Vad fick dig att inte le idag?

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Falken » 2019-04-25/21:48

Mimmi skrev:Hej!

Han är ännu finare nu... ;)
Kommer väl några bilder om ett tag, han står fortfarande i verkstaden på lyften. Vi har båda två varit rejält sjuka i influensa och förkylning så jag ligger flera veckor efter med alla arbeten.
Det var den mest långdragna influensa/förkylning jag upplevt; på måndag är det fyra veckor sedan det bröt ut och orken har inte återkommit ännu! :( :shock:
Och jag som trodde att det bara är karlar som blir sjuka... :) Men de är nog gnälligare och ynkligare då tror jag! :D
Fortsätt krya på dig Mimmi! Ser jag att du skrivit i en tråd får jag ofta känslan av att jag strax kommer lära mig något, och det slår sällan fel! Har läst många av dina gamla inlägg när jag behövt hjälp med diverse arbeten och det tackar jag för :)

Mvh,
Falken

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-04-25/22:05

HA HA Mimmi är så kunnig att detta gubbdagis oftast blir lite överkörd :D
Skoj när hon lär gubbarna hur det fungerar :D :D :D
Brukar bli tyst :shock: ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-26/07:06

Mimmi skrev: Vi har båda två varit rejält sjuka i influensa och förkylning ...

Krya på Er.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Håkan » 2019-04-26/08:54

Bror Gårdelöf skrev:
Mimmi skrev: Vi har båda två varit rejält sjuka i influensa och förkylning ...

Krya på Er.

Instämmer i krya hälsningarna till dig och Marie.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2019-04-26/09:27

Mimmi skrev:Och jag som trodde att det bara är karlar som blir sjuka... :) Men de är nog gnälligare och ynkligare då tror jag! :D


Hoppas det går över!

Nja kvinnor blir väl minst lika sjuka och lika ofta som män, det är bara att ingen bryr sig om det och sjukvården inte hittar vad som är fel :roll:
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Mimmi » 2019-04-26/09:39

Hej!

Tack för de vänliga hälsningarna och uppiggande orden! :)
Vi är helt klart på väg att återhämta oss, det enda som återstår är att återfå orken. Jag blir ganska fort trött bara efter en liten stund av aktivitet, men även det blir bättre undan för undan.
Men det är väl tyvärr så att ju äldre man blir desto längre tid tar det att återhämta sig när kroppen varit utsatt för något onormalt.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-26/09:50

Till Kapten: Mja - det är nog ingen större könsskillnad, vad gäller sjuklighet och diagnostik. Däremot har vården relativt sent insett, att det är skillnad på kvinnor och män(!). En orsak till detta är, att länge användes friska frivilliga som kontrollgrupp i medicinska studier. Nämnda frivilliga var ofta brandmän - som kunde ha arbetspass med så många lediga timmar emellan, att de var praktiska att ha med i studier. Alternativt utgjordes kontrollgruppen av manliga fångar i exempelvis USA - där man nog kan fundera en del över graden av frivillighet, men det är en annan sak.
Hur som helst behöver man inte vara någon Einstein för att inse, att dessa två grupper av friska minst av allt utgjorde ett genomsnitt av befolkningen - och det dröjde generande länge, innan vården insåg, att referensvärdena för män och kvinnor inte nödvändigtvis var desamma! Men det är historia idag.

Numera känner vi till åtskilligt om könsskillnader i såväl sjukdomars förekomst som deras symtomatologi. Till det kommer förstås något gammalt - att kvinnorna har tillgång en särskild specialitet, gynekologi ( betyder ordagrant "kvinnolära"). Den specialiteten är mycket bred och involverar allt från psykologiska aspekter på tillvaron via obstetriken - förlossningskonsten, med tillhörande reproduktionsmedicin mm - till godartade och elakartade tumörsjukdomar.

Andrologi ("manslära") finns också, men veterligen inte som egen specialitet. Jag känner i alla fall inte till någon andrologisk klinik (vilket i och för sig kan bero på min egen okunnighet).
(Eftersom jag läste ryska en gång i tiden, har jag relativt lätt för att stava mig igenom även grekiska ord, då respektive alfabeten är rätt likartade. Under semester i Grekland log jag igenkännande åt skyltarna på toaletterna: Gynaikon och Andron var inte svårt att begripa, när man läst medicin.)

EDIT 2019-04-27, 07.10: En händelse, som ser ut som en tanke, är, att dagens Östgöta Correspondenten innehåller ett längre reportage om gynekologen Ann-Margreth Wirén, som vid 78 års ålder fortfarande arbetar - men tänker dra sig tillbaka. Hon började som sjukhusläkare (vi har jobbat ihop) men sadlade om till privat praktik för ett par decennier sedan. Det har hon aldrig ångrat, men hon sticker inte under stol med, att åren på sjukhus - med äldre, erfarna kollegor, som handledde henne och förde sin kunskap vidare - lade en oerhört viktig grund, på vilken hon kunde bygga vidare.
Nu har Region Östergötland beslutat, att gynekologisk öppenvård i princip inte skall finnas som "egen" verksamhet, utan allt skall gå via vårdcentralerna. Mot detta är hon - föga förvånande - mycket kritisk, då hon i artikeln tar upp alla de aspekter, som jag nämner ovan - och några till. (Både hon och jag har mycket stor respekt för allmänläkarna, men att de skall ha snits även på gynekologins alla aspekter är att begära mycket av dem.) Helst vill hon förstås lämna över hela sin mottagning till någon intresserad yngre kollega, men om en sådan inte kan få ett avtal med sjukvårdshuvudmannen, lär intresset vara milt uttryckt svalt.

Jag delar hennes åsikt, att Region Östergötlands beslut inte är väl genomtänkt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-27/06:31

Något helt annat, som inte heller får mig att le, i samma tidning är en artikel om, att Linköpings kommun tar strid mot Försvarsmakten, vad gäller att bygga bostäder i närheten av Malmen, där militär flygverksamhet pågår. Försvarsmakten ställer sig negativ, då dagens bullerregler kan ställa till problem för verksamheten, om fler bostäder byggs i närheten.

Jag förstår Försvarsmakten, för det har genom åren inte saknats folk, som klagat på flygbuller från Malmen. Min reaktion är, att där har det flugits, så länge det flugits i Sverige, och flyttar man dit, får man vara beredd på flygbuller. Problemet lär inte bli mindre, om fler bostäder byggs i närheten.
(Det finns en analogi med Gotland, där man har velat återupprätta militära förband, som tidigare lagts ner. Nu har man fått, som man vill. Den militära närvaron på Gotland har ökat. Då kommer som ett brev på posten inlagor om, att Tofta Skjutfält inte skall få användas för övningar på grund av buller!)

Skall vi ha en försvarsmakt, värd namnet, måste den få utöva sin verksamhet någonstans. Den verksamheten är inte ljudlös - och det känns störande, att mentaliteten "inte så att det stör mig" är så utbredd.

Slaka kyrka ligger ett par hundra meter från vårt hus och är ett riktmärke för inflygning till Malmen, så vi får vår del av såväl helikopter- som jetflyg på nära håll - men det skulle aldrig falla någon av oss in att klaga på detta.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Olof Eriksson » 2019-04-27/06:52

Det du skriver Bror är tyvärr en sanning vi alla lever med som är i gröna kläder. De flesta vill ha en försvarsmakt. Och många vill ha dess kaserner personal osv i kommunen (tex Härnösand) Men inte skjutfält ( Härnöskjutfält) eller start/landningsbanor som tex hos dej.

Man måste inse att det är en paketlösning. Allt eller inget.

Angående Tofta så är det utsocknes folk som klagar mest om jag förstått det rätt. Dvs bortskämda Stockholmare som köpt en dyr stuga. Och vill koppla av på landet...
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-27/08:43

Helt enig! Men så var ju min far också (under)officer på I 17. I min barndom låg regementets övningsområde Bulid relativt långt från tätorten, men den växte sig med åren allt närmare. Som av en händelse köpte mina föräldrar 1969 ett kedjehus i ett bostadsområde, som gränsar till Bulid - och det hördes, när man sköt med granatgevär eller pv-pjäser. Men jag har inget minne av omfattande klagomål i dåtida medier. Förmodligen var de, som flyttat till nämnda bostadsområde, på det klara med, att militär utbildning pågick i närheten, och "smällarna fick man ta".
I 17 lades ner i slutet på förra seklet, så numera är det nog stillsammare på Bulid, men det utgör, såvitt jag vet, fortfarande militärt övningsområde.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-04-27/09:18

Den där klagomuren gäller inte enbart för militära skjutfält utan även flygplatser och motorbanor.
Den gemensamma nämnaren är att klagomuren består av nyinflyttade, och att föremålet för deras klagan fanns där långt innan det fanns ett hus för klagomuren att bo i.

Jag väntar bara på när bebyggelsen krypit så nära Arlanda att klagomuren får ännu ett fäste.
Skavsta är liksom inget alternativ då en storstad behöver en flygplats i sin närhet.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-04-27/09:44

Tidigt 60-tal anlades Sättna flygbas . Ett flygfält fågelvägen ca. 2 km bort . Har sett och hört många flygplan ;)
Snart 20 år sedan köpte SHRA fältet och har sedan anordnat många event , däribland avrostning för knarrarna .
När det är större tävlingar på platsen (Sundsvall Raceway) och de stora maskinerna behagar trycka på gasen
hörs det nog flera mil gissar jag . Händer ett par ggr. per år och det är inte så farligt .
Många besökare och snygga bilar och hojar passerar i köer hela dagarna :D

EDIT : Det är nog SMC som ordnar avrostningen . Hyr banan av SHRA .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-04-27/10:38

Förbränningsmotorer som spottar, puttrar, stånkar, spinner, eller går upp i falsett (+10000 rpm) låter alltid ljuvligt.
Helst med stor törst och mycket avgaser.

MVH,
Gretas kompis
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2019-04-27/15:11

Måns Ulveståhl skrev:Den där klagomuren gäller inte enbart för militära skjutfält utan även flygplatser och motorbanor.
Den gemensamma nämnaren är att klagomuren består av nyinflyttade, och att föremålet för deras klagan fanns där långt innan det fanns ett hus för klagomuren att bo i.


Det gäller även hästgårdar som funnits på samma plats i evigheter. Också nyinflyttade stadsbor som plötsligt upptäcker att det luktar skit från grannen och det går förbi en massa stora farliga hästar.

Skickat från min ATU-L21 via Tapatalk
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-27/15:17

Även bondgårdar i allmänhet - i de fall då ett nytt bostadsområde tillkommit, och de nyinflyttade inte gillar var sig doften av koskit eller flugor.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2019-04-30/09:17

Idag blev jag rejält sur på TomTom.

Fick ett mail om att pga en egenhet hos GPS-systemet (tiden började räknas om från 0 den 6 april) så kanske min navigator inte funkar riktigt, men de jobbar på en uppdatering. Men jag kunde givetvis köpa en ny till rabatterat pris, (iofs ganska bra rabatt, typ 25%).

Så var där en länk om "vill du veta mer, klicka här".
Den länken gick direkt till deras hemsida, till en varukorg med en ifylld beställning för en ny navigator.
Inte nån :evil: "läs mer här" :evil:

Så otroligt fräckt, påfluget och irriterande. Det artiga hade varit att ha en separat länk till den där varukorgen och en länk med riktig information.

Och inte går det att avreagera sig genom att maila dem och tala om vad man tycker, det finns inget sätt att maila dem från deras hemsida (möjligen ett extremt väl dolt sätt)

Grrr!
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-30/10:46

Ter sig kontraproduktivt! Det är väl någon räknenisse, som inte begriper, att goda kundrelationer är en av de största tillgångar ett företag kan ha.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-03/08:47

I senaste Allt om MC, som damp ner i brevlådan idag, läser jag, att Arlen Ness gått ur tiden (1939 - 2019).
Åtskilliga av de hojar, som han designade, tyckte jag ärligt talat inte om, medan jag däremot sett en del mycket snygga plagg etc.
Vad som däremot slagit mig - både i samband med någon av MC-mässorna och utifrån flera skrivna artiklar - är, att han verkade vara en mycket trevlig person.
Må han njuta i sin hojhimmel.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-05-03/12:25

Det är inte alltid så roligt . Dagen startade med minusgrader . Solen kom upp och tempen steg några grader .
Sedan kom det stora svarta moln , lite sol och mera moln . Tempen på nollan . Snöstorm , sol och sedan en hagelskur .
Nu är det bara åska och regn som fattas men då är det ju midsommar :shock:
Till detta så blåser det små kaktusar . Rackarns va grinigt väder :cry:
Det var ju såå skönt när tempen låg runt 20 plus :(
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2019-05-03/12:30

Kovlingen skrev:Det är inte alltid så roligt . Dagen startade med minusgrader . Solen kom upp och tempen steg några grader .
Sedan kom det stora svarta moln , lite sol och mera moln . Tempen på nollan . Snöstorm , sol och sedan en hagelskur .
Nu är det bara åska och regn som fattas men då är det ju midsommar :shock:
Till detta så blåser det små kaktusar . Rackarns va grinigt väder :cry:
Det var ju såå skönt när tempen låg runt 20 plus :(


Gläds åt att du kanske får ta fram snöslungan igen, tänk vad roligt... :lol:

Nej, skäm å'sido, inte kul alls, kyligt och växlande molnighet, bara 11 grader och blåsigt, kyliga vindar...
Skulle bli risk för regn några dagar enligt prognosen hörde jag, så det gäller att komma ut idag om man skall njuta av åkningen ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-03/14:00

Detta blir visserligen fel, med tanke på trådrubriken, men jag glädjer mig i alla fall åt minnet av de fina turer, som kompisarna och jag gjorde, veckorna innan kylan återkom. Värmen lär återkomma, vad det lider - förhoppningsvis senast till årsträffen.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2019-05-04/06:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-05-03/14:28

Bror Gårdelöf skrev: Värmen lär återkomma, vad det lider -

Du menar "vad vi lider" eller hur :D
När det var som varmast förra sommaren ville jag inte ta på hela stassen .
30 + och svetten rann utefter ryggraden bara vid tanken .
Var jag snabb vid ett par tillfällen och kom på rull ganska snabbt gick det bra , men annars :? :oops: :oops: :oops:

Men jag har ännu detta år ännu inte klagat på värmen , men det kanske kommer :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Håkan » 2019-05-03/19:36

Kovlingen skrev:jag har ännu detta år ännu inte klagat

Kovlingen är aldrig nöjd... :roll: :roll: :roll:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Lindeberg » 2019-05-03/19:52

Bror Gårdelöf skrev:Något helt annat, som inte heller får mig att le, i samma tidning är en artikel om, att Linköpings kommun tar strid mot Försvarsmakten, vad gäller att bygga bostäder i närheten av Malmen, där militär flygverksamhet pågår. Försvarsmakten ställer sig negativ, då dagens bullerregler kan ställa till problem för verksamheten, om fler bostäder byggs i närheten.

Jag förstår Försvarsmakten, för det har genom åren inte saknats folk, som klagat på flygbuller från Malmen. Min reaktion är, att där har det flugits, så länge det flugits i Sverige, och flyttar man dit, får man vara beredd på flygbuller. Problemet lär inte bli mindre, om fler bostäder byggs i närheten.
(Det finns en analogi med Gotland, där man har velat återupprätta militära förband, som tidigare lagts ner. Nu har man fått, som man vill. Den militära närvaron på Gotland har ökat. Då kommer som ett brev på posten inlagor om, att Tofta Skjutfält inte skall få användas för övningar på grund av buller!)

Skall vi ha en försvarsmakt, värd namnet, måste den få utöva sin verksamhet någonstans. Den verksamheten är inte ljudlös - och det känns störande, att mentaliteten "inte så att det stör mig" är så utbredd.

Slaka kyrka ligger ett par hundra meter från vårt hus och är ett riktmärke för inflygning till Malmen, så vi får vår del av såväl helikopter- som jetflyg på nära håll - men det skulle aldrig falla någon av oss in att klaga på detta.



Får mig att tänka på en militärövning jag bevistade på F17 Kallinge (i närområdet för stundande årsträff). Det fick inte skramlas med containrar eller liknande sen kväll eller natt, däremot var det okej med helikoptertrafik. Således fick vi instruktioner om att vi, vid behov av att skramla med containrar kvällstid, kunde be helikopterenheten att gå upp med en maskin under tiden för containerlyftet :D
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2019-05-05/12:09

Det tråkiga vädret idag... Blåser och duggar ibland.
Trodde jag skulle blåsa av vägen idag, huu vad det tog i... :cry:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-06/19:19

Nyheten, att den kommersiella fartygstrafiken släpper ut dubbelt så mycket koldioxid, som tidigare beräknat, är förstås inget att le åt - men det som stört mig är den journalistiska vinklingen. "Skall vi känna båtskam nu?" Vinklingen verkade utgå från, att fartygstrafiken är "onödig"! I själv verket är den ju en del av ett nödvändigt transportsystem. Som en klok person sade: "Vi kan ju inte sluta med färjetrafiken till Gotland, som förses med mängder av gods från fastlandet. Passagerarna 'åker koldioxidmässigt gratis' på godstrafiken."
Hittills har jag inte hört ett enda ord om koldioxidutsläpp per transporterat ton gods, vilket borde vara den intressanta siffran i sammanhanget. En färjeresa Nynäshamn - Visby påstods i Rapport dra 18 kubikmeter "diesel" (bunkerolja??). Om vi tänker oss en bro från fastlandet till Gotland, och i stället körde alla tradare på denna bro - skulle utsläppen bli mindre då?

Sedan är det en annan sak, att såväl varv som rederier verkar vara på tårna för att göra fartygstrafiken energieffektivare och minimera utsläppen - vilket är lika logiskt som berömvärt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-07/17:44

Man upphör aldrig att förvånas. Efter jobbet cyklade jag idag ner till Teboden i Linköpings centrum, eftersom det började bli tomt i burkarna hemma. Vid en ljusreglerad korsning hade jag grönt, men när jag hade 10 - 20 meter kvar dit, drog en siren igång och blåljus blixtrade i höger ögonvrå. Mycket riktigt - där kom en polisbil i låg fart mot rött. Jag stannade naturligtvis, men döm om min förvåning, när jag såg en man i min egen ålder lugnt och makligt promenera över övergångsstället - med den utryckande bilen mindre än tio meter bort. Nej, han hade inte vit käpp, och fan vet, om han inte pratade i mobiltelefon!
Men han hade förstås grön gubbe!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-05-07/18:14

Bror Gårdelöf skrev:Man upphör aldrig att förvånas.
Men han hade förstås grön gubbe!

Han trodde väl att det betydde död gubbe :(

Alla lever i sin egen värld och vet inte ibland vart de är .
Är man inte på tå i alla lägen sitter man själv i skiten .
Jag gissar att det är denna stress som genomsyrar allt . Allt
skall hinnas med , och lite till .
Kör en väg och håll hastighetsgränsen noga . Vilket kaos det blir där bakom .
Sista gångerna jag har varit ut med bilen har jag fått bilar ca. 3m bakom i 80 km.
Då är jag noga med att hålla avstånd till framförvarande OM den skulle bromsa .
Bilen bakom mej skulle aldrig hinna titta åt bromspedalen .

I flera år hade jag kompressorhorn på bilarna och det kunde man få
återupplivning på en hjärndöd . Funderar på att montera detta på hojen :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-07/18:24

Tjutet från en polissiren på 15 meters håll lär knappast låta mindre än ett kompressorhorn. Det intressanta i sammanhanget var, att mannen ifråga faktiskt tittade snett åt polisbilen till, så han kan inte ha undgått att se och höra den - men det spelade uppenbarligen ingen roll.

De gånger jag som bilist får bilar tätt i häcken, brukar jag trampa lätt på bromspedalen upprepade gånger - och eventuellt tända varningsblinkern. Det brukar funka.
En bekant sänker i sådana situationer hastigheten till krypfart - särskilt i lägen, då "rövslickaren" inte kan köra om. Då verkar han - för det är alltid en han - till slut fatta vinken. Själv har jag hittills inte behövt tillgripa den metoden.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-05-07/18:41

Jag tvingade en knäppgök att köra om genom att stanna . Fan var arg han var .
Det finns många som inte skulle vara ute i trafik :evil:

Vart tog "krama varandra i trafiken" vägen :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-05-07/18:56

Ja nu kan det inte bli sämre väder i alla fall . Det både regnar och snöar . :shock: :evil:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2019-05-07/20:47

Bror Gårdelöf skrev:En bekant sänker i sådana situationer hastigheten till krypfart - särskilt i lägen, då "rövslickaren" inte kan köra om. Då verkar han - för det är alltid en han - till slut fatta vinken. Själv har jag hittills inte behövt tillgripa den metoden.


Jag gör så, sänker farten mer och mer. Jag tänker att om jag måste tvärnita så minimeras skadorna idioten ställer till med. Jag har ingen lust att bli mosad bara för att nån idiot saknar konsekvenstänk.

Skickat från min ATU-L21 via Tapatalk
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2019-05-07/20:49

Kovlingen skrev:Jag tvingade en knäppgök att köra om genom att stanna . Fan var arg han var .


Gilla! :D

Skickat från min ATU-L21 via Tapatalk
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Mimmi » 2019-05-07/22:28

Hej!

Ni som leker "privatpoliser" och vill uppfostra och lära andra trafikanter som bär sig illa åt att veta hut, tänk bara på att det är olagligt att hindra trafiken genom att köra omotiverat sakta, göra konstiga inbromsningar och dylikt.

Kovlingen; Kompressorhorn har jag haft på mina mc sedan 12 år, när jag köpte min 1150GS upptäckte jag att BMW sparat in på de riktiga bilsignalhornen och monterat ett mopedsignalhorn. Trots att K11 har två riktiga bilhorn har jag kompletterat med kompressorhorn.
Jag använder STEBEL Nautilus, de ger ett rejält ljud och är kompakta.
Det är bra i Alperna när man kör väldigt smala vägar (två personbilar kan inte mötas) att kunna ge en signal innan man tar en helskymd kurva med en bergvägg på ena sidan och ett många hundra meter djupt dike på den andra sidan.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-05-07/22:57

Jag känner glädje när jag kan vara hjälpsam i trafiken .
Inte många som känner så , tror jag .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Mimmi » 2019-05-07/23:08

Hej!

Det är väl självklart att man tar hänsyn och är hjälpsam?
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-05-07/23:14

Mimmi skrev:Hej!
Ni som leker "privatpoliser" och vill uppfostra och lära andra trafikanter som bär sig illa åt att veta hut, tänk bara på att det är olagligt att hindra trafiken genom att köra omotiverat sakta, göra konstiga inbromsningar och dylikt.

God afton Mimmi !
:?: 50 km på 50 sträcka och en bil kloss bakom eller en bil ca. 5 meter bakom på en 80-väg :?
"Ursäkta att du körde på mej men jag måste bromsa"
Håller jag fartgränsen behöver jag väl inte godkänna att ha en bil på dragkroken ? ? ? ?

Tack för tipset så nästa gång kör jag ifrån dom :? (Kanske polisen gillar det också)
OCH JAG ligger INTE och bromsar upp trafiken . Har aldrig hört detta om mej tidigare :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-08/05:31

Mimmi skrev: Ni som leker "privatpoliser" och vill uppfostra och lära andra trafikanter som bär sig illa åt att veta hut, tänk bara på att det är olagligt att hindra trafiken genom att köra omotiverat sakta, göra konstiga inbromsningar och dylikt.

Men det är väl knappast förenligt med lagens mening att ligga så nära ett framförvarande fordon, att man med det riskerar den framförvarandes liv och hälsa, om man skulle tvingas bromsa hårt?
Det jag beskrivit ovan gäller ju, när den bakomvarande inte kan köra om. Då är det rimligt att kräva, att han håller adekvat avstånd.
Kan han köra om, underlättar man naturligtvis det.
Sedan brukar jag alltså inte köra omotiverat sakta. Bromsljusblinkningar och/eller varningsblinkers brukar fungera.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2019-05-08/08:15

Jag ger faktiskt blanka fan i om det är olagligt, om jag kör i 90-100 på en enfilig 80-väg med vajerräcken på var sida och har en stressputte 2m bakom, så kör jag hellre i 60 med honom bakom och han hinner stanna än att jag får ett rådjur i ansiktet och stressputten i baksätet och en whiplashskada.

Välkomna att köra fram och tillbaka på E18 väster om Västerås en dag. Många kamikazepiloter där och långa bitar ingenstans att väja.

Tillägg: Jag släpper hellre förbi stressputtarna om det går, men ibland är det omöjligt.

Skickat från min ATU-L21 via Tapatalk
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-08/08:22

Veterligen är det inte olagligt att hålla (avsevärt) lägre hastighet än tillåten maxhastighet (undantaget motorvägar, där man inte får köra traktor, moped etc, men det faller utanför denna diskussion). Det olagliga ligger väl i att aktivt hindra någon från att köra om? Den situationen är onekligen svår att åstadkomma på en enfilig väg med vajerräcken kring! Stressputten får vänta, tills det blir tvåfiligt - vilket det som regel snart blir. Svårare är det inte.
"Ansvar, omdöme, hänsyn." Tänk, att något så enkelt skall göras så svårt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-05-08/11:18

Bror Gårdelöf skrev:"Ansvar, omdöme, hänsyn." Tänk, att något så enkelt skall göras så svårt.


Inte särskilt svårt, men numera pratar vi tyvärr inte om mitt ansvar, mitt omdöme, eller min hänsyn till andra trafikanter utan hellre om andras ansvar, andras omdöme, och andras hänsyn till mig.
Me, myself, and I -generationen med fokus på Super-egot (Über-Ich) enligt Sigge Freund.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-08/11:24

Tyvärr har Du bara alltför rätt. Att köra i trafik handlar om kommunikation på minst två plan.
a) Att ta sig från A till B.
b) Att visa sina medtrafikanter, vad man tänker göra - i så god tid, att risksituationer minimeras.
Till det kommer självklarheten, att trafikregler är mer än rekommendationer.

Särskilt b) är intressant, eftersom den hela tiden är ömsesidig. "Jag visar Dig, vad jag tänker göra - och det är bra, om Du visar mig." Men den första halvan förefaller glömmas bort av alltför många. Ytterst egendomligt.

För att ge lite balans åt diskussionen uppfattar jag dock "I, me and myself-förarna" som en minoritet - om än irriterande vanlig. Majoriteten av trafikanterna, upplever jag, kör någorlunda vettigt och förutsägbart.

Till vad jag skrev tidigt i morse kan läggas, att det veterligen är svårt att inte dömas som skyldig, ifall man kört på någon bakifrån. Det är dock klen tröst för påkörda, som drabbas av whiplashskada.
Apropå det: Om Ni kör bil och inser, att någon är på väg att köra på Er bakifrån, och Ni inte kan göra något åt det, så pressa kroppen och nacken mot rygg-nackstödet och spänn musklerna i bål och nacke! Då blir det ingen bakåtsnärt vid smällen, och risken för nackskador minskar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Håkan » 2019-05-08/16:02

Kovlingen skrev:OCH JAG ligger INTE och bromsar upp trafiken . Har aldrig hört detta om mej tidigare :mrgreen:

Ja, det kan jag intyga. :mrgreen:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-08/17:37

Apropå att bromsa upp eller inte: Något, som definitivt inte fick mig att le idag var jubileumsartikeln i senaste Bike/ MOTORRAD, där den förstnämnda tidningen firar 40 år. "En av de mest omtalade artiklarna i repris: Mr X mot X2000, 2:23:23!"

Huruvida denne Mr X faktiskt existerar, och om han i så fall gjort resan Göteborg - Jönköping - Stockholm på nämnda tid, eller om hela artikeln är hittepå, lämnar jag därhän (men den anges vara "ett fall ur verkliga livet"). Att genomföra en sådan färd tyder inte på särskilt väl utvecklat omdöme - men att trycka en artikel, som i beundrande ordalag beskriver färden, borde vara otänkbart för en hojtidning med anspråk på att vara seriös! Det är illa nog, att eländet trycktes 1992. Att ett nytryck publiceras idag - och slås upp stort även på omslaget - är etter värre. (Men det är väl bara, vad man kan vänta sig av en tidning, som också tryckte en artikel om en resa Stockholm - Monte Carlo på mindre än 24 timmar!)

Jodå - det finns en liten ruta, där läsaren varnas för att göra något liknande. Märkligt nog anges de tänkbara konsekvenserna vara "böter, indraget körkort och i värsta fall fängelse". Att man löper en inte så liten risk att köra ihjäl sig nämns inte med ett kommatecken - trots att Mr X drabbades av oljeläckage, som riskerade att smeta ner bakdäcket, och dessutom kolliderade med en mås, vars inkråm smetades ut över såväl motorcykelns front som hjälmen!

MOTORRAD har genom åren varit intressant att läsa för sina tester och en del reseskildringar. Det är bara att hoppas, att ovan nämnda artikel är ett enstaka bottennapp. Blir det mycket mer i den vägen, avslutar jag nog prenumerationen - tester eller ej.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-05-08/20:50

+1
Jag tyckte genuint illa om artikeln redan 92 och ytterst sporadiskt inhandlat Bike sedan dess. Motorrad har jag ff en aktiv prenumeration på men det kan man ändra på ganska snart, det är ett löpande tremånaders till min iPad. Upp till bevis nu med andra ord.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-09/08:22

Jag minns inte, om min senast tecknade prenumeration är på ett eller två år. Pengarna är hur som helst betalda. I övrigt delar jag Din åsikt. Upp till bevis, annars avslutas prenumerationen.

(En intressant reflektion från något decennium tillbaka är, att jag då läste Bike på biblioteket - och snart insåg, att den var en skittidning. Dels lades betoningen tämligen oförblommerat på buskörning på allmänna vägar, och dels var redaktionen - till min ohöljda förvåning - ofta direkt oförskämd mot folk, som hade fräckheten att kritisera något!
Till tidningens försvar skall sägas, att den blev lite bättre, efter att MC-Nytt lagts ner - men inte så mycket bättre, att jag tecknade någon prenumeration.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Peter Nordlund » 2019-05-09/12:47

Gick ner i garaget igår eftermiddag tänkte våga mig på första turen efter vinterdvalan och rehab efter operationen, valde vespan för en planerad kort tur att fylla däcken med ny vår luft på macken, hade laddat både den och GSn för dryga en månad sedan så hoppades att den skull starta (ny sedan mindre än 1 år) vrider på tändningen allt lyser både lampor och instrumentering, soppa finnes halv tank och trycker på starten....inget över huvud taget händer :?
Kollar dödar-knappen, från och till testar igen noll reaktion, testar tuta och blinkers, funkar.
Suck
Hämtar min nya Ctek laddare kopplar i den till idag på morgonen, full laddad utan fel meddelande.
Vrider på tändningen och nu tänker jag på att jag hör det där pysande/klickande ljudet man alltid hör också på BMW, kan vara bränslepump eller något relä, funderar på om den hördes igår men minns inte.
Kollar dödar-knappen igen och trycker på start, inget händer alls, inte minst rörelse.

Då log jag inte :(

Ställde min GS på laddning också inför kommande vecka men vill avvakta att ens testa den för detta var inge kul.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Falken » 2019-05-09/13:11

Peter Nordlund skrev:Gick ner i garaget igår eftermiddag tänkte våga mig på första turen efter vinterdvalan och rehab efter operationen, valde vespan för en planerad kort tur att fylla däcken med ny vår luft på macken, hade laddat både den och GSn för dryga en månad sedan så hoppades att den skull starta (ny sedan mindre än 1 år) vrider på tändningen allt lyser både lampor och instrumentering, soppa finnes halv tank och trycker på starten....inget över huvud taget händer :?
Kollar dödar-knappen, från och till testar igen noll reaktion, testar tuta och blinkers, funkar.
Suck
Hämtar min nya Ctek laddare kopplar i den till idag på morgonen, full laddad utan fel meddelande.
Vrider på tändningen och nu tänker jag på att jag hör det där pysande/klickande ljudet man alltid hör också på BMW, kan vara bränslepump eller något relä, funderar på om den hördes igår men minns inte.
Kollar dödar-knappen igen och trycker på start, inget händer alls, inte minst rörelse.

Då log jag inte :(

Ställde min GS på laddning också inför kommande vecka men vill avvakta att ens testa den för detta var inge kul.

Tråkigt att höra Peter! Ingen enkel grej som att sidostödet inte var uppfällt eller så?
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Peter Nordlund » 2019-05-09/14:02

@Falken
Tänk dig detta!
Händelsen ovan är som det var, sedan skrev jag här inte för att få hjälp bara för att jag blev lite ledsen.
Sedan mejlade jag killen i Småland jag köpt den av och frågade om råd, beskrev allt jag kunde komma på, tänkte till tyckte jag.
Läste ditt svar och insåg att jag var inte säker på OM stödet var upp eller nere så innan jag svarar går jag ner igen och testar (min minnesbild var att jag satt på den och rullat ned från centralstödet men jag hade inte reflekterat över det så jag testade, satt mig på, rullar av centralstödet, tändning på allt lyser, trycker på start inget händer, Av och På på dödar knappen igen, inget, fäller ner sidostödet och upp igen trycker, inget, drar in bromshandtaget (vet ej varför) Vroom den startar...jag har glömt bort efter 5 månader att man måste hålla bromsen inne innan man kan starta. :?

Jag skulle ju kunna radera ovan post och hoppas att inte så många läst den, men jag gör inte det för jag blir så trött på mig själv, känner mig som en jäkla tomte som inte tänker efter innan..så ofta
Skall försöka le lite mer åt detta men just nu skäms jag mest, tack för tipset det var det som var lösningen!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2019-05-09/14:04

Peter Nordlund skrev:...Skall försöka le lite mer åt detta men just nu skäms jag mest, tack för tipset det var det som var lösningen!


Skönt att det var "lättfixat" ! :D
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst