Vad fick dig att inte le idag?

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-01-02/12:32

Fy fasen vad jag blir less ibland :shock:
(Ta bort det här inlägget också då !)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-01-02/18:36

Vad som chockade mig mest var att ca 125 svenska turister dör varje år i Thailand.
Mestadels i trafiken.
Ca 250 personer dör på svenska vägar varje år.

Ett jävla liv om 0-vision i Sverige , men knäpptyst vad det gäller dödsfall utomlands.
Visst, vi kan inte bestämma över andra länders trafiksituation och trafikvett, men hur många semestrande svenskar lämnar hjärnan hemma, och beter sig som idioter utomlands?
Varför skulle tex det vara mer riskfritt att hyra en mc i Thailand utan körkort, och framföra den enbart utrustad med badbyxor och flipflops än hemma i Sverige?

Säger jag att ca 125 st svenska turister i Thailand är idioter? Nix, inte alls, men säkerligen en betydande andel av dessa.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-01-02/20:08

Till vad Du skriver kommer nog också, att trafikkulturen i Thailand kan vara annorlunda än här(?). Kommer man då som "rekorderlig svensk" och inbillar sig, att man kan köra som hemma, blir det inte bättre.

En av mina kursare berättade om ett exempel från någonstans i Sydostasien för kanske 40 år sedan. Det var rätt tydligt, att där gällde principen "störst går först" - vilket inkluderade, att man körde, där det fanns bäst plats, oavsett om det var i filen för mötande fordon eller ej.
En "hederlig svensk" höll en gång på sin rättighet att köra på den formellt korrekta sidan av vägen i den hyrda personbilen. Vid ett möte med en stor lastbil noterade han, att lastbilsföraren och hans passagerare höll för ögonen inför den kollision, som de väntade sig - men de gjorde ingen min av att väja. Personbilsföraren väjde - och lever veterligen än idag.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-01-04/09:41

Vilket jädra skitväder . 2 plusgrader och regn .
Hockeyplan och rodelbana . :evil:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2019-01-04/14:39

Nu är det bara mossan som växer i gräsmattan... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-01-05/06:53

BmwMats skrev:Nu är det bara mossan som växer i gräsmattan... ;)

Ja nu är det nog på G :( Om det gick att skicka väg detta väder dit det hör hemma :x
Regn.jpg
Regn.jpg (4.1 KiB) Visad 7695 gånger
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-01-05/23:15

Insatsstyrkan i Sundsvall just nu.
Är Kovlingen ute och kör snöslunga? :o
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-01-09/20:50

I senaste numret av Läkartidningen finns ett kort inslag om, att 600 läkare på Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg skrivit på ett upprop, "som beskriver en arbetsmiljö körd i botten, personalbrist som sätter patientsäkerheten på spel och ett sjukhus som inte är en attraktiv arbetsplats".
Man ställer fyra krav:
"* Sluta försäkra att patientsäkerheten inte riskeras.
* Presentera effektiva lösningar för att öka bemanningen.
* Bevara kompetens genom meningsfulla satsningar på att återrekrytera nyckelpersoner.
* Visa en tidsplan för när alla kliniker skall ha 85 % medelbeläggning och utlokalisering av patienter förbjuds."
(100 % medelbeläggning innebär i praktiken alltför ofta överbeläggningar och är definitivt inte önskvärd. Min anm.)

"SU:s nya styrelseordförande Henrik Ripa (M) svarar, att det är andra arbetssätt, nya IT-system och att kommunen blir bättre på att ta hem patienter som behövs på Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Och fler vårdplatser, men inte mer pengar."

Svaret är ju så dumt, att klockorna stannar! Mannen fattar alltså inte, att
* välutbildad personal saknas inom en mängd yrkeskategorier
* sådan personal kostar pengar
* en vårdplats utan personal är ingen vårdplats.

Till det kommer, att den svenska sjukvårdens IT-system hittills varit något av en mardröm - utom för leverantörerna och alla dem, som skall avhjälpa bristerna och i stället tjänar pengar på skiten! Sannolikheten, att de beskrivna problemen skall kunna lösas av bättre IT-system, är nog så nära noll man kan komma - och proffs vet bättre än politiker, hur man optimerar en given verksamhet.

Jag grunnar ofta på, om man någon vacker dag kommer att inse, att de stora investeringar, som görs, när sjukvårdspersonal utbildas, i praktiken är bortkastade, när personalen inom obehagligt kort tid ger upp inför en omänsklig arbetsbelastning och slutar - varpå ny personal måste utbildas, som sedan slutar, varpå ny personal måste utbildas osv osv ad nauseam.
Det verkar vettigare att erbjuda befintlig personal anständiga villkor - så får man behålla den. Det blir billigare i längden, samtidigt som vården blir bättre.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Lazarus » 2019-01-09/21:11

Amen Bror. Men nu tänker du ju långsiktigt, det vet inte politiker vad det är. ;)
R1250GS
Användarvisningsbild
Lazarus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2016-09-14/17:26
Ort: Göteborg

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-01-09/21:34

Chefer/ansvariga - oavsett i privat eller statlig regi - ska inte tillsättas baserat på politisk tillhörighet utan tvärtom - baserat på kunskap och ledarskapsförmåga.

Tills detta är kristallklart för alla kommer tex landsting och myndigheter alltid att vara missbrukade penningslukande svarta hål.
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2019-01-09/21:36, redigerad totalt 1 gång.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Lazarus » 2019-01-09/21:35

Måns Ulveståhl skrev:Chefer/ansvariga - oavsett i privat eller statlig regi - ska inte tillsättas baserat på politisk tillhörighet utan tvärtom - baserat på kunskap och ledarskapsförmåga.

Tills detta är kristallklart för alla kommer tex landsting och myndigheter alltid att vara missbrukade penningslukande svart hål.


Amen till det också!
R1250GS
Användarvisningsbild
Lazarus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2016-09-14/17:26
Ort: Göteborg

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-01-10/06:44

Skall man se det hela i lite bredare perspektiv, är det egendomligt, att inte väljarna ställer andra krav på sina politiker - för när det gäller sjukvård, omsorg och skola, är det ju i slutändan väljarna, som får ta konsekvenserna. Men man kan gissa, att "alla friska göteborgare", som inte jobbar inom dessa sektorer (för att ta ett exempel), till vardags inte tänker så mycket på dessa sektorers villkor.
När de sedan kommer i behov av dem, kan uppvaknandet blir obehagligt.

I Östergötland inträffade en liten politisk jordbävning för sisådär 15 år sedan. Politiska beslut, som innebar närmast extrema nedskärningar på Vrinnevisjukhuset i Norrköping (som då var Sveriges sjunde största stad), ledde till bildandet av ett nytt parti - Vrinnevilistan - som fick tillräckligt många röster för att ta mandat i landstinget. Detta gav vissa effekter, men i det långa loppet led Vrinnevilistan förstås av handikappet, att dess representanter som regel inte var proffspolitiker utan sjukvårdsfolk - som hellre ville syssla med sitt egentliga jobb än nöta bänkar under långa, sega förhandlingar. Men man fick i alla fall en viss hejd på galenskaperna, så länge det varade.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BrooklynS » 2019-01-10/07:22

Det är väljarna som säger sitt, sedan skall de framröstade politikerna försöka göra sitt bästa vad gäller beslut utifrån de sammansatta styrelserna och nämnderna.

Politikers uppgift är inte att vara experter, deras uppgift är att fatta beslut i svåra frågor där man behöver välja mellan att låta Kalle leva eller att låta Lisa leva. Bägge går inte om vi inte skall betala 101% skatt, vilket väljarna inte vill.

Det politikerförakt som ofta vädras även på detta forum har jag personligen inte mycket till övers för, då det dels bara speglar den egna okunskapen men framförallt tydliggör att man inte alls har tänkt ens försöka förstå hur det politiska systemet fungerar eller vilka villkor fritidspolitiker arbetar under.

Sådant gör mig bara besviken och faktiskt lite ledsen eftersom jag faktiskt hyst högre tankar om människors insikter och attityder.


Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-01-10/07:56

Jag hyser inget generaliserat politikerförakt - och anser i likhet med Winston Churchill att demokratin är det minst dåliga styrelseskick, som hittills provats. Skälet till mina rader ovan är, att de än en gång visar på demokratins svaghet - i detta fall, att man gärna lovar väljarna en vård/skola/omsorg mm i Rolls-Royce-klass - men den får inte kosta mer än en begagnad Lada. Det går helt enkelt inte ihop.
Och jag tror, att Du håller med om, att ovan nämnda politikers svar på, hur de grava problemen på Sahlgrenska Universitetssjukhuset skall åtgärdas, saknar verklighetsförankring.

Något helt annat, men näraliggande, som inte heller fick mig att le, var en artikel i dagens Östgöta Correspondenten om, att 2018 blev ett mörkt år ur trafikolyckssynpunkt. Preliminärt omkom 325 personer, vilket är en ökning med nästan 30 %(!) jämfört med 2017. (Siffrorna är preliminära, för jag tror, att "dödsfall i trafiken" definieras som, att den drabbade avlider inom 30 dagar efter olyckan - dvs det kan finns ett och annat svårt skadat trafikolycksoffer från december månad, som inte kommer att leva januari ut.)
"På sensommaren kunde man konstatera, att det hade inträffat ovanligt många dödsolyckor med motorcyklar." Tyvärr anges ingen siffra, men den kommer väl så småningom i någon av hojtidningarna.
Med tanke på det för hojåkare inbjudande vädret i somras är ökningen inte oväntad, men den är likaväl tragisk.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-01-10/08:47

Jag får en väldans svår skrivklåda men håller mej borta från politiksnacket , vilket vi ska eller :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-01-10/09:02

Jo - det är ju en av idéerna med Forum. Dock får jag för mig, att det, som skall hållas borta från Forum, är partipolitiska diskussioner. Avsikten med mina rader ovan var definitivt inte att starta någon sådan, men eftersom jag direkt citerade en text, där politikerns partitillhörighet kom med, kan de möjligen misstolkas.
Naturligtvis hade jag blivit lika störd av svaret, oavsett vilket parti vederbörande representerat - för tyvärr innehåller svaret enbart floskler, som vi, som jobbar inom organisationen, hört i decennier. Floskler har den avgjorda nackdelen att inte lösa påtalade problem.
Praktexemplet är, att "vi skall inte behöva jobba hårdare, men smartare" ("andra arbetssätt"). Eftersom vårt "arbetsmaterial" är sjuka människor, som var och en har sina individuella särdrag - styrkor och svagheter - kan man inte översätta processutvecklingen inom industrin till vården rakt av. Såret efter en större operation tar viss tid på sig att läka, tyvärr uppstår komplikationer efter en viss andel av ingreppen - och så vidare.
Till det kommer en mycket snabb utveckling, där vården kan göra allt mer för allt fler - men det kostar.
För att sköta om patienterna optimalt krävs yrkesskicklig personal, och det tar tid att bli yrkesskicklig. Alltså borde huvudmannen sträva efter att behålla de investeringar, som gjorts i personalen, och vidareutveckla dem, men av det ser vi tyvärr föga.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Roger Gross » 2019-01-10/09:27

Kovlingen skrev:Jag får en väldans svår skrivklåda men håller mej borta från politiksnacket , vilket vi ska eller :?


Hej Håkan - bra Håkan!!
Gillar din linje att skriva POSITIVA grejer kring motorcyklar och motorcykelsemestrande.
Även dina metrologiska rapporter från Kovland samt skicket på snöslungan.
DÄRFÖR är jag ordförande i Kovlingen Fan Club ! (Och medlemsantalet visar helt klart en stigande tendens...)
Ytterst vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-01-10/09:52

Oh fasiken :shock: En Fan Club :D :D
Tack Roger för att du tar på dej att sköta klubben då jag har för mycket att bevaka här på forumet :D

Hade Gott !
//Håkan

Edit: Minus 7 , vindstilla och uppehåll . ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-01-10/13:20

Nu kan man anmäla sig till Kovlingen fan club!

Klicka här https://forms.office.com/Pages/Response ... U5VThQRC4u

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-01-10/14:10

De senaste inläggen ligger väl under fel tråd? De får i alla fall mig - och förmodligen fler - att le. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2019-01-10/14:53

Magnus Brobeck skrev:Nu kan man anmäla sig till Kovlingen fan club!

Klicka här https://forms.office.com/Pages/Response ... U5VThQRC4u

MVH Magnus


:lol: :lol: :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-01-10/14:56

Hur många medlemmar har Kovlingens fan club nu? 1000? :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Roger Gross » 2019-01-10/15:26

Bror Gårdelöf skrev:De senaste inläggen ligger väl under fel tråd? De får i alla fall mig - och förmodligen fler - att le. ;)



Så-så-så, Bror,
Nu ska du inte vara avundsjuk på Kovlingen!
Snart kanske vi får tid att fixa en BFC - Brors Fun Club...
F n oerhört hård belastning med medlemsregistreringen till KFC - Kovlingens Fan Club !
:o :lol: :D
Jodå - jag ler, om än under fel rubrik.
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-01-10/15:29

Jag är inte ett dugg avundsjuk - bara glad för Kovlingens del.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2019-01-10/15:41

Läste på nyheterna att Internet har lagt ner i stora delar av landet, efter någon sorts "fanclub" hade startat i Sundsvallstrakten... Nätet blev överbelastat angav säkra källor... :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-01-10/15:42

"Galningar" ! 8-) :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-01-10/15:45

:mrgreen:

ja_a_inte_bitter_189965026.jpg
ja_a_inte_bitter_189965026.jpg (59.23 KiB) Visad 7464 gånger
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Birger Larsson » 2019-01-11/21:30

För tredje gången på kort tid har jag noterat att Fredrik Lindström i diverse program i SVT uttalat ordet situationstecken.
Han borde veta bättre.
Birger.
Kom alltid ihåg att Du är unik - precis som alla andra!
R1250GSA HP
Användarvisningsbild
Birger Larsson
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 2001-08-13/01:00
Ort: Linköping.

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2019-01-11/22:14

Birger Larsson skrev:För tredje gången på kort tid har jag noterat att Fredrik Lindström i diverse program i SVT uttalat ordet situationstecken.
Han borde veta bättre.
Birger.

Ja - han, om någon borde veta bättre! :?
Jag säger som Jonas Kanje, chefredaktör: Nästa som säger ”situationstecken” får en snigel på ögat! ;)
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-01-17/14:15

En ironisk aspekt av detta är, att alla, som tvekar om benämningen (vilket Fredrik Lindström nog inte gör, trots att han borde!) i stället kan använda den lika korrekta beteckningen citattecken.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Peter Nordlund » 2019-01-17/16:55

Igår satt jag på vårdcentralen och inväntade min husläkartid för att få några provsvar på min årliga hälsokontroll, är i god tid så jag ser dom vanliga tidningarna på väntrums bordet, överst ligger några broschyrer om årets Influensa och vaccinering, så jag plockar upp den och kikar i den.

Jag är inte i riskgruppen, Check!

Läser lite allmän info och så nästan längst ner står det en notis om "oss övriga" som tar vaccinet??
Jodå man får ta det om man betalar 200 kr (för riskgruppen är det gratis) och mer hinner jag inte läsa när min doktor hämtar mig.
Och väl där inne så får jag veta att min hälsa är fullgod inga brister på något och min husläkare frågar om det är något annat jag undrar över? så jag frågar vad poängen med att ta vaccinet som fullt frisk är?

Får veta att man har c.a 70% att slippa årets variation på influensan för 200 kr och att vissa tycker det är värt det, gör ett överslag i huvudet och det känns mer än rimligt, höga odds att inte bli sjuk eller få influensan i en lindrigare nivå, Stick i armen klart!
Detta var kl 14 onsdag och jag mår fin fint hela dagen, i morse hade jag som träningsvärk i hela kroppen och minns texten som nämnde just det med bieffekten och som jag förträngde, just då log jag inte :|

Men nu är det bara lindrigt så allt är väl och jag ler snart igen ;)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-01-17/18:01

Det där är, precis som Du noterar, individuellt. Termen "influensa" används ofta slarvigt som beteckning på en rejäl förkylning, men symtomen vid riktig influensa är hög feber och svår värk i hela kroppen under några dygn, varpå det hela ger med sig spontant. Eftersom det är en virusåkomma, finns ingen botande behandling, om den väl brutit ut, men vaccination ger visst skydd - om än med risk för lindriga, kortvariga influensasymtom, orsakade av vaccinet.
Riskgrupperna löper nog inga större risker av influensan i sig, men har högre risk att drabbas av följdsjukdomar som lunginflammation mm - plus att en sedan tidigare svag individ kan behöva sjukhusvård, när vederbörande blir utbombad av flunsan. Övriga klarar sig, även om det kanske inte känns så, när det är som värst.

Själv ingår jag numera definitionsmässigt i en av riskgrupperna, eftersom jag fyllt 65, men jag har aldrig haft influensa i hela mitt liv(!). Gissningsvis har jag varit infekterad med influensavirus åtskilliga gånger, men hos mig ger de inte värre symtom än en - ibland rejäl - förkylning. Hög feber och värk i hela kroppen har jag aldrig haft.
Likaså förefaller jag vara en av de lyckliga, som är immun mot vinterkräksjuka, för det har jag heller aldrig haft - trots att jag jobbar på ett sjukhus och rimligen borde vara exponerad för viruset. Det är bara att tacka och ta emot.
(Eftersom jag skriver detta, kommer jag väl att bli liggande i endera av åkommorna inom kort. I så fall återkommer jag med rapport om det.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-01-17/18:19

Bror Gårdelöf skrev:(Eftersom jag skriver detta, kommer jag väl att bli liggande i endera av
åkommorna inom kort. I så fall återkommer jag med rapport om det.)

Jag brukar hålla mej borta från sådana kommentarer för då sitter jag
nog strax riktigt i skiten , oavsett vilket ämne det gäller :shock:


En huskur som drar bra
Vila , värme , Vitlök och Whiskey :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-01-17/19:08

Den ingår sannolikt i kategorin "botar inte, men man har roligare, medan det pågår".
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-01-17/19:16

Bror Gårdelöf skrev:Den ingår sannolikt i kategorin "botar inte, men man har roligare, medan det pågår".

Kan vara så :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-01-18/09:21

Dagens Östgöta Correspondenten innehåller en artikel om en svensk man, som utomlands gift sig med en icke svensk medborgare. De har nu flyttat till Sverige och har en liten dotter, född 2018 - varpå Migrationsverket inte beviljar henne uppehållstillstånd! Han är egen företagare. Skatteverket har granskat parets ekonomiska förhållanden och har inget att anmärka på.
Detta måste vara Sverige från landets sämsta sida. Att utifrån några ord på ett papper förvägra ett gift par att leva tillsammans är illa nog. Dessutom strider det mot FN:s barnkonvention, som nästa år kommer att ingå i svensk lag. (Varför den inte gör det sedan länge undandrar sig min bedömning.)
Migrationsverket svarar föga förvånande, att det inte kan kommentera fallet med hänsyn till sekretess.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-01-19/10:40

Bror Gårdelöf skrev: ("Om Du önskar fred, rusta för krig".)
(Fast detta kanske skulle stå under "Vad fick dig att inte le idag"?)

Vad jag inte kan fatta är hur en handfull idioter kan få starta krig där
vanliga människor gör saker som de absolut inte vill eller normalt skulle göra .
Bara krigsindustrin kan gilla ett krig lite här och där . Mäktiga som f-n :evil:
Har ingen lösning på detta men sjukdomar och skadedjur försöker man
vanligtvis försöka utrota .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-01-19/11:06

Om det problem Du beskriver kan man nog skriva tjocka böcker i många band - och det har nog redan gjorts.
Demokratin, som vi ser den idag, är förvisso inte utan problem, men den har två saker, som talar för sig.
1. Såvitt känt har det aldrig hänt, att två demokratier gått i krig mot varandra.
2. Enligt Nobelpristagaren Amartya Sen har en svältkatastrof aldrig inträffat i en demokrati. Fattigdom och undernäring har förvisso funnits även i demokratier, men svältkatastrofer är skapade av politiska makthavare - som ett vapen mot befolkningsgrupper, som av en eller annan anledning inte anses önskvärda.

Slutsats: Krig och svältkatastrofer skapas av icke demokratiskt valda makthavare (Jemen är ett närmast övertydligt exempel, där två icke demokratiska regimer för krig "genom ombud".) Tyvärr är det klokt av demokratierna att upprätthålla en förmåga att stå icke-demokratierna emot.

Ett bra exempel är Vilhelm Moberg, som var övertygad pacifist under och långt efter första världskriget - väl illustrerat i Soldat med brutet gevär, där huvudpersonen Valter Sträng rimligen är Mobergs alter ego.
I en av essäerna i Berättelser ur min levnad skriver han (ungefär): "Detta var under en tid, när ingen hört talas om Adolf Hitler."
I och med andra världskrigets utbrott ändrade han ståndpunkt med motiveringen, att "man måste ha rätt att stå det onda emot - om så behövs med vapen i hand." Då är också att notera, att samtidigt som han tog klart avstånd från nazismen, tog han lika klart avstånd från Sovjetkommunismen. Han var konkret orolig för, att Sovjetunionen skulle erövra Finland (som varit ett ryskt storhertigdöme i drygt 100 år men blev självständigt i och med freden i Brest-Litovsk 1917) och därefter angripa Sverige.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-01-19/13:03

Det går nog att fylla forumets server med funderingar i detta ämne .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-01-19/14:05

Kovlingen skrev:Det går nog att fylla forumets server med funderingar i detta ämne .


Det ordnar du så bra ändå, Kovlingen! :mrgreen:
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2019-01-19/14:10

Gunnar Elmgren skrev:
Kovlingen skrev:Det går nog att fylla forumets server med funderingar i detta ämne .


Det ordnar du så bra ändå, Kovlingen! :mrgreen:


He he he... :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-01-19/14:19

Gunnar Elmgren skrev:
Kovlingen skrev:Det går nog att fylla forumets server med funderingar i detta ämne .


Det ordnar du så bra ändå, Kovlingen! :mrgreen:

"En gör så gött en kan" 8-)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-01-21/08:02

Minus 20 = Fy för den lede :evil:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BrooklynS » 2019-01-21/09:12

Kovlingen skrev:Minus 20 = Fy för den lede :evil:


Det var -35 i morse utanför Älvsbyn. Likaså i torsdags kväll...


Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-01-21/09:27

BrooklynS skrev:
Kovlingen skrev:Minus 20 = Fy för den lede :evil:

Det var -35 i morse utanför Älvsbyn. Likaså i torsdags kväll...

Jag anade att det kunde vara kallare längre norrut . :shock:
Över 30 har jag varit med om men 35 har jag nog inte nått .
Myggfritt i Älvsbyn är nog det troliga :(
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Max Mad » 2019-01-21/10:06

När jag för första gången valde att hoppa i drickat (förvisso i förrgår), med min "vattentäta" Nikon 1 AW 1, trots att jag följt anvisningarna till punkt och pricka i manualen, för att undvika just detta scenariot.

Numer fungerar den bäst pappersvikt. Sista ordet är inte sagt om den här saken, Nikon :evil: !
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2019-01-21/13:57

Max Mad skrev:När jag för första gången valde att hoppa i drickat (förvisso i förrgår), med min "vattentäta" Nikon 1 AW 1, trots att jag följt anvisningarna till punkt och pricka i manualen, för att undvika just detta scenariot.

Numer fungerar den bäst pappersvikt. Sista ordet är inte sagt om den här saken, Nikon :evil: !


Surt... Dyngsurt... :(
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Max Mad » 2019-01-21/14:06

BmwMats skrev:
Max Mad skrev:När jag för första gången valde att hoppa i drickat (förvisso i förrgår), med min "vattentäta" Nikon 1 AW 1, trots att jag följt anvisningarna till punkt och pricka i manualen, för att undvika just detta scenariot.

Numer fungerar den bäst pappersvikt. Sista ordet är inte sagt om den här saken, Nikon :evil: !


Surt... Dyngsurt... :(
Minst sagt :x.

Nu blir det väl en långbänk med Nikon, som (sannolikt) kommer att hävda handhavandefel, och på så sätt slå ifrån sig allt ansvar.

Vad som är intressant är att det är fler än jag som råkar ut för exakt samma sak som jag. Men det var säkert handhavandefel där också :evil: .

Sanningen är snarare att kameran är inte vattentät, som påstås.

Nåväl, man skall väl inte ta ut något i förskott, jag har ännu inte varit i kontakt med Nikon.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2019-01-21/14:33

Max Mad skrev:...Nåväl, man skall väl inte ta ut något i förskott, jag har ännu inte varit i kontakt med Nikon.


Har varit i kontakt ett flertal gånger med Nikon då jag har haft utrustning där garantianspråk har hävdats från min sida, flertalet gånger har jag fått mycket bra hjälp, men det har även funnits tillfällen där dom har varit fruktansvärt tjuriga.
Lämnade in två olika objektiv för något år sedan, för garantiåtaganden, varvid dom skickade tillbaka två helt andra sorters objektiv som var betydligt enklare och billigare istället för att reparera dom som jag skickade in till dom. (det fanns en serviceåtgärd som jag ville fått gjort som var förklarat på deras hemsida).
Hade dessutom skickat med UV-filter på båda objektiven för att dom inte skulle "talla" på linserna, men dom returnerades inte tillbaka till mig.
Hopplösa försök att bringa rätsida på detta, varvid jag gav upp efter oräkneliga samtal till kundtjänst...
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-01-21/15:02

Tja, det finns ju olika definitioner på "vattentät". En missbrukad benämning.
Nedan gäller för klockor:
"För klockor med klassificering under 100m/10BAR gäller generellt ej garantin om den tar in vatten, då dom endast ses som vattenskyddade, ej vattentäta."
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron