Vad fick dig att inte le idag?

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-02-25/15:19

Fredric Fredricson skrev:Skapar men ett system där man med "olagliga" metoder kan tjäna massor med pengar så kommer man försöka.

Ja så är det . Jag håller fast med att "finns det pengar är det alltid någon som försöker komma över dom" :(
På både hederliga och ohederliga sätt . Även dom "hederliga" kan vara tveksamma ibland :shock:

Edit Vi har ju tex Telia , Audi och Swedbank som var ute i blåsväder och dom är inte ensamma .
Svindleri i stort som smått :evil:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-25/16:08

Till Fredric: Tyvärr tror jag inte, att det är så enkelt. Under Warszawapaktstiden förekom doping rätt frikostigt - måhända främst i Sovjetunionen och DDR(?) - men jag vet inte, om det ens fanns några analysmetoder på den tiden.
Kända praktexempel var de sovjetiska toppidrottarna Tamara och Irina Press, som i väst gick under namnet "Bröderna Press".
Likaså var DDR en idrottsmässig stormakt. Jag minns särskilt en kvinnlig gymnast kring 1970, som var bredaxlad som en man, smalhöftad som en pojke och med mycket liten byst för sin ålder. Hon var fenomenal - men en kamrats pappa gjorde mig uppmärksam på, hur hon såg ut, och hävdade, att det skulle näppeligen ha varit fallet, om hennes hormonsystem lämnats ifred.

Dock vågar jag påstå, att utövarna själva inte blev ett dugg rika på något annat än medaljer. Däremot var de en del i respektive regerings strävan efter att få sitt politiska system att framstå som idealiskt för skapande av toppidrottare.
Detta var 4 - 5 decennier sedan, och att leda mitt påstående i direkt bevis är kanske omöjligt - men det är onekligen tänkvärt, att forna DDR idag veterligen inte producerar lika många suveräna idrottsmän som förr. I en artikel i Göteborgs-Posten från 2013 (som är lätt att hitta på Google, men jag kunde inte kopiera länken) konstaterades, att ett antal världsrekord, som sattes av idrottsutövare från DDR under 1980-talet, fortfarande stod sig - och enligt samma artikel visade öppnade Stasiarkiv på utbredd doping.
Att dagens enade Tyskland skulle ha sämre träningsmetoder, än vad som fanns för mer än tre decennier sedan, förefaller föga sannolikt.

Dagens Ryssland är ett specialfall, där vanligt folk rimligen inte kan ha någon väl grundad uppfattning. Det minst dåliga vi har torde vara WADA:s omdömen - och utsagor från några inifrån systemet. Sedan kan jag inte komma förbi den forna sovjetiska elitskidåkarens, numera tydligen i ryska skidlandslagets ledning, Jelena Velbes icke-svar i TV härom kvällen.
Vi kommer nog inte längre än så. Var och en får dra sina egna slutsatser.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2019-02-25/20:21

Ja, vi har alla våra personliga bevekelsegrunder för att tycka som vi gör!
Jag behövde bara skriva av mig min frustration! Om hon blivit exempelvis sjua, skulle ingen brytt sig ett skit!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Konsument » 2019-02-25/20:26

Bror Gårdelöf skrev:Skriver vi om Therese Johaug, har hon förvisso gråtit, men inte gråtit sig fri. Tvärt om fick hon ju en definierad påföljd.
Nu har påföljden förlupit. Se vidare mitt förra inlägg.


Nu har jag inte läst hela tråden så kanhända jag missat något.
Men jag har för mig att i samband med Johaugs läppsalva så framkom det något som jag fann betydligt mer anmärkningsvärt (och misstar jag mig så ber jag om ursäkt redan nu) och det var att Therese inte hade testats alls på 6 månader!

Onekligen smyger sig tanken då på att "Shit, nu kommer de och testar mig! Var har jag den där läppsalvan nudå...?" ;-) :-)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-25/21:31

Kan man kritisera någon idrottsutövare, för att anti-doping-folket inte testat vederbörande?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2019-02-25/21:39

Du har helt rätt, hon hade inte testats på 6 månader! Men i övrigt så tycker jag det här är ett vettigt uttalande!
Tretton (13) nanogram clostebol per milliliter. Väldigt lite, knappt mätbart, säger dopingläkaren Åke Andrén-Sandberg. Prestationshöjande? Nej! Är det någon som tror att den norska skidstjärnan Therese Johaug smörjt läpparna för att bli en bättre skidåkare? Inte det heller.

Jag tycker det vore betydligt viktigare att diskutera, att norrmännen dragit bruket av astmamedicin så till den yttersta gränsen, att man använder den också på friska skidåkare. Ur etisk- och moralisk synpunkt är det ett betydligt värre brott.
Enligt vad jag läst så vidgar sprayen luftvägarna och den aktive kan därmed få mer syre per tidenhet till sina
muskler, vilket höjer prestationsförmågan.
Som Elisabeth Höglund skrev inför OS 2018!
Norge skickar ett gäng sjuklingar till OS. De har med sig 6 000 doser med astmamedicin för att fixa tävlingarna!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-02-26/07:12

HåkanH skrev:Som Elisabeth Höglund skrev inför OS 2018!
Norge skickar ett gäng sjuklingar till OS.
De har med sig 6 000 doser med astmamedicin för att fixa tävlingarna
!

Det är så mycket att det har gått förbi "extremt löjligt" för länge sedan :shock:
Hur har det kunnat bli på dette vis :? Javisst ja , det ligger stora pengar i det :roll:

Klipp ur tidningsnotis (sedan 2016 tror jag)
Då jag haft luftvägsinfektion har jag fått medicinen från våra landslagsläkare, säger Johaug till tidningen Aftenposten.
Therese Johaug är det senaste norska namnet som dragits med i astmamedicinhärvan. Den flerfaldiga stortävlingsmästaren Johaug erkänner i en intervju med Aftenposten att hon använt medicinen.
– Jag har inte astma men vid enskilda tillfällen då jag haft luftvägsinfektion har jag fått medicinen från våra landslagsläkare, säger Johaug till tidningen.
Enligt Johaug har hon inte gjort någonting fel.
– Jag har fått behandlingen för att jag har varit sjuk. Det är så här man behandlar den här typen av sjukdom, säger hon.
Johaug har inga problem att vara öppen om vad hon och norska landslaget anser vara en normal behandling av luftvägsinfektioner.
– Vi har inte gjort något fel, säger hon.
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-26/09:01

Ur medicinsk synvinkel är detta en gråzon. När kroppen presterar på absolut maximumnivå, och luften är kall, är det snarast "normalt", att bronkerna kan reagera med att dra ihop sig och svullna lite - vilket påtagligt ökar andningsarbetet. "Den vanliga människan" reagerar då med att minska sin ansträngning, men elitidrottaren vill förstås inte göra det.
(Näsan är en formidabel fukt- och värmeväxlare. Så länge man andas genom den, uppstår sällan problemet, men vid maximal ansträngning andas man även genom munnen - som är en dålig värmeväxlare. Alltså får man ner stora mängder kall, torr luft i bronkerna, som då reagerar.)
Ett sätt att minska problemet är, att åkaren kör med en värmeväxlare i munnen. (Då ser vederbörande ut, som om han/hon till hälften svalt ett munspel.) Ett annat sätt är att använda astmamediciner, som har bronkvidgande effekt.
Det måste ligga på ansvariga för dopingkontroll att avgöra, ifall användning av astmaläkemedel är att betrakta som doping eller ej.

(De flesta, som åker utför som vanliga turister, har nog varit med om, att man snorar, när man kommer ner till liften. Näsandningen under åkningen har ökat näsans sekretion av vätska, för att fuktväxlingen skall bli optimal. När man sedan slappnar av i liftkön, tar det en stund för näsan att bromsa upp sekretionen. Resultatet blir, att man snorar.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-02-26/09:18

Jag köper förklaringen men det är väl en medicinsk produkt som används .
Detta för att kunna prestera mera och har inte en läkande uppgift .

Hittar man samtidigt en medicin som tar bort mjölksyran och stumheten
så finns det sekunder att spara in .

I MIN bok är det doping . Mycket fiffel å båg ! :evil:
(Jag har slutat titta på skidsport och en del andra sporter också )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-26/09:51

Lite mer ur medicinsk synvinkel. Köldastma finns - dvs känsliga individer kan få astmabesvär i kall, torr luft.
Ja - astmamediciner kan vara prestationshöjande för elitidrottsutövare i kyla. Kvar står att de, som ansvarar för dopingreglementet, måste vara de, som avgör, huruvida dessa läkemedel är att betrakta som dopingpreparat eller ej. Själv har jag ingen åsikt i frågan.

(I en historisk kontext har jag för mig, att amerikanen Bill Koch - som jag tror var först med skatingstilen på skidor - hade astma, för vilken han medicinerade med efedrin, som också är luftrörsvidgande. Som jag minns det, var/är efedrin dopingklassat, vilket gav honom problem. Men detta är länge sedan, och jag kan minnas fel.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-02-26/18:01

Mycket skit inom sporten i dag,
Individuell doping, statlig finansierad doping, ekonomisk doping etc etc etc.
Värst måste det vara inom cykelsporten linje/tempo?
Att någon ens orkar slänga ett öga på tävlingar såsom Giro d'Italia är förvånande.

Sedan är det alltid intressant att försöka definiera doping.
Astmamedicin nämndes.
Höghöjdsträning?
Sova i "höghöjdstält"?
Vitaminer och mineraler?
Intravenöst dropp för återhämtning?
Abnorma för genomsnittet, men normala för individen, höga halter av tex testosteron?
En 40 kg lätt backhoppare med självvalda s.k. ätstörningar?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-26/18:57

Instämmer. Ett utmärkt exempel på att djävulen sitter i detaljerna.
Höghöjdsträning - äkta eller "konstgjord" - är nog inget problem, för en del idrottsutövare har ju detta gratis, då de bor på högre höjd. Därmed bör andra, som vill, få samma möjlighet.
Om man inte konsumerar fullständigt abnorma mängder vattenlösliga vitaminer och mineraler, kan man nog i praktiken bara mätta kroppens behov. Resten kissar man ut - och abnorma doser innebär snarare risk för, att man blir sjuk - i synnerhet av de fettlösliga vitaminerna.
För ett antal år sedan hörde jag ett föredrag av Peter Lindén, som bland många andra lopp kört Suzuka 8-timmars - enligt honom det kanske allra tuffaste pga ofta hög temperatur i omgivningen. Fabriksstallen satte enligt honom intravenösa kanyler på förarna, som vid förarbyte genast togs in i ett kallt tält, lades i kallt/svalt vatten och fick kall vätska intravenöst! Detta återställde såväl deras kroppstemperatur som vätskebalans snabbare, än om de skulle dricka. Veterligen var det inget annat än vatten, glukos och salt i isoton lösning (= rätt små mängder glukos), så effekten kan närmast rubriceras som "prestationsåterskapande". Men som jag förstod Peter Lindén, skedde detta inte i smyg utan var väl känt och accepterat av tävlingsledningen.
Hormonnivåer utanför + 2 standarddeviationer är en sak för sig, som jag inte vet, hur anti-dopingfolket hanterar.
Självsvält - snarast en form av "anti-doping"! - inom backhopparskrået kanske förekommer, men då balanserar nog utövaren på en rätt smal egg, för han riskerar också att försämra sin prestationsförmåga. Men det säger sig själv, att små, lätta hoppare har en fördel - precis som små, lätta roadracingförare i de mindre klasserna. När Angel Nieto var på topp, byggdes en hoj åt honom, som i princip ingen annan kunde köra. Han var den ende, som fick plats på den!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2019-02-26/19:12

Du har helt rätt Måns! Det finns många gråzoner för vad som egentligen är någon form av doping, varav du
nämnda några och jag har inga lösningar på hur man kan skapa exakt rättvisa förhållanden heller!
Men till slut blir det ju helt absurt!
Citat av Elisabeth Höglund igår:
Sluta trakassera Therese Johaug! Det är inte hennes fel att hon är bäst i världen. Therese Johaug är världens genom tiderna största kvinnliga skidåkare. Hon är ett fenomen och hon är det inte på grund av doping utan på grund av mångårig hård träning och en kroppskonstitution som lämpar sig för längdskidåkning. Hennes lätta kropp gör att hon flyger fram över spåren.

Egentligen borde en skidåkare som är 162 cm lång och väger 59 kg (Charlotte Kalla) inte behöva tävla i samma lopp som en som har samma längd o väger endast 46 kg (Therese Johaug). Det är väl riktigt orättvist eller? :?

Alla som skall tävla mot varandra ska vara exakt lika långa och väga exakt lika mycket...allt annat
är kanske doping!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-02-26/19:45

Mänskliga medfödda genetiska avvikelser som tex långa basketspelare, eller stora fötter och händer på simmare tillhör det naturliga urvalet.
Likaså psykologiska avvikelser som tex "vinnarskalle", eller smärtgräns.
Annat vore galet.

Nej, världen är inte rättvis oavsett vad någon politisk foliehatt tror sig veta.


Bror,

Den sydafrikanska (?) idrottskvinnan som ser ut som en fullvuxen man, och presterar därefter, har både dopingtestats och köntestats ett stort antal gånger.
Tydligen naturligt förekommande abnorma mängden testosteron map kön.
Får fortsätta tävla med testosteronminskande läkemedel.
En genetisk avvikelse som skapat en fördel, vilket säkert fler historiska idrottare har dragit nytta av.
Rätt eller fel att tvinga idrottskvinnan att käka läkemedel?

Den stora floppen annars när det kommer till idrott är dessa flumsvenskar och deras påhitt.
Att tex inte få vinna en fotbollsmatch när man spelar knattefotboll utan alla ska "vinna" ingen ska "förlora".
Viljan att vinna har fått oss att utvecklas från encelliga organismer till människor.
Något sådant extremt viktigt som människans vilja att vinna/överleva/utveckla ska inte kvävas utan uppmuntras. Utan den är vi snart alla amöbor igen.
Bra för alla enskilda individer? Nix.
Bra för mänskligheten? Absolut.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav DaK » 2019-02-26/21:11

Måns Ulveståhl skrev:Mänskliga medfödda genetiska avvikelser som tex långa basketspelare, eller stora fötter och händer på simmare tillhör det naturliga urvalet.

Eller medveten avel? https://sv.wikipedia.org/wiki/Yao_Ming
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-02-26/21:39

DaK skrev:
Måns Ulveståhl skrev:Mänskliga medfödda genetiska avvikelser som tex långa basketspelare, eller stora fötter och händer på simmare tillhör det naturliga urvalet.

Eller medveten avel? https://sv.wikipedia.org/wiki/Yao_Ming


Ahh, en traditionell kommunistisk planekonomi med femårscykel.
Kommande fem år kör vi bara stora händer och fötter :D

Skämt å sido.
Är inte hela mänskligheten en medveten avel?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-27/07:27

Måns Ulveståhl skrev: Rätt eller fel att tvinga idrottskvinnan att käka läkemedel?

Jag har ingen åsikt i frågan (ur idrottslig synvinkel). Den får rimligen avgöras av anti-dopingfolket - eventuellt efter att de varit i kontakt med utövarens läkare.

Ur medicinsk-etisk synvinkel är det däremot inte rimligt att tvinga en beslutkapabel individ att genomgå en behandling mot vederbörandes vilja. I Sverige är det förbjudet. Men då talar vi sjukvård - inte idrott.

I övrigt håller jag naturligtvis med om, att när man tävlar i idrott, handlar det om, att någon/några vinner, och andra förlorar. Det är liksom vitsen.
Man kan erinra sig gamle baron Pierre de Coubertins motto, när de moderna olympiska spelen inrättades:
"Det viktigaste är inte att vinna utan att kämpa väl." (Enligt Wikipedia vann han OS-guld i litteratur(!) i Stockholm 1912.)

Eller den fiktiva engelska internatskolan Singletons motto i böckerna av Louis F G de Geer:
"Vilken bracka som helst kan vinna ett spel - men det krävs en gentleman för att förlora det."

En tredje variant påstås (i ett avsnitt av Morse, där det citeras av Lewis) stå över spelaringången till centercourten på Wimbledon: "Triumph or disaster - meet it all the same."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-02-27/15:41

Åsså var det en ny dopinghärva på G bland skidåkare . Inget nytt under solen :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2019-02-27/20:12

Exactly! Blod-doping den här gången! :roll:
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2019-02-27/21:57

Det finns många svåra frågor.
Ta t.ex. den kanadensiska cyklisten Rachel McKinnon. Hon vinner allt som oftast. Problemet är att hon är född som man och transgender.
En del protesterar men själv tycker hon att hon som kvinna måste få göra allt kvinnor gör. Jag har ingen åsikt i frågan men visst är det ett problem. Båda sidor har bra argument.

Könsbegreppet blir mer och mer lösligt i dagens samhälle och jag väntar med spänning på miljöpartiets reaktion när dom får sitt första transgender språkrör.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-28/07:24

Det är väl samma sak där? Anti-dopingfolket måste bestämma sig för ett regelverk - som då långt ifrån alltid måste vara politiskt korrekt. Vilka val de än gör, kommer de att få kritik, men det blir väl som allt annat inom idrotten: Regler är regler.
En individ med kromosomuppsättningen XY är genetiskt manlig, oavsett vilka åtgärder, som vidtas för att påverka det, och vilka "sociala konstruktioner" som tillgrips.
På samma sätt är en individ med kromosomuppsättningen XX genetiskt kvinnlig, osv.
De riktiga hakarna uppstår vid kromosomavvikelser av typen XXY - sällsynta med förekommande. Jag vet inte, hur anti-dopingfolket ser på den problematiken.

(Parentetiskt kan nämnas, att "manlighet är en bristsjukdom". Vi saknar en uppsättning gener, som finns i "den förlorade skänkeln" på Y-kromosomen, och har alltså dessa gener enbart i en uppsättning - i X-kromosomen. Det ger konsekvenser i form av vissa åkommor, som av denna orsak är betydligt vanligare hos män än kvinnor. Mest känd är blödarsjuka, där den defekta genen sitter i en X-kromosom. Eftersom kvinnor har två X-kromosomer, har de i regel en, som är OK, och då blir de inte sjuka. Däremot kommer hälften av deras äggceller att innehålla den defekta varianten. Sjukdomen kan alltså bara överföras från mor till son, aldrig från far till son - eftersom fadern då ger Y-kromosomen till sonen. Däremot överförs faderns X-kromosom förstås till dottern, som blir anlagsbärare, och vars söner löper 50 % risk att bli blödarsjuka.

Ett annat exempel är mycket för tidigt födda barn, där flickorna har märkbart högre chans att överleva än de lika för tidigt födda pojkarna. Flickebarnen tål de avsevärda påfrestningar, som det innebär att vara mycket för tidigt född, bättre än pojkarna.
Statistiken visar, att det föds något fler gossebarn än flickebarn - men fler gossebarn dör. En gissning är, att det är naturens egen metod att korrigera den genetiska nackdel, som det innebär att ha en Y-kromosom.

En tredje vinkel på detta är väl känd: Kvinnor - i alla fall i i-länder - lever i genomsnitt längre än män.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2019-03-04/15:14

För ca fjorton dagar sedan, fick jag en begynnande svagt molande värk i ländryggen(lite åt höger sida)!
När jag åkte längdskidor så försvann värken helt men återkom någon timme efter passet.
Efter ytterligare ett par dagar hade värken tilltagit och brett ut sig ner i höger ben och skidåkning är inte att tänka på (att öht förflytta sig är plågsamt). Att sitta på en vanlig köksstol går bra men att ligga funkar inte,
så det blir just ingen sömn. Käkar 2 alvedon + 1 ipren 3 ggr/dygn men tycker inte det hjälper.
Ibland i någon rörelse, går det som en elstöt genom hela benet,ända ut i foten!
Har googlat lite och det verkar tyda på ett diskbråck där ischias-nerven kommer i kläm.

Fick en tid på vårdcentralen förra veckan! Efter att jag fått göra ett flertal rörelser samt att läkaren
brutit på högerbenet åt olika håll (fruktansvärd upplevelse), så konstaterade han att jag troligen hade
diskbråck i nedre delen av ryggen. Dock så behövs en röntgen för att fastställa diagnosen och väntetiden för
detta är minst 4 - kanske 6 månader :shock: (iofs hade jag hört det tidigare).
Jag kan få en konventionell röntgen (slätröntgen) gjord inom 2 veckor men vad jag läst så är det meningslöst
eftersom diskbråck tyvärr inte syns på sådan röntgen.
Så i detta läge befinner jag mig nu! :? (läkaren har iofs sagt att jag kan få komma och få en kortisonspruta på
tisdag till veckan, om det nu kan hjälpa)?

Ville berätta bara för att höra om Bror har någon "second opinion"!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-03-04/16:41

Arma Dig!
Diagnostik enbart per telefon eller textmeddelande skall man avhålla sig från som yrkesman - plus att jag sövt patienter med diskbråck, men då har någon annan dessförinnan stått för diagnostiken. (Men Dina besvär är förstås förenliga med diagnosen diskbråck.)

Dock: Vi påstås ju ha en vårdgaranti i detta land, och den väntetid Du beskriver låter ohemult lång. Kan nödvändig(a) undersökning(ar) göras på annat håll och tidigare? Det kan förstås innebära längre resa etc för Dig, men det kanske det är värt?
Notera, att jag är rätt okunnig om vårdgarantin. Men det kanske är värt att kolla?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-03-04/17:35

Om det vore jag skulle jag åka raka vägen in på akuten . Är inte detta akut så vad är det då ? ?
Åk dit och begär hjälp ! Du ska väl inte behöva sitta och sova på en köksstol i flera månader .
Inte heller behöva äta starka värkpiller i onödan .

För lite drygt en månad sedan åkte jag dit på ett ljumskbråck som blev riktigt jävligt .
Jag åkte raka vägen in på akuten och efter några timmar väckte de mej och problemet var borta.
Förutom ett snitt på magen 1,5 dm långt och ett lite ömmande område .

"För oväsen , få hjälp !"
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-03-04/19:20

"Vård i världsklass"? Pyttsan. En förbannad lögn.

Kul att Sundsvall fungerar, men så ser det tyvärr inte ut överallt.

En äldre familjemedlem har problem med hjärtat.
En första undersökning på vårdcentral tog några veckor att få till.
Nu remiss till sjukhus, vilket kommer att ta ett par-tre månader innan ledig tid för undersökning.
Det går snabbare att få verkstadstid för sin hoj under högsäsong...

Den "service" som erbjuds vill ansvariga att jag ska betala hög skatt för.
Eftersom sjukvården bevisligen inte får tillräckliga resurser - vart hamnar mina skattepengar egentligen?

(Inget ont ord om sjukvårdspersonalen. Dessa ger alltid sitt yttersta vad jag har upplevt personligen)
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2019-03-04/19:32

Bror Gårdelöf skrev:Dock: Vi påstås ju ha en vårdgaranti i detta land, och den väntetid Du beskriver låter ohemult lång. Kan nödvändig(a) undersökning(ar) göras på annat håll och tidigare? Det kan förstås innebära längre resa etc för Dig, men det kanske det är värt?

Tack Bror!
Jo, de patienter som inte kan vänta av olika anledningar remitteras till Uppsala och då går det fortare!
Får undersöka det. Dock känns det väldigt svårt att kunna sitta i bilen 64 mil t.o.r.

Kovlingen skrev:"För oväsen , få hjälp !"

Ja Håkan, du har nog helt rätt! Det är bara det att "föra oväsen" har aldrig legat för mig!
Vad som är akut finns det säkert många åsikter om. I min värld är det bara akut om någon är på väg att dö
eller riskerar att få följdskador etc. För ca 8 år sedan körde jag till akuten efter att ha skjutit en spik rakt
igenom långfingret (spiken klipptes av och satt kvar) men blev "utkastad" med orden "du får åka till din
vårdcentral med det där"!

Men jag undersöker alternativen så får jag se. Som någon sa: "Man ska vara frisk för att kunna vara sjuk"
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2019-03-04/19:36

Måns Ulveståhl skrev:vart hamnar mina skattepengar egentligen?

I Bryssel, Måns...många slantar till EU
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-03-04/20:11

HåkanH skrev:I Bryssel, Måns...många slantar till EU


Där har du fel HåkanH - tänkte jag.
Fast innan jag skrev det så ville jag kolla upp saken.

Dra åt skogen...
Grattis Sverige :?

Screenshot002.jpg
Screenshot002.jpg (55.29 KiB) Visad 7008 gånger

Screenshot003.jpg
Screenshot003.jpg (46.73 KiB) Visad 7008 gånger



Källa: https://www.europaportalen.se/teman/sveriges-eu-avgift
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-03-04/20:56

HåkanH skrev: Dock känns det väldigt svårt att kunna sitta i bilen 64 mil t.o.r.

Jag inser problemet, och detta är naturligtvis inte avsett att låta klämkäck, men har Du möjlighet att hitta någon alternativ lösning? Dvs kan det funka, om någon annan kör och Du halvligger/ändrar kroppsposition under resan etc? Något annat transportsätt? Som Du märker, har jag ingen lösning. Bara Du själv kan avgöra, vad som borde kunna funka - och om det går att genomföra.

Min reaktion på det där med spiken genom fingret är oförställd förvåning! OK - om man söker på sin vårdcentral av det skälet, kanske de kan ta bort den - men att avvisa en patient med en sådan skada från akutmottagningen på ett sjukhus fanns inte på kartan, när jag en gång i tiden jobbade med bland annat akut kirurgi.
Fast det var ju några decennier sedan.

Kovlingen erfarenhet med snabb handläggning av ett ljumskbråck känner jag däremot igen från dagens sjukvård. Åtskilliga män kan gå med bråck långa tider utan allvarliga problem, men man kan också råka ut för en inklämning. Då hotas den inklämda tarmens cirkulation, vilket kan bli mycket allvarligt, om det inte åtgärdas inom kort. Av självklara skäl kan jag inte närmare bedöma Kovlingens fall, men den snabba handläggningen tyder på, att ansvarig läkare i alla fall såg en uppenbar risk för, att det skulle kunna skita till sig, om man inte opererade akut.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2019-03-05/06:24, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav GSven » 2019-03-04/21:22

Angående vårdgaranti. Läs på 1177.se om vad som gäller. Bl a röntgen omfattas inte av garanti.
https://www.1177.se/Orebrolan/Regler-oc ... garantier/

Angående väntetider till magnetkamera: ett antal olika vårdgivare har avtal med regioner/landsting. Din röntgenremiss kan gälla hos dem, hör efter. Många har några veckors väntetid.

Diskutera mer med din läkare, en erfaren fysioterapeut kan tillföra mycket i ett fall som ditt. Din läkare kan ha kontakt med ryggortoped.

Angående diskbråck: inledningsvis behöver de inte avbildas. De flesta går över, behöver ej opereras.
Om diagnosen är oklar, behandlingen inte hjälper eller operation övervägs är magnetkameran förträfflig.

Och nej, oväsen är inte något bra kontaktsätt i den del av sjukvården jag är verksam.
Med hopp om snar bättring! Sven
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-03-04/21:34

Till HåkanH - en måhända idiotisk fråga: Du skriver, att Du inte kan ligga, men att Du kan sitta - hjälpligt.
Har Du provat att "ligga sittande" - dvs med höfter och knän i c:a 90 graders vinkel och underbenen på exempelvis en mjuk länsstols eller soffas dyna? Det är en rätt skön avslappningsteknik för många, som inte har ryggbesvär. Med en mjuk madrass på golvet kanske Du kan hitta ett viloläge?
Jag inser, att frågan kan låta idiotisk, för Du kanske inte ens klarar av att ta Dig vare sig ner i den positionen eller upp från den?
Bortse i så fall från, vad jag skriver.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-03-04/21:42

GSven skrev:Och nej, oväsen är inte något bra kontaktsätt i den del av sjukvården jag är verksam.

Jag menade inte att man ska skrika och leva fan . Jag menade mer att kräva snar hjälp , på något sätt .
Men det kanske är helt fel väg att gå i sjukvården . :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2019-03-05/10:17

Bror Gårdelöf skrev:Har Du provat att "ligga sittande" - dvs med höfter och knän i c:a 90 graders vinkel och underbenen på exempelvis en mjuk länsstols eller soffas dyna? Det är en rätt skön avslappningsteknik för många, som inte har ryggbesvär. Med en mjuk madrass på golvet kanske Du kan hitta ett viloläge?

Hej och tack tlll alla som engagerat sig med tips & förslag!
Ja, det är precis vad jag provat några nätter! Vi har en rund sittpuff, ca 35 cm hög. Den har jag placerat i
sängen och lagt en ihopviken pläd ovanpå.
Sedan har jag, med hustruns hjälp, lagt mig på rygg med underbenen uppe på puffen.
Det har hjälp lite och smärtan har "klingat av". Har faktiskt somnat i 1-2 timmar men sedan blir det ändå lite
obekvämt - men visst hjälper det!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-03-05/12:11

Skönt att Du hittat något, som gör, att Du kan ligga och i alla fall sova lite då och då.
Vidare på samma tema är att prova med exempelvis en mindre kudde i svanken. Det kan bli sämre, och det kan bli bättre. Du lär märka vilket.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Max Mad » 2019-03-05/13:52

När den bank som är utställare av det kort jag mest frekvent använder mig av och som har giltlighet t o m 08/23 helt utan förvarning byter ut det mot ett nytt och spärrar det gamla samtidigt som man käckt meddelar att nu kan jag använda mitt nya kort.

Jävligt enkelt när man befinner sig i Goa, Indien :evil:

Och som om det inte vore nog, lyckades jag spärra mitt "näst bästa" kort (ur avgiftssynpunkt), då jag så sällan använder det så jag hade glömt bort PIN - koden.
Senast redigerad av Max Mad 2019-03-05/14:03, redigerad totalt 2 gånger.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Max Mad » 2019-03-05/13:55

När jag ideligen tvingas logga in på forumet, trots att jag inte loggat ut :?:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-03-05/17:12

Max Mad skrev:När jag ideligen tvingas logga in på forumet, trots att jag inte loggat ut :?:.

Ja se amatörer :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2019-03-06/00:01

HåkanH skrev:Så i detta läge befinner jag mig nu! (läkaren har iofs sagt att jag kan få komma och få en kortisonspruta på tisdag till veckan, om det nu kan hjälpa)?

Lite uppdatering:
Idag på förmiddagen ringde receptionisten på vårdcentralen och meddelade att jag var välkommen att få en kortisonspruta tisdagen den 12 mars kl. 13:30.
"Nej, sade jag! Jag kommer kl. 13 efter lunch och då kräver jag att få prata med vårdcentralchefen!"
Så jag åkte dit och fick prata med "bossen" efter en stund. Jag var ganska arg och det slutade med att jag
åkte därifrån kl.14:30 efter att jag fått min korisonspruta....det känns faktiskt mycket bättre just nu!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2019-03-06/00:07

Detta är inget nytt fenomen direkt - men ändå.....det tar aldrig slut! Hon har väl så dålig lön så hon och familjen måste göra så här för att ö h t ska överleva, stackarna! :roll:

Publicerad igår 07.07
Emma Carlsson Löfdahl är ledamot i Socialförsäkringsutskottet.
L-ledamoten hyr lägenhet av sin make – plockar ut maxersättning

Den bostadsrätt som riksdagsledamoten Emma Carlsson Löfdahl (L) från Jönköpings län hyr i Stockholm tillhör hennes make, det avslöjar Aftonbladet. Nu har Liberalerna bett riksdagsförvaltningen att genomföra en ny granskning av Emma Carlsson Löfdahls underlag.

Enligt Aftonbladet plockar Carlsson Löfdahl ut maximal ersättning för övernattningslägenheten vilket kostar skattebetalarna 412 000 kronor nuvarande mandatperiod.

Hon uppger till Aftonbladet att hon betalar sin make 13 000 kronor i månaden trots att avgiften ligger på cirka 2 500 kronor.

– Jag vet faktiskt inte vad avgiften är, säger Carlsson Löfdahl till tidningen.
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-03-06/07:04

HåkanH skrev:"Nej, sade jag! Jag kommer kl. 13 efter lunch och då kräver jag att få prata med vårdcentralchefen!"
Så jag åkte dit och fick prata med "bossen" efter en stund. Jag var ganska arg och det slutade med att jag
åkte därifrån kl.14:30 efter att jag fått min korisonspruta....det känns faktiskt mycket bättre just nu!

Det var det jag menade med att ställa krav och få behandling . Den som är tyst och lider kommer långt ner på listan .
Bra att det gjorde susen med sprutan . "All förbättring och även en liten är till det bättre" .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-03-06/07:25

Vad gäller diverse egenartade ekonomiska arrangemang för våra folkvalda, är det bara att hoppas på, att exempelvis Riksdagens revisorer ser till, att regelverket är/görs stramt och efterlevs. Men det är måhända att hoppas på för mycket?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-03-06/07:33

Bror Gårdelöf skrev: bara att hoppas på, att exempelvis Riksdagens revisorer ser till, att regelverket är/görs stramt och efterlevs.

De sitter väl i samma båt :? Så ja , det är nog att hoppas för mycket :evil:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-03-06/08:18

Mja - Riksdagens revisorer har till uppgift att hålla koll på, hur Riksdagens medel används. Idén är rimligen, att systemet skall vara transparent och begripligt, så att medborgarna får insyn (vilket exempelvis är fallet i inlägget ovan). Förhoppningsvis ser man till att efter behov korrigera uppenbara avarter. Om inte blir det besvärligt - antingen med transparensen eller bristen på sådan.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2019-03-06/12:26

Kovlingen skrev:Det var det jag menade med att ställa krav och få behandling . Den som är tyst och lider kommer långt ner på listan .
Bra att det gjorde susen med sprutan . "All förbättring och även en liten är till det bättre" .


Tack Håkan! Du peppade mig att plocka fram "lite finsk sisu"! ;)

Apropå diskbråck! Det var en annan läkare som gav mig sprutan och han undersökte lite först. Han sa att
diskbråcket sitter mellan fjärde och femte kotan. Det kunde han känna, sa han...vilket den förra läkaren
inte kunde!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2019-03-06/12:47

Bror Gårdelöf skrev:Mja - Riksdagens revisorer har till uppgift att hålla koll på, hur Riksdagens medel används.


Men det verkar ju inte fungera heller! Det är ju alltid (ja, nästan alltid) media som luskar fram oegentligheter!
De ansvariga revisorerna verkar "sova vidare" i godan ro! :roll:
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-03-06/13:38

"Svårt fall, doktorn grät." Det är väl bara att hoppas på, att revisorerna vaknar och täpper till de kryphål, som medierna hittat. Det vore onekligen genant för dem, om samma sak händer igen och igen och igen. I så fall har de ju bevisat, att institutionen inte fungerar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-03-06/13:41

Bror Gårdelöf skrev:Vad gäller diverse egenartade ekonomiska arrangemang för våra folkvalda, är det bara att hoppas på, att exempelvis Riksdagens revisorer ser till, att regelverket är/görs stramt och efterlevs. Men det är måhända att hoppas på för mycket?


Det är inte så förbannat svårt för uppdragsgivaren (ansvarig minister) att ställa lämpliga frågor innan till samtliga kandidater före uppdraget/utredningen tilldelas. Jäv är en väldigt lämplig fråga.
Att i efterhand skylla på att det tillhör revisorernas ansvar är bara en usel ursäkt för den egna oförmågan/dolda agendan.

I det här fallet skulle det inte förvåna mig det minsta att personen redan var vald för uppdraget/utredningen enbart baserat på partitillhörighet.
Övriga frågor onödiga när rätt partibok kan uppvisas.

Sveriges riksdag har blivit en j-vla lekstuga för kortsiktiga broilerpolitiker utan vare sig utbildning eller arbetslivserfarenhet.
Ämbetsmannaansvaret i sin tidigare form måste återinföras.
"Ämbetsmannaansvar var det straffrättsliga ansvaret för offentligt anställda som gällde i Sverige före ämbetsansvarsreformen som trädde i kraft den 1 januari 1976."
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2019-03-06/13:50, redigerad totalt 2 gånger.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-03-06/13:47

HåkanH skrev: Tack Håkan! Du peppade mig att plocka fram "lite finsk sisu"! ;)

Ibland behövs det protester och "sisu" ;)
Jag litar på sjukvården men inte helt okritiskt . Alla läkare kan inte allting och får man
"fel" läkare kan även behandlingen bli lite tokig .
Själv fick jag en otroligt petig läkare (han hade visst fixat till mej .Vet ingenting om vem det var)
Släppte inte ut mej i första taget för att kolla att det såg bra ut .
(Ville hem snarast för dom hade så klent med kaffe . Tror att jag drack upp hela veckotilldelningen :mrgreen: )
Hoppas att det fixar till sej helt och du kan vara ute och jaga Kalla i spåren ,
annars får du väl nöja dej med att sova med pjäxorna på fötterna .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-03-06/13:52

Kovlingen,

En bra läkare är som en bra mekaniker. Oersättlig och någon man ska hålla fast vid med näbbar och klor.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-03-06/14:14

Måns Ulveståhl skrev:Kovlingen,

En bra läkare är som en bra mekaniker. Oersättlig och någon man ska hålla fast vid med näbbar och klor.

Synd bara att de är så flyttbara . Vi hade för många år sedan en familjeläkare på vårdcentralen
som var toppen .
Jag tror att de inte vill skicka dom krassliga vidare för då betyder det väl att de inte kan detta .
Försöker göra en diagnos som är en gissning . Svårt jobb det där . Inte som att vara mek. för då
är det ju bara att byta ut prylar tills det fungerar :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst