Bror Gårdelöf skrev:Orsaken till, att jag vägrar gå mer än basala kurser på bana, är, att vad jag i övrigt har erfarit har handlat om övertejpade backspeglar och hastighetsmätare samt allt snabbare varv under dagen. Det har möjligen berott på dåliga handledare, men för den sortens körning har jag INGET intresse. Jag har alltid haft fokus på säkerhet i trafiken, och jag har inte uppfattat, att dessa dagar haft det i fokus. Slicks och kraschkåpor på instruktörernas hojar, som transporterats till banan på släp(!), talar sitt eget språk.
Det är lite synd att såna här myter om SMCs utbildningar sprids på forumet.
SMC steg 1-4 ÄR trafiksäkerhetsutbildningar. Det handlar dock inte om att hålla avstånd, titta under bussen framför framhjulet för att se om nån tänker springa ut eller att vara beredd om fordonet i filen innanför oförmodat bromsar.
Det handlar om förmågan att hantera sitt fordon och inga av de tekniker som en tävlingsåkare behöver lärs ut, utom i de fall där de råkar sammanfalla med säkerhetsutbildningen vilket är färre fall än man tror. Till exempel så lär SMC steg 1-4 ut hur man på ett säkert sätt tar en sväng, inte alls hur man snabbast gör det.
Hastigheten ökar säkert en del i de första stegen eftersom det oftast är förare ovana vid bana som kör där. I steg 4 upplever jag inga direkta ökningar över en dag.
SMC instruktörer i steg 1-4 kör inte på slicks, kanske har det förekommit men jag har inte sett det. Krashkåpor är ett sätt att inte ruinera sig om nåt skulle gå fel, men instruktörer med krashkåpor tillhör ovanligheterna. Speciellt som dom inte så ofta kör sporthojar, även om det absolut förekommer.
Instruktörer kommer oftast med hojen på släp. På släpet ligger också ofta ett tält, så gruppen i skydd från ev. regn kan diskutera föregående pass och övningar på nästa, bensin (instruktörerna har inte tid att åka och tanka), resevdelar, verktyg mm. Instruktörerna är ofta ute 4-5 dagar eller mer i taget så ombyten av "civila" kläder är också skönt att ha med.
Det här är dessutom frivilliga och oavlönade krafter som får bensinpengar och upphälle betalt, men ingen lön, så dom gör det för att dom tycker det är roligt att lära ut.
Backspeglar tejpas för att oerfarna förare spenderar aldeles för mycket tid med att titta i dom och det är en säkerhetsrisk. På bana handlar allt om säkerhet och om en oerfaren förare kan, om han ser nån närma sig i backspegeln, i all välmening få för sig att lämna plats och byta spår. Det är direkt farligt eftersom föraren som kommer ikapp inte kan förutsäga den manövern och missförstånd är källan till mycket elände.
Exakt varför man tejpar hastighetsmätaren vet jag inte men jag antar att man inte vill ha hetsporrar som fokuserar på att uppnå så hög fart som möjligt på rakorna och glömmer att bromsa i tid. Kanske.
Det finns för övrigt stränga regler för hur man får köra om, hur man kör ut på och av från banan och allmänt hur man skall visa hänsyn till andra förare. Bryter man mot dessa ett par gånger så är det färdigåkt för dagen. Det händer sällan.
Försöker du köra om som det görs på tävlingar så är jag inte säker på att du nånsin får köra med SMC igen. Även om du överlever utskällningen.
En sak man lär sig på SMCs utbildningar som har direkt bäring på trafiken är att vara uppmärksam på andra förare och lämna rejäl lucka.
Vill man lära sig tävlingsköra kan man göra det på SMC steg 5 och 6. Där gäller inga försäkringar och hojen får inte ha regskylt eller sidostöd, slicks med däckvärmare uppmuntras och omkörningar får i princp göras hur som helst (med, antar jag, vissa undantag). Men precis som steg 1-4 så är steg 5 och 6 helt frivilliga.
Jag kan helhjärtat rekommendera SMCs utbildningar på storbana och knix. Du kommer garanterat lära dig nåt och ha kul hela tiden.
/Fredric