Vad fick dig att inte le idag?

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-12-30/12:13

Pelé gick ur tiden igår - 82 år gammal.

"Världens genom tiderna bäste fotbollspelare" är ett vanskligt epitet att laborera med, men om man gör det, är Pelé - Edson Arantes do Nascimento - en självklar kandidat. Jag undrar, om nyheterna i kväll kommer att visa hans mål från VM-finalen mot Sverige på Råsunda 1958. Han tog ner bollen på bröstet, lobbade den över den svenske backen (Julle Gustafsson?) och sköt mål på volley! Då var han 17 år gammal!

EDIT 21.40: Så fel man kan ha. Inte ett ljud om Pelé i Rapport - vare sig igår eller i kväll! Och det får mig definitivt inte att le!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Perra_II63 » 2023-01-09/17:59

Bild
Nu får snön ge sig, i Umeå har det kommit så förbaskat med snö att man har svårt att lägga av den någonstans. Hoppas ni inte bryter ryggen av er med snöskottningen.
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2023-01-11/19:12

Fy för den lede... Nu är det bara regn och blött här nere i Blöteborgstrakten...

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-01-12/16:31

https://www.youtube.com/watch?v=LCeYNvjwcoU

Bortsett från Gudrun Perssons inledning, som fick mig att brista i skratt, finns inte mycket att le åt i hennes anförande på årets Folk och Försvar. Men hon är en briljant presentatör - imponerande varje gång jag hört henne.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-01-15/10:20

Av en slump började jag lyssna på en dokumentär om gisslandramat vid München-OS 1972. De olika ländernas journalister hade var sin lokal guide/chaufför, och SR:s Tommy Engstrand hade turen att få en kille, som gjorde - eller nyligen gjort - militärtjänst. När helikoptrarna med terrorister och gisslan lyfte, trodde "alla" att de var på väg mot den stora Riem-frlygplatsen. Men SR-teamets chaufför insåg, att så var inte fallet, och räknade ut, vilket flygfält, som var aktuellt. Där lyckades de otroligt nog hitta en "bakgrind", som gick att öppna, och körde in på plattan - till c:a 100 meter från det plan, som stod redo. De blev alltså åsyna vittnen till den eldstrid, som följde - varpå de lyckades ta sig därifrån.
De stannade vid en tysk Bierstube och fick låna en telefon. Engstrand hade inte skrivit ner något utan extemporerade. Samtalet gick till SR:s OS-studio i München - varpå resultatet sändes vidare till Stockholm. Där beslutade ansvarig redaktör, att inslaget inte skulle sändas, eftersom det kom från en sportjournalist - inte en nyhetsjournalist! Så detta världsscoop sändes aldrig i Sveriges Radio! Hur dum får en redaktör vara?

Men Engstrands rapport sändes. Granne med Sveriges OS-studio var Nya Zeelands. Där insåg man, att något speciellt hände i den svenska studion, fick en del översatt, bad att få låna bandet, gjorde sedan en fullödig översättning och sände reportaget - på andra sidan klotet!

En stickspår i berättelsen är, att Ragnar Skanåker, som nyss tagit guld i pistolskytte i München, erbjöd tysk polis sina tjänster. Han hävdade, att han kunde skjuta fem man på fyra sekunder. Senare framkom emellertid, att terroristerna var åtta till antalet - inte fem, som man först trodde. Skanåkers pistolmagasin rymde bara fem skott, så det blev inget av med hans insats.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-01-15/10:46

Ragnar Skanåker deltog i sju olympiska spel från München och framåt. Inför OS i Aten vägrade SOK att ta med honom i truppen - med motiveringen "vi skall inte skicka några pensionärer".(!)

Undras, om SOK hade kommit undan med det idag. Ett klockrenare exempel på åldersdiskriminering är nog svårt att hitta! Dessutom var det korkat. Om Skanåker fortfarande sköt tillräckligt bra, fanns inga sakliga skäl att utesluta honom ur truppen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-01-17/20:09

Det har hänt igen! En far är åtalad för att ha mördat sitt barn. Mammans, socialtjänstens och polisens samfällda bedömning och vädjan spelade ingen roll. Domstolen tilldömde pappan begränsad umgängesrätt.
För andra gången på ett par år har alltså ett barn dött - inte trots gällande lag och författning, utan på grund av den.
FN:s barnkonvention är uppenbarligen lågt prioriterad i svenska domstolar, och tragiken är bottenlös.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-02-20/21:50

Kvällens Vetenskapens värld, SVT 2, handlade om pandemiers uppkomst. De flesta smittämnen, som plågat oss genom hela mänsklighetens historia, har vi på ett eller annat sätt fått från djur. När spanska sjukan härjade för drygt ett sekel sedan, fanns 1,8 miljarder människor på klotet. Idag är vi 8 miljarder - som lever tätare, med avsevärt fler kontakter både lokalt och globalt, än någonsin tidigare. Parallellt har vi trängt undan och utrotat djurarter - vilket paradoxalt ökar risken för nya, svåra pandemier. En mångfald ekologiska system störs - och konsekvenserna kan bli dystra.
Mycket tankeväckande.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-02-22/10:35

Enligt Fokus utlyser Linnéuniversitetet en professur i normkritisk design! Den sökande skall ha rätt normkritisk, dekolonial och queerteoretisk inställning!

Grundstenen i universitetens verksamhet har i alla fall varit seriös, förutsättningslös forskning, där man med bästa tillgängliga metoder strävar efter att ta reda på, hur något är beskaffat - samt att undervisa utifrån gjorda rön.
Linnéuniversitetet har vänt på steken. Professorn förutsätts ha en politiskt korrekt åskådning - och skall väl därefter bedriva "forskning", som bekräftar densamma. Detta är bisarrt!

Alltid välformulerade och sällan politiskt korrekte Bo Rothstein har sökt professuren. (Gissningsvis blir han mycket överraskad, om han får den.) Han ställer också frågan, om han blir avskedad, ifall hans forskning ger fel resultat. Bättre kan det inte sägas!

De sannolikt första, som i modern tid krävde politisk korrekthet av universiteten, var nazisterna. "Judisk vetenskap" var ointressant, medan "arisk vetenskap" fick resurser. Resultatet blev inget vidare.

Sovjetunionen tillämpade samma principer med andra förtecken - med liknande dåliga resultat. Det mest berömda exemplet kan vara charlatanen Trofim Lysenko, som "bevisade", att förvärvade egenskaper gick i arv. Detta föll i mycket god jord hos sovjetiska och kinesiska ledare - men alltihop var båg.
Eftersom den sovjetiska regimen samtidigt förföljde, spärrade in och i några fall avrättade(!) forskare, som tillämpade vetenskapliga metoder, värda namnet, blev resultatet bland annat, att jordbruket misslyckades kapitalt, vilket ledde till hungersnöd och död i både Sovjetunionen och Kina.
Även den gången vägrade verkligheten att lyda politiska diktat.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2023-02-23/21:55

Apropå Lysenko så sägs han vara orsaken till att Sovietunionen importerade så mycket vete. Hans "experiment" ledde allt oftast till missväxt. Hurvida han själv trodde på saken är väl oklart.

Jag hade för många år sen en chef som hade flytt från Ungern 1956 när han, enligt egen utsago, för tredje gången blev befriad av ryssarna. Han berättade att folk i allmänhet hande mycket begränsat förtroende för Lysenko och ryktet gick att han tagit fram en majskolv som sa pling när man ätit till kanten.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-02-24/09:25

Japp! Lysenko bidrog avsevärt till Sovjetunionens och Kinas onödigt usla skördar.

Huruvida han trodde på, vad han gjorde, är väl en filosofisk fråga. Den ideologi han tjänade, hade ju definitionsmässigt rätt. Alltså gjorde han rätt.
Att det sedan visade sig, att varken ideologins eller hans egna idéer inte fungerade i verkligheten, är en annan femma.
En totalitär makthavare kan naturligtvis bestämma, att 2 + 2 = 3 (eller 5), och att pi = 4. Men det kommer inte att fungera.

Det där med majskolven var nytt. Den, som skapade skämtet, hade rimligen sett Kalle Anka, Musse Pigg och Långben äta i husvagnen. Det var nog ingen självklarhet bakom järnridån på den iden.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-02-28/10:51

Nu har det hänt igen! En man, som dömts för våldtäkt av en tioåring, överklagade och frikändes av hovrätten. Enligt medierna har flickan sagt, att han förde in ett finger i hennes snippa - varpå hovrätten i sin outrannsakliga (brist på) vishet slog upp ordet ifråga och fann, att det betecknar de yttre könsorganen! Därmed var penetration inte bevisad, och han friades!

Detta är barockt! För att få till fällande dom i den domstolen måste alltså en tioårig flicka vara väl insatt i hela den gynekologiska anatomin - och benämna den korrekt!

Först dog Esmeralda ("Lilla Hjärtat") hos sina biologiska föräldrar - efter att ha ryckts upp ur den enda hemmiljö hon kände till. Grymheten i det beslutet är ofattbar!
Därefter har vi åttaåringen, som nyligen dödades av sin far, efter att domstolen gått emot samstämmiga yttranden från polis, sociala myndigheter och mamman ifråga och tilldömt honom umgängesrätt.
Och nu detta.

Fan skall vara barn i dagens Sverige - i alla fall om problematiken kommer upp i domstol!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-03-06/19:15

Ryska myndigheter har förklarat antikorruptionsorganisationen Transparency International "icke önskvärd". Detta är förstås inget att le åt - men den egendomliga blandningen av George Orwell och Grönköpings Veckoblad fick det ändå att rycka i mina mungipor.

Ännu mindre skäl att le är förstås, att ryska skollektioner i historia numera kan ersättas med dito i "patriotism"! Barn marineras i nationalistisk propaganda, samtidigt som de lär sig skjuta och ta isär/sätta ihop en automatkarbin - och så förstås delta i stora militaristiska parader.
Putin anklagar Ukraina för nazism - men ovanstående för direkt tankarna till Hitlerjugend!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-03-06/22:48

Bror,
HJ var exakt vad även jag tänkte på, och ansvarig person är nickedockan/utrikesminister Lavrov.
Lägg till Wagner-gruppen också där AH:s fd hönsfarmare är Putins kock.
Putins Goebbels är kommunikations/massmedia-minster Shadayev.
Kritiker misshandlas och fängslas, och anses vara en "inre angelägenhet" av inrikesministern Kolokoltsev (fd polis - läs ryska Gestapo).
Tysktalande Sudetenland är nuvarande rysktalande delar av Ukraina.
Storsovjet handlar om "lebensraum".
Likheterna mellan Putin och AH blir fler och fler.
Jag ser fram emot samma öde.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-03-07/06:24

Apropå Lavrov påstod min granne igår kväll, att denne nyligen blivit utskrattad i Indien! Han körde det sedvanliga ryska narrativet: Ryssland försvarar sig etc. Publiken kunde tänka själv, så gehöret blev milt uttryckt dåligt. Tyvärr har jag i skrivande stund inte hittat referensen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Magnus Brobeck » 2023-03-07/18:07

Bror Gårdelöf skrev:Apropå Lavrov påstod min granne igår kväll, att denne nyligen blivit utskrattad i Indien! Han körde det sedvanliga ryska narrativet: Ryssland försvarar sig etc. Publiken kunde tänka själv, så gehöret blev milt uttryckt dåligt. Tyvärr har jag i skrivande stund inte hittat referensen.


Varsågod

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... bcv-RlvJxN
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-03-07/18:45

Tack! Hånskratt kan vara ett mäktigt "vapen" - men måhända inte mot en underhuggare som Lavrov. Och Putin skulle knappast utsätta sig för den risken i icke-ryska medier.
Bättre då med noggrant regisserade framträdanden i medier, över vilka han har full kontroll.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-03-16/17:01

Medierna har ett egendomligt ordval, vad gäller den senaste tidens bombdåd i Sverige. Explosioner påstås "inträffa". För mig anger det verbet, att något sker oavsiktligt - om än tidvis på grund av slarv. Trafikolyckor, gasexplosioner i gruvor mm mm inträffar.

Men bombexplosioner inträffar inte utan är som regel i högsta grad planerade - med det givna undantaget, att bomben råkar detonera i händerna på bombmakaren.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Magnus Brobeck » 2023-03-17/15:49

Bror Gårdelöf skrev:Medierna har ett egendomligt ordval, vad gäller den senaste tidens bombdåd i Sverige. Explosioner påstås "inträffa". För mig anger det verbet, att något sker oavsiktligt - om än tidvis på grund av slarv. Trafikolyckor, gasexplosioner i gruvor mm mm inträffar.

Men bombexplosioner inträffar inte utan är som regel i högsta grad planerade - med det givna undantaget, att bomben råkar detonera i händerna på bombmakaren.


Då är det inget sammanträffande att man hoppas på ett inträffande lite oftare. :twisted:

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-03-17/17:16

Och att bombmakaren, när det inträffar, inte har alltför mycket folk i närheten.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-04-27/18:19

Detta inlägg ligger under fel trådrubrik, för det har inget med uteblivet leende att göra, men jag är en smula brydd. I senaste MC-folket finns en helsidesannons för Honda NT 1100 - där annonstexten anger, att hojen har V-twin!

Såvitt känt har NT 1100 samma parallelltwin som nya Africa Twin - med 270-gradersvev! Så vad har hänt här?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-05-07/02:31

Glömde bort att det var städdag för min BRF i morse så ett betydligt roligare Bauhaus-besök fick senareläggas.
Det slutade med att jag bar ut och spred 800 liter jord i rabatterna.
Kroppen känner sig något öm nu.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Sahlin » 2023-05-07/22:23

Häromdagen blev dottern påkörd av en lastbil som försökte byta fil från vänster till höger. Han såg inte dottern och touchade vänster bakskärm, bilen "flippade" 90 grader och dottern bjöds på en ca: 10-12 meters åktur på tvären. Tack och lov klarade hon sig utan en skråma men blev givetvis rejält chockad. Tyvärr var det vår bil så nu har vi ingen för tillfället, men jag skiter faktiskt i det och är bara glad att dottern klarade sig.

01.jpg

02.jpg
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-05-08/06:14

Usch, ja! Sådant kan ju bli betydligt värre. Skönt att dottern klarade sig oskadd - i alla fall fysisk(?).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2023-05-08/07:22

Fy bubblan så otäckt... :o :(

Tur att hon klarade sig utan några skador av detta, även om det känns chockerande.

Var med om en liknande historia för många år sedan då jag körde bil (ja ni läste faktiskt rätt: BIL) på en större landsväg, låg väl i ca 70-75 km/h och ett antal bilar före mig började sakta in pga något längre fram som gjorde att farten inte var så hög, det var ett backkrön som vi närmade oss, då helt plötsligt kom en utlandsregistrerad långtradare i samma färdriktning och försökte göra en omkörning av alla oss bilar, men upptäckte möte som kom emot oss, så han bara lade över och rände rakt in i sidan på den bilen som jag körde, dock drog han sidan på lastbilen in i min bil och tryckte ut mig mot dikeskanten.
Det var också nervkittlande ! :cry:

Bilen blev sig aldrig lik efteråt, klantar på verkstaden som gjorde undermåliga reparationer, fick aldrig bilen i det skick som den var i innan.
Hade jag vetat bättre, så hade jag reparerat den själv och lackerat om den, men jag lät tyvärr göra reparationen på motpartens försäkring och slapp betala för reparationen, men jag skulle nog hellre ha tackat nej till det och stått för kostnad och reparation själv för att det skulle gjorts riktigt.

Notan till motpartens försäkringsbolag blev dock hög och jag tänker på detta bolags övriga kunder som får vara med och betala dyra premier för att täcka dylika kostnader vilket är tråkigt.
Men men, det var länge sedan nu !

Ett tips, om det går så gör reparationen själv, även om det blir dyrt och tidskrävande, då vet du att det blir riktigt utfört. Dock tar det både tid och ork samt kräver något utrymme för att reparera en stor bil, men då vet du hur resultatet blir.

Tyvärr kommer man inte ifrån denna typ av händelser i livet, det bästa är att man inte skadas åtminstone.

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-05-08/18:42

Dagens Östgöta Correspondenten har en artikel av Joel Halldorf om "ondskans byråkrat" Adolf Eichmann, som efter krigsslutet lyckades fly till Argentina. Där hittades han emellertid så småningom - efter idogt arbete av en tysk åklagare, som tipsade Israel, vars agenter fångade, drogade och förde ut Eichmann ur Argentina.

Rättegången i Jerusalem tv-sändes till hela världen. "Ett halvt dussin psykiatrer hade undersökt Eichmann och försäkrat att han var normal. 'Mer normal än jag är efter att ha undersökt honom', som en av dem formulerade det." På plats fanns Hannah Arendt, som 1963 kom ut med boken "Den banala ondskan: Eichmann i Jerusalem".
Adolf Eichmann ansåg sig inte vara någon ond människa. Han hade lytt order och skött sitt arbete som byråkrat efter bästa förmåga - med de fasansfulla effekter vi känner till.

Halldorfs artikel går vidare med iakttagelsen, att Eichmann var det mest framträdande exemplet, men att tusentals människor i nazi-Tyskland - och hela det nazistockuperade Europa - gjort detsamma. Tågtransporterna, de stämplade passen och cyanidleveranserna är bara tre exempel på noggrann organisation och effektiv (sic!) byråkrati, som krävde stora arbetsinsatser - samtidigt som varje individ i organisationen kunde tänka - och säga - att han inte var ansvarig för förintelsen.

Det är en synnerligen dyster - men tyvärr alltför vanlig - iakttagelse, att tyrannier inte skulle kunna existera utan "vanligt folk, som sköter sitt och gör, som de blir tillsagda."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-05-13/08:47

Igår lyssnade jag på ännu ett avsnitt av Radiokorrespondenterna, Ryssland.

Där nämndes bland mycket annat den ryske general (jag lade inte namnet på minnet), som redan före kriget tog klart avstånd från det. Han insåg, att Ryssland skulle bli paria i hela den demokratiska världen, och att det skulle få allvarliga återverkningar på hela det ryska samhället.

Nu hade han uttalat sig igen - och konstaterat, att allt blev värre, än han kunde föreställa sig för ett år sedan. Ryssland har mycket riktigt uppnått pariastatus, samtidigt som återverkningarna på rysk ekonomi och ryskt samhällsliv blir allt märkbarare, när allt mer i produktionsapparaten ställs om för krig.
Nato och EU har enats i stödet för Ukraina. Finland är medlem i Nato, och Sverige kommer snart att vara det - vilket han inte ens kunde föreställa sig för ett år sedan.

Till det kommer hans klarsynta iakttagelse, att hela Ukrainas folk deltar i krigsansträngningarna. Deras mest begåvade bidrar hela tiden.
Ryssland, däremot, tar inte vara på sina begåvningar. Åtskilliga har redan lämnat landet, fler kommer att göra det, och de, som är kvar, löper hela tiden risk att spärras in!

Jag är förvånad över, att denne general fått chansen att uttala sig - och vågat göra det! Men han är 79 år gammal, och hans ord får sannolikt ingen större spridning i hemlandet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kenneth Lundgren » 2023-05-15/19:27

Efter min lilla tur i helgen upptäckte jag att bakdäcket började ta slut! Men jag köpte ju ett nytt förra året, nää det var för två år sedan enligt mina anteckningar. 1200 mil och kanske 2-300 mil kvar.
Naturligtvis ska min hoj ha det bästa (enligt mig) gummit. Så ett nytt Contiroadattack 4 GT för :o nära 2800:-
Och jag som var såå trött på nudlar.
BMW R1200RT LC
Ducati ST3
Användarvisningsbild
Kenneth Lundgren
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2021-05-27/18:13
Ort: Laholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-05-22/23:26

Åkte tillbaka från Malmö till Stockholm i går (söndags).
Tät trafik redan från Malmö.
Vägarbete Ljungby (temporär enkelfilig motorväg). Köbildning.
Bilkö från Linköping till Stockholm längs med E4.
Långhelg i kombination med vägarbeten är aldrig bra.

Fast det stora skälet till köbildning återfinns alltid i vänsterfilen.
Sniglar fyller snabbt i rad upp vänsterfilen även om högerfilen gapar halvtom.
När ska dessa vänsterfilsfilare lära sig att när man kört om lägger man sig i högerfilen för att skapa en bra trafikrytm för alla?
Man ligger inte kvar för att det finns tex en ytterligare en lastbil att köra om någon kilometer längre fram, eller för att man brister i uppmärksamhet pga användandet av mobiltelefon.
Flytta er för böfvelen.
Detta beteende har gått från att vara ett undantag till en regel senaste åren.
Mer så när lastbilstrafiken har ökat.
Ännu mer så då det inte har funnits några trafikpoliser ute på vägarna under många år nu.
Höj bötesbeloppet för dessa sabotörer.
Skicka ut trafikpoliser på vägarna igen.
Normalt skulle resan ha tagit mig sju timmar. Den tog nu 10 timmar.
Emellanåt stillastående och krypkörning i denna "perfekta storm" bestående av långhelgstrafik, vägarbeten, och vänsterfilsfilare.

Att "flasha" med helljuset övergavs för länge sedan då detta inte har någon effekt alls.
Jag kör numera om i högerfilen på motorled/motorväg.
Någon gång med start runt år 2012.
Väldigt ofta under 2023.

Ajabaja säger den obefintliga trafikpolisen.
Skit ned er säger jag.
Omkörningar till höger är ett resultat av att problemet med vänsterfilsfilare förminskas/ignoreras.
Ett betydligt större problem än om någon kör 40 km/h utanför en skola, vilket tycks vara polisens enda prioriterade trafikuppgift numera.
Ofta resulterar en omkörning till höger att vänsterfilsfilaren plötsligt uppmärksammar sitt beteende, och flyttar raskt över till högerfilen efter omkörning.
Efter några sådana omkörningar luckras vänsterfilen upp för övriga bakomvarande, och trafikrytmen förbättras.

Dessutom under stillastående bilköer/bilköer med knappt styrfart är det väldigt sällan fordon gör plats för motorcyklister som har rätt att filtrera mellan filerna.
Jämför gärna med Tyskland. Där hinner man knappt visa sig innan fordonen framför gör plats.
Denna gång körde jag förbi en närmast milslång stillastående bilkö på E4 i högsommarvärmen via vägrenen då filtering omöjliggjordes.
Fast det får bli en annan diskussion då vänsterfilsfilare är ett betydligt större trafikgissel.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kenneth Lundgren » 2023-05-23/20:07

+1 Måns
Och den absolut värsta sorten. Man kommer sakta ikapp en som ligger i vänstra filen, det finns ingen trafik i höger.
Inte förrän man själv fått sakta ner och legat där i några sekunder makar dom sig åt höger, efter omkörning går dom tillbaka i vänsterfilen! Helt ensamma.
Jag förstår bara inte!? VARFÖR??
BMW R1200RT LC
Ducati ST3
Användarvisningsbild
Kenneth Lundgren
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2021-05-27/18:13
Ort: Laholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Mats Jönsson » 2023-05-29/12:15

Måns Ulveståhl skrev:Åkte tillbaka från Malmö till Stockholm i går (söndags).
Tät trafik redan från Malmö.
Vägarbete Ljungby (temporär enkelfilig motorväg). Köbildning.
Bilkö från Linköping till Stockholm längs med E4.
Långhelg i kombination med vägarbeten är aldrig bra.

Fast det stora skälet till köbildning återfinns alltid i vänsterfilen.
Sniglar fyller snabbt i rad upp vänsterfilen även om högerfilen gapar halvtom.
När ska dessa vänsterfilsfilare lära sig att när man kört om lägger man sig i högerfilen för att skapa en bra trafikrytm för alla?
Man ligger inte kvar för att det finns tex en ytterligare en lastbil att köra om någon kilometer längre fram, eller för att man brister i uppmärksamhet pga användandet av mobiltelefon.
Flytta er för böfvelen.
Detta beteende har gått från att vara ett undantag till en regel senaste åren.
Mer så när lastbilstrafiken har ökat.
Ännu mer så då det inte har funnits några trafikpoliser ute på vägarna under många år nu.
Höj bötesbeloppet för dessa sabotörer.
Skicka ut trafikpoliser på vägarna igen.
Normalt skulle resan ha tagit mig sju timmar. Den tog nu 10 timmar.
Emellanåt stillastående och krypkörning i denna "perfekta storm" bestående av långhelgstrafik, vägarbeten, och vänsterfilsfilare.

Att "flasha" med helljuset övergavs för länge sedan då detta inte har någon effekt alls.
Jag kör numera om i högerfilen på motorled/motorväg.
Någon gång med start runt år 2012.
Väldigt ofta under 2023.

Ajabaja säger den obefintliga trafikpolisen.
Skit ned er säger jag.
Omkörningar till höger är ett resultat av att problemet med vänsterfilsfilare förminskas/ignoreras.
Ett betydligt större problem än om någon kör 40 km/h utanför en skola, vilket tycks vara polisens enda prioriterade trafikuppgift numera.
Ofta resulterar en omkörning till höger att vänsterfilsfilaren plötsligt uppmärksammar sitt beteende, och flyttar raskt över till högerfilen efter omkörning.
Efter några sådana omkörningar luckras vänsterfilen upp för övriga bakomvarande, och trafikrytmen förbättras.

Dessutom under stillastående bilköer/bilköer med knappt styrfart är det väldigt sällan fordon gör plats för motorcyklister som har rätt att filtrera mellan filerna.
Jämför gärna med Tyskland. Där hinner man knappt visa sig innan fordonen framför gör plats.
Denna gång körde jag förbi en närmast milslång stillastående bilkö på E4 i högsommarvärmen via vägrenen då filtering omöjliggjordes.
Fast det får bli en annan diskussion då vänsterfilsfilare är ett betydligt större trafikgissel.



Det lär nog inte hjälpa med fler trafikpoliser då de tycker det är för dyrt att bevaka hur trafikanterna uppför sig. Det är mycket billigare att övervaka att bilisterna inte överskrider hastighetsgränserna: https://youtu.be/7rl4jJjZtZA :shock:
Never put your bike where youre eyes haven't been first.
Användarvisningsbild
Mats Jönsson
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2021-09-03/04:41
Ort: Åkarp, Skåne

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-06-19/12:51

Nutidens mest korkade uttalande/rubrik:
"Anfall på Sverige kan inte uteslutas."
Den truismen är rimligen lika gammal som Sverige - och orsaken till, att vi har militära resurser.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-07-03/18:06

Jag är synnerligen inaktiv på FaceBook. Det blir mest "grattis på födelsedagen", och jag har inget behov av att sätta rekord i antalet vänner - detta för övrigt fullständigt felaktiga ord i sammanhanget! Men när en kurskamrat och kollega hörde av sig för första gången på åtskilliga år och ville bli vän, så gärna.
Efter att ha blivit accepterad, undrade han, hur jag hade det - och fick svar.
Då kom frågan, om (XXX) hade hört av sig ännu. Han hade sett, att jag "stod på listan".
Jag svarade, att jag inte hade en aning om, vad (XXX) var - och fick ett uselt stavat svar, att det var något förlag, som ville ge mig förskott på 300 000:-!
ERGO: Kapat konto och mycket klumpigt bedrägeriförsök. Mest irriterande, att jag ägnat tid åt det.
"Kollegan" är förstås avförd som "vän" - och den äkta kollegan har via annan kanal fått veta, att hans konto är kapat.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-07-04/15:38

300000 kr är ju snorbilligt för att komma över alla Brors krönikor.
Inget under 500000 kr skulle du ha svarat :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-07-04/17:07

Aj, då! Tänkte'nte på de'.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Magnus Brobeck » 2023-07-06/09:27

Att ni inte skäms, sitta och ha småroligt i denna tråden så att jag småler. Skärpning annars blir det påföljd.

Med vänlig hälsning, lättroad WM
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-07-06/13:41

F'låt, f'låt. Ska aldrig göra så mer. :|

Något helt annat: Gårdagen med bred marginal mest svagsinta fråga i SR P1:s "Studio 1" löd ungefär: "Får Ulf Kristersons besök i vita huset lika stor uppmärksamhet i USA som i Sverige?"
Naturligtvis är svaret nej. Det måste man nog vara journalist för att inte begripa!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-07-06/14:40

Majoriteten av amerikaner har noll intresse av utrikespolitik.
Utrikespolitik enligt samma majoritet:
Världen består av 95% USA, 3% Kanada, 1% Mexico, samt 1% Rest of the World.
Alternativt 95% kapitalism (USA) och 5% kommunism (Rest of World).
Alternativt 95% "freedom" (USA) och 5% "something else" (Rest of the World).
Av dessa så är det ett fåtal som kan skilja på Sverige och Schweiz, och enbart någon enstaka kan peka ut något av länderna på en världsatlas.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-07-06/15:02

Eller som FN:s misslyckade enkät - där samtliga medlemsländer tillskrevs:
"Vi önskar vänligen er ärliga åsikt om bästa lösningen på problemet med brist på mat i omvärlden."
Inte ett enda svar! En utredning tillsattes - och kunde rätt snart leverera svaret.
Ingen i Västeuropa kände till begreppet "brist".
Ingen i Östeuropa kände till begreppet "åsikt".
I Afrika visste ingen, vad "mat" var.
I Asien var begreppet "ärlig" obekant.
I Sydamerika var ordet "vänlig" okänt.
Ingen i Mellanöstern kände till begreppet "lösning".
Och i USA fanns inte en kotte, som visste något om "omvärlden".

Fast denna gamla historia fick mig att le, när den var ny.

EDIT 21.40: Skämt åsido är Sverige naturligtvis ett litet land bland många i USA:s kontakter med omvärlden. Det jag reagerade på ovan var, att en del journalister verkar göra sitt bästa för att bortse från det. Alternativt inbillar de sig, att svenskar i gemen är dummare än de själva.
Dock är Sverige rimligen rätt intressant för USA:s regering i nuläget. Går vi med i Nato, blir paktens gräns mot öster obruten.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-07-08/12:07

Ett inslag i dagens Lunchekot handlade om psykiatrisk tvångsvård - som påstås vara ineffektiv. En tillfrågad patient, som flera gånger tvångsvårdats för grava ätstörningar, hävdade, att den bland annat "gjort intrång i hennes autonomi" eller något ditåt.

Tror fasen! Tvångsvård är definitionsmässigt ett gravt ingrepp i patientens autonomi. Åtgärden tas till, när individen bedöms utgöra fara för eget liv och hälsa - och/eller när patienten drabbats av en grav psykos = förefaller ha förlorat kontakten med den verklighet, som omgivningen uppfattar.

Tvångsvård är omgärdad av ett regelverk, som är utformat utifrån omtanke om patientens bästa. Huruvida regelverket är optimalt, och huruvida tvångsvård gagnar patienten som avsett, kan naturligtvis ifrågasättas - vilket också löpande görs av professionen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BrooklynS » 2023-07-19/21:52

Vet inte om det är att inte le men ikväll när jag satt vid pianot och lirade jazz för mig själv i några timmar saknade jag min gamla spelkompis oerhört mycket. Han spelar fiol och bor i andra ändan av Sverige. Många år sedan vi sågs.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-08-03/06:22

Nu är jag j*vligt trött på allt regnande! :evil:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-08-03/07:25

"Alla klagar på vädret, men ingen gör något åt det."
Mark Twain

Skämt åsido är det förstås inte kul, när det regnar, men jag tar det filosofiskt. Rapporterna om låga grundvattennivåer och jordbrukarnas problem med torrår var inte heller trevliga.
Möjligen kom regnet för sent, så att skörden ändå blev, vad den blev - men vår gräsmatta ser inte längre lika tråkig ut som tidigare i somras. (Jag vattnar den nästan aldrig. Vid regn behövs det inte - och vid torka behövs vattnet bättre på andra ställen. Gräset repar sig - så småningom.)

Något HELT annat, som inte får mig att le, är tanklösa kommentarer av typen: "Utan Alexander Fleming skulle vi inte ha haft något penicillin." Det skulle vi naturligtvis. Hade inte Fleming råkat få penselmögel i sin bakterieodling, skulle någon annan forskare ha fått det - och gjort samma upptäckt.
Om inte Alexander Graham Bell hade uppfunnit telefonen, skulle någon annan ha gjort det. Dito med Edison, glödlampan och fonografen - etc.

När tiden är mogen för en upptäckt eller uppfinning, kommer den - vilket naturligtvis inte på något sätt fråntar upptäckaren/uppfinnaren äran. Tvärt om.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Ecklesiastik » 2023-08-10/07:06

Idag har OKQ8 testat mitt blodtryck ordentligt. Jag skulle hyra släp och enda stationen i Avesta med ledigt släp är den obemannade. Stor sak i det bokade igår kväll och skulle hämta idag.

Tankade hem appen nu på morgonen och letade efter min bokning. Men det finns ingen. Testar med en knippe olika mailadressar och telefonnummer innan jag rotar upp mailet med bokningen och ser att det står en textrad om att systemet fortfarande är nytt så om inte bokningen finns att hitta kan man skriva in sitt bokningsnummer i appen och hitta bokningen på det sättet.

Får fram bokningen och går igenom checklistan innan jag kan hyra släpet. Kommer till sista punkten där det står tryck på knappen på låset och ha telefonen nära. Sagt och gjort och i skärmen på telefonen står det släpet upplåst. Dock hadde ingen berättat detta för låset som envist fortsatte vara toklåst. Gjorde fyra fem försök till där jag mer och mer liknade min far när tekniska prylar strular

Ger upp och beslutar mig för att ringa supporten. Som självklart inte öppnar förens halv 9 när släpvagnshyran gäller från 7.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2023-08-10/18:03

Det var bättre förr... :(
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Birger Larsson » 2023-08-13/07:16

Jag fick häromdagen erbjudande från Besikta att besiktiga min hoj. Tid och plats var helt OK, men priset! :(
629:-
Kom alltid ihåg att Du är unik - precis som alla andra!
R1250GSA HP
Användarvisningsbild
Birger Larsson
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 2001-08-13/01:00
Ort: Linköping.

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav DaK » 2023-08-13/14:45

Birger Larsson skrev:Jag fick häromdagen erbjudande från Besikta att besiktiga min hoj. Tid och plats var helt OK, men priset! :(
629:-

Det är väl ett rätt normalt pris sen monopolet upphörde.
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-08-16/20:57

13000+ Kr för service (3000 mil) och två nya däck :shock:

Service, däck, bensin, försäkring, p-plats, samt semester på hoj med mat och övernattningar.
Det blir i snitt 5000+ Kr/mån.
Det är en dyr hobby det här...
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2023-08-16/21:07, redigerad totalt 1 gång.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-08-16/20:59

Men jämförd med en ridhäst eller en segelbåt är hojen rena sparbössan!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-08-16/21:08

Ja, en segelbåt (eller motorbåt) är den snabbaste vägen mot konkurs :D
Jag har kollegor som numera är fd båtägare.
Den "romantiska" drömmen om att vara båtägare slocknade snabbt.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst