Whiskytråden

Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-02-14/10:21

Nyligen föreslogs på annan tråd, att en whiskytråd borde startas på Forum - En utmärkt idé, som härmed förverkligas. Invändningen, att man inte bör diskutera alkohol på en motorcykelklubbs hemsida, finner jag irrelevant. Som jag tidigare skrivit i Bumsen, hör alkohol och mc-körning inte ihop. Punkt. Däremot finns inget hinder för måttlig förtäring av sådana drycker - för den som så önskar - när hojen parkerats för kvällen.

Noteringarna om Black Grouse på annan tråd nyligen instämmer jag i, liksom samma firmas "Port Wood Finish". Att whisky blir extra god, om den lagras på nya sherryfat, vet alla, som druckit The Macallan - och Famous Grouse lagras alltså i stället på portvinsfat med mycket lyckat resultat.

Inom avdelningarna exklusivare sorter hittade jag före jul en Isle of Jura Cask Strength, som inte var billig - men värd varenda krona!

Med detta är tråden startad - och vi får se, vad webbmaster anser. (De, som inte gillar whisky eller samtalsämnet ifråga, behöver ju inte läsa tråden.)
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2011-02-15/16:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-02-14/10:54

Tack Bror, Du förekom mig genom att starta denna tråd för oss Whisk(e)y-älskare!

För min del började det djupare whiskyintresset, då jag på min 50-årsdag förärades några flaskor med gyllene innehåll av utsökt smak och kvalitet - innan dess hade jag förvisso gärna druckit whisky, men utan att egentligen kunna något.

Det ska erkännas från början - jag har blivit kräsen. Försöker att inte vara fördomsfull, så jag kan uppskatta god whisky varifrån den än kommer även om jag föredrar skotska och irländska Single Malt-sorter. Det kanske ändrar sig vartefter jag lär mig mer, den som lever får se!

Mitt senaste förvärv är en fantastisk irländare - Connemara Peated Single Malt, aged 12 years. Ganska mild och rund smak, lätt och väldigt ljus i färgen tack vare att den är "triple distilled" som de flesta irländska sorter. Den har en ytterst lätt rökighet, med en lätt sötma - passar bra före maten en kylig vinterkväll!

Åt andra hållet är en av mina favoriter den skotska Laphroaig Quarter Cask - det här är en mycket rökig whisky, lagrad på kvartsfat av amerikansk ek och buteljerad med "cask strength", alltså ca 48-49% alkoholstyrka som den lagras med och inte spädd till de 40% som är standard. Som de allra flesta skotska sorter är den "double distilled".
Med sin gyllenbruna färg och tydliga tjärdoft gör den intryck redan innan man smakat - och den långa, söta eftersmaken får inte störas av annat, så den sparas med fördel till efter middagen.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-02-14/11:05

Tack för tipset om Connemaran - hittills oprövad. <BR><BR>Laphroaig Quarter Cask är däremot en gammal bekant i höjdarsortimentet. Vanlig Laphroaig är mer än god nog, men Quarter Cask smäller betydligt högre.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2011-02-14/11:42

Gunnar Elmgren skrev:Tack Bror, Du förekom mig genom att starta denna tråd för oss Whisk(e)y-älskare!
För min del började det djupare whiskyintresset, då jag på min 50-årsdag förärades några flaskor med gyllene innehåll av utsökt smak och kvalitet - innan dess hade jag förvisso gärna druckit whisky, men utan att egentligen kunna något.


( Sorry ! Jag tyckte att det stod förtärde några flaskor ) HA HA
Vill gärna påpeka att smaken inte sitter i prislappen utan dom egna smaklökarna .
Finns sorter som jag nätt och jämt kan tänka mej att förstöra kaffe med . ( Dyrare sorter )
Jag är absolut ingen Whiskey-kännare !
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav Putte Johansson » 2011-02-14/11:48

Bror Gårdelöf skrev:Nyligen föreslogs på annan tråd, att en whiskytråd borde startas på Forum - En utmärkt idé, som härmed förverkligas. Invändningen, att man inte bör diskutera alkohol på en motorcykelklubbs hemsida, finner jag irrelevant. Som jag tidigare skrivit i Bumsen, hör alkohol och mc-körning inte ihop. Punkt. Däremot finns inget hinder för måttlig förtäring av sådana drycker - för den som så önskar - när hojen parkerats för kvällen. <BR><BR>Noteringarna om Black Grouse på annan tråd nyligen instämmer jag i, liksom samma firmas "Port Wood Finish". Att whisky blir extra god, om den lagras på nya sherryfat, vet alla, som druckit The Macallan - och Famous Grouse lagras alltså i stället på portvinsfat med mycket lyckat resultat. <BR><BR>Inom avdelningarna exklusivare sorter hittade jag före jul en Isle of Jura Cask Strength, som inte var billig - men värd varenda krona! <BR><BR>Med detta är tråden startad - och vi får se, vad webbmaster anser. (De, som inte gillar whisky eler samtalsämnet ifråga, behöver ju inte läsa tråden.)


Jag lärde mig det här med sherryfat, den hårda vägen.

2003, tror jag det var, var ett utgifternas år för mig och min familj och vi skulle göra en välbehövlig men kort minisemester och hittade ett boende en vecka i närheten av åhus nånstans, till ett absolut bottenpris.

Vi bilade dit och åkte färja från GBG till Fredrikshamn med Scandline.
Ombord hade man ett 'on sea erbjudande' av blended Whisky vid namn Glen Alpine. Om jag inte minns fel var det sjukt billigt, typ 99/styck men tag 3 och betala för 2.

OK vi var fattiga och va fan, så illa kan det väl ändå inte vara.... Så vi köpte 3 flaskor.

Väl på hotellet, som visade sig vara helt OK och mycket trivsamt så slog vi upp lite jordnätter, satte oss på den lilla balkongen och skulle ta en kvällsdrink innan middagen.

Skruvade av korken och luktade i flaskan.
Det luktade precis som när morsan gjorde maskrosvin när jag var barn. Vi luktade båda två och kom överens om att vi åkt på en riktig blåsning.

Men vi slog upp en försiktig mängd i ett par glas och testade - och fann att om man inte andades in i förväg så smakade den helt förträffligt.

Försökte att googla om wirren men hittade inte något (idag gör man det), men lyckades tillslut få till en mailväxling med Scandline när jag ville veta lite mer. Blev tillslut uppringd av en kul och engagerad scandlinare som berättade att man köpte in wirren från ett erkänt whiskydestilleri (fick namnet men har lyckats förtränga det). Fick veta att man på destilleriet lagrade på sherryfat och att faten i början avger för mycket sherry och man säljer av det billigt men inte under sitt egna namn.
På hemvägen köpte vi 6 flaskor till och Glen Alpine blev ett namn att minnas.

Något år senare passerade vi DK på en semesterresa och då passade vi på att köpa - Glen Alpine - på Scandline, mest på kul. Den varken luktade sherry eller gick att dricka.

Jag dricker en hel del blended men håller mig till ett fåtal sorter där Famous & Black Grouse är bland favoriterna, men det här med sherrylagring är något jag tagit med mig till singlemaltarna och som jag nämt tidigare i annan tråd, så är Caol Ila, en av de absoluta favoriterna, men andra sherryfatlagrade sorter som Talisker, Dalwhinnie & Glenkinchie.

Nu är mitt största problem, att jag har minne som en guldfisk. Jag botaniserar gärna i Whiskyträsket, hittar mina favoriter och eftersom jag inte skriver upp sorterna så står jag som ett fån nästa gång jag ser flaskan i en butik och vet att jag druckit den men kommer inte ihåg hur den smakade.

Några sorter har dock fastnat så några säkra kort har man alltid att ta till.

Jag ser inte den självklara kopplingen mellan pris och kvalitet när det gäller whisky som när det gäller konjak.
När det gäller konjak vill jag nog påstå att ju dyrare sort desto bättre smak.
Men eftersom det inte är lika översättningsbart på whisky, så tycker jag det är intressant att hitta bra produkt till optimalt pris.

Nu är Whisky/Konjak ett sidointresse som följer med mitt absoluta huvudintresse som är cigarrer. Eftersom jag i princip alltid röker utomhus och bor i Sverige så gör jag det halva året påpälsad som en michelingubbe och ju kallare det är ute, desto rökigare whisky tar jag med mig ut och då självklart i ett aromatiskt Glen Cairn whiskyglas (har du inte provat ett sånt, har du aldrig fått chansen att känna hur bra en whisky kan smaka.
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-02-14/11:53

Eftersom jag nu bor, där jag bor: Östgöta Sädesbrännvin är inget oävet alternativ till mild whisky - delvis beroende på, att det innehåller bland annat just whisky. <BR><BR>Lite kringprat: Hustrun och jag gjorde en Skottlandsemester för några år sedan och upptäckde, vad många redan vet. Skottarna är mycket trevliga att ha att göra med, men de kan konsten att ta betalt. <BR>Vad gäller whisky innebär det, att riktigt fin sådan ofta är dyrare i Skottland är på Systembolaget - mycket förstås beroende på, att det svenska monopolet är en av världens största inköpare och som sådan kan förhandla sig till bra priser. <BR>Vi kom i samspråk med en handlare, som sålde åtskilliga rariteter - och han berättade, att det de senaste nio månaderna varit omöjligt att få tag i en flaska Lagavulin (en annan av mina favoriter) i Skottland. "Svenskarna hade köpt upp allt, som fanns." <BR>Medan vi var där, blev han uppringd av en telefonförsäljare, som ville pracka på honom en pensionsförsäkring. Försöket blev kortlivat och totalt misslyckat. Denne man - med mycket goda kunskaper om whiskyhandel - hade förstås möjligheter att placera pengarna så, att han fick betydligt bättre avkastning än vad någon ordinär pensionsfond kunde erbjuda - och det tog inte så lång tid för mannen i andra ändan av telefonledningen att inse detta.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2011-02-14/20:14, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Putte Johansson » 2011-02-14/12:13

Gunnar Elmgren skrev:Det kanske ändrar sig vartefter jag lär mig mer, den som lever får se!

Jag tror iofs inte att det handlar om att lära sig dricka Whisky, det handlar nog mer om att man vänjer sina smaklökar. Den som äter Thaimat sällan upplever den som stark. Den som äter den ofta märker inte styrkan.
Jag kan inte ett jota om smaksinne, men det är nog ingen raketforskning att man flyttar ribban när det gäller rökighet ju mer (oftare är nog ett bättre ord) man dricker.

Gunnar Elmgren skrev:passar bra före maten en kylig vinterkväll!

I vår familj, är det jag som står i köket och jag har insett att matlagningen Fredag/Lördag rent rutinmässigt fungerar betydligt bättre om husse har sällskap av en Whisky.
Men ibland fuskar jag - nu blir jag nog utesluten ur den här tråden. Det händer att jag tar mig en Jack Daniels eller Four Roses och blandar mig en 'Bourbon och Coca Cola.
Det hela började en gång för många år sedan, då jag körde taxi och brukade ta en nattfika med personalen på en nattöppen bensinmack. Mackägaren hade köpt in en pall med läskedrycksburkar med Four Roses & Cola, blandad till folkölsstyrka. Det här var före det blev mode att köpa allsköns blandningar av läsk/öl eller läsk/sprit på bolaget och den här försäljningen blev en total flopp. Så till slut ställdes backen in i personalrummet och vi fick ta med oss hem gratis.

Så jag testade att dricka denna förpackade lightgrogg som aptitretare och insåg att något som låter så beige, faktiskt inte är så dumt. För oss har det blivit en aptitretare före maten sommartid och gärna med lite is.

Bourbon är annars något man antingen hatar eller älskar. Jag dricker inte gärna ren Bourbon men det finns ett undantag alla borde prova. Woodford Reserve. Säljs tyvärr inte längre via bolaget, så man får jaga den utomlands. Jag har hittat den i Tyskland, Österike och Danmark och den är rätt moderat i priset.
Woodford är beviset att det går att göra whiskey på majs, så enkelt är det bara.
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Whiskytråden

Inläggav Putte Johansson » 2011-02-14/12:23

Bror Gårdelöf skrev:Vanlig Laphroaig är mer än god nog

Min fru dricker gärna och ofta en whisky med mig, men föredrar blended eller mycket mild singlemalt - men den får inte vara rökig.
Första och enda gången hon testat Laphoraig, tog hon en ytterst liten smutt, ställde tillbaka glaset med en smäll och myntade föralltid uttrycket - Nej tack, jag dricker inte vårtmedel.

Själv är jag dock inte så nödbedd :-d
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Whiskytråden

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-02-14/12:35

Instämmer i, att pris och kvalitet inte alltid går hand i hand när det gäller whisky.
Däremot tycker jag mig ha märkt, att högre pris (oftast) innebär jämnare kvalitet - dvs har man hittat en sort man tycker om, är det större sannolikhet att nästa flaska smakar lika bra, om den är dyr än om den är billig.
Och Bror har rätt - fin whisky (eller whiskey - någon som känner för att redogöra för de olika stavningarnas ursprung och användning?) är inte dyr på vårt svenska Systembolag, det är faktiskt ganska svårt att hitta de bättre sorterna särskilt mycket billigare utomlands, och jag har till och med råkat ut för att Taxfree-whisky varit dyrare än samma flaska på systemet.....

Vill man ha en prisvärd "vardagswhisky" har jag två tips - det ena är Tullamore Dew, en blended Irish whiskey av det snällare slaget. Kommer från Irlands största whiskey-tillverkare Midleton, som också har storheter som Jameson och Paddy i sortimentet. Min favorit till Irish Coffe!
Mitt andra tips är The Talisman, en Scotch Blended Whisky som är fantastiskt prisvärd och som är lätt att förstå sig på även för en ovan whisky-drickare.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-02-14/12:44

[quote="Putte Johansson"]Jag lärde mig det här med sherryfat, den hårda vägen.
Ombord hade man ett 'on sea erbjudande' av blended Whisky vid namn Glen Alpine. Om jag inte minns fel var det sjukt billigt.
Skruvade av korken och luktade i flaskan.... vi slog upp en försiktig mängd i ett par glas och testade - och fann att om man inte andades in i förväg så smakade den helt förträffligt.

Något år senare passerade vi DK på en semesterresa och då passade vi på att köpa - Glen Alpine - på Scandline, mest på kul. Den varken luktade sherry eller gick att dricka.[quote]
Där har Du det i ett nötskal. Begreppet "sherryfat" är mycket odistinkt. Självklart är det så, att första gången man lagrar whisky i ett sherryfat, blir smaken helt annan, än när man tömt fatet och sedan fyller på det med ett nytt destillat. Den första fyllningen tog ju med sig åtskilligt av sherrysmaken, så det blir inte så mycket kvar till nästa "fylla". <BR>The Macallan marknadsförs, såvitt jag minns, med, att man alltid lagrar i NYA sherryfat. Huruvida faten sedan används för annan whisky, eller om de slås sönder, vet jag inte - men åtskilliga andra leverantörer, som skriver om sherryfat, lär inte vara lika noggranna med vilken "generation" av whisky, som passerar samma fat. <BR><BR>Att Laphroaig Quarter Cask smakar annolunda än vanlig Laphroaig har en snarlik förklaring. Ju mindre fat, desto större kontakt mellan spriten och fatets trä - dvs det lilla fatet ger mer aromer till whiskyn än det stora. <BR><BR>Naturligtvis kan även Bourbon whiskey diskuteras här. Vad man sedan tycker om den, är ju varje resandes ensak - och smak skall som bekant inte diskuteras.<BR><BR>(Jag kommer måhända att gå lite OT då och då för att exempelvis ta upp sådana trevligheter som Calvados - apropå min tidigare kommentar på annan tråd om äppelmust.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-02-14/12:48

[quote="Gunnar Elmgren"]... whisky (eller whiskey - någon som känner för att redogöra för de olika stavningarnas ursprung och användning?) quote]
Amerikaner och irländare kallar sina produkter whiskey, medan övriga producentländer (såvitt jag vet) skriver whisky. Ordet har sitt ursprung i gaeliskans Uisge Beatha, eller Usquebaugh, som betyder "livets vatten" - alltså samma benämning som latinets Aqua Vitae respektive franskans Eau de Vie. Kärt barn...
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-02-14/12:52

Putte Johansson skrev:Första och enda gången hon testat Laphoraig, tog hon en ytterst liten smutt, ställde tillbaka glaset med en smäll och myntade föralltid uttrycket - Nej tack, jag dricker inte vårtmedel.

Om hon får prova den spädd med minst lika stor del vatten, kanske hon ändrar uppfattning. Det blir en helt annan dryck. <BR>Sedan är det en annan sak, att Du inte nödvändigtvis behöver truga i henne Laphroaig. <BR>Alternativet - att reservera flaskan för eget bruk - är ju inte så dumt. :-)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-02-14/13:07

Bror Gårdelöf skrev:Om hon får prova den spädd med minst lika stor del vatten, kanske hon ändrar uppfattning. Det blir en helt annan dryck.

Det leder osökt in på diskussionen, huruvida whisk(e)y ska drickas ren eller blandas ut.
För egen del tycker jag många sorter vinner på några droppar vatten - ljummet ska det vara, och endast några droppar. Vattnet frigör smak- och doftämnen, särskilt i en lite rökigare Single Malt.
Några undantag finns - exempelvis brukar jag föredra Auchentoshan som den är.
Att förstöra en god whisk(e)y med is skulle däremot aldrig falla mig in - det kanske passar i en Bourbon, men majswhiskey tilltalar i allmänhet inte mina smaklökar.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav Putte Johansson » 2011-02-14/13:33

Det här med smak är som Bror något som är mycket subjektivt.

Whiskydiskussioner i lunchrum/fikabord ballar så gott som alltid ur i besserwisser-diskussioner som kan sammanfattas med att man kan dricka en blended med is, eventuell, att man aldrig dricker en single malt med is, men alltid med ett par droppar vatten. Vidare är alltid en single malt bättre än en blended.

Men så kommer dagen då man förhoppningsvis får delta i en whiskyprovning med en seriös whiskyprovarförening. Då inser man snabbt att det saknas sunt förnuft hos de som verkligen brinner för whisky och det är din och bara din smak som sätter gränsen för vad som är rätt.

Själv ser jag mig inte som expert och kommer aldrig att bli. Jag kan speca nästan i detalj vad jag tycker om en cigarr, hur den smakar, hur mycket den smakar och när man bör röka den - och till stor del hålla fast vid det.

När det gäller whisky, är det tvärtom. Jag kommer aldrig fram till en bestående åsikt, jo självklart i grova drag, men en whisky jag uppskattar vid ett tillfälle, tilltalar mig mindre vid ett annat, även om den kommer från samma flaska. Jag gillar rökiga whisky, men upplever den mindre och mindre ju mer jag dricker (antal tillfällen, inte mängd vid samma tillfälle).

Om jag sitter med en av bolagets billigare highland single malt, speyburn, kan jag uppleva den som lite tandlös, men ta både påtår, tretår och ...., medan en riktigt fin och rökig whisky blir jag fort mätt på.

Samma sak får jag inte alltid kläm på det här med aromer och hur de lösgörs med ett par droppar vatten. I ett aromatiskt glas märks skillnaden mer, men för mig är det mycket latent om jag upplever skillnaden eller OM jag upplever skillnaden.
Förklaringen ligger väl i att det är lätt att trubba av sina smaklökar, när man tar en whisky under matlagningen, adderar något glas rött till middagen, tar en finare wirre till cigarren ute i kylan.

Något som jag däremot ser som vetenskap, är i vilken sorts glas man dricker en whisky. Jag köpte en gång för länge sedan det snyggaste som finns i whiskyglas (subjektivt så klart). Tillverkaren hette/heter Leonardo, var ett par tjockbottnade glas som lutade lite som om dom hade kapsejsat. Utanpå hade man lagt en siluett av Mickey Mouse. Mycket whisky har det druckits i dessa glas, tills jag av misstag råkade fylla femti och fick ett halvt dussin glencairn whiskyprovarglas
http://www.scottish.se/whiskytillbehor/ ... yglas.html

Ett klassiskt tjockbottnat glas med raka kanter och en stor 'öppning' tar bort det mesta av doft och känslointrycket och känner man inte skillnaden mellan de här 2 glassorterna, kan man nog med gott samvete skippa vattendropparna.

Men skall man sammanfatta så är vad DU tycker om din whisky och hur den skall drickas.

Som svar till Gunnar så finns ungefär lika många åsikter om stavningen Whisky eller Whiskey, som personer att fråga, men jag tror att det är Skottarna som utan undantag hållit fast vid sin dialektala version och att det mer eller mindre är en de facto standard idag. Men jag tror inte det finns ett enda svar där heller...

Edit: Omformuleringar, Inte ens jag fattade vad jag skrivit :-)
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Whiskytråden

Inläggav Putte Johansson » 2011-02-14/13:50

Bror Gårdelöf skrev:
Putte Johansson skrev:Första och enda gången hon testat Laphoraig, tog hon en ytterst liten smutt, ställde tillbaka glaset med en smäll och myntade föralltid uttrycket - Nej tack, jag dricker inte vårtmedel.

Om hon får prova den spädd med minst lika stor del vatten, kanske hon ändrar uppfattning. Det blir en helt annan dryck. <BR>Sedan är det en annan sak, att Du inte nödvändigtvis behöver truga i henne Laphroaig. <BR>Alternativet - att reservera flaskan för eget bruk - är ju inte så dumt. :-)

Nu skall du inte missförstå mig, jag har absolut inte något problem med att hon anser att det är vårtmedel. Jag ser bara fördelar :-)
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Whiskytråden

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-02-14/13:55

De där whiskyprovarglasen ska tamejtusan införskaffas - ska bli intressant att se om skillnaden är så stor som många hävdar! Jag har några olika typer av whiskyglas - de raka, tjockbottnade är ju "klassiska whiskyglas" men jag föredrar faktiskt mina kupade med lite tunnare botten och "spets" under, som gör att glaset lutar när det ställs ner.
http://www.interiora.se/Alfabetisk/Glas/Whiskyglas/Bar-whiskeyglas-rundad-botten-6-pack.htm?gclid=CM2n4b_Yh6cCFcOJDgodwR7kdw
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav Putte Johansson » 2011-02-14/13:58

Gunnar Elmgren skrev:De där whiskyprovarglasen ska tamejtusan införskaffas - ska bli intressant att se om skillnaden är så stor som många hävdar! Jag har några olika typer av whiskyglas - de raka, tjockbottnade är ju "klassiska whiskyglas" men jag föredrar faktiskt mina kupade med lite tunnare botten och "spets" under, som gör att glaset lutar när det ställs ner.
http://www.interiora.se/Alfabetisk/Glas/Whiskyglas/Bar-whiskeyglas-rundad-botten-6-pack.htm?gclid=CM2n4b_Yh6cCFcOJDgodwR7kdw

Du blir inte besviken. Jag tyckte det kändes helt galet första gången jag satt med ett whiskyglas i handen som ser ut som ett vinprovarglas med med en stadigare fot. Men upplevelsen, men upplevelsen....
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Whiskytråden

Inläggav Göran Persson » 2011-02-14/14:42

Till Bror,Gunnar och Putte ;) Kul att ni hittat ett nytt ämne som tilltalar mig mer än både oljetrådar och batteriladdning etc. för min del föredrar jag till vardags den vanliga Famous Grouse den 12 åriga med svart etikett tycker jag är lite för frän i smaken. Annars har jag en personlig favorit 12 årig Glenn Grant single malt
(släkt och grannae med Grants med de trekantiga flaskorna) jag har själv varit där och följt tillverkningen från spannmålstippningen till lagringen och tillhörande provsmakning. Och till Bror kan jag hälsa att jag delar din förtjusning i Östgöta sädes. Som frimurare tillhör jag Östgöta provinsial loge. Föra att hedra logen brukar en
östgöta södes intas till för rätten oavsett om jag är hemma i Sörmland eller anorstädes.
Hälsningar Göran Persson
Användarvisningsbild
Göran Persson
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2009-05-26/19:58

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2011-02-14/16:21

Jag fick en sådan flaska för några år sedan när jag fyllde år och innehållet skall nog inte
blandas med annat än saliven och magsyran .= 5 propellrar .
glenfiddich12yo_.JPG
glenfiddich12yo_.JPG (4.77 KiB) Visad 35589 gånger
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2011-02-14/16:26

Göran Persson skrev:Till Bror,Gunnar och Putte ;) Kul att ni hittat ett nytt ämne som tilltalar mig mer än oljetrådar

Vadåå ! Det handlar ju om OLJA ( Hojtarolja) :=)))
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Whiskytråden

Inläggav RonnyB » 2011-02-14/17:03

Lite tips till tråden.
1. En single malt kan alltid blandas med vatten, gärna tills den kommer ner till 35-38% alc. Det är då den "blommar ut", bästa sättet är att ta i en kaffesked/tesked med vatten åt gången och smaka sig fram. Högre alc. halt, mer vatten.
2. En billig och bra single malt som jag rekommenderar er att testa är Glenmorangie, den finns även i en sherryfats version som heter "Le santa" eller liknande. Underbart goda, orginalet är en riktig allrounder, wiskey världens BMW R12GS. ;)

I övrigt är mina favoriter rökiga, lagavulin etc. En som jag ser fram emot att få testa snarast är wiskey'n från Ven. Som skall som tvååring slå ut många 12 åriga med hästlängder.

/Ronny
RonnyB
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2009-09-09/20:42

Re: Whiskytråden

Inläggav Sven-Gunnar » 2011-02-14/17:38

Har varit på Dalwhinnies destilleri och vill minnas att dom lagrar i 15 år i amerikanska bourbonfat. Däremot, när dom får fram en särskilt bra mältning lagras en del av den ytterligare några år i sherryfat. Denna kallas då "Destillers Edition" och säljs inte direkt billigt......
För övrigt dricker jag gärna Isle of Jura, medan frun föredrar Jack Daniels.
Sven-Gunnar i Hopagården
K1600GT-2021
XT350-1985
Användarvisningsbild
Sven-Gunnar
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-01-12/21:15
Ort: Nöre, utanför Ulricehamn

Re: Whiskytråden

Inläggav Fredric Fredricson » 2011-02-14/18:44

När det gäller whisky så tillhör jag den snobbigare sorten som bara dricker fullmalt (i princip, det finns enstaka blended men det är inte ofta).
Smaken är som bekant fårskallig, som dansken sa, men jag kan inte tycka annat än att de flesta blend smakar mest sprit.

Jag är ingen whiskyexpert men har faktiskt en som med den äran kan kalla sig sådant i bekantskapskretsen (hon jobbar som master blender på Mackmyra och anlitas ofta som domare i whiskytävlingar). Finessen med detta är att jag har nån att fråga, då behöver man inte kunna så mycket själv.

Mina favoriter är bland annat whisky från Islay som Bowmore, Bruchladdich och Lagavulin. Alla Islay whisky är rökiga, det sägs att det är för att dölja sältan som kommer från närheten till havet men hur det är med den saken vet jag inte. Laphroaig och Ardbeg är också Islay-whiskys och helt OK, enligt min mening.

Utöver Islay så lär det finnas runt 3000 destillerier i skottland så att pröva alla skulle ta ett tag....

Här är det lilla jag vet om whisky (typ skotsk):

Whisky tillverkas genom att man gör en mäsk med malt och annan grejs som sedan destilleras i en apparat som är "dålig" i den meningen att det som kommer ut inte alls är ren etanol utan innehåller en massa föroreningar. Röksmaken på Islay whisky kommer ifrån att malten, innan den blir till mäsk, torkas den i rökiga rum.

Efter destillation ligger alkoholstyrkan en bra bit över 60% och det är det man häller upp på ekfat och lagrar. Storleken på faten kan variera och i små fat, 30 liter eller så, kan whiskyn mogna på 3-5 år men större fat, som är vanligare, tar det minst 10 år. Med längre lagring mildras whiskyn och 15 eller rent av 20 år eller mer förekommer. Råwhisky, det man häller på faten, är inte speciellt gott med massor av finkel och annat.

När whiskyn är färdiglagrad kan man gå till väga på olika sätt. Det vanliga är att destilleriets "master blender" provar ett antal fat och från dom komponenrar en whisky som har "rätt" smak. Färgämne (bränt socker) kan sedan tillsättas för att få rätt färg. Whiskyn filtreras, för att bli av med skräp från tunnorna och blandas ut med vatten till den "rätta" styrkan (drygt 40%), buteljeras och skickas till försäljning.
I bland blandar man inte ut den och whiskyn får behålla sin styrka från tunnan, som normalt är runt 60%. Då kallas den "cask strength" och är odrickbar, om man inte blandar ut den själv (eller struntar i smaken).
Cask strength är naturligtvis dyrare.

Ibland säljer man "Single Cask" wiskey och då har man tagit eller eller ett par tunnor som är speciellt bra och komponerat en whisky av dessa. Det är ovanligt men det finns (fanns?) en serie på systembolagen som heter "Part Nan Angelen" som är sådan. I regel skapas dessa serier av entusiaster.
Ibland är dessa "Single Cask" dessutom ofiltrerade, men vad det skulle göra för skillnad vet jag inte.

I skottland är tunnorna ofta gamla portvinstunnor eller sherrytunnor eller liknande. Poängen är att dom skall vara begagnade. I alla fall I skottland, i USA och Kanada (tror jag) används enbart helt färska tunnor. Jag har hört att amerikanska tunnor ibland säljs vidare till skottland.
En sak man börjat med nyligen (10-20 år sedan) är s.k. "doubly matured whisky" där whiskyn efter färdig lagring hälls över på en annat fat, företrädesvis sherryfat, och får ligga där några år innan den tappas upp.

Sen provar man hela tiden med nya typer av tunnor. Jag vet att Mackmyra testat med gran och annat men jag vet inte vad resultatet blev. Förmodligen inget vidare.

En blend, typ Grants, Johnnie Walker eller Famous Grouse består av en del fullmalt uppblandat med råsprit och vatten. Detta är betydligt billigare att tillverka.

Om man blandar en fullmalt wiskey med lite vatten så kommer aromämnena fram och den smakar mer. Vi pratar här om ett antal droppar (om det inte är cask-strength förstås). En fin whisky där detta fenomen är extremt tydligt är Bushmills 12 och 16-åriga.
Man blandar alltså inte ut wiskey för att den skall bli svagare utan för den skall smaka mer. Jag brukar ta ett glas vatten med en tesked i, då blir det lätt att dosera.
Hur mycket man skall ha är en smaksak och personligt, som skottarna säger "Never sleep with another man's wife, never water another man's whisky".

Förutom skottarna så kan gör Irländarna och Japanerna god whisky. Bushmill är en av mina favoriter och jag tror det finns en del var Japans whisky på systemet.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Whiskytråden

Inläggav Robert Olausson » 2011-02-14/18:47

Laphroaigh Quarter Cask tillhör en av mina favoriter och jag tycker även om den 10-åriga Laphroaigh. Bowmore är inte så dum den heller. Jag fick en låda med tre olika årgångar av Bowemore av min son i julklapp för ett par år sedan. 12, 15 och 18 åriga. Kul att smaka olika årgångar av samma whisky! Jag har smakat flera olika single malt whisky som jag har tyckt om men jag kommer inte ihåg vad de heter.

MC-åkning och whisky är svårt att ägna sig åt samtidigt men efter en god tur när man kommer hem, checkat in på rummet eller fått upp tältet sitter en god whisky inte fel. Jag har nästan alltid 10-årig Laphroaigh i min fickplunta nerpackad i packningen.

Det glas jag brukar använda mest när jag njuter en god, rökig whisky är ett litet glas som jag "råkade" få med mig från en flygresa en gång i tiden.


Wiskey.jpg



Min kollega i Huskvarna brukar säga att han har en "klunk" whisky och en lite finare lite senare på kvällen.

Min "klunk" whisky är Black Ribbon. En 10 årig blended malt skotsk whisky.

Jag har inte varit på någon whiskyprovning. Det hade varit intressant någon gång. Kanske en aktivitet att ordna i klubben ;)


Robert
"Boxerknutte"
R1150RT -01
R80"GS" -83 (Gamle Svarten)
R80GS-90
GasGas
Användarvisningsbild
Robert Olausson
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2005-11-04/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav Putte Johansson » 2011-02-14/20:13

Kovlingen skrev:Jag fick en sådan flaska för några år sedan när jag fyllde år och innehållet skall nog inte
blandas med annat än saliven och magsyran .= 5 propellrar .
glenfiddich12yo_.JPG

Min frus favorit, men jag skall inte sträcka mig till att det är frökenbrännvin :-D
Det har hamnat en och en annan dylik i mitt barskåp eftersom det brukar vara lockpriser på den i taxfree.
Snäll men god.
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2011-02-14/20:30

Tack för passningen :=)))
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-02-14/20:34

Fredric Fredricson skrev: Mina favoriter är bland annat whisky från Islay som Bowmore, Bruchladdich och Lagavulin. Alla Islay whisky är rökiga, det sägs att det är för att dölja sältan som kommer från närheten till havet men hur det är med den saken vet jag inte.

Röksmaken på Islay whisky kommer ifrån att malten, innan den blir till mäsk, torkas den i rökiga rum.

Ibland är dessa "Single Cask" dessutom ofiltrerade, men vad det skulle göra för skillnad vet jag inte.

... som skottarna säger "Never sleep with another man's wife, never water another man's whisky".

Delar helt Din åsikt om favoritwhisky - även om The Macallan med sin nästan cognacslika karaktär (i positiv bemärkelse - det finns en hel del trist cognac) slinker ned utan någon som helst protest! <BR><BR>Och varför i hela friden skulle man dölja sältan? Den är ju helt underbar!<BR><BR>Mja - den torkas över torveld, och Islay är känd för sin fina, "feta" torv. <BR><BR>Kallfiltreringen tar bort en del smakämnen. (Jag undrar i min tur över, varför man kallfiltrerar!) Utan kallfiltreringen kan whiskyn, när den späds, stundom bli grumlig - som ouzo. Detta är inget kvalitetsfel - tvärtom! <BR><BR>Underbart skotskt citat! Det lägger jag genast in bland de bästa!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2011-02-14/20:46

Undrar om det inte skulle vara :
If you sleep with another man's wife it's ok , as long as you dont water his whiskey :=)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-02-14/20:54

För kanske 15 år sedan innehöll julnumret av The British Journal of Anesthesia en artikel, som mycket seriöst tog upp frågan, huruvida folk i ett blindtest verkligen kunde känna skillnad på blended och single malt whisky. <BR>Medicinskt vetenskapliga artiklar är uppställda efter mallen "Introduction, Purpose, Materials and Methods, Results, Discussion", och så var fallet även här. Under "Introduction" refererades till ett känt blindtest från tidigt 1900-tal, där en engelsk högadlig dam med bestämdhet hävdade, att hon kunde skilja en kopp te, där mjölken slagits i koppen efter teet, från en, där mjölken slagits i först(!). (Att "miffa" - milk in first - har av tradition i England ansetts som ett säkert tecken på underklasstillhörighet - och lär ha att göra med, att arbetarklassen i England förr endast hade råd att köpa billigt, tjockväggigt lergods, som kunde spricka, om man slog kokhett te direkt i muggen. Slog man i mjölken först, modererades temperaturchocken, så att muggen höll.<BR>Överklassen hade förstås råd med exklusivt, tunnväggigt porslin, som tålde hett vatten utan problem.) "The test was an overwhelming success for the lady." <BR><BR>Under "Materials and Methods" i whiskyprovningen stod följande: <BR>"Forty members of our staff readily volunteered for this test." :-) <BR><BR>Testets resultat var, att det inte gick att skilja blended från single malt - men eftersom detta var i Storbritannien, var det förstås inte slut med det. En livlig insändardebatt följde, där det påpekades, att single malt whisky är minst sagt varierande i smak och karaktär, samt att smaklökarna fort trubbas av, om man dricker mer än små mängder - osv. osv.<BR><BR>Allt detta publicerades alltså i en av världens mest ansedda facktidskrifter inom mitt område. <BR>Brittisk humor förnekar sig aldrig.<BR><BR>I övrigt är det ju rätt trivsamt att konstatera, att denna tråd drygt 10 timmar efter sin tillblivelse har 29 inlägg. (OK - jag har bidragit en del själv, men om inte andra gjort det, hade den snabbt självdött.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Mattias Eriksson » 2011-02-14/21:26

kan lovorda Glencairn whisyglas, som påpekats tidigare tillför dessa ytterligare njutning. Frugan hade den goda smaken att handla två rör sådana till mig, blev helt lyrisk över dess inverkan. Med tanke på hur div. andra provarglas är utformade så var det ju inte någon överraskning egentligen.

Tidigare var jag lite insnöad på rökiga skottar så som Lagavulin, Ardbeg, Laphroig och dylika. Numera uppskattar jag de eleganta mer, eller gärna med mycket mild rökighet. Jag tycker att jag upplever intressantare aromer i dem. Lasanta'n som rekommenderades tidigare är ju fin.

Är på senare tid också rätt insnöad i Mackmyra Whiskey då jag är fatägare, ett ex. bourbonfat med elegant destillat ligger på Smögen och ett Gravityfat (elegant) ligger på skogslagret i Gävle (Kungsbäck). Gravity fatet har ex. bourbonkropp och ny svensk ek i bottnarna. Ska bli riktigt intressant att provsmaka dessa under resans gång och känna hur de utvecklas. Mina mackmyrafavoriter är Special 01 och 03 (bör provas av den som gillar ex. sherry aromer), tycker även Mackmyra Brukswhisky är njutbar (särskilt i glasen nämda ovan), som nyligen blivit standard på bolaget. Har både drickflaskor och sparflaskor, det roliga med dessa är att de har haft en bättre utveckling än aktie och fondportföljerna ;)

Att Mackmyra inte kylfiltrerar kan man se genom att kolla på t.ex. Brukswhiskyn på bolaget, det ligger partiklar i botten på flaskorna. Kolpartiklar från kolningen av faten. De tillsätter inte färgämnen heller.

Skål för Livets Vatten!/ Mattias
# 2661397 Mattias Eriksson
R 1200GS Adv -07

KTM 790 Adv R
Användarvisningsbild
Mattias Eriksson
 
Inlägg: 581
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav P-O. Gunnar » 2011-02-14/22:15

The Balvenie! Alla tiders favorit. Inte rökig, men ack så god.
Håller med om att Glenmorangie är mycket "Bang for the buck".
Men samtidigt, whisky är lite som vin Situation, omgivning, sinnesstämning och annat påverkar upplevelsen mycket.
Only a Rider knows why a dog sticks his head out of a car window.
R1250GSA
Användarvisningsbild
P-O. Gunnar
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2010-12-29/17:17

Re: Whiskytråden

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-02-14/22:17

Kul att se så många whiskyälskare på Forumet!
Alltid trevligt att utbyta synpunkter och få tips, och framför allt att få lära sig mer.
Jag ser mig än så länge som en glad nybörjare, så mycket mer än enstaka tips har jag inte att komma med - men i detta sällskap känns det som det finns goda chanser att förkovra sig.

Hoppas fler whiskyvänner hittar hit!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav Marie » 2011-02-15/00:38

Jag undrar bara hur i håken ni kan få ner sånt fårpiss?

sen kan det väl kvitta om det handlar om skotska, irländska eller amerikanska får....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav Fredric Fredricson » 2011-02-15/00:41

PoG skrev:Men samtidigt, whisky är lite som vin Situation, omgivning, sinnesstämning och annat påverkar upplevelsen mycket.

Håller med till 100%. Jag dricker sällan whisky i min ensamhet och inte heller på krogen eller på stökigt partaj. Whisky skall avnjutas i kvällssol och helst i lag med andra whiskyälskare.

Bror Gårdelöf skrev:För kanske 15 år sedan innehöll julnumret av The British Journal of Anesthesia en artikel, som mycket seriöst tog upp frågan, huruvida folk i ett blindtest verkligen kunde känna skillnad på blended och single malt whisky.

Givet det stora smakspannet på fullmalt så är den osannolikt att man i blindtest skulle kunna avgöra detta. Det finns blended som är väldigt "fullmaltiga" och fullmalt som är ganska smaklösa. Å andra sidan är det nog inte många som inte skulle känna skillnad på en fullmalt Islay-whisky och en fullmalt Highland.

Det sägs ju också att få kan känna skillnad på rött och vitt vin vid en blindtest.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Whiskytråden

Inläggav Fredric Fredricson » 2011-02-15/00:44

Marie skrev:Jag undrar bara hur i håken ni kan få ner sånt fårpiss?

sen kan det väl kvitta om det handlar om skotska, irländska eller amerikanska får....

Svårt att svara på efter som jag aldrig druckit fårpiss och det skulle förvåna mig om det smakade som whisky, men jag får väl böja mig för din expertis inom området.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Whiskytråden

Inläggav Marie » 2011-02-15/01:33

Fredric Fredricson skrev:
Marie skrev:Jag undrar bara hur i håken ni kan få ner sånt fårpiss?

sen kan det väl kvitta om det handlar om skotska, irländska eller amerikanska får....

Svårt att svara på efter som jag aldrig druckit fårpiss och det skulle förvåna mig om det smakade som whisky, men jag får väl böja mig för din expertis inom området.

/Fredric


Inte jag heller, men den gången jag smakade whisky, tyckte jag att den smakliknelsen kändes mest träffande. Fullständigt odrickbart.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-02-15/07:50

Marie skrev:Inte jag heller, men den gången jag smakade whisky, tyckte jag att den smakliknelsen kändes mest träffande. Fullständigt odrickbart.
Det är en åsikt som är helt OK att ha, även om jag kan tycka att det är lite snålt att bara ge whiskyn en enda chans. Det kanske var en dålig whisky Du provade, eller fel serverad, eller vid fel tillfälle.
Jag tillåter mig dock att tvivla på att Du har så mycket att tillföra tråden, med den ytterst begränsade erfarenheten. Varför inte prova igen, gärna tillsammans med någon sakkunning, och sen berätta här vad Du tyckte?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav Olle Nilsson » 2011-02-15/08:11

Att dricka whisky rent eller med lite vatten tycker jag är överskattat så det har jag nästan slutat med helt.
Däremot en irländsk version går gärna ner då använder jag Black Bush den tycker jag är perfekt till det.
I övrigt tar jag till mig informationen i tråden kanske jag ger den rena varan en chans till.
Användarvisningsbild
Olle Nilsson
 
Inlägg: 445
Blev medlem: 2009-06-28/15:54

Re: Whiskytråden

Inläggav Putte Johansson » 2011-02-15/08:21

Marie. Varför tänker jag så ofta på uttrycket hörs jag finns jag, när jag läser dina inlägg?

Edit: man skall inte skriva medans man kör.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-02-15/09:48

[quote="Marie"]Jag undrar bara hur i håken ni kan få ner sånt fårpiss? [quote]
Ta det nu för Guds skull inte personligt, men jag kan inte låta bli att associera till det klassiska replikskiftet: <BR> - Du luktar som en fransk hora. <BR> - Jaså, Du vet hur sådana luktar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2011-02-15/10:05

Kärt barn har många namn . Fotogen och fårpiss . Undrar vad nästa liknelse blir HA HA
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav Torgeir Nilsen » 2011-02-15/11:28

OT i en OT tråd!? Vi är faktiskt många som inte tycker om whisky trots att vi nyttjar alkohol.
Personligen är det finkelsmaken, som tydligen skall finnas, som jag inte tycker om.
Min bror som är whiskykonessör har försökt övertyga mig medelst provsmakningar av otaliga
varianter men det går inget vidare. Men jag ger inte upp, kanske hittar jag "min" smak.
Det kanske är att svära i kyrkan men jag älskar irish-coffey på nattkröken.(Jag vet, spola kröken)
Däremot är jag rätt duktig på att ortsbestämma Skogsstjärnan, det är hårdare/mjukare
vatten, jästigare jäst eller sockrigare socker i olika landsdelar.
Tycker det är fantastisk läsning och eran kunskap och kärlek till denna dryck är beundransvärd.
Torgeir Nilsen
Torslanda
<p>De Soto</p>
Torgeir Nilsen
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2004-05-09/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav Putte Johansson » 2011-02-15/11:31

Det är OK att uttrycka att man inte gillar whisky, det visar ju i alla fall att man tagit sig tid att besöka tråden och kanske tar man tills sig något dricktips eller får lite nyfikenhet och provar igen.

Sen återigen, den som är expert i området är den som inser att det inte finns något som går att belägga hur en whisky smakar eftersom det är subjektivt och den som jag betraktar som expert, är den som kan acceptera att den egna åsikten just är en egen åsikt.

Så läs gärna åsikter, ta gärna is i din single malt och häll vatten i din blended eller varför inte dricka den i plastmugg. Det är bara dina smaklökar som kan göra dig till expert på din smak.

Jag hamnade i en diskussion om det här med vatten i single malt vid en middag. Två av middagsgästerna, självutnämda experter vidhöll med en dåres envishet, hur mycket det betydde för att lösgöra aromerna.

Så jag tog min 18-åriga Bowmore slog upp den i 2 glas, tog en tesked (vilket jag tycker är mycket) vatten i ett av dem och ställde de 2 glasen framför gästerna.
- OK. Mina herrar, upp till bevis, vilken innehåller vatten?

Det intressanta var att båda försökte i mångt och mycket spåra skillnaden i utseende, innan de provade.
Den ena påstod att det inte var någon skillnad alls och att jag bluffade med att det var vatten i den ena och den andre såg panikslagen ut och gissade fel.

Jag vet inte om ordet placeboeffekt är helt rätt, men jag tar gärna ett par droppar vatten i mina enkelmalt och inbillar mig att det gör effekt, men jag skulle aldrig våga säga att jag skulle klara ett blind test.

Samtidigt är jag cigarrökare sedan 20 år tillbaka och röker runt 200 cigarrer per år. Jag spenderar massor av tid med att lagra cigarrer i humidor, se till att de har en absolut rätt fuktighet och anser att det är jätteviktigt hur man tänder en cigarr, dvs. antingen ren gas eller cederträ/ekstickor. Man tänder cigarren genom att rulla dess ytterkant över lågan ända tills glöden går igenom hela tobaken, innan jag över huvud taget stoppar den i munnen.

En av mina grannar som åtminstone sommartid har en förmåga att komma förbi just under mina röksessioner, gissningsvis för att det kan vankas en bjudwirre... frågade mig om jag sanningsenligt kunde säga att jag skulle kunna känna skillnad på dom han tänder en cigarr precis som en cigarett med sin zippo och en som är tänd efter alla konstens regler.

Här måste man ju rannsaka sig själv och jag var tvungen att svara ärligt
- Jag tror det

Vi lät det stanna vid det.
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Whiskytråden

Inläggav Putte Johansson » 2011-02-15/11:43

Torgeir Nilsen skrev:OT i en OT tråd!? Vi är faktiskt många som inte tycker om whisky trots att vi nyttjar alkohol.
Personligen är det finkelsmaken, som tydligen skall finnas, som jag inte tycker om.
Min bror som är whiskykonessör har försökt övertyga mig medelst provsmakningar av otaliga
varianter men det går inget vidare. Men jag ger inte upp, kanske hittar jag "min" smak.
Det kanske är att svära i kyrkan men jag älskar irish-coffey på nattkröken.(Jag vet, spola kröken)
Däremot är jag rätt duktig på att ortsbestämma Skogsstjärnan, det är hårdare/mjukare
vatten, jästigare jäst eller sockrigare socker i olika landsdelar.
Tycker det är fantastisk läsning och eran kunskap och kärlek till denna dryck är beundransvärd.
Torgeir Nilsen
Torslanda


Du har absolut rätt.
Jag blir måttligt exalterad av blandade drinkar grogg och brukar säga nej till jägermeister med motivation att jag dricker sprit endast för att det är gott och då faller jäger defintivt bort (gissa om jag kommer att få mothugg).

Det är intressant att du är den första som tagit upp finkeldiskussionen för även om det inte med automation betyder att du behöver dricka finkel för att dricka whisky, så kommer karaktären ofta just med själva laborerandet finkelsmak och 'dåligt reninig'

Jag började dricka whisky mycket blygsamt för en massa år sedan eftersom alla runtomkring mig gjorde det.
Men med tiden blev det klart otvunget och idag är whisky och konjak den enda starksprit jag dricker (undantaget en immig på midsommarbordet).
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Whiskytråden

Inläggav Peot » 2011-02-15/12:08

Jag vill inte på något sätt göra er avundsjuka (jo lite kanske :D ) men 2005 var jag på ön Islay där vi bl.a. gjorde besök på 5 av dom 8 destillerierna som finns där, Ardbeg, Lagavulin, Laphroaig, Bowmore och Bruichladdich. På sistnämda inköptes en 17-åring som det fortfarande finns en skvätt kvar av.
Båtresan Kennacraig-Port Ellen t/r hade jag dock kunna varit utan.

När D7 var värd för Sverigeresan förra året så besökte vi Mackmyra och guiden lärde mej något nytt om wiskey. Det är luften i flaskan som "förstör" wiskeyn så vartefter hon tog ett glas så fyllde hon på med glaskulor för att ha så lite luft som möjligt i flaskan. Glaskulorna köpte hon i närmaste leksaksaffär.
Undrar hur min skväll mår...?
Peo Thörnestad, Åkersberga
Honda XL1000VA Varadero -04
Garmin Zumo 660
Användarvisningsbild
Peot
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2009-08-29/20:56

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-02-15/12:12

Torgeir Nilsen skrev:OT i en OT tråd!? Vi är faktiskt många som inte tycker om whisky trots att vi nyttjar alkohol.
Personligen är det finkelsmaken, som tydligen skall finnas, som jag inte tycker om.

Tips: Irländsk whiskey - som Jameson eller Paddy - eller kanadensisk. De är mycket mjuka och "rena" i smaken - rimligen tämligen finkelfria. Paddy har dessutom en närmast fruktig smak. Hur man bär sig åt för att få fram den i en kolonndestillationsprocess, har jag ingen aning om! <BR>Med andra ord: Irländsk whiskey duger till mycket mer än Irish Coffee. <BR>Fast det är klart - har Du hittat andra drycker, som Du gillar bättre, så är det väl bara att fortsätta njuta av dem.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Putte Johansson » 2011-02-15/12:38

Bror Gårdelöf skrev:Tips: Irländsk whiskey - som Jameson eller Paddy - eller kanadensisk. De är mycket mjuka och "rena" i smaken - rimligen tämligen finkelfria. Paddy har dessutom en närmast fruktig smak. Hur man bär sig åt för att få fram den i en kolonndestillationsprocess, har jag ingen aning om! <BR>Med andra ord: Irländsk whiskey duger till mycket mer än Irish Coffee. <BR>Fast det är klart - har Du hittat andra drycker, som Du gillar bättre, så är det väl bara att fortsätta njuta av dem.

En isbit i en snäll whisky t.ex. speyburn är inte så dumt som insteg heller...

Det här med Irish coffey, får mig att tänka på första och enda gången i mitt liv jag använt alkohol som bedövningsmedel.
Det här är många år sedan och jag hade ännu inte lärt mig dricka konjak.
Jag var nyskild efter ett kort och kraschat äktenskap, min hund låg nedsövd på ett djursjukhus pga smärtorna efter att blivit attackerad av en annan hund. Jag hade helt enkelt fått nog och orkade inte mer. I barskåpet hemma fanns bara en hela konjak som jag fått som muta i jobbet.

Vad gör man när man inte gillar konjak, man brygger kaffe och slår en försvarlig mängd i kaffet, vilket faktiskt gjorde konjaken drickbar och förhöjde kaffet...
Det blev en hel del spetsat kaffe och det var bara en liten skvätt kvar i flaskan när jag gick och lade mig för att sova.
Sa jag sova? Inte fan kunde jag sova. Kaffet gjorde mig plingpigg och sängdjäveln snurrade hela natten.
Jag kommer aldrig att glömma det och kommer nog aldrig ta mig en fylla för att döva något annat igen.

Numera avnjuter jag gärna en konjak men blandar den inte med kaffet, det lovar jag.
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2011-02-15/12:48

Det var säkert bara nått fel på kaffet HA HA HA
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-02-15/14:59

Peot skrev:Bruichladdich. På sistnämda inköptes en 17-åring som det fortfarande finns en skvätt kvar av.
Det är luften i flaskan som "förstör" wiskeyn så vartefter hon tog ett glas så fyllde hon på med glaskulor för att ha så lite luft som möjligt i flaskan.
Undrar hur min skväll mår...?

Skulle Du ha något emot, om jag besökte Dig, och vi gemensamt tog reda på det? Som läkare kanske jag kan göra något?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-02-15/15:05

Putte Johansson skrev:Jag kommer aldrig att glömma det och kommer nog aldrig ta mig en fylla för att döva något annat igen.

Som ordstävet säger: "Gå gärna till glaset med Din glädje, men aldrig till flaskan med Din sorg." <BR>Dessa 14 ord innehåller alltså såväl doserings- som bruksanvisning.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Nästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst