Måns Ulveståhl skrev:Från en dyngsur, frusen, hungrig, och j-ligt trött med spruckna skurkärringhänder
Sockerknutte ?
Måns Ulveståhl skrev:Från en dyngsur, frusen, hungrig, och j-ligt trött med spruckna skurkärringhänder
Måns Ulveståhl skrev:Landade i Stockholm efter Norge, Danmark, och Malmö kl. 23:30.
11 timmar i sadeln i dag.
Hamnade mitt i regnstormen efter att ha tagit väg 51 till Örebro från Norrköping.
Mörkgrått, blixtrar, och skyfall.
Det slutade inte regna förrän jag nådde Stockholm.
Sista två timmarna gick enbart på vilja.
MVH,
Från en dyngsur, frusen, hungrig, och j-ligt trött med spruckna skurkärringhänder
PS
RS:n svek mig inte. En klippa.
Det enda positiva denna j-vla dag
PPS
Se där.
Mitt i eländet körde man hoj...
https://www.expressen.se/nyheter/vader/ ... r-skyfall/
BmwMats skrev:
Ironbutt ?
Måns Ulveståhl skrev:Landade i Stockholm efter Norge, Danmark, och Malmö kl. 23:30.
11 timmar i sadeln i dag.
Hamnade mitt i regnstormen efter att ha tagit väg 51 till Örebro från Norrköping.
Mörkgrått, blixtrar, och skyfall.
Det slutade inte regna förrän jag nådde Stockholm.
Sista två timmarna gick enbart på vilja.
MVH,
Från en dyngsur, frusen, hungrig, och j-ligt trött med spruckna skurkärringhänder
HåkanH skrev:Måns Ulveståhl skrev:Landade i Stockholm efter Norge, Danmark, och Malmö kl. 23:30.
11 timmar i sadeln i dag.
Hamnade mitt i regnstormen efter att ha tagit väg 51 till Örebro från Norrköping.
Mörkgrått, blixtrar, och skyfall.
Det slutade inte regna förrän jag nådde Stockholm.
Sista två timmarna gick enbart på vilja.
MVH,
Från en dyngsur, frusen, hungrig, och j-ligt trött med spruckna skurkärringhänder
Ha ha ha! Man ska väl inte skratta men det är största anledningen till att jag, mer eller mindre,
slutat köra hoj.
Förra sommaren var det ju minimalt med regn men alldeles för varm i stället - blev knappt 200 mil!
Kovlingen skrev:...
Samma som att sitta på en öde Ö med en palm som enda kompis
BmwMats skrev:Kovlingen skrev:...
Samma som att sitta på en öde Ö med en palm som enda kompis
Hihi... Vilken fasa att vara utan BMW-klubbens forum... Hualigen...
Kovlingen skrev:BmwMats skrev:Kan det bli jäv--gare
Måns Ulveståhl skrev:Plötsligt är jag i Sundsvall, men Kovlingen lyser med sin frånvaro?
Nu p-öl i Örnsköldsvik.
Imorgon väntar Överkalix.
Måns Ulveståhl skrev:Husbilar!!!!!
Klarar du inte av kurviga 80-vägar så ska du inte köra husbil.
Konsument skrev:Har du själv kört husbil på dessa vägar?
enhjuling skrev:Det är väl inga problem att husbilar o dylika fordon kör sakta. Då kan man ju köra om dem utan att överskrida hastighetsbegränsningen.
Olof Eriksson skrev:Jag har nu åkt lite mc i östra Alperna. Och där fann jag inga husbilar överhuvudtaget. Kanske slumpen. Men jag klagade inte
Måns Ulveståhl skrev:enhjuling skrev:Det är väl inga problem att husbilar o dylika fordon kör sakta. Då kan man ju köra om dem utan att överskrida hastighetsbegränsningen.
Min bäste enhjuling,
Bara så att vi inte missförstår varandra.
Jag pratar om kurviga norska fjord- och fjällvägar vars natur erbjuder starkt begränsande vägsträckor som tillåter omkörning.
Lägg till tre-fyra husbilar rad med efterföljande bil/lastbilskö, och du inser snabbt att verklig hastighet är betydligt lägre än skyltad.
En svensk kurvig 70/80-väg är en raksträcka i jämförelse, och helt rätt, på dessa tillåts exempelvis husbilar att passeras utan större möda.
Måns Ulveståhl skrev:Herr Konsument,
Om tunga lastbilar kan hålla 80 km/h på dessa vägar utan större besvär, varför skulle det vara omöjligt för husbilar?
Skillnaden är skickligheten på chauffören enligt mig.
Det är allt för lätt för Svensson att utan erfarenhet hyra en husbil, och bege sig obegränsat ut i världen.
Som du riktigt påpekar, en husbil är inte en FIAT 500. Det är stor skillnad på fordon.
Kravställ praktik och teknik - inför körkort för husbilar.
Angående att ta det lugnt, och njuta så görs det också. Jag ligger inte på 100% under 40 mil.
Tyvärr byggs frustration upp bland majoriteten bakomvarande i kön.
Frustration utlöser olyckor.
En lokal norsk bil med släp tröttnade senast, och gav sig i väg kamikazestil i uppåt 120 km/h på samma 80-väg efter många mil bakom två husbilar som låg i max 60 km/h.
En svettig mc-förare (25 grader och sol) med begränsad avkylning i 60 km/h hade samma tanke men bättre självkontroll.
Lokala lastbilschaufförer tjänar pengar på att komma fram i tid.
Jag undrar hur dessa känner sig eftet många mil bakom en husbil?
Finns det utmärkta husbilsförare?
Jajamensann, men den stora majoriteten jag upplevt senaste dagarna verkar ha stora problem att framföra sitt fordon.
Personer som troligen hyr husbil utan tidigare större erfarenhet, och som överraskas när det framgår att det krävs viss skicklighet/teknik att framföra detta fordon på mer krävande vägar.
Åter igen - inför körkort alternativt obligatorisk teknikutbildning för husbil.
Konsument skrev:Måns Ulveståhl skrev:Det finns bara tre sorters förare; fartdårar, luspudlar och så de duktiga som kör precis som jag.
enhjuling skrev:På en svensk normalkurvig väg har jag fastnat bakom motorcyklister som motorbromsade si genom böjarna för att sedan gasade på så att omkörning blev omöjlig. Eftersom vi stannade på samma ställe sen kunde jag inte hålla mig utan frågade vad de höll på med som inte släppte om skåpbilen som de hade bakom sig.
Konsument skrev:Tanken att lasta in MC i husbilen har funnits men jag funderar på ångorna den avger så det bilden visar kunde vara ett alternativ.
DaK skrev:Konsument skrev:Tanken att lasta in MC i husbilen har funnits men jag funderar på ångorna den avger så det bilden visar kunde vara ett alternativ.
Blir det inte överlast? Lastförmågan i husbilar brukar inte vara så hög, även om den kanske är högre än i husvagnar. https://www.tidningenproffs.se/nyhet/20 ... -overlast/
DaK skrev:Blir det inte överlast? Lastförmågan i husbilar brukar inte vara så hög, även om den kanske är högre än i husvagnar. https://www.tidningenproffs.se/nyhet/20 ... -overlast/
F800åkare skrev:Vi har fortfarande inte en ny regering.....
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst