Vad fick dig att inte le idag?

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-25/16:17

Nej, det är onekligen en udda orsaka att klaga - och samtidigt en bra illustration till två svenska talesätt: "Lagom är bäst" respektive "För mycket och för litet skämmer allt."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-07-30/09:37

Nyligen hemkommen från en tregenerationers familjesemester under en vecka i Danmark ögnar jag igenom den gångna veckans tidningar och läser, att Veine Johansson gick ur tiden 13 juli, 82 år gammal.

En del på Forum känner till, att Veines Bilservice i Malmskogen, strax utanför Linköping, i decennier var Alfa Romeos motsvarighet till Kenneths MC i Göteborg. Han lär ha varit känd i stora delar av Skandinavien. Det sades också, att om man kom till honom med något annat bilmärke än Alfa Romeo, fick man gärna låna telefonen för att ringa bärgare eller en annan verkstad, men Veine höll sig till Alfa Romeo - och var naturligtvis av det skälet högt skattad av sina kunder.
Veines son Michael hade en kort men framstående karriär i Formel 3 - och hans dotter kan ha varit den första svenska guldmedaljösen som förare i motorsport. Hon hade börjar med att rida, men satte sig en dag i broderns go-kart, och det gick inte alls illa. Gissa en gång, vem som mekade.

Att komma in i Veines verkstad var nästan som att komma in i en operationssal; rent, mycket snyggt, med alla saker på rätt plats, och "felsökning" fanns aldrig som kostnadspost i hans räkningar. Att serva hos honom var nästan som att komma till en gammal vän. Frid över hans minne.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-08-04/23:37

All denna tv-reklam som blir bara löjlig . MediaMarkt som har nån Tysk kä---ng som kan traggla svenska :?
BYNK ! Va f-n är det ? ? Som en bank ska vara :shock: Då är dom som alla andra eller :?
Visst är det härligt med alla fina spel på nätet .
Enda som har en rolig reklam är de med korna . Jag bryr mej inte vad det står på förpackningen
men rolig är den .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Buster » 2018-08-05/06:59

Fel tråd egentligen, för det borde vara i "le-tråden" men eftersom ämnet är uppe så kan det ju nämnas att TV3:s program Lyxfällan går ut på att hjälpa personer som fastnat i ekonomisk knipa, ofta pga konstiga lån med tvivelaktiga räntesatser osv.
En av programledarna som där skällde på deltagarna är delägare i just ett sånt där lånebolag.
Bynk.
Det kan ju iaf jag tycka vara lite komiskt.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-08-05/15:16

När man gör sig ordning inför första arbetsdagen efter semestern, och är färdig på rekordtid.
Säker på att chocka alla arbetskollegor genom att vara först på jobbet

38455514_10155816803179422_8024652106264739840_n.jpg
38455514_10155816803179422_8024652106264739840_n.jpg (32.02 KiB) Visad 9440 gånger


Bara för att upptäcka att det är en söndag... :roll:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-05/16:33

Kovlingen skrev:All denna tv-reklam som blir bara löjlig.

Jag brukar säga, att den är nyttig, för den får mig att kliva upp ur TV-soffan/-fåtöljen och göra något annat.
Att sitta kvar och exponeras för ett antal inslag, som förutsätter, att jag är dum i huvet, får vara.
Då missar jag hellre någon minut av det, som jag satte mig vid TV:n för att se.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav elemji » 2018-08-06/06:50

Det finns ju rolig reklam men den kan man inte visa i televisionen i Sverige för här måste allting vara så PK. Hör också hemma i den "andra" tråden :D --->
https://www.youtube.com/watch?v=PaQpY-OuOjs
https://www.youtube.com/watch?v=y5pzhmGX1sk
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-06/17:01

Håller med - men den är sällsynt. Och även rolig reklam tappar snabbt sin charm, om man ser den några gånger i timman.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-08-06/17:22

Bror Gårdelöf skrev:Håller med - men den är sällsynt. Och även rolig reklam tappar snabbt sin charm, om man ser den några gånger i timman.

En som tappade charmen redan efter första gången är en tandborstreklam där tjejen
i början har en lätt läspning , men sedan när hon ha borstat med reklamprylen så är det borta :? :shock:
Tänk vad de kan uppfinna mycket numera :mrgreen:
Funderar på om upphovsmakaren till den iden fick en extra bonus :?:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-11/10:45

Gårdagens i medierna stort uppslagna "nyhet", att personer med typ 1-diabetes ("barn- och ungdomsdiabetes") statistiskt har en betydligt kortare förväntad livslängd, än om de inte haft åkomman.
Detta var väl känt, när jag läste internmedicin hösten 1975! Trots alla framsteg, som gjorts också sedan dess, gäller det än idag.
Det enda nya i gårdagens inslag kan ha varit, att en nyligen genomförd svensk studie har kvantifierat riskerna på ett sätt, som kanske inte gjorts tidigare.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-08-11/11:32

Bror Gårdelöf skrev:Gårdagens i medierna stort uppslagna "nyhet", att personer med typ 1-diabetes ("barn- och ungdomsdiabetes") statistiskt har en betydligt kortare förväntad livslängd, än om de inte haft åkomman.
Detta var väl känt, när jag läste internmedicin hösten 1975! Trots alla framsteg, som gjorts också sedan dess, gäller det än idag.
Det enda nya i gårdagens inslag kan ha varit, att en nyligen genomförd svensk studie har kvantifierat riskerna på ett sätt, som kanske inte gjorts tidigare.

Jo, att folk med en allvarlig sjukdom inte lever lika länge som fullt friska torde inte förvåna medicinskt utbildade. Annars hade det inte varit en sjukdom, kan man tycka..

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-08-18/17:22

Kovlingen.



:mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-08-18/17:45

Måns Ulveståhl skrev:Kovlingen.

"Win a few, lose a few," 8-)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-19/14:12

Gårdagens Sommar, som jag nyligen avlyssnat via datorn. Sara Danius är förvisso part i målet, men hennes torra, närmast passionslösa sätt att beskriva de milt uttryckt egenartade turerna i Svenska Akademien - med i förekommande fall sådant, som går att verifiera (mycket är sekretessbelagt), ger ett mycket starkt intryck.
Ett närmast absurt exempel är, att ordföranden ljög henne rakt i ansiktet om ett sammanträffande med Akademiens höge beskyddare, kung Carl XVI Gustaf, som påstods vilja ha henne avlägsnad från sin post - vilket fick hovet att gå ut med en officiell dementi! Något sådant sammanträffande och någon sådan viljeyttring hade inte förekommit! Att Akademien dessutom medvetet brutit mot sina egna stadgar, skapade av Gustav III, gör inte direkt saken bättre. Jäv och vänskapskorruption skall naturligtvis inte förekomma.

Svenska Akademien består i skrivande stund av tio aktiva personer. Åtta har tills vidare lämnat sina stolar. Fyra har beviljats utträde. De övriga fyra finns kvar men deltar inte i Akademiens arbete. För att välja in en ny ledamot krävs minimum tolv ledamöter. Akademien är således handlingsförlamad - i alla fall om den skall följa sitt eget regelverk!
Det enda paradoxalt positiva i hennes berättelse är, att advokatbyråns utredning nu är överlämnad till rättsvårdande myndigheter. Det skall onekligen bli intressant att se, vad det leder till.

Dessutom har hon valt bra musik. Lyssna på det programmet! Det är hon värd.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-08-22/06:42

Det ska då överdrivas åt alla håll . Denna morgon 05,00 pekade yttertempen på nollan
och daggen var frusen på biltaket . :(
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-10/09:06

Härom dagen pratade jag med min son i Oslo. Han hade försökt rösta men inte kunnat, eftersom svenska ambassaden där varit mycket snål med tidstilldelningen för röstning. Han hittade helt enkelt ingen tid, då han KUNDE rösta!
Med tanke på att det finns tiotusentals svenska medborgare bara i Oslo - och än fler i hela Norge - är det onekligen egendomligt, om de svenska beskickningarna inte ger sina medborgare praktiska möjligheter att rösta i riksdagsvalet!

Något helt annat, som inte heller får någon att le, är, att drunkningsstatistiken för denna sommar är dyster. Förklaringen är rimligen enkel nog: Sommaren har varit rekordvarm, och fler badtillfällen än vanligt har tyvärr även resulterat i fler drunkningar.
Det är som med ökningen av MC-olyckorna. Sommaren har gett ovanligt många tillfällen till hojåkning, och då blir även olyckorna fler.

EDIT 18.40: Under lunchen på jobbet idag kom en kollega med en förklaring till svårigheterna att rösta utomlands. Enligt honom är majoriteten av utlandsrösterna borgerliga, vilket är ett skäl för sittande regering att göra det besvärligt att rösta utomlands.
Det fick mig att le, även om jag har svårt att tro honom - och jag har heller ingen önskan att starta ett partipolitiskt gräl här. Men lite humor skadar sällan.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Peter Nordlund » 2018-09-20/19:05

en institution går i graven och jag och många med mig sörjer!

För en dryg månad sedan meddelade Café Valand som ligger och legat på Surbrunnsgatan i Stockholm sedan runt 50 talet och är härligt oförändrat att man stängt på obestämd tid...

på Facebook 3 september
Valand har stängt tillsvidare, mer info kommer senare.


I dag kom mer info
Tyvärr behöver vi meddela att Valand nu har stängt för gott på grund av en längre tid av olönsamhet. Lokalen har därför bytt ägare. Tack för alla fina år som varit!


Jag säger som när Saab gick i graven, sorgligt men antagligen ofrånkomligt om orsaken är brist på lönsamhet.

I Valands fall finns flera frågetecken då dom i våras utsattes för flera tillfällen av skadegörelse (som är kända)
Ägaren som tog ovan beslut är om jag förstår rätt ganska ny, c.a 1 år har nu sålt och jag hoppas verkligen att det inte är annat än olönsamhet.

För er som är något intresserad finns en lite text här
https://www.minnenasjournal.nu/ta-en-nostalgisk-fikapaus-pa-konditori-valand/

:cry:
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-20/19:16

Tråkigt att läsa.
Den, som befinner sig på resa genom Pålsboda, kan stanna vid konditoriet, som ligger inom synhåll från genomfarten, strax norr om järnvägen. Inredningen är densamma idag som 1944 - och det får i alla fall mig att le.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-09-24/05:21

Firades visst på radion att det bara är 3 månader till jul :roll:
Det ska väl isf. vara att det att det blir närmare till vår då :?
Men , hösten är ju inte ens klar med sitt ännu . :(
Nära att skriva i fel tråd för ska man skratta eller gråta :|
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-24/07:35

"Svårt fall, doktorn grät." Men en "fördel" med hösten är, att de fina dagar, då man kan ta en tur, har förutsättningar att bli extra njutbara. Vetskapen, att detta kan bli den sista turen för säsongen, är i och för sig vemodig, men den ger också skäl att njuta extra mycket, medan den pågår.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-09-24/08:15

Vi bor inte på samma breddgrad . Bara några få plusgrader på morgonen och inte mer just nu .
Tror att det ligger på + 5 och blåser som attan :|
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-24/09:01

Men har Du kört sista resan för i år - eller har Du en rimlig chans att få uppleva ännu någon fin dag, innan det är dags att ställa in hojen för vintern?
Själv hoppas jag, att kommande helg blir fin, för då sammanträder styrelsen på Ronneby Brunn inför Årsträffen 2019. Med väderlycka kan det bli en fin tur.

Något HELT annat, som inte fick mig att le igår, var inslaget i Rapport om och med de unga tjejer, som aldrig stängde av mobilen utan ansåg sig behöva vara uppdaterade dygnet runt. Därmed hade de problem med studierna (somnade över läxböckerna) och fick en helt havererad dygnsrytm! Hur dum får man bli? Hur har de tänkt sig att klara ett arbetsliv med den inställningen? Om jag vore deras chef, skulle jag definitivt inte acceptera, att de inte orkade sköta jobbet, för att de inte sov som vettigt folk.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2018-09-24/10:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-09-24/09:08

Jag såg också detta program . Skrämmande ! :(
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2018-09-27/22:22

Alltså - nu går skam på torra land.
Mitt i det kaosartade politiska läget vill nu feministerna ta upp en, för dem, mycket VIKTIG FRÅGA!
Inget får förbli orört för feminister tydligen - så dj..la barnsligt! :evil:

Fredrika Bremer-förbundet och Rättviseförmedlingen vill göra bokstaveringsalfabetet mer jämställt -
genom att byta ut ett antal manliga namn mot kvinnliga.


Vad man inte verkar förstå är hur väl inarbetat detta bokstaveringssystem är(omarbetades senast 1930).
Det används ju företrädesvis av polis, räddningstjänst och militär.
Som jag ser det är det viktigt att detta "sitter i ryggmärgen" vid kommunikation över telefon för att undvika
hörfel & missförstånd i ett stressat och pressat läge!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-09-28/07:00

Krigsmakten får det roligt iaf. MEN de måste väl ta Amerikanska namn . Hur ska detta gå :o :shock: :?
"Adam Berit från Gustaf Dorotea Kom !" :mrgreen: :D

(Oj blev visst i fel tråd :D )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-09-28/07:33

HåkanH skrev:Alltså - nu går skam på torra land.
Mitt i det kaosartade politiska läget vill nu feministerna ta upp en, för dem, mycket VIKTIG FRÅGA!
Inget får förbli orört för feminister tydligen - så dj..la barnsligt! :evil:

Fredrika Bremer-förbundet och Rättviseförmedlingen vill göra bokstaveringsalfabetet mer jämställt -
genom att byta ut ett antal manliga namn mot kvinnliga.


Vad man inte verkar förstå är hur väl inarbetat detta bokstaveringssystem är(omarbetades senast 1930).
Det används ju företrädesvis av polis, räddningstjänst och militär.
Som jag ser det är det viktigt att detta "sitter i ryggmärgen" vid kommunikation över telefon för att undvika
hörfel & missförstånd i ett stressat och pressat läge!

Det är dessutom designat för att fungera bra i miljö med mycket störningar och inte, som folk i media tycks tro, för att bokstavera "konstiga" namn.

Jag trodde i det längsta att detta var "fake news" men tydligen menar dom detta på fullaste allvar.

Om man nödvändigtvis skall byta så vore det enda vettiga att gå över till det internationella bokstaveringsalfabetet, men det innehåller ju fem manliga namn och bara ett kvinnligt så det är väl inte jämnställt nog det heller.

Hur som helst kan man konstatera dels att dom måste anse att jämnställdhetsarbetet i vårt land är i princip klart när detta är ett problem att ta tag i och dels att det måste finnas folk som är oerhört lättstötta om dom tar anstöt av detta.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-28/08:14

Instämmer! Sverige har ett antal problem värda namnet - som till exempel att hitta en regering med majoritetsstöd i Riksdagen! I det läget verkar förslaget om kvinnonamn i bokstaveringssystemet vara taget direkt ur Grönköpings Veckoblad!

Dessutom är det inget som hindrar, att man redan idag bokstaverar med icke officiella kvinnonamn, om man vill. "Barbro, Regina, Olivia, Regina" vore ett mycket tydligt och lättbegripligt sätt att bokstavera mitt förnamn.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BrooklynS » 2018-09-28/13:39

Bokstaveringsalfabetet är noga uträknat för att i möjligaste mån utesluta missförstånd i miljöer med låg hörbarhet.

Skall man ändra det, bör man i så fall gå över till engelska/internationella bokstaveringsalfabetet som dessutom har den fördelen att vara ÄNNU tydligare (förutsatt att man kan engelska) vid låg hörbarhet. Dessutom könsneutralt.

Dessvärre är det redan så att kunskapen om bokstaveringsalfabetet är på väg att dö ut eftersom ingen lär sig det längre.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-09-28/13:58

BrooklynS
Bertil Rudolf Olov Olov Kalle Ludvig Yngve Nicklas Sigurd :D
Kärt barn har många namn ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-09-28/14:49

BrooklynS skrev:Dessvärre är det redan så att kunskapen om bokstaveringsalfabetet är
på väg att dö ut eftersom ingen lär sig det längre.

Militären använder nog en annan modell än den Svenska om jag inte har helt fel .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2018-09-28/15:38

Kovlingen skrev:
BrooklynS skrev:Dessvärre är det redan så att kunskapen om bokstaveringsalfabetet är
på väg att dö ut eftersom ingen lär sig det längre.

Militären använder nog en annan modell än den Svenska om jag inte har helt fel .


Som signalist i det svenska försvaret fick jag lära mig det nationella bokstaveringsalfabetet.

Det lever i allra högsta grad fortfarande, både inom våra myndigheter inom rättsväsendet och försvaret, samt som radioamatör så är du tvungen att lära dig det för att avlägga prov för amatörradiocertifikat.
(du skall även kunna det internationella bokstaveringsalfabetet dessutom) ;)

För att hantera och kommunicera med Tetra (Rakel) ingår även där en lättare form av kunskapsprov av det nationella bokstaveringsalfabetet). (åtminstone i den myndighet som jag arbetar inom).

73 de Sierra Mike Six Papa Whisky Quebec
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-09-28/15:49

Jag var också radiosignalist men det var väl så där 100 år sedan tror jag .
Rodger an out :D (eller 10-4)
Ang. amatör så kör jag hårt inom andra områden ;)
För närvarande Knutteamatör :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2018-09-28/15:52

Kovlingen skrev:Jag var också radiosignalist men det var väl så där 100 år sedan tror jag .
Rodger an out :D (eller 10-4)
Ang. amatör så kör jag hårt inom andra områden ;)
För närvarande Knutteamatör :mrgreen:


S2 Karlsborg för egen del... :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-09-28/16:00

BmwMats skrev: Karlsborg för egen del... :mrgreen:

Brigadstab på I21 Sollefteå ca. 1970 (kan inte vara nått hemligt i detta nu :? )
Signalist och BV-förare . :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2018-09-28/16:05

Kovlingen skrev:
BmwMats skrev: Karlsborg för egen del... :mrgreen:

Brigadstab på I21 Sollefteå ca. 1970 (kan inte vara nått hemligt i detta nu :? )
Signalist och BV-förare . :)


Lede fi vet redan om detta... :D

Signalist och Lastbilsförare ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-09-28/16:12

Var det radio då eller var du en då kallad "gnistbög" :? (telegrafist med andra ord) :? ;)
Jo det fanns ju "kabeltattare" också .
Skulle man kalla någon för detta i nutid blev det väl gallerskakning :shock: :(
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2018-09-28/16:38

Kovlingen skrev:Var det radio då eller var du en då kallad "gnistbög" :? (telegrafist med andra ord) :? ;)
Jo det fanns ju "kabeltattare" också .
Skulle man kalla någon för detta i nutid blev det väl gallerskakning :shock: :(


Sambandstjänst, tyvärr inte radio som jag var intresserad av. Men jag kunde telegrafi redan då och hade lärt mig det innan jag ryckte in.

Vissa gånger var det bättre förr, man kunde säga precis det som man fick lära sig av fröken i skolan.
Gör man det idag så lär åtskilliga yngre människor hytta med både finger och näve i luften ! :oops: :shock:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-09-28/16:49

Ja det blir bara urschligare å urschligare :evil:
https://www.youtube.com/watch?v=qIBbVtcBqRg
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2018-09-28/17:02

Kovlingen skrev:Ja det blir bara urschligare å urschligare :evil:
https://www.youtube.com/watch?v=qIBbVtcBqRg


Sprätthökar har man ju råkat på i livet... :D
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-28/17:30

BrooklynS skrev:Dessvärre är det redan så att kunskapen om bokstaveringsalfabetet är på väg att dö ut eftersom ingen lär sig det längre.

Men det funkar i regel i mottagarändan - även om man råkar använda fel (mans)namn. Jag hade tappat bort Helge och körde länge med Harald - och det funkade utmärkt. (Fast hade jag gjort så i det militära, hade det väl blivit bassning - men jag hade inte den sortens tjänstgöring.)

Första bokstaven på min hojs registreringsplåt är S. När jag skulle bokstavera, började jag alltså alltid med Sigurd - så därför heter han så.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2018-09-28/17:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-28/17:36

[quote="Fredric Fredricson"]Fredrika Bremer-förbundet ....
Tecknar-Anders hade ju bildat Fredrik Bremer-förbundet. Måhända dags att återuppliva det?
Du kan bli förste ordförande. Rätt namn har Du ju.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-09-28/17:49

Vem orkar bråka med Fredrikor . Har ni försökt springa genom en tegelvägg ?
Tegel ger inga favörer :shock: (egna slutsatser)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2018-09-28/18:55

Kovlingen skrev:Signalist och BV-förare .

BmwMats skrev:Signalist och Lastbilsförare

Även jag var signalist och lastbilsförare på A4 Östersund (nedlagt 1997) år 1969/70...dj...ar va'
längesedan! :shock:
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2018-09-28/19:14

HåkanH skrev:
Kovlingen skrev:Signalist och BV-förare .

BmwMats skrev:Signalist och Lastbilsförare

Även jag var signalist och lastbilsförare på A4 Östersund (nedlagt 1997) år 1969/70...dj...ar va'
längesedan! :shock:


Trevligt Håkan !
Det blev ju folk av oss också... :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-28/20:57

Kovlingen skrev:Vem orkar bråka med Fredrikor.

Just av sådana skäl är ironi en underskattad konstart - som Tecknar-Anders var rätt bra på.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-09-30/22:21

Ute i båt och fiskade idag . Blåste upp som f-n och vattnet bara sprutade in över båten .
Vågorna tilltog och kompisen var genomsur . Nå ja vi tog oss förbi blötan och kom till
slut in i lugnare vatten .
Det kunde ha fått vara lika vindstilla som det är nu :(
Det var inte så många plusgrader heller . Ca. 4 - 5 + när vi åkte ut kl 9 .
Vi har haft både bättre fiskelycka och väder :evil:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2018-10-01/08:35

Kovlingen skrev:Ute i båt och fiskade idag . Blåste upp som f-n och vattnet bara sprutade in över båten .
Vågorna tilltog och kompisen var genomsur . Nå ja vi tog oss förbi blötan och kom till
slut in i lugnare vatten .
Det kunde ha fått vara lika vindstilla som det är nu :(
Det var inte så många plusgrader heller . Ca. 4 - 5 + när vi åkte ut kl 9 .
Vi har haft både bättre fiskelycka och väder :evil:


Vad du krånglar till det Kovlingen ! :shock:

Låter jobbigt och besvärligt för att få lite mat på bordet...

En annan går in till ICA och köper några fiskrumpor, bara att steka upp sedan... Man blir vare sig blöt eller kall, snabbt går det också, så man kan ut och köra mer hoj... ;) :D
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-10-01/08:56

Kovlingen skrev:Vågorna tilltog och kompisen var genomsur.

Läge för att fiska i ett bra hojställ? ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-10-01/11:13

Bror Gårdelöf skrev:
Kovlingen skrev:Vågorna tilltog och kompisen var genomsur.

Läge för att fiska i ett bra hojställ? ;)

Japp . Jag satt och tänkte så när vattnet sprutade in i båten . ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-10-01/11:30

BmwMats skrev: Vad du krånglar till det Kovlingen ! :shock:
Låter jobbigt och besvärligt för att få lite mat på bordet...

Dom firrar jag brukar få går som delikatess till grannens katt . Nu vägrar den äta annan mat :)
Men , det finns Öringar på fler kg som jag väntar ska hugga . Tyvärr är dom svåra att få fatt på :shock:
En "Krokodil" (Gädda) på över metern kan också vara rolig att kriga med ;)
Ibland får man vara glad över ett riktigt bottennapp . Med en vobbler efter båten så ser
spön ut att ska gå av . Just när det händer är det riktigt spännande :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst