Magnus, jag misstänker att du refererar bl a till mig.
Tyvärr har du missat hela poängen i mitt resonemang, jag ska försöka vara tydligare.
Det är inte elektroniken i sig som jag har problem med, det är DEN MÄNSKLIGA FAKTORN som spelar in i UTVECKLINGEN AV PROGRAMVARA till elektroniken, som numera alltid involverar någon form av dator.
Jag har för mig att du jobbar med IT, i så fall (om du hållit på med systemutveckling) så är du medveten om följande, men alla är nog inte det:
Att utveckla programvara är komplext och innebär otaliga möjligheter att göra fel. Moderna verktyg gör det lättare att undvika rena hantverksmässiga fel. Men det som orsakar de svåra felen är logiska fel som människor gör redan vid kravställningen, eller p g a dåliga rutiner under utvecklingen. Ett exempel är att man av misstag låtit en kalibreringsrutin, som skulle köras före start, fortsätta under drift varvid ett internt uträknat värde blev för stort, vilket störde andra rutiner och orsakade att en raket kom ur kurs efter start (hände en Arianeraket), eller att man haft dålig kontroll på vilka delar av ett program som påverkat andra (exemplet med Toyotas skenande bilar,
https://embeddedgurus.com/barr-code/2013/10/an-update-on-toyota-and-unintended-acceleration/ http://www.safetyresearch.net/blog/articles/toyota-unintended-acceleration-and-big-bowl-%E2%80%9Cspaghetti%E2%80%9D-code m fl)
För att programutveckling ska leda till en så säker produkt som möjligt, finns det krav på hur själva processen med att ta fram programvaran ska skötas, eftersom det är där som de svåra felen uppstår. Att bara testa hjälper inte hela vägen. Därför finns standarder som de som nämnts tidigare för t ex järnvägsområdet. Uppenbarligen så hade inte Toyota koll på sin programutveckling för 4 år sedan, och om man får sälja bilar med så fullständigt undermålig programkod i kritiska funktioner, som de där, så är det något fel med lagstiftningen på området.
När det dessutom går att fjärrstyra en bil om man tar sig in via entertainmentsystemet (
https://www.wired.com/2015/07/hackers-remotely-kill-jeep-highway/), nej då vill jag inte ha en sådan bil. Vad är det dessutom som säger att programutvecklingsprocessen är bättre för motorcyklar? Hur vet jag att min nya MC, om jag köper en sådan, inte plötsligt börjar skena och inte slutar förrän jag först bromsar och sen släpper bromsen, som i Toyotas fall, eller något lika konstigt? När någon lyckas övertyga mig om att vägfordonsbranschen har fått ordning på sin mjukvaruutveckling på samma sätt som man har inom flyg och järnväg, då kan jag börja överväga modernare bilar eller MC.
Som sagt, inte elektroniken i sig, utan bristen på ordning och reda i programutvecklingsprocessen. Men det är mitt val, det står var och en fritt att välja, dessbättre.