Whiskytråden

Re: Whiskytråden

Inläggav Dennis Johansson » 2011-02-19/07:05

Igår kom min whisky glas som skulle vara så bra. Eller de kom i torsdags men hämtades igår. Sedan besökte jag hälsokostbutiken med flytande varor. Det måste vara hälsokost då den har grön skylt ;-)
Där inhandlades en Lagavulin.

Hur mycket bättre de nya glasen är vet jag ej, men det skall prövas vid tillfälle det också. En skvätt i nya och skvätt i gamla glaset och sedan kan man pröva.

Dock så smakade Lagavullin mycket trevligt.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Whiskytråden

Inläggav Putte Johansson » 2011-02-19/08:45

Det behöver inte vara så stor skillnad i pris mellan en 'sniken' och en bra whisky. En sån här tråd tenderar lätt i en tävling i vem som har den dyraste eller den 'finaste' sorten. En Spayburn är tex en riktigt billig o-rökig singlemalt som klarat sig mycket bra på blindprovningar. Slå upp en Black Grouse som är en rökig en till riktigt bra pris och ingen som inte får se flaskan kan gissa att dom dricker en blended.

Cigg kan jag inget om eftersom jag inte rökt eller röker cigg. Men i ciggarernas värld som är än mer kostsam kan den prismedvetne hitta kvalitet till bra pris. Brobergs som bara finns i STHLM & GBG men som även säljer på nätet har en s.k. short filler som görs av högkvalitativa tobaksrester från riktigt fin dominikanska tobaksblad. Den cigarren har dubbla täckblad istället för det vanliga med omlaga och täckblad.,Private stock medium filler, lonsdale kostar under 50:- men ser ut, smakar och uppför sig som en dubbelt så dyr dito.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Whiskytråden

Inläggav Dennis Johansson » 2011-02-19/08:55

Här andas inte in ngt röka alls
Det luktar döden och skapar andnöd när man kommer i närheten av skiten och stinker fruktansvärt....
Men i många kretsar är det ju tokfint att suga i sig denna cancerframkallande dynga....

Men om man lägger en rökare...då knorras det å det vildaste i många kretsar.
Det luktar sällan mer illa och det kan dessutom ha varit väldigt skönt att få låta säkerhetsventilen lösa ut.
Det är dessutom fullkomligt naturligt att göra detta.

Så dubbelmoralen är enorm.

Vilken tur att det numera är förbjudet att röka på puben / krogen men ingen kan hindra mig från att lägga en rökare hihi. :mrgreen:
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Re: Whiskytråden

Inläggav Putte Johansson » 2011-02-19/09:13

Dennis Johansson skrev:Men i många kretsar är det ju tokfint att suga i sig denna cancerframkallande dynga....


Ingen påstår nog att cigarr-rökning är oskadlig eller ofarlig. Men tobaken är fermenterad och innehåller betydligt mindre nikotin och cancererogena ämnen. En cigarr-rökare drar inte halsbloss eftersom smaklökarna inte sitter i halsen utan i munnen.

Jag föredrar att sitta ensam ute med min cigarr och de gånger jag sällskap är det folk som kommer till mig för det är inte ovanligt att en granne kommer förbi dragen till själva företeelsen..

Annars så är de runt 45 min som det tar mig att röka en cigarr en för mig oslagbar metod att bara koppla av och rensa huvudet från vardagens stress.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Re: Whiskytråden

Inläggav Dennis Johansson » 2011-02-19/09:28

Putte Johansson skrev:Ingen påstår nog att cigarr-rökning är oskadlig eller ofarlig. Men tobaken är fermenterad och innehåller betydligt mindre nikotin och cancererogena ämnen. En cigarr-rökare drar inte halsbloss eftersom smaklökarna inte sitter i halsen utan i munnen.


Hur ni sköts rent tekniskt har inte jag intresserat mig för.
Däremot har jag direkt konstaterat att det är bäst att "lägga benen på ryggen" när någon / några kommer på inte sällan av uppmärksamhetsskäl att starta upp det där gamla böset och stanken påminner om när grannarna eldar löv etc. på vårens städ dagar i trädgården.

Dessutom blir det då genast svårt att andas vilket gör att man avviker fortare en kvickt.
Grannarna har ju iaf förstått att inte elda löven inne utan ute, men även det kan ju ge en kväljande känsla i halsen.

När man varit på en tillställning där man trots rejäla försök att hålla sig undan stanken från det där äckliga rökat, får man ju dessutom skicka iväg kostymen på kemtvätt då det sällan räcker att vädra den efteråt.

Så mitt förslag är att ciggaretter och snusdosor borde höjas till 1000 kr / förpackning och de andra rökverken i motsvarande grad så kanske man skulle kunna må bra i större sällskap utan astma anfall och dyra räkningar från kemtvätten!

Appropå snus. Förr om åren var det nog mest norrlandstjejer som höll på med den skiten. Men då många trots allt kommit på att det vore bra att sluta röka har det blivit vanligare att även tjejer i dessa trakter (Gbg området) kommit på detta med snuset.
Vilket också luktar..............väldigt äckligt.

Så på diverse dejtingsidor är det ganska svårt att finna tjejer som inte använder antingen rökverk eller snus...
Sedan påstår tjejer att de är smartare en oss män.....när då?
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Re: Whiskytråden

Inläggav Putte Johansson » 2011-02-19/09:48

Dennis Johansson skrev:Så på diverse dejtingsidor är det ganska svårt att finna tjejer som inte använder antingen rökverk eller snus...
Sedan påstår tjejer att de är smartare en oss män.....när då?


Med ditt sätt att uttrycka vad du tycker om det som inte råkar vara ett av dina intressen eller vanor, förstår jag att urvalet på dejtingsidorna krymper. Kanske jobba på en attitydförändring skulle förändra även utbudet av dejtingobjekt :-)
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Re: Whiskytråden

Inläggav Dennis Johansson » 2011-02-19/10:45

Putte Johansson skrev:
Dennis Johansson skrev:Så på diverse dejtingsidor är det ganska svårt att finna tjejer som inte använder antingen rökverk eller snus...
Sedan påstår tjejer att de är smartare en oss män.....när då?


Med ditt sätt att uttrycka vad du tycker om det som inte råkar vara ett av dina intressen eller vanor, förstår jag att urvalet på dejtingsidorna krymper. Kanske jobba på en attitydförändring skulle förändra även utbudet av dejtingobjekt :-)


JAg behöver inte uttrycka någonting om detta på någon dejtingsida, då de som skapat dessa insett vikten av ha med i urvalet som ifylles av deltagaren om denna använder tobak.

Det är då mycket enkelt att genast scrolla vidare till man finner damer av motsatta könet som ej håller på med denna dynga. Det tråkiga är dock att det blir väldigt många fler att scrolla förbi en att ägna extra tid åt att läsa övriga delen av presentationen.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Whiskytråden

Inläggav RollOn » 2011-02-19/17:41

Visst är det dåligt att röka. Visst är det dåligt att supa. Visst är det dåligt att bli fet. Visst är det dåligt att inte motionera. Visst är det dåligt att inte betala skatt. Visst är det bra att alla andra är sämre än mig?
Nåja, det här är ju en whiskytråd, och därutöver en cigarrtråd. Så på cigarrtemat har jag ett litet minne. Uppankrade utanför en liten ort i Dominikanska Republiken (ja, jag vet, det blir lite OT med seglings erfarenheter. Men det är svårt att åka hoj till D.R.) hittade vi äkta dominkanska cigarrer i cederträlådor. 50 st per box, med ett boxpris av $1,00! Gissa om det blev köp. 10 boxar. Provrökning:
Men, vad fa*n det här smakar ju vanilj! Och det är ju helt okej vad gäller glass…men i en cigarr…? Fanskapet smakade VANILJ! Hade mina kunskaper i spanska varit det de inte är, så skulle man ha kunnat läsa det på cigarrlocket. Men, hursomhelst så gick cigarrerna åt tillsammans med varianter av rom, inga whiskysorter där.. På romvariationstemat skulle man kunna påstå att skillnader mellan rom och rom liknar de mellan whisky och whisky. Oavsett smaken på cigarrerna. Yrsla kallas det visst…
Skål!
memento vivere
Rolf Eliasson
R1200C & K1
(F650CS ibland.Frugans)
RollOn
 
Inlägg: 166
Blev medlem: 2010-05-11/16:14

Re: Whiskytråden

Inläggav Putte Johansson » 2011-02-19/17:56

RollOn skrev:Visst är det dåligt att röka. Visst är det dåligt att supa. Visst är det dåligt att bli fet. Visst är det dåligt att inte motionera. Visst är det dåligt att inte betala skatt. Visst är det bra att alla andra är sämre än mig?
Nåja, det här är ju en whiskytråd, och därutöver en cigarrtråd. Så på cigarrtemat har jag ett litet minne. Uppankrade utanför en liten ort i Dominikanska Republiken (ja, jag vet, det blir lite OT med seglings erfarenheter. Men det är svårt att åka hoj till D.R.) hittade vi äkta dominkanska cigarrer i cederträlådor. 50 st per box, med ett boxpris av $1,00! Gissa om det blev köp. 10 boxar. Provrökning:
Men, vad fa*n det här smakar ju vanilj! Och det är ju helt okej vad gäller glass…men i en cigarr…? Fanskapet smakade VANILJ! Hade mina kunskaper i spanska varit det de inte är, så skulle man ha kunnat läsa det på cigarrlocket. Men, hursomhelst så gick cigarrerna åt tillsammans med varianter av rom, inga whiskysorter där.. På romvariationstemat skulle man kunna påstå att skillnader mellan rom och rom liknar de mellan whisky och whisky. Oavsett smaken på cigarrerna. Yrsla kallas det visst…
Skål!


Jag tar på mig skulden för att göra OT-avsteget när det gäller cigarrerna. Jag har lite lätt att göra den kopplingen när man pratar whisky och konjak, blir liksom låghalt annars....

Jag har aldrig varit i Dominikanska republiken men det är ett mål som jag har att få ta mig dit en gång eftersom, de har en intressant cigarrhistoria, med nästan alla sina rötter i den kubanska cigarrodlingen, men det får nog bli i en annan tråd eller diskussion.
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Whiskytråden

Inläggav Dennis Johansson » 2011-02-19/21:49

RollOn skrev:Visst är det dåligt att röka. Visst är det dåligt att supa. Visst är det dåligt att bli fet. Visst är det dåligt att inte motionera. Visst är det dåligt att inte betala skatt. Visst är det bra att alla andra är sämre än mig?


Så kan man se det....

Men om man inte är av våldsam art, vilket i sin tur borde göra att man fick alkoholförbud, stackars kvinnor och barn som blir slagna av korkade män som inte kan hantera alkoholen.

Det jag ogillar med dem som röker och då faktiskt ännu värre de som röker cigarr är att de inte tar hänsyn till omgivningen. Utan det är ju så vansinnigt fint å märkvärdigt att starta upp fanskapet bland alla icke rökare.
Så dels skall man tydligen bli passiv rökare och ofrivilligt kunna drabbas av lungcancer och framför allt av andnöd.
Ta fram och en påse och andas i den. När ni känner att det blir allt tyngre och tyngre att andas påminner det ungefär som att andas i en rökig miljö.
Eller starta upp en gammal diesel i ett garage med stängd port, det påminner en del det också...HAr varit tvungen att evakuera mig från ett sådant också en gång efter att en "smart" typ kom på att provstarta gammal lastbil...inomhus...
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Whiskytråden

Inläggav Putte Johansson » 2011-02-19/22:05

Jag lider med dig Dennis....
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Whiskytråden

Inläggav Dennis Johansson » 2011-02-19/22:21

Putte Johansson skrev:Jag lider med dig Dennis....

Ärligt talat så tror jag dig inte.

Och du kommer troligen inte förstå fören du får uppleva känslan av kvävning.
Du kanske minns om du gjort lumpen och fick pröva tårgaskammaren... det finns mer likheter en skillnader där också.

Men av dessa jag vet om som brukar starta upp dessa stinkbomber brukar oftast med ett elakt grin njuta ännu mera när en del andra måste utrymma lokalen eller byta rum.
När de till slut mer eller mindre är själva i rummet, kommer de sedan in till de andra rummen där de som vill slippa stanken försöker fortsätta att umgås, naturligtvis med stinkeländet fortfarande i näven och skall förstöra stämningen även där har jag insett att allt för många rökare verkar vara sadister.
De skall liksom tvinga på andra stanken och kvävningskänslan från denna dynga.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Whiskytråden

Inläggav Putte Johansson » 2011-02-19/22:27

Det är sant Dennis. Jag lider med dig. Jag hade inte en aning om att jag är sådan...

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Whiskytråden

Inläggav Dennis Johansson » 2011-02-20/08:58

Klart att få drabbas om de smygröker runt husknuten....dock är det inte alla som förstår att göra så.

En del vill naturligtvis sprida skiten så bra som möjligt.
Ofta har man varit på fest då någon står mitt i största rummet för att få ordentligt med uppmärksamhet och startar upp den där korven av pressat gammalt bôs.
En del njuter av det, många fler får lämna rummet. När så många flytt fältet att tristess verkar uppfyllas kommer snart "ångloket" efter.

Jag har allt för dåliga referenser av detta elände.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2011-02-20/09:15

" Ångloket " ! LOL Tuff Tuff ! Kul jämförelse !
( Jag går alltid ut och röker mina billiga ciggisar men när det var nästan -30 gick det fort )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2011-02-20/09:26

Minus 8 och det är nästan dags för "kortärmsbyxan " å T-tröja :=))))))
De e för fasen 21 grader varmare än på fredagkväll :=)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav Dennis Johansson » 2011-02-20/09:31

Nils-Erik Ringlander skrev:Kom precis in från ett av besöken bakom garaget ;)
Vilken härlig dag, -20 på termometern, inte en enda Messerschmitt på den klarblå himmeln


hahahaha.

När jag var med i Sjövärnskåren i yngre ålder, alltså i moppeåldern hade vi en officer där som sade följande:

Det är helt ok att röka i min närvaro, så länge ni endast suger inåt

Han sade också att en del saker luktade huggorm.
Samt att när luckan såg ut som ett BTH
Vad är det?
Det får ni reda på senare....

Senare fråga... Vad är nu ett BTH.
Bombat Turkiskt Horhus Inte för att jag varit på ett sådant. Men det kan inte ha varit en grann syn *asg*
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Whiskytråden

Inläggav Putte Johansson » 2011-02-20/10:21

Tänka sig vad man kan lära sig om sig själv av betraktare från 'utsidan'

Bara att komma i närheten av mig skapar ett astma-look-a-like förhållande.

Jag bidrar till att hindra krympa urvalsprocessen för fjärtande krograggare.

På något sätt så bidrar jag till att alkoholiserade män blir våldsbenägna, jag kan erkänna att jag inte riktigt förstår hur, men jag tror att det beror att jag anser mig vara finare än andra och därmed antagligen ger ickerökare dåligt självförtroende, vilket gör att de tar till flaskan och sen ger det ena det andra...

Jag inser att jag trots över 20-årigt cigarrmissbruk hela tiden levt i okunskap och omgående måste utöka min lillstugas veranda så att jag får plats med mer än en stol eftersom min njutning blir så mycket större om jag kan omge mig av så många icke-rökare som möjligt och verkligen framhäva mitt missbruk.

Undrar om man blir bannad om man lägger ut sin humidor under säljes, nu när jag går i självmordstankar över vilken destruktiv människa jag är!
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Whiskytråden

Inläggav Dennis Johansson » 2011-02-20/10:27

Som vanligt känner man väl sig själv bäst eller vad det heter.

Det finns de som kan hantera bolmande och även spriten, och de som inte kan det!

Det är ju som vanligt upp till en själv om det stämmer in och om det är läge att ta åt sig eller ej.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Whiskytråden

Inläggav Putte Johansson » 2011-02-20/10:31

Dennis Johansson skrev:Som vanligt känner man väl sig själv bäst eller vad det heter.

Det finns de som kan hantera bolmande och även spriten, och de som inte kan det!

Det är ju som vanligt upp till en själv om det stämmer in och om det är läge att ta åt sig eller ej.


OK. Då har jag missförstått dig. Jag fick det absoluta känslan att du kände oss bäst, eller vad det heter.
Då känns det i alla fall lite bättre ;-)
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-02-20/14:22

Lite OT - men ändå, med anledning av dagens nyligen avnjutna lunchdessert: Ett fånigt enkelt sätt att lyfta en vardagsdessert - som fruktsallad naturell (serverades idag), kladdkaka eller Sachertårta - är att servera den med Grand Marnier-/Cointreaugrädde. En matsked likör per deciliter grädde brukar vara en bra start, och sedan kan man ju prova sig fram. <BR>Till fruktsalladen kan grädden hålla vilken fetthalt som helst, ända ner till 15 %, och serveras rinnande, men till kladdkaka/Sachertårta bör den vispas. Sockret i likören hjälper grädden att "gå upp", men lägre fetthalt än 27 % blir nog knepigt. <BR><BR>Vill man ta sig tillbaka till whiskydomänerna, går det förmodligen bra att använda Drambuie, även om jag aldrig prövat (vilket jag nu inser, att jag bör göra). <BR><BR>Och apropå Drambuie kan vara värt att tipsa om drinken Rusty Nail, som bestås av krossad is, Drambuie och whisky. Själv skulle jag dock inte använda någon exklusivare whiskysort i den blandningen utan gissar på, att en mildare, mera neutral whisky är att föredra - kanske irländsk, även om det väl skulle få skottefantasterna att rysa. Någon, som har erfarenhet?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Dennis Johansson » 2011-02-20/14:30

Bror:
Nej någon erfarenhet har jag dock inte. Men med tanke på de kulinariska beskrivningarna ovan, bör man nog överväga att skaffa mera erfarenheter.

Dessutom är ju kladdkaka ungefär som spagetti o köttfärssås. Det passar både stora o små "barn."
(Man blir ju inte äldre en ca 7år, det är bara leksakerna som blir dyrare)
Med den efterföljande efter rätten kladdkaka kan man ju för ordningen skull ha två varianter av grädde så de små barnen kan hålla sig till sitt.
Och vi större vuxna kan få det lite extra bra....
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-02-20/16:56

Du har så rätt (maträtt!), så att hälften räcker! Smaklig spis - och förväxla inte gräddsniporna!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-03-04/19:15

Väcker liv i tråden med att berätta, att mina Glencairn Whiskyprovarglas anlände idag.
"The Official Glencairn Whisky Glass" ger, som flera redan påpekat, en helt ny dimension till whiskynjutningen. (Det ska ärligt sägas, att ett likörglas eller vinprovarglas funkar lika bra, men det är liksom inte riktigt samma sak - det ska vara "äkta vara" för att fullborda njutningen!)

Naturligtvis måste denna begivenhet firas med avsmakning - jag valde ut fyra sorter jag tycker om, och satte igång:
Whiskyprovning.jpg


Kort rapport - utan anspråk på expertkunskap, bara lekmannamässigt subjektivt:

1) Jameson 12 Y Special Reserve - Fruktig och mild, har lite Calvados över sig. En god Blended Whisky!
2) Connemara 12 Y Peated Single Malt - snäll mot gommen, ljus och fruktig med lååång eftersmak. Lätt att tycka om!
3) Lagavulin 16 Y - stabil. Torv, rök och tjära, och mycket ekfat i den. Doftar mer än stinger på tungan.
4) Laphroaig Quarter Cask - i en klass för sig. Rök, torv, tjära och vanilj, en lagom söt smak på tungan och eftersmak som hänger kvar flera minuter.

Clencairn Official Whisky Glass: Lyfter verkligen smak- och doftupplevelsen. Härmed är alla raka tumbler-glas förvisade att dricka Jack Daniels med is i. Eller Scotsman med Cola light. Eller hallonsaft.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav Robert Olausson » 2011-03-04/19:52

Gunnar Elmgren skrev:4) Laphroaig Quarter Cask - i en klass för sig. Rök, torv, tjära och vanilj, en lagom söt smak på tungan och eftersmak som hänger kvar flera minuter.

Clencairn Official Whisky Glass: Lyfter verkligen smak- och doftupplevelsen. Härmed är alla raka tumbler-glas förvisade att dricka Jack Daniels med is i. Eller Scotsman med Cola light. Eller hallonsaft.


Det vattnar sig i munnen på mig, Gunnar! Kanske ska hälla upp en skvätt Quarter Cask!

Jag får väl göra slag i saken och beställa glas jag också.

Laphroigglas.jpg
Laphroigglas.jpg (5.87 KiB) Visad 21072 gånger



5£/st för medlemmar i FRIENDS OF LAPHROAIG CLUB

Robert
"Boxerknutte"
R1150RT -01
R80"GS" -83 (Gamle Svarten)
R80GS-90
GasGas
Användarvisningsbild
Robert Olausson
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2005-11-04/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav Magnus Jinstrand » 2011-03-04/20:42

Låter som om det får bli en whisky-provar helg hos dig Gunnar, mc-tur på dagen och provning på kvällen, sedan kan vi nog inte köra hem förrän senare på em dagen efter kanske.

Alla tar med sig något spännande som alla kan prova, jag tänkte ta med en High Commissioner eller kanske en Highland Park, vilket föredras?
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: Whiskytråden

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-03-04/20:44

Magnus Jinstrand skrev:Låter som om det får bli en whisky-provar helg hos dig Gunnar, mc-tur på dagen och provning på kvällen, sedan kan vi nog inte köra hem förrän senare på em dagen efter kanske.

Alla tar med sig något spännande som alla kan prova, jag tänkte ta med en High Commissioner eller kanske en Highland Park, vilket föredras?
Du är hjärtligt välkommen, Magnus - och det får väl plats en sort i höger och en sort i vänster packväska? :D
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav Putte Johansson » 2011-03-04/21:54

Kul med trådens coolaste inlägg hittills... Dina smaklökar gör dig till lika mycket expert som någon annan.

Själv kör jag vidare med min Ardbeg på lillverran och årets första cigarr i plusgrader (+0,3). Man får vara glad för det lilla...

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Whiskytråden

Inläggav Dennis Johansson » 2011-03-05/02:38

Mina likadana glas ankom för någon vecka sedan. Och dofter blev verkligen mer koncentrerade. Men jag har inte testat mot mina budgetglas ännu. Förhoppningsvis blir upplevelsen ännu större då.
Jag har ju lite gôtt att välja på jag med.
Ardbeg
Lagavullin
The GlenLivet
The Balvenie
Maackmyra *2
Bowmore

Sedan blenden
red Label
Grants 1,75liter
The Latitude 55
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Whiskytråden

Inläggav hebymats » 2011-03-05/08:49

Vi får starta en Whiskyträff
hebymats
F800GSA F650GS Dakar R100RT
Varje MC-tur är ett äventyr.
Användarvisningsbild
hebymats
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2009-10-15/21:23

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2011-03-05/09:46

Bra förslag ! Utan Q:n ? LOL
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav hebymats » 2011-03-06/17:48

Alla ska med
hebymats
F800GSA F650GS Dakar R100RT
Varje MC-tur är ett äventyr.
Användarvisningsbild
hebymats
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2009-10-15/21:23

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-03-06/18:13

Kovlingen skrev:Bra förslag ! Utan Q:n ? LOL

Vem vet - kanske bildas en whis-Q-klubb? Utan Y:n? (Enbart män har Y-kromosomer.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-03-06/18:23

Jag tycker att Whiskqy-klubben ska vara till bara för oss som gillar och/eller är intresserade av whisk(e)y.
Någon liten diskriminering måste det allt vara om det ska vara någon vits med en "klubb i klubben"......
:ugeek: :roll:
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav hebymats » 2011-03-06/18:37

Senast redigerad av hebymats 2011-03-06/18:39, redigerad totalt 1 gång.
hebymats
F800GSA F650GS Dakar R100RT
Varje MC-tur är ett äventyr.
Användarvisningsbild
hebymats
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2009-10-15/21:23

Re: Whiskytråden

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-03-06/18:39

Vid närmare eftertanke måste ju namnet bli Whisxqy-klubben.....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2011-03-06/18:48

Blir fint att uttala fram på natt-"kröken" :=)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav Putte Johansson » 2011-03-06/21:58

Kovlingen skrev:Blir fint att uttala fram på natt-"kröken" :=)

Whisky skall inte uttalas, den skall drickas....
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Whiskytråden

Inläggav anonym1 » 2011-03-07/17:29

Jag är mer för cognac och cigarr förstås, men nu råkar min sambo ha ett par gamla whiskyflaskor stående. Ingen av oss har rört flaskorna de senaste tre åren iaf. Ingen av oss har fått någon aha-upplevelse av whisky tidigare.

Auchentoshan 10 år och Tomatin 12 år. Hur ska jag gå till väga om jag vill smaka på dem som nybörjare (och minnas det som gott)? Jag har inga whiskyglas.

Ska jag droppa i lite vatten eller dricka rent? Eller ska jag gurgla i klorin först, för att rena smaklökarna? ;)

Jag gissar att allt ska vara i rumstemperatur?
anonym1
 

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2011-03-07/18:01

Spara dom till Whisxqy-träffen !
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-03-07/18:10

Tomatin har jag inte druckit, så där får någon annan komma med tips. <BR>Auchentoshan är en känd Lowland, dvs den är rätt mild i smaken, och "orökig". Jag skulle rekommendera Dig att späda den med en tredjedel vatten och börja där - så kan Du senare ta mer eller mindre vatten och själv hitta det, som passar Dig bäst. "Prövotiden är en fröjd." <BR>Puristerna kräver förstås rumstempererat stilla vatten, men om Du lovar, att inte avslöja det för någon annan på denna tråd, kan jag i största hemlighet avslöja, att jag tycker, att åtskilliga whiskysorter blir goda med kolsyrat vatten. Inte för inte är whisky och soda en klassiker. Dock kan kolsyran gärna få vara sparsam. Det blir inte bättre mer fler bubblor. <BR>Kolsyra adderar en klar förnimmelse av sälta till exempelvis whisky - och det gillar jag. Gillar man inte det, är stilla vatten förstås att föredra.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Putte Johansson » 2011-03-07/19:32

pribus skrev:Hur ska jag gå till väga om jag vill smaka på dem som nybörjare (och minnas det som gott)?


Efter det här får jag nog en massa ovänner men om du vill 'vänja dig' skulle jag börja med att ha en isbit istället för att späda. Det är bara besserwissers i lunchrummet på jobbet som tror att det här med vatten, temp o.s.v. är lag. Dricker du en whisky lite sval genom att ta en isbit i så for du en betydligt snällare wirre och en del rökighet kan också passera.

Det här med att ta bort isen, brukar lösa sig utan instruktioner, det kommer av sig själv.

Det här med whiskyglas är inte heller en big deal förrän du är så inbiten att du vill inhalera intrycket tillsammans med smaken (för visst gör du så med din konjak?).
Det är först på senare år som det här med whiskyprovarglas har kommit på modet, jag erkänner gärna att jag är helt såld på det, men man kan dricka whisky i allt som är glas utan att det blir något större problem. Det finns inget värre än att dricka wirre i rostfria muggarna som följer med presentfickpluntor, men det är återigen en helt personlig åsikt. Just med wirre är det din personliga åsikt som bedömmer vad som är bra eller inte.
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Whiskytråden

Inläggav Birger Larsson » 2011-03-07/19:59

Bror skrev: "Inte för inte är whisky och soda en klassiker"
Jag minns min fars bridgekvällar på 60-talet.
Där serverades fem olika drycker (förutom vicknigen) och dessa dracks som grogg:
Renat
Eau de vie
Whisky
Sodavatten
Sokerdricka
Kom alltid ihåg att Du är unik - precis som alla andra!
R1250GSA HP
Användarvisningsbild
Birger Larsson
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 2001-08-13/01:00
Ort: Linköping.

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-03-07/20:34

Putte Johansson skrev:Det finns inget värre än att dricka wirre i rostfria muggarna som följer med presentfickpluntor.

Jo - i plast- eller pappmugg! (Fast jag tänker inte träta med Dig om det.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-03-07/20:38

Birger Larsson skrev:Bror skrev: "Inte för inte är whisky och soda en klassiker"
Jag minns min fars bridgekvällar på 60-talet.
Där serverades fem olika drycker (förutom vicknigen) och dessa dracks som grogg:
Renat
Eau de vie
Whisky
Sodavatten
Sokerdricka

Och då kan man roa sig med att kombinera dem två och två, varvid en del fasansfulla resultat uppkommer - men eftersom smaken är som baken, behåller jag mina åsikter om de enskilda kombinationerna för mig själv.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Putte Johansson » 2011-03-07/20:55

Bror Gårdelöf skrev:
Putte Johansson skrev:Det finns inget värre än att dricka wirre i rostfria muggarna som följer med presentfickpluntor.

Jo - i plast- eller pappmugg! (Fast jag tänker inte träta med Dig om det.)

OK. Du har rätt det finns värre än att dricka whisky i rostfritt - man skall välja sina krig :-)
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Whiskytråden

Inläggav anonym1 » 2011-03-07/21:05

Putte Johansson skrev:Efter det här får jag nog en massa ovänner men om du vill 'vänja dig' skulle jag börja med att ha en isbit istället för att späda.


Sorry, jag hann redan börja med spädning. Det var ju inte helt galet.

Övning ger väl färdighet.... :mrgreen:
anonym1
 

Re: Whiskytråden

Inläggav Putte Johansson » 2011-03-07/21:46

pribus skrev:Sorry, jag hann redan börja med spädning. Det var ju inte helt galet.

Övning ger väl färdighet.... :mrgreen:


Som sagt, det är dina smaklökar som avgör vad som är rätt eller fel :-D
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Whiskytråden

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-03-11/14:45

Idag har jag hämtat ut min beställda "finwhisky" på systemet - fick tips om en leverans på 160 flaskor av en Caol Ila Single Malt 19-åring, som specialimportören Auld Rare Whisky i Skillingaryd fått hem.
Min flaska är nr 12 av Cask nr 3324 - singerad och allt, det lovar gott.
Beställningvara alltså, och billig var den inte..... i kväll ska det provsmakas och "benchmarkas" mot ett par bekanta sorter - rapport kommer!
CaolIla.jpg
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav Dennis Johansson » 2011-03-11/15:05

Vill du ha hjälp med Benchmarkingen så kan jag hjälpa till. ;)
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst