Whiskytråden

Re: Whiskytråden

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-03-25/13:38

Grattis i efterskott, Håkan - varför skulle det vara beklagligt att fylla år?
Det ger ju om inte annat anledning för ens nära och kära att presenta med sådana fina gåvor - jag är helt övertygad om, att Du kommer att uppskatta den mycket!
Mitt tips är, att Du provar att spilla lite vatten i den ädla drycken - det frigör fler smak- och doftämnen (som det finns mycket av i Laphroaig!) och hjälper till att få ned alkoholhalten så pass, att tunga och näshåla inte bedövas för mycket.
Prova med en tesked vatten i taget, tills Du hittar just Din favoritstyrka!
Och avnjut den hellre i ett kupat glas (allra helst "tulpanformat") än i ett traditionellt, rakt whiskyglas av tumbler-modell - kupan hjälper till att hålla doften kvar, så den når Din näsa istället för att spridas till omgivningen!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav HåkanH » 2012-03-25/14:33

Klart det är trevlligt att träffa nära & kära!
Det jag menade är beklagligt är det antal år jag fyllde. Det hade ju varit bättre
om jag fyllt 43.
I och för sig känner jag mig betydligt yngre....ja..43 sådär kanske ;) och det är ju bra ! !

Går det bra med "stiftade fingret" nu när gipset är borta?
Trist att det blev en "stökig" fredag på sjukhuset...inte bråka för mycket på måndag nu! :)
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Whiskytråden

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-03-25/15:09

HåkanH skrev:I och för sig känner jag mig betydligt yngre....ja..43 sådär kanske ;) och det är ju bra ! !

ÄR Du 43 - sådetså!
HåkanH skrev:Går det bra med "stiftade fingret" nu när gipset är borta?
Trist att det blev en "stökig" fredag på sjukhuset...inte bråka för mycket på måndag nu! :)

Tråkigt nog fick jag ett ännu större gipspaket, trots att de lovade mig att det skulle räcka med stödskena.
Jag kommer att kontakta en riktig ortopedklinik i morgon, för en "second opinion" om nödvändigheten i detta.
Men först ska jag tillbaka till Södra Älvsborgs Sjukhus i Borås och ha ut mina journaler - hur bråkig jag blir beror på hur mycket dom krånglar......
Och att hobbyveterinärerna i Borås skulle få peta på mitt finger igen finns inte på världskartan - jag hittar någon jag kan lita på för att göra jobbet klart.
Nu ska jag ha en whisky, för köra hoj kan jag ändå inte göra idag. Det blir en sån här:

TaliskerDistillers.jpg

Skål Håkan, och alla andra whisky-älskare!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-03-25/16:51

Apropå Gunnars tips ovan om en tesked vatten i taget, tills Du hittat Din favoritstyrka: En variant är att göra tvärtom; Börja med att späda ut relativt mycket - förslagsvis med två delar whisky och en del vatten. (Detta förutsätter, att whiskyn i flaskan håller sådär 40 %. Annan alkoholhalt i flaskan => annan spädning.) Tycker Du det är för mesigt, så slå i en tesked whisky i taget och prova Dig fram på det viset. <BR><BR>Poängen med det förfarandet är, att det som regel är knepigare att gå från ett alkoholstarkare alternativ till ett svagare än tvärtom, eftersom etanolen ju - tyvärr - bedövar smak- och luktsinne.(Av det skälet dricker jag ytterst motvilligt sprit, ifall det inom kort vankas gott vin, eftersom spriten tenderar att slå ihjäl vinet.) <BR>Att däremot börja med något alkoholsvagare och sedan långsamt öka alkohol- och smakstyrkan innebär inte samma problem. <BR><BR>"Och prövotiden är en fröjd." (Piratens beskrivning av, hur man gör beskat brännvin. Man sätter malört i flaskan, slår på brännvin - och prövar sig sedan fram till, hur länge kvisten skall få ligga kvar.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2012-03-25/17:19

Till Håkan å Gunnar : Hä änt så dumt å bli äldre , om man betänk alternativet :=)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-03-25/18:01

Kovlingen skrev:Till Håkan å Gunnar : Hä änt så dumt å bli äldre , om man betänk alternativet :=)

Helt rätt, käre Kovling - skål på Dig också!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav HåkanH » 2012-03-25/18:02

Bror Gårdelöf skrev:Apropå Gunnars tips ovan om en tesked vatten i taget, tills Du hittat Din favoritstyrka: En variant är att göra tvärtom; Börja med att späda ut relativt mycket - förslagsvis med två delar whisky och en del vatten. (Detta förutsätter, att whiskyn i flaskan håller sådär 40 %. Annan alkoholhalt i flaskan => annan spädning.) Tycker Du det är för mesigt, så slå i en tesked whisky i taget och prova Dig fram på det viset.


Tack Bror! Det låter ju logiskt...ska testa det!
Men..kan vara vanskligt att göra mååånga "tester" på en enda gång..kan bli att jag SPILLER till slut :shock:

Kovlingen skrev:Till Håkan å Gunnar : Hä änt så dumt å bli äldre , om man betänk alternativet :=)


Det har du f..n så rätt i.....tänkte inte på de ;)
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Whiskytråden

Inläggav HåkanH » 2012-03-25/18:21

Gunnar Elmgren skrev:Tråkigt nog fick jag ett ännu större gipspaket, trots att de lovade mig att det skulle räcka med stödskena.
Jag kommer att kontakta en riktig ortopedklinik i morgon, för en "second opinion" om nödvändigheten i detta.
Skål Håkan, och alla andra whisky-älskare!


Vaffö...vaffö gör di på dette viset ? :?

och SKÅL på dig, Gunnar!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-03-25/21:27

HåkanH skrev:Men..kan vara vanskligt att göra mååånga "tester" på en enda gång..kan bli att jag SPILLER till slut.

Du ser - fin whisky hanterar man inte på det sättet utan tar det lite i taget. På det sättet räcker ju nöjet (betydligt) längre - "och prövotiden..."<BR><BR>Apropå Kovlingens reflektion såg jag den en gång för många år sedan i en teckning av Thorvald Gahlin - med kommentaren: "Livet är ändå rätt angenämt, om man betänker alternativet."<BR><BR>Och till Dennis, tidigare ovan: Jäpp. Det är viss skillnad på, vad vi kan tratta i folk, som ligger på sjukhus under (mer eller mindre intensiv) övervakning, och vad vi kan skicka med dem hem.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Dennis Johansson » 2012-03-25/22:51

Gunnar. Trist att vården inte fungerar bra för dig.
Tycker att den vården jag fick av Brors kollegor var kanon och flickorna var jättesöta
Även på Sahlgrenska var de bra.
dock är jag lite fundersam kring akuten på Östra där jag hamnade först.
Tiden är ju kritisk för att brännskador skall spridas djupare en nödvändigt. Watergel är något man använder för detta. Men jag frågade efter lång väntan varför de inte använde det och ingen annan kylning heller.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Whiskytråden

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-03-25/23:22

Dennis,
Jag tycker mig mest ha fått vatten på min kvarn, och min gamla tes bekräftad. Sjukvården är utmärkt för den som är allvarligt sjuk eller skadad, och behöver stora resurser och vårdinsatser.
Bagatellartade fall klarar man inte av...
För en liten fraktur på ett lillfinger har man helt enkelt inga "lagom" rutiner - det är hela apparaten med förberedelser, kontroller, undersökningar, narkos och femtielva olika personer och instanser som ska ta hand om en.
Kirurgen gör sitt jobb på en kvart, och tycker troligen det är så banalt och ointressant att han (eller hon, jag har ingen aning...) inte tycker det är mödan värt att ens prata med patienten.
Jag upplevde nonchalans, slarv, bristande (dvs. obefintlig) information och ett resursslöseri av enorma mått.
Att ta till den apparaten för ett brutet lillfinger, likställer jag med att låta ett större speditionsföretag frakta hem matkassen från ICA med en 24-meters långtradare, som man lastar med gaffeltruck på en jättelik godsterminal.

Jag förstår varför vården kostar mycket pengar, och varför köerna är toklånga...

Får ta en whisky till tror jag, så jag lugnar ner mig lite.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2012-03-26/00:10

Själv hörde jag en läkare säja : "Ofta händer det att folk kommer till en undersökning
helt frisk men går därifrån fruktansvärt sjuk" ? ? Bäst att inte gå dit i onödan kanske :=(
-
Liknar detta att någon lämnar in hojen på en vanlig service och får ett samtal att den
måste renoveras fö X antal goa tusenlappar :=(
Inte lätt att komma i klorna på proffsen :=)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-03-26/09:23

Gunnar! Allvarligt talat tycker jag, att Du borde kontakta berörd verksamhetschef (den nyare - och enligt min åsikt betydligt fånigare - benämningen på klinikchef) och delge honom/henne Dina synpunkter. Det skall inte gå till, som Du beskriver - och att operatören underlåter något så självklart som att före (och helst även efter) ingreppet personligen tala med sin patient är helt enkelt oprofessionellt (vilket är mycket hård kritik inom mitt skrå). Men det vettigaste man kan göra, när sådant hänt, är förstås att tala med berörd chef. Allt annat blir i praktiken verkningslöst. <BR><BR>I övrigt kan jag inte låta bli att associera till "Jesus Syraks Vishet" - en av de apokryfiska böcker, som tagits med i Bibel 2000. (De fanns inte med i tidigare utgåvor.) Kapitel 38 ägnar de första 14 verserna åt en uppmaning att prisa läkaren, eftersom han fått sin gåva av Gud. Därefter kommer - helt överraskande - vers 15: "Den som syndar mot sin skapare må falla i läkarens händer." (Ta det inte personligt, Gunnar!) Det citatet kommer jag tyvärr att tänka på i jobbet av och till - och då sällan i situationer, som är smickrande för läkarkåren.<BR><BR>Apropå Kovlingens reflektion: Inom rättsväsendet finns ju skämtet, att det inte finns några oskyldiga - bara ännu icke ertappade. I mitt jobb är versionen, att det inte finns några friska - bara ännu inte diagnosticerade! Men det torde vara just skämt inom båda skråna.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2012-03-26/09:45

Det var en mycket trevlig och skämtsam läkare som gav oss många skratt .
Synd att han flyttade till ett annat område . ( OBS ! Inte bara skojig )
Ang. rättsväsendet har dom inte hittat mej ännu . "ASG "
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden->Loch Dhu

Inläggav Håkan B » 2012-03-26/14:04

Slàinte! Sökte i forumet och såg inget om denna pärla?
"Den svarta sjön". Det går omöjligen att se igenom denna ens upphälld i glas.
Visserligen sägs att uppskatta whisky är något man lär sig men här och var fallerar inlärningsprocessen och jag har vid i alla fall ett tillfälle i så fall blivit underkänd. ;)
Enda whiskyn jag gett bort, till en iofs tacksam brorsa men ändå. Den omdefinierar på något sätt rökigt och torvigt till något helt nytt och större och inte helt lättillgängligt! Kul att ha provat men jag passar nog nog en till.
LochDhu hemsida och sjön Loch Dhubh som stavas något annorlunda nedan. Bild
Um sicher zu sein muss man alles wissen.
Rot ist immer schneller!
Användarvisningsbild
Håkan B
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 2010-09-25/11:41

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2012-03-28/12:39

!
Senast redigerad av Kovlingen 2013-03-01/03:34, redigerad totalt 1 gång.
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav Dennis Johansson » 2012-04-02/20:37

Trots att det är måndag tog jag faktiskt och hällde upp en Whisky ikväll.
En 16 årig Lagavulin i blå karton.
Normalt brukar jag inte inmundiga starksprit på veckodagarna om arbete skall följa dagen därpå, mest av princip.
Men idag anser jag det legitimt då jag fyller år. Men om det är ngt att fira mer en att man tar sig möjlighet att dricka whisky vet jag inte.
Fira födelsedagar är väl kul och har substans tills man blir myndig. Där finns ju flera steg att nå som ger möjligheter.
Men efter det har jag inte ens lyckats bilda familj. Nästa steg som är bitterljuvt är väl pensionen. Slippa jobba = gött. Med den pension man troligen får med sig, är nog ättestupan ett alternativ, för att leva på sin pension lär väl knappats gå..
Men jag kan ju iaf njuta av whisky i många år till ;)

Smakar även på en burköl av märket Breznak, som kommer från Tjeckien. Dock verkar Heineken äga bryggeriet.
Prisvärd öl. Betalde 9.90 st för dem.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-04-02/20:57

Grattis på födelsedagen!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Dennis Johansson » 2012-04-02/21:01

tack
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2012-04-02/21:07

!
Senast redigerad av Kovlingen 2013-03-01/03:35, redigerad totalt 1 gång.
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-04-02/21:07

Grattis Dennis! Och skål, får man väl säga - Lagavulin är inte fy skam! F.ö.den enda Single Malt som lagrats i just 16 år.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav Dennis Johansson » 2012-04-02/21:12

Man tackar
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Whiskytråden

Inläggav Putte Johansson » 2012-04-02/21:17

Dennis Johansson skrev:Men idag anser jag det legitimt då jag fyller år. Men om det är ngt att fira mer en att man tar sig möjlighet att dricka whisky vet jag inte.


Allt är en definitionsfråga.
Jag röker cigarrer men bara på helger och vid fästliga tillfällen....
Få lever ett så festligt liv som jag :-)

Grattis
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Whiskytråden

Inläggav mannen65 » 2012-04-03/18:58

Måste bara få delge er whisky älskande mc vänner denna sida på nätet. Dom har det mesta.
http://www.thewhiskyexchange.com/
Användarvisningsbild
mannen65
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2012-03-20/06:06

Re: Whiskytråden

Inläggav Mimmi » 2012-04-03/19:21

Hej Dennis!

Grattis på födelsedagen! :)
Ursäkta att det kom så här efteråt :oops: Jag tittar nämligen sällan i denna tråden.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav Dennis Johansson » 2012-04-04/05:25

Mimmi skrev:Hej Dennis!

Grattis på födelsedagen! :)
Ursäkta att det kom så här efteråt :oops: Jag tittar nämligen sällan i denna tråden.


Det är ingen som helst fara Mimmi.
Det är ju ingen officiell födelsedags- eller gratulationstråd heller :mrgreen:


Men tack skall du ha!
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-04-09/02:45

I essän "En dryck ur källan" konstaterar Frans G Bengtsson, att det i grunden endast finns två poetiska drycker, vin och källvatten (medan vattenledningsvatten, brunnsvatten och många andra drycker beskrivs som "vulgära"). Han fortsätter: "Det finns andra .... men då är det ofta fråga om sådana som te sig poetiska tack vare sin avlägsenhet, sin sällsynthet, sina historiska associationer eller dylikt: komme man i tillfälle att smaka dem, skulle kanske poesin avsevärt blekna. Dit höra t. ex. sorbet och mjöd; porsöl kanske också, trots det fruktansvärda bakrus det lär ha förorsakat; samt den whiskyns sträva stamform, kallad "usquebaugh", som av forna tiders rörliga män i de skotska högländerna dracks outspädd ur spilkumar på fastande mage i gryningen för att säkerställa hälsans bevarande vid strövtågen bland ett rått klimats dimmor. Whiskyn i trängre bemärkelse däremot, hur förädlad och på allt sätt förträfflig den sedan dess hunnit bliva, har ringa poetisk valör; ännu mindre har om möjligt konjak, vilket är högst märkvärdigt. Baudelaire, som skrev religiöst extatiska dikter om vinets metafysiska innersida, skulle aldrig kunnat tänkas besjunga även den mest utsökta konjak: blotta tanken är grotesk; och ändå är det en dryck väl värd de högsta lovord. Något oförklarligt öde har velat, att den inte skall vara poetisk. Den höstlige Neptunus hos Karlfeldt tömmer 'mången sjunken flaska rom' med bibehållet majestät; han skulle ha blivit vulgär av de flesta andra starkare drycker, t. ex. 'mången ljuvlig akvavit'."<BR><BR>Längre fram i essän medges ett speciellt undantag, nämligen att kombinationen mjölk och honung också är poetisk - medan enbart mjölk inte är det - men det lämnas därhän i denna tråd.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav JErkers » 2012-04-14/18:22

Belönar mig efter dagens pyssel på båda hojarna med en Innis & Gunn (ekfatslagrad öl) och till det en liten Grants Ale Cask. Imorgon blir det långtur (ca 70 - 80 mil) till Jönköping och hem igen.
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-04-14/18:37

Alltså ekfatslagrat öl och ölfatslagrad whisky. Javisst - whisky är ju destillerat öl!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2012-04-27/21:05

!
Senast redigerad av Kovlingen 2013-03-01/03:32, redigerad totalt 1 gång.
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Whiskytråden

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-04-27/21:14

Fredag som det är, bjuder seden här i huset (en sed instiftad av Yours Truly, på synnerligen egoistiska boliner) att spilla upp en liten "pinne" att avnjutas under kvällens nedvarvning.
Väljer för ovanlighetens skull något annat än en Single Malt, nämligen en Woodford Reserve, distillers select - en Kentucky Bourbon av förvånansvärt hög klass.
Skål på er!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav Ola Arvidsson » 2012-04-27/23:39

Tja, vintern börjar nu släppa sitt grepp även här uppe i de allra nordligaste (förlåt ni i Malmfälten) delarna av vårt vackra rike. I morgon bitti äntras bussen för att ta mig de 30(!) milen till Umeå och närmaste serviceverkstad. Den kära "Bumsen" har fått service och tillsyn under vintern och står nu bara där och väntar på "husse". Kan lova er alla att vi båda har längtat! Lovar att i morgon kväll fira "jungfrufärden" med en fin single malt; kanske en Lagavulin Double Matured.... ;)
R1200 GS 2015
Distriktsombud D1
Ola Arvidsson
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2007-04-27/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav Dennis Johansson » 2012-06-08/18:00

VAr i Danmark på mc träff och följande buteljer var whiskyn som följde med hem.

IMAG0211.jpg
VAd säger ni?


Den till vänster skall ha vunnit en whisky provning i Stockholm med 125 sorter.
Den i mitten är ngt så ovanligt som destilatet.
Den till höger är säkert bra den också ;)
Senast redigerad av Dennis Johansson 2012-06-08/18:09, redigerad totalt 1 gång.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2012-06-08/18:07

!
Senast redigerad av Kovlingen 2013-03-01/03:33, redigerad totalt 1 gång.
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav Dennis Johansson » 2012-06-08/18:08

Kovlingen skrev:? ? Vare två vänster ? Har du startat provningen redan ? :=))


Den till höger skall det va...
Ändrar
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2012-06-08/18:10

!
Senast redigerad av Kovlingen 2013-03-01/03:30, redigerad totalt 1 gång.
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav Dennis Johansson » 2012-06-08/18:34

Kovlingen skrev:Förlåt Dennis ! Jag bara skoja lite :=)

Fanns väl inget att förlåta. Du missade ju min tå ju ;)
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-09-10/21:07

Drambuie har jag druckit av och till genom åren, och whisky har det också blivit några flaskor av, men av någon outgrundlig anledning har jag aldrig blandat till en Rusty Nail - förrän i kväll. Hustrun - som inte alls ogillar whisky - gillade den skarpt, och jag fann den inte så dum, trots att jag fuskat lite och använt irländsk whiskey i stället för skotsk. Kanske var det också därför, som jag ville ha i en större andel whisky för att dämpa likörens sötma. En fränare skotsk whisky skulle nog ha kontrasterat bättre. <BR><BR>För dem, som undrar, är receptet alltså en del Drambuie och två delar skotsk whisky över is. <BR>Fånigt enkelt - och gott. (Naturligtvis skulle jag aldrig drömma om att för detta ändamål våldföra mig på finare maltwhisky. En anständig blended duger gott.)<BR><BR>Sedan slår det mig, att det finns en "motsvarande drink på cognacsidan": "Guldkant", dvs punsch med cognacstillsats. Nu var det länge sedan, men under studenttiden beställde jag då och då en sådan till kaffet. Man tar 3 cl punsch och slår försiktigt 1 cl cognac på en tesked, som ligger i nivå med punschytan. Eftersom den mycket söta punschen är tyngre än cognacen, skiktar sig den senare ovanpå - dvs man får en guldkant på punschen. Gillar man punsch till kaffet, är detta en trevlig variant att prova. <BR>Naturligtvis smakar det likadant, om man slår cognacen rakt ner i punschen, men då uteblir den visuella upplevelsen. <BR>Även för denna drink gäller rimligen, att man använder enklare cognac eller eau de vie. Högklassig cognac skall nog avnjutas, som den är. <BR><BR>"Guldkant" läste jag första gången om i Fritiof Nilsson Piratens "Bock i örtagård". Exportören Jesperssons fattige och utsvultne skrivare - med stor och svulten barnskara därhemma - har som löneförmån att delta i den brakmiddag, som en gång i veckan aväts i Malmö på Hotell Horn (som senare blev anrika Savoy, om jag fattat rätt). Fabian har låtit sko insidorna av samtliga kavajfickor med vaxduk för att även kunna hälla sås på all den mat, som han smusslar med hem till sin svältande familj, till vilken han naturligtvis varje gång anländer sent, sprängmätt och mycket berusad. <BR>På ett ställe nämns, att han "lagade sig en guldkant, som var så stark, att den rätteligen borde kallas konjak med punschspets".
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-09-23/17:53

"It was an evening of whiskey, as I partly recall." <BR><BR>Repliken fälls i ett avsnitt av "Morden i Midsomer", som nyligen gick i repris (för vilken gång i ordningen vet ingen!), av den irländske f d veterinären O'Donnell, som, efter att legitimationen dragits in, försörjer sig genom att hjälpa till med lite halvskumma hästaffärer. <BR>Hans dryckesvanor verkar "sant irländska".
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-09-23/18:29

Har just vidgat min horisont en smula, och inhandlat en skotsk whisky av lite ovanligare slag.
Det är en Grain Whisky (alltså ingen malt!), blended av olika Grain Whisky-destillat där den yngsta lagrats 14 år och den äldsta 29 år.
Producenten är Compass Box, och sorten heter något så utstuderat som "Hedonism" - kanske ett passande namn på en oortodox whisky?
Hur som helst föll den mig på läppen - påminner en hel del om finare Bourbon, med ganska fruktig doft och aningen söt eftersmak. Rökig är den inte, men den har annat som retar smak- och luktsinne. En god whisky, helt enkelt!

Hedonism_liten.jpg
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav Mimmi » 2012-11-08/18:27

Hej!

Har en bekännelse att göra. Jag har nämligen för första gången i mitt liv inhandlat en flaska whisky! :o :oops:

Med min sofistikerade och förfinade smak ;) så kunde jag ju inte köpa vilket skräp som helst. Jag satsade ordentligt och köpte en flaska Highland Earl, lagrad i 3 år, för den furstliga summan av 7,90€ !
Ska´dä va, så ska´dä´! :D

Jag ämnar enbart ha den för medicinskt bruk, så jag kan ännu inte ge någon rapport över hur den smakar. Men jag är alldeles övertygad om att den har en fyllig, lagom rökig karaktär med ett fint inslag av milda njutbara aromer av sherry, och med en svag behaglig fruktig eftersmak. :D
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-11-08/18:37

Späder Du den med en tredjedel vatten, blir den inte sämre.<BR>De renläriga hävdar, att det skall vara icke kolsyrat, rumstempererat vatten - men personligen har jag en faiblesse för milt kolsyrat och gärna kallt vatten. Temperaturen i glaset blir hur som helst inte så rasande låg.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-11-08/19:06

Mimmi skrev:Jag ämnar enbart ha den för medicinskt bruk, så jag kan ännu inte ge någon rapport över hur den smakar. Men jag är alldeles övertygad om att den har en fyllig, lagom rökig karaktär med ett fint inslag av milda njutbara aromer av sherry, och med en svag behaglig fruktig eftersmak. :D

Haha...... jag känner mig aningen träffad! :o
Hoppas nu att Du finner Ditt nyförvärv njutbart, så Du kan ge oss andra whiskyälskare ett utlåtande efter vederbörlig avsmakning.
Det där med "medicinskt bruk" är ju annars en fantastisk uppfinning. Min salig morfar, född 1897 och byggjobbare sedan 13 års ålder, var en renlevnadsman - i alla fall officiellt. Som högt uppburen medlem i Norrköpings baptistförsamling, kunde han inte ens tänka tanken att "smaka starkt". Det var lite förargligt, för när man arbetade på bygge mitt i vintern på 30-40-talen, blev man nog ganska nedkyld - då satt det fint med en liten tuting efter jobbet, bara för att få upp värmen liksom.
Det här var ju på motbokens tid, men att "ha bok" gick ju inte för en bekännande baptist - då skulle man nog bli utesluten ur församlingen och portförbjuden i Tabernaklet, för att ha lierat sig med Hin Onde eller något ännu värre.
Lyckligtvis hade morfar en förstående husläkare, som begrep hur det var fatt. Doktorn förskrev några centiliter Svart Vinbärsbrännvin, att intagas dagligen innan middagen mot irritation i bronkerna.
Nu gick ju inte den "medicinen" att få på Apoteket, utan doktorn övertygade mormor - som varken var baptist eller nykterhetsivrare - att ta ut en motbok, så hon kunde gå till bolaget och köpa ut gubbens medicin. Själv nöjde sig mormor med lite portvin vid högtidliga tillfällen (då inte morfar såg på, gudbevars) och till det räckte ransonen, även efter att morfars bronchitis-droppar inhandlats!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav Mimmi » 2012-11-08/19:35

Hej!

Med medicinsk bruk menar jag faktiskt det i ordets rätta bemärkelse. Alltså ämnar jag dricka av den när jag är förkyld eller på annat sätt behöver något stärkande. Jag är ju på intet sätt någon "Saftpirat", och som utövande katolik finns det inga som helst problem liknande de Gunnars morfar hade. Nej man skall njuta av Guds gåvor är vad som gäller. Men Whisky har aldrig fallit mig på läppen. Däremot uppskattar jag Cognac och naturligtvis också Weinbrand.

Jag kan väl också berätta om min Morfar, "Byggmästar Karlsson". Han var född 1857, och hade definitivt inte de umgängesproblem med spriten som Gunnars morfar hade ;) , det var en karl som "inte spottade i glaset" och som dessutom stod pall för det. Det lär inte varit någon som kunde supa honom under bordet. Men han var kry och rask ända till några veckor före sin död vid 85 års ålder -42.
När han fyllt 80 kunde han både hjula, gå på händer och lägga handflatorna i marken när han stod med raka ben... :shock:
Jag har aldrig kunnat något av det...

Så att späda ut Gudsgåvorna med vatten som Bror skriver om, det tycker jag låter konstigt. Jag vill inte ha utspädd bensin, varför då utspädd sprit?
Enda undantaget skulle väl vara Stroh 80% , den går ju inte att dricka ren. Men i Jagatee är den ju jättegod, likaså att blanda i diverse bakver, desserter samt i grädde till dessert.

Kan väl avsluta med att berätta att jag just avnjutit min middag, ärtsoppa med varm punsch. Det tycker jag är väldigt gott, både soppan och drycken!
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-11-08/21:38

Mimmi skrev:Så att späda ut Gudsgåvorna med vatten som Bror skriver om, det tycker jag låter konstigt. Jag vill inte ha utspädd bensin, varför då utspädd sprit?

Prova, så får Du se. Den 40-procentiga sprit, som Du köper på systemet, är ju redan spädd av leverantören. En kolonndestillationsapparat levererar drygt 90 % alkohol, om jag fattat rätt, och sådana används för enklare grain whisky (samt gin, vodka etc). <BR>En "pot still" (jättelik kopparkittel, som används för framställning av fin maltwhisky) levererar däremot kring 65 % etanol - vilket är en av förklaringarna till, att denna whisky har så många fler aromer. Det finns helt enkelt plats för 35 % av "något annat" än etanol i den färdiga produkten. <BR>(Cognac destilleras enligt samma princip.) <BR>Därefter lagras whiskyn på fat ett visst antal år, varpå den oftast späds till c:a 40 % vid buteljeringen. <BR>Men man kan också köpa cask strength, vilket innebär, att den då cirka 60-procentiga etanolen buteljeras direkt från fatet. Att dricka cask strengt ospädd är definitivt ingen njutning - tvärtom - men späder man den till 25 - 30 %, uppstår förutsättningar för en gudadryck. <BR>En trivsam bieffekt av att köpa cask strength är förstås, att man inte behöver bära hem så mycket vatten från Systembolaget.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Kapten Stofil » 2012-11-08/21:43

Även jag har en flaska whisky för medicinskt bruk, den har fått göra tjänst den senaste veckan för att lindra min förkylning, och det blir nog en skvätt ikväll med. Hittills har jag inte provat någon whisky jag känt att jag velat dricka för nöjes skull, utom möjligen Jameson, å andra sidan har jag inte provat så många sorter. De jag provat har avskräckt... mest en flaska Bell's som jag ärvt av min mamma, den påminde mest om Metaxa eller bensin tyckte jag.

Den aktuella flaskan har jag vunnit på lotteri, och då måste man ju dricka av den... Lauder's heter den. När jag vunnit den upptäckte jag att det är en halvlitersflaska i plast, med en etikett med polsk text över korken, det kändes ju sådär... Den visade sig dock vara drickbar tyckte jag, och förkylningen är mycket bättre :?

Snart inträffar min äldste sons 30-årsdag, och han har en del bättre whiskysorter i sitt barskåp, så jag ska passa på att prova några då. Hans svärfar bjöd mig på Renault konjak (har inte varit pigg på konjak heller) som definitivt var drickbar, priset har väl något med saken att göra... Eller så håller jag på att bli gammal :shock:

För övrigt finns ju Innis & Gunn både i whiskyfatslagrad och romfatslagrad version, romfatsversionen är inte fel. Och Bäska Droppar är ju jättegott, det gillade jag första gången jag provade det, som ung student. Likaså Jägermeister. En till gubbe här med udda smak alltså.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2012-11-08/22:37

!
Senast redigerad av Kovlingen 2013-03-01/03:27, redigerad totalt 1 gång.
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav Kapten Stofil » 2012-11-08/22:48

Senaste året har varit den ena förkylningen efter den andra, så det är nog hög tid för den där whiskyn nu tror jag :) så här kan jag inte ha det längre :evil:
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Whiskytråden

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-11-08/23:05

Kapten Stofil skrev:Senaste året har varit den ena förkylningen efter den andra, så det är nog hög tid för den där whiskyn nu tror jag :) så här kan jag inte ha det längre :evil:

Fy, vad förkyld jag känner mig nu! Ni som har erfarenhet - ska det vara "fulwhisky" för att jaga bort bacillerna, eller går det bra med en välsmakande Single Malt?
:mrgreen: :ugeek:
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2012-11-08/23:13

!
Senast redigerad av Kovlingen 2013-03-01/03:27, redigerad totalt 1 gång.
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst