Vad fick dig att inte le idag?

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2013-12-22/12:28

Vem f-n är det som programerar vädret ? :?
En dag håller man på att blåsa bort .
Nästa dag snöar det . Nästa dag regnar och sedan snöar det igen .
Idag är det regn igen .
Är det Bill Gates som har nått nytt bökigt Windows på G :evil:

De e allt tur att det är "vinter" :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2013-12-22/12:58

Bara för att göra dig gladare kan jag berätta att här är det sol och blå himmel och 6 plusgrader. :o Hade varit läge för en hojtur om inte annat kommit emellan.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2013-12-22/13:11

Det närmaste jag har kommit hojåkning är att dra ur laddaren som har suttit i ett tag .
Fulladdat Odyssey ready to ride men det får nog vänta några månader :(
Idag blir det stora "glädjeämnet" att besöka Birstaområdet för att spendera surt
förvärvade slantar .
Bara anti idag :shock:
/ Surgubben
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-12-25/22:44

Kriminalaren "Den fördömde", som nyss slutade i SVT1. Lyckligtvis missade jag den serien 2010, men i kväll hade jag oturen att se den.
Ännu en svensk kriminalserie med dysfunktionella, ljugande personer, trassliga privatliv och direkt hopp-i-säng. Stön! Man har ju sett alltihop så många gånger, att schablonerna är - eller borde vara! - helt uttjatade vid det här laget! Har alla manusförfattare och regissörer Bergman- och Norénkomplex?
Det enda undantaget är väl Camilla Läckberg, vars polis har ett anständigt privatliv - men hon skriver ju å andra sidan så illa, att man blir deprimerad av det skälet!

Dessutom söver jag dagligen patienter med hjälp av barbiturater. Sådana går utmärkt att använda för (själv)mord, om man nu är lagd åt det hållet och har tillgång till dem, men effekterna av en överdos är inte ett skvatt lika det, som visades i programmet ifråga. Således skit även ut den synvinkeln.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Olof Eriksson » 2014-01-02/22:06

Öppnade resväskan och min Zumo 660 har spräckt glas! :(

Blev tvingad att pressa ner väskan i en trång metal hållare för att visa att den inte var för stor på flygplatsen. Så att väskan kunde gå som handbagage. Gissar att det var där den knäcktes.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2014-01-02/22:25

Inte Ryanair väl?
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Olof Eriksson » 2014-01-02/22:33

Kapten Stofil skrev:Inte Ryanair väl?

Jo det var Ryanair :oops: :oops: :oops:
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2014-01-02/22:36

Ha! Jag visste det! Jag vägrar flyga med dem numera, om jag kan slippa, efter ett par upplevelser som gjorde mig mindre nöjd. :twisted: :twisted: :twisted: gangsterbolag.

Jag lider med dig.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-02/22:47

Delar åsikten om Ryanair - som uppenbarligen betraktar sina passagerare som "betalande fraktgods, som man till råga på allt kan skälla ut". (Jag har varit med om det! Därefter undviker jag dem, om det finns andra alternativ - och betalar gladeligen mellanskillnaden.)
Men dimensionerna på handbagaget är väl desamma hos alla flygbolag?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2014-01-02/22:56

Det borde vara samma dimensioner. Men eftersom Ryanair är som de är, så accepterar de säkert bara något mindre handbagage än de riktiga bolagen (bara min gissning som hatisk f d passagerare ;) )

Ryanair = boskapstransport.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Olof Eriksson » 2014-01-02/23:00

Bror Gårdelöf skrev:Men dimensionerna på handbagaget är väl desamma hos alla flygbolag?

Jo visst är det så. Men jag borde ju vetat bättre än att klämma ner en väska då även datorn låg i den. Skule ju bara öppnat upp den och plockat ut det som vara känsligt. Och på så sätt stoppat bordningen av planet då det vara trångt. Håller med om att man kändes som att fokus inte var på passagerarnas bästa med Ryanair. Utan att det var att mjölka ur dom pengar.

Har nu beställt en till resa till Tenerifa med Norwegian denna gång. Får se om dom är bättre. Skall då hyra en hoj och åka runt.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2014-01-02/23:16

Bror Gårdelöf skrev:Men dimensionerna på handbagaget är väl desamma hos alla flygbolag?


Nej, faktiskt inte. IATA har en rekommendation om 56 cm x 45 cm x 25 cm http://en.wikipedia.org/wiki/Hand_luggage medan Ryanair accepterar mindre handbagage: 55cm x 40cm x 20cm http://www.ryanair.com/en/terms-and-conditions#regulations-cabinbaggage
Det finns dock de som är snålare än Ryanair, faktiskt.

Olof Eriksson skrev:Har nu beställt en till resa till Tenerifa med Norwegian denna gång. Får se om dom är bättre. Skall då hyra en hoj och åka runt.

I min erfarenhet är i princip alla bolag bättre än Ryanair (möjligen med undantag för WizzAir som jag nyss hört klagomål på). För något år sedan åkte mitt bolag till Berlin på konferens, och vi flög med AirBerlin. På hemresan hade planet vi skulle åka med krockat med en fågel som spräckt en vindruta, och man hann inte byta den medan vi väntade. Då betalade flygbolaget för hotell åt oss, som man hade räknat med, fast vi fick själva betala för taxi till och från hotellet. Men när jag för en 12 år sedan råkade ut för en liknande incident med Ryanair, när planet vi skulle med envisats med att landa genom ett åskväder för att slippa bli försenat, och fått en massa avionik grillad, fick vi hitta hotell bäst vi kunde själva. Jag som var fattig "sov" på obekväma plaststolar i yttre hallen på Stansted. Gissa om jag var sur efter det... :twisted: :twisted: Det måste väl betraktas som ett under av generositet att Ryanair faktiskt flög hem oss dagen därpå. :shock:

Så numera berättar jag för alla jag känner vilket uselt **** sketbolag Ryanair är, i förhoppning att de ska tappa så många resenärer att de antingen skärper sig eller går under.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-02/23:49

Kapten Stofil skrev:I min erfarenhet är i princip alla bolag bättre än Ryanair (möjligen med undantag för WizzAir som jag nyss hört klagomål på).

En gissning är, att Aeroflot måhända inte kammar hem så många poäng heller - men av andra orsaker än Ryanair.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav DaK » 2014-01-02/23:54

Olof Eriksson skrev:
Har nu beställt en till resa till Tenerifa med Norwegian denna gång. Får se om dom är bättre. Skall då hyra en hoj och åka runt.


Kolla så att resan inte är med Dreamlinern. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18112972.ab
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2014-01-02/23:56

Sant, det finns nog en hel del bolag man inte vill flyga med :D jag får väl modifiera mitt påstående till att gälla europeiska och nordamerikanska bolag med undantag för f d Sovjetunionen...

Och Dreamlinern, som inte verkar färdigutvecklad än.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-01-03/00:01

Flög med Norwegian till/från Cran Canaria nu i november - det var helt OK, och även om man fick betala lite extra för incheckat bagage, mat och kaffe ombord var informationen om detta rimligt tydlig och kostnaden vettig.
Se upp med en sak bara - ska ni förboka incheckat bagage, måste det göras senast 25 timmar före avgång. En luring! Jag bommade det, trodde det var 24 timmar..... Och fick betala 30 kr mer per väska för att jag gjorde det vid incheckning på flygplatsen.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav CG Arvidsson » 2014-01-03/11:17

Ni skulle bara veta hur Ryan-air behandlar sina piloter och övrig personal. Tvingas vara egenföretagare och hyras in av flygbolaget när behovet finns, tvingas till ombasering med kort varsel t.ex. Kan bli skadeståndsskyldig om det egna bolaget orsakar någon form av skada eller annat som drabbar flygbolget. Hade arbetsmarknaden för piloter i Europa varit bättre skulle Ryan snart stå utan personal. Som pilot får du bara lön från det planet börjar taxa ut till det stannar på nästa flygplats. Alla sociala avgifter får du betala själv. Tyvärr börjar det dyka upp liknande varianter i svenska bolag också. Naturligtvis avlyssnas ju cockpit vice reportern regelbundet också. Incidenter i sådana här bolag är inte ovanliga och mycket kommer inte ut på vanliga nyhetssajter. Det finns heller inga flygplatser som tjänar pengar på ha dessa bolag hos sig. Alla kontrakt är hemliga som Ryan gör med flygplatserna. Med andra ord, åk med riktiga bolag.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-03/16:03

För östgötar och kringboende finns numera ett mycket trivsamt alternativ, eftersom KLM har dagliga turer från och till Linköping. 06.20-kärran innebär, att man är på Schiphol sådär 08.10 - och sedan ligger världen öppen.
Jodå - biljetterna kostar notabelt mer än en del konkurrerande bolags, men kringkostnaderna i form av transferresor till och från flygplatsen, eventuella övernattningar etc, etc, elimineras ju. (Senast jag räknade, gick break even, vad gäller parkeringskostnad kontra taxi till och från flygplatsen, vid nio dygn - och erfarenhetsmässigt har resor från Arlanda ofta inneburit behov av övernattning där före avresan.)

Någonstans har jag läst, att KLM är världens äldsta existerande passagerarflygbolag, och än så länge håller de fanan högt. Mycket bra service. Man blir genomgående bemött som en kund, inte som fraktgods.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Mimmi » 2014-01-03/18:38

Hej!

Norwegian har väl under senaste tiden inte rönt så mycket beröm, snarare motsatsen. Här är det senaste om det bolaget.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-03/19:34

"Vi skall se över våra rutiner."
Har vi hört det förr?
Att mat skall hålla sig fräsch i 180 dagar låter stolligt - såvida det inte rör sig om djupfryst vara eller helkonserv!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Mimmi » 2014-01-07/20:28

Hej!

I dag tänkte jag slå två flugor i en smäll, jag hade först tid hos frissan, och så fin i håret som hon gör mig lyckas jag aldrig bli när jag själv fixar till frisyren, så därför gick jag sedan för att få mig avkonterfejad för min körkortsförnyelse. Således var jag riktigt smart, för körkortsfoton brukar ju alltid vara en skräckkopia av den det föreställer.

Glad som en lärka kommer jag in i fotoaffären (som också har Polyfoto)fräsch och fin, med en härlig air av damfriseringsdoft omkring mig.

---- Hej, jag vill ha tatt nå´ra riktit fina körkortsfoton...

---- Hej, nä Du, dä kan vi tyvärr inte hjälpa de mä i da´, kamera geck sönner i förmeddas, den brann upp!

---- Brann upp?? :shock: :o

---- Ja, dä ble kôrtis i ett kretskort ...


Tror Ni jag blev besviken! :cry:

Jag gick då till den riktiga fotoateljén, men hon är mycket ute på företag och fotograferar, så hon har bara öppet för drop-in foto torsdagar 16.00 - 18.00 annan tid efter överenskommelse, eller om jag är här och har tid som det står på dörren !

Suck, och jag som planerat så bra! :(
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-07/20:38

"Life is what happens to you, while you're busy making other plans."
John Lennon
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Lasse Thorslund » 2014-01-17/13:32

Kallelse till besiktning i april fick mig att le
det blir ju snart vår.
Jag log dock inte när jag såg vad besiktningen kostar.
Det kryper uppåt, men det var väl tänkt tvärtom vad jag förstod!
Eller det var kanske aldrig meningen att det skulle bli billigare med konkurrens
vad vet jag.

Lasse
BMW
Husqvarna
Lasse Thorslund
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2012-07-16/18:20

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-17/13:36

Se John Lennoncitatet ovan.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2014-01-17/13:36

Är alla besiktningsföretagen lika dyra?
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Lasse Thorslund » 2014-01-17/13:56

Olika priser.
Det jag har sett 290-340 för bokad tid
drop-in på något ställe 390

Lasse
BMW
Husqvarna
Lasse Thorslund
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2012-07-16/18:20

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-17/13:59

300:- i mitt fall,förbokat och -betalt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kenneth » 2014-01-17/14:40

LasseTh skrev:Det kryper uppåt, men det var väl tänkt tvärtom vad jag förstod!
Eller det var kanske aldrig meningen att det skulle bli billigare med konkurrens
vad vet jag.

Lasse


El, apoteket, tele, bilbesiktning m.fl, valfrihet kostar och det är slutkonsumenten som får betala.
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2014-01-17/14:47

Det kan ju slå åt båda hållen.

Offentligt kan bli trögt, oflexibelt och dyrt pga ineffektivitet.
Offentligt kan bli välskött och billigt pga stordrift och centralisering.

Konkurrens kan leda till lägre priser och bättre kvalité.
Konkurrens kan leda till högre priser för att man konkurrerar med trams typ gratis kaffe, besiktiga bilen hos oss så får du en gratis eltandborste, osv, och struntar i att förbättra verksamheten eftersom tandborstarna är billigare, skickar vinsten till Caymanöarna.

Ofta får man väl de dåliga varianterna av båda - ineffektiv och dyr offentlig verksamhet, konkurrensutsatt verksamhet som lockar med larvigheter.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Lasse Thorslund » 2014-01-17/14:57

El, apoteket, tele, bilbesiktning m.fl, valfrihet kostar och det är slutkonsumenten som får betala.


Så har det nog blivit men det var väl inte så tänkt att valfrihet skulle kosta?
Jag har för mig att det från politiskt håll framfördes att konkurrens och valfrihet
skulle vara till gagn för konsumenten även vad gäller ekonomin.
BMW
Husqvarna
Lasse Thorslund
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2012-07-16/18:20

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-17/15:54

Du har så rätt. En ironisk aspekt på detta är, att Sveriges apotek "sedan Hedenhös" och fram till relativt nyligen (några decennier sedan?) var av typen "familjeföretag", dvs titeln "apotekare" avsåg inte sällan en egen företagare.
Veterligen var servicen på den tiden god, och förstatligandet tedde sig som politisk klåfingrighet. Gissa en gång från vilket parti.
Huruvida servicen blev bättre - och/eller kostnaderna sjönk - efter förstatligandet är väl tveksamt, men när man återigen privatiserade apoteken, såg uppenbarligen stora företag sin chans.
Resultatet ser vi: Diverse bjäfs och sämre service - där apoteken tidvis kan vara utan läkemedel, som är sällsynta men viktiga för ett mindre antal patienter - men såvitt känt inte lägre priser.
Och - som sagt - så var det väl inte tänkt?

Vad gäller det där med att valfrihet kostar, slår det nog åt olika håll - och alternativet ter sig i många andra fall föga lockande. Östtyskarna fick vänta i ett par decennier på möjligheten att köpa en Trabant, och ryssarna sannolikt lika länge på en Lada.

Och hade inte japanerna tagit sig in på hojmarknaden med lägre priser och bättre kvalitet än åtskilligt annat, som tillverkades på 1960-talet - och på bilmarknaden något decennium därefter - hade nog mycket sett annorlunda ut idag.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Marie » 2014-01-17/17:46

Men beträffande bilproveriet så ser jag det som en mycket lyckad privatisering.

På den gamla onda tiden var det billigt, men långa köer och bara på några få stationer i landet hade man ständig drop-in besiktning. Att det nu ofta finns flera stationer med drop-in inom rimligt avstånd ser jag som en oerhörd förbättring, att priset gått upp en del struntar jag i, trots att jag har fem fordon att låta besiktiga. Det är ändå mer än väl värt det.

Även på apotekssidan ser jag privatiseringen som positiv. I Kinna var det bara sura "postfröknar" på Apoteket. De finns iofs kvar på det privatiserade apoteket, men det öppnades ett till apotek, och där finns det glad och serviceinriktad personal. Gissa vilket jag väljer? Och i Ängelholm har det öppnats ett på ICA Maxi, som har i stort sett samma öppettider som butiken. Tillgängligheten har ökat flerfaldigt!
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2014-01-17/18:00

Jeg er helt enig med Marie.

I Norge ble apotek og bilprovning privatisert lenge før Sverige og i dag er det ingen som kunne finne på å ønske seg tilbake til slik det var før.

Apotekene finnes overalt og har åpningstider som gjør at folk faktisk kan gå på apoteket uten å skulke jobben. Og de gir god service.

Bilprovningen/Statens Bilsakkyndig ble ikke bare privatisert men fullstendig liberalisert for mange år siden. Man følger EU-regler og etter samme modell som i f.eks, Storbrittannia. Det innebærer at bilverkstedene blir autorisert til å gjøre PKK (Periodisk KjøretøyKontroll) som er den offisielle betegnelsen, eller EU-kontroll som folk flest sier, fordi den er innført etter EU-regler. Man kan levere bilen sin på merkeverksted for service og ta besiktiningen samtidig. Det fungerer utmerket. Overivrige kontrollører mister snabbt kunder, og de som jukser og fører opp flere mangler enn reelt for å få mere fakturerbart jobb i verkstedet blir avslørt. Å miste autorisasjonen til å utføre EU-kontroll er økonomisk katastrofe for seriøse verksteder.



Og i henhold til EU-regler er det tilstrekkelig å gjøre dette hvert annet år, hvorfor det skal gjøres hvert år i Sverige, er et mysterium, sannsynligvis noe som henger igjen fra monopolets dager, da man skulle sysselsette Bilprovningens personal.

Hvorfor det ikke ble gjort på samme måte i Sverige når monopolet skulle oppheves er merkelig, ville man fortsatt legge en vernende vinge rundt den gamle Bilprovningen.

Men snakke om oppløsning av monopol og mislykkethet - elbolagen. her skulle også konkurransen gi konsumentene lavere priser på EL. Dette skjedde samtidig i hele norden tror jeg og noe mer mislykket skal man vel lete lenge etter? Elprisinen gikk i været og har vel aldri vært dyrere enn nå, og er været sånn at folk bruker lite el, ja da økes nettprisene. Snakk om "oppløsning av monopol" :roll:
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-01-17/18:13

Vad gäller apoteken, var min poäng, att det är ytterst tveksamt, om det tidigare förstatligandet gjorde någon nytta. Dessutom kan vi, som är mer eller mindre friska, ha nytta av konkurrensen, medan de patienter, som blir utan sin ovanliga men sällsynta medicin, förmodligen kan hålla sig för skratt.

Det där med, att auktoriserade bilverkstäder skulle ha besiktningsrätt, låter som musik i mina öron - av just de skäl, som Du anger. Dito om besiktningsintervallen.
Och dito om elbolagen!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Marie » 2014-01-17/18:31

Bror Gårdelöf skrev:Vad gäller apoteken, var min poäng, att det är ytterst tveksamt, om det tidigare förstatligandet gjorde någon nytta. Dessutom kan vi, som är mer eller mindre friska, ha nytta av konkurrensen, medan de patienter, som blir utan sin ovanliga men sällsynta medicin, förmodligen kan hålla sig för skratt.


Där är jag faktiskt själv drabbad, Veikko...
Men den delen löser sig så lätt så genom att lyfta luren och avisera medicinhämtningen sådär en vecka före.
Att medicinen i fråga haft framställningsproblem hos tillverkaren och därför varit leveransstoppad månadsvis i hela Europa kan knappast apoteksprivatiseringen i Sverige lastas för, snarare tvärtom; konkurrensen har gjort att favoritapoteket känt sig manat att höra av sig när den åter kunnat levereras. Men när tillverkaren har leveransproblem hjälper det bara att vara funtad som en liten hamster och ständigt ta ut på itererat recept efter 2/3 av tiden regeln, och dessutom ha en vettig läkare.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2014-01-17/19:37

Att det ska snöa så förbenat , och hela dygnet runt :(
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Lasse Thorslund » 2014-01-17/19:51

Snöar gör det inte här nu söderut men vitt är det
och det känns långt till våren.

Det här med apotek, besiktningar, el och en del annat
kan man så här i valårstider sticka ut hakan till både det ena och andra hållet.
Olika ord kan man också använda vid dessa hakutstickningar som t.ex.
solidaritet, empati, valfrihet, individualism, kollektivism osv.
Oavsett vad som sker och vilka reformer som det politiska Sverige hittar på
så borde väl resultatet bli ett bättre land att leva i för flertalet.
Där skiljer sig dock åsikterna rejält åt vad som är bra för flertalet eller vad som är bäst för mig.
Med detta sagt kan detta inlägget platsa i både vad som fick mig att le som i vad som inte fick mig att le.

Lasse
BMW
Husqvarna
Lasse Thorslund
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2012-07-16/18:20

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2014-01-19/00:19

Kovlingen skrev:Att det ska snöa så förbenat , och hela dygnet runt :(

Och bara fortsätter . Vet vad jag har att göra i morgon , igen :(
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2014-01-19/00:33

Lägenhet har sina fördelar...
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2014-01-19/00:49

Kovlingen skrev:
Kovlingen skrev:Att det ska snöa så förbenat , och hela dygnet runt :(

Och bara fortsätter . Vet vad jag har att göra i morgon , igen :(


En kokar pärer och den andre skottar snö....det tycker jag är rättvist!
Du ska väl inte bara sitta vid köksbordet och vifta med besticken heller! :lol:
Senast redigerad av HåkanH 2014-01-19/00:52, redigerad totalt 1 gång.
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2014-01-19/00:51

Lägenhet är då inte min grej . Har bott så men jag kände mej
bara instängd . De gånger jag gick ut var närmsta väg till bilen :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2014-01-19/10:25

Har bott i hus med, det har sina fördelar (många) också. Bland nackdelarna är allt underhåll. Trädgårdsarbete för mig bör inskränka sig till gräs- och häckklippning. Skottning är definitivt okul. Just nu passar lägenhet mig bra, men det kan ändras. Garage/verkstad vore inte fel att ha. Att sprutlacka en backspegel i badrummet får mig t ex att inte le.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2014-01-19/10:42

att det är -30,3 grader på morgonen!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Max Mad » 2014-01-19/11:17

Lars-Erik Holmberg skrev:att det är -30,3 grader på morgonen!
Kan du inte lägga upp några bilder på vinterlandskapet tagna i närområdet ? Vi sörlänningar är inte bortskämda med snö serru. (Men det ligger ett tunt täcke på marken när jag tittar ut genom köksfönstret). -30.3 grader ! Fy f*n vad kallt !!! (Men jag skulle gärna komma upp och knalla omkring i vinterlandskapet och ta bilder, dock MYCKET väl påpälsad) :o .
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2014-01-19/11:41

Så här ser det ut på tomten just nu!
Bilagor
A 004liten.jpg
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Max Mad » 2014-01-19/11:57

Lars-Erik Holmberg skrev:Så här ser det ut på tomten just nu!
Nämen, vad mysigt !! Kan du ta en bild mitt i natta också (om du är vaken ?) Mycket bättre än vad vi sörlänningar får dras med här nere. Slask, regn och mer slask :(.

Googlade på Bondeby, det var inte så många som var bosatta där. Varit boendes där hela livet ?
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2014-01-19/12:04

Snömängden ser ut att vara på samma nivå men jag
har bara 7 - 8 minus . Rena tövädret :?
Vid -30 är det "kallt som grisar" ju :(
Mao : "Svinkallt" :o
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2014-01-19/12:16

Sök på Google Earth: N 65 57.256 E 22 52.547 , då hittar Du platsen där jag bor. Här finns ca 110 personer, men byarna ligger i rad efter älven. Jag bor bara 15 meter från älven. Detta är min hädangångna frus hemby.
Någon nattbild har jag inte, men här får Du en sommarbild!
Bilagor
Karl-Fredriks  liten.jpg
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Max Mad » 2014-01-19/12:21

Lars-Erik Holmberg skrev:Sök på Google Earth: N 65 57.256 E 22 52.547 , då hittar Du platsen där jag bor. Här finns ca 110 personer, men byarna ligger i rad efter älven. Jag bor bara 15 meter från älven. Detta är min hädangångna frus hemby.
Någon nattbild har jag inte, men här får Du en sommarbild!
Oj oj oj, Lars-Erik ! Om det finns en himmel, då måste det vara där du bor !! Och så nära älven !! Bara att knalla ner och hämta middagen för dagen, då det kokar av fisk, eller !? Och jag som är flugfiskare. Hoppas att jag hamnar där i mitt nästa liv (inte i älven då, alltså ;)). Är du inte orolig att tomt med hus skall åka i älven ?

Säg mig, (Göteborgare som jag är) hur är det att leva i ett samhälle med så få invånare ? Vad jag tänker på är att anonymitet lär inte existera, något som är en fördel (tycker jag) med att bo i en "storstad" ? Ser att avståndet till närmaste förefaller vara betryggande dock.

Hoppas du har överseende med att jag ställer sådana här närgående frågor, men jag är nyfiken (av naturen) och har till och från lekt med tanken att flytta här ifrån, till någon avkrok, för att finna lugnet (om jag nu skulle klara av det. Lugnet alltså).

Edit: Att du vågar lägga upp koordinaterna till hemmavid såhär på en publik webbplats. Det kan rendera i att du får oanmälda besök av vagabonder som råkar ha vägarna förbi, det finns ju 5 000 medlemmar i Svenska BMW-klubben ! :o :shock: ;).
Senast redigerad av Max Mad 2014-01-19/13:39, redigerad totalt 1 gång.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2014-01-19/13:14

Nej, Du är ursäktad! Det är inte så konstigt att jag får de här frågorna. Själv har jag bl.a. bott 10 år i Habo, nära Jönköping där jag var informationschef på Skogsstyrelsen. Så lite erfarenhet har jag av boende söderut. Men vi flyttade hem, eftersom vi ville bo här vid älven.
Visst finns det fisk i älven (lax, laxöring, sik m.m.) och jag drar siknot under sensommaren tillsammans med några bybor.
Föredrar faktiskt att bo i ett litet samhälle, där man inte är anonym. Det sociala liver blir faktiskt rikare på detta sätt.
NACKDELEN med att bo så här långt norrut är att mc-säsongen är kort!!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron