Vad fick dig att inte le idag?

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-01-01/22:49

Hörde detta en gång "ska man vara rolig ska man inte vara dum" .
Tanten i duschen , jag hade full fart i vedpannan och allt lägger av (risk för överhettning)
och med en 60 - 80 kw-s vedpanna händer det lite kan man lugnt säja :shock:

Nåja det fixade sej och det har kommit el i tråden igen .

Jodå slungan har lyse och Wi.Fi . Modärna grejer kan du tro :mrgreen:
Skojar lite för allt var redan skottat

Mycket snö i träden och det faller något som kan kallas glest duggregn .
Många träd som böjer sin rygg för denna tyngd :(

EDIT: Ni förstår väl att jag skojar lite med mitt citat i tråden hoppas jag :?
Men just när det hände var skämtlynnet på en låg nivå :cry:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-01-02/08:45

Dagens Östgöta Correspondenten relaterar en amerikansk-kanadensisk undersökning, som visar, att det är störst risk för dödliga motorcykelolyckor vid fullmåne - i snitt 9,10 olyckor per natt mot ett genomsnitt på 8,535. Vid supermåne är risken ännu större; 10,82 dödsolyckor. Orsaken är okänd.
(I natt är det fullmåne, men något säger mig, att risken att dö i en motorcykelolycka i Sverige denna natt är liten.)

I USA dör 5 000 motorcyklister per år. 1995 hade landet 260 miljoner invånare - vilket om jag räknat rätt blir c:a 20 dödsolyckor per miljon invånare.
I Sverige dör numera c:a 30 motorcyklister per år, dvs c:a 3 per miljon. (OK jämförelsen haltar, för USA:s folkmängd är nog större idag - men skillnaden har knappast försvunnit.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2018-01-02/11:43

Efter nyårsfirandet hos goda vänner skulle vi köra hem igår förmiddag! De bor på landet och vägen ifrån
dem och till E4:an är ca 7 km och såg ut ungefär så här...det var verkligen inget att le åt!
Funderade på om vi skulle vänta på sandbilen (kommunen som sandar) men vi antog att det skulle nog
dröja, så vi gav oss iväg!
Det var riktigt spännande men det gick faktiskt bra utan avåkning men farten var låg, mycket låg! :)
Blankis.JPG
Blankis.JPG (157.56 KiB) Visad 11108 gånger
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Olof Eriksson » 2018-01-02/12:06

HåkanH jag kör dubbfritt på ena bilen. tror inte jag hade så mycket att komma med på den vägsträcka du tog bilden. Här krävs det bra med dubb gissar jag!
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-01-02/12:52

Vilken överlägsen rattkälksväg :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-01-02/13:26

Men vem är elakingen, som kastat den stora snöbollen? ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-01-02/13:35

Bror Gårdelöf skrev:Men vem är elakingen, som kastat den stora snöbollen? ;)

Ja å "mitt i nyllet" :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-01-04/03:19

Bror Gårdelöf skrev:I USA dör 5 000 motorcyklister per år. 1995 hade landet 260 miljoner invånare - vilket om jag räknat rätt blir c:a 20 dödsolyckor per miljon invånare.
I Sverige dör numera c:a 30 motorcyklister per år, dvs c:a 3 per miljon. (OK jämförelsen haltar, för USA:s folkmängd är nog större idag - men skillnaden har knappast försvunnit.)

Att det skulle vara skillnad det förvånar mig inte efter att ha sett hur dom kör och hur lite dom har hjälm och andra skydd men nästan sju gånger fler låter mycket.

En del kan man kanske skriva på att säsongen i de MC-tätaste delarna (södra halvan) är längre men även om den är dubbelt så lång så blir det 4-5 gånger större "dödlighet".

Det jag sett av sporthojsåkarna i USA så verkar just den gruppen som kör rena sporthojar ha skydd, vilket glidarna sällan har. Man verkar heller inte vara så noga med skydd inne i städerna. Större delen av USA har också lag på hjälm.
Men det är min personliga observationer och måste inte ha nån statistisk validitet.

Jag har hört att körkortsutbildningen för MC är ganska släpphänt i USA men jag undrar hur mycket det påverkar i realiteten.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2018-01-04/11:07

Fredric Fredricson skrev:
Bror Gårdelöf skrev:I USA dör 5 000 motorcyklister per år. 1995 hade landet 260 miljoner invånare - vilket om jag räknat rätt blir c:a 20 dödsolyckor per miljon invånare.
I Sverige dör numera c:a 30 motorcyklister per år, dvs c:a 3 per miljon. (OK jämförelsen haltar, för USA:s folkmängd är nog större idag - men skillnaden har knappast försvunnit.)

Att det skulle vara skillnad det förvånar mig inte efter att ha sett hur dom kör och hur lite dom har hjälm och andra skydd men nästan sju gånger fler låter mycket.

En del kan man kanske skriva på att säsongen i de MC-tätaste delarna (södra halvan) är längre men även om den är dubbelt så lång så blir det 4-5 gånger större "dödlighet".

Det jag sett av sporthojsåkarna i USA så verkar just den gruppen som kör rena sporthojar ha skydd, vilket glidarna sällan har. Man verkar heller inte vara så noga med skydd inne i städerna. Större delen av USA har också lag på hjälm.
Men det är min personliga observationer och måste inte ha nån statistisk validitet.

Jag har hört att körkortsutbildningen för MC är ganska släpphänt i USA men jag undrar hur mycket det påverkar i realiteten.

/Fredric
Leta upp "Mulholland motorbike crash" på YouTube så blir du inte lika förvånad längre

Skickat från min HUAWEI CAM-L21 via Tapatalk
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-01-04/13:55

Kapten Stofil skrev:Leta upp "Mulholland motorbike crash" på YouTube så blir du inte lika förvånad längre

RNickeyMouse (på Youtube) har laddat upp en massa olika filmer med både bilar och bågar som krashar på Mulholland Drive men jag har aldrig sett nån dödsolycka. Förmodligen är han anständig nog att filtrera.

Men det är ju inte som om det inte finns motsvarande Mulholland i Sverige. I Stockholmsområdet har vi ju både Bulten och Bogensundsvägen där folk, relativt framgångsrikt, försökt köra ihäl sig.

Jag tror inte Mulholland drive helt och hållet kan förklara skillnaden i statistiken.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2018-01-04/14:30

Fredric Fredricson skrev:
Kapten Stofil skrev:Leta upp "Mulholland motorbike crash" på YouTube så blir du inte lika förvånad längre

RNickeyMouse (på Youtube) har laddat upp en massa olika filmer med både bilar och bågar som krashar på Mulholland Drive men jag har aldrig sett nån dödsolycka. Förmodligen är han anständig nog att filtrera.

Men det är ju inte som om det inte finns motsvarande Mulholland i Sverige. I Stockholmsområdet har vi ju både Bulten och Bogensundsvägen där folk, relativt framgångsrikt, försökt köra ihäl sig.

Jag tror inte Mulholland drive helt och hållet kan förklara skillnaden i statistiken.

/Fredric
Jag tänkte inte på vägen som sådan, mer på att många av de som gasar i såna där filmer inte ser ut att ha så bra kontroll över sitt fordon. Inga Knix-utbildade.

Skickat från min HUAWEI CAM-L21 via Tapatalk
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2018-01-04/14:41

Killen i den här filmen hade tur, men jag tycker det ser ut som om han hade klarat kurvan om han lärt sig reagera rätt och lagt ner ordentligt. Det ser ut på hastighetsmätaren som om han bromsar ner när han märker att kurvan är brantare än han trodde, vilket ju leder till att cykeln rätar upp sig och går rakt fram.

*** Tagit bort länk till film med olyckskildring - sådant ska vi inte ha på Forumet! ***
/// Gunnar Elmgren / Forum-moderator



Skickat från min HUAWEI CAM-L21 via Tapatalk
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-01-04/16:56

Uppkörning i USA. Det kan skilja mellan staterna.
https://www.youtube.com/watch?v=9861k_4h3Bs

...och du kan ta en liten lätt mc till körprovet om du vill göra det ännu enklare.

Själv körde jag tung sporthoj i USA på svenskt B-kort under två år (preskriberad yngre dumhet).
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-01-06/15:44

Jag fick A-behörigheten "på köpet", när jag tog bilkörkort 1970, 18 år gammal. Reglerna var sådana, och det var nog inte bra ens då.
Å andra sidan började jag köra hoj efter fyllda 50, och har man som jag varit med om att ta hand om olycksfall i decennier, inser man, att det är klokt att tänka efter före.
Det finns folk, som anser, att vi, som fick A-behörigheten på köpet, skulle var farliga bakom styret, men tillgänglig statistik ger inget stöd för det påståendet. Förmodligen beror det på mångårig trafikvana, insikt om, att man inte är odödlig - och ibland en gnutta tur.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-01-07/05:07

Kapten Stofil skrev:Jag tänkte inte på vägen som sådan, mer på att många av de som gasar i såna där filmer inte ser ut att ha så bra kontroll över sitt fordon. Inga Knix-utbildade.

Men USA har i alla fall viss utbildning som liknar SMCs (tänker på bl.a. California Superbike School) och nu har jag inte siffrorna men det är inte många procent av motorcyklisterna i sverige som går en SMC-utbildning på bana.

Jag gissar att en stor majoritet av sporthojsåkarna i Sverige aldrig gått nån regelrätt utbildning utan på sin höjd åkt på bandagar och fått tips från kompisar eller möjligen läst sig till en del på internet. Jag tror inte att skillnaden mellan USA och Sverige i körskicklighet är så himla stor.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-01-07/09:39

Orsaken till, att jag vägrar gå mer än basala kurser på bana, är, att vad jag i övrigt har erfarit har handlat om övertejpade backspeglar och hastighetsmätare samt allt snabbare varv under dagen. Det har möjligen berott på dåliga handledare, men för den sortens körning har jag INGET intresse. Jag har alltid haft fokus på säkerhet i trafiken, och jag har inte uppfattat, att dessa dagar haft det i fokus. Slicks och kraschkåpor på instruktörernas hojar, som transporterats till banan på släp(!), talar sitt eget språk.

Däremot var de basala kurser, som jag gick i början av min "karriär", mycket bra.

Jag är övertygad om, att den, som gått hela programmet i SMC:s regi, är skickligare i att manövrera sin hoj, men hur måste man köra i trafiken, för att detta skall behövas? Undantag: Broms- och väjningsövningar, inklusive nedlägg - men de kom tidigt i utbildningen, och dem var jag med om.

Vad gäller körskicklighet i USA respektive Sverige, kan vi filosofera - men siffrorna är, vad de är, oavsett vilken orsak de har.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-01-10/10:04

Nästan 20 minusgrader på termometern :shock: Inget jag ler åt . :evil:
MEN , slipper regn och blötsnö . En liten fördel är också en fördel . :|
" Always Look on the Bright Side Of Life "
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-01-10/10:51

Skulle Du heller vilja ha det som vi? Barmark, kring nollan, rå fuktighet, när det inte regnar - "jävla reservvinter", som en arbetskamrat sade för många år sedan.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-01-10/11:16

Nja det vädret hade vi häruppe fram till december så det räckte till .
Detta råkalla väder är ju nästan lika kallt .
Men minus 20 är lite väl mycket mysfaktor 8-)

Här är det ingen som uttalar din kamrats uttryck :cry:
Det blev "all in" denna vinter .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Magnus Mörtling » 2018-01-10/19:18

På väg hem från jobbet i bilen tändes motorlampan... *suck*
Toppfart 85km/h så det blir att åka in till verkstaden imorgon.
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2018-01-10/20:52

Magnus Mörtling skrev:På väg hem från jobbet i bilen tändes motorlampan... *suck*
Toppfart 85km/h så det blir att åka in till verkstaden imorgon.


Surt sådant där... Man är helt maktlös känns det som.
Det var bättre förr när det var brytarspetsar och kondensator som behövde bytas.

Hoppas att dom fixar det snabbt och lätt (samt billigt) !

/Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-01-10/23:14

Bror Gårdelöf skrev:Orsaken till, att jag vägrar gå mer än basala kurser på bana, är, att vad jag i övrigt har erfarit har handlat om övertejpade backspeglar och hastighetsmätare samt allt snabbare varv under dagen. Det har möjligen berott på dåliga handledare, men för den sortens körning har jag INGET intresse. Jag har alltid haft fokus på säkerhet i trafiken, och jag har inte uppfattat, att dessa dagar haft det i fokus. Slicks och kraschkåpor på instruktörernas hojar, som transporterats till banan på släp(!), talar sitt eget språk.


Det är lite synd att såna här myter om SMCs utbildningar sprids på forumet.

SMC steg 1-4 ÄR trafiksäkerhetsutbildningar. Det handlar dock inte om att hålla avstånd, titta under bussen framför framhjulet för att se om nån tänker springa ut eller att vara beredd om fordonet i filen innanför oförmodat bromsar.
Det handlar om förmågan att hantera sitt fordon och inga av de tekniker som en tävlingsåkare behöver lärs ut, utom i de fall där de råkar sammanfalla med säkerhetsutbildningen vilket är färre fall än man tror. Till exempel så lär SMC steg 1-4 ut hur man på ett säkert sätt tar en sväng, inte alls hur man snabbast gör det.

Hastigheten ökar säkert en del i de första stegen eftersom det oftast är förare ovana vid bana som kör där. I steg 4 upplever jag inga direkta ökningar över en dag.

SMC instruktörer i steg 1-4 kör inte på slicks, kanske har det förekommit men jag har inte sett det. Krashkåpor är ett sätt att inte ruinera sig om nåt skulle gå fel, men instruktörer med krashkåpor tillhör ovanligheterna. Speciellt som dom inte så ofta kör sporthojar, även om det absolut förekommer.

Instruktörer kommer oftast med hojen på släp. På släpet ligger också ofta ett tält, så gruppen i skydd från ev. regn kan diskutera föregående pass och övningar på nästa, bensin (instruktörerna har inte tid att åka och tanka), resevdelar, verktyg mm. Instruktörerna är ofta ute 4-5 dagar eller mer i taget så ombyten av "civila" kläder är också skönt att ha med.
Det här är dessutom frivilliga och oavlönade krafter som får bensinpengar och upphälle betalt, men ingen lön, så dom gör det för att dom tycker det är roligt att lära ut.

Backspeglar tejpas för att oerfarna förare spenderar aldeles för mycket tid med att titta i dom och det är en säkerhetsrisk. På bana handlar allt om säkerhet och om en oerfaren förare kan, om han ser nån närma sig i backspegeln, i all välmening få för sig att lämna plats och byta spår. Det är direkt farligt eftersom föraren som kommer ikapp inte kan förutsäga den manövern och missförstånd är källan till mycket elände.
Exakt varför man tejpar hastighetsmätaren vet jag inte men jag antar att man inte vill ha hetsporrar som fokuserar på att uppnå så hög fart som möjligt på rakorna och glömmer att bromsa i tid. Kanske.

Det finns för övrigt stränga regler för hur man får köra om, hur man kör ut på och av från banan och allmänt hur man skall visa hänsyn till andra förare. Bryter man mot dessa ett par gånger så är det färdigåkt för dagen. Det händer sällan.
Försöker du köra om som det görs på tävlingar så är jag inte säker på att du nånsin får köra med SMC igen. Även om du överlever utskällningen.
En sak man lär sig på SMCs utbildningar som har direkt bäring på trafiken är att vara uppmärksam på andra förare och lämna rejäl lucka.

Vill man lära sig tävlingsköra kan man göra det på SMC steg 5 och 6. Där gäller inga försäkringar och hojen får inte ha regskylt eller sidostöd, slicks med däckvärmare uppmuntras och omkörningar får i princp göras hur som helst (med, antar jag, vissa undantag). Men precis som steg 1-4 så är steg 5 och 6 helt frivilliga.

Jag kan helhjärtat rekommendera SMCs utbildningar på storbana och knix. Du kommer garanterat lära dig nåt och ha kul hela tiden.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-01-11/06:14

Dagens Östgöta Correspondenten redovisar trafikdödligheten förra året; totalt 254 personer, varav 35 på motorcykel. Det är förstås 254 respektive 35 för mycket, men totalsiffran är den lägsta någonsin, om jag läste rätt.

Sedan grunnar jag på, om man inte är lite tidigt ute med siffrorna. Någonstans tror jag mig ha läst, att man i "dödade i trafiken" innefattar alla, som dör inom 30 dagar efter olyckan. Men det kan ju vara så, att de, som råkade ut för en olycka i december 2016, räknas in i 2017 års statistik(?).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-01-11/07:34

Till Fredrik: Jag sprider inga myter. Jag redovisar egna, personliga erfarenheter från några kurser på Linköpings Motorstadion - även om det av kända skäl är ett antal år, sedan jag gick en sådan kurs. Den gav nämligen inget av det, som jag var ute efter!
Sålunda kom instruktörerna med slicksförsedda hojar på släp. Något tält etc har jag aldrig lagt märke till. En av dem sade t o m rakt ut, att han aldrig kör motorcykel i trafik!

Jag vidhåller, att backspeglarna är vitala i trafiken - och har ingen förståelse för, att de skulle vara farliga på bana. Dessutom hävdar jag, att racerförargesten med uppsträckt hand, om man behöver köra långsamt, är totalt onödig på varje motorcykel, som har varningsblinkers. På samma sätt kan man indikera positionsbyte på banan med hjälp av sina blinkers, ifall sådant behövs. Men nej: Man skall köra som inom racing, även när man kör långsamt.

Åter igen: De, som gillar att köra bana, skall naturligtvis få göra det - men det jag varit med om har inte bidragit till bättre säkerhetstänkande i trafiken. Man har inte haft med en stavelse om, att i trafiken kan man hamna i en grussträng efter en skymd kurva. Det kan komma ett möte, där föraren inte kör, som man förväntar sig - eller det kan komma ut vilt bakom en skymd kurva. Likaså kan det komma någon bakifrån, som vill om.
INGET av detta har betonats på de kurser jag deltagit i. (Och då menar jag INTE avrostningar.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2018-01-12/11:24

Magnus Mörtling skrev:På väg hem från jobbet i bilen tändes motorlampan... *suck*
Toppfart 85km/h så det blir att åka in till verkstaden imorgon.


Hur gick det för "patienten", överlevde han ?

/Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2018-01-12/11:34

Vad fick mig att inte le idag då ???

Jo, bromsklotsarna började ligga an efter en inbromsning i morse/natt (klockan 02:00) på väg hem efter jobbet... :evil:
Rätt tid på dygnet när man är trött och bara vill hem. Det var frambromsen som trilskades, men efter att ha skruvat av vänstra bromsoket (jo bromsskivan var varm), så fick jag ut bromsbeläggen och "joxade" lite med dom och dom hade naturligtvis fastnat i oket.

Hur kul är det att stå utmed vägkanten i minusgrader och lätt snöfall när bilisterna dundrar förbi i hög hastighet... hmmm... :?

Körbart hem och jag vågade inte bromsa med frambromsen på hela resan, men det gick bra ändå.
Hem kom jag och under dagen idag så har jag haft isär på båda sidor och filat rent oxid och gammal beläggning, motionerat kolvarna (som gick perfekt), smort glidytorna med kopparpasta och satt ihop allt igen.

Jag brukar göra det två gånger per år (höst/vår), men detta blev ytterligare en gång som jag fick göra om samma procedur igen.
Hur gör ni andra, vad för fett använder Ni ?
Jag applicerar alltid lite kopparpasta på beläggens yttersidor som löper an mot själva oket, så det skall kunna röra sig friktionsfritt mot okets glidytor, men finns det något bättre fett som förhindrar att beläggen fastnar, eller är det konstruktionen i sig som gör att vatten/salt/avlagringar samlas på dessa utsatta ytor ?

Får kanske göra denna procedur tre gånger om året för att vara på säkra sidan ?

Kör vackert !

/Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Håkan » 2018-01-12/11:51

BmwMats skrev:Hur gör ni andra, vad för fett använder Ni ?

Vägsaltet sliter hårt... :(
På din fråga, jag citerade, kan jag nog svara:
Dom flesta gör ingenting! :shock:
Man låter verkstaden byta belägg när det är dags, och vis av erfarenhet så lär det inte bli infettat någonstans då. :o
Men frågan var säkert ställd till oss andra, som gör (basal) service själva.
Jag bruka använda Loctite 8150, som är en aluminiumbaserad antikärvpasta, till aluminiumdetaljer. ;)
http://www.loctite.se/loctite-4457.htm? ... 2629025793
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2018-01-12/12:07

Håkan skrev:
BmwMats skrev:Hur gör ni andra, vad för fett använder Ni ?

Vägsaltet sliter hårt... :(
På din fråga, jag citerade, kan jag nog svara:
Dom flesta gör ingenting! :shock:
Man låter verkstaden byta belägg när det är dags, och vis av erfarenhet så lär det inte bli infettat någonstans då. :o
Men frågan var säkert ställd till oss andra, som gör (basal) service själva.
Jag bruka använda Loctite 8150, som är en aluminiumbaserad antikärvpasta, till aluminiumdetaljer. ;)
http://www.loctite.se/loctite-4457.htm? ... 2629025793


Tack Håkan, då skall jag se om jag kan finna denna produkt.
Stort tack för svaret på min fråga ! ;)

/Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Magnus Mörtling » 2018-01-12/13:27

BmwMats skrev:
Magnus Mörtling skrev:På väg hem från jobbet i bilen tändes motorlampan... *suck*
Toppfart 85km/h så det blir att åka in till verkstaden imorgon.


Hur gick det för "patienten", överlevde han ?

/Mats


Tryckgivare intercooler trasig.
Byttes idag, tog EN timme från jag kom till jag åkte.
Pris... man kan säga att en K1600 är inte dyrare att ha på verkstad.
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Olof Eriksson » 2018-01-12/13:30

Så nu är det till att se sig för innan man går över väg E4 mellan Lule och Kalix... ;) 85 km /h var betydligt bättre fart :lol:
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-01-12/13:45

Magnus Mörtling skrev:[Pris... man kan säga att en K1600 är inte dyrare att ha på verkstad.

Nää , garantierna hinner väl aldrig gå ut :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BrooklynS » 2018-01-12/13:52

Magnus Mörtling skrev:
BmwMats skrev:
Magnus Mörtling skrev:På väg hem från jobbet i bilen tändes motorlampan... *suck*
Toppfart 85km/h så det blir att åka in till verkstaden imorgon.


Hur gick det för "patienten", överlevde han ?

/Mats


Tryckgivare intercooler trasig.
Byttes idag, tog EN timme från jag kom till jag åkte.
Pris... man kan säga att en K1600 är inte dyrare att ha på verkstad.


På kompisens Passat turbodiesel gick vacuumröret till wastegateventilen sönder. Resultat orkeslös motor, tänd motorstyrningslampa osv.

Jag lagade det åt honom med sprayröret till WD40-flaskan, det tog fem minuter och kostade ingenting.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-01-12/14:26

"WD 40 löser allt."

Ett område, som kanske inte är så känt, är följande: Om man råkat få vax på en skrovlig yta, kan det vara (mycket) besvärligt att få bort. WD 40 löser - bokstavligt talat - problemet i ett nafs.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2018-01-12/15:28

Magnus Mörtling skrev:
BmwMats skrev:
Magnus Mörtling skrev:På väg hem från jobbet i bilen tändes motorlampan... *suck*
Toppfart 85km/h så det blir att åka in till verkstaden imorgon.


Hur gick det för "patienten", överlevde han ?

/Mats


Tryckgivare intercooler trasig.
Byttes idag, tog EN timme från jag kom till jag åkte.
Pris... man kan säga att en K1600 är inte dyrare att ha på verkstad.


Gott att det ordnade sig, även om det inte är billigt...

/Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-01-13/07:25

Bror Gårdelöf skrev:Till Fredrik: Jag sprider inga myter. Jag redovisar egna, personliga erfarenheter från några kurser på Linköpings Motorstadion - även om det av kända skäl är ett antal år, sedan jag gick en sådan kurs. Den gav nämligen inget av det, som jag var ute efter!

Käre Bror, jag kan inte ta ifrån dig dina erfarenheter men som du kanske förstår så utvecklar SMC School ständigt sin verksamhet och det du beskriver är definitivt inget jag känner igen från de senaste säsongerna. Det kanske är dax för dig att göra ett nytt försök. Du kommer se väldigt lite slicks och väldigt många party-tält med tältstolar i.

Jag kan glädja dig med att SMC tränar kurvtagning intensivt och målet är att alltid kunna komma ut ur kurvan där du vill komma ut ur kurvan, inte att ta kurva så snabbt som möjligt. Med rätt teknik vid kurvtagning är grus i kurvan inte heller ett så stort problem.

En sak som SMC har infört på senare år är steg 5 och 6 där steg 5 är en licenskurs och steg 6 är träning för tävling. Det har gjort att de sin förut kört i steg 4, snabb grupp, för att dom gillar att pressa varvtider nu flyttat till steg 6 och kvar i steg 4 blir de som seriöst vill träna körning med instruktör. Ett, enligt min mening, genialt drag som löser en hel del problem som man, såvitt jag förstår, dragits med under en tid.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-01-13/10:00

Ja, det går inte att utesluta, att SMC-arrangemangen i Linköping blivit bättre under de senaste åren. Jag har ju inte deltagit - av skäl som framgår ovan - så därom kan jag inte uttala mig. (Men att från en instruktör få höra, att han aldrig kör hoj i trafik, störde mig MYCKET - och satte varaktiga spår i min uppfattning om dessa arrangemang).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Roger Gross » 2018-01-13/10:52

Betr utbildning av mc-förare för en ökad körsäkerhet:

Vad Fredric F beskriver ovan i tråden, gäller sannolikt SMC:s nuvarande utbildningsstrategi, som i hög grad påverkats av gällande samarbete med visst försäkringsbolag. Det ligger helt enkelt i SMC:s intresse att se till att det som Bror beskriver INTE gäller längre.
"Det var bättre förr - ju förr desto bättre!"
Den devisen är alltså inte tillämpbar i rubricerade ämne...
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2018-01-14/21:48

Så där ja! :(
Motorstyrningsindikeringen (kallas den så?) i min Volvo S60 tändes plötsligt idag. Motorn går helt
normalt och inget felmeddelande i färddatorn! :?
Blir till att ta sig till någon verkstad för en datadiagnos-avläsning eller vad det kallas.
Inte olit alls - bara dyyyrt! :roll:
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2018-01-14/22:41

HåkanH skrev:Så där ja! :(
Motorstyrningsindikeringen (kallas den så?) i min Volvo S60 tändes plötsligt idag. Motorn går helt
normalt och inget felmeddelande i färddatorn! :?
Blir till att ta sig till någon verkstad för en datadiagnos-avläsning eller vad det kallas.
Inte olit alls - bara dyyyrt! :roll:


Årsmodell och motortyp ?

Ofta en misständning om det är en bensinmotor. Brukar försvinna efter XX antal omstarter.
En av de fem tändspolarna brukar falera efter 15-20 tusen mil.
Cruise Control brukar också lägga av vid detta felet, fungerar din ?

Med vänlig hälsning Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2018-01-15/00:27

BmwMats skrev:Årsmodell och motortyp ?

Gammal bil!;) (2004) bensinare med 21100 mil. Cruise Control fungerar klanderfritt.

Tack för tipset ang. någon av tändspolarna. Kan ev. vara någon av lamdazonderna eller
luftmängdmätaren också.

Ska kolla imorgon vad det kostar att få gjort en diagnos-avläsning!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2018-01-15/05:05

HåkanH skrev:
BmwMats skrev:Årsmodell och motortyp ?

Gammal bil!;) (2004) bensinare med 21100 mil. Cruise Control fungerar klanderfritt.

Tack för tipset ang. någon av tändspolarna. Kan ev. vara någon av lamdazonderna eller
luftmängdmätaren också.

Ska kolla imorgon vad det kostar att få gjort en diagnos-avläsning!


2004 är ju nya bilen !!! ;)
Motorstyr utläses med Volvo VIDA, brukar kosta några hundralappar för att få felkoderna.
Ofta som själva tändspolarna är dom som sätter felkoder på S60/80 på dessa modeller.
Dock ofta som själva farthållningen också sätts ur spel av vissa motorstyrfelkoder.

Lycka till och hoppas att "patienten" får många fina år framför sig ;)
(Kvalitetsprodukt med bra tillförlitlighet)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2018-01-16/18:44

BmwMats skrev:2004 är ju nya bilen !!!
Motorstyr utläses med Volvo VIDA, brukar kosta några hundralappar för att få felkoderna.
Ofta som själva tändspolarna är dom som sätter felkoder på S60/80 på dessa modeller.
Dock ofta som själva farthållningen också sätts ur spel av vissa motorstyrfelkoder.

Lycka till och hoppas att "patienten" får många fina år framför sig
(Kvalitetsprodukt med bra tillförlitlighet)

För den som ev. har Volvo och är intresserad!
Efter att ha lyst 4 dagar, släcktes Motorstyrningsindikeringen i morse när jag startade...hmm :?
Eftersom jag fått en tid till idag e.m. på Bilbolaget(Volvo,Renault m.fl.), så åkte jag dit iaf.
Följande enligt utskrift:
Felkod: 140A =Tryckgivare inloppsrör - felaktig signal
Status: Felkod funnen - inte aktiv
Felorsak:Kontaktresistans i kontaktstycke. Felaktig slang/anslutningar. Skadad tryckgivare i inloppsrör
Slangen från Tryckgivaren byttes (trots att den såg felfri ut), så vi får väl se om det var felet?`
Trots allt rätt billigt - 364 kr varav slangen 20 kr! :)
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2018-01-16/19:01

Skönt att det löste sig :shock: åtminstone för denna gången... :roll:

Intermittenta felkoder kan sättas tillfälligt, men försvinner efter xx antal återstarter. Det var väl det som hände dig i morse då lampan inte tändes igen.

Hoppas att det håller i sig !
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-01-16/19:02

Inte mycket att bråka om. Bilar har aldrig varit några sparbössor- tvärt om.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2018-01-16/19:03

Bror Gårdelöf skrev:Inte mycket att bråka om. Bilar har aldrig varit några sparbössor- tvärt om.


Nej, så är det väl...

Tacka vet jag min gamla bil med B18, fyra tändkablar och brytarspetsar. Inga motorlampor som tänds där inte ! ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-01-16/19:07

2 små hål att laga hos tandis . 2500 bagis och tog max 25 min :evil:
Ska väl betala "stafett-tandisar" förmodar jag :shock:
Volvo är billigt att äga :(
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2018-01-16/19:45

Kovlingen skrev:2 små hål att laga hos tandis . 2500 bagis och tog max 25 min :evil:
Ska väl betala "stafett-tandisar" förmodar jag :shock:
Volvo är billigt att äga :(


Bra timpeng det där... :evil:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-01-16/19:58

Jo nog är det så :oops:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2018-01-16/20:12

Kovlingen skrev:Volvo är billigt att äga

Thumup.png
Thumup.png (15.48 KiB) Visad 11224 gånger
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-01-16/20:13

BmwMats skrev:Tacka vet jag min gamla bil med B18, fyra tändkablar och brytarspetsar. Inga motorlampor som tänds där inte ! ;)

Men tittar Du på driftsäkerheten på den bilen, så var den väl inte bättre än dagens bilar? Den huvudsakliga skillnaden var, att "en händig karl" kunde serva mer av sin bil själv på den tiden. Idag krävs tillgång till elektroniska program, och man byter ut hela komponenter i stället för att laga dem.

Min första bil var en Saab 99 L, -73. På den behövde jag byta kylare vid ett tillfälle och avgassystem vid två. Dessutom gick primärtransmissionskedjan av vid ett tillfälle!

På de två Renaulter jag har - den ena sedan 2005 och 23 000 mil - har INGA sådana åtgärder behövts. Den har inte varit felfri, men jämför jag den med bilarna från 70- och 80-talen, har det varit avsevärt mindre krångel.
Dock är den sådan, att när något behöver göras, behöver det göras på verkstad - och det är inte gratis.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst