Vad fick dig att inte le idag?

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-03-22/18:19

Jag har faktiskt fått ett andra svar från Östgötatrafiken, efter att jag påpekade, att nuvarande system inte verkar riktigt klokt.
De står inför en revidering av systemet, så tokigheten kanske försvinner. Om inte annat är det ju bara att definiera om zonerna, till vad de redan är!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-03-23/18:24

Medan jag smälte dagens lunch, lyssnade jag på SR P1:s Lördagsintervjun, idag med socialminister Lena Hallengren. Hon skötte sig enligt min åsikt bra - men du milde Antonius, vad jag är trött på journalisters eviga tjat enligt modellen: "Hur mycket är Socialdemokraterna beredda att ge avkall på i samarbete med de tre borgerliga partierna?"
Svaret har givits fler gånger, än jag kan komma ihåg: "Vårt parti har inte egen majoritet i Riksdagen. Nu har vi fått till en uppgörelse med tre andra partier - vilket naturligtvis innebär kompromisser." Detta begriper en högstadieelev - och rimligen den absoluta majoriteten av Sveriges folk. Ändå fortsätter intervjuande journalister att ställa samma - vid det här laget direkt enfaldiga - fråga!

Till detta kan fogas, att man för första gången på, jag vet inte när, fått till en blocköverskridande uppgörelse som regeringsunderlag. En sådan har talats om mycket länge, men nu är den en realitet. Vad det långsiktiga resultatet blir, återstår att se.

Notera, att detta minst av allt är ett försök att starta en partipolitisk diskussion. Det är inte heller ett ställningstagande vare sig för eller emot den uppkomna situationen. Men det vore SÅ skönt att slippa höra samma enfaldiga fråga ställas fler gånger. Tyvärr tror jag, att den förhoppningen inte kommer att infrias.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-03-24/06:59

Bror Gårdelöf skrev: Men det vore SÅ skönt att slippa höra samma enfaldiga fråga ställas fler gånger. Tyvärr tror jag, att den förhoppningen inte kommer att infrias.

Likheten med detta sker ofta med frågan "hur känns det" när någon har vunnit guldmedaljer
i stora tävlingar typ VM . Hur f-n tror reportern att det känns . Nästan alla blir utan
någon eller flera av dessa åtrådda medaljer under hela sin tid som aktiv och det är väl inte
såå svårt att gissa hur det känns eller :? :roll:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-03-24/07:49

Instämmer. En fördomsfull skillnad kan vara, att man förutsätter, att SR:s och SVT:s garvade politikjournalister skall ha lite mer mellan öronen, medan sportjournalister inte med samma självklarhet anses ha den egenskapen. Men det är måhända just en fördom.
Hur som helst är det tjatigt i båda fallen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Perra_II63 » 2019-03-25/10:49

Det som inte fick mig att le idag var nyheten om att en soldat omkommit under övning i Överkalix. Tydligen så var man under innästling i området då man blev överraskad av framryckande stridsfordon. Exakt vad som har hänt kommer utredningen att visa. Tankarna går till familjen och kamraterna i plutonen som är drabbad. Men då man övar för att det värsta inträffat så händer tyvärr olyckor, dock ska man veta att vi är ytterst förskonade av denna typ av olyckor och att dödsfall är ovanliga men det hjälper inte då man drabbas. GMY
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-03-25/11:11

Tragiskt ! :cry: Jag förstår dej Per .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-03-25/15:06

Instämmer - och tänker på, vad en av min fars kollegor på I 17 brukade säga en gång i tiden: "Det går inte att komma ifrån, att krig är farligt." Naturligtvis skall säkerhetstänkandet vara (mycket) högt i fredstid. Resultat blir, vad Perra skriver - att allvarliga olyckor är (mycket) sällsynta. Det är dock klen tröst, när de faktiskt inträffar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-03-25/21:02

Eftersom detta inte har någon som helst koppling till ovanstående, skriver jag det i en egen ruta. Den politiskt korrekta dumheten sticker upp sitt fula tryne, där man minst anar det! Bokförlaget Wahlström & Widstrand har således kommit ut med en roman, betitlad Kvinnokungen - om drottning Kristina! Hon anges vara den första kvinnliga kungen i modern tid!

Veterligen var Kristina den första egentliga kvinnliga regenten efter unionsdrottningen Margareta i slutet av 1300-talet.
Ulrika Eleonora var visserligen formellt Sveriges regent under något år, efter att hennes bror Karl XII stupat. Därefter abdikerade hon till förmån för sin make Fredrik av Hessen, som därmed blev Sveriges kung Fredrik I. Om Ulrika Eleonora lämnat något annat märkbart spår i Sveriges historia än just detta, känner i alla fall jag inte till det.
Kristina, däremot, lämnade påtagliga spår i historien - men att kalla henne kung i stället för drottning blir bara löjligt!

Vi kan bara hoppas, att kronprinsessan Victoria i framtiden slipper att tituleras "kung" av någon annan knäppgök.
Drottning som titel på Sveriges statschef fungerar alldeles utmärkt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-03-27/10:20

Så mycket för att hon inte gjorde något fel....
Det blir bara värre:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xP ... -bodde-dar
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-03-27/13:11

Det där verkar numera bero på, vem som granskar! Jag vill minnas, att jag hörde ett radio- eller TV-inslag, där någon myndighet (inte Riksdagens revisorer) skulle kika närmare på detta utifrån ett möjligt regel-/lagbrott - men jag minns varken vilket "brott" det i så fall skulle vara, eller vem granskaren är.
Vi får se, hur det går.

EDIT 19.10: Enligt en artikel i dagens Svenska Dagbladet har åklagare beslutat "att inleda en förundersökning om misstänkt bedrägeri" ... "men det finns i nuläget ingen konkret brottsmisstanke mot någon person".
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-03-28/21:47

TV3 Dokumentär: I huvudet på en mördare - Kjell-Åke Johansson.

Fy f-n.
Det odjuret var inte värd en rättegång.
Ett nackskott i skogen hade varit tillräcklig rättvisa.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2019-03-28/22:23

Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-03-29/05:24

Hörde just detta nu på radion :cry: :cry:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-03-29/07:10

Tråkigt att läsa. Men Ole Bramserud lever kvar - liksom Jon i våra hjärtan.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-03-31/11:14

I senaste MC-Folket läser jag om ett förslag på EU-nivå. Det handlar om lägre hastighetsgränser för mc än för bil på samma vägsträcka. Då undrar man onekligen, hur förslagsställarna tänkt! Skulle förslaget bli verklighet, kommer ju motorcyklisterna att bli bromsklossar för biltrafikanterna - och det är ingen orimlig tanke, att detta kan leda till för motorcyklister farliga omkörningssituationer på smala och eventuellt krokiga vägar.

Hittills har jag i praktiken upplevt skilda fartgränser vid ett enda tillfälle. Efter att ha passerat Po-slätten (Undvik den! Urtråkig!) kom vi till Ligurien, där vägen i trivsamma serpentiner sänkte sig ner mot Savona och den väntande färjan till Korsika. Där var hastigheten satt till 60 för mc och 80 för bil! 60 för mc var inte så dumt, för det var ungefär, vad vägen motsvarade, såvida man inte var sporthojsgalning eller roadracingförare - men 80 för bil var helt orealistiskt, såvida man inte körde någon form av potent sportbil!
Vi, som hölls laglig hastighet med hojarna, hade definitivt inte någon otålig italiensk bilist i backspeglarna.

Hur som helst får vi hoppas, att EU slänger denna idé, där den hör hemma - i papperskorgen. Den lär definitivt inte förbättra trafiksäkerheten!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-03/17:54

En notis i dagens Östgöta Correspondenten om, att katolska präster i Gdansk bränt flera föremål, som de anser vara vanhelgande, utanför en kyrka i söndags. Bland dessa föremål var flera Harry Potter-böcker - som enligt prästen Jan Kucharski hade "kopplingar till det ockulta"!
Förutsatt att notisen är sakligt korrekt, ger den mig starka obehagskänslor av minst två skäl:
1. Bokbål var något av en nazistisk specialitet men har förekommit även i andra auktoritära sammanhang - aldrig smickrande för arrangörerna.
2. Även barn och ungdomar, som läser Harry Potter, begriper, att detta är roande fiktion - inget annat. När böckerna var nyutkomna, lästes de av såväl våra barn som oss själva (i alla fall de första, när det gällde hustrun och mig - sedan tröttnade i alla fall jag). Vi hade mycket roligt åt dem - och gillade även de första filmerna.
Att katolska präster kan lida av så total fantasilöshet och brist på distans, finner jag skrämmande. De borde veta bättre.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-04/09:45

Gårdagens Uppdrag Granskning, som tog upp den ökande efterfrågan på könskorrigerande medicinering och operationer - framför allt hos unga flickor, som vill bli pojkar/män. Orsaken till denna ökande efterfrågan känner nog ingen till, men utifrån programmet fanns en tydlig överrepresentation av andra psykiska problem i denna grupp, vilket förstås ger en hög risk för, att de skall upptäcka, att könskorrigeringen inte var, vad de behövde - men när de upptäcker det, finns ingen väg tillbaka. Länge har dessa unga människor trott, att de var ensamma om sitt problem. Först på senare år har framkommit, att denna grupp växer.
Det är illa nog - men det obehagligaste i programmet var, att yrkesfolk, som upptäckt denna växande grupp av opererade, som ångrar sig, tvingas att arbeta i motvind! En brittisk psykolog, som är en av upptäckarna, ville forska inom området - men fick nej av sitt universitet, eftersom ledningen var rädd för att kränka människor! Han har nu gått till domstol för att få rätt att genomföra sin forskning. Det är bara att hoppas, att domstolen ger honom rätt.

God forskning kännetecknas av transparens, dvs vem som helst skall kunna läsa, hur projektet är upplagt, vilka fynd forskaren gjort, och vilka slutsatser som dras. Sådan verksamhet kan definitionsmässigt inte vara kränkande - även om den kommer fram till politiskt inkorrekta resultat. Det går förmodligen alltid att hitta svagheter i en gjord undersökning - och utifrån dem ifrågasätta resultatet. Däremot är det inte rimligt att hävda, att resultatet är fel, för att det inte passar den för dagen rådande dogmatiken.

Missförstå mig rätt. Såvida inte medierna ljuger massivt, finns åtskilliga människor på detta klot, som anser, att könskorrigeringen var helt rätt för dem. Tidigare tog det också lång tid, från det att en människa väckte tanken, tills vederbörande genomgick behandlingen - och processen sattes igång senare i livet, när patienten rimligen kunde tänka över de livslånga konsekvenserna.
En (mycket) olycklig tonåring kan förmodligen inte göra det - och vården tar på sig ett enormt ansvar, om processen sätts igång så tidigt i livet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2019-04-05/01:40

Det här är ett svårt ämne. Jag har en son som föddes som flicka. Sedan runt 4-5 år visste han att han ville vara pojke och vid tioårsåldern så ställde han sig upp i klassen och förklarade att nu ville han heta Ronny och att alla skulle betrakta honom som en pojke. Det var nog en bra klass för jag har aldrig hört honom säga att nåt annat än att alla sade "jaha" och sen kallade honom Ronny. Han är nu 24 år och tar hormoner sedan ett antal år tillbaka.

I hans fall skulle det i princip bara vara att sluta ta hormoner för att bli flicka igen. I princip i alla fall.

Ni kan säkert förstå att en gubbe som jag inte riktigt var med på noterna från början. Jag har alltid respekterat hans vilja men det hindrar inte att det tog säkert tio år eller mer innan det kändes naturligt för mig. Under min uppväxt, på sjuttiotalet, förekom inte sånt här, eller i alla fall aldrig så att man hörde talas om det. Att män klädde ut sig till kvinnor (typ After Dark) visste man ju men aldrig att nån ville byta kön. Det fanns liksom inte på kartan.

När det gäller saker som homosexualitet så finns det gott om exempel i naturen bland apor, delfiner, pingviner mm men transsexualitet tror jag inte förekommer nån annanstans än hos människor. Jag kan ha fel men jag tror inte det. Jag älskar min son, givetvis, och kommer alltid att respektera och stödja honom så mycket jag kan, som en förälder gör, så jag är inte emot könsbyte. Men, jag tycker nog att man borde kräva att man är myndig innan man gör några irreversibla ingrepp och att det, som för min son, föregås av en rejäl utredning. I min sons fall tog utredningen runt ett år och det tycker jag är rimligt på sätt och vis.

Samtidigt så vet jag att för min son så var det här året ett "icke-år" då det enda han kunde förmå sig att göra var att vänta på att utredningen, med alla dess faser, blev klar. Det funkar ju inte så att nån "får ett ryck" och byter kön, som man ibland får intryck av i debatten.

Vad man kan göra innan myndighetsåldern är att ge mediciner som försenar könsmognaden på nåt sätt, jag är inte alls insatt i detaljerna. Det är väl bra men samtidigt blir det kanske som en låsning, som om könsbytet redan är klart. I åldern 15-20 är människor lättpåverkade och de flesta grundar mycket av sin uppfattning om världen i den åldern. I min sons fall har jag aldrig uppfattat nån som helst tvekan och vi, som föräldrar, har ju levt med det här sen han var 4-5 år men det tycks som om många får dom här "ideerna" i betydligt högre ålder. Det är svårt att veta vad det handlar om då. Men i alla fall jag hört om så har önskan om att byta kön grundats betydligt tidigare än så, även om det ibland tagit 30-40 år eller mer innan det blivit verklighet.

Jag skulle tycka det vore mycket intressant att höra om folk som ändrat sig men har en smula svårt att förstå hur det skulle gå till. Det känns som en mycket underlig sak, mer underlig än önskan att byta kön faktiskt. Icke desto mindre vore det en viktig forskning för att skilja dom "seriösa" från dom "oseriösa".

Sen att psykisk ohälsa är vanligare bland transsexuella än "vanligt folk" är knappas förvånande. Det kan inte vara enkelt att känna att man har "fel" kön. Men sen finns det väl dom som menar att det är en psykiska ohälsan som framkallar önskan att byta kön. Det kan säkert vara så i en del fall men jag tror inte det är den ordningen som är den vanliga. Jag är dock långt ifrån en expert på området.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Olof Eriksson » 2019-04-05/07:14

Fredrik, tack för att du delar med dig av din familjs resa. Jag gissar att det krävs mycket tålamod och förståelse för att som förälder hantera detta. Och att dela med sig är förstås inte lätt. Det känns som att din son haft mycket tur då han valde pappa :)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BrooklynS » 2019-04-05/07:33

Oj vilket fint inlägg! Jag gissar att man går igenom mycket även som förälder i sådan situation när man ställer sin egen föreställningsvärld på ända. Men eftersom det är ens egna barn det handlar om så blir ju slutsatsen ändå självklar att de har rätt.

Jag blev ändå glad av att läsa ditt inlägg, betyder det att tråden måste döpas om? :)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-05/07:38

Jag instämmer med Olof och BrooklynS. Din son är uppenbarligen en av alla dem, för vilket bytet av könsidentitet var rätt. Så beskriver Du ju också hans väntan på insatt behandling som ett icke-år - och det är nog "bara bra", när patienten är ung. De flesta har rimligen förståelse för det lidande, som icke-året kan föra med sig - men det är ju ringa, om man jämför med det livslånga lidande, som uppstår, när man insett, att man valt fel, och det inte finns någon väg tillbaka.

Ute i samhället finns mängder av människor, som av oklara skäl inte är nöjda med sina liv. "Shopaholics" är en variant, där man tror sig bli lycklig av att köpa en massa prylar - men lyckan uteblir trots alla köp, och i sämsta fall hamnar man i ett läge med usel ekonomi, utan att ha blivit ett dugg lyckligare.
Kosmetisk kirurgi (i lekmannatermer ofta kallad plastikkirurgi) är ett annat område. "Bara jag får fixat det ena eller andra i mitt utseende, blir jag lycklig." Så genomgår man ingreppet - och upptäcker så småningom, att man fortfarande inte är lycklig. En del går vidare med "more of the same" - utan att bli lyckligare, men med avsevärt försämrad ekonomi, för sådant är dyrt.

Ändå är det tämligen harmlösa företeelser vid sidan av ett könsbyte på tveksamma indikationer, för i båda ovanstående fallen finns möjligheter att bryta mönstret och i alla fall vara samma sorts fysiska person, som man hela tiden varit.
Men efter ett fullt genomfört könsbyte finns ingen väg tillbaka. Därför finns alla skäl i världen att skynda långsamt - i synnerhet när det gäller unga personer.

Sammanfattningsvis är problematiken långt ifrån enkel - men ur medicinsk synvinkel är det alltid bra att ha den gamla sentens, som sammanfattar läkekonstens fader Hippokrates' etik, i bakhuvudet. Primus non nocere. ("Framför allt inte skada." Det ironiska är, att så sade aldrig Hippokrates, för uttrycket är latin, och Hippokrates var grek. Huruvida han använde en motsvarande mening på grekiska, vet jag inte. Jag har i alla fall aldrig stött på den.)

Till Fredrik - apropå folk, som ändrat sig: Se Uppdrag Granskning. Det finns veterligen på SVT Play - och unga människor, som ångrar sig, är programmets kärna.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Håkan » 2019-04-05/09:26

Tack Fredric.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Anders Nedemark » 2019-04-05/09:47

Fredric.... det var väldigt fint skrivet. Tack för att du delar med dig.
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2019-04-06/19:57

Angående det där "uppdrag garnskning", som jag själv inte sett, så förekom där en mamma till en Hannes som sade en massa, som jag förstått, dumheter som uppdrag ganskning tog för visdomsord.

Hannes blev väldigt illa berörd av vad hans mamma sa och kommenterade saken på facebook och min son, som känner honom, och delade vidare följande:

‪Ville klargöra falska kommentarer om mig i Uppdrag granskning som sades av min mamma.‬ Hoppas att de som ser detta läser igenom och inser att UG sprider lögner.
1: Jag använder pronomen han/honom inte hon
2: Jag bad aldrig min mamma att hjälpa mig med kontakt med vården. Jag kontaktade dem själv. Hon erbjöd senare att hjälpa att hitta psykoterapeut men det var inget jag bad henne att göra.
3. Ja, hon var den första i min familj jag kom ut till för vi var väldigt nära. Men det var ju för att jag älskar henne. Och hon fick det att låta som att jag försökte vara elak. Men jag behövde bara tid att komma ut till alla i min närhet. Men efter några månader berättade jag ju för de andra också.
4. Jag var inte 17 och ett halvt. Jag skulle fylla 18 om två månader. Jag hade inte mitt första möte med ANOVA förrän jag var 18 år. Och jag behövde vänta ÖVER ETT ÅR, nästan två, innan jag kunde få tillgång till behandling och behövde vänta YTTERLIGARE ett halvår innan jag kunde få tillgång till plastikkirurgi. Jag är 21 år gammal i år.
5. Hon sa att jag ”inte kunnat uttrycka varför mitt dåliga mående skulle bli bättre”. Jag borde klargöra att jag inte var deprimerad när jag kom ut till henne. Jag hade inte extremt ”dåligt mående”. Men ja, jag var nere för att jag hade en stor hemlighet jag bar runt på. Och jag har förklarat många gånger i detalj hur jag känner, varför jag vill transitionera o.s.v. Så jo. Jag har kunnat uttrycka varför det får mig att må bättre att transitionera. Fler gånger än jag kan räkna.
6. Hon uttrycker en ”oro” att jag har blivit påverkad utifrån. Hon borde ha förklarat det som det egentligen är. Hon tyckte inte om att jag umgicks med HBTQ-personer. Om de inte var cis eller hetero så ville de rekrytera mig till sin kult. Detta är inte en spekulation jag har om henne. Hon har sagt det till mig rakt ut.
7. Hon fick det att låta som att hela grejen kom från ingenstans. När verkligheten är att jag känt så här i många år och blev tagen som kille i vardagen många gånger under flera år innan jag kom ut till henne som trans. Och att andra släktingar uttryckt att de inte blev förvånade när jag kom ut till dem. Det här är inte något som kommer från ”påverkan utifrån” som hon sa.
8. Hon framställde mig som en väldigt psykiskt sjuk tonårstjej. För det första. Jag fyller 21 i år. Är inte tonåring. Men ja, just nu har jag en depression. Personen som jag trodde älskade mig mest i hela världen har sagt hatord, förminskat mig och varit konstant passivt aggressiv i veckor till och med månader i taget. Gjort mycket mer som är för privat att ta upp. Så klart som fan att jag är deprimerad. Klart som fan att jag känner mig värdelös. Jag visste att det skulle ta år för henne att acceptera. Och det har bara gått knappt 3 år. Och om inte min mamma sagt allt det här om mig i TV så skulle jag ALDRIG prata om det här så publikt online. Men jag har en rätt att försvara mig när någon målar upp mig som någon jag inte är i TV och rentav ljuger om mig. Om UG faktiskt bryr sig om att sprida fakta och inte fabricerade lögner så borde de klargöra att deras ”källor” faktiskt ljuger i deras program.


Jag tyckte det var relevant information.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-06/20:44

Jag delar Din åsikt. Men det, som berörde mig mest i programmet, var inte de olika föräldrarnas berättelser utan de unga människor, som ångrade sin könskorrigering.

EDIT 2019-04-07: Plus naturligtvis de olika yrkespersoner inom vården, som dels upptäckt den stora ökningen av efterfrågan från framför allt unga flickor och dels, att en större andel än tidigare ångrar sig.

Som jag skrivit ovan, är det inget problem att människor genomgår könskorrigeringar och trivs med resultatet. Problemet uppstår, när de alltför sent upptäcker, att det var fel beslut - och då finns ingen väg tillbaka.
Att lotsa dessa unga människor rätt i beslutsgången är definitivt inte lätt och kräver ingående professionella kunskaper - men det är nog ingen högoddsare, att en del i processen bör vara att inte ha för bråttom, när det gäller människor, som inte ens är myndiga.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2019-04-09/00:22

Wow. Tack Fredric, sånt där är verkligen bra att höra. Det är så viktigt att förstå hur någon har det när det gäller sådant här. Det måste vara en otroligt jobbig situation för en ung människa att vara i, vissa har väl tur som din son.

En fundering, de som ångrar sig kanske ångrar sig pga omvärldens reaktioner och inte pga att bytet blev fel? Sådana som hamnat i Hannes situation t ex

Skickat från min ATU-L21 via Tapatalk
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-10/12:24

Professor Gunnar Kratz, plastikkirurgen som håller i den könskorrigerande kirurgin på Universitetssjukhuset i Linköping, intervjuades härom dagen av Östgöta Correspondenten med anledning av den icke ringa uppståndelse, som blivit följden av Uppdrag Gransknings ovan nämnda inslag.
Telegramversionen av intervjun är, att Gunnar Kratz ställer sig milt uttryckt tveksam till kirurgi på tonåringar. Enligt honom handlar det inte bara om, att det inte finns någon väg tillbaka, utan kirurgi på människor, som inte vuxit färdigt rent kroppsligt, innebär i sig risker för problem, som inte uppstår i samma utsträckning, om man opererar på människor, där tillväxtprocessen är avslutad.
Enligt honom bör patienten åtminstone vara myndig, vilket ju är logiskt också ur den synvinkeln, att samhället definierar en myndig person som någon, som skall vara kapabel att fatta egna beslut - och tänka igenom de långsiktiga konsekvenserna.

Till Kapten: Såg Du programmet? De, som ångrade sig i nämnda program, upplevde sig som ensamma - och när de "kommit ut", blev de aktivt motarbetade av "HBTQ-samhället". De var inte PK. Gemensam nämnare för dem var, att de i början upplevde könskorrigeringen som ett lyft, men med tiden insåg de, att de inte blivit lyckligare än innan - tvärt om, eftersom de inte hade någon väg tillbaka.
Än en gång: Detta är ett milt uttryckt komplicerat område, och Uppdrag Granskning tog inte upp alla dem, för vilket korrigeringen varit lyckad. "Där finns ju inget problem." Programmet fokuserade på dem, som insåg, att de gjort sitt livs misstag - och att efterfrågan på könskorrigerande åtgärder stigit mycket snabbt de senaste åren inom gruppen tonåriga flickor. Orsaken till denna ökning är veterligen okänd.
Slutsatsen har jag redan skrivit ovan: Detta ställer stora krav på vården.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2019-04-24/19:42

Bytte bromsbelägg idag. Nån bonnläpp hade dragit fast bromsoken med mutterknack inställd på gruvdumper-hjulmutter-läget :twisted: :twisted: :twisted:

De ska dras till 40 Nm...

Tur jag hade egen mutterknack, den fick kämpa ett tag
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2019-04-25/13:42

Kapten Stofil skrev:Bytte bromsbelägg idag. Nån bonnläpp hade dragit fast bromsoken med mutterknack inställd på gruvdumper-hjulmutter-läget :twisted: :twisted: :twisted:

De ska dras till 40 Nm...

Tur jag hade egen mutterknack, den fick kämpa ett tag

Är inte gängorna eller muttrarna slut då? Drar man förbi rekommenderat moment så sitter grejorna sämre.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-25/13:59

Jag blev mest förvånad över, att grejorna tycks ha hållit! Om de nu gjort det (enligt Fredriks rader ovan)?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2019-04-25/14:44

Jag ska byta skruvar tämligen snart. Om inte annat så för att insexen tagit stryk. Gängorna på skruvarna såg ok ut, hoppas deras motparter ser bra ut också.

Skickat från min ATU-L21 via Tapatalk
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-04-25/17:16

Kapten Stofil skrev:Jag ska byta skruvar tämligen snart. Om inte annat så för att insexen tagit stryk.
Gängorna på skruvarna såg ok ut, hoppas deras motparter ser bra ut också.

Tar bort mitt inlägg efter som det inte var så bra enligt tillrättavisning :shock: :mrgreen:
(Skämta inte för det kan tas på allvar ! :D )
Senast redigerad av Kovlingen 2019-04-25/19:22, redigerad totalt 3 gånger.
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-04-25/18:42

Kovlingen skrev:Gott råd är att smörja ordentligt före gängningen :mrgreen:

Nej, Kovlingen - det är ett riktigt dåligt råd, faktiskt!
Åtdragningsmoment anges nästan alltid för torra gängor - i de få fall där gängorna ska smörjas, anges det i princip alltid i specifikationerna.
Är gängorna smorda, blir det med angivet åtdragningsmoment dels högre anliggningskraft i förbandet (eftersom mindre kraft går åt att övervinna friktionen i gängorna), men ännu värre är att gängförbandet inte friktionslåser som det är tänkt. Det är rätt stor risk att det kan gänga upp sig av vibrationer och temperaturväxlingar!
Som någon skrev häromdagen - man bör inte ge råd utanför sitt kompetensområde!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-04-25/19:03

Du missförstod mitt inlägg Gunnar . Detta inlägg var LITE personligt skickat till min goe resekamrat
och det var en aning dubbeltydigt . Han vet vad jag menar ;)
Jag har läst mej till det du skrev på forumet och vet om att det gäller lite andra regler när bultar och muttrar skall dras med rätt moment .
Det där med kompetensområden kan vara lite olika :D :D :D
Hade Gött !
/Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-04-25/19:08

Kovlingen skrev:Du missförstod mitt inlägg Gunnar . Detta inlägg var LITE personligt skickat till min goe resekamrat
och det var en aning dubbeltydigt . Han vet vad jag menar ;)
Jag har läst mej till det du skrev på forumet och vet om att det gäller lite andra regler när bultar och muttrar skall dras med rätt moment .
Det där med kompetensområden kan vara lite olika :D :D :D
Hade Gött !
/Håkan

Det är ju ett "råd" som även andra läser, sannolikt utan att förstå era interna dubbeltydigheter.
Vill Du tråka Din kompis, gör Du det lämpligen i ett PM som inte riskerar att missförstås av andra, och i värsta fall kan leda till en allvarlig olycka!
Men Du har rätt i, att kompetensområden kan vara olika - och det är klokt att hålla sig till sina egna!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2019-04-25/19:23

:)

Skickat från min ATU-L21 via Tapatalk
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-04-25/19:25

Å hugeda mej då ! :(
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-04-25/20:00

R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-04-25/20:22

Gunnar Elmgren skrev: Vill Du tråka Din kompis, gör Du det lämpligen i ett PM

"Tråka" anser jag vara att jävlas med någon och det skulle aldrig falla mej in .
Att "skoja" med en kompis är nått helt annat . Vi brukar köra både PM och SMS (eller heter det pm eller sms ;))
Jag tror att min kompis är väl så rustad i skallen att fatta rätt beslut . Överskott på överdrivet fungerande
hjärnceller jämfört med mej . Det säjer ju verkligen inte mycket om min status :( :lol:
(Förstår inte att han kan blanda sej med så okunniga som mej :shock: :mrgreen: )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2019-04-25/20:37

Kovlingen skrev:
Gunnar Elmgren skrev:... Vi brukar köra både PM och SMS (eller heter det pm eller sms ;))


PM eller SMS... Svårt att veta skillnaden, ah skriv PMS istället så är det enklare... ;)

Nu riskerar vi att denna tråd blir off-topic, då detta inlägg kanske skulle ligga bättre under rubriken "Vad fick dig att le idag" istället... :lol:

För att återgå till tidigare inlägg, jag brukar alltid lägga på en ytterst liten oljefilm/fett på själva bulten, så den inte rostar/oxiderar fast i godset, däremot inget på själva gängorna om det skall dras moment.
Då riskerar man inte att den sitter fast nästa gång, då fettet rimligtvis har eliminerat risken att fukt och väta kommer ända in till själva gängorna.

Men som sagt, olika skolor lär olika...

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Mimmi » 2019-04-25/20:39

Hej!

Beträffande fästskruvar för bromsok är det till och med så att vissa fordonstillverkare föreskriver medelhård Loctite vid montering. För övrigt är det helt rätt som Gunnar skriver om skruvförband.

I gamla Forum hade jag en mycket uppskattad handledning om skruvar, gängor och dessas hantering. Det verkar nu tyvärr vara försvunnet, det fanns ett tag att finna under "Tips & Råd" på hemsidan.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2019-04-25/20:49

Oj är dom borta nu ??? :(

Läste dina mekartips Mimmi och uppskattade dom mycket. Du visade och beskrev allt från momentnycklar till hur du vårdade din pippigula BMW-hoj.
Har du kvar den förresten, eller är det den fina K100'an som gäller nuförtiden ?

Önskar dig en trevlig kväll !

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Mimmi » 2019-04-25/20:58

Hej Mats!

Mektipsen verkar finns kvar, men råden om skruvarna hittar jag inte längre, tyvärr.
Den gula R1150 GS "Gullan" sålde jag till min bror för 9 år sedan, det var då jag köpte min K1100 LT "Wolfgang" som jag har nu. Den röda K100RS "Röd Kalle" Du såg hemma hos oss är inte min numera, den köpte Marie av mig när jag köpte 1150 GS.
Men visst såg Du även min tvåfärgade K11LT vid samma tillfälle?
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-04-25/21:07

Nya tider Mimmi . Nu repareras snart ingenting utan byts ut , rakt av .
(Jag har nog läst en del i dina inlägg , rättare sagt det som var skrivet :) )
Tid är pengar och data har tagit över , snart allt .
Har skruvat lite i motorer och var noga med vissa moment .
Nu finns det ett fåtal som kan skruva med moderna maskiner och det
är slit och släng som gäller .
Måste säja att allt håller mycket längre och att köpa ett fordon som gått 15 - 20 000 mil
känns inte som nått som skapar panik . Köpte en r1200r som gått då Lite drygt 7000 mil och
nu över 8000 . Skapar ingen oro . (Skulle ha varit på 60 - 70-talet och tidigare :o )
Gamla maskiner var moderna på sin tid och ingen skulle då tänkt sej dagens hojar .
Kommer inte att köpa nån fler hoj och lägger hojen av så får jag väl göra sammalunda :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2019-04-25/21:11

Visst gjorde jag det, men mindes inte att det var en K1100, hade för mig att även den var en K100.
Börjar väl bli gammal och dement kanske... :lol:

Jo både Maries Röd-Kalle och din fina LT stod ju på gården, kunde inte slita ögonen från den fina knarren nästan. Vilken puts du har på den... :o :D
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-04-25/21:14

Mimmi skrev:Men visst såg Du även min tvåfärgade K11LT vid samma tillfälle?

Så där kanske :D
Välskött hoj.jpg
Välskött hoj.jpg (128.41 KiB) Visad 7679 gånger
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2019-04-25/21:19

Snygg... Otroligt grann ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-04-25/21:25

BmwMats skrev:Snygg... Otroligt grann ;)

Som ny :o :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-04-25/21:34

Det är ju lätt att skämmas om man träffar på sådana ex. och ser sin egen "puts" :o :x
vilken är otroligt begränsad i jämförelse :shock: :oops:
Skulle var straffbart att visa upp sådana ex :o :cry:

Sedan har vi de som köper "ny puts" varje år :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Mimmi » 2019-04-25/21:40

Hej!

Han är ännu finare nu... ;)
Kommer väl några bilder om ett tag, han står fortfarande i verkstaden på lyften. Vi har båda två varit rejält sjuka i influensa och förkylning så jag ligger flera veckor efter med alla arbeten.
Det var den mest långdragna influensa/förkylning jag upplevt; på måndag är det fyra veckor sedan det bröt ut och orken har inte återkommit ännu! :( :shock:
Och jag som trodde att det bara är karlar som blir sjuka... :) Men de är nog gnälligare och ynkligare då tror jag! :D
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst