Vad fick dig att inte le idag?

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2024-03-08/17:40

C-G,

Ladda ned Google Maps filen (KZM-fil), omvandla den till GPX-fil, och ladda sedan upp GPX-filen via tex Basecamp på din dator och Nav VI.
Alternativt kopiera Googla Maps-länken när du har planerat färdigt, och klistra in länken här (https://mapstogpx.com/) så får du en GPX-fil automatiskt.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2024-03-11/09:21

Påvens uttalande nyligen, att det största modet har den, som hissar vit flagga och vill förhandla för sitt folk! Har mannen fått hjärnblödning?
Ukraina har reagerat mycket skarp och påpekar, att deras flagga är blå och gul. Någon annan skall inte hissas.

I en kommentar talade den svenska journalisten om "den grekisk-katolska kyrkan" i Ukraina. Någon sådan lär inte existera. Katolska kyrkan har veterligen inte några nationsbestämningar alls, och idag är nog den ukrainsk-ortodoxa kyrkan dominerande i sitt land. Den rysk-ortodoxa åtnjuter måttlig popularitet där numera.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2024-03-12/21:42

Dagens nyhetsinslag om att barn i allt högre utsträckning använder upp till sju olika hud"vårds"produkter dagligen. Sådant trendar på sociala medier. (Gissa, om mäktiga ekonomiska intressen finns i bakgrunden!)
Barn- och hudläkare vet, att dessa produkter är fullständigt onödiga. Vad värre är: Läkarna ser allt oftare barn med hudåkommor, som orsakats av "vård"produkter - som således är skadliga!
Chefen för kosmetikkedjan Lyko, som vänder sig till ungdomar och numera även barn, frånsäger sig allt ansvar och hävdar, att det vilar på föräldrarna. Den ohöljda cynismen och girigheten i det uttalandet är direkt vämjelig.

Men OK - barnen ifråga verkar ha gott om pengar. Sju olika preparat varje dag är nog inte billigt - och där finns ett föräldraansvar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kenneth Lundgren » 2024-03-16/16:10

En liten skitsak men fan så irriterande.
Den nedre plastkåpan runt motorn och som täcker batteriet på min 1200RT 2015, består av två skruvar och en plastpigg som ska in i en gummihona. Den vill inte bli där utan glider ur hela tiden och småfladdrar i vinden.
Någon som har förslag?
BMW R1200RT LC
Ducati ST3
Användarvisningsbild
Kenneth Lundgren
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2021-05-27/18:13
Ort: Laholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2024-03-16/16:33

Ett skott i mörkret: Smuts inne i honan?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2024-03-16/17:25

Kenneth Lundgren skrev:En liten skitsak men fan så irriterande...
...Den vill inte bli där utan glider ur hela tiden och småfladdrar i vinden.
Någon som har förslag?


Sänk farten :oops: :shock:

Förlåt, kunde bara inte låta bli... :oops: :lol:
Har du någon bild på det hela, tyvärr känner jag inte till din modell, men det brukar alltid komma upp en snilleblixt när man ser visuellt hur det ser ut.

Än en gång, hoppas att du inte tog illa upp av mitt dåliga skämt...

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Haavee » 2024-03-16/19:38

Det hände nått liknande på min hoj för ett par år sen och där var det så att gummibussningen flyttat lite på sig så plastappen låg direkt mot metallen och det nötte ner tappen på ena sidan.
Jag la på lite epoxy på tappen och slipade den liksidig och det funkar fortfarande.
Är ju inte säkert att det är samma fel på din hoj men ta bort kåpan och kolla hur det ser ut.
BMW 1200 GS 2018
Haavee
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2017-03-06/20:20
Ort: D8 Skaraborg.

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kenneth Lundgren » 2024-03-16/19:54

Det är den här plastbiten, ovanför oljepluggen är det en plastpinnehane som ska in i en gummihona men den blir inte kvar där. Eftersom det inte verka vara exakt till skruvhålen så blir det en liten spänning som är tillräcklig för att lossna.
Jag tycker jag har gjort allt för att den ska bli där.
Bilagor
Kåpa batter.jpg
BMW R1200RT LC
Ducati ST3
Användarvisningsbild
Kenneth Lundgren
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2021-05-27/18:13
Ort: Laholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Ecklesiastik » 2024-04-05/07:06

igår fick jag min nya Sena 50R intercom. Jag blev då varse om att de har ändrat designen på dessa så att man numera inte på ett enkelt sätt kan flytta intercom enheten mellan hjälmar. Det är ju tur att jag inte beställde ett extra hjälmkit till min endurohjälm. Tydligen om man vill ha den funktionen måste man köpa 50S som inte har knappar utan ett hjul. Då jag är en sur gubbe vägrar jag ha annat än knappar då det är något jag vet funkar för mig.

Detta är ju igentligen mitt eget fel då jag inte kollat tillräckligt noga på vad skillnaden är mellan S och R modellen så jag kan ju inte klaga på att jag fått nått fel men man kan ju ifrågasätta designen.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2024-04-09/12:44

SVT:s serie Svenska scoop är sevärd. Jag har just sett avsnittet om Motalaskandalen. Snacka om, att man i den kommunen byggt upp ett system, som var som riggat för korruption!
Det vanliga är, att kommunens revisorer leds av oppositionen - som har uppenbara skäl att kritiskt granska räkenskaperna. Men i Motala, som i decennier haft socialdemokratiskt styre, leddes revisionen av en socialdemokrat. Och så gick det, som det gick.

Efter Toblerone-skandalen fick Britt-Marie Citron (efternamnet uttalas med betoning på första stavelsen) på Motala Tidning idén att granska de kommunala kontokortsutgifterna. Hon fick jobba länge - tillsammans med en oberoende revisor - men resultatet blev Stora Journalistpriset - och ett antal fällande domar.

Om Toblerone-skandalen inte inträffat, hade hon sannolikt aldrig fått idén. Frågan är, hur länge skattebetalarna i Motala då skulle ha fortsatt att betala icke föraktliga delar av Sölve Conradssons privata utgifter!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2024-04-09/20:22

Bror,

Sista meningen fick mig att le lite extra.... :mrgreen:

Kommunfullmäktiges ordförande och näringslivskonsulenten Sölve Conradsson (S) var tvungen att avgå i december 1995 och åtalades i maj 1996 för grov trolöshet mot huvudman. Han dömdes senare till ett och ett halvt års fängelse av Motala tingsrätt. Han skulle även betala 600 000 kronor i skadestånd till kommunen, samt 187 000 kronor ihop med de andra berörda politikerna. Efter att ha överklagat till Göta hovrätt och nytt åtal prövats dömdes Conradsson till ytterligare sex månader i fängelse, samt närmare en miljon kronor i skadestånd.


...lite mer.
Ska vi gissa att den hävdade "övertiden" spenderades på krogen? :?

Enligt Sölve Conradsson bör han inte betala något skadestånd, eftersom han jobbat övertid i genomsnitt två timmar per dag under de sjutton år och tio månader han varit aktiv i Motala kommun. Han får inget gehör i domstolen för sitt krav.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2024-04-10/08:09

En sak, som stack ut lite - på ett positivt sätt - var Britt-Marie Citrons öppenhet med, att hon flera gånger tvivlade på sig själv. Var hon ute i ogjort väder? Sådant är man inte bortskämd med, när grävande journalister levererar reportage.
Sedan hade hon en rasande tur med, att revisorn i Vadstena reagerade och ställde sin expertis till förfogande. Utan sådan kompetens hade hon nog inte rott iland projektet. Men "bra målvakter har tur".

Att en och samma person samtidigt är kommunfullmäktiges ordförande (förtroendevald) och anställd som kommunal näringslivskonsulent, kan man fundera länge över. Snacka om två hattar!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2024-04-19/18:10

Anna Kinberg Batras fullständigt borttappade omdöme i anställandet av två bekanta till välavlönade poster - och befordrandet av en tredje genom att ge honom ny titel - får väl ingen att le, såvida man inte skrattar åt eländet!
Peter Wennblad konstaterar i dagens Svenska Dagbladet, att "arbetsbeskrivningen för den nyinrättade tjänsten är närmast Strindbergsk: 'Uppdraget har ytterligare fokus på strategisk utveckling av verksamheten och samordning av dess processer.'
Som Expressens politiske kommentator Viktor Barth-Kron lakoniskt sammanfattade de gåtfullt formulerade arbetsuppgifterna: 'Det här var förmodligen inte vad Axel Oxenstierna tänkte sig.'
Förmodligen inte."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2024-04-20/17:48

"Skolan stänger, sjukhuset varslar och fängelset är överfullt."
Debattinlägg i Östgöta Correspondenten för två dagar sedan - en dyster men träffande bild av dagens Sverige (eller i alla fall Östergötland).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2024-04-23/15:32

I senaste MC-Folket relateras en dödsolycka i Gävletrakten. En tysk motorcyklist hade - liksom flera bilister framför honom - stannat för ett vägarbete och i vittnens närvaro blivit påkörd bakifrån av en bilist, som inte saktat in alls! Teknisk undersökning visar, att hon använde mobilen 12.36.44. Första samtalet till SOS Alarm om olyckan kom tio sekunder senare! Dessutom hade hon tagit en selfie c:a sex minuter före olyckan.

Bilisten dömdes för vållande till annans död och vårdslöshet i trafik - 150 dagsböter och villkorlig dom! Ett absurt lågt pris på ett människoliv.

Domen har överklagats.

Edit 24/4: Igår kväll rapporterade SVT Öst , att en Norrköpingsbo i dömts till sju års fängelse för grovt narkotikabrott och grovt vapenbrott. Det har jag inga som helst problem med - men kontrasten mot att få dagsböter efter att ha kört ihjäl en människa är grotesk!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2024-04-24/19:01

Bror,

Det är ju också anledningen till att domen i Gävle vad jag förstår har överklagats.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2024-04-24/20:36

Enig. Bara att hoppas, att Hovrätten i Nedre Norrland värderar ett människoliv högre.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Föregående

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 1 gäst