Vad fick dig att inte le idag?

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Magnus Mörtling » 2018-11-28/10:47

Snabb faktakoll ger att det inte stämmer.
Var vaksamma mot dylika "nyheter".
Trollfabriker sår split i den svenska befolkningen och det är nog tyvärr riktigt farligt.

Hjälp dem inte!
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-11-28/10:53

Det förefaller, som att diverse ansvariga av pur hjärtängslan att trampa någon på tårna inte vågar göra sådant, som varit självklart tidigare.
Det alla konstigaste - och måhända mest typiskt svenska? - är, att det mycket sällan är någon ur en minoritetsgrupp, som klagar eller anser sig "kränkt" - detta till idioti missbrukade ord i dagens Sverige.
I stället finns folk, som gör sig till "ombud" för människor, som kan tänkas blir kränkta - vilket allt oftare ger befängda resultat.

Frans G Bengtsson ger ett snarlikt exempel i essän Försök till en optimistisk betraktelse. Där skriver han bland annat om vetenskapsmäns tidvis överdrivna oro för att lekmän har svårt att förstå, vad de kommit fram till. Resultatet blir förklaringar på jollernivå, "varav genast alstras missförstånd nummer två, nämligen allmänhetens lugna övertygelse, att vetenskapsmän äro svagsinta". (Det var måhända värre förr och inom humanistiska vetenskaper(?), för i "Snillen spekulerar", som väl brukar vara ett program, där årets Nobelpristagare talar om sin forskning, gör de det som regel på ett högst begripligt sätt. Däremot har jag otaliga gånger stött på föreläsare, som, trots att de ligger långt under Nobelprisnivå, ideligen lyckas med konststycket att göra sin framställning obegriplig!)

Nyheten stod att läsa i Östgöta Correspondenten, som nog inte med värsta vilja i världen kan kallas trollfabrik.
En ansvarig på skolan ifråga kom med en krystad förklaring, som jag inte begrep, i samma tidning.
https://www.corren.se/nyheter/motala/ch ... 78375.aspx

"Det största problemet med kommunikation är, att man tror, att den ägt rum."
George Bernhard Shaw
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-11-28/18:14

Något helt annat, som inte fick mig att le den gångna helgen, var, att Uddevallas busshållplatser inte längre är "fickor", där bussen kör in och stannar. I stället stannar bussen "ute i gatan" - vid en rak trottoar! Jag kan inte förstå en idé, som innebär, att bakomvarande trafik måste stanna. Det lär inte direkt minska vare sig bensinförbrukning eller koldioxidutsläpp!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BrooklynS » 2018-11-28/18:23

Bror Gårdelöf skrev:Något helt annat, som inte fick mig att le den gångna helgen, var, att Uddevallas busshållplatser inte längre är "fickor", där bussen kör in och stannar. I stället stannar bussen "ute i gatan" - vid en rak trottoar! Jag kan inte förstå en idé, som innebär, att bakomvarande trafik måste stanna. Det lär inte direkt minska vare sig bensinförbrukning eller koldioxidutsläpp!



Det hela är mycket enkelt:

Det blir inga omkörningar och därmed påkörning av bussresenär som kliver ut framför bussen.

Ibland finns det faktiskt tankar bakom förändringar. Bilister har inte första tjing på alla vägar, även om de oftast utgår från det.





Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-11-28/19:16

Jo - det är nog den rådande idén. Mot den står, att det hela alls inte är någon garanti mot omkörningar - som nu blir betydligt farligare.
Det finns en enda, någorlunda säker modell för att förhindra fotgängare från att bli påkörda av förbipasserande bilister - att fotgängarna aldrig går ut framför bussen. (Går de ut framför, kan de ju dessutom hindra föraren från att köra iväg!) Går de ut bakom, hinner de dels se bilarna i samma körfält, och det är mycket enkelt att "kika runt hörnet" på bussen för att se, om det kommer någon bil från andra hållet - såvida de inte tar det lite lugnt och låter bussen köra iväg, varpå de har fritt synfält.
Jag åker buss dagligen under vintern, så jag har viss vana.

Och - som sagt - någon minskning av koldioxidutsläppen blir det inte - lika lite som att det främjar ett bra flöde i trafiken.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BrooklynS » 2018-11-28/19:45

Varför blir det inte någon minskning av koldioxidutsläppen? Det handlar ju inte om en halvtimmes kö direkt... Och hur mycket utsläpp orsakar en påkörd bussresenär?


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-11-28/20:13

Att skapa en fungerande trafikmiljö i en tätort innebär kompromisser mellan många ingående faktorer. Å ena sidan bör trafiken flyta, eftersom det ger mindre koldioxidutsläpp per körd sträcka än ideliga starter och inbromsningar (samtidigt som irritationsnivån blir lägre, vilket i sig är säkerhetsfrämjande). Å andra sidan bör trafikmiljön vara säker - men säkerheten måste också innefatta, att trafikanten, även gångtrafikanten, tänker efter och exempelvis inte bara förutsätter, att man kan gå ut i gatan hur som helst. "Det är bilistens problem." Gångtrafikanter har ju samma problem som motorcyklister: Oavsett vem som har "rätt" i en given situation, är det vi, som blir illa tilltygade i kollisioner med bilar.
(Personligen anser jag det vara fullkomligt stolligt, att en femton ton tung buss skall tvingas stanna, för att jag behagar se ut, som om jag vill gå över ett övergångsställe! Därför ställer jag mig alltid en bit ifrån övergångsstället, tills bussen - och eventuella bakomvarande bilar - kört förbi.)

Busshållplatser i form av fickor, där bussen kan stanna, och trafiken flyter, har funnits i hela mitt mer än halvsekellånga liv och förmodligen långt tidigare - och det finns en - säger en - kategori, som utgör en svårfångad riskgrupp: barnen. Å andra sidan är barn mycket läraktiga, och det kan inte vara så rasande svårt att lära dem, att aldrig gå ut framför en buss. (Är de så små, att de inte kan lära sig det, bör de inte heller åka buss utan vuxet sällskap.)

Till detta kommer naturligtvis kostnaderna för att bygga om busshållplatserna ifråga. Eftersom jag har viss inblick i, hur Uddevalla kommun sköter sina finanser, vet jag, att den har andra områden, där pengarna kan göra avsevärt större nytta.

En påkörd bussresenär kostar förmodligen en ambulansresa plus några sjukresor (alternativt en sista färd i likbil), ifall vi skall prata koldioxidutsläpp. Jämför man det med alla starter och stopp, som mängder av bilar bakom bussar tvingas till, torde utsläppen från de sistnämnda vara mångdubbla i jämförelse.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-01/09:30

Att mässlingen ökar i världen (Östgöta Correspondenten). Dominerande orsak är väpnade konflikter, som gör, att hälsovårdspersonal inte kan vaccinera, samt i vissa fall - som Venezuela - att sjukvården kollapsat i likhet med resten av samhället.
En tredje, men hos oss ytterligt marginell orsak är faktaresistens, dvs vaccinationsmotstånd av ytterst grumliga orsaker. Mässlingen är en potentiellt mycket farlig sjukdom, som i värsta fall kan vara dödlig. Risken med en vaccination är extremt liten, så den, som av omtanke om sitt barn inte vaccinerar det, slänger verkligen ut barnet med badvattnet!
I Sverige är dock sjukdomen "eliminerad". Det 40-tal, som insjuknar årligen, har antingen smittats utomlands eller av personer, som varit utomlands. Men även de hade ju sluppit, om de vaccinerats.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-12-04/21:30

Tittar på programmet "30 dagar på gatan" och det är skrämmande :(
JAG klarar mej men , … alla dessa som bara kämpar för att överleva :shock:
Jo dom skiter i PC och Mac . och allt annat som är lätt att lek-surra om .
Behöver inte välja hotell eller tält , GS eller GSA , utan bara hitta en säker
plats att sova på , utan att kanske tom. bli mördad över en tjuga :(
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-05/07:28

Jo; ett sådant program (som jag inte såg själv) ger onekligen perspektiv på, hur bra man har det - också vad gäller sådant, som man anser självklart: Ett varmt hem att bo i, med en skön säng, mat för dagen, egen hälsa, friska anhöriga och så pass med pengar, att man inte lider nöd. ("Många saknar förmågan att inse, hur bra de själva har det, och går i stället omkring och surar, för att grannen har det bättre.")
Det finns många miljoner människor på vårt klot, som inte har det så väl förspänt - inklusive de olyckliga, som hamnat på gatan i Sverige.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-12-08/05:24

J---a skitväder ! En plusgrad och regn :evil:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2018-12-08/11:52

Kovlingen skrev:J---a skitväder ! En plusgrad och regn :evil:


+5,7 C, myggfritt och uppehåll här... Inga problem Kovlingen... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-12-08/12:35

Ska regna fram till tisdag . :cry:
Snart skriver väl någon jäkel att dom har solsken också :evil:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2018-12-08/12:44

Kovlingen skrev:Ska regna fram till tisdag . :cry:
Snart skriver väl någon jäkel att dom har solsken också :evil:


Ja, ser det inte ut att spricka upp lite nu... Jooo det gör det baskemig... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-12-08/12:58

BmwMats skrev:Ja, ser det inte ut att spricka upp lite nu... Jooo det gör det baskemig... ;)

Ja JA ! Skadeglädjen är den enda sanna glädjen 8-) Ta en långtur på hojen du
Jag får inte till länken men kika på väderutsikterna :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-12-08/15:53

Må jordskalv, tsunamis, vulkaner, och istid drabba Älvsborg i dag :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-12-08/15:57

Måns Ulveståhl skrev:Må jordskalv, tsunamis, vulkaner, och istid drabba Älvsborg i dag :mrgreen:

Ja och sälj dom till Polen :D :D :D Detta behövde jag Måns . Första skrattet idag och det var "all in" :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2018-12-08/17:17

Måns Ulveståhl skrev:Må jordskalv, tsunamis, vulkaner, och istid drabba Älvsborg i dag :mrgreen:


Ja baske mig, det var det nästan ikväll... Var en tur till Bilbuttricks i Uddevalla ikväll och det regnade så man trodde att himlen öppnat sig...
Några varmkorvar och kaffe med bulle för 15:- riksdaler gjorde dock att humöret vände upp igen, trots era "påhopp" och illasinnade önskemål... :D

Mvh BmwMats
Bilagor
Photo0113.jpg
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-12-10/17:46

BmwMats skrev: Några varmkorvar och kaffe med bulle för 15:- riksdaler

De va billigt :o Hur många korvar fick du :? :shock:
Synd att det är så långt att åka ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-12-10/17:56

Kovlingen skrev:De va billigt :o Hur många korvar fick du :? :shock:
Synd att det är så långt att åka ;)

Håll Dig i Medelpad Du Kovling... vi behöver våra korvar själva!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-12-10/17:59

Gunnar Elmgren skrev:Håll Dig i Medelpad Du Kovling... vi behöver våra korvar själva!

Jo men det var ett bra pris :D :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-12-10/20:12

Enligt djungeltrumman skulle Kovlingen "bara ut en sväng".
Göm korvarna! :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav jonascdt » 2018-12-10/20:15

Men korvarna på Biltema e ju så äckliga så dom går inte att äta. Inte i trollhättan i alla fall
Utan MC idag 2 saabar, en mercacoupe. men glad pensionär i alla fall.Thtn
Användarvisningsbild
jonascdt
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2014-05-15/21:13
Ort: TROLLHÄTTAN

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-12-10/20:24

Måns Ulveståhl skrev:Enligt djungeltrumman skulle Kovlingen "bara ut en sväng".
Göm korvarna! :D

Behöver du också lite extra förplägnad ? Nu ska du inte vara så där :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2018-12-10/22:32

jonascdt skrev:Men korvarna på Biltema e ju så äckliga så dom går inte att äta. Inte i trollhättan i alla fall

Inte i Sundsvall heller! Provat en gång men jag slängde den efter en tugga.
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2018-12-10/23:47

Råkade läsa det här på MSN-nyheter!

Femtonåriga Irina tappade mobilen i badkaret – dog
Irina Rybnikova från staden Bratsk i Ryssland, var bara 15 år gammal när hon låg i badet och hennes mobil gled ur handen, ner i badkaret efter att hon smsat med några vänner. Eftersom hennes händer var fuktiga så antas mobilen helt enkelt ha glidit ur händerna ner i badkarsvattnet.

Irina hann dö innan hon hittades av sina föräldrar. Dödsorsaken var hjärtsvikt efter att hon fått elektricitet genom kroppen när mobilen föll i badet, rapporterar Metro UK.


Vadå fått elektricitet genom kroppen? Låter minst sagt konstigt!
Mobiltelefoner innehåller ju ett batteri med en spänning på endast 5 volt!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2018-12-10/23:51

Om hon hade den ansluten till en defekt laddare kan laddsladden ha varit tillräckligt strömförande för att döda henne när hon var nedsänkt i vatten i badet. Billiga piratladdare har inte alltid tillräcklig isolering mot nätet. På radio rapporterades idag om en pojke som fått en dödlig stöt av hörlurarna när han lyssnade på musik i mobilen. Troligen samma fel där.

Skickat från min ATU-L21 via Tapatalk
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2018-12-11/00:05

Kapten Stofil skrev:Om hon hade den ansluten till en defekt laddare kan...

Hej Jonas!
Jo, så kan det ju vara men det stod det inget om i artikeln!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-12-12/03:27

Låter oerhört märkligt. Jag vet att man i amerikanska filmer dör om en radio tappas i badkaret men exakt hur det skulle gå till brukar man inte gå in på. Huden är en ganska bra isolator och det finns inget direkt skäl för strömmen som eventuellt bildas att ta vägen genom kroppen och man kan inte påverkas om inte strömmen tar vägen genom kroppen, eller i alla fall runt 25mA av strömmen.

Det enda jag kan tänka mig är att om badkaret är isolerat och man håller i eller lutar sig mot kranen eller nån annan jordad metall och man bara stoppar ner fasen, och inte nollan, i vattnet så kanske....
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2018-12-12/07:37

Mythbusters testade detta och kom fram till att man visst kan dö om man tappar något nätanslutet i badet. Och de testade nog med amerikansk 117V-utrustning

Skickat från min ATU-L21 via Tapatalk
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-12/08:59

Jag funderade på samma sak och kom fram till, att om man håller i något strömförande, medan man ligger i vatten, borde risken finnas. Då går ju strömmen genom kroppen, ut i vattnet och förmodligen vidare till jord. Om man inte håller i det, har jag samma fundering som Fredric.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2018-12-12/15:53

Kovlingen skrev:
BmwMats skrev: Några varmkorvar och kaffe med bulle för 15:- riksdaler

De va billigt :o Hur många korvar fick du :? :shock:
Synd att det är så långt att åka ;)


Korv med bröd 5:- riksdaler / st, kaffe med kanelbulle 5:- riksdaler, så det blev 2 korv med bröd och kaffe och kanelbulle för 15:- totalt.

Långt att åka ???
Det är ju bara ett "stenkast" för Er där uppe... ;)

Mvh Mats

jonascdt skrev:Men korvarna på Biltema e ju så äckliga så dom går inte att äta. Inte i trollhättan i alla fall


Smakar likadant både i Trollhättan och Uddevalla, duger för en hungrig Biker...
Dock finns det ju mer välsmakande hos den traditionella korvkiosken... ;)

P.S. Trevligt att se dig här Jonas, tack för att jag fick besöka dig och se din BMW härom året !

Mvh Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-12-12/16:02

Fasiken va hungrig jag blev , bara så där :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-12-12/16:34

HåkanH skrev:
jonascdt skrev:Men korvarna på Biltema e ju så äckliga så dom går inte att äta.l

Inte i Sundsvall heller! Provat en gång men jag slängde den efter en tugga.

Nästa gång du blir sugen på en korv i Birsta så åk till Willys Håkan .
Grillad med bröd och en dricka 13 bagis . Och , dom är BRA :)
Tidigare brukade jag slinka in på IKEA . 5 kr för korv och 5 kr för dricka .
3 korv och en dricka för 20 kr är väl nästan gratis . :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2018-12-12/16:36

Kovlingen skrev:Fasiken va hungrig jag blev , bara så där :shock:


Jag också... :shock:
Får nog palta på mig och ta en sväng med hojen till Bilbuttricks och ta en korv igen... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2018-12-12/23:07

Kovlingen skrev:Nästa gång du blir sugen på en korv i Birsta så åk till Willys Håkan .
Grillad med bröd och en dricka 13 bagis . Och , dom är BRA

Ska prova någon gång! Priset passar ju en pensionär! :)
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-17/20:01

Idag har firats, att det är 100 år, sedan Sverige införde allmän rösträtt - vilket ju är glädjande.
Men med undantag för Östgöta Correspondenten, som har en notis om fakta, har jag hittills idag inte hört någon enda nyhetskälla påpeka, att rösträtten var just allmän. För kvinnornas del skulle det dröja ytterligare tre år.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-12-17/20:10

Ja det var 100 år sedan det gick åt skogen med Svedala :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :shock: :oops:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-17/21:01

Jog trodde, att Du skulle skriva, att det var 97 år sedan. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2018-12-17/21:03

Kovlingen skrev:Ja det var 100 år sedan det gick åt skogen med Svedala :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :shock: :oops:


Hm :?
Tänker du då på att Svedala landsfiskaldistrikt bildades 1918, när Sveriges indelning i landsfiskalsdistrikt trädde i kraft den 1 januari 1918, enligt beslut den 7 september 1917? Eller på att Svedala försökstegelbruk byggdes ut då?

:? :?:
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-12-17/21:08

Får väl skriva Tegelbruket för säkerhets skull :D :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2018-12-18/00:54

Nedrans "lappmögel" som skulle lägga sig på marken idag... Har i och för sig dubbdäcken på nu, men ack vad skitig hojen blir nu...

:( :( :(
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-18/14:22

Men det är väl inte möglets fel - utan saltets?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2018-12-18/14:24

Bror Gårdelöf skrev:Men det är väl inte möglets fel - utan saltets?


Sanning Bror... så mycket salt dom vräker ut här nere. :shock:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-20/18:41

Senaste numret av Kyrkans Tidning innehåller en ledare och en artikel om, att en eller flera skolor firat Lucia i Tingsryds kyrka. Därefter har de elever, som ville ta emot den, fått en reflex i form av en ängel - varpå en del av dessa änglar sänts i retur, och kyrkan har anklagats för otillbörligt spridande av det kristna budskapet! Hur PK får man bli i Sverige?

Lucia är som bekant ett kristet helgon från Syrakusa, känd för sina vackra ögon, som hon enligt legenden rev bort av någon anledning, som jag inte kommer ihåg. (Jag tror, att hon fick nya på slutet.) (Dessutom finns en hamn utanför Neapel, som heter Santa Lucia, och den svenska Luciasången har tagit melodin rakt av. Men den italienska ursprungstexten har inte ett barr med religion att göra utan handlar om en fiskare, ute i sin lilla men sjödugliga båt nattetid. Därför blir det oavsiktligt komiskt, om man sjunger sången på originalspråket under Luciafirandet.)

Väljer alltså skolan att fira Lucia i en kyrka, har man ju redan tagit upp en kristen tradition - både vad avser ursprunget och lokalen! Tanken, att en reflex, utformad som en ängel, skulle utgöra otillbörlig påverkan, anser jag direkt löjeväckande! Däremot ser jag det som en självklarhet, att reflexen är ett uttryck för en högst jordisk omtanke om barnen.

Om inte annat kan man ju tänka på den devis, som en del satt upp på hojen: "Kör inte fortare, än Din skyddsängel kan flyga!" Jag tror inte, att alla, som satt på den dekalen, är aktiva kristna - men den är en bra påminnelse om att köra riskmedvetet.

När jag är med och söver påtagligt oroliga patienter, brukar jag säga till dem, att deras narkossköterska är en ängel - en skyddsängel. "Hurdan hon är i moraliskt avseende, har jag ingen aning om, men hon är mycket skicklig i att vaka över Dig, så att Du har det bra, medan Du är sövd." Inte så få av dessa patienter har slocknat med ett leende - och hittills alltid vaknat.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2018-12-21/03:43

Kan inte sova... Fem timmar i sängen och vridit mig och vänt mig otaliga gånger... Tredje natten i rad nu.
Vad gör man, jo tar fram gamla MC-tidningar och även verkstadsmanualen till K75 och tittar i den.
Hjälper föga, trots att den är på engelska... :(
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Olof Eriksson » 2018-12-21/07:48

BmwMats skrev:Kan inte sova... Fem timmar i sängen och vridit mig och vänt mig otaliga gånger... Tredje natten i rad nu.
Vad gör man, jo tar fram gamla MC-tidningar och även verkstadsmanualen till K75 och tittar i den.
Hjälper föga, trots att den är på engelska... :(

Har du stressigt inför hjulen? Hoppas det bara är temporärt. :|
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-12-21/08:19

BmwMats skrev: Kan inte sova..

Kan vara tungt att vänta på tomten med alla paket :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Konsument » 2018-12-21/09:47

https://nyheter24.se/nyheter/913742-mil ... -2-minuter

Innan du läser länken kan du tänka tanken "tänk inte på Donald Trump" och däreefter "tänk inte på ingenting".

Sedan tror jag instruktionerna är lite förenklade.
Tanken är att efter ansiktet slappna av i steg ena kroppsidan först typ:
- Ansiktet
- Vänster överarm
- Vänster underarm
- Vänster hand
- Vänster lår/"överben"
etc. och sedan göra samma med högersidan.

Körde det som avslappningsövning typ 1978 men det verkar fungera ännu. :-)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2018-12-21/10:56

Olof Eriksson skrev:
BmwMats skrev:Kan inte sova... Fem timmar i sängen och vridit mig och vänt mig otaliga gånger... Tredje natten i rad nu.
Vad gör man, jo tar fram gamla MC-tidningar och även verkstadsmanualen till K75 och tittar i den.
Hjälper föga, trots att den är på engelska... :(

Har du stressigt inför hjulen? Hoppas det bara är temporärt. :|


Jobbar alltid 13 timmars nattpass, hemifrån 16 timmar av dygnets 24, ibland ännu mer...
Har dock långledigt nu fram tills den 26'e, försöker ställa tillbaka dygnet, men ack så svårt... :(

Kovlingen skrev:
BmwMats skrev: Kan inte sova..

Kan vara tungt att vänta på tomten med alla paket :shock:


Vad jag vet så kommer inte tomten med ännu en fin gammal BMW K75'a... :lol:

Konsument skrev:https://nyheter24.se/nyheter/913742-militarens-teknik-sa-somnar-du-pa-2-minuter

Innan du läser länken kan du tänka tanken "tänk inte på Donald Trump" och däreefter "tänk inte på ingenting".

Sedan tror jag instruktionerna är lite förenklade.
Tanken är att efter ansiktet slappna av i steg ena kroppsidan först typ:
- Ansiktet
- Vänster överarm
- Vänster underarm
- Vänster hand
- Vänster lår/"överben"
etc. och sedan göra samma med högersidan.

Körde det som avslappningsövning typ 1978 men det verkar fungera ännu. :-)


Printar ut detta och lägger jämte sängen... Tack för omtanken Konsument !!! ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron