Vad fick dig att inte le idag?

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-03-04/12:37

Men Kapten! Har Du fortfarande inte lärt Dig, att den sortens diskriminering är politiskt korrekt?
Det kan nog bli besvärligt för barn att begripa - men vem har sagt, att det alltid skall vara lätt?
(Det är väl bara i skolan, som de små aldrig skall behöva uppleva krav? Arma ungar, när de en vacker dag kommer ut i det riktiga livet!)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2014-03-04/20:25

Ha Ha Ha :D Det här var ett roligt samtal, om än i skriven form!
Först bråkar kvinnor i många år för att de är diskriminerade för att de inte fick åka Vasaloppet.
När det så blev tillåtet till slut(1981), då skapar man ett eget skidlopp endast för kvinnor...Tjejvasan! :?
Det kallas för kvinnlig logik, Jonas och Bror! :lol:
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2014-03-04/20:48

Jo, jag är lite ironisk, man måste ju se det absurda i det hela :D
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-03-04/21:45

Mja - jag har inga problem med vare sig Tjejvasan, Tjejvättern (som för övrigt inte går kring Vättern!) eller för den delen McQ. Vill damerna åka för sig själva, är det dem väl unt.
Men när en dagstidningsskribent tillåts att på ledarsidan racka ner på en ursprunglig företeelse - i det här fallet Vasaloppet - har gränserna för såväl logik som dumhet överskridits med råge!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2014-03-04/21:56

Bror Gårdelöf skrev:Mja - jag har inga problem med vare sig Tjejvasan, Tjejvättern (som för övrigt inte går kring Vättern!) eller för den delen McQ. Vill damerna åka för sig själva, är det dem väl unt.


inte jag heller, instämmer, ha så kul tjejer säger jag. Fler kvinnor borde köra MC.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2014-03-04/23:08

Blev nyfiken, så jag läste ledarsidan i Corren! Jag blev riktigt provocerad faktiskt!
Det är ju helt befängt vad mycket dumheter hon "vräker ur sig"! :shock:
Citat:
Vasaloppsträning och -tävling är en frizon för den typ av manlighet som numer är förbjuden överallt. Det är bara prestation som är enkel att mäta som gäller – snabbast på skidor. Här spelar inte föräldraledighet, dagishämtningar eller vabbande någon roll. Här är det svettigt, hårt fysiskt tävlande som gäller. Bäst tid vinner. Förutom själva tränandet misstänker jag att möjligheterna att få vara ensam i vallaboden i timmar och lämna familjen för ändlösa träningspass, har en viss lockelse på Vasaloppsmän.

Finns det inget enda "manligt område" som kan få vara fredat för dessa kvinnliga, åsiktsstinna förståsigpåare?
När män sitter hemma och kollar på TV, då är vi soffpotatisar som ska kritiseras.
Är vi ute och rör på oss och bättrar på konditionen med Vasaloppet som mål, då ska vi ha skit för det också.

Har själv åkt "riktiga" Vasaloppet fyra gånger och har även en Klassiker-medalj från 1998 i skåpet!
Att män (kanske inte alla) har den egenskapen att de tycker om att tävla och mäta sig med varandra
är väl inget man som kvinna behöver raljera och visa sitt förakt över...Fy F..n! :roll:
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav JErkers » 2014-03-04/23:51

HåkanH skrev:Blev nyfiken, så jag läste ledarsidan i Corren! Jag blev riktigt provocerad faktiskt!
Det är ju helt befängt vad mycket dumheter hon "vräker ur sig"! :shock:
Citat:
Vasaloppsträning och -tävling är en frizon för den typ av manlighet som numer är förbjuden överallt. Det är bara prestation som är enkel att mäta som gäller – snabbast på skidor. Här spelar inte föräldraledighet, dagishämtningar eller vabbande någon roll. Här är det svettigt, hårt fysiskt tävlande som gäller. Bäst tid vinner. Förutom själva tränandet misstänker jag att möjligheterna att få vara ensam i vallaboden i timmar och lämna familjen för ändlösa träningspass, har en viss lockelse på Vasaloppsmän.

Finns det inget enda "manligt område" som kan få vara fredat för dessa kvinnliga, åsiktsstinna förståsigpåare?
När män sitter hemma och kollar på TV, då är vi soffpotatisar som ska kritiseras.
Är vi ute och rör på oss och bättrar på konditionen med Vasaloppet som mål, då ska vi ha skit för det också.

Har själv åkt "riktiga" Vasaloppet fyra gånger och har även en Klassiker-medalj från 1998 i skåpet!
Att män (kanske inte alla) har den egenskapen att de tycker om att tävla och mäta sig med varandra
är väl inget man som kvinna behöver raljera och visa sitt förakt över...Fy F..n! :roll:

Håller med dig Håkan. Dessutom tror jag inte att fler än kanske 100 - om inte lång färre! - har som mål att vinna Vasaloppet. De allra flesta har som mål att vinna över sig själv, snabbare än förra året, snabbare än kompisen, har antagit ett vad, tycker det är skoj, något man ska göra innan man dör eller fått en start i present (kanske ofta av en kvinna!).

Jag tror även att tjejerna i Tjejvasan har ungefär samma mål som herrarna och damerna i "riktiga" Vasaloppet har. I de många fall kan ett Vasalopp ändra livsstilen till det bättre och bara det är bra helt oavsett orsaken bakom.

/ Jens som "bara" åkt Öppet spår en gång (det räcker, jag gillar inte att valla skidor!)
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2014-03-05/00:09

Jag har också åkt denna toklånga vasaloppsträcka , men det var på hojen (på vägen) :shock: :?
Skitjobbigt ! :mrgreen:
Edit :
HåkanH skrev:Finns det inget enda "manligt område" som kan få vara fredat för dessa kvinnliga, åsiktsstinna förståsigpåare?
När män sitter hemma och kollar på TV, då är vi soffpotatisar som ska kritiseras.
Är vi ute och rör på oss och bättrar på konditionen med Vasaloppet som mål, då ska vi ha skit för det också.

Råd : Sitt kvar i soffan så får du bara kritik en gång :D

Jag skulle bli lite gladare om solen kunde visa sej . Bara hårfärgsväder vareviga dag :(

Och , Det finns åsiktsstinna förståsigpåare bland manfolket också .
Hade att göra med en sådan på jobbet igår . Helt galen :shock:
Jag skall inte skriva vad han sa för då blir jag moddad :evil: J...a PUCKO !
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-03-05/17:25

HåkanH skrev:Blev nyfiken, så jag läste ledarsidan i Corren! Jag blev riktigt provocerad faktiskt!
Det är ju helt befängt vad mycket dumheter hon "vräker ur sig"!

Intressant är, att jag samma dag mailade in en rätt frän reaktion på hennes dumheter. Correns debatt-/insändarredaktör brukar vara rätt snabb med att meddela, att man tar in något, men än så länge har det varit tyst som i graven.

Tyvärr missade jag en självklar slutpoäng: På ledarsidan uttrycks TIDNINGENS uppfattning. (Resten av tidningen påstås i alla fall ägnas åt saklig nyhetsrapportering, som inte skall vara färgad av tidningsledningens uppfattning.) Är idiotin i nämnda text verkligen Correns åsikt?
Som det nu är, citerade jag än en gång Abraham Lincoln: "Det är bättre att tiga och tas för en narr än att tala och bevisa det."

Ytterligare en egendomlighet är, att Marie Söderqvist i Corren står som "fristående krönikör och vd för Livsmedelsföretagen"(!). Går dessa två epitet över huvud taget att förena? Och Gud hjälpe nämnda företag!

Vi får se, om något mer händer i frågan.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav neutral » 2014-03-05/18:05

Bror Gårdelöf skrev:Ytterligare en egendomlighet är, att Marie Söderqvist i Corren står som "fristående krönikör och vd för Livsmedelsföretagen"(!). Går dessa två epitet över huvud taget att förena? Och Gud hjälpe nämnda företag!


Gud hjälpe hennes make (krake?) om hon har någon :mrgreen:
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2014-03-05/18:24

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.547944/haveriet-inifran--sa-gick-pust-fran-succ%C3%A9-till-fiasko

Man kanske anade hur det skulle gå, när man döpte systemet till "Pust"... :shock: :?
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-03-05/18:36

Gör vi tankeexperimentet, att svensk sjukvård för 15 - 20 år sedan skulle ha kontaktat exempelvis Apple och bett dem skapa ett nationellt svenskt datajournalsystem, hade svenska skattebetalare sluppit lägga ut åtskilliga miljarder, som i stället slängts i sjön under skapandet av dysfunktionella partiella journalsystem, som endast i undantagsfall fungerar väl tillsammans med andra lika dysfunktionella system. Som grädde på moset finns 21 sjukvårdshuvudmän. Någon här, som tror, att de ansträngt sig för att hitta gemensamma lösningar? Glöm det!

Men jämförda med Pust-Siebel förefaller sjukvårdens journalsystem snarast smidiga!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BrooklynS » 2014-03-05/19:24

En affärsidé till Apples marknadsfolk?

Fungerande system utan en miljon moduler som bara delvis kan tala med varandra...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2014-03-05/19:49

1) Ta med användarna i kravställningen och utvecklingen

2) Ta med användbarhetsexperter som gör riktiga analyser av användarnas arbetsflöden och arbetsuppgifter, och som skriver användbarhetsrelaterade krav på systemet

3) Se upp med stora amerikanska konsultföretag ;)

4) Inse och besluta att det ska tas fram ett system som stöder verksamheten, och inte att man ska misshandla ett system som är avsett för något helt annat till att försöka göra det man vill göra. Polisen har uppenbarligen försökt bygga om en bogserbåt till en helikopter. Det är svårt att få sådant att bli bra.

5) Släng all prestige i papperskorgen

6) Gör en riktig upphandling

Jag ser i mitt dagliga arbete vilken enorm nytta användbarhetsexperter gör för sådant här, och hur fel man kan hamna utan dem. Programmerare är förhoppningsvis bra på att skriva program, men kan inget om kognitionsvetenskap och annat sådant som behövs för att göra ett användbart system.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2014-03-05/21:29

Kapten Stofil skrev: Programmerare är förhoppningsvis bra på att skriva program, men kan inget om kognitionsvetenskap och annat sådant som behövs för att göra ett användbart system.

Programmerare använder sitt sunda förnuft för att designa användargränssnitt. Problemet är att programmerares sunda förnuft inte är speciellt sunt.
Om en programmerare skulle designa en hiss skulle den ha två knappar, en "ner en våning" och en "upp en våning" och ville man upp till tredje våningen (och du var på första) trycker man två gånger på upp-knappen och ångrar man och vill bara till andra våningen kan man trycka en gång på ner. Ingen (riktig) programmerare skulle ha några som helst svårigheter med det gränssnittet.

Annars är det bra med användbarhetsexperter men skall dom göra nån ordentlig nytta skall man använda dom till att utbilda användarna. Har med egna ögon sett vilken otrolig skillnad det blir på användare och testare som plötsligt fattat att dom faktiskt kan bedöma inte bara om utan även hur det fungerar.
(användbarhetsexperter som inte tror användarna själva kan lära sig bedöma om det är användbart eller ej är inte värda sin timpenning, enligt min mening).

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2014-03-05/21:55

Fredric Fredricson skrev:Annars är det bra med användbarhetsexperter men skall dom göra nån ordentlig nytta skall man använda dom till att utbilda användarna.
/Fredric

Jag vill nog hävda att de kan göra mycket mer nytta än så.

Jag är alltså inte själv användbarhetsexpert, däremot har jag en hel del erfarenhet som systemutvecklare, men arbetar numera tillsammans med användbarhetsexperter, och jag måste säga att jag tycker att de verkligen behövs, men då ska de involveras från allra första början när något nytt ska kravställas.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Dennis Johansson » 2014-03-05/22:32

JAg lade märke till det där med tjejer och Vasaloppet.
När de väl fick åka vanliga Vasaloppet och det med alla rätt, varför diskriminera ett kön, kan man undra varför de skrek så högt när det sedan skapas Tjejvasan. Då är helt plötsligt ok att diskriminera ett helt kön. Och detta genomsyrar samhället.

Märkligt att kärringar skall kunna äta kakan och ändå ha den kvar.
Skall man försöka göra detta landet jämlikt, borde väl detta ske från båda håll, eller?
Är det ok att diskriminera om man slår ur underläge?

Så med facit i hand. Diskriminering är okej, så länge det kommer från kvinnorna.

Och detta sker ju även inom BMW klubben. Jag har tagit upp det innan och finns ännu fler varianter i Sverige jag upptäcker en efter en.
När skall folk få upp ögonen för att det ej är rätt att göra så, lika lite som att diskriminera åt andra hållet
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-03-05/23:49

Fredric Fredricson skrev:Annars är det bra med användbarhetsexperter men skall dom göra nån ordentlig nytta skall man använda dom till att utbilda användarna.

Delar INTE den åsikten.
Landstinget i Östergötland var ett av de första i Sverige att införa en datoriserad ambulansjournal - och då snackar vi 1990-tal. När prototypen var klar, satte sig vår fordons- och utrustningsansvarige vid tangentbordet hos utvecklaren och gjorde - avsiktligt - fel med en gång.
"Nej, så får Du inte göra!" sade programmerarna.
"Klart jag får!" sade han. "Det här systemet skall användas av minst 180 personer, varav den absoluta majoriteten inte är störande intresserad av datorer eller programmering. Deras fokus ligger på ett professionellt omhändertagande av svårt sjuka människor - inte sällan under tämligen stressande förhållanden. Om Ni inte kan skapa ett journalsystem, som tolererar, att folk gör fel, och som i sådana fall leder dem rätt igen, blir systemet obrukbart."
"Åhå", sade programmerarna.

Tyvärr lyckades de aldrig skapa, vad vi behövde, och systemet är historia sedan länge.

Annorlunda uttryckt: "En väldesignad produkt behöver ingen bruksanvisning, eftersom den är självinstruerande." Sentensen är en smula överdriven, men den innehåller ett BETYDLIGT större mått av sanning, än åtskilliga tillverkare begriper!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2014-03-06/09:51

Bror Gårdelöf skrev:Annorlunda uttryckt: "En väldesignad produkt behöver ingen bruksanvisning, eftersom den är självinstruerande."

Känner igen detta från mitt jobb . Datanissarna kom och monterade in nya datorer med helt ny programvara .
Det kom en medarbetare som hade fått "lärt" sej hur detta fungerade och han skulle visa oss de första dagarna .
Där kan vi snacka om att det går att göra fel . Det har visst anställts extra personal som bara sitter och rättar .
Jag blir överväldigad varje gång det funkar smärtfritt och varken jag eller programvaran har stökat till det .
Skulle ju bli så bra och lättjobbat . Ja just det ja :evil: Går väl bra att sitta och testköra men inte i prod.
Jag ska inte skriva vad jag och mina medarbetare tycker om detta . Sådana ord passar sej inte :(
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-03-06/10:13

Där har Du det igen. "Utvecklare", som tar fram nya produkter eller versioner, utan att detta sker i kontakt med brukarna, är inte värda benämningen. Det riktigt absurda är emellertid, att ledningen så sällan fattar, att byter man till något nytt, där alla anställda får problem med inlärning och användning, går det ut över produktionen.
Att så är fallet i den offentliga sektorn är inte SÅ svårt att begripa, eftersom nämnda sektor lever ett eget, stundtals mysteriöst liv - men att vinstdrivande företags ledningar inte begriper, hur de bäst optimerar sina uppdateringar för att störa produktionen så lite som möjligt, är svårare att förstå!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2014-03-06/10:34

Jag kan lova dej Bror att det har fällts många hårda ord om detta .
Jättebra system enl. arbetsledning och utvecklare men användarovänligt till max .
När det var nytt så var det så att jag gruvade mej för att åka till jobbet för jag visste vad som väntade :(
( Nu hankar jag väl mej fram hyfsat )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2014-03-06/10:47

Kovlingen skrev:Jättebra system enl. arbetsledning och utvecklare men användarovänligt till max .

Sett från den synpunkten som de har utan att ta hänsyn till långsiktiga effekter, kanske det är bra, de får ut det de vill ha. Vad de inte ser är att produktionen går sämre, sjukfrånvaron ökar, kvaliteten sjunker m.m. Det märker de inte förrän efter årsbokslutet, kanske att det går sämre och sämre år från år, till slut flyttar man hela skiten till Polen. Ungefär som polisen har det med Pust, fast dem kan man inte flytta.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-03-06/10:51

Kovlingen skrev:Jättebra system enl. arbetsledning och utvecklare men användarovänligt till max .

Byter man ut orden ""arbetsledning och utvecklare" mot "regering och topptjänstemän", samt "användare" mot "medborgare", passar beskrivningen mycket bra på diktaturer - som inte heller brukar utmärka sig för påtaglig ekonomisk utveckling.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2014-03-06/11:02

För några år sedan började en ung och trevlig ny kille på mitt jobb . Frispråkig och rolig och
fick mej att minnas hans ord när något var riktigt fel : "Det skjuts för lite folk" .
Det var väl lite hårda ord men meningen var glasklar .
Sålla bort idioterna !
Edit :
Tyvärr sållas det i andra änden istället :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2014-03-06/11:14

Kovlingen skrev:hans ord när något var riktigt fel : "Det skjuts för lite folk" .


Den tanken får jag ofta...
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2014-03-06/14:33

Inslaget igår på rapport igår! Va' f..n är "för mycket"??

Ny forskar-rön från USA (nu igen)! Risken att dö i cancer ökar med fyra gånger om du äter för mycket rött kött
och dricker för mycket mjölk!
Vilket sanslöst flummigt inslag! Man var väldigt noga med att tala om att det gäller människor i
medelåldern(50-65 år) Yngre och äldre drabbas inte alls i samma utsträckning!

Men det väsentligaste i hela rapporten blev hängande i luften.....en cliffhanger. :o
För mycket ? ? Är det att äta kött en gång var fjortonde dag eller är det 2 gånger dagligen?
Samma med mjölken? Är en liter i månaden för mycket eller är en liter om dagen för mycket? ?

Nu är det redan för sent för min del! Jag har precis passerat den här åldersgruppen men man undrar ju
ändå...har jag ätit för mycket kött och druckit för mycket mjölk, vilket lär visa sig förr el. senare!
Något ska man ju ändå dö av! :mrgreen:
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2014-03-06/15:27

Antagligen känner en del forskare att de måste prestera en larmrapport som skrämmer tillräckligt många, så att de kan få fortsatt finansiering. Ibland verkar det så i alla fall, om man tar t.ex. skrämselpropagandan om vad-det-nu-var i chips. Om jag minns rätt behövde man äta i stil med många kg chips om dagen för att hamna i riskzonen. Vissa av de där amerikanerna som väger 500 kg är antagligen där, men risken för dem att dö av något annat måste ju vara flera tiopotenser högre. Och så är det ju trevligt för kvällstidningarna med, en fet rubrik när inte kungen varit på fel ställe eller någon kändis ramlat och stukat tummen i Let's Dance.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2014-03-06/16:05

Kapten Stofil skrev:Antagligen känner en del forskare att de måste prestera en larmrapport som skrämmer tillräckligt många, så att de kan få fortsatt finansiering.

Tycker jag känner till detta i det politiska livet också . När några har lyckats med att hålla mun stängd skall de öppna den och bevisa något .
En annan sak är att de måste sätta ett avtryck i historieboken . ( Titta vad jag var med och bestämde ) Några lyckas också , men tyvärr åt fel håll ibland .
Kul tråd ! ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-03-06/17:47

Kapten Stofil skrev:... vad-det-nu-var i chips...

Jag vill minnas, att det var akrylamid - samma som i Rhoca-Gil (Hallandsåstunneln!).

Sedan finns ju ytterligare en variant, nämligen att journalister inte begriper sig på statistik (eller kanske inte vill begripa ämnet. Det skulle ju förstöra löpsedlarna). Om risken att avlida under "vissa definierade normala" omständigheter är en på tio miljoner, och man inför en ändring, som gör, att risken blir en på miljonen, är ju risken fortfarande inte störande stor - men samtidigt är den tio gånger större än förut. Gissa en gång, hur löpsedelsmakarna vinklar den nyheten: "Dödsföreteelsen! Risken blir tio gånger så stor!"

Detta ser vi hela tiden. P-piller ökar risken för blodpropp - men en graviditet innebär mångdubbelt högre risk för blodpropp än p-pillermedicinering. Den sista delen av den kunskapen kommer dock mera sällan fram i löpsedlarna.

Och så vidare.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Magnus von Melen » 2014-03-06/17:54

Min son, 28 år, har diagnostiseras med diskbråck och fått en remiss till Stockholm Spine Center.
Idag fick han ett brev från dom
"Din väntetid beräknas vara 5 månader

Lätt att hålla sig för skratt när man knappt tar sig ut i köket :cry:
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2014-03-06/18:05

På den tiden hinner det väl läka ut av sig självt? Jag har haft diskbråck, och ortopeden som diagnostiserade mig sa att 90% av alla diskbråck läker ut av sig själva. Mitt gjorde i alla fall det med hjälp av promenader och sjukgymnastik, vilket var vad som ordinerades mig. Men 5 månader av den smärta som var i början hade jag aldrig klarat, då hade jag varit morfinist eller död för egen hand vid det här laget.

Fast mitt diskbråck var av ett snällare slag. Jag har en god vän som opererats två gånger för diskbråck och han tyckte inte det var särskilt roligt...
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Magnus von Melen » 2014-03-06/18:08

Det kanske är det dom hoppas på.
Han har haft problem med sin rygg i flera år men först nu har det blivit riktigt illa.
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2014-03-06/18:54

Det är ju förstås billigare om man slipper vårda patienterna. Min f d svåger slet av ett antal ledband/nånting i fotleden för en massa år sedan, när han trampade fel när han hoppade iland från sin båt. Då tejpade de eller något och sa att han stod i kö för operation, men månaderna och åren gick och det opererades aldrig. Det fick läka ihop bäst det gick ändå.

Hade han haft privat sjukvårdsförsäkring hade han väl varit opererad inom ett par veckor.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Dennis Johansson » 2014-03-06/22:36

Appopå det där med rött kött o mjälk, reagerade en kollega på jobbet så här.

"Och levnadsåldern har totalt sett sjunkit under de senaste hundra åren?
Nä just de, ät kött då om du vill"
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2014-03-06/23:13

Bror Gårdelöf skrev:
Fredric Fredricson skrev:Annars är det bra med användbarhetsexperter men skall dom göra nån ordentlig nytta skall man använda dom till att utbilda användarna.

Delar INTE den åsikten.
Landstinget i Östergötland var ett av de första i Sverige att införa en datoriserad ambulansjournal - och då snackar vi 1990-tal. När prototypen var klar, satte sig vår fordons- och utrustningsansvarige vid tangentbordet hos utvecklaren och gjorde - avsiktligt - fel med en gång.
"Nej, så får Du inte göra!" sade programmerarna.
"Klart jag får!" sade han. "Det här systemet skall användas av minst 180 personer, varav den absoluta majoriteten inte är störande intresserad av datorer eller programmering. Deras fokus ligger på ett professionellt omhändertagande av svårt sjuka människor - inte sällan under tämligen stressande förhållanden. Om Ni inte kan skapa ett journalsystem, som tolererar, att folk gör fel, och som i sådana fall leder dem rätt igen, blir systemet obrukbart."
"Åhå", sade programmerarna.

Tyvärr lyckades de aldrig skapa, vad vi behövde, och systemet är historia sedan länge.

Annorlunda uttryckt: "En väldesignad produkt behöver ingen bruksanvisning, eftersom den är självinstruerande." Sentensen är en smula överdriven, men den innehåller ett BETYDLIGT större mått av sanning, än åtskilliga tillverkare begriper!

Jag tror du totalt missuppfattat vad jag menar med "utbilda användarna". Jag antar att jag inte uttryckte mig tydligt.
Vad användare behöver utbildas i är inte att använda systemet utan i "användbarhet". Problemet är oftast att användarna antar att "proffsen", systemutvecklarna, har järnkoll och om det är nåt användarna tycker är svårt eller inte begriper så är det antar dom att det är dom själva som är dumma.
En utbildning, den behöver inte vara mer än 1-2 dagar räcker för att ge dom "råg i ryggen" och förstå att det faktiskt inte är så svårt att se om ett system är användbart eller ej och att dom som användare faktiskt är experter på att se det.
Ditt exempel på en användare som faktiskt provar att göra fel är exempel på sånt man lär sig att testa på användbarhetskurser.

Det är svårt att designa ett bra användargränssnitt enligt "vattenfallsmodellen" men med moderna metoder kan man iterera sig fram och då är användarna viktiga. Duktiga systemutvecklare vet detta och insikten sprids mer och mer men för ett antal år sedan var det i princip okänt.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2014-03-06/23:19

Nej, det var inte lätt att förstå att det var så du menade :)

Att skaffa sig en fullständig utbildning i kognitionsvetenskap och användbarhet är nog mycket jobb, men att lära sig upptäcka dålig användbarhet går ganska fort.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav ErikW » 2014-03-07/00:20

Det finns 3 (tre) R90S på blocket, varav en klassiskt brandgul. Då min arbetssituation är lite osäker vågar jag inte slå till på min drömhoj. *morr*
ErikW
 
Inlägg: 74
Blev medlem: 2013-08-21/12:35

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-03-07/02:42

Fredric Fredricson skrev: ... om det är nåt användarna tycker är svårt eller inte begriper så är det antar dom att det är dom själva som är dumma.
En utbildning, den behöver inte vara mer än 1-2 dagar räcker för att ge dom "råg i ryggen" och förstå att det faktiskt inte är så svårt att se om ett system är användbart eller ej och att dom som användare faktiskt är experter på att se det.
... med moderna metoder kan man iterera sig fram och då är användarna viktiga. Duktiga systemutvecklare vet detta och insikten sprids mer och mer men för ett antal år sedan var det i princip okänt.

Jag håller med Kapten. Det var inte lätt att förstå, vad Du menade i förra inlägget.

Haken med, vad Du skriver i ovanstående utsnitt, är, att dagens verklighet vimlar av exempel på, att användarna tidigt upptäcker, att det levererade systemet är om inte obrukbart så i alla fall dysfunktionellt - men de är ställda inför fait accomplí! Systemet är redan inköpt och skall enligt ledningens beslut användas - med alla de problem, som detta innebär.

Pust-Siebel förefaller vara ett extremt exempel, där ledningen till slut tvingades till en förödmjukande reträtt och skrotade något, som inte fungerade alls - men mindre extrema exempel finns det gott om.

Inom vården finns åtskilliga dåliga system, som stjäl enorma mängder tid från det, som verksamheten borde handla om - mötet mellan vårdare och patient i syfte att få den senare i bättre skick. I stället skapas oändliga mängder frustration över, att så mycket tid måste kastas bort på att navigera sig fram i dåliga datasystem - vilket förstås innebär mindre tid till, vad vi borde ägna oss åt.

Ett milt absurt exempel från Östergötland: Vårt datajournalsystem Cosmic är definitivt inte designat för intensivvårdens behov, varför dåvarande ansvariga kollega på intensivvården valde att till viss del fortsätta med pappersjournaler.
En IT-nisse försökte sätta sig på honom med påståendet, att han av patientsäkerhetsskäl var tvungen att använda Cosmic. Hans svar säger allt: "JAG ansvarar för patientsäkerheten på intensivvårdsavdelningen - inte Du."
Därmed var diskussionen avslutad - men systemet blev förstås inte ett dugg bättre.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2014-03-08/01:36

Bror Gårdelöf skrev:Haken med, vad Du skriver i ovanstående utsnitt, är, att dagens verklighet vimlar av exempel på, att användarna tidigt upptäcker, att det levererade systemet är om inte obrukbart så i alla fall dysfunktionellt - men de är ställda inför fait accomplí! Systemet är redan inköpt och skall enligt ledningens beslut användas - med alla de problem, som detta innebär.

Dålig arbetsledning och "dåliga" beställare är förvisso också en del av problemet, lägsta anbudet är inte alltid det billigaste. ("Dåliga" beställare inom citationstecken för det är, enligt min mening, en del av projektledarens jobb att hantera just "dåliga" beställare).

Det har inte pågått storskalig utveckling av it under mer än kanske tre decennier och under den tiden har det varit minst två game-changers (persondatorer och webben), en strid ström av nya teknologier och Moores lag (som, i princip, säger att datorkapaciteten fördubblas vartannat år). Att det under den resan blivit en del rejäla grundstötningar är inte så konstigt. Det finns fortfarande mycket att lära på många håll och kanter.

Jag har hört många anekdoter om kommunikationsproblem i samband med it-system där en del handlar om "dumma it-nissar" som inte bergiper sig på verksamheten och andra om användare som motsätter sig alla förändringar av okunnighet samt rädsla att tappa makt och status. Det är dock oftast långt ifrån svart eller vitt.
Nya it-system kommer att innebära förändringar i verksamheten, annars skulle dom inte införas, men förändringar är inte alltid förbättringar och speciellt inte på kort sikt och kanske inte alltid för alla.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-03-08/07:24

Vi torde vara överens om mycket. Haken i min verksamhet är, att först datoriserades en del - säg röntgen, vilket i sig är bra, för modern bildbehandling i datorer ger bättre bilder än de gamla filmerna, och Universitetssjukhusets i Linköping gamla bildarkiv omfattade 45 hyllkilometer! Och vi skulle logga in i det systemet och hålla reda på inlogget.
Så kom Cosmic - ett stort datajournalsystem, som förefaller ha utvecklats framför allt för primärvårdens behov, som fortfarande inte fungerar alls för narkosändamål - och styltigt för intensivvården. Och vi skulle logga in i det - och hålla reda på inlogget.
Så datoriserades lab - vilket var bra, för nu slapp man skicka papper och därefter leta efter dem. Allt fanns i datorn. Och vi skull logga in i det systemet - och hålla reda på inlogget.
Och så vidare.
Systemen lirade inte heller särskilt bra tillsammans i början (för att uttrycka det milt). Idag är det - efter kritikstormar - någon mindre dåligt, så att vi numera åtminstone loggar in i alla systemen med en åtgärd.

Ett minimum av eftertanke borde ha gett högre beslutsfattare insikten, att dessa system inte skulle ha driftsatts, innan de fungerade tillsammans. Det skulle ha sparat hekatomber med tid åt alla befattningshavare - tid som kunde ha använts till patientkontakter och vård.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Dennis Johansson » 2014-03-08/10:03

När jag under Showen i det andra ämnet blev uppringd av jobbet för att åka å titta på ngt sm jag ej ändå kunde lösa
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2014-03-09/16:04

Nu börjar väl inläggen snart komma om hur långt ni har varit ute och åkt idag :? :(
Det är ju klart att jag kan stänga datorn men neeeeee :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-03-09/16:17

Du kan ju alltid kika på "Vad fick dig att le idag?"
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2014-03-09/16:50

Känns som att jag bör avstå , men kommer inte att kunna hålla mej :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Håkan » 2014-03-09/16:53

Kovlingen skrev:Känns som att jag bör avstå , men kommer inte att kunna hålla mej :?

:mrgreen:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav DaK » 2014-03-09/18:20

Kovlingen skrev:Nu börjar väl inläggen snart komma om hur långt ni har varit ute och åkt idag :? :(


Du får byta inriktning och göra som jag gjorde 1993, satsa på att åka skidor varje månad under ett år :!:
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2014-03-09/18:41

Nee ! Nog med skidåkning . Ca 15 år sedan senast jag åkte skidor och då på skoterspåret som går förbi .
Kanske 10 år sedan det var livsfarligt att vara i Hasselabacken . :shock:
Kanske det blir nån fler gång men i så fall blire utför .
MC-intresset är bättre och inte lika farligt 8-)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2014-03-09/19:29

Tappade TV-bilden igår men lyckades få tillbaks den .
Samma tokeri i kväll och efter att ha stått på en stege i snålblåsten konstaterat
att det är nått glapp i antennkabeln . Ska väl inte frysa häcken av mej bara för att
pärkokerskan ska se " Mästarnas Mästare :shock:
Nu får det bli lite ordning i kåtan :evil:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2014-03-11/00:26

Beviks' VIP-visning kvällen 13 mars. Ingen skugga över företaget, men var de tvungna att välja just den kväll, då jag åker iväg på tjänsteresa? :evil:
Nå - hittills i år finns ändå inga planer på hojbyte.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2014-03-11/07:03

Minusgrader och frost ute :evil:
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst