Whiskytråden

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-10-26/18:07

Jag trodde, att Du skulle svara: "Kan själv!"
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2016-10-26/18:17

Bror Gårdelöf skrev:Jag trodde, att Du skulle svara: "Kan själv!"

Det heter väl "Kan svälj" :? 8-)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav Max Mad » 2016-10-26/18:24

Nils-Erik Ringlander skrev:Ni blir nog besvikna men dom här ska inte drickas upp, bara tittas på de närmsta 5-10 åren eller så :ugeek: :roll: :D
Det räcker med att du korkar ut en, de andra kan du spara ;).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-10-26/19:04

"Det öl, som inte druckits, har förfelat sin uppgift."

Yttrande i bayerska lantdagen någon gång i slutet av 1800-talet.

Whisky är ju destillerat öl, men OK - det gäller väl att i den bättre whiskyns fall välja sina tillfällen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Max Mad » 2016-11-22/16:27

Är då på väg hem efter att ha inhandlat en flaska Ancnoc på glasbanken. Skall bli spännande att se vad det är för hemligheter som dolts när slöjan fallit av.
Senast redigerad av Max Mad 2016-11-22/17:18, redigerad totalt 1 gång.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2016-11-22/16:36

"Bra skit" ! Och gillar du det inte kan du blanda det i kaffe ! :=)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav Max Mad » 2016-11-22/16:52

Kovlingen skrev:"Bra skit" ! Och gillar du det inte kan du blanda det i kaffe ! :=)
Tror inte det hjälper i mitt fall, jag dricker inte kaffe.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2016-11-22/18:02

Byt ut kaffet mot Coca cola då :=)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav Max Mad » 2016-11-22/18:04

Kovlingen skrev:Byt ut kaffet mot Coca cola då :=)
Bra idé ;-)).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-11-22/18:11

Max Mad skrev:... när slöjan fallit av.

Ett par slurkar till så kanske slöjan dras på igen?

För att parafrasera herr Omar i Ture Sventon-böckerna: "Enligt min ringa mening vore det ingen bra idé att blanda Coca-Cola i AnCnoc. Det vore att skända whiskyn. En lagom utprovad mängd vatten är mycket bättre."

Efter att ha druckit många sorters whisky genom åren kan jag fortfarande bli förvånad över, vilken skillnad en skvätt vatten gör - olika mycket till olika sorter - "och prövotiden är en fröjd".
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2016-11-22/18:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Max Mad » 2016-11-22/18:14

Bror Gårdelöf skrev:
Max Mad skrev:... när slöjan fallit av.

Med ett par slurkar till kanske slöjan dras på igen?
För att parafrasera herr Omar i Ture Sventon-böckerna: "Enligt min ringa mening vore det ingen bra idé att blanda Coca-Cola i AnCnoc. En lagom utprovad mängd vatten är mycket bättre."
Ingen risk, vis av erfarenhet :-))). Dessutom skall jag jobba imorgon ;-). Men en slatt vatten kommer jag def. att använda mig av. Hur mycket som är rätt mängd, blir däremot föremål för utprovning, s a s :-))).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Whiskytråden

Inläggav Max Mad » 2016-11-22/18:23

Bror Gårdelöf skrev:*SNIPP* kan jag fortfarande bli förvånad över, vilken skillnad en skvätt vatten gör - olika mycket till olika sorter*SNIPP*
Säkerligen är det så.
Bror Gårdelöf skrev:- "och prövotiden är en fröjd".
Jo du. Förutsatt i rätta mängder då, och inte hela buteljen vid samma tillfälle, oaktat hur mycket vatten man blandar i =0.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-11-22/20:06

Rätt. En av Piratens många figurer är prosten i Södra Harpie, som vid sidan av sin uppgift som själavårdare också är gourmet - och generöst vill dela med sig av sina insikter till samtliga församlingsbor. Han framhåller bland annat vikten av måttlighet som all njutnings grund - "vilket rätt betänkt är både en varning och ett löfte".

Sedan är det en annan sak, att prostens måttlighet, vad gäller mat och dryck, har sin egen måttstock. Vid ett tillfälle tros han ha fått ett slaganfall, ordineras strikt sängläge och mycket knapp diet. Diagnosen visar sig vara helt felaktig. När prosten fått veta det, stiger han - till sin hushållerskas initiala fasa - omgående ur sängen.
"- Vad förmår huset? spörjer prosten.
Fröken Viktoria föreslår rökta nejonögon, gåsleverpastej, skinka i gelé med sallat, grisfötter och rödbetor samt slutligen ost.
- Det blir bra! säger han gillande. Allt lätt och sund föda och passande för en sjuk, såsom musketören Porthos' betjänt uttrycket det. Och vi blir tre till supén, doktorn skall komma i kväll. Slå upp två buteljer Chambertin av den bästa."

Efter måltiden sitter de tre vid kaffe och avec, under två tallrikar, som hänger på väggen. På den finns två franska citat.
"En gång hade jag tre tallrikar på väggen där. Men en kväll när jag hade några studiekamrater hos mig råkade den ena kollidera med en tombutelj, där den hängde, och den gick i tusen bitar. Och det var synd, för det stod skrivet på den: ' On voit plus de vieux ivrognes que de vieux médecins.' Jag dricker för er välgång, doktor!"

(Jag har aldrig studerat franska, men såvitt jag förstår, blir det: "Det finns fler gamla fyllon än gamla läkare.")
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Max Mad » 2016-11-22/20:52

Bror Gårdelöf skrev:Han framhåller bland annat vikten av måttlighet som all njutnings grund - "vilket rätt betänkt är både en varning och ett löfte".
Onekligen ett föredöme, inte mins i beaktande av den blygsamma meny som dukas upp för honom, efter det att faran för hans hälsa blåsts över.

Själv har jag precis avnjutit en betydligt enklare måltid (men jag måste säga att rökta nejonögon verkar spännande) och ögonblicket att låta mig förföras av de hemligheter som väntar på att bli befriade från sitt fängelse, när hatten åker av, har infunnit sig.

Dessvärre kan jag inte utlova några målande beskrivningar om huruvida jag låter mig förföras eller inte, utan nöjer mig nog med ett kort och torrt konstaterande, huruvida innehållet faller mig på tungan (!), eller ej. Jag kan redan nu avslöja (och det innan jag låtit smaklökarna fälla det avgörande utslaget huruvida denna buteljs innehåll står i proportion till priset), att efter det jag har luktat på korken, verkar det lovande.
Bror Gårdelöf skrev:"Det finns fler gamla fyllon än gamla läkare."
Om jag skall vara lite allvarlig vad det gäller detta konstaterande faktum (?), så blir jag förvånad över att vissa människor överhuvudtaget lever, med tanke på den livsföring de har och framförallt att den mänskliga organismen som sådan klarar av de oerhörda påfrestningar den får utstå, som (t ex) en missbrukare utsätter den för.

Jag har ett fyllo som bor här i området och som har hållit på bra länge, och även om missbruket inte går omärkt förbi, så förundras jag ändå att han överhuvudtaget lever.

Själv är jag måttfull med både mat och dryck (nåja), även om det var lite si och så med det senare i min ungdom, men som ordstävet förtäljer; När fan blir gammal, blir han religiös, eller; Med ålder kommer visdom. Själv tycker jag det senare beskriver mig bäst (men det finns säkert en och annan som inte delar den uppfattningen) ;-).

Nåväl, dags att skrida till verket och bekanta sig med hemligheterna.
Senast redigerad av Max Mad 2016-11-22/20:58, redigerad totalt 1 gång.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-11-22/20:58

Du har så rätt. Den, som bestämmer sig för att supa ihjäl sig, upptäcker inte så sällan, att projektet är svårare att genomföra, än han (det är oftast en han) tror. Och inom vården ser vi en hel del tragik, som inträffar, under tiden det pågår.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Max Mad » 2016-11-22/21:06

Bror Gårdelöf skrev:Du har så rätt. Den, som bestämmer sig för att supa ihjäl sig, upptäcker inte så sällan, att projektet är svårare att genomföra, än han (det är oftast en han) tror. Och inom vården ser vi en hel del tragik, som inträffar, under tiden det pågår.
Jo, jag kan mycket väl tänka mig att ni inom vården får se både det ena och det andra. Ibland, när jag ser någon som missbrukar, tänker jag i mitt stilla sinne att jag hoppas dom aldrig vaknar upp och tittar retrospektivt på det liv dom valt, innan det är slut s a s.

Insikten över den livsföring man haft de senaste tjugo, trettio åren (eller längre), skulle vara tillräckligt nedslående för vem som helst, att man skulle kunna försöka dränka sin sorg över sitt förspillda liv. (Skojar lite i slutet, men jag är väldigt seriös).

Sedan kan jag lägga till, att innehållet inte behöver skämmas för sig, utan det smakar riktigt bra, kan jag konstatera. Skall bara pytsa i lite mer vatten, för hur konstigt det än kan förefalla, så gillar jag inte spritsmak.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2016-11-22/21:23

Själva spriten smakar väl inte såå mycket . Den är bara "stark" .
Det är nog de vanligtvis andra 60% i flaskan som bär smaken .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav Max Mad » 2016-11-22/21:27

Kovlingen skrev:Själva spriten smakar väl inte såå mycket . Den är bara "stark" .
Det är nog de vanligtvis andra 60% i flaskan som bär smaken .
Åja, sprit har väl en egen distinkt smak, inklusive starkt ? I annat fall får du ta och känna efter noggrannare nästa gång du låter dig smaka ;-).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2016-11-22/21:33

Hur stark sprit har du provat ? :=)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav Max Mad » 2016-11-22/21:35

Kovlingen skrev:Hur stark sprit har du provat ? :=)
96% (utspädd, förvisso).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2016-11-22/22:06

Max Mad skrev: 96% (utspädd, förvisso).

Det var nog tur det :=))
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav Max Mad » 2016-11-22/22:08

Kovlingen skrev:
Max Mad skrev: 96% (utspädd, förvisso).

Det var nog tur det :=))
Verkligen :-) !
Men det är odrickbart rent...
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2016-11-22/22:13

Max Mad skrev:Men det är odrickbart rent...

Bakteriedödande och något starkare än Strepsils . HA HA
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-11-23/10:04

Jag kan ha skrivit om detta förut. En bekant, företagare och kemiingenjör, funderade för några år sedan på att börja sälja vodka (alltså helt lagligt :-) ). Han inbjöd ett gäng i sin bekantskapskrets till vodkaprovning. Jag tyckte, att två av de tre anonyma glasen smakade tämligen likadant - påtagligt smakfattigt - medan det tredje hade lite mer smak.

När han gav oss facit, var de två smakfattigaste sorterna de, som hade renast etanol plus vatten, medan den tredje hade lite mer av något annat (lite finkel?) - som alltså gav mer smak.

Whisky, cognac, calvados, rom, grappa m fl får rimligen sin smak av "diverse annat", vilket ger dem sin särskilda karaktär.
Whisky kanske har det bredaste spannet i smak - från mild irländsk/kanadensisk/skotsk låglandswhisky via sherryfatslagrade sorter som The Macallan till rökbomberna från Islay. Även bourbon definieras ju som whisky. Dess råvaror är annorlunda, och smaken drar ofta åt kola och eller vanilj - "cowboywhisky" enligt bartendern på Varbergs Kurort.

En gång i mitt liv har jag av misstag fått 96 % etanol i munnen. Tala om eldvatten! Det var bara att spotta ut!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Max Mad » 2016-11-23/11:29

Bror Gårdelöf skrev:Jag tyckte, att två av de tre anonyma glasen smakade tämligen likadant - påtagligt smakfattigt - medan det tredje hade lite mer smak.
Märkligt-själv tycker jag att ren vodka smakar s*it rent ut sagt.
Bror Gårdelöf skrev:Whisky, cognac, calvados, rom, grappa m fl får rimligen sin smak av "diverse annat", vilket ger dem sin särskilda karaktär.
Whisky kanske har det bredaste spannet i smak - från mild irländsk/kanadensisk/skotsk låglandswhisky via sherryfatslagrade sorter som The Macallan till rökbomberna från Islay. Även bourbon definieras ju som whisky. Dess råvaror är annorlunda, och smaken drar ofta åt kola och eller vanilj - "cowboywhisky" enligt bartendern på Varbergs Kurort.
Precis så är det, och just av den anledningen föredrar jag att dricka Whisky m m. Som jag tidigare nämnt, undviker jag att dricka (ren) sprit, det är allt för simpelt för min smak ;-). Faktum är att Whisky inte blir Whisky innan det hamnar på fat och blivit lagrat i (minst) tre år. Dessförinnan är det bara simpel sprit.
Bror Gårdelöf skrev:En gång i mitt liv har jag av misstag fått 96 % etanol i munnen. Tala om eldvatten! Det var bara att spotta ut!
Undrar hur det "misstaget" gick till ;-)).

Avslutningsvis (till Bror): Det blev bara en fingerborg igår, for your information ;-).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2016-11-23/13:38

Max Mad skrev: själv tycker jag att ren vodka smakar s*it rent ut sagt.

Men skillnaden mot whisky är väl att man sällan sitter och njuter REN vodka .
Passar väl mer till drinkar , eller ett rivjärn till sillen .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav Max Mad » 2016-11-23/13:46

Kovlingen skrev:
Max Mad skrev: själv tycker jag att ren vodka smakar s*it rent ut sagt.

Men skillnaden mot whisky är väl att man sällan sitter och njuter REN vodka .
Passar väl mer till drinkar , eller ett rivjärn till sillen .
Så är det, Vodka eller snarare brännvin (på ren Svenska), är egentligen basen i något mycket godare (som i en grogg eller longdrink, t ex). Men på det sätt som (framförallt) Vodka (eller brännvin) konsumeras här i Norden och som du själv nämner, som nubbe (till sillen) är inte något jag dricker med god aptit.

Något motsägelsefullt kan tyckas, men saken är den att jag också tar mig en jamare till sillen, inte för att jag tycker det är särskilt gott, men jag är angelägen att hålla på traditionen, och i det sammanhanget är det en liten uppoffring. Vi måste värna vårt kulturarv, annars försvinner det ;-).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2016-11-23/14:53

Vodka eller brännvin är nog den enklast framställda spriten och även
bristfälligt renad från oönskade kemikalier . Finns naturligtvis bättre och sämre
där de "finare/dyrare" sorterna fått en extra tur genom kolfiltret .
Kanske finns en orsak varför Explorer Vodka kallades för "boxarbrännvin" då den
"dåliga" billiga spriten intogs enbart för ett snabbt rus och ofta gav fel resultat .

Den farligaste spriten är nog riktigt gjort hemkört för den smakar inte skit och
den så kallade baksmällan kan bli betydligt lindrigare . Inget dåligt skit kvar .
Det är klart att åt pipan för mycket av det goda kan skapa problem :=)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-11-23/15:17

Misstaget kom sig av, att en bekant hade fyllt en spritflaska, som innehållit rom eller någon annan vattenklar sprit och hade originaletiketten kvar, med 96 % etanol. Han visste, vad som fanns i flaskan, men det gjorde inte alla andra.
(Nej, jag drack inte på jobbet. Tvärt emot vad många tror, använder vi ytterligt sällan 96 % etanol. 70 % har bättre desinfektionsegenskaper, men på jobbet är den strikt avsedd för patienterna - utvärtes.)

Vill man ha nubbe till sillen etc och inte gillar brännvin/vodka, finns ju en uppsjö av kryddade brännvinssorter. Svenska nubbar finns som tio olika sorter á 5 cl, och det finns andra. Om inte annat, är det roligt att prova. Några av mina favoriter är Östgöta Sädesbrännvin (som innehåller whisky), O P Anderssons Prima Akvavit, Gammal Norrlands Akvavit och Herrgårdsakvavit. Norska Lysholms Linie Akvavit är en annan, men den finns veterligen inte i så små flaskor.

Absolut Rent Brännvin har inte sitt namn av en slump. Det tillkom i en tid, när åtskilliga finkelrika sorter fanns att köpa. Poängen med Renat är just det - att man noggrant sett till att få etanolen så ren som möjligt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2016-11-23/15:48

Bror Gårdelöf skrev:Misstaget kom sig av, att en bekant hade fyllt en spritflaska, som innehållit rom eller någon annan vattenklar sprit .

Blir lite "Toblerone" av det här . Erkänn nu direkt så får du syndernas förlåtelse ! :=)))
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-11-23/16:18

:-) Faktiskt inte "Toblerone". Jag har provsmakat 70 % etanol (nej, inte på jobbet det heller). Det går att få i sig men är i mitt tycke helt onjutbart. Däremot lär det vara mycket bra att göra likör på. Man slår flaskan full med någon sorts bär eller frukt och häller på 70 % sprit. Den späds ju ut av vätskan i bären, och resultatet blir mycket gott, säger kollegor, som provat.

Cask strength whisky á sådär 60 % går också att få ner, men varför? Som den är, är sådan whisky inte njutbar. Den blir ofantligt mycket godare, när den späds. Min nuvarande favorit, Abelour A'bunadh, som håller kring 60 %, är enligt min åsikt godast, om den späds med dubbelt så mycket, milt kolsyrat vatten - vilket alltså bör betyda en alkoholhalt kring 20 %. Då kommer många smaker fram.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2016-11-23/16:28

Bror Gårdelöf skrev::-) Faktiskt inte "Toblerone". Jag har provsmakat 70 % etanol (nej, inte på jobbet det heller). Det går att få i sig men är i mitt tycke helt onjutbart. Däremot lär det vara mycket bra att göra likör på. Man slår flaskan full med någon sorts bär eller frukt och häller på 70 % sprit. Den späds ju ut av vätskan i bären, och resultatet blir mycket gott, säger kollegor, som provat.

Jag skojade naturligtvis :)
Som enbart deltagare på en mindre "julfest" blev jag varse hur kraftig julglöggen kan bli på
(enl. flaskan 99,5%) rejäla doningar . De som jag aldrig kunde tro skulle kunna bli "packad"
lyckades snabbt med detta ;)
Det glömmer ej hellre deltagarna :D

Edit : Yippiiiii ! Magnus har hittat igen smilisarna igen :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-11-23/18:08

Klart, att jag tog det som ett skämt. ;)

Den, som bjöd på 99,5-procentig sprit, visste nog inte, vad han gjorde. I gymnasiet fick jag lära mig, att den starkaste alkoholhalt, som kan åstadkommas med "vanlig destillation", är 96 %. Då är resterande 4 % vatten.

I 99,5 % etanol utgörs den resterande halva procenten av bensen - som är giftigt! (OK, det är etanol också.)

Men detta var knappt 50 år sedan, och minnet är bedrägligt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2016-11-23/19:29

Han visste om vad det var men det var utblandat ner till troligt ca. 40% glögg . :shock:
Gick visst inte att outblandat mixa med likörextrakt då sockret fällde ut och lade sej på botten .
OBS ca 40 år sedan . Spritflaskor pantades på systemet och där hade de tittat flera ggr.
när de skulle ta emot den :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav Kapten Stofil » 2016-11-23/19:49

Bror Gårdelöf skrev:Och det var synd, för det stod skrivet på den: ' On voit plus de vieux ivrognes que de vieux médecins.' Jag dricker för er välgång, doktor!"

(Jag har aldrig studerat franska, men såvitt jag förstår, blir det: "Det finns fler gamla fyllon än gamla läkare.")


Det är just precis vad det betyder :)
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2016-11-24/16:38

Sällan som sprit smakar gott men , tar vi in likör i samlingen tycker jag tvärs om .
Drambuie och Cointreau smakar onödigt bra (men är onödigt dyrt också :shock: )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-11-24/17:48

Fundera på Rusty Nail. Jag vill minnas, att det rör sig om en del Drambuie och två delar (mild) whisky, hällt över krossad is.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2016-11-24/17:54

Liknar Black Russian . Sprit och sprit :D
Måttligt intag rekommenderas :shock: ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-11-24/21:00

Inga invändningar.

Vad gäller Cointreau, är ett bra tips att använda den som krydda i vispgrädde. Sådär en matsked Cointreau (eller Grand Marnier) per deciliter grädde, innan det hela vispas, brukar bli bra.
Detta förvandlar en vanlig kladdkaka - för att inte tala om Sachertårta! - till en festdessert, och det fungerar lika bra till fruktsallad.
Smaklig måltid.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav BigFootPat » 2016-11-25/19:18

Sitter och smuttar på Mackmyra Svensk rök så här på fredagsaftonen. Tidigare under hösten har även deras Mack och Brukswhisky. Jag gillar dem allihopa, men konstaterar att jag skulle behöva gå något slags kort whiskykurs, för att lära känna drycken bättre.
Patrik
BMW R1200R 2007
Användarvisningsbild
BigFootPat
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2015-10-01/08:12
Ort: Värmland

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2016-11-25/20:05

Är en halv Irish" coffee samma sak som 2/5 Wiskey och 2/3 Kaffe :?
Ingen grädde å annat tjafs :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-11-25/20:35

Aldrig hört uttrycket, så det passar jag på - eller är Du inne på "Irishhalv"? (Vore kul att få se en bartender, om man kom in och begärde "an Irish half"!)

Det klassiska receptet är väl annars just starkt kaffe, irländsk whiskey, farin och löst vispad grädde, slagen på en sked, så att den ligger ovanpå kaffet. Jag lärde mig, att kaffet skall drickas "genom" grädden.
Personligen insåg jag för ett antal år sedan, att just Irish coffee vinner på en rätt liten dos whiskey - sådär 3 cl - och att kaffet verkligen måste vara starkt, för att den skall bli bra. En mycket trevlig dryck, om man är småfrusen efter vistelse i ruggigt väder.

Någonstans har jag för övrigt läst, att Irish coffee komponerades av en bartender på en amerikansk flygplats! Huruvida han hade irländskt påbrå, förtalte inte historien.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2016-11-25/20:39

Brukar innefattas i kategorin "musöppnare" . :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav Håkan » 2016-11-25/20:52

Kovlingen skrev:Är en halv Irish" coffee samma sak som 2/5 Wiskey och 2/3 Kaffe :?
Ingen grädde å annat tjafs :mrgreen:

Va,fan är inte kaffet också tjafs. :?
Drick spånken rent, det tar bättre. :lol:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2016-11-25/21:06

Håkan skrev:Va,fan är inte kaffet också tjafs. :?
Drick spånken rent, det tar bättre. :lol:

Vare inte du som inte tålde det eller :? 8-) :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-11-25/22:12

I så fall får det väl bli kaffe - rent?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2016-11-25/22:19

Bror Gårdelöf skrev:I så fall får det väl bli kaffe - rent?

Eller Klass 1 :? :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav Max Mad » 2016-11-25/22:33

Bror Gårdelöf skrev:*SNIPP*Min nuvarande favorit, Abelour A'bunadh*SNIPP*
Lustigt att du nämner denna, jag köpte för några år sedan en flaska Whisky som jag tyckte smakade väldigt bra, men vars namn har fallit i glömska, och jag har försökt att hitta den igen, men inte lyckats.

Nu när jag googlade på just Abelour A'bunadh, tycker jag att bilden som kommer upp, onekligen påminner om just den sort som jag sökt, åtminstone till utseendet. Flaskans form är onekligen den samma och etiketterna (inklusive den som sitter längst ner, och som är skriven med bläckpenna) känner jag igen.

Vad jag kan dra mig till minnes, var att det var just cask strength uppåt 60%. Just den buteljen jag köpte hade inte exakt 60 %, men strax därunder. Sedan låg väl priset också i det häradet som denna ligger i.

Får vid lämpligt tillfälle kanske införskaffa en sådan igen, för att se om det är den som jag sökt, men inte funnit. Tackar för tipset !
Senast redigerad av Max Mad 2016-11-25/22:38, redigerad totalt 2 gånger.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Whiskytråden

Inläggav Håkan » 2016-11-25/22:34

Kovlingen skrev:
Håkan skrev:Va,fan är inte kaffet också tjafs. :?
Drick spånken rent, det tar bättre. :lol:

Vare inte du som inte tålde det eller :? 8-) :mrgreen:

Rådet var ju till dig.
För egen del så har jag, som sagt, märkt att jag inte tål whisky...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2016-11-25/22:43

"Den som först nämde , de va han som klämde" :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst