreamen

Låter spännande :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-12-31/02:23

Bror Gårdelöf skrev:Någonstans har jag för övrigt läst, att Irish coffee komponerades av en bartender på en amerikansk flygplats! Huruvida han hade irländskt påbrå, förtalte inte historien.

Som jag fattat historien, var det inte på en amerikansk flygplats, utan på Limerick-flygplatsen på Irländska västkusten (föregångaren till dagens Shannon Airport).
Där mellanlandade "amerikaflygen" på 40-talet, det var innan jetplanens tid, och (den irländske) bartendern Joseph Sheridan komponerade drycken för att servera något värmande till frusna atlant-resenärer.
Samme Joseph har f ö gett namn åt likören Sheridans, ni vet den där grädd/kaffe/whiskylikören i "dubbelflaska" som blandas när den hälls upp.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Irish_coffee
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-12-31/10:16

Det låter betydligt mera plausibelt. Här finns inga skäl att argumentera emot.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav paol » 2016-12-31/15:14

För en del år sen bodde vi på puben Shannon House i Foyne, där de påstod att de serverade original Irish Coffee.
351.JPG

Kunde inte påstå att den var bättre än den Irish Coffee som serveras här hemma.

Däremot finns det ett mycket intressant museum om flygtrafiken över atlanten till USA.
http://www.flyingboatmuseum.com
Per-Anders Olsson R1200 RS
Man blir gammal när man slutar leka !
Användarvisningsbild
paol
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2006-04-21/01:00
Ort: Malmö

Re: Whiskytråden

Inläggav HåkanH » 2017-01-30/20:51

Deveron.jpg
Deveron.jpg (125.74 KiB) Visad 20896 gånger

The Deveron – en komplex tolvåring!
En single malt från destilleriet Mac Duff i nordöstra Scottland! Den släpptes i september 2016!

Fick en sådan här i julklapp av dottern och hennes sambo. Som jag skrivit här för några år sedan, är jag
ingen whisky-freak (rökig går bäst att dricka, konstigt nog).
Först nu i helgen tog jag och provsmakade...nja, det gick skapligt! :oops:
Den var ganska mild/mjuk ändå med några odefinierbara eftersmaker.

Så, ni som är duktiga på whisky...har ni smakat denna och vad tycker ni i så fall?
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Whiskytråden

Inläggav Olof Eriksson » 2017-02-04/21:35

Min hustru är förkyld. Så vi kurerar det med lite Whiskey. Och jag stöttar givetvis min kära hustru....
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-02-04/21:48

Den sortens empati är trivsam för båda parter.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Peter Nordlund » 2017-03-04/20:44

I mina stapplande steg att utforska Whiskyn krokiga vägar har jag kommit till en lite slutsats, tror jag...(det är svårt detta :D )

I somras impulsköpte jag "Mackmyra Blomstertid" Single Malt och tänkte nu jäklar fin svensk kvalité! men den var inge kul alls, väldigt "vass" i smaken och den har väldigt lite eller ingen eftersmak, trist!
Vänner som jag nämnt den för säger att dom inte tycker att Mackyra är speciellt "bra" så det kanske inte var fel på mig :)

Har en Jameson Caskmate Stout edition som är bättre, den avprovas just nu 8-)

Som en sidnot så var jag på en trevlig pub (The Churchill Arms, Stockholm) nyligen och provade för första gången Bourbon, Blantons Gold Edition och där kände man ju rätt stor skillnad mot malt whisky

Fick höra att alkohol är en smakbärare...hade ingen aning om det, kanske lite som fett i mat är?

Skål! :D
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2017-03-04/20:47

Peter Nordlund skrev:Har en Jameson Caskmate Stout edition som är bättre,
den avprovas just nu 8-) Skål! :D

Då försvinner väl den omtalade blygheten :? :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav Peter Nordlund » 2017-03-04/21:03

Kovlingen skrev:
Peter Nordlund skrev:Har en Jameson Caskmate Stout edition som är bättre,
den avprovas just nu 8-) Skål! :D

Då försvinner väl den omtalade blygheten :? :mrgreen:


:oops:
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-03-04/21:34

Peter Nordlund skrev:... inge kul alls, väldigt "vass" i smaken och den har väldigt lite eller ingen eftersmak, trist!

Fick höra att alkohol är en smakbärare...hade ingen aning om det, kanske lite som fett i mat är?

Mackmyran kan bli bättre med sådär 1/3 vatten. Prova.

Visst är alkohol en smakbärare - ett i sig irriterande problem, för det är svårare att få till smaken med låga alkoholhalter än med högre. Gäller det spritdrycker, är det rimligen omöjligt, medan det blir mer komplext med öl och vin.

För att röra till det ännu mer, blir alltså just whisky ofta godare av att spädas (tycke och smak, som alltid). Min absoluta favoritwhisky Aberlour A'bunadh är en cask strength på kring 60 % i buteljen, och jag har upptäckt, att den är godast, när man slår dubbelt så mycket vatten som whisky i glaset - alltså med en alkoholhalt på 20 %. På något konstigt sätt smakar den mycket mer, samtidigt som den naturligtvis blir mildare. (Det går att dricka den outspädd, men det är garanterat ingen njutning!)
Om inte annat behöver man inte bära hem så mycket vatten från Systembutiken.

Fett har jag hört beskrivas som en smakbindare - dvs det rundar av smaker till en bättre harmoni. Men det är måhända mest en fråga om semantik och filosofi.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Peter Nordlund » 2017-03-04/22:23

Bror Gårdelöf skrev:
Peter Nordlund skrev:... inge kul alls, väldigt "vass" i smaken och den har väldigt lite eller ingen eftersmak, trist!

Fick höra att alkohol är en smakbärare...hade ingen aning om det, kanske lite som fett i mat är?

Mackmyran kan bli bättre med sådär 1/3 vatten. Prova.

Visst är alkohol en smakbärare - ett i sig irriterande problem, för det är svårare att få till smaken med låga alkoholhalter än med högre. Gäller det spritdrycker, är det rimligen omöjligt, medan det blir mer komplext med öl och vin.

För att röra till det ännu mer, blir alltså just whisky ofta godare av att spädas (tycke och smak, som alltid). Min absoluta favoritwhisky Aberlour A'bunadh är en cask strength på kring 60 % i buteljen, och jag har upptäckt, att den är godast, när man slår dubbelt så mycket vatten som whisky i glaset - alltså med en alkoholhalt på 20 %. På något konstigt sätt smakar den mycket mer, samtidigt som den naturligtvis blir mildare. (Det går att dricka den outspädd, men det är garanterat ingen njutning!)
Om inte annat behöver man inte bära hem så mycket vatten från Systembutiken.

Fett har jag hört beskrivas som en smakbindare - dvs det rundar av smaker till en bättre harmoni. Men det är måhända mest en fråga om semantik och filosofi.


Jag vet att många förespråkar vatten i whisky, men har själv inte "vågat" ännu även om jag tror på motiveringen/anledningen, men skall prova!

Jag är ju gastric bypass opererad och har inge bevis för det men jag upplever som att jag blir berusad på mindre mängd alkohol än när den gick igenom magsäcken och det är ett problem, det är som att berusningen kommer lite i vägen för provningen/upplevelsen, men så är det och inget att göra åt (bortsett det där med vatten)

När jag provade ovan inlägg Bourbon så fick jag rådet att välja den med 51,5% och inte den på 40% för att den högre var godare.
Nåja det är ju trevligt att prova så ingen skada :)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Whiskytråden

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2017-03-04/23:43

Om jag köper whisky till mig själv väljer jag nästan uteslutande blended. I basförrådet finns alltid Paddys och när jag vill skämma bort mig lite slår jag till med Chivas. Väldigt goda i mitt tycke och klart vettigare prissatta än malt.
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-04-12/08:06

Peter Nordlund skrev:Jag är ju gastric bypass opererad och har inge bevis för det men jag upplever som att jag blir berusad på mindre mängd alkohol än när den gick igenom magsäcken ...

Det kan nog stämma. By-pass betyder ordagrant "förbikoppling" - vilket i detta fall betyder, att såväl mat som dryck snabbare hamnar i tarmen, så att upptaget blir snabbare (även om just etanol tas upp också genom magsäcksslemhinnan).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Kapten Stofil » 2017-04-13/00:50

Bror Gårdelöf skrev:
Peter Nordlund skrev:Jag är ju gastric bypass opererad och har inge bevis för det men jag upplever som att jag blir berusad på mindre mängd alkohol än när den gick igenom magsäcken ...

Det kan nog stämma. By-pass betyder ordagrant "förbikoppling" - vilket i detta fall betyder, att såväl mat som dryck snabbare hamnar i tarmen, så att upptaget blir snabbare (även om just etanol tas upp också genom magsäcksslemhinnan).

Jag känner två personer som gjort samma operation, båda säger att de blir berusade direkt för "ingenting" men att det också går över väldigt fort

Skickat från min HUAWEI CAM-L21 via Tapatalk
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-04-13/09:22

Jäpp. Om man snabbt bli berusad på en liten dos - och slutar där! - tar det ju inte så lång tid för levern att bryta ner denna lilla dos, så det stämmer bra. Veterligen har leverns nedbrytningshastighet för etanol inte påverkats av en gastric by-pass-operation, så den håller nog samma takt som vanligt; c:a 1,6 cl ren etanol på två timmar.

(Parentetiskt finns en parallell här - med te! Av grönt te blir jag snabbare pigg än av brunt/svart. Enligt anrika Teboden i Linköping ger det gröna teet på något sätt ifrån sig teofyllinet snabbare än jäst te. Effekten kommer snabbare och blir mera kortvarig.
Bakgrunden till detta begriper jag inte, men det verkar funka - och har förstås i övrigt inget att göra med vare sig whisky eller gastric by-pass.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Thomas BT » 2017-04-17/08:29

Varit andelsägare i fat från svenska Box i nästan 4 år. Fick hem tre flaskor från ett av faten igår, sherryfat, varmed den var tvunget att testas förstås, mycket god. Rökig och stark, en skvätt vatten för att dämpa den 60% alkoholstyrken behövdes... Bra söndag! :D
-----------------
R1200R -08
Användarvisningsbild
Thomas BT
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2013-06-26/20:41

Re: Whiskytråden

Inläggav Olof Eriksson » 2017-08-04/20:37

Skall testa denna skapelse ikväll. Har noll koll på vad det är för smak :o Bild

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Whiskytråden

Inläggav Peter Nordlund » 2017-08-18/07:23

Läste detta som väll inte är en nyhet.

Därför ska du hälla vatten i din whisky

SVT länk:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/forskare-darfor-kan-vatten-gora-din-whisky-godare

Man undrar ju angående det dom skriver att redan vid tillverkning så späder man ju spriten med vatten, att man då kan tillsätta små mängde ytterligare är ju intressant, varför gör man inte det från början kan man ju undra? åtminstone någon borde ju prova kan man tycka...

Själv har jag aldrig provat att tillsätta vatten, det har inte blivit av bara.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-08-18/07:51

Ett bra skäl till att inte sälja spriten ännu mer utspädd är, att kunden slipper bära hem mer än 60 % vatten. Sådant finns ju i kranen hemma. Till det kommer, att vi kan ha olika preferenser för, hur mycket vi vill späda whiskyn. Då är det ju bra att kunna göra det själv.
Därför kan man också tänka två gånger, när man tittar på priset på flaskor med cask strength, som brukar ligga på 55 - 60 %. Visst brukar de vara dyrare per alkoholmilliliter än 40 %-sorterna, men inte så mycket, som man först kan tro, och man får ännu mindre vatten att bära hem.

Min absoluta favoritwhisky är Aberlour A'bunadh, som brukar ligga kring 60 % - och det roliga är, att jag tycker, att den smakar både mest och bäst, när jag slår i dubbelt så mycket vatten som whisky, dvs alkoholhalten är då nere i 20 %! Så putällen blir dryg.
"Mest" ovan innebär, att den är smak- och aromrik på ett sätt, som inte framgår lika tydligt, om den späds till exempelvis 40 %. Då slår alkoholen ihjäl många av de doft- och smakförnimmelser, som kommer fram, när den späds mer.

(Vid något tillfälle för flera decennier sedan frågade jag min far om Brännvin Special, som i alla fall då fanns på Systembolaget och höll - tror jag - 35 %. Hans svar var kort och koncist: "Nej! Usch! Det är vattenskadat!")
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Peter Nordlund » 2017-08-18/10:10

@Bror
Använder du "vanligt" kranvatten? har för mig att jag läst olika råd också där men minns inte, då jag är nybörjare och har svårt att se att det skulle spela någon roll för mig så är det så jag tänkt prova.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-08-18/10:15

Konnässörerna vill förstås ha friskt, stilla källvatten, men svenskt kranvatten håller som regel så hög kvalitet, att det går utmärkt. En del hävdar också, att det skall vara rumstempererat.
Personligen tycker jag, att det blir ännu godare med (milt) kolsyrat, kallt vatten, vilket åtskilliga finsmakare anser vara en hädelse - men det handlar ju om mina smaklökar, inte deras.
Kolsyran ger en mild förnimmelse av sälta, som jag gillar - både när jag dricker bubblat vatten till maten och när jag slår det i whiskyn.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-08-18/11:11

Apropå det där med alkoholhalt har jag någonstans läst, att brännvinet på Bellmans tid kunde hålla sådär 20 %. Huruvida det är sant, vet jag inte, men det kan i så fall (del)förklara en del skildringar av, hur man drack på den tiden. Många supar, men inte med dagens styrka.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Peter Nordlund » 2018-10-23/17:11

Jag fick i förra veckan ett tips av en god vän just hemkommen från Japan att bolaget släppt ett litet parti Japansk Whisky
"Hibiki Harmony"
https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/hibiki-4034101
Den är rackarns dyr i min värld men jag hade ett presentkort som tog udden av detta, så jag chansade :shock:
(693 kr)

Vad min vän sa var "Bra pris, endast en hundralapp över inköpspris i Japan och billigare än på Heinemanns butiker på flygplatser i Tyskland där den alltid finns."

Men då det finns många här med bättre koll på ämnet än jag har kanske det kan vara av intresse.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2018-10-23/18:40

Den var billig i förhållande till den flaska som min arbetskompis fick se urdrucken "morgonen efter kvällen före" . :o
Jo han har några dyra flaskor på lager men denna kväll blev han tydligen "kung i baren" :D :D
Han var inte såå glad över detta :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav vilde » 2018-10-23/20:34

En del whisky med mycket smak är mindre utspädda än till vanliga 40%. De är på 50% och kanske mer ändå därför att de ska behålla smaken bättre har jag för mig. Det är de här alkoholstarkare sorterna jag lärt mig att man kan få ut lite mer smak med en droppe vatten, men vi snackar droppe/droppar inte mer. Använd pipett.

Exempelvis nedanstående från min favoritö vad gäller whisky :)

12.JPG
R1200R -2012
Användarvisningsbild
vilde
 
Inlägg: 386
Blev medlem: 2008-10-20/23:41

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2018-10-23/20:36

Fungerar bra med kaffe också :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav Martin Lindor » 2018-10-23/22:32

vilde skrev:En del whisky med mycket smak är mindre utspädda än till vanliga 40%. De är på 50% och kanske mer ändå därför att de ska behålla smaken bättre har jag för mig. Det är de här alkoholstarkare sorterna jag lärt mig att man kan få ut lite mer smak med en droppe vatten, men vi snackar droppe/droppar inte mer. Använd pipett.

Exempelvis nedanstående från min favoritö vad gäller whisky :)

12.JPG



Titta på kvällens avsnitt av "Fråga Lund" på SVT Play så får du det vetenskapliga svaret på varför och hur mycket en whisky kan spädas för att frigöra smak.
K1600 GT
Martin Lindor
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 2010-09-27/21:44

Re: Whiskytråden

Inläggav Peter Nordlund » 2018-11-03/20:10

Peter Nordlund skrev:Jag fick i förra veckan ett tips av en god vän just hemkommen från Japan att bolaget släppt ett litet parti Japansk Whisky
"Hibiki Harmony"
https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/hibiki-4034101
Den är rackarns dyr i min värld men jag hade ett presentkort som tog udden av detta, så jag chansade :shock:
(693 kr)

Vad min vän sa var "Bra pris, endast en hundralapp över inköpspris i Japan och billigare än på Heinemanns butiker på flygplatser i Tyskland där den alltid finns."

Men då det finns många här med bättre koll på ämnet än jag har kanske det kan vara av intresse.


Kan meddela att den inte var dum alls, ganska mild smak, lite lite söt men inte på ett störande sätt :)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Whiskytråden

Inläggav HåkanH » 2018-12-28/19:42

Förlåt att jag skriver i whiskytråden, för det här är någon sorts rom vad jag förstår!
Den här flaskan har stått i matkällaren i många år (troligen fått den i present)! Eftersom jag inte alls är
bekant med innehållet och inte vet hur det smakar, så undrar jag nu utifall någon har smakat och kan ge
en kort recension. Om och med vad kan man späda för att göra nån sorts drink (grogg)?
Rom.png
Rom.png (386.02 KiB) Visad 11621 gånger
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-28/21:13

Diplomatico är en känd, mycket fin venezolansk rom, om jag inte missminner mig. Jag tror mig inte ha druckit Reserva, men väl "ordinarie" Diplomatico, och den var god. "Ordinarie" Diplomatico ligger någonstans i femhundrakronorsklassen på Systembolaget, och min gissning är, att Reservan inte är billigare. Antingen har någon eller några tagit i ordentligt till Din present, eller också är den "privatimporterad".

Rom görs ju av socker, och denna rom har en mild, mjuk, rund smak, naturligtvis med noterbar sötma.
Mitt råd är, att Du slår upp en slurk, precis som den är, gärna i ett kupformat glas - stor eller liten cognacskupa eller det traditionella skotska whiskyprovarglaset Glencairn - eller vad Du råkar ha till hands. Nosa och smaka.

Smak skall inte diskuteras, men jag blir inte förvånad, om Du instämmer med mig, att den rommen bör man inte blanda drinkar av! Den är bäst, som den är - möjlighet spädd med lite vatten, men där är jag osäker.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav GSven » 2018-12-28/21:24

Risk för att den hamnar i Pladdertråden redan innan du smakat innehållet. Vi får väl påpeka att..sprit med färg...går det inte lika bra? Rom, nej den har jag inte smakat. Du får titta, är den ljus eller mörk?
Om du trots Brors råd vill blanda lite: Vanligast är väl blanda med Cola, Cuba libre du vet.
För årstiden kanske Dark `N`Stormy är bättre
https://sv.wikipedia.org/wiki/Cuba_libre
https://drinkoteket.se/recept/dark-n-stormy/
http://www.dricka.se/drinkar/rom/
Sven
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-29/08:52

GSven skrev:Risk för att den hamnar i Pladdertråden redan innan du smakat innehållet. Vi får väl påpeka att..sprit med färg...går det inte lika bra?

Enligt min åsikt: Absolut inte. Huruvida man gillar Diplomatico rom eller inte är som alltid den enskildes ensak, men att avfärda den som "färgad sprit" är att göra den en grav orättvisa.
Eftersom den har en viss sötma i sig själv, skulle jag inte blanda den med något annat sött - och huruvida den blir bättre av spädning med vatten - kolsyrat eller ej - vet jag inte.
Mitt råd till TS kvarstår: Prova en skvätt, precis som den är, och döm själv. Gillar Du den inte, kan Du ju alltid prova att göra drinkar på den - eller ge den till någon, som vet sig gilla den.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-12-29/12:11

HåkanH skrev:Förlåt att jag skriver i whiskytråden, för det här är någon sorts rom vad jag förstår!
Den här flaskan har stått i matkällaren i många år (troligen fått den i present)! Eftersom jag inte alls är
bekant med innehållet och inte vet hur det smakar, så undrar jag nu utifall någon har smakat och kan ge
en kort recension. Om och med vad kan man späda för att göra nån sorts drink (grogg)?


Det finns ett par olika varianter på Diplomatico rom Reserva och en Reserva Exclusivo. Skillnaden är att Exclusivo är lagrad i 12 istf 8 år och har mycket högre sockerhalt (typ 8ggr). Enkelt uttryckt så är DRE kanske enklare att ta till sig som rendryck i glaset men som alltid så är andelen socker en högst personlig smak.

För att återföra till Whiskytråden så skulle jag få kväljningar om någon hällde i 40g socker per liter i min favorit Whisky och bytte smak. Lite som att byta ämne i en tråd.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav HåkanH » 2018-12-29/13:24

Tack Bror, Gsven och Magnus för era belysande inlägg i rom-frågan!
LITE mer insikt har jag nog fått! Kanske jag provsmakar i nyårshelgen!

GOTT AVSLUT på det gamla året! :)
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Whiskytråden

Inläggav Karl Bergman » 2018-12-29/21:46

Bäst i år och lär så förbli tack vare goda vänner med god smak för ädla drycker.

Lev och må // Karl B.
Bilagor
IMG_4779.jpg
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Föregående

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst