Vad fick dig att inte le idag?

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Mimmi » 2017-12-16/20:29

Bror Gårdelöf skrev: //vanliga 220-voltsuttag, fungerar.


Hej!

Det är minsann inget vanligt uttag det Du skriver om, det var 1988 som systemspänningen höjdes till 400V.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-12-16/20:51

Hoppsan!

Men alla de gamla apparater, som finns kvar sedan tiden dessförinnan. Klarar de en spänningshöjning till nästan det dubbla?

Min Harman/Kardon 430, inköpt på 70-talet, används visserligen inte ofta numera, men den fungerar som förr.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Mimmi » 2017-12-16/21:00

Hej!

Elteknik är visst inte Din starka sida... ;)
Systemspänningen mäts mellan två faser och är 400V, nätspänningen mäts mellan fas och nolla och är då således 230V.
Apparater märkta med 220V klarar 230V utan några som helst problem, och är dessutom godkända för det.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-12-16/21:22

Nej, det har jag aldrig påstått - men i hela mitt liv har "hushållsspänning" angivits till 220 Volt eller något högre. Därav min formulering.
Men jag begriper så mycket, att en polvändning av sladdarna i en mikrovågsugns elkabel inte skulle förvandla den till en kyl. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-12-16/22:44

Polvändning ställer sig svårt när det handlar om växelspänning, som definitionsmässigt inte har några poler. :mrgreen:
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-12-16/22:48

Helt enig. Det handlar ju om ett aprilskämt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-12-19/17:13

Jösses vad jag är körsugen....
(Fem månader kvar :shock: )

Att sitta på arbetstid och slögoogla mc-touring hjälper ju inte.

Touring.jpg
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-12-19/17:43

Men det är bättre än inget. "Planeringen är halva nöjet."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2017-12-20/18:19

Fredric Fredricson skrev:Köpa en snöslunga brukar väl annars vara ett stensäkert sätt att garantera sig en snöfri vinter.

Snöfri vet jag inte men idag var det på nollan och regnade :shock:
Inge Brum Brum idag :(
Åkte ner till stora köpcentret och KÖPTE en julgran istället . :o
Går ju inte att leta granskrället när dom har massor med fastfrusen snö på grenarna
så de ligger mot stammen . :evil:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2017-12-21/16:21

Måns Ulveståhl skrev:Jösses vad jag är körsugen....
(Fem månader kvar :shock: )
Att sitta på arbetstid och slögoogla mc-touring hjälper ju inte.

Nog går det att hitta roligare resmål än dessa "framåtillbakavägar" .
Det enda nöjet jag kan se är ? ? ? ? ? ? :D
Nää detta är bättre . Kolla detta !
https://www.youtube.com/watch?v=rtrbYaV8mqk&t=431s
Finns i mängder ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2017-12-21/16:52

Livet är bra konstigt för ena gången har man dödliga fällor utsatta för att fånga dessa skadedjur ,
Nästa gång har man en tam (liten mus) som man ser om och matar med nötter odyl.
Den tama fäster man sej lite vid ( har gått ett år) men den har fått problen så pass
att det är det mest humana är att låta den sluta pinas .
Jag har haft hundar men jag sa när det "var dags" att aldrig mer en hund . :cry: :cry: :cry:
Jag känner likadant nu men inte i samma grad . Det var ännu värre :(
Vissa går att prata med tror jag . :?
Lord.jpg
Lord.jpg (31.85 KiB) Visad 10401 gånger
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-12-21/18:45

Jag har själv haft två hundar under min uppväxt.
Att förlora en hund är att förlora en nära familjemedlem.

Jag har inte vågat skaffa mig hund på senare tid trots viljan pga tidigare erfarenheter.
Ett "kattskrälle" totalt ointresserad av dig lever i en evighet medan en hund med dig som enda livsuppgift lever i bästa fall enbart runt 10 år innan det är dags för sista veterinärbesöket.
Livet är inte alltid rättvist.

Jo, jag vet att det finns "kattmänniskor" här med en något mer nyanserad syn på katt ;)
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2017-12-21/19:17, redigerad totalt 1 gång.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2017-12-21/18:57

Min mor brukade säja "när man skaffar ett husdjur skaffar man både en glädje och en sorg" .
Det stämmer till 100% :|
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-12-21/19:19

Förutom om man skaffar katt.
Då får man bara "hin håle" själv i miniformat :o
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-12-21/20:12

Winston Churchill formulerade det bra: "Jag gillar grisar. Hunden ser upp till dig. Katten ser ner på dig. Det är bara grisen, som betraktar dig som sin jämlike."

En annan formulering är "Vill du ha gränslös kärlek, skaffa hund" (och underförstått "satt pli på den"). Det märker naturligtvis hundägaren, som är den flockledare hunden ser upp till, och därför kan det varasvårt att låta avliva jycken, när den blivit gammal och sjuk. Men det kommer en dag, när det bästa man kan göra för hunden är att låta avliva den.

Katter är sig själva nog och ser sina hussar och mattar som tjänstefolk. Det är helt enkelt olika egenskaper hos respektive djurart, och det kan man inte klandra dem för - men man väljer förstås husdjur efter kynne.

Ett talesätt lyder "Hunden följer med husse, medan katten stannar vid huset" (och alltså ser dess nya ägare som nytt tjänstefolk). Jag vet inte, hur sant det är, men som beskrivning av dessa djurs kynne är uttrycket inte dumt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2017-12-21/20:14

Till Måns : Kan bli så . Har haft strimlade armar en gång . De va inte Olit :cry:

Till Bror : En katt som inte trivs har jag sett letar sig nytt "boende" .
Emigrerar eller vad det heter tex. till grannbyn ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-12-21/20:39

Den trivdes måhända inte med den första uppsättningen "tjänstefolk"?

Vi har en idealisk katt - grannens, en svart helangora, som heter Charlie - men innan vi visste det, döpte vi honom till "Flaskborsten", eftersom den yviga svansen, som han håller rakt upp, ser ut precis som en sådan.
Han går sina inspektionsrundor till oss grannar lite då och då och vill bli bjuden på en skvätt mjölk eller grädde. Han är mycket väluppfostrad, om man ser till vissa länders seder, för han lämnar alltid lite kvar.
Sedan kan han ligga och gona sig inomhus i någon soffa eller utomhus, på altanen, beroende på väder.
Därefter går han sin väg - och kommer åter, när det passar honom.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2017-12-21/20:45

En katt bestämmer ingen över , och tror nån nått annat så lär dom få lära om .
Det går att lära katter att göra saker men bara om de själv vill .
Det är rackarns tur att de är små :shock: :o :)

"Jag är en Katt , och jag går mina egna vägar" !
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-12-21/20:46

Bror Gårdelöf skrev:... vill bli bjuden på en skvätt mjölk eller grädde....

Katter ska inte bjudas på mjölk eller grädde, deras magar mår inte bra av det.
http://veterinaren.nu/fragelada/besvara ... till-katt/
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-12-21/20:49

Kanske därför katten känner sig tvungen att "gå en runda" :twisted:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2017-12-21/20:52

Måns Ulveståhl skrev:Kanske därför katten känner sig tvungen att "gå en runda" :twisted:

Jag visste ju inte att det var delvis vildkatt i den . Aj AJ Aj va bråttom dem den fick :(
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-12-21/20:56

Ernst på TV....
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2017-12-21/21:13

Måns Ulveståhl skrev:Ernst på TV....

Blää ! :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-12-21/21:24

Gunnar Elmgren skrev: Katter ska inte bjudas på mjölk eller grädde, deras magar mår inte bra av det.

Intressant. Jag tillbringade barndomens somrar på farfars småbruk i Dalsland. Hos honom - och hos alla grannbönderna - var det sjävklart, att ladugårdskatterna fick en skvätt mjölk i samband med mjölkningen. "Färskare finns inte." Katterna visste, vad som vankades, och kom alltid med fart och fläng.
Så mjölk till katter har fram till nu varit en självklarhet för mig - men man får ju tro på sakkunnigt folk som veterinärer.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2017-12-21/21:33

Vet inte säkert men det kan vara olika bland kattraser , men nu gissar jag utav bara tusingen .
En vanlig "bonnkatt" i ladugårdsmiljö klarar nog det (tror jag)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2017-12-22/00:11

Såsom sammanboende med en katttokig hustru och 17 katter (dagsnotering) kan jag meddela att katter i allra högsta grad är individer och finns i spannet "hej luft" till "måste sitta på mattes eller husses axlar hela dan". Katter blir dessutom i regel mer tillgivna när dom blir äldre och lever normalt mellan 15-18 år, men undantag finns.

Med få undantag funkar katter bra i grupp men det kan ta ett par månader av "diskussioner" med dom andra katterna innan dom anpassat sig. Katter slåss inte om dom kan gå undan, förutom om dom är helt säkra på att dom kan vinna.
När "anpassningen" väl är avklarad kan dom sova rygg mot rygg.

Samtliga vår katter är "recyclade" på ett eller annat sätt och får man in en vild katt så kan det ta två till tre år innan den litar på människor och vi har enstaka katter som bara litar på familjen och håller sig undan när vi får besök.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2017-12-22/00:39

En katt låter sej aldrig luras in i nått den inte vill göra . Dess beteende går helt
på vad som finns inbakad i hjärnbarken ev . djupare . Det går att leka med en katt men
bara tills DEN blir less (och då smäller det) annars går den bara därifrån .'
Om husse säjer hit eller kom bryr sej aldrig katten utan bara går sin väg .
Den bara gör som den känner är bäst , just då .
En katt är "smart" och vet att leta fördelar men lita inte på det .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Hasse Gustafsson » 2017-12-22/10:40

Vurmandet för katter :(
Katter tar död på ca 100 000 småfåglar om året, gulligt va
I mina ögon ett rent skadedjur.
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-12-22/14:23

Bor man som vi i närheten av odlade sädesfält, är man dock glad, att katter också decimerar det antal möss, som gärna letar sig in i husen, när skördetröskorna gjort sitt, och det börjar bli kyligare.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-12-22/15:57

Katter är definitivt nyttodjur - de håller efter allehanda gnagare, och riktiga utekatter bryr sig sällan om småfåglar. Möss och sorkar tycks vara godare än pilfinkar eller blåmesar, helt enkelt, och det är mer mat på dom också. Våra katter springer ute som dom vill året om, och kommer ofta in för att stolt förevisa en infångad mus eller sork - någon enstaka fågel har iofs också blivit insläpad, men det är flera år sedan det sist hände. (Innan någon börjar tycka att det är olämpligt med fritt springande katter - vi bor på landet, med åkrar, skog och ängar runtomkring, och över en km till närmaste trafikerade väg. Katterna mår definitivt bäst av att få vara ute - och även om dom tittar intresserat på småfåglarna, så är det gnagare dom jagar.)
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-12-23/09:17

Apropå våra inlägg om husdjur: I dagens ledare i Östgöta Correspondenten skriver redaktören Christer Kustvik, att han själv blev förvånad över den våg av välbehag, som sköljer genom kroppen, när han klappar den nyanskaffade cockapoo-valpen. Som journalist ringer han därför upp professorn i etologi (läran om djurs beteende) Per Jensen, Linköpings Universitet.

Jensen förklarar, att det Kustvik upplever är en våg av oxytocin - "må bra-hormonet". Mycken forskning har utförts om detta, både vid kontakt människa-människa (förälskade par och nyblivna mödrar/barn badar i oxytocin, vilket underlättar anknytningen) och människa-djur. Även blickkontakt med hunden frisätter oxytocin - och det intressanta är, att man visat, att detta är ömsesidigt. (Men det har väl de flesta hundägare haft på känn i generationer? Och farao vet, om det gäller katter. Där är det måhända mer ensidigt från mattes/husses sida? Mina funderingar, inte Jensens.)

Jensen fortsätter med att relatera färska studier, som visar, att hundägare har betydligt lägre risk för hjärt-kärl-sjukdomar, och även om man räknar bort personlighetsvariabler, kvarstår att hundägare är friskare(!).

Det är alltså inte konstigt, att hunden verkligen bir en familjemedlem, och att det blir en så påtaglig sorg, när den måste avlivas.

Han fortsätter med en hel del andra positiva företeelser med hundar, såsom på demensboenden, hos barn på sjukhus (jodå, det finns sjukhushundar), barn med neuropsykiatriska åkommor eller andra funktionsnedsättningar.
(Dessutom finns ju alla "professionella hundområden" som ledarhund, polishund, knarkhund och hundar som tränats till att markera för allt från kvicksilveravfall till vägglöss, men det tas inte upp i ledaren.)
Hur som helst finns fog för påståendet om människans bästa vän - vilket får mig att le.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-12-23/11:54

Bror Gårdelöf skrev:Och farao vet, om det gäller katter. Där är det måhända mer ensidigt från mattes/husses sida? Mina funderingar, inte Jenssens.)

Har Du någonsin haft katt, Bror? Gissar att Du inte har det, för då hade Du känt till att katter är stora livsnjutare, som definitivt uppskattar kontakten med "sina" människor. En spinnande katt i knät eller bredvid i soffan mår definitivt bra - om det nu handlar om oxytocin eller något annat vet Du bättre än jag, men det är definitivt allt annat än ensidigt!

Bror Gårdelöf skrev:Jenssen fortsätter med att relatera färska studier, som visar, att hundägare har betydligt lägre risk för hjärt-kärl-sjukdomar, och även om man räknar bort personlighetsvariabler, kvarstår att hundägare är friskare(!).

Och Du tror möjligen inte, att detta har samband med att hundägare får motion när hunden rastas? Djurägare mår måhända bättre än icke-djurägare tack vare socialt samspel, men Du som läkare torde vara bekant med sambandet mellan motion och hjärt- och kärlåkommor.
Det gäller att hålla isär det här med korrelation och kausalitet....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-12-23/12:38

Jäpp - vi har haft två katter och trivts mycket bra med dem. De har varit klart utmejslade personligheter båda två - och i likhet med Era, har de fått vara ute efter egna önskemål. Du vet ju, hur vi bor. Att de trivts, när vi klappat dem och skött om dem, har varit ställt utom allt tvivel, men med katter är det ändå så, att de trivs på sina villkor - inte på husses eller mattes. Det enda kattdjur, som lever i flock, är lejonet. Andra kattdjur är veterligen "singulära" och därmed individualister. En av mina kollegor brukar säga: "Att leda läkare är som att valla katter" - och den, som försökt valla katter, vet, att det är fåfäng möda.

Hundar, däremot, är flockdjur och ser upp till flockledaren, vilket i ett sunt förhållandet är husse, matte eller hela familjen. (Får hunden bli flockledare i familjen, kan den bli hur odräglig som helst - och i värsta fall farlig.)

Vad gäller det där med korrelation och kausalitet, var det just, vad Jensen hade tittat på och hävdade, att skillnaden kvarstod till hundägarnas fördel. (Däremot stod inte en rad i ledaren om människans relation till katter. Det är mina egna funderingar - parade med bl a Churchillcitatet i tidigare inlägg.)

Hund har jag däremot aldrig haft själv - men väl hustrun, som växte upp tillsammans med den svarta mellanpudeln Pepper. Dagen, då han gick ur tiden, tog henne mycket hårt.

En kamrat hävdade för många år sedan, att han inte gillade katter, för att de var "falska". Jag hade aldrig tänkt i de banorna - och kom efter en del funderande fram till rakt motsatt åsikt. Katter är inte falska utan är, som de är - och visar det.

I övrigt blir det ju fånigt att "klandra" olika djurarter för deras egenskaper. Djur agerar enligt sin natur - vilket i en del fall innebär, att de är villiga att underordna sig människan, i andra fall inte. Det är bara att acceptera.

I ett vidare perspektiv minns jag, att jag läst någon artikel om, att av alla djurarter, som finns på klotet, har människan "lyckats tämja" ett fåtal; 14 eller 18, eller vad det nu var.
Hunden tros vara det äldsta tamdjuret och kommer från vargen. Artikeln hade en intressant vinkel på, hur vargen blev hund. Å ena sidan lärde sig vargarna, att i närheten av människor fanns det mat. Å andra sidan var de vilda djur. De aggressivaste attackerade människorna - och blev ofta själva dödade. De skyggaste höll sig på avstånd - och blev dagens vargar. Men så fanns en liten grupp, som inte var så aggressiv, och som dessutom vågade sig allt närmare människan. Med tiden uppstod ett samarbete mellan människorna och dessa vargar, och ur detta uppstod tamhunden - som med tid och avel kom att uppvisa en förbluffande variabilitet! Det räcker med att titta på en chihuahua och en grand danois för att förundras.

Katterna var heliga i det gamla Egypten - sannolikt för att de fångade råttor, som annars skulle ha ställt till stora skador på matförråden. Därmed uppstod en annan symbios, som gagnade båda arterna - och med tiden fick man tamkatter. Deras variabilitet är dock nästan ingen alls, om den jämförs med hunden.

Artikelns poäng var, att det fåtal tamdjur, som finns, på detta sätt "tämjt sig själva", eftersom det gagnat både djuret och människan. Men det absoluta flertalet djur på klotet går inte att tämja i egentlig mening. Enstaka exemplar kan lära sig att inte vara rädda för människor - men tämjbara? Icke.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-12-23/20:14

Något helt annat, som inte fick mig att le idag, var Östgöta Correspondentens referat av en debattartikel i DN, skriven av tre forskare inom naturvetenskap. De har noterat, att årets adventskalender i TV framställer matematik och naturvetenskap som tråkigt och nördigt. Tre barn blir "bestraffade" med matematikundervisning och hamnar i en dammig lokal i en källare.
Sådant är en egendomlig, men tydligen väl inarbetad fördom hos alltför många inom media- och kulturbranschen - och det har för mig länge tett sig egendomligt, att man på detta sätt koketterar med sin egen inkrökthet!

På samma sätt är det uppenbarligen skillnad på kultur och kultur, för när en av SR:s kända kulturjournalister - Gunnar Bolin - sitter i buren i På spåret, känner han inte ens till en av de mest kända ariorna i Händels Messias! (Just musik är för övrigt en kulturform, som ofta tilltalar och utövas av naturvetare och teknologer.)

Ett annat lågvattenmärke i samma stil fick en hojkompis, själv ingenjör, höra, nämligen att ingenjörer inte är kreativa! Engelskans ingenuity kan översättas med "påhittighet", och hela vårt moderna samhälle vilar på praktiskt tillämpbar påhittighet. Även kulturnissar åker förmodligen bil/buss/tåg och flyger emellanåt. Förmodligen lyssnar de på radio och ser på TV - som inte sällan är deras eget medium! - och de använder såväl datorer som telefoner och hissar. Men sådan konkret kreativitet är förmodligen fel sorts kreativitet!

"Det är bättre att tiga och tas för en narr än att tala och bevisa det", sade Abraham Lincoln - och det gäller även det skrivna ordet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav zoddri » 2017-12-24/10:45

Är i samma sits som Fredric skriver om, kattokig sambo även om det inte är fullt så många katter hos oss. Och i princip alla är omplaceringar eller halvt förvildade som annars inte hade varit vid liv idag.

De är definitivt mer egensinniga än hundar men det går att träna dem, en av våra svarar bra på "klickerträning" och kan lite grundläggande tricks. Men de flesta verkar ju mest fundera om människan i fråga helt tappat vettet. :?
Och de är definitivt inte snälla mot fåglar. Men det är ett rovdjur, en riktigt effektiv jägare, och det märks definitivt i fågelbeståndet om en duktig jägare dyker upp. Jag är helt för att man inte ska få släppa ut katter vind för våg utan att de, likt hundar, ska hållas under uppsikt när de är utomhus. Speciellt i tätort.
Krasst sett är det ett rovdjur som inte finns naturligt i landet.

Jag tror själv att många har problem med katter för att de har ett rätt annorlunda kroppsspråk än hundar. Och eftersom de är så små (fysiskt) ser alla människor det inte som ett seriöst hot om katten försöker säga ifrån när den blir obekväm/trängd. Och sen får de lära sig just hur vassa kattklor är..
Fast vissa katter är ju också lite sadistiska och gillar att bjuda in människan att klia dem på magen för att sedan sätta fyra tassar och en mun i den intet ont anande handen.. :D Men de flesta av våra är rätt så nöjda med att spendera tiden med att ligga i soffan och spinna, brottas lite med övriga i flocken och sen äta lite ibland. Och tigga gos.
BMW F650 -98
En cylinder räcker väl...?
zoddri
 
Inlägg: 88
Blev medlem: 2016-04-28/13:48
Ort: Umeå

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2017-12-24/12:26

"Jag är katt och jag går mina egna vägar"
Googla gärna på detta också .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-12-24/12:28

zoddri skrev: Fast vissa katter är ju också lite sadistiska och gillar att bjuda in människan att klia dem på magen för att sedan sätta fyra tassar och en mun i den intet ont anande handen...

Jag grunnar på, om det där har att göra med, om det är han- eller honkatter? Vi har haft en av varje. Honan tillät oss att klia henne på främre delen av magen "hur länge som helst" och bara låg och spann - men om vi gick längre bakåt, mot ljumskarna, kom klor och tänder snabbt i bruk - även efter att hon blivit steriliserad, vilket jag av veterinären fick lära mig innebar, att hon också var kastrerad, dvs äggstockarna togs bort.
Därefter hade vi en kastrerad hankatt, som "aldrig" använde klor och tänder, oavsett hur långt bak mot ljumskarna vi kom.
Men ett exemplar av varje bevisar förstås inget alls.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Perra_II63 » 2017-12-24/13:28

Bild

När det gäller katter....
God Jul!
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2017-12-26/21:35

Vi har, som sagt, haft 17 katter under en längre tid. Dagsnoteringen är tyvärr 16, eftersom en gick bort natten till juldan. Nåt som inte framkallade leenden direkt. Det var emellertid väntat, han hade nått vad veterinärerna kallar "steg fyra" i njursvikt och då är det bara en fråga om tid.

Hur som helst, när det gäller våra katter så varken bits eller rivs dom annat än ibland av misstag när man leker med dom. Fast i det fallet handlar det mest om att dom slår till med en tass med klor framme och om man inte rycker åt sig handen så blir det knappt märken.
Nu tror jag inte att det är så att våra katter är speciellt fredliga av sig men det faktum att dom är trygga parat med att familjen är väldigt kattvan gör att jag inte minns när något blodvite uppstod senast (förutom förståss när en veterinär skulle ta blodprov på en av våra katter och katten bestämde sig för att ge igen med samma mynt).

Katter är inte domesticerade som hundar och är inte heller flockdjur men det går utmärkt för katter att leva i flock. Dom visar oerhörd hänsyn till varandra och även om det ibland kan bli lite "vifta tass" och "grovt språk" katterna emellan så är det inte vanligt förekommande. En ny katt har oftast en period då den fräser åt alla andra som kommer i närheten men det går över på ett par dar eller nån vecka.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2017-12-27/06:10

När jag nu har köpt en redig snöslunga vare det ju roligt om det kom mer än 2 cm .
Gärna något mer än att det går lätt att ta bort med en snölasse/snösläde .
Jag fick så jag teg . Det har vräkt ner snö i massor så det är rent löjligt :shock:
Jag har lite att pyssla med idag . Det är då säkert :o

//Snögubben
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2017-12-28/13:18

Jaha , det blev löjligt idag också :shock:
Dra ända in i skogen vad det snöar . :o
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2017-12-28/14:33

Kovlingen skrev:Jaha , det blev löjligt idag också :shock:
Dra ända in i skogen vad det snöar . :o

För att du skall slippa skriva så mycket i den här tråden kommer här lite "motgift":
https://www.youtube.com/watch?v=eHhKMu8jrfw

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2017-12-28/16:09

Fredric Fredricson skrev:För att du skall slippa skriva så mycket i den här tråden kommer här lite "motgift":

Är du vaken den här tiden Fredric :shock: 8-)

Åkej ! Då får jag väl skriva i motsvarande tråd då :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-12-28/17:07

Suveränt Fredric!

En kollega till mig är sikh.
Gissa vad jag ska skicka till honom.... :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-12-28/17:30

Elegant dans - men särskilt mycket snö blev inte skottad.;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2017-12-28/22:52

Bror Gårdelöf skrev:Elegant dans - men särskilt mycket snö blev inte skottad.;)

Näe kanske inte, men det är omöjligt, i alla fall för mig, att inte le när man ser Bhangra-dans.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Håkan » 2018-01-01/11:03

Jag ser att Inge K har gjort ändringar i sin profilbild...
Är det dagsformen? Isblåsa på huvudet och pillerburk tillhands?
memberlist.php?mode=viewprofile&u=6945
Hoppas det går över. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-01-01/21:54

Strömlös . Kolsvart

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Olof Eriksson » 2018-01-01/22:07

Kovlingen skrev:Strömlös . Kolsvart

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Men har du inget lyse på din nya exklusiva snöslunga? Eller åtminstone ett elutag :)
Senast redigerad av Olof Eriksson 2018-01-02/07:35, redigerad totalt 1 gång.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BrooklynS » 2018-01-01/22:41

Bättre strömlös än rådlös. :)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst