Vad fick dig att inte le idag?

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2014-01-19/13:46

Så här såg det ut för en timme sen i västra Göteborg:

DSC_0412.jpg

DSC_0413.jpg


Tillägg: Fast det fick mig snarare att le...
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Max Mad » 2014-01-19/13:54

Jaså, Kapten är Frölundabo ? Och visst är det härligt med lite snö ? Det är väldigt vackert, speciellt när det ligger på träden och solen lyser på`t. Då är det som diamanter som gnistrar !!
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2014-01-19/13:58

Jajamen :)

Ska det vara vinter, ska det vara så här. Inget slask som fryser och töar och fryser, som det oftast är här. Snön gör det ljusare, då står man ut bättre med de korta dagarna.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Max Mad » 2014-01-19/14:04

Lars-Erik Holmberg skrev:Nej, Du är ursäktad! Det är inte så konstigt att jag får de här frågorna. Själv har jag bl.a. bott 10 år i Habo, nära Jönköping där jag var informationschef på Skogsstyrelsen. Så lite erfarenhet har jag av boende söderut. Men vi flyttade hem, eftersom vi ville bo här vid älven.
Visst finns det fisk i älven (lax, laxöring, sik m.m.) och jag drar siknot under sensommaren tillsammans med några bybor.
Föredrar faktiskt att bo i ett litet samhälle, där man inte är anonym. Det sociala liver blir faktiskt rikare på detta sätt.
NACKDELEN med att bo så här långt norrut är att mc-säsongen är kort!!
Det var ju skönt att du inte tog illa upp med mina närgångna frågor. Habo känner jag till, hade ett förhållande med en käraste en gång för längesedan där i närheten. I Mullsjö, för att vara exakt !! Ja, herre du milde, vad världen kan tyckas vara liten ibland !!

Mmm, visst kan jag tänka mig att det sociala livet blir rikare i o m att man är boendes i ett mindre samhälle, men föreligger det inte risk att snacket går på byn om man klantar till det på något sätt ? Jag kan tänka mig att om jag flyttade till ett litet samhälle, så skulle varenda kotte veta vem jag är efter en vecka och om det vore i ett så litet samhälle som du bor i så är det väl snarare fråga om timmar, huuva ! :o :shock: :? ;).

Sedan förstår jag att det kan vara besvärligt att köra mc där uppe i o m den korta säsongen, men inget gott utan något ont med sig. Dessutom synes den korta säsongen egentligen inte hindra dig på något sätt, då du tycks befinna dig i de sydligare breddgraderna när du gränslar järnhästen ?
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Max Mad » 2014-01-19/14:06

Kapten Stofil skrev:Ska det vara vinter, ska det vara så här. Inget slask som fryser och töar och fryser, som det oftast är här. Snön gör det ljusare, då står man ut bättre med de korta dagarna.
Mina egna tankar, skriven av någon annan :).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2014-01-19/14:09

"Snacket" bekymrar mig inte, värre är det med den korta mc-säsongen. Men som sagt, det försöker jag kompensera med långtouring nere på sydliga breddgrader!
Förresten, vägen mellan Mullsjö och Habo, den borde vara en fin mc-väg!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Max Mad » 2014-01-19/14:19

Lars-Erik Holmberg skrev:Förresten, vägen mellan Mullsjö och Habo, den borde vara en fin mc-väg!
Säkerligen, jag har varit där och snurrat föregående år. Dock kan jag inte dra mig till minnes om jag åkt just mellan Habo och Mullsjö. När jag är ute och åker så brukar jag nöja mig med att åka dit näsan pekar utan att planera och lägga upp några rutter av några mycket enkla skäl: För det första vet jag inte hur man gör och för det andra (och det tyngst vägande skälet) är att jag är alldeles för lat :) !!

Jag brukar kliva på järnhästen( då jag är ledig) sen förmiddag,tidig eftermiddag och kör tills det att solen börjar dala, då bär det hem. Tankar när det behövs, både mig själv och järnhästen. Annorlunda hade jag tänkt mig inom det kommande äventyret till sommaren, men det hade jag tänkt att återkomma till, vid ett senare och (lämpligare) tillfälle. Plikten kallar.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-19/14:37

Lars-Erik Holmberg skrev:NACKDELEN med att bo så här långt norrut är att mc-säsongen är kort!!

Åtminstone en del av Dina grannar tröstar sig väl med, att skotersäsongen är desto längre?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2014-01-19/15:48

Förvisso. Visst får snöskoterkörningen vara ett litet substitut för mc:n på vintern, men det vill inte riktigt på räcka till! Jag kör mycket snöskoter och fyrhjuling, men längtar alltid till mc-säsongen!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-19/16:14

Har inga problem att förstå det.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Magnus Mörtling » 2014-01-19/20:40

56,5 graders temperaturskillnad inne/ute. Radiatorerna kompenserar mot kallras från fönstren därav den höga temperaturen "inne".
Säsongen känns alltför avlägsen...
Bilagor
kallt.jpg
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 836
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-29/08:05

Gårdagens meddelande om, att Pete Seeger är död. Han var känd som artisten, som - med enbart sig själv och banjon - kunde fylla en STOR konsertsal, och som alltid fick publiken att sjunga med. Han populariserade gamla amerikanska arbetarsånger som "We shall overcome" (decennier före Birgit Friggebo!) och "This land is your land" (inte utan hjälp av Woody Guthrie) och tog upp "Guantanamera".
Pete Seeger skrev bland annat "If I had a hammer" (som låg på listorna med Trini Lopez), "Where have all the flowers gone" (dito med The Kingston Trio) och "Turn, turn, turn" (dito med The Byrds - och jag, som alltid trott, att Bob Dylan skrev den!).

När han i skiftet -60/-70-talet konserterade i Uppsala, var annonsen i Uppsala Nya tidning ytterligt anspråkslös;10 - 15 mm hög. "Pete Seeger, Universitetsaulan, datum och klockslag. Biljetter på LundeQ." Naturligtvis utsålt.
(Det upplevde jag själv ett par år senare - med Duke Ellingtons orkester. Annonsen var så liten, att jag var tvungen att läsa den flera gånger - och det var inte, förrän jag hade biljetterna i handen, som jag på allvar slutade tro, att den var ett skämt. Naturligtvis utsålt. Något år senare dog Ellington - men den kvällen var det fart på honom!)

Pete Seeger fick en Grammy 1993 för sin musikaliska livsgärning. Han blev 94 år gammal.
Nu blir det nog ny fart på körsången i himlen - och jag ler nog ändå, vemodigt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kenneth » 2014-01-29/08:49

''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Marie » 2014-01-29/15:54

Ingen jag någonsin hört talas om...
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2014-01-29/16:09

Bror Gårdelöf skrev:Pete Seeger fick en Grammy 1993 för sin musikaliska livsgärning. Han blev 94 år gammal

Han måste ha haft ett lugnt liv som överlevde så länge :shock:
Annars inte ovanligt att de i musikerkretsar enbart når halva denna ålder . ( 0m ens det )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-29/16:22

Läser Du Wikipedialänken ovan, inser Du snabbt, att Pete Seegers liv var synnerligen aktivt - men med stor sannolikhet utan kemisk överstimulering.
Jag tror, att han var den sortens människa, som tyckte om, vad han höll på med - vilket är ett bra recept för ett långt liv.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav MichaelWa » 2014-02-01/15:31

Att jag når ner på 2014 nya R1200GS Adventure, kan ju bli dyrt.........
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-02-01/15:41

Låter som ett i-landsproblem. ;-)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-02-11/20:21

Nyheten att Alice Babs är död. Hon var en makalös artist - med en pipa som kunde ta andan ur även garvade musikanter, exempelvis Duke Ellington.
Hustrun och jag hade lyckan att se och höra henne under den sannolikt sista turnén i Sverige - med bland andra Putte Wickman och Charlie Norman (som påstod, att hans son Lennie döpt det hela till "Antikrundan"!) Den kvällen glömmer vi inte i brådrasket.

Å andra sidan: Hon var 90 år, och allt har ett slut. Pete Seeger (se ovan) och hon tillhörde olika musikaliska genrer, men något säger mig, att välljudet där ovan kommer att öka ytterligare, när även hon tillstöter.

Så det blir ett litet leende till slut.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Marie » 2014-02-11/22:17

Faktum är ju att det är ett antal år sedan hon var i skick att kunna uppträda, så hennes fysiska frånfälle innebär ju ingen nämnvärd förändring för hennes publik. I vissa avseenden har hon varit död länge nu, i andra är hon odödlig...
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2014-02-12/00:09

Marie skrev:Faktum är ju att det är ett antal år sedan hon var i skick att kunna uppträda, så hennes fysiska frånfälle innebär ju ingen nämnvärd förändring för hennes publik. I vissa avseenden har hon varit död länge nu, i andra är hon odödlig...

Pipan och känslan hade hon i alla fall kvar 2006: https://www.youtube.com/watch?v=HMKla2KsHYc

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2014-02-15/04:07

Jag har offentligt bett om ursäkt för ett tidigare inlägg . Jag svarade på frågan och fick på nöten
och det godkänner jag och tar åt mej . Denna fundering är att vart går gränsen från en person
att tycka både si och så ang. mitt iofs. tokiga svar på en rak fråga ? ?
Om åsiktslämnaren skulle ha lite mer tolerans och inte bara ha åsikter om ett iofs. skämtsamt svar
och inte vara så "på" ang svaret skulle detta aldrig ha blitt något att bry sej i
( Men jag är van att få på käften så Vassego ! )
Jag är seriös även när jag skämtar.
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Roger Gross » 2014-02-15/08:47

Kovlingen skrev:Jag har offentligt bett om ursäkt för ett tidigare inlägg . Jag svarade på frågan och fick på nöten
och det godkänner jag och tar åt mej . Denna fundering är att vart går gränsen från en person
att tycka både si och så ang. mitt iofs. tokiga svar på en rak fråga ? ?
Om åsiktslämnaren skulle ha lite mer tolerans och inte bara ha åsikter om ett iofs. skämtsamt svar
och inte vara så "på" ang svaret skulle detta aldrig ha blitt något att bry sej i
( Men jag är van att få på käften så Vassego ! )
Jag är seriös även när jag skämtar.


Vi gillar dig, Kovlingen !! :oops: ;)
//Roger
D14
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-02-16/20:09

Förr såg jag ofta på "Sportspegeln" - men tröttnade. I kväll - efter skidstafettsegrarna i OS - kunde det emellertid bli intressant. Men hej, vad jag bedrog mig! Tämligen korta inslag från Sotji, följda av rätt mycket, tämligen själlöst pladder i studion - varpå tittarna fick uppmaningen att gå ut på nätet för att se och höra Charlotte Kallas gratulationer till herrlaget! Varför i hela friden visades inte DET i TV?!

Därefter följde ett långt inslag om, vad David Beckham gör, EFTER ATT HAN SLUTAT som fotbollsproffs!

Totalt hjärnsläpp hos producenten - eller vad?
Det dröjer nog, innan jag bänkar mig framför "Sportspegeln" igen!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Perra_II63 » 2014-02-18/21:19

Vad som fick mig att vara uppriktigt bekymrad är situationen som är i Kiev denna dystra februarikväll. Tyvärr så kommer det att vara ett nytt kallt krig i Europa inom ett fåtal år.
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2014-02-24/21:27

Tyvärr verkar det som du får rätt, Per! Dock verkar det gå fortare. :shock:
Följer, med oro, dagligen händelserna i och om Ukraina. Finns risk att landet splittras och
Ryssland (läs Putin) ställs mot både EU och USA. Tonläget höjs dag för dag...usch
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2014-02-24/21:37

HåkanH skrev:Tyvärr verkar det som du får rätt, Per! Dock verkar det gå fortare. :shock:
Följer, med oro, dagligen händelserna i och om Ukraina. Finns risk att landet splittras och
Ryssland (läs Putin) ställs mot både EU och USA. Tonläget höjs dag för dag...usch


Jag undrar om du ska oroa dig alltför mycket för Ryssland. De har inget intresse av att ställa till för mycket bråk, men de skyddar givetvis sina intressen. Allt kaxigt tonläge kan mycket väl vara för inrikes konsumtion lika mycket som för utrikes, ryssarna gillar starka ledare och machostilen går nog hem ordentligt där. Jag tror Putin mycket väl inser att han tjänar mer på handel och utbyte med väst än att återgå till Sovjetisoleringen. Däremot är det nog inte så kul att bo i deras intressesfär, så ukrainarna har säkert anledning att oroa sig, fast finnarna lyckas ju rätt bra med att leva grannar med Ryssland men hålla dem borta.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-02-24/21:52

I kväll ringde en kollega från en helt annan del av Sverige, där galna makthavare nu med stor frenesi är upptagna med att slå sönder sin egen vårdorganisation. Förnuftsargument från folk på golvet viftas saklöst undan.
En av personerna på golvet är från Mellanöstern. Han kommenterar det pågående skeendet med, att "så här trodde jag inte, att man kunde göra i ett land som Sverige".
En annan är ryss, med erfarenheter från det döende Sovjetunionen. Hans kommentar är ännu vassare: "Om en politruk säger, att man skall odla majs på Kolahalvön, spelar det ingen roll hur många experter, som talar om att det inte går. Man skall lika förbannat odla majs på Kolahalvön."

Alltihop vore skrattretande, om det inte vore, för att anställda knäcks, samtidigt som patienterna får undermålig vård, och skattepengar slösas bort till ingen nytta.
Mot dumhet kämpar gudarna förgäves. När dumheten dessutom skaffat sig makt, blir det riktigt illa!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2014-02-24/22:00

Det låter som Västra Götaland.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-02-24/22:11

Faktiskt inte! Hur egendomligt det än kan låta, finns det tokskallar, som tidvis t o m överglänser (om nu det är ordet) dem i Västra Götalandsregionens ledning!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2014-02-24/22:24

Voine voine... :shock:
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-02-24/22:32

"All kunskap är begränsad. Endast okunnigheten är gränslös", säger ordstävet.
Det är rimligen tillämpbart också på klokhet kontra dumhet.
Jag tror, att det var Bertrand Russel, som uttryckte det ungefär så här:
"Problemet är, att alla dumskallar är så säkra på sin sak, medan alla kloka är full av tvivel"
- vilket förstås uttrycktes ännu bättre av Tage Danielsson: "Utan tvivel är man inte klok."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-02-26/09:31

Gårdagens "Aktuellt" som slösade bort åtminstone fem minuter på pseudohändelsen med den så kallade dopningsskandalen i OS. Den, som bar ansvaret, hockeylagets läkare, fanns inte på plats i studion, och kritikern mot IOK:s beslut var mer än lovligt surrig, medan IOK:s Arne Ljungqvist var desto klarare.
Om jag varit det lagets läkare, hade min första åtgärd varit att i god tid begära in uppgifter om, vilka preparat de intog - även receptfria sådana. Därefter hade jag kollat av dessa mot IOK:s lista på förbjudna preparat, varpå problemet hade kunnat undvikas. Svårare än så är det inte!
Att hänga ut en stackars hockeyspelare, som i god tro fortsatt med receptfria läkemedel, som han använt i flera år, verkar liksom inte vettigt.

Den programtiden hade kunnat användas till rapport om något avsevärt väsentligare, och ovanstående inslag kunde i stället ha placerats i Sportnytt!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Tobias » 2014-02-27/23:59

Som jag förstått det hela är gränsvärdet satt såpass högt att man ska kunna ta allergipiller utan att överskrida det.
Om det stämmer så har kan ju faktiskt dopat sig. Om det är med ett dåligt preparat eller inte spelar ingen roll, det är syftet som är intressant.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-02-28/08:06

Du kan ha rätt i det. Då uppstår åtminstone två möjligheter: Antingen hade min kollega inte tillräckligt tydligt betonat vikten av att inte överdosera - eller också hade han gjort det, varpå killen struntade i det och åkte dit. I så fall välförtjänt.
Men jag anser fortfarande, att det måste ha hänt mängder av saker det senaste dygnet, som hade förtjänat uppmärksamhet bättre än detta pseudoinslag.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-02-28/10:36

"Motorjournalisten" Robert Lagerström har gjort det igen - levererat en tafflig drapa till svenska dagstidningar. Den här gången handlar den om "Hundkojan" som världens första kompaktbil! I hans egen text står, att italienarna hade Fiat 600, tyskarna hade Folkabubblan och fransmännen Citroën 2 CV - men engelsmännen hade inget. Redan där kan ju konstateras, att "Hundkojan" alltså inte var världens första kompaktbil.
Dessutom skriver han i en egen fotnot, att Alec Issigonis, som designade "Hundkojan", tidigare hade skapat Morris Minor.

Den bilen var engelsmännens motsvarighet till Folkabubblan, och betydligt kompetentare skribenter än Lagerström har konstaterat, att Morris Minor var en för sin tid mycket bra bil. Om tillverkaren hade gjort en målmedveten exportsatsning, kunde Morris Minor mycket väl ha tagit stora marknadsandelar från VW - men så blev alltså inte fallet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2014-02-28/10:50

Efter att ha varit chaffis i en "hundkoja" åt en kompis med förarstolen
för mej själv kan jag intyga att med 8 pers. i den bilen är den extremt kompakt . :mrgreen:
Iofs. var det ganska ont om saligheten med 8 vuxna i en "bubbla" också :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-02-28/11:14

Påminner mig om ett gammalt skämt.
- Hur får man in fem elefanter i en Folkvagn?
- Två fram och tre bak.
- Hur får man in fyra giraffer?
- Man tar ut elefanterna.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BrooklynS » 2014-02-28/16:27

Bror Gårdelöf skrev:"Motorjournalisten" Robert Lagerström har gjort det igen - levererat en tafflig drapa till svenska dagstidningar. Den här gången handlar den om "Hundkojan" som världens första kompaktbil! I hans egen text står, att italienarna hade Fiat 600, tyskarna hade Folkabubblan och fransmännen Citroën 2 CV - men engelsmännen hade inget. Redan där kan ju konstateras, att "Hundkojan" alltså inte var världens första kompaktbil.
Dessutom skriver han i en egen fotnot, att Alec Issigonis, som designade "Hundkojan", tidigare hade skapat Morris Minor.

Den bilen var engelsmännens motsvarighet till Folkabubblan, och betydligt kompetentare skribenter än Lagerström har konstaterat, att Morris Minor var en för sin tid mycket bra bil. Om tillverkaren hade gjort en målmedveten exportsatsning, kunde Morris Minor mycket väl ha tagit stora marknadsandelar från VW - men så blev alltså inte fallet.


I och för sig kan jag ge honom rätt, åtminstone delvis. Vare sig VW eller 2CV var avsedda att vara kompaktbilar. Däremot skulle de - liksom tex Fiat 500, Morris Minor och Renault CV4 - vara billiga bilar, åtkomliga för flertalet. En VW är tex nästan lika lång som en Saab 99.

Issigonis konstruktion med tvärställd motor fram och växellådan sammanbyggd med motorn skapade helt enkelt den moderna småbilen. Som "kompaktbil" avses sättet att bygga en bil, där så lite som möjligt av tillgänglig storlek inkräktar på kupéutrymmet. Fiat 500 är förvisso kompakt, men den är också föga rymligare än en Isetta invändigt... Annat var det med Multipla förstås. :)

I 2CV sitter fyra personer med bagage bekvämt och med hatten på dessutom. Oavsett vägförhållanden.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-02-28/16:47

Jo - men Lagerström skriver ju själv, att italienare, fransmän och tyskar hade kompakta bilar, medan engelsmännen inte hade det - varpå han direkt motsäger sig själv genom att påstå, att "Hundkojan" var den första kompaktbilen!

Jag är full av respekt för Issigonis' banbrytande konstruktion, som inte enbart skapade den moderna kompaktbilen. Idéerna togs med i byggandet av allt större bilar - från ur-Golfen och hela den klassen till Saab 9000 och exempelvis Renault Scénic. Vår Grand Scénic är definitivt inte någon liten bil, men motorrummet är synnerligen kompakt (Hur mekanikerna kommer åt är mig en gåta!), och kupé-/lastutrymmet är mycket väl tillvarataget. Samtidigt är det lätt att spåra designen tillbaka till "Hundkojan".

(En kul parentes är, att Jörgen Skafte Rasmussen redan trettio år före "Hundkojans" debut byggde DKW - med tvärställd tvåtaktare och framhjulsdrift. Hur kompakt den bilen var, vet jag inte, men Issigonis var alltså långt ifrån först med idén.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav DaK » 2014-03-01/07:41

Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-03-01/09:14

Jäpp! Synd om honom och kompisarna. I deras ålder har man det sällan fett - och att då drabbas av brand behöver de lika mycket som tandvärk.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Dennis Johansson » 2014-03-01/16:39

När jag fick gå hem tidigare från jobbet, men känsla av feber, huvudvärk etc, och det senare på kvällen / natten resulterade i många men snabba toalettbesök.

Klurade på vad detta var. Influensa... men då borde jag väl inte må bättre så här snart?
Allergi mot räkor?.... Kan det komma så snart, har aldrig haft problem med räkor innan.
Frukostmackan med räkor, där hygienen varit bristfällig?

Jag tror på det sista.
Men kul är det inte, är fortsatt matt o trött
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-03-02/20:45

Blev Du bra relativt snabbt, är ett gott tips vinterkräksjuka. Calicivirus är extremt smittsamt, och man insjuknar tämligen snabbt - men tillfrisknar nästan lika snabbt. (Då slipper Du jaga syndabockar i kosthållet.)

Någonstans runt 15 % av Sveriges befolkning sägs vara immuna mot detta virus, och jag tror, att jag är en av de lyckliga, för trots att det härjar på mitt sjukhus (och alla andra???) varje vinter, har jag hittills aldrig åkt dit - till skillnad mot åtskilliga arbetskamrater.

I övrigt är det bara att hålla med. Den, som drabbats av vinterkräksjuka, kan hålla sig för skratt utan någon som helst ansträngning.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Dennis Johansson » 2014-03-02/22:19

Bror Gårdelöf skrev:Blev Du bra relativt snabbt, är ett gott tips vinterkräksjuka. Calicivirus är extremt smittsamt, och man insjuknar tämligen snabbt - men tillfrisknar nästan lika snabbt. (Då slipper Du jaga syndabockar i kosthållet.)

Någonstans runt 15 % av Sveriges befolkning sägs vara immuna mot detta virus, och jag tror, att jag är en av de lyckliga, för trots att det härjar på mitt sjukhus (och alla andra???) varje vinter, har jag hittills aldrig åkt dit - till skillnad mot åtskilliga arbetskamrater.

I övrigt är det bara att hålla med. Den, som drabbats av vinterkräksjuka, kan hålla sig för skratt utan någon som helst ansträngning.

O tusan, trodde man blev liggande länge av den skiten.
Mår ju bättre nu med magen är fortfarande inte som den skall.
Bror om det var dina Kollegor eller de i Gbg som sade att jag kunde få försämrat immunförsvar efter den "resan" som förde mig till Linköping som du vet om, har ingen koll på, men rätt verkar de ha haft. För efter det har jag varit mer sjuk en innan.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-03-03/02:59

Naturligtvis argumenterar jag inte emot kollegorna på brännskadeavdelningen, men vinterkräksjukan drabbar varje vinter tiotusentals svenskar, som aldrig råkat ut för en värre brännskada än en blåsa på fingret eller en för kraftig solsveda.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Dennis Johansson » 2014-03-03/09:36

Bror Gårdelöf skrev:Naturligtvis argumenterar jag inte emot kollegorna på brännskadeavdelningen, men vinterkräksjukan drabbar varje vinter tiotusentals svenskar, som aldrig råkat ut för en värre brännskada än en blåsa på fingret eller en för kraftig solsveda.

Jo då Bror fler en jag som vi uttrycker det "blivit fin i stjärten" ;) även denna vintern.
Det jag menade var att jag generellt blivit mer krank efter den resan som "mellanlandade" i Linköping, en innan.

Sedan googlade jag om vinterkräksjukan Bror, och det kan vara så att det även genetiskt betingat att du klarar dig från eländet.
Nog för att man ej skall lita på allt som finns online. Men resonemanget är väl ej helt omöjligt, eller?
http://www.netdoktor.se/mage-tarm/artiklar/vinterkraksjukan-calicivirus/
I länken beskrivs även råa eller dåligt upphettade skaldjur som en orsak, och sådana har jag ju ätit, räkor alltså, både dagen innan i min egen wok och samma dag jag insjuknade på en macka på jobbet.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-03-03/11:26

Självklart kan Du ha fått i Dig något via olämplig föda. Min poäng var bara, att vinterkräksjukan är så smittsam, att den inte behöver ta omvägen via mat.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-03-04/11:45

Ledarsidan i dagens ÖstgötaCorrespondenten har en understreckare, där Marie Söderqvist kritiserar dem, som ställer upp i världens största och mest berömda långlopp på skidor - Vasaloppet - för att de tävlar(!). Upp till 90 % är män, vilket hon inte verkar gilla.
Hon framhåller i stället Tjejvasan som ett föredöme. De, som åker den, bryr sig inte om att tävla utan har allmänt trivsamt tillsammans.

Tjejvasans deltagare tillönskar jag fortsatt trevnad i många år framöver, och min gissning är, att den bakre hälften av de 16 000, som ställer upp i Vasaloppet, likaså ser det hela som ett trivsamt socialt utomhusarrangemang. Men åsikten, att man inte bör tävla i en tävling, övergår med råge gränsen för det barocka. Skall man skratta eller gråta?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2014-03-04/12:04

Bror Gårdelöf skrev:Hon framhåller i stället Tjejvasan som ett föredöme. De, som åker den, bryr sig inte om att tävla utan har allmänt trivsamt tillsammans.


Men män får väl inte delta i Tjejvasan? Det är ju diskriminerande. Hur ska man kunna lära små barn att vara genusneutrala om deras mammor får delta i en aktivitet som deras pappor inte får vara med i? Och varför får inte vi män vara med och ha allmänt trivsamt?

:shock: :mrgreen:
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst