Whiskytråden

Re: Whiskytråden

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-03-11/15:09

Visst Dennis, Du är välkommen!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav Dennis Johansson » 2011-03-11/15:14

Gunnar Elmgren skrev:Visst Dennis, Du är välkommen!


TAck för inbjudan. Trodde inte att man skulle få komma.
Tyvärr blir det nog lite ostrategiskt. Morgondagen är späckad från morgon till kväll.

Badminton från 08.00 till 09.00. KMK besök hos Johans Mc klockan 11.00 Förberedelser på e.m. och sedna KMK event på kvällen....

Men med lite mer framförhållning kan nog bilen / mc:n lastas med dyra droppar för lite test!
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Whiskytråden

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-03-11/15:17

Dennis Johansson skrev:Men med lite mer framförhållning kan nog bilen / mc:n lastas med dyra droppar för lite test!
Det får planeras - Magnus J har ju redan börjat puffa för en kombinerad hojtur och whiskyprovar-kväll, och vi har gott om plats hemma för övernattande gäster som inte bör köra hoj förrän dagen därpå...
:D
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-03-11/19:16

Sådär, då var premiären begången.
Min nyinköpta Caol Ila Single Malt 19 Years, Auld Rare 01:03 Cask 3324, fick bli avslutning på denna arbetsvecka.
Lagrad i amerikanskt bourbonfat och buteljerad i "cask strength", alltså ospädd från fatet - styrkan i flaska är 54,5% och den fick spädas med bortåt 1/3 vatten, innan den "landade" på smaklökarna. Whiskyn är ganska ljus i färgen, och fick en lätt grumlighet då vattnet kom i (ett tecken på kvalitet, enligt många kännare).

Sitter med den i ett Glencairn whiskyglas, och sippar andaktsfullt.
Smakar mycket vanilj, har en liten aning salt och tång från havet, och en mild rökighet nästan helt utan tjärdoft (jag som trodde alla Islay-whiskys doftade tjära!). Det smakar sprit också, lite grand som Calvados ungefär. Eftersmaken är söt och lite fruktig - även här påminner det lite om Calvados som ju är gjort på äpplen.

En angenäm bekantskap, som kommer att tas fram vid särskilt högtidliga tillfällen.
För den som är nyfiken finns det enligt uppgift kvar några flaskor av de 160 som togs fram - beställs hos Systembolaget: http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?artikelId=563396&varuNr=86918
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-03-11/19:24

Det slog mig plötsligt, att den kanske mest okända skotska whiskyvarianten - single grain - hittills inte nämnts här. På Systembolaget har man i alla fall tidigare kunnat köpa Black Barrel, som görs på mältat vete och lagras på bourbonfat. Jag antar att dessa på traditionellt vis är kolade inuti, vilket väl givit whiskyn dess namn. Smaken är mjuk och fyllig och påminner en del om irländsk whisky eller den lättare, mjukare Lowland-maltwhiskyn, som Auchentoshan - eller för den delen Highlands som Glengoyne. <BR>Älskare av rökig whisky kan alltså hoppa över den.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-03-11/19:29

Är det denna Du menar, Bror?
http://www.scotchwhisky.net/grain/blackbarrel.htm
Verkar inte finnas på Systembolaget tyvärr, men däremot några andra Single Grain-sorter som t ex Greenore och Macleod's, till ganska låga priser dessutom. Ett spännande tips är det hur som helst - tack!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav Robert Olausson » 2011-03-11/19:31

Gunnar Elmgren skrev:
Dennis Johansson skrev:Men med lite mer framförhållning kan nog bilen / mc:n lastas med dyra droppar för lite test!
Det får planeras - Magnus J har ju redan börjat puffa för en kombinerad hojtur och whiskyprovar-kväll, och vi har gott om plats hemma för övernattande gäster som inte bör köra hoj förrän dagen därpå...
:D



Kanske en idé för lördagskvällen på "Vårslasket". ;)

Robert
"Boxerknutte"
R1150RT -01
R80"GS" -83 (Gamle Svarten)
R80GS-90
GasGas
Användarvisningsbild
Robert Olausson
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2005-11-04/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-03-11/19:32

Robert Olausson skrev:Kanske en idé för lördagskvällen på "Vårslasket". ;)

Den är tagen! Alla tar med sig en spännande sort!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-03-11/21:14

Gunnar Elmgren skrev:Är det denna Du menar, Bror?
http://www.scotchwhisky.net/grain/blackbarrel.htm

Jäpp. Den har jag genom åren köpt några flaskor av på Systemet - men det var några år sedan senast, så den kan ha utgått ur sortimentet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Putte Johansson » 2011-03-11/22:33

Gunnar Elmgren skrev:
Robert Olausson skrev:Kanske en idé för lördagskvällen på "Vårslasket". ;)

Den är tagen! Alla tar med sig en spännande sort!


Hmmm. Nu känner jag mig lite utanför :-(
Lite för tidigt på året för mig.
Lite för mycket grus för mig som är orutinerad
Möjligen lite för långt att öka från Stockholm (kommer självklart få mothugg på den).

Men det provningen som sådan lockar....
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Whiskytråden

Inläggav JErkers » 2011-03-13/13:32

Hittade denna mycket trevliga tråd och tänker dela med mig av en anekdot.

Min syster var ofta utomlands förr och brukade alltid fråga om det var nåt jag ville ha. Whisky var mitt standardsvar och jag blev alltid utan. Inte för att det gjorde någonting, jag tyckte att det var bättre hon kom hem med något till barnen istället. Men en gång hade hon med sig en liten flaska "whisky" från Bali. Jag tackade och provsmakade - men nej... Inte ren, inte spädd, inte i kaffe och inte på glass. Vidrig! Den blev stående tills det skulle firas milleniumskifte i Sälen och jag tänkte att den kanske kunde bjudas bort. Inte heller det gick, till och med mina mindre nogräknade kamrater ("är det alkohol i så går det alltid att dricka"!) fick ner mer än några droppar. Till slut hamnade jag med "kocken" i köket som bad mig ta fram flaskan igen. Jag trodde att han antingen hade förlorat förståndet eller att all annan sprit redan var slut. Min misstänksamhet mot hans mentala hälsa blev inte mindre när han hällde det som var kvar i flaskan, vilket var ganska mycket, i såsen... Det visade sig att även den whiskyn hade en användning, såsen blev fantastisk!

Efter denna whisky har jag inte längre bett min syster köpa starkvaror åt mig igen, antagligen till båda våras lycka. Den whisky jag vill dricka köper jag själv, dricker ur antingen mina vardagsdricksglas eller konjakskupa, späder med lite vatten efter en avsmakning av den outspädda drycken...
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-03-13/13:49

Din berättelse ovan ger mig en långsökt association till den afton, när hustrun och jag blev ett par. Vi hade dessförinnan träffats vid något enstaka tillfälle, och jag hade berättat, att jag förutom whisky också gillade åtminstone vissa cognacsorter. Själv var hon tämligen okunnig om sprit. <BR><BR>Kvällen, då jag bjudit hem henne på fläskfilé orientale och en flaska Marie Rouge (även vägen till kvinnans hjärta går genom magen), var hon nyligen hemkommen från en vända till Kiel och överräckte en flaska Hennessy VSOP efter att ha tagit av sig kappan. En sådan present ar ju inte direkt kattskit för en fattig medicinstudent, så jag blev stående med den i handen, helt perplex! Hon såg min förvåning och frågade lite oroligt: <BR>- Är det något fel på den? <BR>- Nej, men vet Du, vad Du ger bort?<BR><BR>Detta blev som i slutscenen av "Casablanca" - "the beginning of a long friendship" - för det ägde rum i november 1978. Vi gifte oss i juni 1980, och därvid är det - men den cognacen hamnade definitivt aldrig i någon sås!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Putte Johansson » 2011-03-13/18:31

Ännu en association i samma ämne.

Någon gång på 70-talet fick min pappa en överdådigt dyr konjak i någon affärsmuta.
Har försökt att rekapitulera märket men eftersom det var innan jag lärde mig dricka konjak så går jag bet.
Flaskan var hur som helst helt rund men tillplattad och av ogenomskinligt frostat glas.

Flaskan blev inte slängd och stod i källaren på landet i många år.

Någon gång i mitten av 80-talet skulle min fru göra en maträtt med en del konjak i och jag blandade hembränd sprit med en konjakessens och resultatet blev något som eventuellt kunde passera i maten men absolut inte under några omständigheter kunde passera som konjak. På kul hällde jag det som blev över på den fina konjaksflaskan.

1989 åkte jag iväg till Spaninen och firade jul och nyår. Medan jag var bortrest fick jag ett inbrott som var väl planerat. Någon körde upp en flytt bil dagtid, gick proffsigt in i lägenheten och tömde den på det mesta som skulle gå att sälja, inkl en del möbler.

En bärbar TV var det enda säljbara dom i princip inte hade tagit med sig. Den stod snyggt och prydligt innanför dörren så vi misstänker att de blivit skrämda och dragit.
Men hör och häpna, de hade av någon outgrundlig anledning inte rensat mitt relativt välfyllda barskåp. Det enda de tog där - var konjaksflaskan.

Det var med en stor skadeglädje jag under många år föreställde mig när tjuven skulle ta en riktigt fin konjagare och insett vilket flygfotogen som den var fylld med :-D
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-03-13/20:36

Tips - apropå Din historia ovan: Om Du inte redan läst Hans Alfredsons "Lagens långa näsa", så se till att skaffa den ASAP. Varenda novell i denna bok är underbar, och i "Mordet på skjortfabrikanten" figurerar en konjaksflaska - naturligtvis på högst oväntat sätt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Putte Johansson » 2011-03-13/21:04

Bror Gårdelöf skrev:Tips - apropå Din historia ovan: Om Du inte redan läst Hans Alfredsons "Lagens långa näsa", så se till att skaffa den ASAP. Varenda novell i denna bok är underbar, och i "Mordet på skjortfabrikanten" figurerar en konjaksflaska - naturligtvis på högst oväntat sätt.


Hmmm. Nej jag har inte läst något av honom faktiskt, kanske en brist. Läser mer eller mindre uteslutande via läsplatta sedan ett par år och äldre verk läggs inte ut i ebokform, normalt sett.

Men man kanske skulle ge sig på en papperbok som omväxling. Är väl uppe i runt 80-böcker sedan jag upptäckte fördelarna med läsplattor så det är kanske dags med ett litet undantag :-)
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-03-13/22:07

Men visst finns väl ett antal klassiker i e-bokform? Har för mig, att jag sett t. ex. "Nalle Puh". OK - Hans Alfredson är väl inte riktigt jämförbar med A A Milne, men det skulle inte förvåna mig, om Du kan hitta "Lagens långa näsa" som e-bok. Annars GÅR det ju att läsa på papper också.<BR><BR>Såvida Du inte vill unna Dig en högtidsstund på annat sätt: H. A. har själv läst in dessa berättelser som talbok, och att höra honom är en dubbel njutning - dels de underbara historierna, och dels det sätt, som han läser på!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Putte Johansson » 2011-03-13/22:26

Bror Gårdelöf skrev:Men visst finns väl ett antal klassiker i e-bokform? Har för mig, att jag sett t. ex. "Nalle Puh". OK - Hans Alfredson är väl inte riktigt jämförbar med A A Milne, men det skulle inte förvåna mig, om Du kan hitta "Lagens långa näsa" som e-bok. Annars GÅR det ju att läsa på papper också.<BR><BR>Såvida Du inte vill unna Dig en högtidsstund på annat sätt: H. A. har själv läst in dessa berättelser som talbok, och att höra honom är en dubbel njutning - dels de underbara historierna, och dels det sätt, som han läser på!


Utbudet av äldre utgivna böcker i eform är inte så stort som man kan tro men en del finns det självklart.
Ljudböcker är inte min grej, men visst kan jag tänka mig en pappersbok.

Riktiga läsplattor är bara bra på att leverera text och det är dom riktigt bra på, men bilder och illustrationer är inte något man kör elektroniskt. Har ett par whisky och cigarrböcker t.ex. som gör sig bra i fast form :-)
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2011-03-13/22:46

Vem kan sia om framtiden ?
Kanske blir en elektronisk whisky och cigarr inom snar framtid :=)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-03-14/09:34

Ja - för något år sedan fick jag en reklamfilm för vinbeställning på nätet. Man fick en kran, som kopplades in i USB-ingången, gick in på nätet och beställde sitt vin - sedan var det bara att öppna kranen och tappa upp. Inslaget var komplett med pedagogisk film.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-03-14/10:12

Bror,
jag antar att det var denna:

<iframe title="YouTube video player" width="480" height="390" src="http://www.youtube.com/embed/lfWf-7skaU8?rel=0" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2011-03-14/10:18

Finns den till Whiskey också ? ? :=)
För några år sedan var det poppis med atache-portföljer som var ombyggda
och innehöll sprit , elpump och tappkran .
Kanske ska bygga om topboxen :=)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav Dennis Johansson » 2011-03-14/10:35

Jag har sett att KTM har möjligheten att förvara vätska i deras packväskor. Det är dubbla väggar i väskorna så man förvara vätska där. Jag tror att det är Hepco & Becker som gör dessa.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-03-14/10:40

Jäpp, Gunnar! Du har så rätt. Det var den filmen. Har Du också tillgång till reklamfilmen för mobiltelefonen Sumsing 3000 Turbo? Dess användningsområde är så brett, att Apple & C:o kan slänga sig i väggen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-03-18/20:53

Nyligen bodde jag ett par nätter på Varbergs Kurort och fick förmånen att inviga en kollega i whiskyns elementa. Första kvällen drack han på min inrådan Highland Park och nästa kväll Lagavulin. Båda fann han väl värda pengarna. <BR><BR>Själv lydde jag ett tidigare råd på denna tråd och provade för första gången Makers Mark. (Jag håller skotsk whisky högst, men som Emil i Lönneberga säger: "Man skall prova på det, som är" - och det är ju onödigt att vara dogmatiker.) Bartendern - som just slagit upp nämnda Highland Park - kommenterade leende mitt val med: "Cowboywhisky"(!). Själv fick jag associationer till kolasås, vilket inte skall uppfattas som nedvärderande - men det blir nog mest skotsk whisky även i fortsättningen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-03-18/21:19

Trevligt med ett inlägg i denna uppbyggliga tråd, Bror - sitter här och smuttar på en sagolikt god irländsk Connemara Peated Single Malt, aged 12 years.

Apropå cowboy-whisky - förrförra veckan hade vi en liten konferens på jobbet, och på kvällen hade vi ordnat med lite whiskyprovning (nejdå, inte tror ni väl jag hade något finger med i spelet där...?).

Avsmakning består ju som bekant av både syn-, doft- och smakintryck. Doften av en sorterna tilltalade damerna i sällskapet - den hade en frisk doft med inslag av både vanilj och en godispåse med Malaco Gott o Blandat. För egen del var det det enda glaset jag lämnade kvar o-uppdrucket. Det visade sig att det var just "cowboy-whiskey" (dvs. Bourbon), en Jack Daniels som alltså inte alls tilltalade mina smaklökar.

De övriga sorterna var en Jameson (irländsk blended) och en Ballantines (skotsk blended) som förvisso var helt OK, men inte lämnade något bestående intryck. Den sista i kvartetten, däremot, smakade både angenämt och välbekant - där lyckades jag faktiskt gissa rätt på sort, om än med lite vägledning av att vi fick veta att den var lagrad 16 år. Det var nämligen en av mina favoriter, Lagavulin, som är en ganska rökig Single Malt från den skotska whisky-ön Islay. Min glädje över denna blev inte mindre, då damerna på min högra respektive vänstra sida inskränkte sig till att nosa på den ädla brygden, för att sedan överlåta glasen på undertecknad. Mums!

Att huvudet kändes en smula rådbråkat morgonen efter skyller jag på vinet vi fick till middagen......
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2011-03-18/23:23

Äntligen ledig ett par dagar . Jag tar min egna lilla Whiskeyprovning med av mej kännt märke .
Som vanligt passar det utmärkt med kaffe . Tack till han där uppe lät oss få "bönan" :=))
Behövs inga fina märken för att må som en kung . HA HA
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav Fredric Fredricson » 2011-03-18/23:31

Fick en gång en flasta Jack Daniels i present av en (för övrigt) snäll Amerikan. Rävgift!

Men det kanske är en smula orättvist eftersom amerikanarna alltid dricker dylikt med massor av is och temperaturen har rätt stor betydelse för hur smaker framträder.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2011-03-19/00:53

Fredric Fredricson skrev:Fick en gång en flaska Jack Daniels i present av en (för övrigt) snäll Amerikan. Rävgift!/Fredric

All Whiskey går bra att blanda med kaffe och funkar det inte då ! Kasta skiten !
Äh jag bara skojar . Det är väl vad som kallas missbruk :=))))))
( Kul me Whiskey-provning ! )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-03-19/08:53

Gunnar Elmgren skrev:... där lyckades jag faktiskt gissa rätt på sort, om än med lite vägledning av att vi fick veta att den var lagrad 16 år. Det var nämligen en av mina favoriter, Lagavulin ... då damerna på min högra respektive vänstra sida inskränkte sig till att nosa på den ädla brygden, för att sedan överlåta glasen på undertecknad. Mums!

Att huvudet kändes en smula rådbråkat morgonen efter skyller jag på vinet vi fick till middagen......


Minns inte, om jag skrev, att när hustrun och jag var i Skottland för några år sedan, fanns under flera månader inte en droppe Lagavulin att uppbringa för handlarna. Systembolaget hade köpt allt, som fanns! <BR><BR>Jo - generösa damer är en av livets glädjeämnen - också vid whiskyprovning - och tänk, var för mycket vin kan ställa till med!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Fredric Fredricson » 2011-03-19/22:42

Gunnar Elmgren skrev:Det var nämligen en av mina favoriter, Lagavulin, som är en ganska rökig Single Malt från den skotska whisky-ön Islay. Min glädje över denna blev inte mindre, då damerna på min högra respektive vänstra sida inskränkte sig till att nosa på den ädla brygden, för att sedan överlåta glasen på undertecknad. Mums!

Att huvudet kändes en smula rådbråkat morgonen efter skyller jag på vinet vi fick till middagen......

Hade en liknande upplevelse på en firmajulfest då små korgar med nubbar ställts fram och av ca 150 pers var det bara jag och en till som gillade Bäsk. Det som var en välsignelse på själva fest-kvällen förbyttes dock i en förbannelse dagen efter.....

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Whiskytråden

Inläggav Mimmi » 2011-03-20/01:54

Hej!

Detta är nog mitt andra inlägg i denna tråden, det första och det sista. Vi är nyss hemkomna efter en glad afton ho smin broder. Han bjöd på whisky och jag tackade inte nej, jag tänkte, "äsch, det går väl ner".

Det smakade precis lika räligt som jag mindes från förra gången han bjöd...
Däremot måste jag erkänna att det faktiskt luktade riktigt gott när jag sniffade med näsan över glaset.

Vad det var för sort vet jag inte, men inte var det något skräp inte. Min bror är verklig whiskyexpert, det han inte kan om whisky är inte värt att dricka, så väl indrucken som han är på den vätskan sedan -67 - 68 då han blev trogen gäst på AF.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav Putte Johansson » 2011-03-20/08:32

Mimmi skrev:Hej!

Detta är nog mitt andra inlägg i denna tråden, det första och det sista. Vi är nyss hemkomna efter en glad afton ho smin broder. Han bjöd på whisky och jag tackade inte nej, jag tänkte, "äsch, det går väl ner".

Det smakade precis lika räligt som jag mindes från förra gången han bjöd...
Däremot måste jag erkänna att det faktiskt luktade riktigt gott när jag sniffade med näsan över glaset.

Vad det var för sort vet jag inte, men inte var det något skräp inte. Min bror är verklig whiskyexpert, det han inte kan om whisky är inte värt att dricka, så väl indrucken som han är på den vätskan sedan -67 - 68 då han blev trogen gäst på AF.


Du vet hur man säger - Alla har rätt till en åsikt, även om din är fel :-D
Som jag skrivit tidigare så avnjuter min fru gärna en whisky men kallar mina rökiga sorter för vårtmedel, så det handlar trots allt om att det finns många sorter. Är din bror inbiten whiskynjutare finns nog risken att han halkat in i sorter som är en blanding mellan nytjärad brygga och skogsbrand i rökighet, det blir lätt så med tiden.

Hade jag varit smart nog att göra så med mig fru, hade jag fått haft barskåpet i fred och plånboken hade inte varit så tunn :-)

Hälften vunnet när du i alla fall blivit nyfiken och provat. Prova gärna en enkel med god blended typ Famous Grouse, gärna med en isbit eller två kanske upplevelsen blir en helt annan.
Skulle det gå hem brukar resten av resan ge sig själv med tiden, skulle det inte gå hem så är du i alla fall helt säker på att du hade rätt ;-)
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Whiskytråden

Inläggav Putte Johansson » 2011-03-20/08:47

Gunnar Elmgren skrev:Avsmakning består ju som bekant av både syn-, doft- och smakintryck. Doften av en sorterna tilltalade damerna i sällskapet - den hade en frisk doft med inslag av både vanilj och en godispåse med Malaco Gott o Blandat. För egen del var det det enda glaset jag lämnade kvar o-uppdrucket. Det visade sig att det var just "cowboy-whiskey" (dvs. Bourbon), en Jack Daniels som alltså inte alls tilltalade mina smaklökar.


Jag vet att det är en upprepning men innan man dömer ut Bourbone skall man prova Woodford Reserve för precis som andra whiskyfamiljer så är det skillnad mellan whisky och whisky.

I Stockholm finns en fantastiskt bra restaurang som heter Saddle & Sabre. Den här krogen serverar mat för karlar d.v.s. har portioner som man blir mätt av trots att kvaliteten är lång bättre än man förväntar sig när man går på synintrycket.
Tilläggas skall att det inte är billigt men du får vad du betalar för och går därifrån mer än nöjd.
Det var ett litet sidospår, för här skall vi ju prata dricka och inte mat :-)

Saddle & Sabre har dessutom sannolikt Sveriges största utbud av Bourbon och en ägare som gärna drar på smilbanden om du går in och säger att bourbon smakar skit, redan i mun. Han kommer att bjuda dig en smakresa som du sent glömmer, dock inte gratis.

Men rent generellt passar typ Jack Daniels & Four Roses bäst i ett iskallt glas med cola, gärna med en citronskiva I hängmattan en varm sommardag (shit nu svor jag i kyrkan igen)

PS Du hittar inte woodford reserv på bolaget så det är utanför Sveriges gränser som gäller eller postorder med de risker som det för med sig att den hamnar i tullarens barskåp :-(
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Whiskytråden

Inläggav Putte Johansson » 2011-03-20/09:08

Det här med att tillfället spelar in en del...

Jag jobbar med krishantering vid IT-säkerhetsincidenter till vardags och har den här veckan jobbat med en riktigt elakt virusattack som helt stängt ner ett stort företag sedan i Onsdags. Jag har varit i tjänst 24/7 och de runt 4 timmar per natt man för överlevnad tvingat sig till har jag haft s.k. sovande jour. Jag brinner för det jag gör och när det kommer till sådana här riktigt unika situationer när ett företags business är helt ner då kör man så länge kroppen grundorgan gör sitt jobb...
I går kväll hade vi dock kommit till ett läge där situationen kan betecknas som oehört allvarligt men stabil, vi kunde besluta att alla kunde vila och kunde nytta en av våra teammedlemmar att ta min roll under dagen idag.

Så i går kväll satte jag mig på min lillveranda i minus 3 grader, påpälsad som en michelingubbe, tillsammans en Ardbeg och den finare Davidoff. Alldeles vindstilla, alldeles tyst (bor i skogen), alldeles full måne.

Känslan som infann sig när allt stannade upp fick mig att tänkta på ett uttryck som en av tjejerna i mitt team brukar säga om att ligga i en solstol på en varm strand med en paraplydrink i hand: Så här borde man ha det när det är som sämst.....

I det här fallet känner jag en förståelse till den som tar till alkoholen i pressande situationer och riskerar att åka dit. I mitt fall är det kanske inte så stor risk eftersom sådana här situationer tack och lov inte duggar tätt.
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Whiskytråden

Inläggav Kovlingen » 2011-03-20/09:21

Putte Johansson skrev:, gärna med en citronskiva I hängmattan en varm sommardag

Varför ska man ha en citronskiva i hängmattan ? Smakar det bättre då ? ? HA HA
Förlåt ! Jag bara skoja lite .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Whiskytråden

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-03-20/10:33

Putte Johansson skrev:Jag vet att det är en upprepning men innan man dömer ut Bourbone skall man prova Woodford Reserve för precis som andra whiskyfamiljer så är det skillnad mellan whisky och whisky.
........
Men rent generellt passar typ Jack Daniels & Four Roses bäst i ett iskallt glas med cola, gärna med en citronskiva I hängmattan en varm sommardag (shit nu svor jag i kyrkan igen)

Förlåt min klumpiga formulering, Putte... det var Jack Daniels jag inte tyckte om, och det står jag för. Hur andra Bourbon-sorter smakar är en annan sak - jag är inte alls fördomsfull därvidlag, så jag provar gärna Woodford Reserve om tillfälle ges!
Whiskygroggar står jag däremot gärna över, dricker nästan aldrig grogg över huvud taget.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav Marie » 2011-03-20/15:38

Putte Johansson skrev:Hälften vunnet när du i alla fall blivit nyfiken och provat. Prova gärna en enkel med god blended typ Famous Grouse, gärna med en isbit eller två kanske upplevelsen blir en helt annan.
Skulle det gå hem brukar resten av resan ge sig själv med tiden, skulle det inte gå hem så är du i alla fall helt säker på att du hade rätt ;-)

Hmmmm.... Jag var närvarande och han påstod att det var nån snäll blended, men namnet vete skam...
Själv tyckte jag att det luktade så illa att jag aldrig skulle komma på idén att nyttja det invärtes. Möjligen skulle det kunna användas som liniment på en arbetshäst?
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-03-20/15:44

Marie skrev:
Putte Johansson skrev:. Möjligen skulle det kunna användas som liniment på en arbetshäst?

Där har Du kanske hittat något att bli förmögen på?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-03-20/16:11

Putte Johansson skrev:Jag har varit i tjänst 24/7 och de runt 4 timmar per natt man för överlevnad tvingat sig till har jag haft s.k. sovande jour. Jag brinner för det jag gör och när det kommer till sådana här riktigt unika situationer när ett företags business är helt ner då kör man så länge kroppen grundorgan gör sitt jobb...

Så i går kväll satte jag mig på min lillveranda i minus 3 grader, påpälsad som en michelingubbe, tillsammans en Ardbeg och den finare Davidoff. Alldeles vindstilla, alldeles tyst (bor i skogen), alldeles full måne.

Känslan som infann sig när allt stannade upp fick mig att tänkta på ett uttryck som en av tjejerna i mitt team brukar säga om att ligga i en solstol på en varm strand med en paraplydrink i hand: Så här borde man ha det när det är som sämst.....

För en yrkesman är det enkelt att konstatera, att den av Dig beskrivna sprit- och tobakskonsumtionen torde vara så riskfri, som den kan bli. Då är det värre med livsföringen under 24/7 med på sin höjd fyra timmars sömn per natt - men som Du skriver; Händer det inte så ofta, tål man det. <BR><BR>Skrivet av en med åtskilliga intensivvårdsnätter, helt utan sömn, i bagaget. Lyckligtvis går jag inte längre sjukhusbundna jourer (någon fördel skall man ha av att komma upp i åren!), men jag minns bara alltför väl, hur det kunde vara.<BR><BR>Citatet från Din arbetskamrat hörde jag första gången på Kristi Himmelsfärds dag för ett par år sedan. Vi hade kört hoj från Linköping i allt vackrare väder, fikat i strålande eftermiddagssol på Villa Lindesnäs i Uddevalla - med utsikt över Byfjorden och den mycket vackra bron - och anlänt till dagens etappmål Smögens Havsbad. Traditionsenligt intog vi en öl direkt efter incheckning, fortfarande i hojkläderna - på altanen, med strålande sol över ett blått hav - varpå han fällde just denna kommentar, som jag genast lade till det egna förrådet av uttrycksfulla sanningar. <BR><BR>Ett annat citat från samma kompis kom några timmar senare, när kyparen slog upp vinet, medan solen sjönk i i havet: "Detta skall vi ha mycket av!" (Konsumtionen blev totalt sett tämligen måttlig även denna kväll, men som beskrivning av en dryck är uttrycket mycket träffande.) <BR><BR>Då drack vi ändå ingen whisky alls just den kvällen!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Putte Johansson » 2011-03-21/06:30

Kovlingen skrev:
Putte Johansson skrev:, gärna med en citronskiva I hängmattan en varm sommardag

Varför ska man ha en citronskiva i hängmattan ? Smakar det bättre då ? ? HA HA
Förlåt ! Jag bara skoja lite .


Asgarv. Jag skriver snabbare än jag tänker (fort men fel :-)
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Whiskytråden

Inläggav Putte Johansson » 2011-03-21/06:36

Gunnar Elmgren skrev:Förlåt min klumpiga formulering, Putte... det var Jack Daniels jag inte tyckte om, och det står jag för. Hur andra Bourbon-sorter smakar är en annan sak - jag är inte alls fördomsfull därvidlag, så jag provar gärna Woodford Reserve om tillfälle ges!
Whiskygroggar står jag däremot gärna över, dricker nästan aldrig grogg över huvud taget.


Du varken behöver eller skall be om ursäkt, jag är inte någon älskare av Bourbon själv generellt, men har upptäckt att det finns några riktigt bra sorter om man ger sig tid att prova. Dessutom ligger priserna lite bättre till än udda ditos inom maltsortimentet (fast skulle man vilja spara kan man ju låta bli).

Dricker inte heller grogg eller drinkar, jag är hopplöst insnöad på whisky och konjak, dock inte ihop.
Men Cola, Bourbon, Is och Citron är ett undantag som jag sällan dricker men när jag gör det, gör det med njutning. Sen att det låter som en busgrogg, det må vara.
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Whiskytråden

Inläggav Dennis Johansson » 2011-03-21/11:20

Va! grogg som är så gott!
Det luriga är när de smakar som saft å man inte för en det är försent inser att man blev nog lite väl go...
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-03-21/19:50

Någonstans har jag läst följande rader, som lär komma från gångna tiders sjöfarande: <BR><BR>"Through drinking grog I lost my life. <BR>A like fate you may meet. <BR>So always take your liquor strong, <BR>and never drink it neat." <BR><BR> Principen tål att diskuteras, men strofen är väl formulerad. <BR><BR>Ordet "grogg" lär för övrigt också ha sitt ursprung i brittisk sjöfart, där kaptenen på ett segelfartyg hade för vana att späda sin rom (antar jag) med vatten. Hans tillnamn var "Old Grog".
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Robert Olausson » 2011-03-25/18:56

Jag har inköpt en Whisky som jag inte har smakat tidigare. En jobbarkompis rekomenderade den.

http://www.isleofjura.com/home.aspx

När jag har smakat den (troligtvis lite senare i kväll) ska jag berätta vad jag tyckte om den.

Robert
"Boxerknutte"
R1150RT -01
R80"GS" -83 (Gamle Svarten)
R80GS-90
GasGas
Användarvisningsbild
Robert Olausson
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2005-11-04/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-03-25/20:05

Förnämlig rekommendation. Jag har druckit både en av deras "ordinarie" (fel ord i sammanhanget) tappningar och en cask strength, som Systembolaget (tillfälligtvis?) hade före jul. Båda gav mersmak.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Robert Olausson » 2011-03-25/21:20

Nu har jag smakat min nya whisky, Jura.

Det är denna sorten:
http://www.isleofjura.com/distillery/classic-bottlings/superstition.aspx

En mycket snäll whisky. Enligt min smak för lite rökig men ändå angenäm. Min hustru tyckte att den doftade choklad.

Den hamnar inte högst upp på min favoritlista.

Tar kanske med den till Vårslasket:s whiskyprovning på lördagskvällen.

Robert
"Boxerknutte"
R1150RT -01
R80"GS" -83 (Gamle Svarten)
R80GS-90
GasGas
Användarvisningsbild
Robert Olausson
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2005-11-04/01:00

Re: Whiskytråden

Inläggav Dennis Johansson » 2011-03-26/09:03

Typiskt att jag inte skall köra vårslaket.
Får väl vara med via telefonkonferans och dricka whisky hemma ;)
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-03-29/19:26

Vid senaste besöket på Systembolaget hittade jag en ny blended - "Latitude 55 degrees". Presentationsskylten beskrev en maltig, fyllig smak, även om nu priset var lågt - vilket ingav vissa misstankar, men man kan ju prova på. Flaskan kändes ovanligt lätt och slank i handen så jag kollade. Jodå, 70 cl - och så insåg jag, att det var en PET-flaska! Systemets första på 70 cl? <BR><BR>Misstankarna var befogade, för enligt mina smaklökar är whiskyn medioker. Den har en fränhet, som man bara hittar hos billigare skotsk blended - men med rätt spädning är den i alla fall drickbar och behöver inte användas till vare sig flambering eller vaskrensning. <BR><BR>Men rekommendabel? Nääää!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Whiskytråden

Inläggav Dennis Johansson » 2011-03-29/19:29

Köpte en 70 sådan till farsan. mest för att det var kul med plast.
Var dock tvungen att köpa en liten sådan till mig också.
Och det var väl inte ngn fullpoängare.
Men det är en bra resekamrat. Kraschsäker och lätt flaska är ju + i kanten ;)
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Whiskytråden

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-03-29/19:40

DET har Du förstås rätt i! Måhända en bra idé att spara den urdruckna flaskan och fylla den med något ädlare vid nästa resa? Man kanske kan flytta över etiketten efter lite vattenbehandling? <BR><BR>Å andra sidan har det hittills inte varit något problem att packa ner, vad man vill ha i originalflaska, så det går nog även i fortsättningen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst