Vad fick dig att inte le idag?

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-02-04/22:31

"Är det inte det ena så är det nått annat" sa flickan som blödde näsblod :shock:
Nyss var det snöstorm , mer eller mindre . Nu har jag 23 minus .
Det är riktig vinter kan jag med säkerhet fastställa :evil:

Rackarns också !
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2018-02-04/22:58

Kovlingen skrev: Nu har jag 23 minus .

Va' f..n! Har du slut på ved ?
Får bli en rejäl Whisky och tredubbla filtar då! ;)
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2018-02-05/06:19

HåkanH skrev:
Kovlingen skrev: Nu har jag 23 minus .

Va' f..n! Har du slut på ved ?
Får bli en rejäl Whisky och tredubbla filtar då! ;)


Eller dags att börja elda i kaminen då... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-02-05/09:40

Nu är det bara 19 minusgrader och jag sitter och väntar att det ska bli takdropp .

Jasså , behövs det vara lite fler plusgrader för detta :? Är ju riktigt varmt ute idag :shock: ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2018-02-05/12:31

Kovlingen skrev:Nu är det bara 19 minusgrader och jag sitter och väntar att det ska bli takdropp .

Jasså , behövs det vara lite fler plusgrader för detta :? Är ju riktigt varmt ute idag :shock: ;)


Du behøver vel minst to gode sommere for å bli kvitt all den snøen?
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav zoddri » 2018-02-07/16:24

Postmord..

Sambon fick avisering att paketen (beställning på ca 1000kr) var levererade. Problemet var bara att hon var hemma och inga paket fanns.
Snabbkoll visar att de körts till Umeå universitet och inte hem till oss..

Postnords kundservice hävdar att hon begärt alternativ leveransadress och om hon inte är nöjd är det inte deras problem. Vi får väl åka och hämta varorna och reklamera tjänsten så kanske de kan göra något åt det.

Kontakt med universitetet resulterar i ingenting, de har inte fått några såna paket alls. Och de undrar lite varför någon skulle vilja leverera kattsand och -mat till dem..

Firman varorna köpts från suckar mest bara när de blir kontaktade och de konstaterar att jo, de kan hjälpa till men normal handläggningstid för att hitta förlorade paket är 2 månader.

Och mitt under det samtalet smäller det i ytterdörren och så står ett gäng paket där. Exakt dedär paketen som för 2 timmar sen tydligen hade levererats till universitetet..
BMW F650 -98
En cylinder räcker väl...?
zoddri
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 2016-04-28/13:48
Ort: Umeå

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-02-07/16:54

Livet efter Postnord? Är det PostPostnord?

En som undrar.
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-02-07/17:58

Beställde en vara från Danmark för någon vecka sedan.
Betalade extra för fraktalternativet "hemleverans med Postnord".
Fick senare ett SMS från Postnord med olika tidsval. Bokade alternativet kl.18:00-21:00 nästa vardag.
Nästa vardag kom inget paket.
Vardagen efter nästa vardag fick jag ett SMS från Postnord under eftermiddagen som sa att leverans av paket försöktes kl.10:47 i dag, men ingen var hemma. Finns nu att avhämtas hos ombud.
Försök finn ett rätt :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-07/17:59

Till Magnus: Rent definitionsmässigt är det ju så. Vad det kommer att bli i praktiken, är en annan fråga.

EDIT 20.45: Något helt annat, som inte fick mig att le idag, var en notis i förra veckans Läkartidningen: "Nej till att förstatliga sjukvården." Några politiker av olika schatteringar var under ett möte närmast rörande överens om, att "det svensk sjukvård inte behöver nu är en jättestor omstrukturering". Snacka om att tala i egen sak! Om landstingen/regionerna lades ner, skulle ju dessa politiker bli utan uppdrag!

Man behöver inte gå längre än till Norge för att inse, att landstingen/regionerna inte behövs, för där finns inga sådana. Staten ansvarar för sjukhusen och kommunerna för primärvården. Färre nivåer och färre möjligheter att spela Svarte Petter med ansvarsfrågan - men det än väl det sistnämnda, som gör, att politikerna gärna behåller nuvarande system. Det är alltid bekvämt att kunna skylla på varandra utan att någon gör något åt problemet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-02-07/20:52

1 : Kvicksilvret försöker gömma sej och kryper ner mot - 20 .
2 : Nästan inget nytt att läsa på forumet .

Det kunde vara eller kanske blir värre :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Perra_II63 » 2018-02-07/20:56

Sitter och ser på uppdrag granskning om doping. Man mår illa, astmamedicin ska användas av folk som är sjuka inte som prestationshöjare.

Tror att man kommer att bojkotta OS helt enkelt.
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-07/21:20

Det där är knepigt. IOK är som katolska kyrkan - en organisation som är sig själv nog och inte medger egentlig insyn. Katolska kyrkan lämnar jag därhän, men att en organisation som IOK ger möjligheter till avancerat mygel och mutor - exempelvis när det gäller, var de olika olympiska spelen skall hållas - är ställt utom allt tvivel. Eftersom insyn saknas, får man ta delegaterna på deras ord - och vad de är värda, kan man fundera en stund på.

Å andra sidan förefaller en olympisk medalj inom idrottsvärlden vara bland det finaste en utövare kan erövra - för mig oklart varför, men så är det tydligen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-02-07/22:51

Finns ett par ord som styr allt . Makt och politik . Alla vill sko sej i slutändan .

Jag brukar alltid säja när jag hör liknande saker "finns det pengar är det alltid någon
som vill komma över dom" .
'Hoppas att vi slipper komma i detta läge i våran klubb för pengar finns det :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-02-08/10:31

Strömavbrott :=(

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-02-08/14:27

Tur att snöslungan inte går på ström då :lol:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-02-08/14:42

Ingen ström och 15 minus är väl ingen man önskar . Det blir ju ingen panik men oron kommer smygande .
Frågan som då mal är "hur länge dröjer det" .
Det blev inte så långvarigt stopp . Kanske ca. 1,5 tim .
Puuuh !
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-08/14:53

Kovlingen skrev:Finns ett par ord som styr allt. Makt och politik.

Det är ju egentligen samma sak. "Politik" kommer av grekiskans "polis" (med betoning på första stavelsen), som betyder både stad och stat - vilket från antiken och i vissa fall långt in i senmedeltiden inte sällan var samma sak. (Italien fanns ju inte som land förrän efter mitten av 1800-talet utan bestod dessförinnan av en radda stadsstater. Än idag lär det inte vara ovanligt, att en person från det landet i första hand kallar sig florentinare, neapolitanare, romare, venetianare etc och först i andra hand italienare.)
Politik handlar om, hur makten i staden/staten ifråga skall fördelas och utövas - och om det har förmodligen diskuterats, så länge människor levat i någon form av samhällen.

Själv tänker jag på "pengar och makt" - som ju inte sällan följs åt på det ena eller andra sättet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-02-08/15:13

Jo dom hänger nog djupt samman .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-08/20:04

Inslaget i kvällens Rapport om de extremt höga kostnaderna för inköp och drift av Försvarsmaktens hkp 14 - som nu kostar 200 000:-/timma att flyga och ändå inte är färdigutvecklad! Jag satt och funderade på, hur FMV kunnat göra en sådan generaltabbe - ända tills Mats Knutsson påpekade, att FMV ville köpa en annan helikopter, men politikerna lade sig i! Det förklarar det mesta.

Sjöfartsverkets inköp av de dåligt eller icke fungerande räddningshelikoptrarna från Agusta-Westland verkar däremot vara misskött på tjänstemannanivå - men det är ju trist, att Sverige skall sticka ut som ett sorgebarn i inköp av dessa sofistikerade flygetyg.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Perra_II63 » 2018-02-08/20:49

Bror Gårdelöf skrev:Inslaget i kvällens Rapport om de extremt höga kostnaderna för inköp och drift av Försvarsmaktens hkp 14 - som nu kostar 200 000:-/timma att flyga och ändå inte är färdigutvecklad! Jag satt och funderade på, hur FMV kunnat göra en sådan generaltabbe - ända tills Mats Knutsson påpekade, att FMV ville köpa en annan helikopter, men politikerna lade sig i! Det förklarar det förklarar det mesta.


Ja, och vänta bara nu ska man ju köpa patriot luftvärn för ca 25 miljarder. FM vill ha Franska Aster luftvärnet som bara kostar ca hälften. Franska aster har dessutom den fördelen att det krävs ett system för att skydda en plats mot Patriot som kräver två system för att sköta samma sak.

Dessutom så krävs halva bemanningen att sköta systemet. Patriotsystemet är dessutom obsolet och behöver inom en snar framtid uppgraderas för att fungera som luftvärn mot ryssarnas Iskandermisiler.

Detta är den nya gökungen i försvarsboet, det är som man säger ”moneypit”

Men med tanke på att rekryteringen och personalförsörjningen till FM fungerar som ett lavemang (kan innehålla spår av ironi) så är det ju utmärkt att satsa på ett system som kommer generera massor av extrakostnader i form av personal och utvecklingskostnader för uppgraderingen av Patriotsystemet.

Varför kan inte yrkesfolk ha företräde framför proffstyckare som sitter i riksdagen.

Att militärer sköter politik är lika farligt som att låta politiker göra taktiska bedömningar baserat på tyckande. Vi har inte råd med detta.
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-19/20:38

Regeringens nygamla idé, att alla linjer på gymnasiet skall ge högskolebehörighet - även om det tydligen skall gå att "ge dispens" till dem, som vill slippa!

De senaste åren har vi haft en hel del hantverkare hemma. Ett 50 år gammalt hus behöver sina renoveringar. Jag har varit full av respekt för deras kunnande inom VVS, snickeri, plåtslageri eller vad det nu varit. De har hittat dolda fel, påpekat dem och föreslagit åtgärder. Med andra ord har de kunnat mängder av saker, som jag inte haft en susning om - och de har gjort bra jobb.
Men jag betvivlar, att de allihop skulle passa bra i en lärosal på en högskola, och ingen av dem gav intryck av att längta dit.

Hela grejen blir ju så mycket absurdare av det faktum, att idén slår mot den klassiska socialdemokratins kärna! (Jag tar risken att få skäll för partipolitik här.) Vad är det för fel med att se till, att yrkesförberedande linjer verkligen blir, vad de heter? I synnerhet i ett land med väl utbyggd komvux! Alla, som vill komplettera och läsa på högskola, skall ges rätten att göra det - men varför påtvinga högskolebehörighet på unga människor, som inte vill ha den - och kanske längtar ut på en arbetsmarknad, som skriker efter utbildad arbetskraft? Det begriper jag helt enkelt inte!

Vänder man på det, kan idén, att alla skall ha högskolebehörighet, sluta med, att högskolan måste sänka kraven ännu mer, än vad som redan skett! Tanken, att alla kan bli högutbildade, bara man hittar rätt pedagogik, är en utopi!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Olof Eriksson » 2018-02-21/11:34

Bror problemet är ju att ingen vill gå dessa utbildningar. Fastän det ger jobb!!! Och jag skulle sätta mina pengar på att det beror på oss föräldrar. Vi vill ju gärna att barnen satsar på en djupare gymnasium och på så vis får en bättre start i livet. Själv gick jag en Drift & Underhåll. En av få högskoleförberedande utbildningar som var två år. En massa matte och maskinteknik. Men inget träligt tyska eller franska. Helt ok för mej. Jag har pluggat i 3 år på högskola efter det.

Tror tex att undersköterskeutbildning vore bra om den var högskoleförberedande. Här finns det många som vill jobba med människor som kommer in. Och som kan då ges möjlighet att läsa utan komplettering. Tror det blir som då jag gick på högstadiet. Man samläser olika ämnen med andra klasser. Och du får välja mellan typ Allmän eller särskild XXX.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-21/12:02

Du kan ha rätt i det - att omgivningens attityd spelar in - men det finns ju också ungdomar, som är påtagligt skoltrötta, medan de samtidigt gärna vill ge sig ut i arbetslivet för att tjäna ihop till eget uppehälle och eget liv. Då verkar det vettigt att ge dem bästa möjliga förutsättningar för det - i kombination med ett system, som gör, att de senare i livet kan läsa upp betygen för att komma in på högskola, om lusten skulle infinna sig.

(En mycket god vän gick en gång i tiden elektrikerlinjen på gymnasiet - för att den innehöll minst antal teoritimmar och mest praktik. Han slutförde aldrig sina studier utan avbröt dem för att starta ett eget företag - dock inte som elektriker, men han nådde stora framgångar.
Han är en skicklig designer och utpräglad estet - och ville därför bli arkitekt. Det gick emellertid inte för sig, eftersom han var för dålig i tyska! Tala om, att ett stelbent system kastar bort begåvningar!
Nu gick det alltså mycket bra för honom i alla fall, men det är trots det svenska skolsystemet - inte tack vare.)

Det finns också en mycket egendomlig politisk aspekt här - med dubbla budskap. Å ena sidan finns ett klassiskt kunskapsförakt från vänsterhåll, vilket gjort, att exempelvis svenska sjuksköterskor har alltför låga löner i förhållande till sina studieinsatser och kunskaper. "De skall minsann inte ha särskilt mycket mer betalt än undersköterskorna, som också gör ett viktigt jobb." Så har vi också grav brist på dessa för vården så viktiga befattningshavare - med ständiga larmrapporter om stängda avdelningar pga sjuksköterskebrist!

Å andra sidan finns alltså den egendomliga föreställningen, att en bilmekaniker skall vara högskolebehörig! Då har kunskapsföraktet - när det gäller "läsämnen" - plötsligt upphört att existera, samtidigt som det fortsätter att existera för goda yrkeskunskaper! Jag har stor respekt för det kunnande, som "min" bilmekaniker ("tekniker" heter det visst numera) representerar, och för vad man behöver kunna för att sköta såväl en gammal som en ny bil. Likaså har jag stor respekt för alla andra sorters yrkeskunskaper - men jag tror, att dessa skickliga yrkesmän är överens med mig om, att de inte behövde högskolebehörighet för att bli, vad de är.

Ett skäl till, att "ingen vill gå dessa utbildningar", påstår jag vara, att de marknadsförs för dåligt - kopplat till föreställningen, att "det ordnar sig nog för mig på något sätt ändå"(!). Om dagens skolungdomar fick veta lite mer om livets realiteter efter skolan - både vilka krav, som kommer att ställas på dem, och vilka möjligheter, som faktiskt finns, om man studerar på yrkesförberedande linjer - skulle det gå att ändra på.

Ett annat - oss mycket näraliggande - område är skickliga mc-mekaniker, på vilka det råder påtaglig brist. Därmed finns goda möjligheter till anständiga arbets- och lönevillkor. Vi får se, ifall fler nappar på den möjligheten.

Härom dagen innehöll Östgöta Correspondenten en artikel om en ung plåtslagare. Han hade hur mycket jobb som helst och klagade inte över lönen (i alla fall inte i artikeln). Han sade, att en av fördelarna med jobbet var, att man hela tiden ställdes inför uppgiften att på bästa sätt lösa praktiska problem - alltså precis samma grundförutsättningar, som jag lever med hela dagarna, även om våra arbetsuppgifter i övrigt skiljer sig påtagligt från varandra.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-22/08:23

Korkade busschaufförer! På morgnarna åker jag med en landsortsbuss två hållplatser och byter sedan till en annan - stadsbuss - fvb sjukhuset. I regel är väntetiden vid bytet c:a fem minuter, men idag var den första bussen försenad, vilket chauffören bad om ursäkt för.
Jag såg den andra bussen stå vid vändplatsen, tvåhundra meter före första hållplatsen (idiotisk idé i sig!) och visste, att här var det ont om tid, så jag bad chauffören i buss nummer 1 att blinka och tuta, för att göra nr 2 uppmärksam på, att här fanns en passagerare, som ville med. Jag halvsprang mot buss nummer 2, som startade, när jag hade 50 meter kvar! Det finns ingen möjlighet i världen, att chauffören INTE såg mig i backspegeln, och han måste också ha sett - och hört! - att jag kom med en försenad buss.
Alltså fick jag vråla till dem, som stod på busshållplatsen 200 meter bort, att hålla bussen - och det gick vägen, så jag kom med.

Den sortens bussförare har jag svårt för. De inser uppenbarligen inte, att deras jobb är ett serviceyrke, utan håller på sekundvisaren - en uppgift som i sig är omöjlig för den, som kör i stadstrafik.

Ett bussbolag - dock inte detta - har devisen "Vi kör inte buss. Vi kör människor." Det är, vad det hela handlar om - men det fattar uppenbarligen inte chauffören ifråga.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-02-22/10:28

Personligen föredrar jag att något avgår under avtalad tid - inte att alla ska med :mrgreen:
I Japan får bla tågförare och tågbolag be om officiell ursäkt till passagerarna om tåget blir försenat om än bara en handfull sekunder.
Det du!
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-22/12:32

Jag har åsikten, att när man ser, att en presumtiv passagerare når bussen inom 10 sekunder, rubbar det inte bussens körschema. Sedan får japanerna be om ursäkt, hur mycket de vill.
Jag har också åsikten, att två chaufförer, som kör för samma organisation, vilket var fallet här, båda har ett ansvar för, att resenärerna skall lida minsta möjliga omak, om den första bussen är försenad.
Föraren av den första bussen gjorde, vad han kunde. All heder åt honom. Föraren av den andra bussen ansåg sin klocka vara viktigare än service till resenären. Det hedrar varken honom eller Östgötatrafiken. Dessutom strider det i detta fall mot vett och sunt förnuft!

EDIT kl. 14: Om man skall associera vidare i ämnet, tar jag sällan tåget till Arlanda eller någon annan flygplats, ifall jag skall flyga samma dag. Sannolikheten, att tåget blir försenat, är inte stor, men OM tåget blir försenat, står man där. Det är synd, för tåget har många fördelar i övrigt.
Gör man tankeexperimentet, att SJ skulle garantera resenären kompensation i händelse av försening - typ nästa möjliga flight till resmålet ifråga - skulle saken komma i ett helt annat läge, men veterligen ges inga sådana garantier.
ERGO: Skall man vara någorlunda säkrad, får man ta tåget dagen före och betala en hotellnatt - och så kul är inte det.

EDIT kl 21.15: Jag nöjde mig inte med att lufta irritationen här utan mailade Östgötatrafiken. Till deras heder skall sägas, att
1. jag fick svar samma dag, samt
2. klart besked om, att buss nummer två i mitt exempel ovan skall invänta buss nummer 1. Detta skulle man göra klart för chauffören ifråga. Huruvida det gör någon nytta, är en annan fråga.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-27/15:15

Något, som inte fick mig att le i slutet av förra veckan, var ett par miljöpartister, som i Östgöta Correspondenten berömde sig av, att de låtit installera en lustgasdestruktor på Universitetssjukhuset i Linköping. Lustgas är en växthusgas, som naturligt förekommer i atmosfären i 300 miljarddelar. Den ojämförligt största utsläppskällan är mikrobiologiska processer i varma hav och våtmarker, och den näst största är betande djur. Trafiken bidrar också.

Sjukvårdens utsläpp globalt rör sig om 1,3 PROMILLE av totalen - och det riktigt ironiska är, att de största lustgaskonsumenterna idag är förlossningsavdelningarna - där åtskilligt av lustgasen aldrig hamnar i destruktorn, eftersom mammorna andas ut den i förlossningssalen efter varje avslutad värk.
Destruktionen är dessutom en energikrävande process, så frågan är, om nettoresultatet över huvud taget är positivt, eller om det inte rent av är negativt.

Slutsats: Man har slösat skattepengar på en fullständigt onödig apparat, som varken gör till eller från (möjligen från) i miljöhänseende. Det är symbolpolitik, när den är som sämst!

EDIT 18.30: Något annat, som inte får mig att le, är regeringens "satsning på sjukvården" så här inför valet. Inte satsningen i sig, men av någon anledning pratar man bara om att öka utbildningen för att tillsätta tjänster. Man "glömmer" all den personal, som slutat, för att arbetsvillkoren blivit för ansträngande - och för dålig lön. (För undvikande av missförstånd: Jag skriver inte om läkarkåren, utan om övriga kategorier, framför allt sjuksköterskor, men det finns fler.) Jag har hittills inte hört ett ord om, att man skall försöka få dessa välutbildade personer att komma tillbaka till de jobb, som de en gång hade - och som de skulle kunna börja med direkt, utan flera års utbildning.

Polisen har öppet gått ut med återrekryteringsinsatser. Huruvida man lyckas, vet jag inte, men sjukvårdshuvudmännen verkar undvika att ta upp denna självklara lösning - förmodligen för att man vet, att det är lönlöst(!), om man inte förbättrar arbetsvillkoren. Uteblir dessa förbättringar, kommer förmodligen en stor del av den nyutbildade personalen också att söka sig från den offentliga vården - för att villkoren är för dåliga. Hur svårt kan det vara att fatta det?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-02/14:07

Detta är inget stort problem, och det är lätt att åtgärda - men det visar på ett utmärkt sätt, att ibland kan tekniska lösningar bli lite för bra.
I morse ringde hustrun och sade, att några gånger på sistone har vår två år gamla bil lämnat meddelandet "Car Battery Low", när hon startat - men det har aldrig varit problem att starta.
Gissa om jag blev förvånad, när jag ringde "min" mek, och han sade, att han kunde titta på det hela idag!
Väl på plats fick jag veta, att elsystemet tydligen kan programmeras, så att generatorn "laddar lite grann", vilket skall spara lite bränsle(?). Eftersom hustruns kör c:a 12 km i taget till och från jobbet, plus lite kortare distanser under arbetsdagarna, blir detta "lite grann" med tiden inte tillräckligt.

Nu är detta lätt löst, för den skall ut på en hundramilaresa inom kort, så då bör det finns goda möjligheter att ladda fullt - men om man ändå kan skapa den sortens programmering, borde det ju gå att ha en feed-back-slinga i programmet, som talar om, att nu behöver generatorn ladda på för fullt ett tag!
Men det kanske kom på nästa årsmodell?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Olof Eriksson » 2018-03-02/14:30

Jag har skaffat en batteriladdare som är inkopplad så fort jag kopplar in sladden från motorvärmarutaget till ett elutag. Otroligt vilken skilnad det är att starta med ett nyladdat batteri. Och nu törs man köra Diesel värmare obegränsat. Varmt å gött varje dag :)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-03-02/14:31

Bror,

Sådana korta pendlarsträckor brukar "koksa" igen moderna turbomatade motorer snabbt.
Jag hoppas att ni passar på att köra längre sträckor så att motorn får varmköras, och framför allt varvas upp ordentligt emellanåt.

Jag har sett ett antal BMW- och MINI-motorer som under ett par år enbart pendlat korta sträckor med lågt varvtal.
Ingen vacker syn.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-02/14:45

Tack för tipset. Skall beakta det - så mycket mera som att Renault enligt faktaspecen har lagt maximalt vridmoment redan vid 2 500 rpm, och den drar rent från ännu lägre varvtal! Imponerande i sig för en så liten bensinspis, men då skall jag också se till, att den får motion vid alla varvtal.
Dock: Hustruns väg till och från jobbet innefattar en knapp mil med 2-1 väg och 100 km/h, så det blir inte krypkörning hela vägen.

När Du skriver "varvas upp": 100 km/h motsvarar knappt 3 000 rpm, vilket ju är knappt halvvägs till rödmarkeringen - men det går förstås att dra den längre på växlarna vid accelerationer.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-03-02/16:49

Dra igenom varvregistret med varje växel.
"Blås rent" - ett tips jag fick från min BMW-mekaniker.
Överväxeln och växeln märkt "R" kan du dock skippa ;)
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-02/19:28

Sedan ett par veckor tillbaka ser jag av och till ett avsnitt av mastodontserien The Crown. Som alltid, när britterna sätter den sidan till, gör de bra TV-serier.

Det är väl en yrkesskada, men av och till kommer jag att tänka på - det bristande - hälsotillståndet hos de män, som ledde stora delar av Europa från 1930-talet och framåt. Mussolini var en pajas, som ställde till med stora tragedier.
Hitler och Stalin var galna - var och en på sitt sätt - vilket deras landsmän (och åtskilliga andra!) fick betala bittert.
Neville Chamberlain hade - enligt en artikel, som jag läste i Läkartidningen för många år sedan - redan 1938, när han träffade Hitler och kom hem med budskapet "peace for our time" - hjärnmetastaser från den tjocktarmscancer, som tog hans liv 1940.
Churchill söp som en tratt - men tålde det tydligen rätt bra rätt länge - och led därtill förmodligen av bipolär sjukdom. Han talade ibland om sin "black dog", som han efter förmåga strävade efter att hålla stången med intensiv verksamhet av olika slag. Dock var han mer av galjonsfigur under sin sista regeringsperiod, då han också drabbades av några slaganfall - och trots det ytterst motvilligt lämnade posten som premiärminister!
Franklin D Roosevelt hade haft polio (eller möjligen Guillain-Barrés syndrom, man vet inte säkert, för det var inte särskilt känt då), vilket gjorde honom rullstolsburen, och hade ett hjärtfel - och Churchills efterträdare Anthony Eden blev med tiden beroende av Bensedrin (amfetamin)!

Man kan inte låta bli att undra, hur många andra av västvärldens ledare som - då och nu - varit/är så sjuka, att om allmänheten visste det, skulle de tvingas att frånträda sina ämbeten. I den mån vi får veta det över huvud taget lär det väl dröja - men man blir inte direkt uppåt av sådana tankar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Perra_II63 » 2018-03-02/20:19

Bror Gårdelöf skrev: *Snipp*
Churchill söp som en tratt - men tålde det tydligen rätt bra rätt länge - och led därtill förmodligen av bipolär sjukdom. Han talade ibland om sin "black dog", som han efter förmåga strävade efter att hålla stången med intensiv verksamhet av olika slag. Dock var han mer av galjonsfigur under sin sista regeringsperiod, då han också drabbades av några slaganfall - och trots det ytterst motvilligt lämnade posten som premiärminister.

Man kan inte låta bli att undra, hur många andra av västvärldens ledare som - då och nu - varit/är så sjuka, att om allmänheten visste det, skulle de tvingas att frånträda sina ämbeten. I den mån vi får veta det över huvud taget lär det väl dröja - men man blir inte direkt uppåt av sådana tankar.


Men trots att Churchill söp som en tratt så hade han en otäck förmåga att se in i framtiden. Han viste att Stalin var galen och sa redan 1943 att -Vi slåss mot fel fiende, Stalin är galen. Tyvärr trodde Roosevelt att han kunde balansera Stalin. Det hade kanske gått om inte Stalin varit fullblodspsykopat. Han fick rätt då han våren 1946 i Fulton Missouri sa att en järnridå har sänkt sig över Europa.

Han led mycket av den katastrof han var med och skapade i Galippo under 1:a världskriget då han offrade 53 000 brittiska sjömän i ett utsiktslöst försök att öppna en front i sydost mot Ryssland. Så att offra ca 50 000 landsmän som han gjorde för att inte avslöja att man knäckt Enigmakryptot kan göra folk tokiga för mindre. Han visste att om det avslöjas så kommer kriget att förlängas många månader kanske år. Att man får demoner i huvudet efter att tvingats ta dessa beslut är inte underligt.

Nu ordnade ju Tyskland fred på östfronten 1917 och det genom att smuggla ut en liten revolutionär till Ryssland via Sverige, han hette Vladimir Lenin. Denna draksådd var en del i det vansinne som låg till grund för 2:a världskriget.

Som jämförelse kan man ju då se vad vi har idag i USA och Ryssland, historien förskräcker.

@Edit: tillägg
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-02/21:42

Enig. Churchill gjorde många fel - både före och under andra världskriget, men Hitler läste han rätt från början, och han har ovansklig ära av, vad han stod för under kriget.
Därefter förefaller han tyvärr ha gjort samma misstag som så många stora män före honom; att inte inse, att tiden var mogen att träda tillbaka för nästa generation. (Det är ju trots allt fullständigt legitimt att dra sig tillbaka för att njuta sitt otium efter fyllda 70 - men Churchill var 65, när han tillträdde som premiärminister - och var mer eller mindre aktiv inom politiken till åtminstone 80!)

Han hade nog aldrig hört den där analogin med handen i vattenhinken: Varje gång Du tror, att Du är oersättlig, så sätt ner handen i en hink med vatten. Dra sedan upp den igen. Så stort, som hålet i vattnet blir efter Din hand, så mycket kommer Du att saknas av eftervärlden.
Medan Du har handen i hinken, kan Du plaska omkring och röra upp vattnet, men när Du drar upp handen, blir ytan snart lugn och jämn igen.

Själv har jag alltid tolkat de orden, som att man skall göra sitt bästa, när man har ansvaret för något - och sedan lämna över till nästa befattningshavare att sköta sitt värv efter bästa förmåga. I det ingår självklart, att man inte obedd lägger sig i vederbörandes angelägenheter.

Bara i mitt jobb - på betydligt lägre positioner än i ett lands ledning - har jag träffat på chefer, som inte begripit det där med handen i hinken. Eller som en yngre kollega en gång sade om en professor, som passerat sitt bäst före-datum: "En gång i tiden kunde han ha blivit berömd för, vad han åstadkom. Nu löper han allt större risk att bli beryktad, för att han står i vägen."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-03-02/22:02

Samma sak gäller ordinärt folk såsom bil- och mc-förare.
Många vägrar inse att bäst-före-datum har passerats :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-03-02/22:24

Bror Gårdelöf skrev:...
Därefter förefaller han tyvärr ha gjort samma misstag som så många stora män före honom; att inte inse, att tiden var mogen att träda tillbaka för nästa generation. (Det är ju trots allt fullständigt legitimt att dra sig tillbaka för att njuta sitt otium efter fyllda 70 - men Churchill var 65, när han tillträdde som premiärminister - och var mer eller mindre aktiv inom politiken till åtminstone 80!)...

Churchill var, som alla vet, en mästare på bevingade ord och han var inte speciellt glad över att förlora valet till en vänsterregering och kommenterade detta med:
By noon it was clear that the Socialists would have a majority. At luncheon my wife said to me, ‘It may well be a blessing in disguise.’ I replied, ‘At the moment it seems quite effectively disguised.’

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-03/08:05

Hans omdöme om labourledaren Clement Attlee, som besegrade honom i valet 1945(?) är inte eller så dumt: "Jag vet, att Mr Attlee är en mycket anspråkslös person. Så har han också mycket att vara anspråkslös över."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Olof Eriksson » 2018-03-09/19:35

// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2018-03-13/12:29

Det første bildet ble tatt 13. mars 2014, det var +13 C

13mars14.jpg
13mars14.jpg (134.19 KiB) Visad 10134 gånger


Det andre bildet ble tatt i dag 13. mars 2018, det var 0 grader C med varsel til helgen på mange kuldegrader. Av åpenbare årsaker finnes ingen MC på bilde nr. 2.

13mars18.jpg
13mars18.jpg (147.55 KiB) Visad 10134 gånger
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-13/14:25

"Alla klagar på vädret, men ingen gör något åt det."
Mark Twain

Något helt annat, som inte fick mig att le idag, var följande: Under 35 år har jag lagt uppskattningsvis 20 000 ryggbedövningar - varav åtminstone några tusen på förlossningen. Idag blev jag ditkallad på grund av en bedövning, som lagts av nattjouren, och som inte var särskilt bra. Lite micklande med katetern och en ny dos gav ingen förbättring, så jag kom överens med mamman om att dra den katetern och lägga en ny blockad. Eftersom jag är vänsterhänt, lägger jag mammorna på andra sidan, jämfört med högerhänta. Den gamla kateterns förband trycktes - tillsammans med katetern- in under hennes högerflank, varpå jag lade den nya katetern och drog den med tape fram på buken via vänster flank.
Gud vet, hur sjutton jag bar mig åt med att därefter ta bort resten av förbandet med den gamla katetern. Det hakade i förbandet till den nya, som också åkte ut! Som tur var, hade jag hunnit spruta startdosen, som tog snabbt och bra, och mamman var förstående, så jag gjorde om proceduren än en gång, problemfritt.
Men känslan av att stå där som ett fån, med min nyss inlagda kateter utdragen ur ryggen, hoppas jag slippa uppleva igen.

Ett par timmar senare var det repris på detta förfarande på en annan mamma, vars bedövning inte heller blivit bra. Gissa, vem som då var extremt noggrann med att se till, att inte samma sak hände igen! Och kommentaren från både mamman och pappan: "Va! Är Du redan klar? För doktorn i natt tog det mycket längre tid!" var plåster på såren. Dessutom blev resultaten av mina åtgärder på båda mammorna mycket bra.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-14/09:27

Att Veckans brott läggs ner. Sista inslaget - det 161:a - sändes igår. GW är en unik TV-personlighet. Jag kommer inte på någon annan som har samma kombination av kunskaper inom sitt ämnesområde, humor och sagolik formuleringsförmåga. Han är inte rädd för att kritisera dumheter - och programmet har ju faktiskt fått Polisen att öppna flera fall igen, där man inte skött sig berömligt i första vändan. Lika frikostig är han med beröm till dem, som enligt honom förtjänar det. Dessutom delar han med sig av sina kunskaper om, hur saker och ting brukar gå till i samband med våldsbrott, och vilka misstankar, slutsatser etc, etc, som man kan ha i de olika fallen.
För alla oss, som inte är poliser eller jurister, har varje program gett lite kunskaper om, hur den polisiära och juridiska processen arbetar i Sverige. Jag vet inte något program, som haft samma kombination av underhållning och allvar. Att det läggs ner är synd, men han har onekligen en poäng i, att vid 73 års ålder kan man vilja ägna sig åt något annat.

Vad som däremot fick mig att le i samma program var, att Polisen i Västra Götaland gett en av sina nyanskaffade hundar namnet GW - för vilket GW själv förklarade sig djupt hedrad och hoppades, att hunden "skulle få många tillfällen att bita bovar i benet".
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BrooklynS » 2018-03-14/15:48

Köpte en tröja från klubbshopen. När jag fick hem den visade det sig att jag fumlat med iPaden och beställt en i storlek S. :x

(Ett snabbt samtal med firman rättade till saken och det kommer en i rätt storlek, så särskilt länge behövde jag inte vara sur).
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Thomas Stadin » 2018-03-14/15:52

Bror Gårdelöf skrev:Att Veckans brott läggs ner. Sista inslaget - det 161:a - sändes igår. GW är en unik TV-personlighet. Jag kommer inte på någon annan som har samma kombination av kunskaper inom sitt ämnesområde, humor och sagolik formuleringsförmåga. Han är inte rädd för att kritisera dumheter - och programmet har ju faktiskt fått Polisen att öppna flera fall igen, där man inte skött sig berömligt i första vändan. Lika frikostig är han med beröm till dem, som enligt honom förtjänar det. Dessutom delar han med sig av sina kunskaper om, hur saker och ting brukar gå till i samband med våldsbrott, och vilka misstankar, slutsatser etc, etc, som man kan ha i de olika fallen.
För alla oss, som inte är poliser eller jurister, har varje program gett lite kunskaper om, hur den polisiära och juridiska processen arbetar i Sverige. Jag vet inte något program, som haft samma kombination av underhållning och allvar. Att det läggs ner är synd, men han har onekligen en poäng i, att vid 73 års ålder kan man vilja ägna sig åt något annat.

Vad som däremot fick mig att le i samma program var, att Polisen i Västra Götaland gett en av sina nyanskaffade hundar namnet GW - för vilket GW själv förklarade sig djupt hedrad och hoppades, att hunden "skulle få många tillfällen att bita bovar i benet".


Om du vill fortsätta att le behöver du växla över till TV4 där GW dyker upp i ett liknande program :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Olof Eriksson » 2018-03-14/15:52

BrooklynS skrev:Köpte en tröja från klubbshopen. När jag fick hem den visade det sig att jag fumlat med iPaden och beställt en i storlek S. :x

(Ett snabbt samtal med firman rättade till saken och det kommer en i rätt storlek, så särskilt länge behövde jag inte vara sur).

Passar nog din hustru :)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-14/16:23

Till Thomas: Jag vet - men tyvärr har jag kunnat konstatera, att TV4:s variant är avsevärt sämre än originalet - plus att man hela tiden störs av de förbannade reklaminslagen. Men visst - jag tittar på de programmen också - och får lite motion genom att kliva ur TV-soffan, varje gång det blir reklam.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2018-03-14/18:35

Bror Gårdelöf skrev:Att Veckans brott läggs ner. Sista inslaget - det 161:a - sändes igår. GW är en unik TV-personlighet. Jag kommer inte på någon annan som har samma kombination av kunskaper inom sitt ämnesområde, humor och sagolik formuleringsförmåga

Instämmer absolut - mycket tråkigt!
Ett favoritprogram - även om Kvartoft kunde vara lite jobbig (tjatig) ibland! GW himself är lysande!
Bror Gårdelöf skrev:Men visst - jag tittar på de programmen också - och får lite motion genom att kliva ur TV-soffan, varje gång det blir reklam.

Det är en pina att se program i reklamkanalerna men det går inte att låta bli helt, då det ibland är något
som man väldigt gärna vill se!
Direkt när det blir reklam stänger jag av ljudet, stiger upp och går ifrån televisionsapparaten...pissepaus,
en kopp kaffe eller, om det är helg, en liten whiskey (med coca cola i)!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-19/20:59

https://www.youtube.com/watch?v=IHwOndZw7Ak

Tänk Er att stå i över en timma och vänta på att få se The Flying Scotsman dundra förbi - och så blir det så här! Snacka om otur!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav boeric » 2018-03-21/14:40

Pest o pina
boeric
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2015-12-08/15:56

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Perra_II63 » 2018-03-23/18:48

Tyvärr ett vårtecken som man helst vill slippa :-(
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonko ... a-vetlanda

GMY
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst