TV-tips för i kväll

Re: TV-tips för i kväll

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-08-12/16:09

Inget TV-tips, utan ett radiodito via datorn, någon gång när man har tid: Sommar med kriminologen Jerzy Sarnecki. Såväl hans familjs fruktansvärda historia som hans kunskaper om brottslighet är mycket värda att lyssna på.
Hans program ligger så långt från diverse egotrippade nonsenspratares, som det är möjligt att komma.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: TV-tips för i kväll

Inläggav HåkanH » 2017-08-13/21:55

Sitter och ser på dokumentären "Putin enligt Oliver Stone" av regisören Oliver Stone! Den är i 4 delar
och del 1 och 2 sänds ikväll (finns på SVTplay)! Rekommenderas!

Den har fått stark kritik men jag tycker den är mycket intressant! Man får en bild av en intelligent och
sympatisk människa (till skillnad från Trumph). Om den bilden däremot är falsk...det vet jag inte!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: TV-tips för i kväll

Inläggav Kovlingen » 2017-08-27/20:04

På TV4 börjar just nu en hyfsad Låååångfilm . 4,5 tim bara :)
Once upon a time in America
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: TV-tips för i kväll

Inläggav Kovlingen » 2017-08-28/00:36

Ja då har jag sett den ännu en gång ;)
Kommer nog att sova ända till halv 7 :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: TV-tips för i kväll

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-12-15/14:47

I nattens hetta, TV 2 i kväll 21.45.
Svart kriminalare (Sidney Poitier) från norra USA råkar bli indragen i ett mordfall "deep down South" - med allt vad det innebär av rasdiskriminering och fördomar. Sydstatssheriffen (Rod Steiger) tvingas motvilligt inse, att "svartingen", vad gäller mordfall, är skickligare än han själv.
Filmen fick fem Oscars, när det begav sig - 1967 - och det är lätt att förstå varför.
Det skall bli intressant att se, vad 50 år gjort med den.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: TV-tips för i kväll

Inläggav Kovlingen » 2017-12-15/17:28

Kanske kommer att titta på den . Har för mej att jag har sett den för länge sedan
men en bra film går att se fler ggr. :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: TV-tips för i kväll

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-12-16/11:23

Jag såg om den igår kväll och kunde konstatera, att den bär sina år med heder. Få halvsekelgamla filmer klarar den konsten.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: TV-tips för i kväll

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-01-02/19:00

Detta tips är inte för "i kväll" men finns på SVT Play: Missa inte programmet om "Revolver-Harry" - Harry Söderman, som i praktiken skapade den svenska kriminaltekniken och slutade sina dagar som polischef i Tanger(!), där han dog i uremi före sin 54-årsdag. Presentatör är Leif G W Persson, vilket bara det är värt programmet - men Harry Söderman var uppenbarligen en milt uttryckt särpräglad personlighet, så långt från svenskt "lagom", som tänkas kan.
GW säger det inte, men mitt intryck är, att orsaken till, att Harry Söderman länge varit så okänd i Sverige, är Jantelagen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: TV-tips för i kväll

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2018-01-02/19:10

Själv ser jag fram emot del 2 av ”Eran - punk i tre delar” på ettan i kväll.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: TV-tips för i kväll

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-01-03/10:10

Ang. mitt förra inlägg - om "Revolver-Harry": Nu är det ett tips för i kväll - SVT 1 kl. 20.00. Omedelbart därefter i samma kanal kommer första delen av tre av "Den döende detektiven" med Rolf Lassgård som "mannen som kan se runt hörn", polisen Lars-Martin Johansson. Jag har läst boken, och den tillhör GW:s bättre, vilket inte vill säga lite. I början av berättelsen drabbas Johansson av en stroke, vilket präglar resten av berättelsen.
När GW var gäst hos Skavlan för ett par år sedan, berättade han, att han haft en stroke, och jag har en känsla av, att en del, av vad han då upplevde, hamnade i boken, för det är mycket bra beskrivet.

Märkligt nog har jag missat de båda föregående; "En pilgrims död" och "Den fjärde mannen", men de finns på SVT Play, så på det skall det snart bli ändring.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: TV-tips för i kväll

Inläggav Peter Nordlund » 2018-01-03/12:18

"I nattens hette"
Såg den igen (inspelad) på inrådan i tråden, har set den men mindes inget eller väldigt lite.
Fascinerande film, sättet på hur den berättas och karaktärerna, absolut sevärd om än stereotyp i många delar, men också klart otäck.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: TV-tips för i kväll

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-01-03/14:09

Och nu tror jag, att den inte längre finns på SVT Play. Det jag framför allt gillar hos den filmen är - bortsett från det suveräna skådespeleriet - skildringen av, hur rasismen är så inpyrd i samhället, att ingen där ens verkar tänka på den. Den är rakt igenom självklar - vilket gör det hela så mycket värre.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: TV-tips för i kväll

Inläggav Kovlingen » 2018-03-29/22:40

Tittar just på 2:an av "Gudfadern"-filmerna och är som vanligt imponerad över dessa filmer .
Som från bild till klippning är detta något som jag tycker är svårt att bräcka .
För att inte ta upp skådespelarna som är av toppklass genom hela filmserien .
Jag har inget förslag till något som är bättre .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: TV-tips för i kväll

Inläggav Max Mad » 2018-04-28/12:47

Utifall att någon har en timme över och har missat denna dokumentär, skulle jag vilja slå ett slag för den.
Titta och begrunda;
https://www.oppetarkiv.se/video/1146717/gubben-i-stugan
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: TV-tips för i kväll

Inläggav Peter Nordlund » 2018-05-01/03:11

Jag ville skapa en egen tråd för detta tips...men låter bli.

Min far tipsade om en film om Jimmy Scott...jag har aldrig hört talas om honom, och dessutom är det jazz som jag är måttligt intresserad av.
Så jag nästan ignorerade detta tips men har just nu sett klart det (jobbar natt) och min reaktion är.

Den bästa musikdokumentär jag någonsin sett, så otroligt vacker och så sorgsen att jag nästan går sönder!
Jag törs inte säga att det är ett måste att se den, men det är det fasiken nästan.

Se den!!

För sista gången - Jimmy Scott, jazzlegend

SVT Play till 12 Juni
https://www.svtplay.se/video/17724827/for-sista-gangen-jimmy-scott-jazzlegend

Trailer för filmen:
https://www.youtube.com/watch?v=1_fQYx50xg0

Vår herre gav Jimmy Scott jazzens kanske mest annorlunda röst. Hans höga register och flytande taktkänsla gjorde honom till Dinah Washingtons och Billie Holidays speciella favorit, men han passade aldrig riktigt in i skivbranschen i USA. Nu återupptäcker vi den sårbare Jimmy Scott under hans sista skivinspelning. Den kommer till tack vare en kraftinsats av den tyske producenten Ralf Kemper. Han satsar allt på ett kort och tvingas till sist att sälja sin tyska studio för att få pengar till cd:n. På flera av spåren väntar en överraskning: skådespelaren Joe Pesci som sångare och gitarrist.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: TV-tips för i kväll

Inläggav Peter Nordlund » 2018-06-27/11:24

Inte i kväll men väl på SVT Play

Sherpas i Norge
https://www.svtplay.se/video/18379430/sherpas-i-norge

Norsk dokumentär från 2016.
Under flera år har sherpas från Nepal byggt och restaurerat stigar och vandringsleder i de norska fjällen. Samarbetet inleddes för ett tiotal år sedan då Geir Vetti skulle restaurera en fjällgård på Vestlandet och sedan dess har en lång rad sherpas kommit till Norge för att arbeta. Arbetet har lett till förändringar, inte bara i det norska fjällandskapet, utan också på arbetarnas hemmaplan i Nepal.


Det är ju många här som varit i Norge och som jag verkligen uppskattar landet och deras magnifika berg, dalar och fjordar, så denna dokumentär är verkligen sevärd.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: TV-tips för i kväll

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-27/11:38

Sherpas är en genetiskt intressant folkgrupp. De har i många fall en dubblering av en gen, som gör, att de tål syrebrist (= höga höjder) bättre än andra - och den egenskapen är de såvitt känt ensamma om. Evolutionsmässigt talar detta för, att sherpas bott på höga höjder i Himalaya mycket länge, så att mutationen hunnit slå igenom på bred front - vilket förstås gör dem unikt anpassade för vistelse och arbete på höga höjder.
Hittills har man inte hittat samma mutation i Anderna, vilket tolkas, som att människorna där inte bott på hög höjd lika länge.

Å andra sidan är de höjder, som Skandinavien har att erbjuda, en kiss i Missisippi, jämförda med Himalaya.
Men sherpas är förstås av samma skäl vana även vid kyla och vandring i vertikalled - och tycker nog, att jobb i Skandinavien är i sammanhanget lättförtjänta pengar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: TV-tips för i kväll

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-10-22/16:10

Ett TV-tips för ikväll eller vilken kväll som helst egentligen:
Hjulens hjältar, SVT 1986.
https://www.oppetarkiv.se/video/1217465 ... itt-1-av-8

Har säkert figurerat förut i dessa spalter men tål att upprepas. En massa härliga gubbar och gummor där de flesta, eller i all fall många, tyvärr inte är med oss längre och fina gamla bilder.

I det första avsnittet som jag just avnjutit kan man bland annat konstatera att gamla ärorika Novemberkåsan förr gick på vägar som D7s onsdagsgrupp skulle tycka var lite väl enkla. Men det var andra tider och andra hojar.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: TV-tips för i kväll

Inläggav HåkanH » 2018-11-04/19:58

Dokument utifrån ikväll:
Den stora klimatskandalen på SVT2 kl. 22:00 - 23:00
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: TV-tips för i kväll

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-01-16/19:31

Jag har just sett första delen av Hitlers olympiska mästare i SVT 2, och jag antar, att den finns på SVT Play.
När andra delen kommer, framgick inte, så man får väl hålla utkik i TV-tablåerna.

Filmen ger en utmärkt inblick i det Tyskland, som kämpade hårt för att återvinna sin värdighet efter förlusten i första världskriget, men som drabbades hårt än en gång av depressionen efter kraschen 1929 - vilket beredde marken för Adolf Hitler.
IOK hade redan 1931 - under Weimarrepublikens tid - beslutat att förlägga OS 1936 i Tyskland, eftersom man ville hjälpa Tyskland in i gemenskapen igen - men det blev ironiskt nog Hitler, som fick skörda frukterna.

Enligt filmen var Hitler i grunden ointresserad av idrott och sport, men Goebbels insåg snabbt propagandavärdet - och fick Hitler att göra detsamma.
Lägg till det framgångarna på racerbanorna (Auto-Union och Mercedes), samt att Max Schmeling, som ingalunda var nazist men ändå tysk, i det första mötet med Joe Louis försvarade sin VM-titel - som han för övrigt först fått, på grund av att den regerande amerikanske världsmästaren diskvalificerades efter ett slag under bältet!

Trots all propaganda gick det långt ifrån alltid, som Hitler hade tänkt sig. Under vinter-OS i Garmisch-Partenkirchen hade Tyskland fått en ny gren införd - föregångaren till dagens skidskytte. 1936 var detta en lagtävling, där varje åkare även hade tio kilos packning. Italien vann, Finland kom tvåa och Tyskland femma.
Lägg därtill att lilla Norge, som då hade 2 miljoner invånare, skördade stora framgångar i skridsko (Ivar Ballangrud), konståkning (Sonia Heine) och backhoppning (Birger Ruud) - så blev den nazityska framgången måttlig. (Enligt Wikipedia skördade även Sverige åtskilliga framgångar, men det tas inte upp i filmen. Storbritannien(!) tog guld i ishockey.)

Under sommar-OS i Berlin (som nog kommer i del 2), blev det stora namnet den svarte amerikanen Jesse Owens, som bland andra slog Tysklands stolthet, den blonde och välväxte Luz Long, i längdhopp, vilket gav Hitler ytterligare skäl att sura.

Under tonåren läste jag Jesse Owens' egen berättelse om Berlinolympiaden - där han mycket tydligt påpekar, att Luz Long var en av de första att gratulera honom till segern. Inte nog med det. Owens hade problem med övertramp under kvalet, varpå Long rådde honom att göra avstamp med marginal, eftersom han visste, att Owens ändå skulle klara kvalgränsen med god marginal.
Efter segern poserade Long för fotograferna tillsammans med Owens, varpå de gick arm i arm från planen. Om det har Owens sagt, att alla hans guldmedaljer under hela karriären vägde mycket lätt mot vänskapen med Luz Long i det ögonblicket - och det krävdes naturligtvis en stor portion mod från Longs sida för att på detta sätt inför hela världens kameror trotsa Hitler.

Trots att han såg ut som den perfekte ariern, var Long alltså definitivt inte nazist. Ändå kallades han förstås in till tjänstgöring, när andra världskriget bröt ut, och stupade på Sicilien 1943.

Efter kriget höll Owens kontakt med Luz Longs söner och var best man på den enes - Kais - bröllop.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: TV-tips för i kväll

Inläggav Bengt-Åke Vestman » 2019-05-01/17:30

Strax börjar ”Mannaminne” på svt1 (18:45 190501). Det är ett trevligt och annorlunda ställe i Höga Kusten. Hoppas på ett bra program då förutsättningarna finns.
Yamaha FJR 1300 -11
Vespa Sprint -67
Användarvisningsbild
Bengt-Åke Vestman
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2012-08-07/11:21
Ort: Örnskölsvik

Re: TV-tips för i kväll

Inläggav Perra_II63 » 2021-11-01/20:34

Superintressant avsnitt av vetenskapens värld som handlar om plastens påverkan på människan. Att vara sunt skeptisk är inte dumt. Plaster som innehåller Ftalater (mjukgörare) är östrogenliknande, då vi har dem i bland annat våra fyllningar i tänderna så spelar det inte så stor roll att läckaget från fyllningarna är litet då exponeringstiden är så lång. Lägg därtill det som sker varje gång man dricker varmt eller kallt så gör volymförändringar att saliven transporterar de små mängderna som sedan upptas i kroppen.

En nyligen gjord undersökning i Danmark påvisar att spermieproduktionen nedgått kraftigt sedan 50 talet.

Klart sevärd

https://www.svtplay.se/video/32986386/v ... ga-plasten
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: TV-tips för i kväll

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-11-01/21:39

Jag såg också programmet - och instämmer.
Statistik är en sak, och orsakssamband är en annan - men programmet ger rimliga och möjliga svar på några frågor, som jag tidigare ställt mig. Vad hände med alla ADHD-barn i tidigare generationer? Ett svar kan vara, att de var avsevärt färre än idag, så att deras problem inte alls uppmärksammades på samma sätt då som nu.
Om fertiliteten i befolkningen minskar märkbart, finns onekligen skäl att söka orsaken.
Och så vidare.

Som programmet påpekade, kan vi inte undvika plast. Min reflektion är, att det finns i köksredskap, kläder (syntetfibrer) och överallt i våra hem och arbetsmiljöer.
I jobbet sätter vi plastkanyler intravenöst och kopplar droppslangar av plast. Infusionsvätskorna förvaras i plastpåsar, och sprutorna är av plast. Slangarna till andningssystemet är av plast. Och så vidare.

Och detta är bara att skrapa på ytan.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: TV-tips för i kväll

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-11-01/23:52

SVT Play - "Någonstans i Sverige".
Väl värd att se om.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: TV-tips för i kväll

Inläggav Assar » 2021-11-02/13:24

Bror Gårdelöf skrev:[...}Och detta är bara att skrapa på ytan.

Som jag ser det så är det här, alla ämnen som plasten släpper ifrån sig, ett av två stora problem med plast.
Det andra är väl att all plast som inte tas omhand förr eller senare kommer hamna i haven, antingen som mikroplaster eller som större skräp. Större plastskräp tar livet av djuren direkt. Mikroplaster förstör hela näringskedjor, vilket i slutänden påverkar även oss.

En av orsakerna till mikroplaster i haven är de plastkläder vi köper - fleece, plastblandningar i jeans och tröjor och andra kläder - som via tvättvattnet avger småpartiklar som landar i haven.

Jag skulle gärna se en "del 2" av programmet som tar upp även detta.
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: TV-tips för i kväll

Inläggav Peter Nordlund » 2021-12-05/17:33

Inte bara för ikväll utan när du vill...

Wind River
https://youtu.be/s7WuKdVhrmA

överraskande bra enligt mig!
En kvinna hittas död av en jägare och en ung oerfaren FBI agent råkar vara närmast platsen, denna film är mycket brutal men känns realistisk utan att gotta sig i det onda.

Finns nu på SVT Play
https://www.svtplay.se/video/33191378/wind-river

Sista dagen 3 januari 2022


-------------------------------------------------------------------------------------------

Winters Bone
https://youtu.be/bE_X2pDRXyY

Finns på SVT Play
https://www.svtplay.se/video/2119162/winters-bone

Sista dagen 2 januari 2022
Denna film är så komplex att jag inte kan beskriva den, makalöst bra!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: TV-tips för i kväll

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-12-05/18:11

Instämmer om Wind River. Den hade blivit ännu bättre utan den kortvariga skjutorgien, som ur min synvinkel drar ner betyget, men man kan inte få allt - och den är klart sevärd.
Den andra har jag inte sett - ännu.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: TV-tips för i kväll

Inläggav Haavee » 2021-12-09/21:46

HJULENS HJÄLTAR: Är en svensk motorhistorisk tv serie i åtta delar, den handlar om svensk motorsport både på två och fyrhjul med en början på 1920 talet och framåt.
Finns på SVT Play/Öppet arkiv.
https://www.svtplay.se/hjulens-hjaltar
BMW 1200 GS 2018
Haavee
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2017-03-06/20:20
Ort: D8 Skaraborg.

Re: TV-tips för i kväll

Inläggav Birger Larsson » 2021-12-13/19:04

Ikväll: SVT2 20.00 Bayeuxtapeten
Birger.
Kom alltid ihåg att Du är unik - precis som alla andra!
R1250GSA HP
Användarvisningsbild
Birger Larsson
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 2001-08-13/01:00
Ort: Linköping.

Föregående

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron