Vad fick dig att inte le idag?

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-23/19:12

Egendomlig historia, som den beskrivs i länken. Dödsolycka i tätort, men ingen notering om vare sig hög hastighet eller halka på platsen - vilket annars skulle ligga nära till hands. Det enda, som "stämmer" rent statistiskt, är, att föraren var ung - tyvärr.
Vi får se, om man kommer fram till någon någorlunda säker slutsats.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-03-23/20:29

Perra_II63 skrev:Tyvärr ett vårtecken som man helst vill slippa :-(
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonko ... a-vetlanda

GMY


"Vad som orsakat olyckan är oklart. Enligt uppgift till P4 Jönköping ska hastigheten ha varit mycket hög."
Att vrålköra på en lång rak gata i ett villakvarter är inte den bästa avrostningsmetoden.

Tråkigt att det redan förekommit ett antal olyckor med mc inblandad i landet.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-23/20:56

Ifall uppgiften om mycket hög hastighet är korrekt, blir det hela - tyvärr - betydligt begripligare. Det är inte första gången en olycka inträffar i tätort av det skälet - och tyvärr förmodligen inte den sista heller.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BrooklynS » 2018-03-24/07:08

Snöväder... igen.


Brooklyn Garage
Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2018-03-24/12:21

Försöker tvätta rent vinterhjulen på hojen...

Usch vad salt och smuts sätter sig fast på aluminiumfälgarna.
Har sprutat på fälgrengörning, fryser gör jag, fingrarna alldeles genomfrusna och småsvär samtidigt.

Fick gå in lite och värma mig i stugvärmen, skriva av mig lite här på forumet.
Låter medlet verka lite innan det är dags att gå ut och fortsätta tvättandet...

Kanske ler lite grann senare när man ser resultatet av nytvättade och uppsnyggade fälgar... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-24/12:39

Det är nog bara att konstatera, att minusgrader och saltslask inte ligger högt i prioriteringslistan hos motorcykelkonstruktörer - och det finns onekligen en orsak till det, eftersom majoriteten av hojägarna ställer cykeln i vinteride.
Men det är ingen vidare tröst för dem, som i likhet med Dig faktiskt kör året runt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2018-03-24/12:57

Ja det är väl så Bror...

Var ute en sväng till nu och gjorde en ny tvagning med avfettning och fälgrengörning.
Hade värmt upp mig lite grann inomhus, men det räckte med några minuter ute i väta och duggregn så är fingrarna blåa av kyla igen. :(

Ja, det kunde vara värre, får inte klaga...

Till nästa vinter får jag nog lägga på ett lager Tectyl eller liknande på fälgarna, för att skydda mot oxidation/korrosion, så slipper man kanske att lägga ner sådant jobb.

Men, det positiva är ju att det ändå är myggfritt utomhus nu... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Assar » 2018-03-24/14:14

Det var en ganska fin dag i Stockholm på förmiddagen, när jag satt på 4:ans buss på väg mot Södra Station.
Sen klev Daniel Helldén på bussen.
:evil:
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-24/16:19

BmwMats skrev: Till nästa vinter får jag nog lägga på ett lager Tectyl eller liknande på fälgarna ...

Detta är ingen rekommendation, men jag undrar, vad som skulle hända, om Du kletade in dem med vaselin?

En mindre skämtsam variant är att tvätta dem regelbundet med såpvatten. Det lämnar en fet hinna, som gör nästa tvätt lättare osv. Jag har märkt, att på det fåtal motordelar, som är exponerade på mig hoj, plus fälgar och hjulupphängningar, funkar såpvatten bra. Jag sprayar på, låter verka i 10 - 20 minuter och kan sedan som regel enkelt skrubba rent med en vid det här laget väl använd diskborste. Rent asfaltstänk kräver dock fotogen eller lacknafta för att ge med sig.
En lite bonus i sammanhanget är, att såpa är miljövänligt - även om allt man tvättar bort inte är det.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Perra_II63 » 2018-03-24/17:07

Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-03-24/17:09

Assar skrev:Det var en ganska fin dag i Stockholm på förmiddagen, när jag satt på 4:ans buss på väg mot Södra Station.
Sen klev Daniel Helldén på bussen.
:evil:


:mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-03-24/17:21

Perra_II63 skrev:Ytterligare en... :-(
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane ... trelleborg

GMY


Enligt räddningstjänsten ska två motorcyklar har kört tillsammans när en av dem tappade kontrollen över sitt fordon och körde av vägen. Motorcykeln ska då ha kört in i en lyktstolpe.


image.jpg
image.jpg (42.07 KiB) Visad 10106 gånger
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2018-03-24/17:32

Bror Gårdelöf skrev:
BmwMats skrev: Till nästa vinter får jag nog lägga på ett lager Tectyl eller liknande på fälgarna ...

Detta är ingen rekommendation, men jag undrar, vad som skulle hända, om Du kletade in dem med vaselin?

En mindre skämtsam variant är att tvätta dem regelbundet med såpvatten. Det lämnar en fet hinna, som gör nästa tvätt lättare osv. Jag har märkt, att på det fåtal motordelar, som är exponerade på mig hoj, plus fälgar och hjulupphängningar, funkar såpvatten bra. Jag sprayar på, låter verka i 10 - 20 minuter och kan sedan som regel enkelt skrubba rent med en vid det här laget väl använd diskborste. Rent asfaltstänk kräver dock fotogen eller lacknafta för att ge med sig.
En lite bonus i sammanhanget är, att såpa är miljövänligt - även om allt man tvättar bort inte är det.


Goda tips är alltid välkomna. Tack !
;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-24/19:55

Jag ser praktiskt taget aldrig på TV3, för de sänder sällan något intressant. Just nu äger ett undantag rum, för The Martian är ingen oäven film. Men jag går ju från TV:n under reklampauserna och återkommer, när de är (nästan) över. Fy farao, vilka skitprogram, som TV3 annonserar ut, innan filmen fortsätter! Att det över huvud taget finns folk, som vill se sådant, får mig definitivt inte att le.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2018-03-25/07:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-03-24/20:17

BmwMats skrev:
Goda tips är alltid välkomna. Tack !
;)


Här är ett, om inte säkert gott så i alla fall, ett tips:
https://www.amazon.co.uk/dp/B01MQCLCYU/ ... 11_TE_item

Det är en soppa man smetar på hojen som sen skall göra den lättare att tvätta. Ungefär som vax men ger ingen märkbart effekt när man smetar på den.

Så jag smetade på den på delar av hojen och måste säga att jag vad synnerligen tveksam, även om jag fått den rekommenderad av andra hojåkare. Dock, när det sen var dax att tvätta tyckte jag mig märka att skiten satt betydligt sämre. Det är troligen (jag säger "troligen") inte placebo för jag hade glömt att jag smetat på den där soppan och det var först när jag tyckte det rann av väl enkelt som jag kom ihåg (jag kör hellre än tvättar).

Detta är dock så långt ifrån ett vetenskapligt test man kan komma så tag det för vad det är.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Buster » 2018-03-24/21:25

Bror Gårdelöf skrev:... Att det över huvud taget finns folk, som vill se sådant, får mig definitivt inte att le.
Tyvärr är det nog dessutom så att det rent statistiskt är fler som VILL se detta, än de som inte vill.
Men de äldre har ju alltid i alla tider förundrats och förfasats för vad ungdomen håller på med och förfallet som då självklart lär komma...
Det lite märkliga är att det finns tittare i alla åldrar, mina föräldrar sitter tex klistrade när Big Brother, Farmen och dylikt sänds.
De svarar inte ens i telefon om man skulle råka ringa då...
Tilläggas bör att farsan är 87.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-24/22:35

Du har naturligtvis rätt. Funnes inte marknaden, skulle programmet inte göras - och den insikten får mig inte heller att le.
Det kan bero på, att jag är yrkesskadad. Har man jobbat ett liv på ett universitetssjukhus, sövt/bedövat patienter med riktiga, svåra sjukdomar, gått ett antal hårda, sömnlösa intensivvårdsjourer, då man inte vetat, om patienterna skulle klara natten (för att inte tala om alla de nätter, då det varit fullt från början och man har fasat för tanken, att det skulle komma in offer för en större olycka!) och pratat med föräldrar till sjuka barn, där utgången är oviss, så har man sett tillräckligt av äkta problem. Man behöver inga konstruerade skitprogram på TV.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Perra_II63 » 2018-03-25/10:41

En till, nu är det 3 i helgen. Är det halkan eller ovanan som är orsaken?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... c-olycka-1
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-25/11:25

Det skall bli intressant att se, om man hittar någon gemensam nämnare - förutom att alla tre dödsoffren var unga, och olyckorna skedde i säsongsstarten.
Åtminstone en olycka påstås ha skett i hög fart i tätort. I ett fall körde man in i en stolpe(!) - och i det senaste fallet in i en vägg i tätort!
Hade förarna mc-kort? Eller är detta ytterligare tre tragiska exempel på "olagliga olyckor".
Tyvärr är det väl(?) inte så vanligt, att nyhetsrapporteringen följer upp detta, utan man nöjer sig med den initiala rapporten om dödsolyckan i sig. Förhoppningsvis har jag fel, och vi får veta mer.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-03-25/12:59

Till allmänt förtydligande - BMW MC-klubben har i sina regler som gäller för alla som skriver här en passus om att vi inte tillåter material som skildrar "blodiga olyckor". Det har på sistone förekommit ett antal inlägg som har beskrivit några tragiska olyckor med dödlig utgång här på forumet och mer speciellt i denna tråd.
Gränsdragningen blir förstås svår för det är utan tvekan sakliga fakta och jag hyser den största aktning för SVT som varit bakomliggande källa i flera fall och skribenterna ifråga.

Samtidigt har frågan väckts från några olika håll - var går gränsen, när blir det en "blodig olycksskildring" och när är det ok.

I min roll som webmaster har jag som uppdrag (från klubbens styrelse) att sätta den gränsen och jag tycker att de inlägg som har gjorts INTE har passerat någon gräns som gör att jag skulle ge mig in och moderera. Det har funnits en saklighet och en återhållsamhet i dessa.
Samtidigt så finns det behov av att klargöra att det finns en gräns som inte alltid är "några procent högre än senast godkända inlägg". Då får man ett sluttande plan av eskalerande otrevligheter.

I ljuset av detta ber jag vänligen att vi håller igen på inläggen på området som berör olyckor. Inte minst av hänsyn till släkt och vänner till de omkomna.

Jag kommer under tiden att arbeta om regelverket en aning, och förankra detta hos mina huvudmän, så att det blir klarare var gränsen går.

Som Perra sa GMY ni som inte finns bland oss längre.

Med vänlig hälsning, Magnus - pappa till två söner under 30 som kör MC, inte minst för att jag för en gång skull lyckades vara stöttande i deras val här i livet.
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-25/13:11

Tack, Magnus! Jag delar Din åsikt. Mina inlägg har gjorts utifrån en blandning av rapporterade nyheter - på denna tråd - och känd statistik. Den sistnämnda påvisar ju år efter år efter år minst två saker:
1. Att en oproportionerligt stor andel av dödsoffren är under 30 - ofta på mer eller mindre extrema superbikes.
2. Att 25 - 33 % av dödsolyckorna drabbar förare, som inte har MC-kort, har kört utan hjälm och/eller varit drogpåverkade.
I de tre föreliggande fallen vet i alla fall jag inte något om punkt 2 - och inte heller vilken sorts motorcyklar, som var inblandade. Mitt i tragiken vore det ändå bra, ifall nyhetsrapporteringen i mån av möjlighet också tar med, om någon av dessa komponenter varit förhanden.
Att köra motorcykel är inte riskfritt - men att köra olagligt ökar riskerna påtagligt, och det vore inte fel, om inblandade medier rapporterade även sådant, när Polisens utredning är klar.
Men det verkar man ofta "glömma".
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-03-26/00:56

Läste att en av olyckorna så var man två på hojen. Kan det vara så att en ovan passagerare i kombination med en ringrostig förare orsakade olyckan?

Jag kör själv mycket sällan med nån bakpå men jag undrar hur mycket en passagerare påverkar säkerheten. En ovan passagerare kan naturligtvis ställa till med tokigheter men kan även en van passagerare, som knappast har samma överblick som föraren vara en säkerhetsrisk?

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Olof Eriksson » 2018-03-26/05:11

Vi tränar en hel del på att köra med skjuts inom FMCK. Och ett av momenten skall passageraren göra alla fel som går i kontrollerad form. Dvs luta åt fel håll osv. Om föraren skriker avbryt så gör man det. Och många behöver avbryta passageraren. Annars blir det dikessyning....

Nu är den mc vi kör ganska lätt så det märks antagligen fortare. Men kontentan är att en passagerare som gör fel lätt tippar lasset! Därav vikten om att informera passageraren om vad som gäller innan avfärd.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-26/10:03

Själv har jag i alla fall noterat, att om jag glömmer att styva upp bakfjädringen, blir cykeln påtagligt mycket annorlunda att köra med passagerare. Den "sätter sig", och det känns nästan, som att framhjulet vill till väders (lite överdrivet) - inte alls behagligt.
Styvar jag upp bakfjädringen enligt anvisningen i instruktionsboken, blir det en helt annan hoj.
Dessutom tar jag det betydligt lugnare med passagerare, för jag är inte lika van vid det som att köra ensam.
Men de passagerare jag haft, har lätt tagit till sig instruktionen att följa med i kurvorna och varken kämpa emot, när cykeln lutar eller "hjälpa till" genom att luta extra. "Just relax and enjoy the ride" är ingen dum sammanfattning - möjligen kompletterad med rådet att i alla fall i början titta över förarens inre axel i kurvorna.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-03-26/11:50

Jag har - liksom ni - absolut ingen susning om passageraren alternativt föraren har gjort fel.
Vad jag däremot uppskattar är att tex fjädring enkelt kan justeras i dag på moderna hojar.
Jag kan exemplevis snabbt ändra via enkel knapptryckning på displayen om jag har packning och/eller passagerare.
Elektronik i all ära, men till syvende och sist hamnar vi på alltid på stenåldersnivå - verbal kommunikation.
Hur en passagerare agerar under färd är förarens ansvar eftersom föraren är ansvarig för framförandet av sitt fordon.

...och nix, det övas ingenting på framgörande av hoj med passagerare i dagens trafikskolor (2017).
(Vi hade vars en hoj under övningskörningen)
Inget delmoment under uppkörningen heller.
Helt upp till föraren att lista ut hur köra med passagerare (och tung packning) i efterhand.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-03-26/12:03

Hörde just att "Jerka" har gått bort . Det var kanske den sista av Sveriges riktiga rockare . :( :(
https://www.youtube.com/watch?v=eNvsdHB4mf8
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-26/12:09

Det Måns skriver får mig att minnas ett par, som deltog i en avrostning - eller om det var en BKK - för åtskilliga år sedan. De åkte glidare eller tung tourer med påmonterade väskor, och spättan var med på hojen hela tiden. Den enkla förklaringen var: "Så här åker vi. Då skall vi naturligtvis träna så också."
Oomkullrunkeligt.

Om Jerka: Tråkigt att läsa. Jag visste inte att han var sjuk (om han nu var det), men ingen av oss blir ju yngre, och den enda säkra prognos vi kan ställa, avseende våra liv, är, att de förr eller senare tar slut.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2018-03-26/12:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2018-03-26/12:09

Kovlingen skrev:Hörde just att "Jerka" har gått bort . Det var kanske den sista av Sveriges riktiga rockare . :( :(
https://www.youtube.com/watch?v=eNvsdHB4mf8


:cry: :cry: :cry:
https://www.youtube.com/watch?v=N6rTxQrloBs
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-26/13:02

En kuriositet i sammanhanget är, att Jerry Williams, hustrun och jag finns med på samma skiva!
Under 80- och 90-talet var vi medlemmar i Kören Ad Libitum, Linköping. Dess skapare och ledare hade en närmast osannolik näsa för, vad som låg i tiden, och vi hade förmånen att ha en mängd internationella toppartister som gästsolister under åtskilliga konserter.
Vi spelade också in en trave skivor, varav omslaget på en var ett avsiktligt designmässigt plagiat av The Beatles' vita dubbelalbum (även om vårt omslag bara innehöll en skiva). Inspelningen gjordes i EMI:s studio i Stockholm. Musiken var förstås bara av The Beatles, men i stället för de fyra Beatlarnas porträtt, när man vek ut omslaget, fanns fem porträtt på de gästsolister, som också var med på olika låtar: Eva Dahlgren, Lill Lindfors, Anne-Lie Rydé, Basse Wickman och Jerry Williams. Skivetiketten anger, att detta gjordes 1986, och Jerry sjöng in Hey Jude och Lady Madonna.
Som jag minns det, träffade vi emellertid bara Anne-Lie och Basse, som också spelade gitarr, medan de andra tre gästsolisterna lade på sina spår vid andra tillfällen - så dem träffade vi inte då.
Lill hade vi däremot som gästsolist i samband den konsert, som exekverades, när Linköpings nya konserthall invigdes 1987.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-26/14:30

Fredric Fredricson skrev:Jag kör själv mycket sällan med nån bakpå men jag undrar hur mycket en passagerare påverkar säkerheten.

Det beror på många saker, men touringmaskiner brukar ju vara konstruerade, för att man skall kunna åka två - även om det som regel kräver omställning av åtminstone bakfjädringen.
Oberoende av, hur passageraren beter sig, händer dock några saker rent fysikaliskt, när en passagerare kliver på. Förutom att ekipaget blir tyngre, vilket förstås påverkar bromssträckan, flyttas tyngdpunkten uppåt och bakåt. Även lateralpunkten - som jag tror är benämningen på den punkt, där resultanten av sidvindskrafterna påverkar ekipaget, flyttas uppåt och bakåt.

Jag har aldrig upplevt det så påtagligt som med min Aprilia RST 1000 Futura. Med bara mig ombord var den klippstadig, även om det blåste hård, kytttig sidvind. Då betedde den sig lite som ett skridskosegel, dvs den "lade sig mot vinden", om sidvinden ökade, och rätade sedan upp sig igen, om det blev lugnare från sidan. Framfarten blev därmed mycket odramatisk.
Så en dag hade jag en kvinnlig kollega på dryga 50 kg som spätta. Cykeln var som förbytt i den bitvis hårda sidvind, som rådde i början av färden över Östgötaslätten! Den var vinglig och påtagligt känslig för, om vinden ökade eller tog av - och den lade sig inte alls på vinden, som jag varit van vid. Så det blev till att ta det lugnt.
Därefter kom vi in i ett skogsparti och hade vinden huvudsakligen i ryggen, så då försvann sidvindskänsligheten - men så dags hade jag insett, att det var en helt annan sak att köra med passagerare än att åka singel. Eftersom jag var påtagligt intresserad av, att både hon och jag skulle komma hem i gott skick, anpassades framfarten även under resten av den i övrigt mycket trivsamma resan.

Efteråt grunnade jag en del på detta och kom fram till följande hypotes: Med singelförare ligger lateralpunkten relativt långt fram - i synnerhet på en hoj med helkåpa. En sidvindsstöt flyttar då framhjulet mer än bakhjulet, så att cykeln "lägger sig på vinden" - en automatisk motstyrning. (Här beter sig bilar tvärt om. Ifall lateralpunkten ligger framför tyngdpunkten, blir bilen vinglig i sidvind, eftersom framhjulen påverkas mer än bakhjulen.)
Med passagerare på hojen flyttas lateralpunkten bakåt, vilket innebär, att cykeln inte alls "lägger sig på vinden" på samma sätt. Om sidokraften på bakhjulet blir större än på framhjulet, får det omvänd effekt - och cykeln blir sidvindskänslig eller t o m direkt vinglig.

Jag har inte kört Sigurd särskilt mycket med passagerare, men han är dels 50 kg tyngre än Prillan och dels dessutom framtung, så de gånger jag haft passagerare, har skillnaden varit mindre. Men jag tar det likväl klart lugnare med passagerare än utan.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Perra_II63 » 2018-03-26/18:46

Sablar så obehagligt. Detta är en av mina värsta mardrömmar. Tur att det gick bra till slut. Men det bevisar också att poliser är människor som begår misstag.

Polis fick oväntat samtal – glömde pistolen på toa https://www.aftonbladet.se/a/P3q9zz
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2018-03-26/19:15

Det är inte första gången här i landet. Hände för ett par år sedan, en kvinnlig polis glömde utustning och vapen på toalett, upptäcktes av annan gäst som påkallade uppmärksamhet. Allt gick väl.
Det är lätt gjort, har nästan råkat ut för snarlik sak, men inte på offentlig toalett som tur var.
Upptäckte det efter att ha gått från toan och återvände snabbt tillbaka. :roll:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-26/19:19

Given kommentar: "Skit också!"
Och att alla kan göra misstag är en truism.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Olof Eriksson » 2018-03-26/20:34

Jag skrev om Solna och Jerry Williams i morse kring 07:00 i en tråd. Och klockan 12:00 så möttes jag av beskedet att han var död. Kändes välldigt konstigt. Jerry har gått vidare men hans musik lever vidare. Vila i frid Jerry Williams!
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2018-03-26/21:15

Uschelt väder idag, började snöa och gav sig inte förrän på hemvägen. Trodde att det var över för denna gång, men ack nej...

Hojen var översnöad och vägbanorna vita.

Nu får vår och värme komma, längtar att kunna luta hojen i kurvorna igen och inte bara köra rakt fram i sakta mak ! :(
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Magnus Mörtling » 2018-03-27/09:10

Flyget försenat med nästan 2 timmar. Kommer att bli tight att hinna med det möte jag har i Stockholm. Gör dessutom att jag inte kommer att hinna in på MC Varuhuset som visade sig ligga i samma byggnad som dit jag skall på möte.
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2018-03-27/09:25

Magnus Mörtling skrev:Flyget försenat, dessutom att jag inte kommer att hinna in på MC Varuhuset som visade sig ligga i samma byggnad som dit jag skall på möte.
DÄR har vi ett problem... :shock: :cry:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-31/08:49

Dagens Östgöta Correspondenten har en TT-artikel om, att nu börjar motorcyklarna synas på vägarna igen - och därmed tyvärr även olyckorna. Den tar upp de tre dödsolyckor, som relaterats ovan på denna tråd - inklusive att samtliga omkomna var i 25-årsåldern. "Ålder och erfarenhet är en bra kombination."
Även i övrigt belyser den för mig kända eller anade siffror - som att superbikes utgör 10 % av mc-parken men är inblandade i 40 % av dödsolyckorna, att fortkörning är en dominerande bidragande orsak - och att omkring 90 % av alla dödsoffer än män. (Däremot tar artikeln inte upp, att 90 % av motorcyklisterna är män, så det är ju ingen förvånande siffra.)
Den glädjande trenden mot färre dödsolyckor - från c:a 50 per år under tre decennier - verkar tyvärr ha planat ut kring 40 per år. Sammanfattningsvis propagerar artikeln för två saker: Anpassad hastighet och låsningsfria bromsar - för precis som jag alltid hävdat, spelar det ingen roll, vem som har "rätt"; motorcyklisten får som regel ta de stundtals mycket allvarliga konsekvenserna, om det smäller.
Märkligt nog står mycket lite om mitt andra mantra; att motorcyklister bör tänka åt bilisterna också - men det kanske inte är politiskt korrekta att hävda det?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav enhjuling » 2018-03-31/09:44

Det stod inte heller något om farliga räcken eller farlig hal vägbeläggning förutom gruset...
Men det är klart, den intervjuade jobbade ju på trafikverket.
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BrooklynS » 2018-03-31/10:13

2017 dog 35 personer i MC-relaterade olyckor. Av dem var det totalt 7 som var både nyktra och hade körkort med rätt behörighet.

Varför lyfts inte detta sammanhang upp tydligare? Varför gör inte vi motorcyklister mer för att tydliggöra detta sammanhang?

Chansen att det är en drogpåverkad körkortslös person på stulen/oförsäkrad/oskattad motorcykel är ju mycket större än att det är en laglig motorcyklist som förolyckas. De senare dessutom i alltför hög utsträckning söndertrasad mot vajerräcken, trängd av bilist med mobiltelefon i handen...


Brooklyn Garage
Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-31/10:52

Det låter som häftiga siffror. Jag har i flera olika sammanhang - och under många år - läst, att 25 - 33 % av dödade motorcyklister saknat rätt körkort, kört utan hjälm och/eller varit drogpåverkade.
Dina siffror anger, att det skulle röra sig om 80 %! Kan det verkligen vara SÅ många?
OBS! Avsikten med dessa rader är inte att starta en träta. Jag blev bara förvånad över de siffror Du redovisar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BrooklynS » 2018-03-31/11:26

Det är offentlig statistik från Transportstyrelsen; tillgängliggjord via tex SMC-s hemsida.
Till yttermera visso fick vi dessa siffror föredragna vid en utbildning för några veckor sedan.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-31/13:10

Då inställer sig genast frågan, om det skett ett påtagligt trendskifte, eller om tidigare statistik inte varit korrekt! Skillnaderna är ju anmärkningsvärt stora.
(Sedan är en annan sak, att jag inte har störande stort förtroende för Trafikverket. Deras skandalartade hantering av den blödande asfalten på E 4 för några år sedan är bara det mest flagranta exemplet. Ett mail från en mycket kompetent person om denna dödsfälla blev liggande utan åtgärd, för att de två aktuella befattningshavarna hade semester! Två personer dog och flera blev skadade.
Men man tycker, att Trafikverket åtminstone skulle kunna hålla ordning på siffror.)

Man kan förstås också se detta ur en diametralt motsatt vinkel: De motorcyklister, som kör lagligt, löper mycket små risker att dö i trafiken - vilket stämmer bra med Michael Foreds slutsatser, som presenterades för ett antal år sedan. Det är onekligen något att glädjas åt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-03-31/23:18

Mellan åren 2011-15 dog 50 st mc-förare utan körkortsbehörighet (28% av totalt antal).
Av dessa 50 st var 70% påverkade av alkohol/droger resp. 65% på fordon avställt/oförsäkrat/belastat med körförbud.
Så personer med alkohol/droger i kroppen framförandes ett olagligt fordon på allmän väg står för den stora andelen av dessa 50 st körkortslösa, men en betydligt mindre andel av totalt dödade mc-förare(178 st).
http://www.svmc.se/smc_filer/SMC%20cent ... 1-2015.PNG

Att 35 mc-förare dog 2017 står också att finna, men inte andelen körkortslösa, påverkade etc.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-04-01/03:08

För ett par veckor sen fick jag veta vad straffet är för att köra MC utan giltigt körkort, dvs med B-behörighet men utan A-behörighet. Man kan få böta hela 800 spänn! Möjligt att det blir allvarligare påföljder vid upprepade förseelser.
Min källa är föreläsare på ett SMC-jippo och han borde veta vad han talar om.

Han sa också att det kan vara så att det finns betydligt större andel "körkortslösa" hojåkare än vad vi tror. Om det är så många som 25% kan man undra men såvitt jag vet finns ingen pålitlig statistik, men om det är 25% så finns det inget påvisbart samband mellan saknat A-kort och olycksrisk.

Droger och alkohol påverkar med största sannolikhet säkerheten och man borde kunna förvänta sig att personer som kör utan behörighet har lägre tröskel för att köra påverkad (man kör ju redan olagligt). Detta skulle i sig vrida olycksstatistiken mot en överrepresentation av folk utan A-behörighet. Samma gäller även det SMC kallar "extremt beteende".

Så givet den statistik vi har idag tycker jag inte vi säkert kan säga att avsaknad av A-kort är en direkt bidragande orsak till olyckor. Uppenbarligen anser inte heller lagstiftaren att avsaknad av A-behörighet när man framför en MC är ett allvarligt brott.

Dock kan avsaknad av A-behörighet indirekt påverka säkerheten, om antagandet stämmer att personer utan behörighet har större tendens till extremt beteende i trafiken samt att köra påverkade. Mot bakgrund av detta kan man tycka att SMC borde verka för höjda straff för att köra utan A-kort och att man blir av med MCn.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Olof Eriksson » 2018-04-01/07:32

"Mot bakgrund av detta kan man tycka att SMC borde verka för höjda straff för att köra utan A-kort och att man blir av med MCn.

/Fredric"

Här har du en poäng. Man gör ju så med vissa streetracingbilar! Beslagtar dom.

Hur många lånar ut sin mc om den riskeras att konfiskeras?! Antingen måste du anmäla din kompis för stöld. Eller så blir du av med din mc.....

// Olof
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-04-01/08:51

Låna ut hojen ? ? ? Nää tack . Och det är ett fåtal som får köra MIN hoj .
Lånar man ut den åt en obehörig så ska det väl gälla samma regler ?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-01/10:23

Fredric Fredricson skrev:... men om det är 25% så finns det inget påvisbart samband mellan saknat A-kort och olycksrisk.

Vi vet naturligtvis inte, hur många, som kör utan A-kort. Däremot finns ju statistik på olycksoffer (i alla fall dödade), som kört utan A-kort. När den typen av statistik presenteras, brukar också körning utan hjälm samt körning med droger i kroppen presenteras, och det finns en samvariation - dvs det är inte ovanligt, att alla tre brotten mot gällande lag förekommer i samma olycka - eventuellt plus mycket hög hastighet.

Men visst - jag fick A-behörigheten på köpet med bilkörkortet i februari 1971 och hade inte kört en meter på hoj, än mindre tagit något körlektion, när jag köpte min Kawasaki EN 500 2003, några månader efter 50-årsdagen. (Men jag hade moped i tre år, så jag visste i alla fall, var reglagen satt.) Sedan dess har det blivit 19 000 mil bakom styret utan vare sig vurpor eller olyckor.
Gissningsvis skulle majoriteten av de mc-intresserade 50-plussare, som köpte sin första hoj efter fyllda 50, gå ungefär samma öde till mötes, dvs det skulle inte bli så rasande många olyckor i den kategorin, även om de kör utan giltigt A-kort.
Men unga män utan A-kort, hjälm och med droger i kroppen går det tyvärr inte sällan illa för - och det är ju inte särskilt konstigt.

Jag har skrivit det förr: Unga män som grupp är förmodligen skickligare på att manövrera sina fordon än unga kvinnor som grupp - för att fordonsintresset är större inom gruppen unga män. (Fler unga kvinnor ser fordonet mer som ett renodlat transportmedel, inte som ett ting av intresse i sig.)
Denna förmodade högre skicklighet hos de unga männen väger tyvärr mycket lätt ur säkerhetssynpunkt, för statistiken visar bortom alla tvivel, att unga män är inblandade i fler olyckor än de jämnåriga kvinnorna. Riskmedvetenheten - eller om man så vill omdömet - är helt enkelt bättre utvecklat hos de unga kvinnorna.
Senast jag läste någon statistik om detta, jämnar skillnaden ut sig, efter att männen fyllt 30 - dvs det tar längre tid för den unga, manliga hjärnan att nå samma grad av omdöme som den kvinnliga.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Max Mad » 2018-04-01/11:01

...Och jag har ingen hoj :(.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2018-04-01/11:30

Bror Gårdelöf skrev:Riskmedvetenheten - eller om man så vill omdömet - är helt enkelt bättre utvecklat hos de unga kvinnorna.

Så här tror jag! Vi är alla ”moderna grottmänniskor”! :o
Våra hjärnor grundläggande funktioner har väl inte förändrats särskilt mycket genom evolutionen.
Om vi ser tillbaka på grottmänniskornas tid, så var det mannens uppgift att skaffa hem det man behövde för livets nödtorft, dvs att jaga, fiska, samla ved etc.
För dem (och deras familj) var det livsavgörande att våga ta stora risker och det fungerade inte att vara medveten om detta.
Kvinnorna däremot hade en mer omvårdande och riskbedömmande roll. Hon skulle ha koll på
ungarna så de inte skadade sig, koll på elden etc.
Att männens riskmedvetenhet ökade något efter 30 spelade inte någon större roll, då de flesta
inte levde längre än kanske till 35-40 års ålder!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst