Vad fick dig att inte le idag?

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-04-25/01:20

Måns Ulveståhl skrev:...Tvingas jag betala så ska jag se till att ta en hel p-ruta. Inget delande.
Det kommer att skapa en värre p-situation i dag för alla om samtliga hojförare gör samma sak.
Idioti kan bara bekämpas med civil olydnad.

Tyvärr så är det så att det faktum att P-situationen blir värre inte klassas som ett problem utan en finess av stockholmspolitikerna. Det är precis det dom vill.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-25/07:39

Måns Ulveståhl skrev:Jag tycker franska bönder är både bäst och mest kreativa när det kommer till aktioner :D

Fast - ärligt talat - får de ut så mycket mer än kortvarig uppmärksamhet? Jag bor ju inte i Frankrike, men jag får ofta intrycket, att efter stora åthävor återgår det mesta till ungefär, hur det var innan.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Max Mad » 2018-04-25/07:52

Bror Gårdelöf skrev:Fast - ärligt talat - får de ut så mycket mer än kortvarig uppmärksamhet? Jag bor ju inte i Frankrike, men jag får ofta intrycket, att efter stora åthävor återgår det mesta till ungefär, hur det var innan.
Må så vara, men dom knyter inte näven i byxfickan och mumlar som man gör i vissa andra länder, vilket osökt får mig att tänka på trådens rubrik.

Men att ge ett uppriktigt och ärligt svar på frågan " Vad fick dig att inte le idag? " skulle sannolikt rendera i att jag blev avstängd (för ett tag i alla fall), då detta ämnet är tabu på BMW MC klubben Sveriges forum.

Men för att ge en liten indikation till vad jag åsyftar, titta på detta klippet (2;33 minuter in);
https://www.youtube.com/watch?v=sueK7f30hyU
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-04-25/17:14

Nu låser jag den här tråden en stund - politiska diskussioner får ni hålla någon annanstans än på vårt BMW MC-Forum!

/// Gunnar / Forum-admin
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-05-03/21:26

Det går nog med viss ansträngning att få väder att gå över i politik men så blir det inte ;)
Jag tänkte mer på att jag känner igen fjolårets "sommarväder" allt för väl i kväll :(
Jag vill inte ha regn utan blå himmel och massor med sol .
Även om det inte har regnat såå mycket på sista tiden så känns kvällens skitväder alltför bekant :( l

Jag vill Jag vill Jag vill Jag vill Jag vill Jag vill Jag vill Jag vill ha sooool och värme :shock:

Hoppas å alla medlemmars vägnar att vi får en fin sommar och slipper åka
omkring dyngblöta .
Får kanske skriva ett PM till BrocklynS som visste vart man beställer sol .
Han fixade ju det lagom till årsträffen i Arjeplog ;)

Men , det är ju aldrig för sent att ge upp :|
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-09/05:58

"Förra året omkom 39 personer i motorcykelolyckor och 194 skadades allvarligt.
Statistik från Trafikanalys visade att 57 % av dödsolyckorna var förknippade med minst en grov felhandling, till exempel ej hjälm, avsaknad av körkort, grov hastighetsöverträdelse (plus 30 kilometer i timmen) eller onykterhet. Hittills i år har tre personer omkommit och tre har skadats allvarligt.
45 % av olyckorna med dödlig utgång är singelolyckor, och av dessa sker sju av tio i kurvor, visar siffror från Sveriges Motorcyklister."
Ur dagens Östgöta Correspondenten, vars artikel också tar upp dieselspill, hala vägmarkeringar, rullgrus, hål i vägbanan och ojämn asfalt som riskfaktorer.
"Skadades allvarligt" definieras inte. I olika sammanhang har jag sett det definieras som alla, som behövt föras till sjukhus, alternativt de, som efter en viss tid har en bestående, märkbar skada - men i denna text är det alltså obekant.

Siffrorna är kanske välbekanta för många, men jag hajade till över den stora andelen "olagliga" dödsolyckor. Under den tid jag kört hoj, har jag en känsla av, att den brukat ligga på 25 - 33 %. Nu är den alltså uppe i 57 %!
Eftersom det totala antalet omkomna tyvärr inte sjunkit markant, är det ändå paradoxalt glädjande (fel ord i sammanhanget, men ändå), att antalet "lagligen omkomna" är 17. Det är naturligtvis 17 för mycket, men det sätter ändå perspektiv på riskerna.
Kör försiktigt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav lordnisse » 2018-05-10/17:21

Att nu när rapsfälten står i full blom, så har jag beredskap och kan inte köra motorcykel. :cry:
Hinner troligen blomma klart innan beredskapen är över. :x
Ni som kört motorcykel på en väg med blommande rapsfält på båda sidorna, förstår vad jag menar.
Mvh Henrik
lordnisse
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2008-08-09/21:57

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-05-10/18:16

Bror,

Politiker bryr sig mindre om "laglydiga/illegala" dödsolyckor.
Vi får betala både bokstavligt och bildligt för alla onyktra utan körkort oavsett eftersom alla mc-trafikanter likställs i deras ögon.
SMC är enda hoppet om förändring av detta synsätt.


Lordnisse,

Jag är uppfödd i myllan med rapsfält.
Vet ej riktigt vad du syftar på. Dold sikt, traktorer, fasaner, polska turister? :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-13/06:23

Under helgens resa upptäckte jag, att restaurangen på Tabergstoppen möjligen bytt ägare(?). De hade hur som helst strukit ett av ställets paradrätter; viltskav med potatismos, saltgurka och lingon. Det borde vara belagt med stegling.

Men OK: Kåldolmar med bra tillbehör satt inte heller fel.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2018-05-14/13:56, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-13/06:28

Måns Ulveståhl skrev:Politiker bryr sig mindre om "laglydiga/illegala" dödsolyckor.
Vi får betala både bokstavligt och bildligt för alla onyktra utan körkort oavsett eftersom alla mc-trafikanter likställs i deras ögon.
SMC är enda hoppet om förändring av detta synsätt.

Instämmer, och jag har kontaktat SMC om siffrorna ifråga. Men det är ju inte politiker, som tar fram siffrorna, utan tjänstemän. De borde kunna trycka hårdare på relevanta fakta.
Dock är värt att påpeka, att i den artikel, som jag refererar till ovan, var materialet föredömligt presenterat. Tyvärr drunknar ju denna föredömliga presentation i alla slarviga sådana, som ger en missvisande bild av faktiska förhållanden.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-14/14:02

Apropå ovanstående inlägg om franska aktioner: För något decennium(?) sedan fattades ett politiskt beslut, att franska poliser inte skulle få dricka vin (eller annan alkohol), när de var i tjänst - vilket orsakade en variant av folkstorm.
Efter många om och men hittade man en skruvad lösning, som definierade om vinkonsumtionen - jag minns inte hur - varefter allt förblev vid det gamla. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-16/09:47

Något, som under en längre tid inte fått mig att le, är den återkommande mediala rapporteringen om (eventuella) "dieselförbud" i större tätorter. Rätt formulering måste rimligen vara "förbud mot personbilsdieslar". De last- och distributionsbilar, som levererar alla de varor, som får den stora tätorten att över huvud taget fungera, har dieselmotorer.
Dessutom är ju frågan, hur stor effekt förbudet skulle få, men det är en annan fråga, som jag inte går in på här.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav DaK » 2018-05-16/10:52

Bror Gårdelöf skrev:Något, som under en längre tid inte fått mig att le, är den återkommande mediala rapporteringen om (eventuella) "dieselförbud" i större tätorter. Rätt formulering måste rimligen vara "förbud mot personbilsdieslar".

Varför det? Kraven gäller ju även för lastbilar!
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Assar » 2018-05-16/11:37

Bror Gårdelöf skrev:De last- och distributionsbilar, som levererar alla de varor, som får den stora tätorten att över huvud taget fungera, har dieselmotorer.

I Stockholm bygger kommunen jättefina cykelbanor. Så det borde inte vara nåt problem för de som bor i stan att ta cykeln ut till förorterna när de behöver handla nåt. För de vill väl inte både ha kakan (bilfri innerstad) och äta upp den (kunna handla allt de behöver i närheten)? :lol:
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-16/12:20

Låter, som att marknaden för eldrivna trehjuliga cyklar med stor packbox kan bli stor i detta tänkta scenario.
Men något säger mig, att det ändå inte blir så.

"Min son - om Du visste med hur litet visdom världen styres", är ett citat, tillskrivet Axel Oxenstierna, när hans son (Bengt?) yppade tvivel på sin förmåga att representera Sverige i westfaliska freden 1648 - där sonen ifråga tycks ha skött sig berömligt.
Om Axel Oxenstierna faktiskt sade detta, citerade han emellertid i sin tur en medeltida påve, som givit detta svar till en ung munk, som förundrades över de enorma krav, som han trodde ställdes på en påve.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-16/12:26

DaK skrev: Varför det? Kraven gäller ju även för lastbilar!

Det betyder i så fall, att tätorten kommer att kollapsa inom några dygn. Numera gäller ju "lagret på vägen", dvs det, som finns i butikerna, tar snart slut, och utan last-/distributionsbilar - som veterligen med ytterst få undantag är dieseldrivna - blir lagret kvar på vägen.
Eller har de tänkt återinföra gamla tiders åkerier med häst och vagn?
Citatet ovan passar återigen utmärkt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-05-16/17:22

Bror Gårdelöf skrev:
DaK skrev: Varför det? Kraven gäller ju även för lastbilar!

Det betyder i så fall, att tätorten kommer att kollapsa inom några dygn.


Välkommen till vår värld i Stockholm.
Foliehattarnas paradis...
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-16/18:16

Begreppet "foliehatt" fanns knappast på Axel Oxenstiernas tid - men företeelsen än nog tidlös. Det är bara benämningen, som växlar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav DaK » 2018-05-16/18:59

Bror Gårdelöf skrev:
DaK skrev: Varför det? Kraven gäller ju även för lastbilar!

Det betyder i så fall, att tätorten kommer att kollapsa inom några dygn. Numera gäller ju "lagret på vägen", dvs det, som finns i butikerna, tar snart slut, och utan last-/distributionsbilar - som veterligen med ytterst få undantag är dieseldrivna - blir lagret kvar på vägen.
Eller har de tänkt återinföra gamla tiders åkerier med häst och vagn?
Citatet ovan passar återigen utmärkt.


Då borde den kollapsat för länge sedan. Miljözoner för lastbilar har funnits i en del svenska städer sedan mer än tio år tillbaka, och det är alternativ på gång. http://www.volvotrucks.se/sv-se/news/pr ... ubid=23194
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-16/19:03

Vi har nog olika tidsperspektiv. På sikt kan stora förändringar ske, men skulle man akut förbjuda alla dieseldrivna fordon, som dagligen levererar varor och tjänster i städerna, lär det bli stora problem.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2018-05-16/19:21, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-16/19:18

För att hoppa till något helt annat - och ta risken att bli raderad av moderator - kan jag inte låta bli reflektionen, att USA och Sydkorea agerat med osannolikt dålig timing, när man efter den senaste tidens avspänning visavi Nordkorea genomför en stor militärövning - som ger den nordkoreanska regeringen orsak att dra sig ur de tänkta kontakterna! Detta skylls på, vad man uppfattar som en provokation från USA och Sydkorea.
Det må vara, hur det vill med den saken, men det kunde väl inte ha varit alltför svårt att avblåsa/senarelägga övningen och i stället försöka bygga vidare på avspänningskontakterna med Nordkorea?

Sedan är det en annan sak, att den nordkoreanska regimen kanske hade hittat något annat skäl att avbryta kontakterna, men det, som nu hänt, känns som någon sorts politiskt självmål!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav DaK » 2018-05-16/20:14

Bror Gårdelöf skrev:Vi har nog olika tidsperspektiv. På sikt kan stora förändringar ske, men skulle man akut förbjuda alla dieseldrivna fordon, som dagligen levererar varor och tjänster i städerna, lär det bli stora problem.

I Stockholm är det väl inte tal om att förbjuda dieseldrivna fordon annat än i Gamla stan, i övrigt räcker det väl med Euro 6 för att få fortsätta att köra.
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-16/21:02

Då landar vi i någorlunda samma slutsats. Mitt ursprungsinlägg handlade ju om den mediala rapporteringen om "dieselförbud" i tätorter, vilket låter som en starkt förenklad bild av verkligheten. Huruvida uttrycket beror på okunniga politiker och journalister eller de senares uppfattning, att "vanligt folk" inte begriper finare nyanser i resonemang, låter jag vara osagt, men "fördumnings-TV/radio" är ju tyvärr ingen okänd företeelse.
Å ena sidan finns det journalistiska oskicket att be någon förklara ord in absurdum (eftersom tittaren/åhöraren inte förmodas begripa något ovanför femåringsstadiet). Å andra sidan kan såväl politiker som journalister uppvisa häpnadsväckande kunskapsbrister, när man minst anar det.
Och det kan förstås vara en kombination av båda delarna.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-17/09:20

Något helt annat, som inte fick mig att le förra veckan, var, att under Kristi himmelsfärdsresan till Bornholm fick den sist anmälde inte ta med sin motorcykel. "Det fanns inte plats."
Vad gäller ditresan var det ren lögn, för det fanns massor med tomma bilplatser, och det hade inte varit ett dugg svårt att spänna fast den i golvöglorna, som fanns även kring bilplatserna. Det enda rederiet hade behövt göra var att be honom ta med egna spännremmar!
Hemresan var mera välfylld, men detta är första gången jag hört, att någon, som kontaktat rederiet flera dagar i förväg, fått nej. Det vanliga svaret är, att "en hoj får vi alltid in någonstans". Och jag har åkt färja många gånger genom åren.

Han bad också att få köra in cykeln på plattan, så att den stod bättre skyddad från stöld och vandalisering - inom staket, med kameraövervakning etc - men även på det fick han nobben. Dålig service!
Lyckligtvis spelade det ingen roll. Han åkte med sin kompis som passagerare på Bornholm, och cykeln var orörd, när vi kom tillbaka.

Det är också talande, att jag fick en "kryssa i-enkät" från rederiet kort efter resan, och i den fanns ingen plats för egna kommentarer - men väl en e-postadress. Jag skrev en e-pistel om ovanstående, men i skrivande stund har inget svar inkommit.
Rätt udda beteende av ett företag att avstå från inkomster - särskilt med tanke på att motorcykelpassagerare åkte gratis!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-20/13:15

Ett inslag i dagens Godmorgon, Världen, SR P1, som handlade om det nygamla problemet med oönskade ljud i fridfulla miljöer. Ett exempel var, att någon kommer till en stillsam plats vid en sjö, där det redan finns folk, som njuter av ron och stillheten, men själv sätter han på en bergsprängare - adjöss med ro och stillhet! Eller också kommer man med vattenskotrar och sliter sönder tystnaden.
Och så har vi det klassiska exemplet med det högljudda mobilsamtalet på bussen eller tåget. (Själv brukar jag avsiktligt tala extra lågmält i mobilen, om jag blir uppringd på tåget eller bussen - och förklara varför för den uppringande.)
Märkligt nog innehöll inslaget inte så rasande mycket om den ofta självklara idén - att man går fram till vederbörande och säger till, i lugn och sansad ton (kan vara svårt med vattenskotrarna, dock), utan problemet presenterades som olösligt. Trist, att begreppet hänsyn får en alltmer undanskuffad plats i det allmänna medvetandet.

Vi bor så till, att mopedungdomar sommartid tidvis samlas nära vårt hus och gasar av hjärtans lust, ungefär när det är dags för arbetande folk att gå i kojen. Jag har i många år då gått ut till dem och i mycket lugn och lågmäld ton förklarat, att folk i husen runt omkring dem behöver sova. Det har i mer än nittio procent av fallen fungerat utmärkt. Grabbarna har ibland t o m bett om ursäkt, men framför allt har de åkt därifrån.
Av de övriga tio procenten har jag aldrig kallats för "gubbjävel" eller blivit ombedd att dra åt något varmare ställe - bara fått höra klagomålet, att de inte verkar vara välkomna någonstans. Men det har som regel varit någon enstaka i gänget. De andra har tystat ner honom, och vi har skiljts utan hårda ord.
Som så ofta kommer man långt med lågmäld saklighet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-23/16:40

Bifogade krönika i senaste Läkartidningen är det bästa jag läst i vårt fackliga organ, efter att kirurgiprofessorn i Göteborg, Bo Risberg, skrev sin artikel om Karolinska Institutets etiska härdsmälta i samband med Macchiariniskandalen.
Den kanske känns perifer för alla klubbmedlemmar, som inte jobbar i vården - men tänk på, att det är Era skattepengar, som går åt till det dravel, som tas upp, i stället för att läggas där de behövs; för att optimera svensk sjukvård.
http://www.lakartidningen.se/Aktuellt/K ... degrunden/
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-05-26/17:26

Bostadsrättsföreningen har ställt en container på området.
Dags att tömma förrådet.
Fy för in i h-vete vad mycket man samlar på sig :oops: :o
En låååååååååång paus just påbörjad. Bara halva förrådet kvar...
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2018-05-26/17:35

Jaa, det är ju ändå lödda å fiiiint väder, så pausen bör väl pågå till imorgon och
förgyllas med några starkpilsner...eller? ;) :D
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-05-26/17:42

Mat och pilsner just nu :mrgreen:
Champions League-final kl.19.
Sedan blir det andra halvlek med förrådet.
kl. 04:45 är det "När staden vaknar" med D7, men just nu ser deltagandet mörkt för ut en styck sliten morgonhatare.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Perra_II63 » 2018-05-26/20:15

Detta fick mig att inte le idag!
Det är fullständigt uppåt väggarna att man inte har fler kontroller med polisen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/majo ... mot-regler
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-26/21:01

"Det finns snart inga poliser kvar!" De senaste åren har mängder av poliser slutat - vilket rimligen märks, även vad gäller trafikkontroller.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-05-26/23:42

En hel dags slit med att rensa förrådet äntligen klart.
Nu ser det hyggligt ut. Många ting man inte visste man hade :mrgreen:

Förråd.jpg
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2018-05-27/07:56

Måns Ulveståhl skrev:En hel dags slit med att rensa förrådet äntligen klart.
Nu ser det hyggligt ut. Många ting man inte visste man hade :mrgreen:

Förråd.jpg


Skapligt förråd du har. :D
Förstår att du har slitit rejält att få ordning på alla dina bilar, men tycker att putsen på dom kunde ha varit lite bättre... :mrgreen:

Men då har du ju lite att göra på dom idag... :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-27/09:07

Visar bilden, det Du kastat, eller det Du behållit?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2018-05-27/10:35

Bror Gårdelöf skrev:Visar bilden, det Du kastat, eller det Du behållit?


Om det nu var det han kastade, vad var det då han behöll... :roll:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-06-05/00:49

Jäkla tur att man inte är ansvarig för att leta blommor till en midsommarstång detta år .
Allt kommer ju att ha blommat färdigt långt före det . Fördelar och nackdelar :?

Just nu bara 3 - 4 plusgrader . Skulle passa mer att hänga i julgranen :|
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-06-05/01:16

Bror Gårdelöf skrev:"Det finns snart inga poliser kvar!" De senaste åren har mängder av poliser slutat - vilket rimligen märks, även vad gäller trafikkontroller.

Att ligga lite över fartgränsen är en sak . Det gör iaf. mej mer vaken MEN när man läser följande text
är det frågan om hur många mil de förolyckande (olagliga) förarna kör gentimot de lagliga och vana förarna .
Jag gissar grovt men de olagliga kör säkert inte MÅNGA mil likt en laglig förare .
Men resultatet brukar också visa sej i dessa artiklar .
"De senaste tolv åren har över 500 motorcyklister dött på vägarna. Av dem så har en majoritet på något sätt brutit mot reglerna.
Nästan var tredje motorcyklist som dött i olyckor har saknat MC-körkort. Var fjärde körde onykter, och räknar man in de som kör över 30 km i timmen för fort eller utan hjälm, så är det enbart var femte som kör helt lagligt, enligt siffror från Trafikverket."

Sedan kan ju alla som är felfri kasta första stenen oavsett om det gäller bilkörning eller hoj .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-05/04:58

Jo; men det intressanta är dels, att andelen "grovt olagliga förare" är så stor, och dels, att de ofta brutit mot mer än en lag, dvs saknat körkortsbehörighet, hjälm, kört mycket över lagstadgad hastighet och/eller varit drogpåverkade - plus att olyckan inte sällan ägt rum på lånad - eller stulen - hoj.
Därmed är det en smula irriterande, att de kallas för "motorcyklister".
Samtidigt är det en paradoxal glädje, att andelen "lagligen omkomna" är så liten. Självklart borde den vara noll, men siffrorna visar, att riskerna för den, som kör lagligt, inte är tillnärmelsevis så stora, som medier och diverse tyckare envisas med att vilja få oss att tro.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-11/07:33

Apropå ovanstående valde jag en lite längre, men vackrare väg hem från årsträffen; från Oskarshamn via Uknadalen. Avslutningen på turen; Grebo - Sturefors - Kolbyttemon - bostaden blev däremot ett skott i foten, för dessa mindre vägar var nylagade med den klassiska metoden - dvs det fanns rullgrus både här och där, och den krokiga vägen var bitvis svårläst. Det blev ett par ofarliga släpp - mest beroende på, att jag tog det mycket lugnt. En bilförare, som jag vinkade förbi, blinkade förvånat och tacksamt med varningsljusen en gång, för han ville och kunde hålla högre fart utan risk att hamna i diket.
Så länge denna teknik accepteras av Trafikverket, kan de stoppa upp nollvisionen där bak!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-18/09:18

De flesta husbilsförare verkar vara vettigt folk, som håller undan, när en hoj dyker upp i backspegeln - i synnerhet om vägen är krokig och kuperad, så att husbilens framfart blir långsam. Men så finns en liten subgrupp, som av någon obegriplig anledning gör tvärt om(!), vilket vi råkade ut för härom dagen. Föraren använde rimligen backspeglarna, för han lade sig oftare till vänster än till höger på den lilla, krokiga och kuperade väg, där vi befann oss, och hindrade på så sätt aktivt våra försök att köra om! Vad rör sig i huvudet på en sådan människa?

Sedan finns ju en annan specialvariant, som vi råkade ut för under resan till Nordkap 2011, vid en vackert belägen rastplats inne i en krök av fjorden, med strålande utsikt. Då kommer en stor husbil, som föraren parkerar precis framför vårt bord och därmed döljer alltihop! Han hade kunnat stanna 20 meter tidigare eller 20 meter senare - men nej; precis i vägen för oss skulle han stå! Till skillnad från exemplet ovan antar jag, att inget alls rör sig i huvudet på den, som beter sig så. "We, us and ourselves" gäller.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Mimmi » 2018-06-18/12:46

Hej Bror!

Jag vill naturligtvis inte på något sätt förringa Din upplevelse, men det kan vara så, i synnerhet som Du skriver "lilla, krokiga och kuperade väg", att det var en (ovan) förare som var rädd att komma för nära kanten.
Det händer ibland att jag kör tunga fordon (jag har alla bokstäver utom D i körkortet) och det jag minst av allt vill råka ut för är att lägga bilen i ett dike för att kanten inte bar.
Det händer oftare än man tror att bilar kommer utanför kanten, och är det då en stor tung och hög bil är det lätt hänt att man hamnar på sidan.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-18/13:38

Du har så rätt - MEN vägen var inte SÅ smal, och det hade varit hur lätt som helst för föraren att sakta in efter någon 90-graderskrök, där det ändå bara gick i på sin höjd 20 km/h, och släppa förbi oss på den efterföljande lilla rakan. Det hade varit gjort i ett nafs. Det irriterande var ju, att han ibland lämnade omkörningsutrymme på HÖGER sida, men inte på vänster! Av självklara skäl kör jag inte om på höger sida på en smal väg - för dels är det olagligt, och dels kan man ge sig sjutton på, att just då girar föraren höger och tränger den omkörande av vägen!
Risken för att hamna i diket var obefintlig, om vederbörande använt höger backspegel och sitt eget sunda förnuft - men måhända saknades det sistnämnda?
Och är man så osäker på, hur en husbil skall framföras, skall man nog inte sätta sig bakom ratten på en sådan över huvud taget!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Mimmi » 2018-06-18/15:07

Hej igen!

Då kan jag hålla med om att det var ett besynnerligt beteende.
Men beträffande osäkra förare, det finns i alla kategorier. Mc inte minst. Jag ser allt för ofta förare som vinglar, sparkar med fötterna och är allmänt schabbliga, särskilt vid start. Till och med finns de som sätter ut foten i kurvor... :shock:
För att inte tala om alla de bilister som inte kan köra med släp, knappt framåt än mindre bakåt.
Körkortsreglerna i Sverige är allt för generösa vad avser släpvagn. Det vore bättre att ha det som i vissa EU-länder där allt över 750kg totalvikt är tungt släp och således kräver E-behörighet.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-18/16:47

Dina rader om släp fick mig omedelbart att associera till en av de inledande scenerna i En man, som heter Ove. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-06-25/00:32

Tyckte att mina orginal broms och kopplingshandtag såg lite tråkiga ut och hittade snyggare för under 500 spänn på internettet.
Sagt och gjort, en beställning skickades och handtagen anlände. Jag skruvade på dom och dom var mycket snyggare än original.

I morse (söndag) hade vi en funktionärsdag på Rörken och jag begav mig ditåt. Kom ca 1,5 km innan hojen började gå riktigt dåligt för att till slut stanna, med låst framhjul.
Lyckligtvis kom den en hjälpsam själ med lite verktyg och jag misstänkte för mycket bromsvätska och tappade ur lite.
Allt bra igen och jag kom fram till Rörken. Efter knappt tre varv låste sig framhjulet igen. Suck.

Seriös felsökning vidtog och det visade sig att det nya bromshandtaget släppte inte ut bromscylindern helt och hållet så systemet kunde inte "skvätta tillbaka" överskottet när bromsvätskan utvidgade sig. Flera försök att åtgärda problemet misslyckades och till slut fick jag till en nödlösning så jag kunde åka hem med bromsverkan fram och utan låsrisk med den enda nackdelen att bromsen tog ca 10mm från handtaget.

Väl hemma bytte jag tillbaka och nu har jag ett par icke fungerande handtag, som är snygga, liggande och ett par fungerande, som inte är så snygga, på hojen. 4-500 spänn och ett par timmar i sjön.

Det är väl sånt som kallas lärpengar och jag vet nu betydligt mer om bromssystemet fram än tidigare.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-06-25/01:34

Allt 1000-talet tyska BMW-ingenjörer konstruerar är inte fel ;)
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-06-25/22:37

För min del , Inte ett skit . Som på räls :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2018-06-27/16:41

Detta eviga tjat i både radio och TV om nån fotbollsturnering bort i Ryssland!
Idag har det tjatats precis hela dagen i radio Västernorrland om att Sverige ska spela nån match! :roll:
Tjatet gnager snart hål i min träskalle! :evil: För min del får de gärna förlora så blir det nog lungt sen!
............Äh, suck!
Senast redigerad av HåkanH 2018-06-27/21:31, redigerad totalt 1 gång.
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-27/17:58

Osis för Din del. Sverige vann mot Mexico med 3 - 0!
Jag hade inte hållit vare sig seger eller oavgjort för otänkbart, men 3 - 0!
Regerande världsmästarna Tyskland fick spö av Sydkorea - och är därmed utslagna ut turneringen!
"Ur led är tiden..." (Hamlet)

Märk väl; jag är ingen fotbollsentusiast och har bara sett Tyskland - Sverige, plus målen idag. Men det är kul, att det går bra för de våra.
Sedan håller jag helt med om hypen, som jag avskyr - men fotbollsfånarna skall väl ha sina tillfällen, de också.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-06-27/20:54

Inget att smyga med Bror.
Fotboll är alltid kul. Mer boll till folket!
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst