Vad fick dig att inte le idag?

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Magnus Brobeck » 2013-10-22/21:11

Dessutom var ju motiveringen för dumheten ett rekord i dumhet i sig.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2013-10-22/21:16

Hovrättens motivering är ju dessutom helt surrealistisk och inte alls underbyggd av några fakta, de har bara suttit och gissat.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Dennis Johansson » 2013-10-23/03:26

Detta är ju tyvärr inte den ända händelse av sexuell karaktär mot tjejer som rätten gett ett lägre straff / ersättning den senaste tiden.
Några domare verkar bagatellisera detta mot kvinnor / tjejer.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-11-25/18:23

Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2013-11-25/19:24

Jag har hört om det där. Jag hoppas att ett av Titan Televisions nästa offer blir någon av landstingsrådet Erik Weimans anhöriga, eller kanske han själv.

"Och marknadsföras måste ett sjukhus nuförtiden, för att öka ”försäljning av vård”, stod det på hemsidan."

Det är lika idiotiskt som att Trafikverket har en kommunikationsdirektör som påtalar vikten av att tänka på vad man säger och skriver, för att "vårda Trafikverkets varumärke". Vilket j***la varumärke? Det är ett statligt verk som ska tillhandahålla bra och billig transportinfrastruktur. Och vilken j***la försäljning av vård? Det är en offentlig instans som ska tillhandahålla bra vård åt medborgarna, inte "sälja" den.

Idioter som hittar på sådan där skit borde ges ett 20-årigt uppdrag att utreda grodpopulationen i Gammelträsket, på plats.

:twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Marie » 2013-11-25/19:37

Kapten Stofil skrev:Idioter som hittar på sådan där skit borde ges ett 20-årigt uppdrag att utreda grodpopulationen i Gammelträsket, på plats.

+1
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-11-25/20:19

Kapten! Du har så rätt.

Bra sjukvård behöver inte sälja sig - i alla fall inte i en politiskt styrd och finansierad organisation. Bra sjukvård säljer sig själv. Påstår organisationen ifråga något annat, har den blivit en ovanligt elakartad variant av ett självspelande piano! Ett sådant har som bekant ingen kreativ musiker vid tangenterna utan producerar med automatik bara de ljud, som programmerats in - helt själlöst.

Samma sak förstås för statliga verk. Tyvärr verkar båda sorternas organisationer idag ha blivit tummelplatser för mästerskap i floskelbingo. I stället för att ge den service medborgarna betalat för, höljer man sig i fraseologiska dimridåer - och bedyrar sin egen oskuld! Vämjeligt och absurt är inte ens förnamnen.

Riktigt absurt är, att jag i eftermiddags höll föreläsningen "Det svåra samtalet" för avgångskursen på Läkarlinjen i Linköping. Temat är, att kommunikation med patienter och anhöriga skall vara ärlig - också när det besked man har att komma med är dystert, OCH de gånger man dabbat sig.
Den läkare, som står för, att hen gjort ett misstag, vinner de flesta patienters respekt.

Men när man nu får läsa om, hur de högre nivåerna inom Uppsala Läns Landsting agerar, börjar man onekligen undra. "Trösten" i bedrövelsen är förstås, att läkarkåren veterligen inte är inblandad i just detta.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav JErkers » 2013-11-25/21:09

Att tillbringa 60 mil i bilen idag för att titta på två olika hojar var inte kul. Speciellt inte som den första säljaren satt hos sin sjuka mor och inte kunde komma ifrån och den andra säljaren hade sålt hojen... Nåväl, det kommer andra tillfällen...
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav AnWi » 2013-11-25/21:37

Tandläkarräkningen!

Trots avsaknad av hål kostade kalaset nästan 1kkr för 30 minuter.
Vaför valde man fel yrke?

Anders
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2013-11-25/22:43

Bror Gårdelöf skrev:Temat är, att kommunikation med patienter och anhöriga skall vara ärlig - också när det besked man har att komma med är dystert, OCH de gånger man dabbat sig.
Den läkare, som står för, att hen gjort ett misstag, vinner de flesta patienters respekt.


Och när ska politikerna lära sig det, tro?
Kanske den förste politiker som inte är en fegis kommer på det någon gång, om det vore tänkbart med en sådan politiker.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-11-26/12:32

Hade Mona Sahlin lärt sig det, skulle hon förmodligen ha blivit partiledare trots Toblerone-affären. (Det har aldrig upphört att förvåna mig, att hon inte direkt steg fram och sade: "Ja, jag har gjort fel. En förmildrande omständighet är, att det rörde sig om småsummor, som för länge sedan är betalade - men det var likaväl fel." Hade hon gjort det, skulle alltihop ha blåst över på några få dagar, eftersom det inte hade funnits något mer att gräva fram - och hon skulle förmodligen kommit ur den krisen starkare än före densamma!)

Huruvida det hade varit bra för partiet och/eller Sverige, är en helt annan fråga.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2013-11-26/13:36

De flesta politiker genomgår väl s.k. mediaträning och hur den tar sig ut kan man ju fundera över!

Troligen får de lära sig att en politiker aldrig kan göra fel eller begå misstag. Skulle det hända att man,
som politiker, blir anklagad för just detta, så är det bara att neka & ljuga "ända in i kaklet"!
Kommunpolitiker, landstingspolitiker, riksdagspolitiker spelar ingen roll....samma mönster går igen!

Det är bara det att allt som oftast rasar kakelväggen och de faller handlöst på andra sidan.
Konstigt nog verkar ingen ha förstånd nog att ta lärdom heller :roll:

Vill inte påstå att jag föraktar politiker men förtroendet är så nära noll man kan komma, tyvärr!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2013-11-26/13:52

Inte nog med att de kanske är mediatränade, de använder skattemedel för att hyra in "spin doctors":

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2187257-kostsamma-rad-skulle-forsvara-granskning
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2189307--daliga-rad-ar-dyra-sunt-fornuft-billigare-

Säga vad man vill om att bo i Muteborg, men här händer det grejer! :mrgreen: :shock: :o
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kenneth » 2013-11-26/14:11

[quote="Bror Gårdelöf"]Hade Mona Sahlin lärt sig det, skulle hon förmodligen ha blivit partiledare trots Toblerone-affären. quote]
Oavsett vad som hände, inte hände i ''Tobleroneaffären'' så tror jag inte att en man i samma situation hade blivit lika hårt hudflängd. Det finns en tydlig genusskillnad hur media bevakar kvinnor respektive män i maktposition.
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-11-26/15:57

Du kan nog ha rätt i det - vilket bara ännu starkare understryker behovet av kunskap om denna form av krishantering, "damage control".
Kontrafaktisk historieskrivning är fåfäng, men jag kan ändå inte låta bli reflektionen, att hade hon gjort, som jag beskriver ovan, skulle hon kunna ha fått över såväl medierna som den allmänna opinionen på sin sida.

Å andra sidan behöver man inte vara särskilt konspirationsteoretiskt anstucken för att misstänka, att Mona hade mäktiga motståndade inom "partit". Hade hon rett ut Toblerone-stormen, hade hon måhända hamnat i något nytt blåsväder - serverat till medierna av hennes motståndare. (För ingen kan få mig att tro, att Toblerone-historien grävdes fram av journalister. De senare fick den serverad - av någon inifrån.)

Men även detta är förstås inget annat än fåfänga spekulationer.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2013-11-26/21:18

Kapten Stofil skrev:Inte nog med att de kanske är mediatränade, de använder skattemedel för att hyra in "spin doctors":
Säga vad man vill om att bo i Muteborg, men här händer det grejer! :mrgreen: :shock: :o


Jag läste länkarna!
Det är fantastiskt...först åker man till Mipim-mässan och bränner massor av skattepengar som ägs av
kommunens innevånare!
Sedan anlitar man PR-firmor för 400 000 kr i syfte att försöka "dribbla bort" medias granskande reportrar!

Men det är inte bara Muteborg...många många andra kommuner är nog inte bättre, de har bara inte
hunnit bli granskade....ännu.
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2013-11-26/21:29

I Muteborg har man väldigt många kommunala bolag, det gör det svårare att ha insyn i verksamheten och lättare att hålla på med sådant här fuffens. Det är inte utan att man undrar om det var det som var meningen...

De kommunala bostadsbolagen här har ju dessutom sysslat med allsköns registrering av helt ovidkommande uppgifter om sina hyresgäster av typen "blatte", "tvättar väldigt mycket", "sjukpensionär" osv.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-11-26/21:51

Kapten Stofil skrev:... "tvättar väldigt mycket" ...

Det måste väl betyda, att de uppskattar folk, som håller sig rena och fina :?:
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2013-11-26/21:55

Ska man åka på mässor och äta fina middagar med open bar, så måste man ju spara på något
annat kostadställe, även om det kostar att lära sig hur det ska gå till. ;)

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... 5-mLbNSvEw
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2013-11-26/23:03

Bror Gårdelöf skrev:
Kapten Stofil skrev:... "tvättar väldigt mycket" ...

Det måste väl betyda, att de uppskattar folk, som håller sig rena och fina :?:


Asgarv :mrgreen:

HåkanH skrev:Ska man åka på mässor och äta fina middagar med open bar, så måste man ju spara på något
annat kostadställe, även om det kostar att lära sig hur det ska gå till. ;)

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... 5-mLbNSvEw


Det där ja, suck...

Det intressanta är att så fort någon sådan där supresa eller brakfest avslöjas, så sitter representanter för staten eller kommunen i TV och skyller ifrån sig med motiveringen att i det privata näringslivet så har man minsann ännu värre excesser för sig, men jag, som arbetat över 30 år i det privata näringslivet, har aldrig sett något sådant. Däremot när jag nu för första gången arbetar inom det statliga, fast som konsult, ser jag hela tiden ett slöseri med tid och pengar, som aldrig någonsin skulle tolereras i det privata. Vissa storföretag är en bit på vägen, men inte så systematiskt slösaktiga. Jag trivs väldigt bra i mitt uppdrag, det är både intressant och roligt och utvecklande, och medarbetarna är jättetrevliga och enormt kunniga, men jag skulle aldrig någonsin vilja bli anställd där. Alldeles för mycket knäppa policies och flum. Det kan vara väldigt skönt att vara konsult och veta att man kan dra till en annan kund om man vill eller det dras ned på personal.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-11-27/07:53

Du glömde deras standardsvar, när någon ertappar dem med brallorna nere: "Vi skall se över våra rutiner."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2013-11-27/10:52

Bror Gårdelöf skrev:Du glömde deras standardsvar, när någon ertappar dem med brallorna nere: "Vi skall se över våra rutiner."


Eller när journalisten ställer en enkel rak fråga och alla andra möjligheter att undvika att svara är uttömda:
"Frågan är felställd"! :shock: :o
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-11-27/11:59

Påminner mig om ett satirprogram för kanske 20 år sedan, där en replik var: "Jag skulle vilja ställa frågan tvärtom och svara på det i stället."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2013-11-27/15:30

:lol:
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Konsument » 2013-12-01/23:41

Bror Gårdelöf skrev:Hade Mona Sahlin lärt sig det, skulle hon förmodligen ha blivit partiledare trots Toblerone-affären. (Det har aldrig upphört att förvåna mig, att hon inte direkt steg fram och sade: "Ja, jag har gjort fel. En förmildrande omständighet är, att det rörde sig om småsummor, som för länge sedan är betalade - men det var likaväl fel." Hade hon gjort det, skulle alltihop ha blåst över på några få dagar, eftersom det inte hade funnits något mer att gräva fram - och hon skulle förmodligen kommit ur den krisen starkare än före densamma!)

Huruvida det hade varit bra för partiet och/eller Sverige, är en helt annan fråga.


Hmmm.... det var väl en bra slant totalt sett, med mina ögon mätt, och en del annat som inte skötts smidigt:

Hon hade köpt varor, hyrt bilar för privat bruk samt tagit ut kontanter på kortet.[1] Sammanlagt rörde det sig om privata utgifter till ett värde av 53 174 kronor.[2] Bland de inköpta varorna fanns två Toblerone, vilket gav upphov till namnet tobleroneaffären. Sahlin hade lämnat in kvitton på utläggen och reglerat dessa i efterhand. Mona Sahlin kallade det förskott på lönen. Sahlin hävdade att anledningen till att hon inte hade påtalat sitt privata bruk av kontokortet, och att kostnaderna inte dragits från hennes lön, var oklara rutiner vid statsrådsberedningen.[2][3] Det fanns dock, visade det sig, dels regler som föreskrev att regeringens kontokort inte fick användas för privata utlägg, dels dokument som beskrev hur man som kontoinnehavare skulle reglera utlägg av privat natur. Vid ett tillfälle förklarade Sahlin kortanvändandet med att "jag tog ut ett förskott på lönen, och det kan väl de flesta göra." Samtidigt framkom också uppgifter om svartbetalad dagmamma, en obetald TV-licensavgift och 98 obetalda parkeringsböter av vilka 32 hade gått till kronofogden för indrivning, samt en obetald cykel hon köpt till sin dotter.[4][5]

Någonstans längs vägen blir förtroendekapitalet raserat och det tar ett tag att återupprätta/skriva om historien efter det. Men med Juholt som en av efterträdarna så tycks det mig som om en del partier behöver se över vilken "kultur" de har inom partiet och framför allt dess övre skikt.

Märkligt vad många som har så lätt för att förbruka andras pengar.
Och märkligt att de aldrig kan unna sig känslan att vara nöjda med det de har utan ständigt sträva efter ännu mer.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-12-02/19:45

Konsument skrev: Sammanlagt rörde det sig om privata utgifter till ett värde av 53 174 kronor.... Samtidigt framkom också uppgifter om svartbetalad dagmamma, en obetald TV-licensavgift och 98 obetalda parkeringsböter av vilka 32 hade gått till kronofogden för indrivning, samt en obetald cykel ...

Någonstans längs vägen blir förtroendekapitalet raserat ...

Håhå - det var alltså betydligt mer, än jag trodde. Då hade hon med andra ord ÄNNU större orsak att stiga fram och direkt medge, att hon gjort fel. Det kunde knappast ha blivit värre, än vad som skedde efter hennes nekande.

I övrigt är Du och jag helt eniga om raserat förtroende.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-12-03/07:53

Människan hade uppenbart notoriskt trasslig privatekonomi, och saknade av allt att döma både insikt och förmåga att göra något åt det.
Dessutom kan man ifrågasätta om hon ens har normal hyfs och moral - felparkeringar i mängd, svart dagmamma och att olovandes "låna" pengar på arbetsgivarens kreditkort antyder viss normlöshet, för att uttrycka det snällt.
I mina ögon är man ingen vidare kandidat att styra hela Sverige, om man inte ens har ordning på sin egen ekonomi och sitt uppförande....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-12-03/16:29

Däri är vi helt eniga. Mina reflektioner ovan rörde enbart hennes totala brist på insikt om behovet av "damage control" i kinkiga situationer - och vad det ledde till.

Å andra sidan är väl detta symtomatiskt i sig. Medlemmar i "Den politiska adeln" (bra bok av Anders Isaksson) får lätt för sig, att de är så viktiga (oklart för vem!), att normala samhälleliga regler inte gäller för "de utvalda" - vilket stundtals leder till rätt hårda kollisioner, när åtminstone en del representanter för nämnda "adel" upptäcker, att de haft fel!

I essän "Invid ravinen" - i samlingen "Brev från nollpunkten", LYSANDE bok! Atlantis förlag - skriver Peter Englund om de inre partikretsarna i Stalins Sovjetunionen. Dessa hade tillgång till "allt" - ofta kostnadsfritt - och när de stundtals kastades ut ur dessa inre kretsar - utan att avrättas - blev det en chock att upptäcka, att sådant som mat och kläder kostade pengar! Riktigt så illa har det (väl?) aldrig varit hos oss, men ovanstående är en mikroversion av samma fenomen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-12-06/16:52

SR P1:s studioreporter i "Studio 1", när hon hela tiden tjatar om, att "hela världen sörjer Nelson Mandela" - trots att såväl SR:s reporter på plats i Sydafrika som författaren Per Wästberg i studion formulerar det helt annorlunda. En journalist på SR borde kunna avhålla sig från sådana schabloner - i synnerhet när hon hela tiden får mothugg! Det hade ju inte varit särskilt svårt att använda ordet "hedrar" i stället.

På plats i Sydafrika dansar och sjunger man - med förklaringen att "så skulle Nelson Mandela ha velat ha det" - och ett uttryck, som används, är "lättnad".

Per Wästberg konstaterar mycket nyktert, att världen är tommare utan Nelson Mandela, men att dennes sista tid präglades av sjukdom, varför beskedet om hans död på intet vis var oväntat. Annorlunda uttryckt fanns inget vettigt hopp för, att 95-årige Mandela skulle återfå ett aktivt liv - och då är det för alla kloka människor svårt att sörja, att ett lidande tagit slut.

Nelson Mandela var den människa på klotet, som jag beundrade mest. Hans resning ter sig närmast overklig - men ändå var den så reell och jordbunden! Jag tror, att det var Per Wästberg, som sade, att om Syrien, Palestina och Afghanistan haft en Mandela, skulle mycket ha varit annorlunda.

Tyvärr verkar hans efterträdare hittills bara bli sämre - men det kan Mandela knappast klandras för, och man kan ju hoppas på bättring.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-12-09/12:14

Nils-Erik Ringlander skrev:Efter gårdagens snöfall så skottade jag ordentligt på vår utfart :) . Imorse upptäckte jag att kommunens snöröjare under tidiga morgonen behagat flytta snön på gatan ca 2 meter in på min utfart :twisted: .
Får dom verkligen göra så om man ska hårddra det ? Om jag gjorde samma mot min granne så skulle det säkert vara straffbart :shock:

Se mitt recept i tråden "Vad fick dig att le idag".
Det där är ett riktigt gissel - tyvärr är det inte alltid helt lätt för den som plogar att hitta någonstans att göra av snön, då blir det som det blir. Högst irriterande!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2013-12-09/12:22

Du är inte ensam:

http://www.bt.se/nyheter/boras/sno-dumpas-pa-villatomt(1770648).gm

Ta kontakt med kommunen och klaga, det borde inte vara tillåtet att göra så:
http://helahalsingland.se/bollnas/rengsjo/1.1962045-dumpade-sno-pa-privat-mark?m=print

Visserligen en tre år gammal artikel, men det borde fortfarande inte vara tillåtet. Frågan är om det inte går att anmäla entreprenören för egenmäktigt förfarande. Hjälper inte det skulle jag nog skicka en faktura till kommunen för omhändertagande av deras avfall. Och skickar du en faktura kan du bråka ännu mera, skicka kronofogden på dem och så vidare :D
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2013-12-09/12:52

Nils-Erik Ringlander skrev:Imorse upptäckte jag att kommunens snöröjare under tidiga morgonen behagat flytta snön på gatan ca 2 meter in på min utfart.

Det är en av de tveklösa fördelarna med en snöslunga - i synnerhet om man "bor vid en landsväg", där plogbilarna far förbi. Huruvida man skulle lyckas processa mot väghållaren/entreprenören, undandrar sig min bedömning, men det går åtminstone fortare att slunga undan det, som hamnat på garageuppfarten.
Alternativt får Du väl, som sagt, göra som Gunnar. Väljer Du det, är vi nog många, som ser fram emot, vad man i mitt yrke kallar fallbeskrivningar. ;-)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2013-12-09/23:05

SJs Internetbeställningssida. Ologisk, svårnavigerad, svårbegriplig.
Och när man äntligen lyckats boka en biljett och ska betala med plastkortet, så fastnar den på "Var god vänta, din order behandlas" och en roterande snurrmojäng, och till slut "Du har blivit utloggad,Du har varit inaktiv en längre period och har blivit automatiskt utloggad." Ingen biljett bokad.

Man kunde tro att det inte var ett datasystem i andra änden utan en folkilsk dyslektisk gnom som bara vill jävlas med alla.

:twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2013-12-09/23:16

Kapten Stofil skrev:Man kunde tro att det inte var ett datasystem i andra änden utan en folkilsk dyslektisk gnom som bara vill jävlas med alla. :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

+1
LOL :lol: :lol: :lol:
(Drack the samtidigt som jag läste, så nu är det söligt på bordet och lite på tangentbordet) :shock:
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2013-12-09/23:37

Nu har jag torkat upp (tur det var slut på honung, som jag brukar ha i theet)
Du får inte vara så här rolig, Jonas
Gnom...det låter som nåt förskräckligt! :?
En folkilsk dyslektisk gnom måste vara alldeles förfärlig! :P
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2013-12-09/23:48

Hoppas tangentbordet överlevde :D beklagar sölet...

En gnom är väl en sorts litet troll, egentligen, i SJs fall är den nog väldigt illasinnad :D
Jag tycker det låter bra med gnom :D

http://en.wikipedia.org/wiki/Gnome

Nu har jag försökt beställa samma biljett 4 gånger, med två olika Webläsare, och det har skitit sig varje gång. Får ta det imorgon på jobbet. Har den blivit dyrare då kommer jag att ringa och skälla ut dem. När man blivit en argsint gubbjävel ska man väl få låta dem höra vad man tycker :mrgreen:
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Mimmi » 2013-12-10/00:08

Hej!

Hoppas för Din skull att det HAR skitit sig, så att Du plötsligt inte står där med fyra biljetter! :mrgreen:

Det kan ju hända så mycket konstigt på nätet, så man kan inte vara säker... ;)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2013-12-12/14:36

Hörde på radion för en stund sedan att det kommer en klass 3 varning över detta område :(
Funderar på hur jä----t det kommer att bli .
Kanske strömlös å utan Forumet :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2013-12-13/07:39

Blåste du bort?
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2013-12-13/11:35

Nä jag är kvar men blev strömlös i ca 13 tim. FY F-N vilket blåsväder . :evil:
Tröstade mej med några blå i stearinljusets sken . ( Det var ju klass 3 varning så )
Det lugnade sej i blåsandet fram på småtimmarna så pass att det var någon mening
med att gå och lägga sej och försöka sova .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2013-12-13/14:01

Kovlingen skrev:Tröstade mej med några blå i stearinljusets sken . ( Det var ju klass 3 varning så )


Jag tror inte det var ölklasser SMHI menade ;) :?
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav bevada » 2013-12-13/14:17

Xenonlampa till bilen - isch...... 1000 kr/st :evil: (Jo, jag vet - kan ju köpa kinaskit billigare, men NEJ, behövde den dessutom snarast)! Instruktionsboken säger: "Skall bytas på verkstad" - F-n heller!
Lättaste lampbytet jag gjort någonsin - även jämfört med byte av lampa på min saligt skrotade Amazon.

Bil - SAAB 9-3 SC
Johan Bengtsson
KTM 1290 Super Adventure R
Vallentuna
Användarvisningsbild
bevada
 
Inlägg: 353
Blev medlem: 2008-07-01/22:06

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2013-12-13/14:42

Kapten Stofil skrev:
Kovlingen skrev:Tröstade mej med några blå i stearinljusets sken . ( Det var ju klass 3 varning så )


Jag tror inte det var ölklasser SMHI menade ;) :?

Fasen också ! Då drack jag upp ölen i onödan :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2013-12-13/20:41

I spåren av stormen Ivar!
Jag log inte alls i morse, men blev ändå lättad när jag inspekterade huset, husvagnen, boden/mc-garage.
Huset inkl. altanen samt husvagnen har klarat natten intakt men takpappen på mc-garaget hade slitits upp
och delvis rivits sönder. :cry:
Det lovas ju snö i helgen och blidväder på måndag, så jag har haft lite att pyssla med idag.
Som tur är satt det fast på ena sidan så det var "bara" att plocka loss vindskivor och lägga tillbaks takpappen.
Hade lyckligtvis en burk asfaltklister hemma, så nu har jag provisoriskt lagat det trasiga och sedan
spikat hela kanten....blir till att byta till sommaren.

På altanen, där taket är s.k. kanalplast, hade jag förberett genom att lägga upp några betongplattor och
rutorna mot väster stöttade jag upp med strävor.
Lärde av stormen Dagmar, för knappt 2 år sedan. Då slets två taksektioner loss och fastnade i träden hos grannen.

Ur stormsynpunkt bor vi illa till i sluttning mot v/nv där vinden har fritt spelrum över det 1,2 km breda Alnösundet.
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2013-12-13/21:11

"MC-garage" :shock: Det låter det, sa han som trampade i klaveret...
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2013-12-13/21:28

Skulle (tänkte jag) titta en stund på TV . Pyttsan !
Den där jä--a "Dagobert" eller vad han heter har nog varit där och riktat om parabolen lite :evil:
Tror jag åker och köper en Satfinder i morgon . Är så jädra jobbigt utan .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2013-12-14/00:21

Kapten Stofil skrev:"MC-garage" :shock: Det låter det, sa han som trampade i klaveret...


Jasså...låter det pretentiöst, Kapten?

Men det är ett MC-garage, för jag byggde det för sådär 10-11 år sen just för att härbärgera
min motorcyklar. Det är vidbyggt på en carport som är i anslutning till tomten.
Det är inte stort...2x3 meter med en bred dörr i ena gaveln, så det går bra att köra ända in.

Lågt i tak är det däremot. Är bara 176 cm så jag går fri med några cm.
Med hjälmen på slår jag i takbjälkarna men då gör det ju skit de'samma! :lol:
Senast redigerad av HåkanH 2013-12-14/00:29, redigerad totalt 1 gång.
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2013-12-14/00:27

Nja, inte pretentiöst, men lyxigt :)
Ungefär som inomhuspool :D
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2013-12-14/09:52

HåkanH skrev:Med hjälmen på slår jag i takbjälkarna men då gör det ju skit de'samma! :lol:

Näe såklart, du har ju hjälm på dig.

Fast på nåt sätt känns hela resonemanget lite "underligt". :?

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2013-12-20/12:58

Fredag em. och måste åka till jobbet :(
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst