Vad fick dig att inte le idag?

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-04-01/13:46

35 st omkomna mc-förare 2017 (okänd körkortsbehörighet).
11 st var 50 år eller äldre.
14 st var 30 år eller yngre.

Jämna skurar kan tyckas om man ignorerar åldersfördelningen på gruppen aktiva förare med körkortsbehörighet (underlag saknas).
Nödvändigt med sådant underlag för jämförelse.

Sedan finns det underlag som påvisar att förare från 75 år har samma olycksbenägenhet som 18-19 åringar så allt blir inte bättre med åldern.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-01/14:08

När jag senast läste statistik om detta - och det var några år sedan - var andelen motorcyklister under 30 år 7 % av totalen - och stod för c:a 50 % av dödsolyckorna.
Omvänt var 50 % av motorcyklisterna över 45 (eller 50) och stod för 7 % av dödsolyckorna!
Tyvärr har andelen omkomna högre upp i åldrarna ökat. Huruvida det beror på, att andelen äldre förare är ännu större, eller om det har andra orsaker, vet jag inte.

Vad gäller HåkansH:s resonemang om högre riskbenägenhet hos unga män än hos unga kvinnor, har jag inga invändningar. Det kan mycket väl vara så, att det ur evolutionär synvinkel var bra, att unga, friska män var mer riskbenägna än kvinnorna.
Tyvärr - eller hur man nu skall uttrycka det - ser vårt samhälle helt annorlunda ut idag än under största delen av mänsklighetens historia, och det är lätt att tänka sig, att evolutionen inte hängt med. Den har nog till exempel inte insett, vad man kan åstadkomma med en modern superbike. Om den unge mannen då tjusas av fantastiska prestanda, är det lätt hänt, att han i hastigheten (sic!) glömmer, att han måste kunna få hejd på grejorna också.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-04-01/21:45

Unga män 20-24 är överrepresenterade i i princip all olycksstatistik och även bland självmord. Det är väl kanske inget nytt och ingen som en gång varit en 20-24 år gammal man torde bli förundrad över detta faktum.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-04-02/00:50

Fjärde dödsolyckan med mc, och säsongen har knappt börjat :shock:

https://www.expressen.se/kvallsposten/p ... an-pa-e4-/
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2018-04-02/13:45, redigerad totalt 1 gång.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-02/09:40

En klart sorgsen - och tankeväckande - iakttagelse är, att även han var under 30.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav zoddri » 2018-04-02/10:38

Bror Gårdelöf skrev:När jag senast läste statistik om detta - och det var några år sedan - var andelen motorcyklister under 30 år 7 % av totalen - och stod för c:a 50 % av dödsolyckorna.
Omvänt var 50 % av motorcyklisterna över 45 (eller 50) och stod för 7 % av dödsolyckorna!
Tyvärr har andelen omkomna högre upp i åldrarna ökat. Huruvida det beror på, att andelen äldre förare är ännu större, eller om det har andra orsaker, vet jag inte.


När jag gick riskutbildningen så spekulerades det rätt mycket i att de som fått körkortet "på köpet" blivit mer benägna att köpa hoj. Folk har helt enkelt mer pengar att spendera nu och då är det fler (äldre) som köper en hoj för de har ju rätt att köra en, även om de aldrig förr suttit på en.
Sen verkar också folk köra hoj längre upp i åldern, gissningsvis för att en modern mc faktiskt har något som påminner om komfort :?
BMW F650 -98
En cylinder räcker väl...?
zoddri
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 2016-04-28/13:48
Ort: Umeå

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-02/10:43

Åtminstone den första delen av Ditt resonemang stämmer ju bra på mig. Strax efter fyllda 50 skämtade jag om att eventuellt köpa hoj, varpå min bordsdam sade: "Du kan få köpa min." Där och då trillade polletten ner.
Yngsta barnet hade fyllt 15, hustrun hade nytt jobb, och pengarna fanns. Alla gamla hinder var borta!
(Det blev inte den hojen utan annan, men det är en annan historia.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-04-03/12:09

Hörde på radion att ännu en av Sveriges ikoner har gått bort .
Barbro Svensson eller som alla känner som Lill-Babs :(
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-03/13:12

Hörde samma sak. Undrar, om hon kommer att vila i frid, eller om hon fortsätter showen uppe hos Vår Herre?

Något HELT annat - för att återgå till tidigare inlägg i tråden, om att 80 %(!) av de omkomna motorcyklisterna under 2017 påstås ha kört olagligt: Jag skrev till SMC och frågade. Svar kom nyss - att i Trafikverkets siffror finns en bedömning, att åtskilliga omkomna kört för fort, medan andelen utan A-kort/hjälm och/eller drogpåverkade var som förut, kring 33 %. De hade då inte sällan kört en hoj, som inte var deras egen.

En intressant kommentar från SMC är, att det verkar, som att Trafikverket inte gjort motsvarande bedömning av andelen dödade bilister, där det gått för fort!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2018-04-03/13:37

Statistik går att vinkla på alla de olika vis, allt efter behag hos våra myndigheter och mediaföretag, allt för att påverka folk och för att sälja tidningar...

Så fort en olycka med MC inträffar så står det inte sällan med stora rubriker, även om det är någon annan trafikgrupp som orsakat och vållat olyckan.
Minns för några år sedan någon kvällstidning gick ut med "MC-döden" och presenterade en massa bilder på dom förolyckade. Det blev en del rabalder därefter...

Vore kanske på sin plats med arbetsplatsolyckor, suicideoffer, knarkare, alkoholister m.fl. som går en för tidig död till mötes, men det sägs inte så mycket om det i våra media.

Med all respekt för de som förolyckas eller anhöriga till dessa, så måste jag ändå påpeka att det vinklas väldigt snett och vridet då det gäller oss "vanliga hederliga" knuttar som får dessa stämplar på sig som busar och som hängs ut som marodörer i trafiken. :(
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BrooklynS » 2018-04-03/13:54

Det var alltså 7/35 omkomna som inte uppfyllde något av olaglighetsrekvisiten - inkl stulen hoj osv.

Som man frågar får man svar. All statistik finns på SMC-s hemsida.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-04-04/11:43

R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-04-05/02:39

Kovlingen skrev:https://www.youtube.com/watch?v=SCyzqAVO_H0

Du kan inte bara lägga upp såna här oanständiga länkar. Du måste varna först! :o :o :shock:

;)
/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Assar » 2018-04-15/19:50

Efter en runda idag upptäckte jag att det droppade olja från ena framgaffeln! :cry:
Får kontakta verkstan imorgon eftersom jag varken har kunskap, verktyg eller plats att kolla upp det själv.
Frågan just nu är hur allvarligt det är, om det går att köra dit ...?
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Håkan » 2018-04-15/20:20

Assar skrev:Frågan just nu är hur allvarligt det är, om det går att köra dit ...?

Köra dit går nog bra. Se bara till att det inte kommer olja på bromsskiva/bromsbelägg.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Assar » 2018-04-15/20:37

Håkan skrev:
Assar skrev:Frågan just nu är hur allvarligt det är, om det går att köra dit ...?

Köra dit går nog bra. Se bara till att det inte kommer olja på bromsskiva/bromsbelägg.

Tack för påminnelsen!
Tror inte det är nån fara, det kommer vid sidanom.
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-18/13:18

Trångsynta byråkrater och avundsjuka i kombination har gjort, att läkarna i Linköping inte längre kan byta kläder på sina expeditioner (vilket vi gjort sedan Hedenhös). Nu skall vi byta i särskilda omklädningsrum "som alla andra". Idag gjorde jag upptäckten, att klädskåpets smala öppning inte släpper igenom en motorcykelhjälm!
(Ni kan ge Er på, att när man hängt in ett komplett mc-ställ i skåpet, är det FULLT!)
Så i fortsättningen får jag väl vid behov ta med krukan in på operationsavdelningen! Hygiensköterskan får måhända spader, men jag kommer att kontra med, att jag inte vill ha en kruka á 6 000:- liggande för vem som helst att stjäla, bara för att sjukhusets beslutsfattare inte tänkt färdigt.
En rätt kul reflektion, för det är inte SÅ få anställda, som åker skoter eller hoj till jobbet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-04-18/13:26

Bror Gårdelöf skrev:Så i fortsättningen får jag väl vid behov ta med krukan in på operationsavdelningen!
Hygiensköterskan får måhända spader

Ha den PÅ skallen så kanske hon svimmar också :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Assar » 2018-04-18/13:35

Bror Gårdelöf skrev:Nu skall vi byta i särskilda omklädningsrum "som alla andra". Idag gjorde jag upptäckten, att klädskåpets smala öppning inte släpper igenom en motorcykelhjälm!
(Ni kan ge Er på, att när man hängt in ett komplett mc-ställ i skåpet, är det FULLT!)

Precis likadant hos oss, men då hos ett kommersiellt företag.
Omklädningsrummen har klädskåp (som vi får hyra för 100 kr/mån!!!) och de är så smala att det precis går att pressa in en liten träningsväska. Skåpen är gjorda för lycracyklister, verkar det som.
Det innebär att man får hänga det inte alltid så rena stället bland andras fina kavajer och jackor. Hjälmen får stå öppet i garderoben med förhoppningen att inte bli stulen (det har i o f s funkat hittills i två år).
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav MichaelWa » 2018-04-21/13:07

När min mindre än 20mil/1v gamla G310GS havererar och står på verkstad :-(
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2018-04-21/17:11

MichaelWa skrev:När min mindre än 20mil/1v gamla G310GS havererar och står på verkstad :-(


Rackarns otur... Vad hände ?
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-21/17:50

I ett sådant läge borde väl firman, som sålde hojen, förse Dig med en lånehoj? Måhända inte en likadan, men något borde de kunna ställa upp med.
Jag är trogen kund hos Beviks, vilket inte är gratis, men servicen har de skött utan anmärkning, och jag är aldrig utan hoj, när min egen står hos dem.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Max Mad » 2018-04-21/17:58

BmwMats skrev:
MichaelWa skrev:När min mindre än 20mil/1v gamla G310GS havererar och står på verkstad :-(


Rackarns otur... Vad hände ?
Va f***n :x ! Kontakta BMW omedelbums(en) och säg att du vill ha ett nytt ex med extra allt (som plåster på såren), och poängtera gärna att du är medlem i BMW MC-klubben Sverige :x :x :x.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Sahlin » 2018-04-21/18:18

Att behöva byta fordon när säsongen nyss har börjat. Fick gå från MC till krycka p.g.a. en höft som gett upp. Jo, jag har känt av den länge men trodde inte det kunde vända så snabbt som det gjorde. Så nu får man sitta hemma och kika på alla lyckliga som susar förbi på två hjul :evil: :evil:
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-21/18:31

Då lär Du väl få en ny höft inom en inte alltför avlägsen framtid? Hav tröst, för det brukar bli (mycket) bra.
I den mån Du äger någon hoj med enbart kick, och det är den sidans höft, som det gäller, kan det vara läge att sälja den hojen, för höftprotes och kickstart är inget optimal kombination.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2018-04-21/18:36

OJ va' trist!
Att få en höftled utbytt är väl rutinjobb för kirurgen numera! Tyvärr finns väl en risk att du får vänta i kö
en tid!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Max Mad » 2018-04-21/19:31

Bror Gårdelöf skrev:Då lär Du väl få en ny höft inom en inte alltför avlägsen framtid? Hav tröst, för det brukar bli (mycket) bra.
I den mån Du äger någon hoj med enbart kick, och det är den sidans höft, som det gäller, kan det vara läge att sälja den hojen, för höftprotes och kickstart är inget optimal kombination.
Kan man inte välja vilken höft man vill ha åtgärdad (eller inte varför bägge, mängdrabatt, eller kanske fungerar det inte så :?).
Jag menar; Vi lever ju trots allt i en marknadsekonomi; (allt har ett pris) vad vet jag :?, det är ju en lekman som spekulerar.

Eller har jag missat något :?. Nej, jag är inte kommunist (utifall någo undrar),vi lever ju i SVÄJRE, möjligheternas land...
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-21/19:47

Har man ont i ena höften, verkar det inte vara någon vidare idé att operera den andra!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Max Mad » 2018-04-21/19:51

Bror Gårdelöf skrev:Har man ont i ena höften, verkar det inte vara någon vidare idé att operera den andra!
Men om man opererad den andra (samtidigt, i förebyggande syfte) då uppstår en balans, och man märker man ju ingen skillnad. Bra va !
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-21/20:18

Mja - verkligheten är inte så enkel. Allt kan skita sig. Att operera en höft, som plågar sin bärare, är ett enkelt beslut, för det brukar bli mycket bättre - och är mycket riktigt ett rutiningrepp idag - men att ge sig på något, som inte behöver åtgärdas, innebär risker för helt onödiga komplikationer.
Som jänkarna säger: "If it ain't broken, don't fix it" - vilket blir påtagligt konkret, när man diskuterar ortopedkirurgi! ;)

(Ibland hör man idén, att den, som tänker ge sig ut på ensamsegling jorden runt, borde låta operera bort sin blindtarm "för säkerhets skull", men senast jag läste något om det, skulle sannolikheten för komplikationer till ingreppet vara större än sannolikheten, att seglaren skulle drabbas av blindtarmsinflammation - så det är ingen bra idé.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Max Mad » 2018-04-21/20:28

Bror Gårdelöf skrev:Mja - verkligheten är inte så enkel.
Å f*n, det hade jag aldrig kunnat tro !

F ö så är jag inte (så värst) rädd för döden, utan jag fasar över att inte ha levt livet (vad det nu är :? ) full ut !

Titta på Zorba-the Greek, (men jag vet redan att du gjort det-och inte nog med det, du kan säkert samtligas repliker utantill. Det är inte utan att att avundas dig).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Sahlin » 2018-04-21/21:15

Bror Gårdelöf skrev:"Att operera en höft, som plågar sin bärare, är ett enkelt beslut, för det brukar bli mycket bättre - och är mycket riktigt ett rutiningrepp idag


Låter betryggande och jag förmodar att du är påläst p.g.a. av ditt yrke. Det värsta är väl egentligen att man kan få vänta ett tag på operation samt att det gör så sanslöst ont. Tråkigt nog innebär det även att vår planerade MC-semester första halvan i juli är i farozonen. Färjebiljett beställd 1/7 Trelleborg-Rostock TOR men tack och lov med avbeställningsskydd.

Nåja, vi får se hur det går. Med facit i hand skulle man begärt operation tidigare men idag vill läkarna gärna att man först försöker med sjukgymnastik och man lyssnar ju faktiskt på sin läkare. Dessutom har det ju förvärrats enormt på väldigt kort tid, så man trodde ju inte för en och en halv vecka sedan att det skulle bli så jäkligt som det blev. Ja ja, nu är det bara att "bryta ihop och komma igen" så får man hoppas att löser sig till det bästa.
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2018-04-22/07:37

IvanBoring skrev:Ja ja, nu är det bara att "bryta ihop och komma igen" så får man hoppas att löser sig till det bästa.


Lider med dig... :shock:

Att inte kunna åka hoj finns ju inte med på kartan... :(
Åker VARJE dag året om, men ändå kliar det i gashanden när man ser ett par hojar glida förbi...

Lycka till och KRYA på dig !!! ;)
Det blir nog bra när det blir färdigt ! :)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-04-22/11:33

Titandelar är manligt.
Efter operationen får du byta namn från Ivan Boring till Ivan Robocop ;)

Robocop.jpg
Robocop.jpg (70.98 KiB) Visad 9093 gånger
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Sahlin » 2018-04-22/14:39

Tack för er medömkan! Nu ser jag fram emot en operation så snart som möjligt så hoppas jag att allt blir till det bättre och livet återvänder till det normala. Ha en härlig MC-säsong alla. /Ivan Robocop ;) ;)
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-22/15:53

IvanBoring skrev:Med facit i hand skulle man begärt operation tidigare men idag vill läkarna gärna att man först försöker med sjukgymnastik och man lyssnar ju faktiskt på sin läkare. Dessutom har det ju förvärrats enormt på väldigt kort tid ...

"Life is what happens to you while you're busy making other plans."
John Lennon

Vi är på ett sätt "syskon i bedrövelsen". Min höft blev ett plocke-pinn efter en skidvurpa för tretton år sedan. Allgemeines Öffentliches Krankenhaus i Zell am See gjorde ett mycket bra jobb. Jag vurpade halv elva och vaknade efter operationen tio i fyra! (Det blev ingen protes, utan jag har kvar min egen ben- och broskvävnad än så länge.) Därefter har jag haft tolv bra år efter olyckan, även om höften visat sig "ha humör", och den alpina skidåkningen blev ett avslutat kapitel i livet. Vissa dagar har jag kunnat gå över en mil utan problem, medan höften andra dagar klart deklarerat, att "idag är det inte läge för långpromenad". Tyvärr verkar det sistnämnda tillståndet nu mer eller mindre ha permanentats, för numera är promenader ingen njutning - men det går utmärkt att använda trampcykeln, crosstrainern och roddmaskinen än så länge, så jag klagar inte (ännu). Och det är inga som helst problem att grensla hojen. (Nej, jag är ingen träningsfantom, men trampcykeln används till och från jobbet åtta av tolv månader, och crosstrainer och roddmaskin - den senare inköpt begagnad till vrakpris! - finns i alla fall i huset.)

Du borde väl inom en relativt kort framtid i alla fall få ett preliminärt besked om, ungefär när det blir dags för operation. Skulle Du få en i Ditt tycke alldeles för lång väntetid, kan Du ju kolla med andra sjukvårdshuvudmän, som kan ha kortare köer. Det finns något i Sverige, som heter "fritt vårdval", så man måste inte opereras på "sitt" sjukhus, samtidigt som ingreppet kan debiteras Din sjukvårdshuvudman.
Dock är jag minst av allt någon expert inom detta gebit. En av nackdelarna med att jobba "i firman" är ju, att man vet, till vem man skall vända sig för att få råd, om/när det behövs. (Inom läkaryrket finns oceaner av kunskap, som jag inte besitter själv!) Så man tar inte lika noga reda på regelverket som den, som inte befinner sig "i firman".
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2018-04-22/19:21, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-22/19:20

Efter kvällens Rapport vet jag nu, hur det ser ut i Kovland - i alla fall den den av Kovlands idrottsplats, som inte låg under vatten! Ni verkar ha det tufft däruppe.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-04-22/20:04

Bror Gårdelöf skrev:Efter kvällens Rapport vet jag nu, hur det ser ut i Kovland - i alla fall den den av Kovlands idrottsplats, som inte låg under vatten! Ni verkar ha det tufft däruppe.

Jo först har vi haft överskott på snö och nu är det vatten som blir resultatet .
Det var nog ett väntat resultat .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav MichaelWa » 2018-04-22/22:10

@ BmwMats:
Den började emellanåt gå riktigt illa i samband med jämn fart, under den tiden den gick illa "bolma" den ut så mycket rök så bilen bakom såg man inte. Rätt va de var funka allt normalt igen + att om man accelerera fungerade den också bra, detta kom av och till så det känns inget bra :-(

@ Bror:
Firman som sålde är en och där jag befann mig när den börja "spöka" är en annan, jag ska ringa säljar firman på måndag och höra om vad de tycker.

@ Mad Max:
Ja jag vet inte vad man riktigt ska göra men brukar inte direkt vara så att Bmw HK vill man pratar med dem utan allt ska gå genom verkstaden, undrar bara hur lång tid detta tar nu........
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-24/15:41

Ledaren i senaste MC-Folket, som kom idag. Nu skall alltså stockholmska hoj- och skoteråkare betala parkeringsavgift. Ett trist exempel på, att beslutande politiker inte inser, att motoriserade tvåhjulingar är en del av lösningen på trafikproblemen i en storstad - inte en del av problemet.
Eftersom Forum inte är till för partipolitiska diskussioner, för jag inte heller någon sådan här, men beslutet är helt enkelt korkat!
Dock berör det inte mig personligen. Man får vara tacksam för det lilla.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-04-24/15:47

Visst är det korkat, men så går det med dessa foliehattar till politiker.
Tur det är val snart.

Tvingas jag betala så ska jag se till att ta en hel p-ruta. Inget delande.
Det kommer att skapa en värre p-situation i dag för alla om samtliga hojförare gör samma sak.
Idioti kan bara bekämpas med civil olydnad.
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2018-04-24/15:52, redigerad totalt 1 gång.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-24/15:51

Det är en händelse, som ser ut som en tanke, att dagens Östgöta Correspondenten har ett test av elcyklar. Med tanke på de miljöeffekter, som framtagandet av batterier mm till dessa åkdon har, borde rimligen även elcyklar beläggas med parkeringsavgift i Stockholm - men något säger mig, att det inte kommer att ske.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav DaK » 2018-04-24/17:02

Bror Gårdelöf skrev:Det är en händelse, som ser ut som en tanke, att dagens Östgöta Correspondenten har ett test av elcyklar. Med tanke på de miljöeffekter, som framtagandet av batterier mm till dessa åkdon har, borde rimligen även elcyklar beläggas med parkeringsavgift i Stockholm - men något säger mig, att det inte kommer att ske.

Hur skall det lösas juridiskt? Det kräver i så fall att alla cyklar måste erlägga parkeringsavgift, då då en elcykel precis som alla andra cyklar är ett icke motordrivet fordon.
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-24/17:17

"Verkligheten är vår värsta fiende", är ett citat, tillskrivet Olof Palme. En foliehatt kan säkert hitta någon abrovink - men det lär knappast bli av, för i motsats till motorcyklar och skotrar betraktas elcyklar som en del av lösningen - inte en del av problemet.
Mina rader var mest en observation av, hur ironisk tillvaron stundtals kan te sig.
Vad som inte framgår i MC-Folket är, hur beslutsfattarna i Stockholm ställer sig till elskotrar - men det lär vi måhända få veta.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-24/19:12

Måns Ulveståhl skrev: Idioti kan bara bekämpas med civil olydnad.

Det är väl inte ens civil olydnad? Om Du måste betala lika mycket som en bilist, måste Du rimligen ha rätt att ta upp lika stor yta! Att DET sedan är idioti, är inte Din sak.
För några år sedan läste jag om två motorcyklister, som parkerat i samma ruta och betalat en avgift. En hoj fick en p-bot. När ägaren undrade varför, kom den abstrusa förklaringen, att ifall den andra föraren åkte iväg, hade ju nummer två inte betalat! Att två hojar i samma ruta tillhör två förare, som förmodligen kommit - och kommer att åka därifrån - samtidigt, verkade vederbörande inte kunnat föreställa sig. Mot dumhet kämpar gudarna förgäves.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Assar » 2018-04-24/19:41

Måns Ulveståhl skrev:Tvingas jag betala så ska jag se till att ta en hel p-ruta. Inget delande.
Det kommer att skapa en värre p-situation i dag för alla om samtliga hojförare gör samma sak.
Idioti kan bara bekämpas med civil olydnad.

Jag kan i o f s sympatisera med en sån ståndpunkt.

Men effekten kommer bara bli att Stockholm trafikborgarråd Daniel Helldén ler i mjugg åt att motorcyklister och bilister blir osams och börjar bråka med varandra, istället för att vända frustrationen mot honom.
Det finns ingen anledning för honom att göra nåt åt ett parkeringskaos där vi bråkar med varandra. Han kommer bara se det som en anledning att säga att "-Ni kan ju alltid cykla eller ta tunnelbanan".

Så länge aktioner inte utmanar honom på något sätt så är de verkningslösa.
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-04-24/19:57

Det är snart val Assar - inte ens Helldén kan undvika det.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Assar » 2018-04-24/20:05

Måns Ulveståhl skrev:Det är snart val Assar - inte ens Helldén kan undvika det.

Så är det.

Man kan ju hoppas att de negativt inställa invånarna i Stockholms kommun är tillräckligt många för att rösta bort honom. I övrigt är det ju kanske invånarna i kranskommunerna som drabbas värst av hans härjningar, och de har ju inte rösträtt i Stockholms kommun. Daniel Helldén kan fullkomligt skita i vad folk i andra kommuner tycker.

Kanske är det så att aktioner mot Daniel Helldén tyvärr måste drabba de i Stockholms kommun som har röstat in honom? Vad skulle det kunna vara för aktioner? Nån som har en bra idé?
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-04-24/21:36

Jag tycker franska bönder är både bäst och mest kreativa när det kommer till aktioner :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Max Mad » 2018-04-24/22:54

Måns Ulveståhl skrev:Jag tycker franska bönder är både bäst och mest kreativa när det kommer till aktioner :D
Instämmer förbehållslöst :D !
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst