Vad fick dig att inte le idag?

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2018-01-17/15:50

Bror Gårdelöf skrev:
BmwMats skrev:Tacka vet jag min gamla bil med B18, fyra tändkablar och brytarspetsar. Inga motorlampor som tänds där inte ! ;)

Men tittar Du på driftsäkerheten på den bilen, så var den väl inte bättre än dagens bilar? Den huvudsakliga skillnaden var, att "en händig karl" kunde serva mer av sin bil själv på den tiden. Idag krävs tillgång till elektroniska program, och man byter ut hela komponenter i stället för att laga dem.

Min första bil var en Saab 99 L, -73. På den behövde jag byta kylare vid ett tillfälle och avgassystem vid två. Dessutom gick primärtransmissionskedjan av vid ett tillfälle!

På de två Renaulter jag har - den ena sedan 2005 och 23 000 mil - har INGA sådana åtgärder behövts. Den har inte varit felfri, men jämför jag den med bilarna från 70- och 80-talen, har det varit avsevärt mindre krångel.
Dock är den sådan, att när något behöver göras, behöver det göras på verkstad - och det är inte gratis.
Det som inte höll så bra på den tidens bilar var chassikomponenter (PVns framvagn blev glapp på nolltid om man inte smorde den jämt, tror serviceintervallet var 50 mil) och karossen som rostade friskt. Drivlinan däremot var rejält överdimensionerad och höll i evigheter med minimalt underhåll. Åtminstone vad gäller Volvo.

Skickat från min HUAWEI CAM-L21 via Tapatalk
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BrooklynS » 2018-01-17/17:18

”Evigheter” - i jämförelse med tvåtaktare och Opels gamla 1700... :)

I verkligheten höll kamdrevet ungefär 10-12.000 mil, kamaxellager slets, förgasare glappade efter rätt få mil. Knutkorsen i kardanen höll väl ungefär 15.000 mil. Idag går en bil lätt 40.000 mil utan att byta någonting i drivlinan, även framhjulsdrivna som tidigare haft problem med drivknutar och koppling. Gamla Volvo har ett oförtjänt rykte om att vara ”bra” men det skall sägas att de blev allt bättre med tiden och en sen 940 är faktiskt riktigt bra, sett ur slitstyrkesynpunkt. Däremot är de absolut robusta och tål tung last utan att gå sönder.

Däremot har jag stött på inte så få Citroën av modellerna DS, CX och XM som gått enorma mängder mil, ibland över 100.000 mil. De har känts förvånansvärt friska och drivlinorna här är sanslöst överdimensionerade, liksom chassit (XM undantagen). Klarar man rosten är de i praktiken outslitliga.


Brooklyn Garage
Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-01-17/18:46

Kul detta med franska bilar, vars kvalitetsrykte i Sverige varit i bästa fall sisådär.
Vår lokala taxifirma körde Peugeot kombi, och jag tror, att man var uppe i över 80 000 mil, innan den bilen lämnade in - om ens då.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav DaK » 2018-01-17/21:15

Bror Gårdelöf skrev:
BmwMats skrev:
Min första bil var en Saab 99 L, -73. På den behövde jag byta kylare vid ett tillfälle och avgassystem vid två. Dessutom gick primärtransmissionskedjan av vid ett tillfälle!


Du skulle köpt en bil med kardan :!:
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-01-18/09:46

Det har av olika skäl - inte ideologiska - genomgående blivit framhjulsdrivet för min del.
Men poängen är ändå, att sådant, som ansågs självklart för 25 år sedan, inte är det idag.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2018-01-18/15:45

Volvo gick ju ut med att en "Bil skall vara bakhjulsdriven och det kommer vi alltid att bygga"... :o

Det är ju några år sedan, men jag har reklamen i färskt minne.
Dom ändrade ju koncept med tiden, man får ju inte vara sämre än att man kan ändra sig... :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-01-18/16:15

Volvos X-modellerna har väl bakhjulsdrift :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2018-01-18/20:09

Kovlingen skrev:Volvos X-modellerna har väl bakhjulsdrift :?


I kombination med att även framhjulen driver - Fyrhjulsdrift ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-01-18/20:52

BmwMats skrev:[ I kombination med att även framhjulen driver - Fyrhjulsdrift ;)

Det menar du inte :o :? :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-01-18/21:55

Kinesiska bilar såsom Volvo undviker jag :mrgreen:

...och franska
...och engelska
...och norska
...och ryska
...och italienska
...och japanska
...och amerikanska
...och indiska
...och sydkoreanska
...men bara nästan alla tyska :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-01-19/02:29

Jag är inte en religiös person men om det fanns en kyrka som predikade att "bilar skola driva på bakhjulen" (hör jag ett "Amen"?) skulle jag kunna vara överstepräst.

Det är ett rent religiöst ställningstagande och som sådant inget man tar med förnuft eller resonemang utan det grundar sig helt på tro och grundlig indoktrinering från barnsben. Som liten knodd med nytaget körkort brukade jag köra runt på vintern med en glatt svansviftande BMW 2002i. Sånt sätter djupa spår.

Och så är det mycket roligare att köra bakhjulsdrivet. :D

Fyrkrafsare kan åxå va kul men man måste ligga så nära gränsen i kurvorna för att få ut bakdelen. Dom jag haft har haft en obehaglig tendens att växla mellan under och överstyrning om man inte satsar ordentligt.

Visst, ett par sessioner med en psykiatiker kan kanske få mig på andra tankar men jag säger som Pippi Långstrump när hon får frågan om hon lider av fräknar:
"Jag lider inte av dom, jag gillar dom!"

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-01-19/09:12

Jag tror, att kåsören Cello (Olle Carle) hade en bra variant på Pippis konstaterande: "Det påstås, att alla människor lider av fördomar. Det är fel. Jag har fördomar, men jag lider inte av dem."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-01-19/10:36

Bakhjulsdrivet kräver ju åtminstone ett uns körförståelse.
Det är en bristkunskap bland dagens moderna homo sapiens som hellre verkar vilja färdas i något självkörande.
När tom BMW börjar göra avsteg från den heliga principen "Bakhjulsdrivet über Alles" så vet man att världen är på väg utför.

En liten lätt framhjusdriven bil kan vara kul att svänga runt på motorbanorna.
Det känns ungefär som en motor monterad på två framhjul med föraren släpandes efter.
Bakhjulsdrivet å andra sidan, speciellt med en potent motor vilken ger känslan av att ha en raket fastspänd på ryggen, ger mer härliga körupplevelser som brukar utmynna i korta fraser under hög puls såsom "Aj, aj, aj!", "Oj, oj, oj!", och "Fy f-n!!!". Enbart förarens förmåga avgör "raketens" riktning, vilket är den stora anledningen till att vi som gillar att köra gillar bakhjulsdrivet.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-01-19/11:03

Alla moderna bilar har ju nån funktion som är avsedd att förta glädjen på vinterväglag. På min gamla bil hette den ASC (Anti-Skoj Control) och på min nya har jag inte riktigt koll på vad den kallas men den kopplar man ur i flera steg. Har inte orkat läsa igenom och memorera hela instruktionsboken.

Det som verkligen fått mig att inte le var dock att några personer ansåg att dom var i större behov av min krockkudde än vad jag var och följdaktligen slog in rutan och stal den. Nu är jag givetvis försäkrad men att vara utan bil ett antal veckor just när väglaget börjar bli "intressant" är inget att le åt.

Lyckligvis är jag inte beroende av bilen, jag bor nära kommunal transport och jobbar för det mesta hemifrån, så det är mest ett irritationsmoment, men ett stort sånt.

Att gubben behöver promenera till affären och tänka sig för hur mycket han lastar i vagnen eftersom han måste bära hem allt för egen maskin är i och för sig säkert bara nyttigt och vissa inköp får väl vänta så jag sitter ju inte i sjön, direkt.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-01-19/11:26

Fram- eller bakhjulsdrift är ju en gammal diskussion, där bakhjulsdrift länge var norm, men några uppstickare gjorde tvärt om. Dansken Jörg Skafte Rasmussens DKW kom 1928(?) med tvärställd tvåtaktare och framhjulsdrift (så Alec Issigonis var definitivt inte först med idén. Hundkojan kom 1959.) Citroën, som länge gjort sig kända för att tänka annorlunda, kom med sin Traction Avant ("Gangstercittran"), och Saab kom med sina små tvåtaktare, ritade av flygplansingenjörer.
Att de inte låg så illa till visade bland andra Eric Carlsson "på taket", som vann åtskilliga internationella rallyn med en bil, vars motor väl knappast kom upp i 30 pållar(?) och Harry "Sputnik" Källström, som gjorde detsamma i Hundkojan.
Saab var ju för övrigt mycket framgångsrikt inom rallysporten under lång tid (Per Eklund, i en bil, som hade tio gånger högre effekt än Eric Carlssons), innan Audi kom med sina fyrhjulsdrivna modeller, och Saab kastade in handduken.

Under 70-talet var vi ett gäng läkare, som pendlade mellan Linköping och Motala. En överläkare hade en Toyota Crown - bakhjulsdriven och mycket lätt i stjärten.
En kurskamrat hade en Saab V4, och jag kommer fortfarande ihåg överläkarens skräckslagna flämtning, när kursaren gjorde en omkörning, som innebar, att han korsade en rejäl snösträng före och efter. Toyotan skulle nog ha gått av vägen vid den manövern, men Saabens smala däck och framhjulsdrift bara grävde sig genom strängen, och bilen gick som på räls under omkörningen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BrooklynS » 2018-01-19/12:08

En framhjulsdriven bil är både säker och rolig, men den kräver lite mer kunskaper av föraren. I rally är det sedan länge känt att en framhjulsdriven bil med samma vikteffektförhållande är snabbare än en bakhjulsdriven; så länge underlaget inte enbart är torr asfalt.
Men det är inte svenssonförare heller.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav gorbra » 2018-01-19/12:49

Påminner mig om när jag var med Lars-Åke Olsson, lokal förmåga från Ljungby, utanför Bengtsfors vintern 69 när han körde isracing med bil. Det fanns is på sjöarna då. Han körde sönder urtrampningslagret på hundkojan när de andra tränade så han fick starta sist. Tack vare sina smala däck kom han ner till fast is och fick fäste medan de andra med breda däck "surfade" ovanpå på de lösa isbitarna. I sista kurvan tog han sista bilen innan mål så han vann. Han var bilmekaniker till professionen så byta urtrampningslagret var väl kanske inte så märkvärdigt i normala fall men här var det på en sjöis och ca 5 minusgrader. Vi stod runt omkring och frös när han låg under och skruvade.
gorbra
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2018-01-19/13:10

"When you see the tree you're going to hit, that's called understeer. If you can only hear and feel the trees, it's oversteer."

Det første mest vanlig med forhjulsdrift, det siste med bakhjulsdrift.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-01-19/13:43

Jag tror, att det citatet kommer från Jeremy Clarkson, Top Gears skapare.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-01-19/21:08

MOTORRAD:s resereportage i senaste numret påstår, att man löper stor risk att krocka med vildsvin, och att korsikanerna är ovänliga mot främlingar.

Sannolikheten att krocka med ett vildsvin dagtid är nog minimal, för de är skygga djur - för övrigt en av Korsikas nationalsymboler. Däremot går korsikanska tamsvin ofta fritt i naturen, inklusive på/vid vägarna. Så blir också korsikanska charkuterivaror något alldeles extra! På vägarna kan man också stöta på kossor och diverse andra tamdjur, så det gäller att tänka efter före, när man kör på denna sagolika ö.

När vi var där för ett par år sedan, bemöttes vi aldrig med annat än vänlighet och öppenhet - men det kanske berodde på S-märkena på hojarna? Vi var alltså inte fastlandsfransmän - till vilka korsikanerna har en inte helt okomplicerad inställning - eller tyskar utan något så exotiskt som skandinaver.

Men ingen bör avhålla sig från att åka hoj på denna underbara ö av rädsla för att bli ovänligt bemött! Ibland hade vi inget gemensamt språk med hotellvärdarna, men med gester, vänlighet och tålamod löste sig allt till det bästa. Dessutom fanns nästan alltid någon, som kunde engelska.

Korsikanerna är naturligtvis inte dummare, än att de inser, att turister för med sig pengar till ön.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-01-20/22:30

På P3 Guldgala på ettan : Nått värre kan man väl inte hitta om man inte är närmast sörjande :shock:
Tur att det finns knappar på fjärren så det går att byta kanal :twisted:
Bara Fuck och resten av hela repertoaren av alla popsnören :?
Betala för detta kan ju vara tveksamt .
Jag kan inte fatta vad de får pris för :o Prata mitt i "musiken" med en massa
lampor som blinkar hela tiden .
OBS : Ej medlem i gruppen för inbördes beundran :oops:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav boeric » 2018-01-21/18:01

Apropå guldgalan. Det går 13 på dussinet.

BoJ
boeric
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2015-12-08/15:56

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2018-01-24/20:13

Vad som inte får mig att le, är avsaknaden av respekt från många bilister då man kör på vägarna.
Blir man omkörd så sniker många förbi med dom högra hjulparen i samma fil som man själv ligger i, även om man kör på tvåfilig motorväg/motortrafikled, för att sedan svänga in i ens eget körfält med en tvär sväng framför en själv.

Man blir bara så förbaskad och trött på vissa medtrafikanter ! :evil: :evil: :evil:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-01-24/21:05

Stämmer. Mot dumhet kämpar gudarna förgäves, och det märker hojåkare tidvis av ytterligt konkret.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Thomas Stadin » 2018-01-24/23:46

BmwMats skrev:Vad som inte får mig att le, är avsaknaden av respekt från många bilister då man kör på vägarna.
Blir man omkörd så sniker många förbi med dom högra hjulparen i samma fil som man själv ligger i, även om man kör på tvåfilig motorväg/motortrafikled, för att sedan svänga in i ens eget körfält med en tvär sväng framför en själv.

Man blir bara så förbaskad och trött på vissa medtrafikanter ! :evil: :evil: :evil:


Du bör undvika portugisisk motorväg!
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2018-01-26/06:08

Thomas Stadin skrev:...Du bör undvika portugisisk motorväg!


Aha... :shock: Tack för varningen... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-01-26/08:39

BmwMats skrev:Blir man omkörd så sniker många förbi med dom högra hjulparen i samma fil som man själv ligger i, även om man kör på tvåfilig motorväg/motortrafikled, för att sedan svänga in i ens eget körfält med en tvär sväng framför en själv.

Jag funderar på om du inte ska ta lite mer plats . Håll längre ut i din fil och bjud inte in någon
att köra där för den filen är din just där .
Skräckexempel är när man åker moppe eller cykel för då kommer en del pappskallar
inte ens att hålla ut nått utan stryker förbi med ett par dm till godo . De håller inte ens ut om det finns plats .

De som svänger in för snävt är svårt att åtgärda . Kanske en blink med helljuset .

Vi har ju även avhandlat de som ligger för nära bakom .
Jag brukar vända på skallen och titta på dom och ibland hjälper det .
Andra varianten är att helt enkelt köra ifrån dom . (kolla att det inte är en civilare bara)
Tredje alt. är att köra in på en parkeringsficka och sänka pulsen lite .

Vi har även de som gör misstag i trafiken , och det gör jag också ibland .

Inte lätt att vara människa :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Assar » 2018-01-26/15:13

BmwMats skrev:Vad som inte får mig att le, är avsaknaden av respekt från många bilister då man kör på vägarna.

Jag avskyr när bilen framför drar igång den felriktade vindrutespolningen så att man blir insvept i en dimma av spolarvätska ...
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-01-26/15:53

Till Kovlingen: En fjärde variant, som jag inte själv tillämpar, men en väl en bekanting, är att köra EXTREMT långsamt på ställen, där det inte går att köra om - och sedan gasa ifrån bilisten. Han upprepar det vid behov, och till slut brukar de begripa.
Han lever veterligen fortfarande i högönsklig välmåga.

Själv brukar jag nöja mig med att upprepade gånger trampa lätt på bromspedalen och vid behov tända varningsblinkern. Det brukar funka - särskilt om man sedan vinkar förbi dem, när tillfälle ges.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-01-28/13:59

Ingvar Kamprad har somnat in för gott.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2018-01-30/19:42

I morgon & torsdag ska det tydligen ramla ner närmare EN HALV METER SNÖ :shock: i södra/mellersta
Norrland!
Har redan en meter snö på tomten och 0.5 på taket! :roll:
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-01-30/19:53

Håkan,
Ring Kovlingen så fixar han det.

"Ring så slungar jag" :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-01-31/11:36

Måns Ulveståhl skrev:Håkan,
Ring Kovlingen så fixar han det.

"Ring så slungar jag" :D

Har att göra så jag klarar mej ändå och just nu så ökar snöandet . ;)
Let it snow , let ..............
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Hasse Gustafsson » 2018-02-01/14:29

Vi får hoppas att herr Kovlings snöslunga pallar all snö ;)
Rikta för guds skull inte utkastet mot söder :!:
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2018-02-01/14:30

Hasse Gustafsson skrev:Rikta för guds skull inte utkastet mot söder :!:


:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kenneth » 2018-02-01/16:53

BmwMats skrev:
Hasse Gustafsson skrev:Rikta för guds skull inte utkastet mot söder :!:


:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
En del tar sig snö över huvet

Skickat från min SM-J320FN via Tapatalk
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-02-01/20:48

Skottat flera gånger idag . När jag var klar så var det bara att göra samma resa igen .
Första var värst då drivorna var högre än intaget på slungan . Tog en jä--a tid .
Kom nyss in efter sista passet för idag och känner mej ganska mör :(

Jo slungan orkar nog mer än mej för när jag skulle sluta så stod den fortfarande
å brummade , som om den sa "vi tar väl en sväng till va" .
Nähä du den gubben gick inte si . Jag grävde den ren från snö och is och med detta
fick han vara nöjd ;)

Vet inte on mitt inlägg passar i denna tråd men på förmiddagen flinade jag inte :shock:
(men nu så gör jag det :D )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-01/21:55

Utifrån TV-nyheterna idag verkar Ni ha fått snö, så att det räcker och blir över!
Här nere sken solen någon timma på förmiddagen. Sedan blev himlen grå och levererade regnblandad snö, men i kväll blev det kallare - och halare!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-02-01/22:07

Bror Gårdelöf skrev:Utifrån TV-nyheterna idag verkar Ni ha fått snö, så att det räcker och blir över!

Tidigare i kväll hade jag inte tid att titta på TV och nu orkar jag inte knäppa igång den :shock: ;)
Men jag kan intyga att det ligger lite sanning i dom nyheterna :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2018-02-01/22:37

Kovlingen skrev:Skottat flera gånger idag . När jag var klar så var det bara att göra samma resa igen .

Kan bara instämma! Började i morse med att röja gången från vägen till huset!
Det har drivit/driver nåt fruktansvärt, så det var omkring en meter djupt! När det var gjort gick jag rakt över
gatan och gjorde samma sak hos grannen.
Därefter har jag skottat 3 till 4 dm med 2-3 tim mellanrum och nu ska jag ut och skotta för sista gången idag.

Har bott här i 35 år och jag måste säga att jag har då aldrig varit med om ett sådant snöoväder tidigare! :shock:
Så är det nog säkrast att skotta taket de närmaste dagarna också! :cry: :evil:
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-02-01/22:41

HåkanH skrev:Har bott här i 35 år och jag måste säga att jag har då aldrig varit med om ett sådant snöoväder tidigare! :shock:

Kommer det mer snö så skickar vi det till Skåningarna . :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2018-02-01/22:45

Kovlingen skrev:Kommer det mer snö så skickar vi det till Skåningarna .

thum_up.jpg
thum_up.jpg (5.87 KiB) Visad 10256 gånger
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-02-01/22:56

Dom kan utan att det märks nämnvärt få en halvmeter eller mer ;)
Det är väl "vänliga veckan" eller :D
Tummen .jpg
Tummen .jpg (32.42 KiB) Visad 10254 gånger
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BrooklynS » 2018-02-02/06:54

Om drivorna är en meter kanske det har kommit 50cm eller så. Normalt att vänta sig, åtminstone förr även i Mellansverige även om det inte kom varje år.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-02/18:21

Calle Norlén i dagens Spanarna om alltmer sofistikerade bedrägerier - i taxibilar och på nätet.
Hans inslag börjar 18:40 in i programmet. Det är värt att höra och ta varning av.

http://sverigesradio.se/spanarna
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-02-03/14:50

Hasse Gustafsson skrev:Vi får hoppas att herr Kovlings snöslunga pallar all snö ;)
Rikta för guds skull inte utkastet mot söder :!:

Har det märkts något av att jag riktade snöspruten från slungan söderut :? :D :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-02-03/15:38

Jotack! Jag har haft att göra i fyra timmar idag med grannens och min garageuppfart - men slungan var inte riktigt OK. Transmissionen till skruven verkade slira, när det gick tungt - så det blev till att ta det långsamt.
Han har en liten verkstad i sitt garage, så när slungan fått töa av, kollade han upp det hela. En spännfjäder hade gått av. Med den fixad hoppas jag, att det skall gå lite raskare, ifall det kommer mer snö - vilket det skall göra enligt prognosen.
Men jag har aldrig förut upplevt så kompakt, nyfallen snö i minusgrader! Det var bitvis som att slunga cement!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Hasse Gustafsson » 2018-02-03/18:59

Tack vare så har jag starka söner och svärson som hjälper mig med skottning idag.
Kovlingens snökanon får han rikta mot Finland :twisted:
Sådana här skämt ser jag allvarligt på :mrgreen:
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-02-03/19:42

Bror Gårdelöf skrev: Det var bitvis som att slunga cement!

Då gäller det att akta fönsterrutor i grannskapet :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2018-02-03/19:45

Hasse Gustafsson skrev:Tack vare så har jag starka söner och svärson som hjälper mig med skottning idag.
Kovlingens snökanon får han rikta mot Finland :twisted:
Sådana här skämt ser jag allvarligt på :mrgreen:

Behövs inget gym-besök idag då :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst